Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod okorec » 22. Nov 2017 17:40

mireceq napísal:Ocividne pri naliehavosti daneho useku vychadzali zo sucasnych intenzit na danej ceste (a preto je nizkotatranska R1 "naliehavejsia" ako turcianska R3).


Asi máme každý inú mapu, lebo to, čo vidím ja, vôbec nesedí s tvojim tvrdením.

R3 MT - Rakovo // int. 17 tis. // NALIEHAVOSŤ 3
R1 RK - I/18 // int. 16 tis. // NALIEHAVOSŤ 3
R1 BB - Sl. Ľupča // int. 15 tis. // NALIEHAVOSŤ 2
R1 Sl. Ľupča - Korytnica // int. 10 tis. // NALIEHAVOSŤ 2
---
ostatné úseky strednej R3 a nezmyselnej R1 majú všetky naliehavosť 4, či je tam napísaná intenzita 5 tis. alebo 11 tis.

Inak v tomto zmysle sú tam nasledovné chyby (alebo "chyby?"):
1: Pri R1 cez RK sa záhadne skúmali intenzity v meste a uvádzali sa pre daný úsek R1 (int. 16268), ale pri R3 sa skúmali len mimo mesta (int. v MT na I/65 + I/65D je spolu 41552 a to sa už pre úsek R3 Martin - Rakovo neuvádza).
2: Pri úsekoch R3 Rakovo - Mošovce a Mošovce - H. Štubňa sa akosi zabudlo na to, že kvôli katastrofálnemu stavu I/65 jazdí polovica dopravy po paralelnej ceste cez Moškovec a teda údaje intenzít na úrovni 5-7 tis. v mapke Ineko sú veľmi zavádzajúce a vypovedajúcejšie by bolo tie intenzity sčítať, čo znamená na týchto dvoch úsekoch int. 8-11 tis. (minimálne treba prirátať intenzity z cesty 2176).
3: Uvádzať pre R1 Sl. Ľupča - Korytnica intenzitu 13204, čo je merané na výjazde z BB smer MT/RK, keď vyše 4 tis. z toho odbáča na Harmanec je čisté WTF.
4: Pre R1 BB - Sl. Ľupča zas uvádzajú intenzitu nameranú iba na I/66, tam by možno mohli prirátať tých 8 tis. čo je na Donovaloch. Aj keď je to trochu diskutabilné, lebo to už je vyslovene závislé od nadväzného úseku.
Múdry to pochopí sám a hlúpemu to aj tak nevysvetlíš.
Obrázok používateľa
okorec
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 13. Jan 2011 19:45
Bydlisko: Martin

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Maxx787 » 22. Nov 2017 17:50

hej ja som si tiez vsimol ze pri MT rakovo brali len maly kvazi obchvat mesta, inak ta R3 okolo MT by sa tam uzivila aj v plnom profile.
ked som si pozrel navratnost tak cela R1 od BB po RK ma za 30 rokov len 300 mil.€ cize je tam adekvatne postavit len obchvat RK od D1 po Rk juh.
R3 som skor za rekonstrukciu cesty co moze byt ovela rychlejsie nez R3... pri TS nizna ocakavaju 6 300 v/24h v roku 2023...uvidime. (sice ci vobec spustia vystavbu...)
KE sa uzivi v plnom profile ak tam bude nad 12 000 v/24h ma nizke stavebne naklady (14-15 mil/km parada)
R2 som kukal len ZV tam je ocakavanych 10 300 myslim ze je to realne cislo... ale ma vysoku cenu, chcelo by to trochu viac dopravy ze by preslo, ale hlavne pomoze ZV.
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Yoggy52 » 22. Nov 2017 18:58

peterle napísal:
Yoggy52 napísal:A kedze sa tu uz zase spomenuli platy v Polsku, neviem ci som to pisal vobec, alebo som to mal rozpisane a potom som to radsej zmazal, ale to je jedno... :lol:

Momentalne v Polsku je vacsia primerna mzda ako na Slovensku, celkovo na to maju naslapnute ovela lepsie ako my, staci sa pozriet na tento pekny graf of INEKO :D

http://dobiehanie.ineko.sk/index.php?i= ... 1&p=20&r=1

A kto si mysli, ze Polsko je stale chudobne, tak nech sa uz konecne prebudi... uz nie je rok 1995


V Poľsku nie je vyššia priem. mzda. Tá stránka hovorí niečo o dobiehaní. Tu sú priemerné mzdy v EU: http://www.minimalnamzda.sk/priemerna-mzda-v-eu.php

ten odkaz na graf bol praveze o tom, ako rychlo dobehne zapad polsko, zatial co slovensko je pozadu

To ako vazne chces porovnavat kvartalny priemer pravedpodobne s rocnym priemerom? :D
nah, bohuzial tvoja stranka nema ziadnu vypovednu hodnotu, pozri napr. tu:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_E ... erage_wage

A ked chces rovno na zdroje zo statickych uradov tak:
https://wynagrodzenia.pl/gus
https://lnk.sk/rCQT (link bol velmi dlhy, presmeruje to na statistics.sk)

Kedze na slovensku este nie je zverejneny treti kvartal, tak budeme pocitat s prvym a druhym

I. Kvartal:
Polsko - 4354PLN - aktualny kurz - 1033€ (a aby si nepovedal, ze je to kolisanim kurzu, tak ti to prepocitam podla najvacsieho a namensieho kurzu v kvartali, tzn. 987€ - 1033€)
Slovensko - 897€

II. Kvartal:
Polsko - 4221PLN - aktualny kurz - 1001€ (vykyvy kurzu 989€ - 1017€)
Slovensko - 944€

Za rok 2016:
Polsko - 4047PLN - akutualny kurz - 960€ (vykyvy kurzu 898€ - 954€)
Slovensko - 912€

Atd. Pozri sa dobre na tu wikipediu, vidis ako sme na tom biedne? Kde je teda to tvoje chudobne polsko? Praveze Slovensko je chudubne, ale co sa da robit s takou krajinou, plnou... :roll:
Yoggy52
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 9
Založený: 25. Feb 2013 23:02
Bydlisko: Rosenheim

Re: Intenzity

Odoslaťod i15 » 22. Nov 2017 21:15

dokopy nič tam nie je, ale celé fórum je zasvinené spamom
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 22. Nov 2017 21:34

DrX napísal:Pri INEKO aj Hodnote za peniaze vidim dva problemy:
- ti ludia, co tam su, dalej rozmyslaju podla vzoru najprv riesenia do vlastnej garaze (Kovalcik loboval za SO PO este ked bol Figelovym sefom pre dialnice; a to, ze v tej ich "vseobecnej" mape ani nie je usek R3 cez Kremnicu, ktory je v oficialnych planoch, ale je tam R1 BB-RK - cize jasna manipulacna tlacenka)
- vo svojich excelovych tabulkach vobec nezohladnuju to, co sa tu dialo poslednych 25 rokov. Divaju sa len na aktualne intenzity, a nie na to, ake intenzity boli napr ked bola len jednotka severom a len jednotka juhom; a kolko sa preinvestovalo na severe so slubom, ze potom sa bude na juhu; a ako to ovplyvnilo sucasne intenzity.

Cize, je to take prvoplanove a velmi zjednodusene. Urcite je ale dobre, ze sa aj taketo analyzy robia, a ze sa niekto diva Ministerstvu+NDSke+VUDu na prsty.

Tiez si myslim, ze Kovalcik v pripade niektorych usekov nie je v otazke naliehavosti nestranny. Uz pred takmer 15 rokmi presadzoval Donovaly (Hiadel) namiesto Strecna

viewtopic.php?f=12&t=22985

(v diskusii mu to Magnus pekne natrel) a bud si nevie priznat chybu, alebo ma ine zaujmy (nepochadza odtial?) a nevidi, ze jednak po dostavbe Strecna sa na Donovaloch premavka znizi a tiez ze sucasna EIA krizom cez nas najvacsi narodny park Nizke Tatry nie je platna ani vecne (uvazuje sa s inym trasovanim a inymi tunelmi) ani formalne (jej platnost 7 rokov vyprsala minuly mesiac).

Severo-juznemu obchvatu Ruzomberka dal nizsiu naliehavost ako Donovalom? Vtipne. Nech sa poradi s Ruzombercanmi.

Naliehavost vychodnu R2 tiez podcenil (mozno aby mal cim odovodnit svoju mantru spojenia vychod-zapad cez Donovaly)
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod jarino » 22. Nov 2017 22:58

Vceliak napísal:...Konečne je sa k čomu vyjadrovať:
1) Nepáči sa mi, že R1 medzi Banskou Bystricou je prioritná, lebo je nerealizovateľná. Namiesto nej mali byť prioritné úseky R3 medzi Žiarom nad Hronom a Martinom
2) Prečo nie je prioritný obchvat Košíc? Sú na to vyhradené peniaze z eurufondov (nedajú sa použiť inde), čakáme kým prepadnú ?
3) Prečo by sa mala preferovať výstavba severnej R3, keď tlačíme miliardy do D3?
4) Zaviazali sme sa urýchliť R4 Via Carpathia, prečo nie sú priorita č.1 ani č.2 ?

To sú priority INEKO alebo lepšie povedané človeka, čo sa tam doprave venuje, nie MDV SR...
1) R1 neprejde EIA a R3 môže byť kľudne zatiaľ nahradená kvalitnou cestou 1. triedy. Na tom sa pracuje. R3 obchvat Martina by mohol byť využitý.
2)Opäť, nie je prioritný pre INEKO, nie pre MDV SR alebo NDS. Ale je naozaj blbé, ak Svrčinovec - Skalité má pri naliehavosti dopravného problému 2-ku a obchvat Košíc 3-ku. Košice sú poriešené oproti iným mestám ešte fajn, ale je to vtipné už zo zásady.
Momentálne je to v stave prípravy dokumentácie pre stavebné povolenie. Chce to čas, tender najskôr v roku 2018 alebo 2019(už si nepamätám termíny).
3) Tá severná R3 sa nejako extra nepreferuje. Je to nezmyselne rozkúskované(t.j. zbytočné náklady na MÚK a privádzače), ak by sa to postavilo naraz v polprofile(či už RC alebo cesta 1. triedy), bolo by to najefektívnejšie. Na to môžem byť aj nevyštudovaný ekonóm.
4) Lebo sú aj oveľa problematickejšie úseky.

rastislav5 napísal:alebo ma ine zaujmy (nepochadza odtial?)

Ak si dobre pamätám, tak pochádza z Brezna.

Ku kritizovanej nereálnosti termínov na stránke NDS. Svojho času tam termíny boli reálne ale prišli na to, že netreba zbytočne hada dráždiť bosou nohou. Takto sú všetci spokojní, že D alebo RC do rodnej dediny bude už v roku 2020, pri posune termíne sa trošku ponadáva a cyklus bude pokračovať niekedy do roku 203x :D
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Intenzity

Odoslaťod ANDi » 22. Nov 2017 23:16

No pekne to vyzera, ale vypovedna hodnota je diskutabilna...
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: Intenzity

Odoslaťod racto » 23. Nov 2017 07:21

Načo sa trápiť vyjadrovaniu Ineka. Však to je ako keď ja mám frajerku a tým pádom by som mohol ísť robiť gynekológa.
ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Re: Intenzity

Odoslaťod Vlados » 23. Nov 2017 09:22

+1
majú tiež vlastné preferencie, ktoré nie sú ani z ďaleka objektívne
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod aquila » 23. Nov 2017 09:32

ja len k bodu 3, v podstate cela kriticka cast R3 by sa dala poriesit jednym nezmyselnym usekom D3 a to je ten problem. keby sa na R3 urobilo od DK az po trstennu v jednom supe (co stale neni moc drahe), a nestaval by sa napriklad brodno - strazov, ktory aj tak nic neriesi, tak na R3 je doslova vsetko poriesene a aj prietah DK by to zvladal ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 23. Nov 2017 10:10

devil napísal:trochu som pohral s excelom, toto su poklesy za 10 rokov podla okresov. tak nech toto zdovodni INEKO. mapa ukazuje aj narast ale je tam asi chyba, cisla nastastie len pokles.

RS -7,51, RA -10,84, LC -6,70, PT -2,93, VK -10,00, ZH -5,16, BS -3,69, ZC -6,57, ZV -2,18, BR -3,77, DT -4,50

BJ -0,82, SP -2,68, SK -0,25, HE -1,04, SV -1,73, PP -0,38, LE -2,68, KK -2,84, SL -0,58, PO -3,68, VT -0,80, ML -1,67, SB -4,72

SO -4,33, MI -3,77, TV -4,95, KS -4,27, GL -2,35, SN -1,42, RV -3,17


38617

Ja som sa tiez trochu pohral a kedze obrazky su nazornejsie ako cisla, ponukam takuto vizualizaciu. Mapa zobrazuje, ako sa zmenila nezamestnanost v jednotlivych okresoch vzhladom na ine okresy. Okresy sa totiz daju zoradit podla miery ich nezamestnanosti a toto zoradenie sa meni takmer kazdy mesiac. Ak zoberieme dlhy cas, ma zmena poradia celkom dobru vypovedaciu hodnotu. Zobral som teda najstarsie data k dispozicii na UPSVAR (januar 1997) a najnovsie (oktober 2017). Okresy som rozdelil do 5 pasiem (kvintily) a zmenu poradia kazdeho okresu za vyse 20 rokov zobrazil farbou (zelena - okres si vyrazne polepsil, svetlozelena - okres si polepsil, biela - okres zhruba stagnoval, oranzova - okres si pohorsil, cervena - okres si vyrazne pohorsil).

Na prvy pohlad je zrejme, ze z mapy sa daju vycitat suvislosti a farby okresov maju daleko od nahodneho vyfarbenia. Zaujimave su tieto zhluky okresov:

Zapadne Slovensko okolo Nitry, bez Bratislavy - vyrazne zlepsenie v poradi - tzn. ich miera nezamestnanosti klesala ovela rychlejsie ako v inych okresoch. Prebornikom je tu okres Galanta, ktora postupila o 42 priecok (v roku 1997 bola 36. najhorsim okresom s nezamestnanostou 15,10%, v sucasnosti je 78 najhorsim, tzn. druhym najlepsim s nezamestnanostou 2,20%)

Stredne Slovensko okolo Turcianskych Teplic - vsetky susedne okresy vratane Ziliny a Banskej Bystrice (s vynimkou Martina) si vyrazne pohorsili. Najhorsie je na tom Liptovsky Mikulas, ktory klesol o 32 priecok (v roku 1997 bol 63. najhorsim okresom, tzn. sedemnastym najlepsim s nezamestnanostou 9,36%, v sucasnosti je 31. najhorsim s nezamestnanostou 6,21%)

Bratislava a okolie - v roku 1997 bolo vsetkych 5 bratislavskych okresov na spici - ziadny iny okres nemal nizsiu nezamestnanost ako bratislavske. Dnes je situacia ina, bratislavske okresy sa stale viac a viac prepadavaju, lepsie ako okres BA 4 si vedie 21 okresov (napr. aj Martin)

Kosice a sirsie okolie - aj ked nie az tak vyrazne, ale predsa si okresy v Kosiciach a sirsom okoli pohorsili.

Co sa tyka vplyvu dialnic na nezamestnanost - ja tu nejaky vyrazny vplyv nevidim - iba ak ten, ze niektore okresy, kdw pred januarom 1997 uz dialnice boli (napr. Ziar-Bystrica, Kosice-Presov, Liptovsky Mikulas) si vyrazne pohorsili, resp. ine okresy ich predbehli - ale mozno niekto iny najde dalsi vplyv dialnic. Pred januarom 1997 bolo v prevadzke len 270 km dialnic a rychlostnych ciest (tj. asi tretina sucasnej dlzky) - okrem uz vymenovanych este D2, D1 po Piestany, kusok D1 pri Trencine a kusok R1 pred Nitrou. Vyrazne zlepsenie susediacich juznych okresov ako Komarno, Nove Zamky, Levice, Velky Krtis a vyrazne zhorsenie Ziliny a Ziaru nad Hronom sa vsak dialnicami vysvetlit neda. http://www.dialnice.info/gallery/image_page.php?album_id=67&image_id=38617
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vceliak » 23. Nov 2017 10:53

aquila napísal:keby sa na R3 urobilo od DK az po trstennu v jednom supe

Ja netvrdím, že na severe plánovanej R3 nie sú dnes problémy, ale dovoľujem si tvrdiť, že keby sme my a poliaci dokončili ťah D3, tak na úsekoch severnej R3 stačia obchvaty miest v polprofile.
Na čo investovať do severnej R3 (MUK, plný profil) , ak poliaci nemajú v pláne pokračovať v koridore? My chceme lokálku riešiť plnohodnotnou rýchlostnou cestou? Kedy si konečne rozdelíme priority : Najprv si definujme migračné - transportné koridory, do ktorých vytlačíme nákladnú dopravu, a na zbytok si vystačíme s "kvalitnou cestou prvej triedy"! Možno štvorprúdovkou, ale to je zasa iný príbeh.
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 487
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Lorenc » 23. Nov 2017 11:16

Ja netvrdím, že na severe plánovanej R3 nie sú dnes problémy, ale dovoľujem si tvrdiť, že keby sme my a poliaci dokončili ťah D3, tak na úsekoch severnej R3 stačia obchvaty miest v polprofile. Na čo investovať do severnej R3 (MUK, plný profil) , ak poliaci nemajú v pláne pokračovať v koridore?


Poliaci sú za 4 roky 16 km od slovenskej hranice s plnym profilom. A keby si chceli Podhale zásobovať 4 prúdovkov tak Full-ka do Chocholowa od Targu je super ťah ku ktorému to speje. Keby sme dnes tendrovali 16km poloprofil Nižná- DK ako písal aquila a nie 4 km tak jednanie o tomto spojení by bolo už na stole.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod aquila » 23. Nov 2017 11:21

Vceliak napísal:Na čo investovať do severnej R3 (MUK, plný profil) , ak poliaci nemajú v pláne pokračovať v koridore? My chceme lokálku riešiť plnohodnotnou rýchlostnou cestou? Kedy si konečne rozdelíme priority : Najprv si definujme migračné - transportné koridory, do ktorých vytlačíme nákladnú dopravu, a na zbytok si vystačíme s "kvalitnou cestou prvej triedy"! Možno štvorprúdovkou, ale to je zasa iný príbeh.


ja som nikde nepoisal, ze R3 by mala byt plny profil, naopak ja som skor advokat, ze celu R3 urobit oficialne ako prelozku cesty prvej triedy, akurat s MUK, a viac tam netreba. lebo osobne si myslim, ze polprofil RK je v tom terene naopak kontraproduktivny, kedze sa to inak navrhuje a vysledkom je 50+% s plnou dvojitou ciarou. krasny priklad je pol miliardovy usek D3 svrcinovec skalite, kde je vacsia cast useku, kde sa oficialne ani neda predbiehat ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod mireceq » 23. Nov 2017 15:40

Ja som sa tiez trochu pohral a kedze obrazky su nazornejsie ako cisla, ponukam takuto vizualizaciu. Mapa zobrazuje, ako sa zmenila nezamestnanost v jednotlivych okresoch vzhladom na ine okresy.


Rastislav, mas urcite excelentne vedomosti o Exceli ;) ale myslim ze mapa vobec nezobrazuje vplyv vystavby dialnic...

Myslim ze vacsina ludi ked sa na nu pozrie si bude mysliet ze okresy s oranzovou farbou si pohorsili, ale to nie je pravda, len si nepolepsili v percentach tak ako zelene okresy. Ta mapa zobrazuje poradie okresov voci inym okresom a nie samotnu nezamestnanost...

A mapa viac vypoveda o tom, ako to bolo v roku 1997 (napr. plno fabrik tazkeho priemyslu v tvojom oranzovom zhluku bol za meciara umelo udrziavanych pri zivote).
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 23. Nov 2017 21:29

Suhlasim, ze ak by mali mat dialnice vyznamny vplyv na znizenie nezamestnanosti, tak v okresoch, kde pribudli dialnice za poslednych 20 rokov (a tie skutocne pribudli, ze 20 rokov sa ich dlzka strojnasobila) by som ocakaval, ze tieto okresy si zlepsia svoje priecky v rebricku nezamestnanosti (bude v nich nezamestnanost klesat rychlejsie ako v okresoch bez dialnic a teda tieto okresy predbehnu). Napr. povazska D1 od Piestan po Zilinu priemerne nepriniesla ziadnu zmenu (niektore okresy zaznamenali zlepsenie, ine zas zhorsenie alebo stagnaciu). Naproti tomu okresy pri hranici s Madarskom od Dunajskej Stredy po Velky Krtis zaznamenali vyrazne zlepsenie, aj ked tam dialnica nie je. Tieto zistenia sice uplne nevyvracaju vplyv dialnic, ale dominantny vplyv maju zrejme ine faktory.

Priznam sa, ze neviem pomenovat pricinu alebo priciny preco to tak vyslo. Tvoje vysvetlenie o umelom udrziavani tazkeho priemyslu znie lakavo, ale nezda sa mi, ze takmer vo vsetkych okresoch stredneho Slovenska tazky priemysel bol (alebo bol umelo udrziavany) a na takmer vsetkych okresoch juhozapadneho Slovenska nebol (alebo nebol umelo udrziavany). Tie skupiny/zhluky okresov sa mi zdaju prilis velke a suvisle na taketo jednoduche vysvetlenie. Napr. Duslo Sala - vyznamy podnik - napriek tomu si Sala polepsila o 40 priecok (druhy najlepsi vysledok po Galante). Na druhej strane napr. hlinikaren v Ziari vzdialenom od Sale 100 km - a Ziar si naopak pohorsil o 14 priecok. A bol skutocne taky vyznamny alebo tak umelo udrziavany tazky priemysel v Liptovskom Mikulasi alebo v Banskej Bystrici, ktore si pohorsili o 32 resp. 23 priecok?
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 24. Nov 2017 13:05

Myslim ze vacsina ludi ked sa na nu pozrie si bude mysliet ze okresy s oranzovou farbou si pohorsili, ale to nie je pravda, len si nepolepsili v percentach tak ako zelene okresy. Ta mapa zobrazuje poradie okresov voci inym okresom a nie samotnu nezamestnanost...


presne, BB so 4percentnou nezam. si "vyrazne pohorsila" :lol: prepac, ale tato mapa nema zmysluplnu vypovednu hodnotu. ze ci bol niekto 45. a teraz je 28. ma mozno zmysel keby celostatny priemer bol ten isty, preto je o nieco lepsie porovnat predkzizovy oktober 2007. a tam na trase R1 a v okloitych okresoch je vidiet jasny trend. samozrejme su lokalne faktory, to je npr. krach sklarni v PT. v malom okrese aj par sto vzniknutych/zrusenych pracovnych miest zasadne meni situaciu. to ze v BB kraji mas okrem specifickeho PT ci na druhej strane ZV a BB kde zase ani predtym nebola vysoka nez. vyrazne poklesy v okresoch a na vychode, najma PO kraji nie sa da ako vysvetlit ?

to ze celkovo juhozapad si polepsil najviac je dane aj dialnicami aj nadpriemernou hustotou obyvatelov aj polohou regionu. to ze vychod nie je dane opakom tychto faktorov.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 24. Nov 2017 18:55

Praveze z dovodu, ze celostatny priemer vyrazne poklesol, ma tato vizualizacia dobru vypovednu hodnotu. Ak by bol celostatny priemer rovnaky, stacila by obycajna mapa, kde by boli len rozdiely jednotlivych okresov v nezamestnanosti - zelenym kladne a cervenym zaporne. Ale takato mapa nefunguje, ked nezamestnanost klesla vsade, lebo by bola cela zelena.

Na tejto mape vidiet, v ktorych okresoch klesala nezamestnanost rychlejsie (zelenym) a v ktorych pomalsie (cervenym).
Ak je okres vyfarbeny na cerveno, tak ine okresy s podobnou nezamestnanostou klesali rychlejsie a predbehli ho.
Banska Bystrica sice ma v sucasnosti mieru nezamestnanosti 4,32%, kym pred 20 rokmi mala 6,37%. Ano da sa uspokojit, ze nezamestnanost klesla a je pomerne nizka, ale napr. take Topolcany maju v sucanosti 4,10%, co je menej ako Bystrica, pricom pred 20 rokmi mali 13,03%, co bol dvojnasobok Bystrice. Mapa teda zobrazuje mieru zlepsenia nezamestnanosti za 20 rokov.

Hustotou obyvatelstva sa mapa vysvetlit asi neda. Napr. okresy v suvislom pase Dunajska Streda - Komarno - Nove Zamky - Levice - Velky Krtis maju podpriemernu hustotu, pritom u nich bolo zaznamenane vyrazne zlepsenie. Naopak Bratislava ma nadpriemernu hustotu a zaznamenala vyrazne zhorsenie.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod mireceq » 24. Nov 2017 20:11

Banska Bystrica sice ma v sucasnosti mieru nezamestnanosti 4,32%, kym pred 20 rokmi mala 6,37%. Ano da sa uspokojit, ze nezamestnanost klesla a je pomerne nizka, ale napr. take Topolcany maju v sucanosti 4,10%, co je menej ako Bystrica, pricom pred 20 rokmi mali 13,03%, co bol dvojnasobok Bystrice.


Takze z tohto vyplyva ze aby Banska Bystrica bola v Rastislavovej mape zelena, musela by tam byt teraz nezamestnanost zaporna: -5% :D :D :D to neviem ci sa podari v najblizsej buducnosti...
mireceq
diskutujúci
 
Príspevky: 188
Obrázky: 8
Založený: 30. Okt 2012 16:49

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 24. Nov 2017 22:25

Ale kdeze, stacilo, aby u nej nezamestnanost klesla viac ako okresy s podobnou nezamestnanostou v roku 1997, tzn. aby tieto okresy predbehla. Konkretne stacilo, aby jej nezamestnanost klesla na uroven 2,60% alebo menej a uz by si polepsila o 2 priecky (z 8. najlepsieho okresu na 6. najlepsi okres) a bola by svetlozelena. Napr. Piestanom sa to podarilo (zo 7,69% klesli na 2,27%) a postupili o 7 priecok.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod milan_KM » 25. Nov 2017 10:30

Podľa zaužívanej predstavy mal byť pokles najväčší okolo diaľníc... a on nebol..
milan_KM
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 266
Založený: 05. Mar 2012 23:31

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 26. Nov 2017 14:37

Banska Bystrica sice ma v sucasnosti mieru nezamestnanosti 4,32%, kym pred 20 rokmi mala 6,37%. Ano da sa uspokojit, ze nezamestnanost klesla a je pomerne nizka, ale napr. take Topolcany maju v sucanosti 4,10%, co je menej ako Bystrica, pricom pred 20 rokmi mali 13,03%, co bol dvojnasobok Bystrice.


tvoja svoju pracu si odovodnil tym ze "
obrazky su nazornejsie ako cisla"
. zial mapa neukazuje zakladny fakt ale trendy. OK, na taketo nieco su lepsie grafy kde tieto trendy je vidiet. cize v tomto pripade su cisla nazornejsie ako obrazky. obrazok nevystihuje dynamiku procesu....

Hustotou obyvatelstva sa mapa vysvetlit asi neda. Napr. okresy v suvislom pase Dunajska Streda - Komarno - Nove Zamky - Levice - Velky Krtis maju podpriemernu hustotu, pritom u nich bolo zaznamenane vyrazne zlepsenie. Naopak Bratislava ma nadpriemernu hustotu a zaznamenala vyrazne zhorsenie.


- v BA je kopa ludi co uz ani nepotrebuje pracovat/nechce pracovat alebo casto meni pracu lebo vie ze si ju najde, btw. minule v TV spravach isli na urad prace do GA - supernizka nezam., plno ponuk prace - ponukane mzdy vacsinou 5-6.00 eur.
- DS a NZ maju priemernu hustotu obyvatelov, DS je navyse blizko BA, plne vlaky RJ a plna cesta do BA....
- KN ma trochu nizsiu h.o. ale nic dramaticke, blizko je relativne prosperujuca oblast s-z madarska s dialnicou, cize zase ta dialnica... :wink:
- LV resp. jej severna polovica je pomerne blizko R1, dalsie vysvetlenie je stavba mochoviec, viem o zopar ludoch co tam denne dochadzaju aj zo zapadnejsich okresov
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 26. Nov 2017 17:05

devil napísal:zial mapa neukazuje zakladny fakt ale trendy. OK, na taketo nieco su lepsie grafy kde tieto trendy je vidiet

Aj trendy su predsa fakty. Z Tvojej prvej vety vyplyva, ze mapa trendy ukazuje, ale z dalsej vety, ze Ty ich tam nevidis a lepsie su grafy, kde trendy vidiet je :-), potom ale nie je problem v mape.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 26. Nov 2017 18:01

mas pravdu zle som sa vyjadril. mapa neukazuje zakladny fakt ale ...a tu prave neviem co napisat. OK, na taketo nieco su lepsie grafy kde tieto trendy je vidiet.

Mapa teda zobrazuje mieru zlepsenia nezamestnanosti za 20 rokov.


ked uz slovickarime, co je to "zlepsenie nezamestnanosti" ? :wink:
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod rastislav5 » 26. Nov 2017 19:06

zlepsenie podla synonymickeho slovnika znamena naprava, odstranenie pricin zleho stavu, obrat k lepsiemu http://slovniky.juls.savba.sk/?w=zlep%C ... &oe=utf-8#
termin "zlepsenie nezamestnanosti" mas napr. pouzite v tomto clanku https://ekonomika.sme.sk/c/6910167/zlep ... odika.html
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 18 hostí.