Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 14. Mar 2024 18:30

V RV treba mhd k vlakom, aj keby to bolo blizsie, priamo v centre by to nebolo a bol by problém pre velku cast ludi.

Ohladom tych suprav, na ktorej trati na vychode by mohli jazdit?
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod mirec » 14. Mar 2024 20:22

V RV sa nuka možnosť navlas podobna tej v Moldave nad Bodvou, priame vlaky z KE by mohli zachadzat do sirsieho centra mesta( terminal) Vyuzit existujucu trat do Dobšinej. Urobit kratku spojku z hlavnej trate od KE.
mirec
diskutujúci
 
Príspevky: 160
Obrázky: 17
Založený: 25. Jan 2011 14:38

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 15. Mar 2024 10:51

Trat na Dobsinu by bola nanajvys pre lokalne vlaky. Najvacsia perspektiva vlakovej dopravy je podla mna v dialkovych. A je vysmech, ze "stanica Roznava" nie je ani v katastri Roznavy - je v Brzotine. To je asi svetovy unikat.
Ak by to chceli pritiahnut zastavku na hlavnej trati skutocne blizsie, tak by mozno bolo lepsie trat presmerovat k Shellke na juhovychode. To by bolo od centra uz cca len 1+ km a realne by to obsluzilo vela ludi peso.

Na ktorej trati mohli vlaky jazdit to neviem.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod asdf » 16. Mar 2024 02:33

DrX: To nie je žiadny unikát. Pomenovanie staníc v dobe ich vzniku vôbec nerešpektovalo katastrálne umiestnenie. Najväčšia odchýlka na ktorú si spomínam je z ČR (aj keď sa nezachovala do dnes) stanica Chlum u Třeboně (dnes Majdalena). Tá je dokonca o 2 dediny od svojho názvu. Potom zasa z ČR je stanica Šakvice, napriek tomu že je výrazne bližšie obci, podľa ktorej je pomenovaná, sa nachádza na katastri Hustopečí u Brna.

Inak podobných vecí ako Moldava je možné robiť len obmedzené množstvo, pretože to vždy znamená výrazný pokles ponuky za takto odbočenou stanicou. Napr. z Brna vyráža smer Břeclav 5 spojov za hodinu, 2 odbočia do Židlochovic, 2 do už spomenutých Hustopečí a za Šakvicemi ostáva už len ten piaty rýchlik, ktorý je v tom úseku degradovaný sa zrýchlený vlak.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 21. Mar 2024 11:50

asdf, spominat tu nejake pici dedinky, o ktorych som nikdy nepocul, nie je asi celkom ekvivalent k 17tis mestu. Ci?

S druhou castou o zachadzani suhlas. Preto je lepsie posunut tu stanicu na hlavnej trati, resp potiahnut trat k Shellke a postavit stanicu tam.

Aj v tej Moldave nB, ak by nechali tu TIP zastavku na hlavnej trati, ale niekde tu https://maps.app.goo.gl/jszzkCxCv2ZeUNQ58 , vyriesili by viac. A teraz uz mohli riesit elektrifikaciu dalej do Roznavy.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 21. Mar 2024 12:29

DrX napísal:posunut tu stanicu na hlavnej trati, resp potiahnut trat k Shellke a postavit stanicu tam.

Nevadí, že tá Shellka je položená o nejakých 10metrov vyššie a južne od nej je ďalšie prevýšenie? :shock:
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 23. Mar 2024 13:14

To uz nech posudia ini. Urcite tam pozdlz cesty nic dramaticke nie je a na zeleznicu tam miesto je. Naviac by sa takto mohlo zeleznicou obsluzit Krasnohorske podhradie, co bola/bude (AKTUALNE UZ 12 ROKOV NIE JE) zdaleka najvacsia turisticka destinacia naokoli.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Pacho » 23. Mar 2024 18:38

popdľa mňa by mali spraviť električku, alebo rovno metro z námestia na stanicu. Bolo by to lacnejšie a rýchlejšie.:-)
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 23. Mar 2024 20:54

tu nejde len o to aby to bolo v meste do 1 km. rychliky sluzia prakticky pre cely okres. na to ma byt mhd alebo celkovo integrovana doprava ze autobus zvaza ludi k vlaku a rychlik nie je od toho aby vsade stal.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod asdf » 24. Mar 2024 03:16

DrX: Tak ony nie sú úplne pici, tie Hustopeče majú napr. 8k ľudí. A jazdí tam možno viac vlakov než do tej Rožňavy :) A hlavne závisí na tom, či sa teda zmierime s tým, že to nie je unikát ani v rámci susedných štátov, alebo ideme vymýšľať nejaké tesné prívlastky, napr. svetový unikát medzi okresnými mestami, aby to svetový unikát zostal :)

Inak tam netreba ťahať ceú stanicu, stačí tam vyrobiť niečo ala Fiľakovo naopak. Malú staničku (možno i len zastávku ala Partizánske) len pre osobnú dopravu. A osobná doprava sfúkne aj celkom slušné stúpania (aj nákladná, len nesmú byť dlhé).
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 24. Mar 2024 10:50

asdf, ja som myslel, ze davas priklady toho, kde su stanice v katastroch inych obci, ako je pripad Roznavy. Hustopeci sa to netyka, tak? Tam je len vetva odbacajuca v Sakviciach.
Inak ale uplny suhlas. Na poriadnu obsluhu by stacila zastavka, hlavne aby bola blizko. Nic viac tam netreba, zvlast ked je tam na to miesto (ci uz na tej existujucej trati alebo potiahnutim k Shellke).
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Pacho » 24. Mar 2024 12:24

podobná odbočka je spravená aj na letisku Mošnov. https://www.openstreetmap.org/search?qu ... 2&layers=P v ČR v pohode, na SK, len mokrý sen, ako metro v bratislave, a pritom nedokážeme spraviť ani električku v neakom rozumnom termíne.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 24. Mar 2024 17:03

Pacho, vsak v Roznave tiez je odbocka na stanicu Roznava mesto (trat 167 do Dobsinej). Ale v sucasnosti sa nevyuziva, a nie je jasne, ci moze byt rentabilna. Pointa je, ze posunutim zastavky na hlavnej trati 160 k Roznave by sa mesto obsluzilo bez dodatocnych vlakov/odbociek, co teraz bez MHD prakticky nie je vobec, a teda ze by sa vlaky mohli na spojenie Roznavy s KE/BA/ZV mohli pouzivat ovela viac.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Pacho » 24. Mar 2024 18:45

až teraz som si to pozrel na mape, je to vcelku elegantné a jednoduché riesenie. No ale pri ZSR, kde nie su schopní riešiť triviálne a samozrejme veci, ako je údržba tratí, vlakov......... tak to riešenie, bohu žiaľ nehrozí.
Pacho
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 125
Založený: 09. Máj 2006 07:19
Bydlisko: Lipt. Mikulas

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod IceFox » 25. Mar 2024 20:11

DrX napísal:A je vysmech, ze "stanica Roznava" nie je ani v katastri Roznavy - je v Brzotine. To je asi svetovy unikat.


Tak napr. zastávka Oščadnica je v kastrálnom území Horelica (Čadca) :lol:
https://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/k ... .833814,17

Máme veľa takýchto bizarností.
Cogito ergo sum.
Obrázok používateľa
IceFox
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 989
Obrázky: 2
Založený: 09. Máj 2017 15:14
Bydlisko: CA

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod mirec » 25. Mar 2024 21:42

Čerešničkou na torte je bývalá žst. Vernár, nielenže nie je v katastri obce, ale je aj inom okrese a zároveň aj inom samospravnom kraji.
mirec
diskutujúci
 
Príspevky: 160
Obrázky: 17
Založený: 25. Jan 2011 14:38

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 26. Mar 2024 11:09

No, pre nejake dedinky to moze byt. To uz uvadzal aj asdf v Cechach. Este stale cakam na priklad porovnatelneho 17-tisicoveho mesta.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod Vlados » 26. Mar 2024 13:26

Ťa trápi prečo to tak komunisti spravili? Ber to ako fakt, že chceli veľkú stanicu a pre ňu bolo vhodné (rovné) miesto tam kde tá stanica je. Možno mali v pláne rozširovať mesto tým smerom ;)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 26. Mar 2024 13:44

Skor ma trapi, preco sa s tym ani 35 rokov po pade komunizmu nic nerobi, resp. realne sa situacia zhorsila, kedze trat do Dobsinej sa odstavila. Pritom pridat zastavku v mieste, ktore je najblizsie k Roznave by nestalo skoro nic a hned by to bola aspon pre cast roznavcanov lepsia alternativa nez bus.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod asdf » 28. Mar 2024 19:49

DrX: Žiar nad Hronom (Ladomerská Vieska), Štúrovo (Nána). Inak keď vezmeme dobu vzniku, tak tie dedinky nemali o moc menej obyvateľov než Rožňava. Takisto keď vezmeme dobu vzniku, môžeme brať mestá, ktoré k "nádražnej dedine" dorástli. A to sú napr. Púchov (Horné Kočkovce). Bytča (Hrabové). Ružomberok (Likavka) atď. Z ČR Mladá Boleslav, Ústí nad Orlicí, Kutná Hora a ďalšie.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 29. Mar 2024 11:26

Sedi vec, dik. ALe prave Ziar nH je potom priklad toho, kde zastavka je na najblizsom mieste k mestu (aj ked v inom katastri), a vobec im nevadi, ze su tam nasekane 3 zastavky s 1km rozostupom: Ziar nH zast, Ziar nH a Sasovske podhradie. Takze na tom istom mieste - najblizsom k mestu - by mala byt aj v Roznave.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod asdf » 30. Mar 2024 01:37

DrX: Tak som zapátral, prečo to tí komunisti tak urobili a ono je to prosté. Nebolo treba. https://www.vlaky.net/upload/trate/trat ... Kosice.pdf Keď človek nahliadne do grafikonu zhruba z doby otvorenia trate/stanice, tak uvidí 2 rýchliky a pár osobákov, kde ešte nie úplne malá časť jazdila smer Dobšíná. A keď sa človek pozrie na riadky tej Dobšinskej trate čo do prípojov, on zjavne nikto moc neočakával, že by z Rožňavy ktokoľvek chcel nejak zvlášť jazdiť smer Košice (pokiaľ tam nebol nejaký záväzok pre ČSAD)...
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod devil » 30. Mar 2024 12:56

usek okolo sorosky za postavil za komunistov. cize ziadne spojenie na KE nebolo. ale napad urobit odbocku na KE a v RV postavit obycajnu zastavku a zaviest Os RV-KE je podla mna dobry a stoji malu sumu. vacsina trate RV-KE ma dva kolaje. na druhej strane autobusari asi nebudu nadseni.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod DrX » 30. Mar 2024 23:15

No neviem, ci ste prave neobjavili teplu vodu. Vsak vsetkym je jasne, ze cela juzna trat je nic ine, ako uhorske trate v smere sever-juh halabala poprepajane v smere vychod-zapad, aby sa to jaks taks za CS a potom este viac za sociku obsluzilo a dalo vyuzivat. Sak preto aj vychadza po zeleznici KE-BA na 440km juhom a 445 severom (alebo tak nejak - nepamatam presne, Nitra je odpisana atd...), aj ked pri troche optimalizacie by sa to na juhu malo blizit 400km, ako pri dialnici.

No ale, kazdopadne, zo vsetkym suhlasim. Urcite by bolo vhodne, aby sa osobaky dotiahli az do Roznavy. To sa ale paradoxne tym TIOPom v Moldave este viac odpisalo, lebo treba zachadzat tam. Teoreticky ale, obojsmerne osobaky by to mohli dat zo zachadzkou do Moldavy zast aj Roznavy zast. Ale rychliky KE-BA (aktualne KE-ZV) by mali ostat v Roznave len na hlavnej trati a zastavka by sa mala presnut cim blizsie k mestu. Naklady NULOVE. A zvlast teraz, ked tam planuju zaviest 2-hodinovy takt (co je asi tiez len fantasmagoria).
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Regionálne rozdiely a infraštruktúra vyššieho rádu

Odoslaťod asdf » 31. Mar 2024 08:59

DrX: To nie je zas tak úplne pravda, veľká väčšina tej trasy stála už za Rakúsko-Uhorska s tým že samozrejme sa jednalo o železnice rôznych parametrov, často o miestne dráhy. Za ČSR a potom ČSSR síce dochádzalo k postupnému zjednocovaniu a vylepšovaniu parametrov tej trate (a potom zdvojkoľajnenia) za účelom ktorý popisuješ, ale trasu "vybrali" väčšinou už v dobách Zalitavska.
Obrázok používateľa
asdf
diskutujúci
 
Príspevky: 240
Založený: 22. Jan 2018 18:58

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 56 hostí.