Šírka a parametre našich diaľníc

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Akú šírku (parametre) majú mať naše diaľnice?

D 24,5
7
7%
D 26,5
72
67%
D 28,5
28
26%
 
Celkový počet hlasov : 107

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2008 10:36

Tak ja s tebou nesúhlasím sorgo, pretože sú krajiny aj v EÚ, ktoré majú na diaľnice alebo celé cestné staviteľstvo alebo dokonca na celé stavebníctvo zníženú DPH a šetria obrovské financie, tak asi majú iný systém, že :?: :roll:

V USA sú preferované 2 oblasti, na ktoré lacnejšie kupuješ materiál: bývanie a diaľnice. Nie som ekonóm, nebudem sa tu teraz chytať za slovíčka. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod sorgo » 05. Jan 2008 10:41

Dialniciar napísal:Tak ja s tebou nesúhlasím sorgo, pretože sú krajiny aj v EÚ, ktoré majú na diaľnice alebo celé cestné staviteľstvo alebo dokonca na celé stavebníctvo zníženú DPH a šetria obrovské financie, tak asi majú iný systém, že :?: :roll:

V USA sú preferované 2 oblasti, na ktoré lacnejšie kupuješ materiál: bývanie a diaľnice. Nie som ekonóm, nebudem sa tu teraz chytať za slovíčka. :wink:


Ked dam Marienke 12 jablcok a oni mi musi 2 vratit, tak co usetrim tym, ze jej dam iba 10 jablcok a zbavim ju povinnosti vratit mi dve jablcka? Nic... :idea:

Budem rad, ak mi ten system objasnis. Ak by sa znizila hocijaka dan, stale je dan to, co vyberie stat, takze realna uspora nebude ziadna. Takze ten sposob uspory vydavkov statu pri znizeni lubovolnej dane ma velmi zaujima.
Obrázok používateľa
sorgo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 949
Obrázky: 19
Založený: 17. Okt 2005 14:20
Bydlisko: KE

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2008 10:48

sorgo, s týmto na mňa prosím ťa nechoď. :wink:

Ja nepoznám, nesledujem detaily daňových systémov jednotlivých štátov.
Nie som ekonóm.
Ale odrážam sa od iných krajín, kde spravili zmeny pri výstavbe diaľnic.
Robili to asi len tak, že si nemali čo začať, všakže ?

A sme OT. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod sorgo » 05. Jan 2008 10:55

Sme OT, tymto zaroven prosim moderatora o presunutie do extra temy.

Ja tiez nie som ekonom, ale tak DPH funguje predpokladam vsade rovnako. Nehovoriac o tom, ze "ziadna uspora" plati pre lubovolnu sadzbu dane a lubovolny sektor, kde je investorom stat.

Znizenie DPH ma zmysel v takej oblasti, kde je investorom iny subjekt ako stat, ale v konecnom dosledku ten rozdiel - tu "usporu" znasa stat.

Ak dam sadzbu DPH na auta* na 10%, tak usetri ten, co ich kupuje a stat bude mat mensie prijmy na DPH. Takze kupujuci je v pluse, stat v minuse.

Ak ale tie auta kupuje stat, tak je zaroven v pluse aj minuse = teda rovnako ako predtym.

______________
* mozno nahradit lubovolny produktom/sluzbou
Obrázok používateľa
sorgo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 949
Obrázky: 19
Založený: 17. Okt 2005 14:20
Bydlisko: KE

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2008 11:00

Aha, tak ale potom ja mám iný príklad:

Most Apollo. Investorom bol štát, banka, mesto.

Most mal stáť 3,6 mld. SKK, nakoniec stál 4,2 mld. SKK.

Ivan Mikloš, čo by minister financií SR, vtedy uznal, že v dôsledku zvýšenia sadzby DPH myslím, že zrovna z 10 na 19%, štát navýšil svoje platby o 200 mil. SKK. :idea: (ostatné bolo predraženie z iných vplyvov)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod sorgo » 05. Jan 2008 11:08

Dialniciar napísal:Aha, tak ale potom ja mám iný príklad:

Most Apollo. Investorom bol štát, banka, mesto.

Most mal stáť 3,6 mld. SKK, nakoniec stál 4,2 mld. SKK.

Ivan Mikloš, čo by minister financií SR, vtedy uznal, že v dôsledku zvýšenia sadzby DPH myslím, že zrovna z 10 na 19%, štát navýšil svoje platby o 200 mil. SKK. :idea: (ostatné bolo predraženie z iných vplyvov)


Banka bola investor? Naco je banke most? :) Predpokladam, ze banka len poskytla uver mestu.

Ak sa zvysila DPH stavby o 200 mil, tak stat vybral na daniach viac a zaroven museli na daniach viac zaplatit stat + mesto. V tomto pripade predpokladam, ze mesto malo zvysene vydavky a stat bol na tom v pluse.

Nic to nemeni na fakt, ze ked je investorom stat tak je to hra s cislami s konecnym suctom
Obrázok používateľa
sorgo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 949
Obrázky: 19
Založený: 17. Okt 2005 14:20
Bydlisko: KE

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2008 11:10

sorgo, teba fakt baví chytať ma za slovíčka, že :?: :roll:

Banka dala samozrejme len úver. EIB. :idea:

Nie je to hra s číslami, sú tam zásadné zmeny v nákladoch na konkrétnu stavbu. Na tom ja proste trvám.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod sorgo » 05. Jan 2008 11:20

Dialniciar napísal:sorgo, teba fakt baví chytať ma za slovíčka, že :?: :roll:

no nezmenim sa zo dna na den :)

Dialniciar napísal:Nie je to hra s číslami, sú tam zásadné zmeny v nákladoch na konkrétnu stavbu. Na tom ja proste trvám.


Suhlasim s Tebou, ze to ma vplyv na naklady na konkretnu stavbu.
Akurat ja trvam na tom, ze jednoducho pokial je jediny investor stat, tak je to hra s cislami, lebo ministerstvo dopravy by malo v pripade zmeny sadzby dane nizsie vydavky a zaroven ministerstvo financii (danovy urad) by malo vyssie vydavky, kde konecny sucet by bol 0,- Sk.
Obrázok používateľa
sorgo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 949
Obrázky: 19
Založený: 17. Okt 2005 14:20
Bydlisko: KE

Odoslaťod i15 » 05. Jan 2008 11:21

Podla mna, ked je nizsia DPH, tak statu klesnu naklady na vystavbu, ale zaroven mu aj klesnu prijmy z DPH... o rovnaku sumu. Cize pre stat ako platitela za hocijaku sluzbu je vyska DPH nezaujimava

Ale ak sa do toho niekto rozumie blizsie, budem rad, ak to vysvetli, zaujima ma to
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Odoslaťod Dialniciar » 05. Jan 2008 13:49

Ešte čosi. :arrow:

V princípe má pravdu aj MH alebo Ludo. Zníženie parametrov, ktoré povyšujú diaľnicu nad niečo iné je degradácia toho slova, pojmu diaľnica.

Ale pravdu má aj devil. My staviame ročne 10-20 km diaľnic. :shock:

Ja osobne považujem za degradáciu, aby keď už máme 8 krajov, tak že spojenie Trnava-Nitra-Banská Bystrica sa stavia ako RC. Z akých dôvodov to nemohla byť parametrami diaľnica :?: Na krátkom úseku až 3 krajské mestá s potenciálom 0,5 mil. ľudí (TT+NR+BB+všetko na trase+5km).

Taktiež som za to, aby na spojnici BA-TT-TN-ZA existovala diaľnica. Lebo na krátkej trase sú až 4 krajské mestá s potenciálom násobným.

Mne nebude vadiť, že bude niekde diaľnica s parametrom RC. Hlavne, že bude niečo, čo je cesta diaľničného typu, než to, čo tam je dnes. :idea:

A budem kritický aj k tomu, že Ludo hovorí: "ak nemáme na diaľnice, tak ich nestavajme" ... veď my ich de facto ani nestaviame, my sa 10 rokov tmolíme na krátkych 10 km úsekoch alebo sa 15 rokov nevieme ani rozhodnúť čo stavať, kadiaľ stavať a kto to zaplatí. A potom je z toho celý národ otrávený.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Thomas » 09. Jan 2008 19:05

Zajímavé je to, že v Čechách se šířka D/RC spíš rozšiřuje, na Slovensku je tendence k zúžení. Mám za to, že důvodem k tomu je chrakter terénu -v ČR hlavně pahorkatina, na Slovensku hory. Široká dálnice má svoje.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod magnus » 10. Jan 2008 13:21

Dialniciar: a tam v tom poslednom odstavci si zhrnul aj hlavny dovod predrazovania nasich dialnic :-)
magnus
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 271
Založený: 11. Apr 2005 07:12
Bydlisko: Jasenica / Žilina

Odoslaťod Dialniciar » 10. Jan 2008 13:50

Thomas napísal:Zajímavé je to, že v Čechách se šířka D/RC spíš rozšiřuje, na Slovensku je tendence k zúžení. Mám za to, že důvodem k tomu je chrakter terénu -v ČR hlavně pahorkatina, na Slovensku hory. Široká dálnice má svoje.


ČR dáva na výstavbu D/RC ročne 45 mld. CZK. Slovensko 18 mld. SKK. Tak sa zbytočne nečuduj ... :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 10. Jan 2008 13:51

magnus napísal:Dialniciar: a tam v tom poslednom odstavci si zhrnul aj hlavny dovod predrazovania nasich dialnic :-)


Ja viem, ale keď to Slovensko nevie vyše 10 rokov riešiť, zrejme na to treba ísť od základov.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Thomas » 10. Jan 2008 15:21

Dialniciar napísal:
Thomas napísal:Zajímavé je to, že v Čechách se šířka D/RC spíš rozšiřuje, na Slovensku je tendence k zúžení. Mám za to, že důvodem k tomu je chrakter terénu -v ČR hlavně pahorkatina, na Slovensku hory. Široká dálnice má svoje.


ČR dáva na výstavbu D/RC ročne 45 mld. CZK. Slovensko 18 mld. SKK. Tak sa zbytočne nečuduj ... :roll:


Bude to znít blbě, ale přelož mi prosím tu poslední větu :-)
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod B; » 10. Jan 2008 16:11

Thomas napísal:
Dialniciar napísal:
Thomas napísal:Zajímavé je to, že v Čechách se šířka D/RC spíš rozšiřuje, na Slovensku je tendence k zúžení. Mám za to, že důvodem k tomu je chrakter terénu -v ČR hlavně pahorkatina, na Slovensku hory. Široká dálnice má svoje.


ČR dáva na výstavbu D/RC ročne 45 mld. CZK. Slovensko 18 mld. SKK. Tak sa zbytočne nečuduj ... :roll:


Bude to znít blbě, ale přelož mi prosím tu poslední větu :-)


Ak ti ide naozaj o preklad:
Cudovat = divit se
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Thomas » 10. Jan 2008 16:52

JO, dík. Kolik se ušetří na zúžení dálnice o 2 metry?
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod Thomas » 12. Jan 2008 17:55

Zkusím to jinak: Jaký je podíl zemních prací na celkové ceně?
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2008 19:02

Thomas napísal:Zkusím to jinak: Jaký je podíl zemních prací na celkové ceně?


Ale veď tam nejde len o zemné práce. Tam ide o úspory na betóne, asfalte atď. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2008 19:03

Thomas napísal:JO, dík. Kolik se ušetří na zúžení dálnice o 2 metry?


A toto je taká otázka, že na každom úseku je iná cena. :roll:

Kam na tie otázky chodíš :?: :roll:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Thomas » 12. Jan 2008 19:16

Dialniciar napísal:
Thomas napísal:Zkusím to jinak: Jaký je podíl zemních prací na celkové ceně?


Ale veď tam nejde len o zemné práce. Tam ide o úspory na betóne, asfalte atď. :idea:



To jsem tam zapoměl napsat.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod Thomas » 12. Jan 2008 19:21

Dialniciar napísal:
Thomas napísal:JO, dík. Kolik se ušetří na zúžení dálnice o 2 metry?


A toto je taká otázka, že na každom úseku je iná cena. :roll:

Kam na tie otázky chodíš :?: :roll:


Mě na ní nic zas tak moc nelogického nepřijde. Chci si to srovnat, kolik se získá zúžením dálnice, abych měl přehled. Od pol. 20. století se dálníce rozšiřují, Hitler přišel s 22 metry, dnes např. v A 30m. Vyšší bezpečnost za vyšší cenu a větší zásah do krajiny.

Samozřejmě, že je to úsek od úseku jiné, někde rovina - minimum zemních prací, pak hory, většinová položka. Otáztka je nepřesná, uznávám, ale určitě se na ni dá odpovědět příkladem :-)
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2008 19:27

Thomas napísal:Mě na ní nic zas tak moc nelogického nepřijde. Chci si to srovnat, kolik se získá zúžením dálnice, abych měl přehled. Od pol. 20. století se dálníce rozšiřují, Hitler přišel s 22 metry, dnes např. v A 30m. Vyšší bezpečnost za vyšší cenu a větší zásah do krajiny.

Samozřejmě, že je to úsek od úseku jiné, někde rovina - minimum zemních prací, pak hory, většinová položka. Otáztka je nepřesná, uznávám, ale určitě se na ni dá odpovědět příkladem :-)


Tak to zrovnaj, dám ti radu:

1. Zisti si cenu konkrétneho úseku bez DPH.
2. Zisti si jeho dĺžku. Jeho technické parametre.
3. Potom odrátaj 2 metre zo šírky a vyrátaj pomer, o koľko sa to zúžilo.
4. Porovnaj to s cenou.

A dostaneš približnú úsporu. (zahŕňa to zemné práce, stavebný materiál, nemá to vplyv na stúpaní, návrhovej rýchlosti atď.). :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 12. Jan 2008 19:28

Ak sa prijmú všetky zmeny a nie len stredový pás, na ktorý sa tu tak všetci upierate, úspora bude 15-20% z dnešných cien, teda 1 km plnoprofilovej diaľnice by mal stáť 350-400 mil. SKK. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Thomas » 12. Jan 2008 19:32

To mě taky napadlo :-)

Jenže:

jsou fixní a variabilní náklady.

Fixní se nezmění při změně rozsahu.

Variabilní ano.


Př.

součástí celkové ceny jsou např.
F: projektové práce, úředničina, náklady vedení stavby, marže dodavatele a bůh ví co ještě
V: zemní práce, cena materiálů povrchu, výkupy a bůh ví co ještě :-)

F - není zanedbatelné, jinak bych tu otazku nekladl.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 42 hostí.