Expertiza lesneho porastu pri vystavbe dialnic

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Expertiza lesneho porastu pri vystavbe dialnic

Odoslaťod hesty » 16. Sep 2008 15:07

Uskutocnuje sa na Slovensku expertiza lesneho porastu pri vystavbe dialnic a komunikacii (napriklad ked sa musi robit vyrub, atd). Ak ano, kto ich vykonava, a ake su vlastne zauzivane praktiky? Vopred dakujem za vsetky informacie...
hesty
nováčik
 
Príspevky: 2
Založený: 16. Sep 2008 13:25

Re: Expertiza lesneho porastu pri vystavbe dialnic

Odoslaťod konstrukt » 16. Sep 2008 18:10

hesty napísal:Uskutocnuje sa na Slovensku expertiza lesneho porastu pri vystavbe dialnic a komunikacii (napriklad ked sa musi robit vyrub, atd). Ak ano, kto ich vykonava, a ake su vlastne zauzivane praktiky? Vopred dakujem za vsetky informacie...
Za tie roky čo pôsobím v stavebníctve, sa nič podobné nevykonávalo. Ak diaľnica prechádza lesom, vyrúbe sa celý diaľničný pás vrátane ochranného pásma. Výrub sa realizuje iba na odkúpených pozemkoch diaľnice.
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod patriot » 16. Sep 2008 20:06

Za tie roky, čo ja pôsobím v stavebníctve :lol: , viem, že expertíza lesného porastu sa vykonáva, ale nezáleží vôbec na tom, čo sa stavia (či D1 alebo D3 alebo ...), ale kadiaľ sa stavia. Expertízu zabezpečuje štát cez Lesy SR. Zistí sa hodnota stromov, prípadne ich zdravotný stav atď.

Pri výstavbe diaľnice/cesty, ... sa spraví výrub. Záleží na zmluve s investorom, či výrub zabezpečí stavebná firma alebo napr. Lesy SR, ale v každom prípade aj keď výrub zabezpečí stavebná firma, tak drevo spracúvajú Lesy SR a tie z neho aj majú ďalší osoh a stavebnej firme zaplatia len náklady za výrub, nakoľko tie pozemky a to, čo na nich leží, nepatrí stavebnej firme.

Stavebná firma sa v niektorých prípadoch musí držať postupov, ktoré udá investor na základe MŽP SR (už predtým napr. správa EIA) tieto informácie pochádzajú práve z tohto dokumentu, na ktorý sa pýtate. Ide napríklad o nepoužívanie niektorých typov techniky, vyškrtnutie niektorých postupov prác v blízkosti ďalšieho lesného porastu, ktorý má zostať atď.

Vyrúbe sa priestor potrebný na vybudovanie diaľničného telesa, zabezpečí sa ochranné pásmo (jeho šírka je napr. na D2 dosť zmenšená práve pre hodnotu blízkeho lesa) a podľa možností sa nevyrúbe les pre potreby stavebnej firme: stavenisko, stavebný dvor atď.

Výrub sa môže realizovať aj na pozemkoch, ktoré investor vykúpené nemá, ale len s povolením majiteľa (štát - Lesy SR), ak by sa preukázalo, že blízky porast by mohol začať horieť atď., pričom sa vie, že tieto pozemky nie sú priamo nezbytné pre samotné teleso diaľnice/cesty.

Zatiaľ takto, ak by boli ďalšie otázky, sem s nimi.
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52

Odoslaťod konstrukt » 16. Sep 2008 20:12

patriot napísal:Za tie roky, čo ja pôsobím v stavebníctve :lol: , viem, že expertíza lesného porastu sa vykonáva, ale nezáleží vôbec na tom, čo sa stavia (či D1 alebo D3 alebo ...), ale kadiaľ sa stavia. Expertízu zabezpečuje štát cez Lesy SR. Zistí sa hodnota stromov, prípadne ich zdravotný stav atď.

Pri výstavbe diaľnice/cesty, ... sa spraví výrub. Záleží na zmluve s investorom, či výrub zabezpečí stavebná firma alebo napr. Lesy SR, ale v každom prípade aj keď výrub zabezpečí stavebná firma, tak drevo spracúvajú Lesy SR a tie z neho aj majú ďalší osoh a stavebnej firme zaplatia len náklady za výrub, nakoľko tie pozemky a to, čo na nich leží, nepatrí stavebnej firme.

Stavebná firma sa v niektorých prípadoch musí držať postupov, ktoré udá investor na základe MŽP SR (už predtým napr. správa EIA) tieto informácie pochádzajú práve z tohto dokumentu, na ktorý sa pýtate. Ide napríklad o nepoužívanie niektorých typov techniky, vyškrtnutie niektorých postupov prác v blízkosti ďalšieho lesného porastu, ktorý má zostať atď.

Vyrúbe sa priestor potrebný na vybudovanie diaľničného telesa, zabezpečí sa ochranné pásmo (jeho šírka je napr. na D2 dosť zmenšená práve pre hodnotu blízkeho lesa) a podľa možností sa nevyrúbe les pre potreby stavebnej firme: stavenisko, stavebný dvor atď.

Výrub sa môže realizovať aj na pozemkoch, ktoré investor vykúpené nemá, ale len s povolením majiteľa (štát - Lesy SR), ak by sa preukázalo, že blízky porast by mohol začať horieť atď., pričom sa vie, že tieto pozemky nie sú priamo nezbytné pre samotné teleso diaľnice/cesty.

Zatiaľ takto, ak by boli ďalšie otázky, sem s nimi.
Zdá sa, že ty máš skúsenosti s týmto, ja som osobne prípravné práce nikdy nevykonával, výborne :D zase viem o niečo viac
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 28. Dec 2006 23:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod hesty » 17. Sep 2008 08:40

Dakujem pekne za odpoved. Ak som spravne pochopila, sukromne firmy zrejme v lesnej expertize na Slovensku zatial velmi neposobia... (co je aj pochopitelne, kedze vacsina lesov patri statu).
Pytam sa, pretoze som doteraz zila vo Francuzsku, a tam napriklad, ked stavali novu trat TGV (rychlovlak) z Pariza do Strasburgu, museli si nechat vypracovat odbornu expertizu, co sa tyka vyhodnotenia vyrubu, dopadu trate na zivotne prostredie, atd, taktiez u nich existuje zakon, ktory prikazuje vysadit dvakrat tolko stromov ako sa vyrubalo alebo prist s nejakym lepsim ekologickym navrhom. Robia to len sukromne firmy. Je to na Slovensku vobec objektivne, ked to zabezpecuju Lesy SR? A myslite si, ze by tu (vseobecne v strednej Europe) bol priestor na rozvoj zahranicnych firiem?
hesty
nováčik
 
Príspevky: 2
Založený: 16. Sep 2008 13:25

Odoslaťod patriot » 17. Sep 2008 18:31

Ja nepoznám, kto vykonáva samotnú expertízu v lesných porastoch. Neviem vôbec, či na to Lesy majú svojich ľudí alebo to niekomu zadávajú. :roll: Ale pri zmluve o výstavbe nejakého diaľničného telesa je už napísaný posudok alebo záver za Lesy SR. :idea: Keby sme vychádzali len z toho, že čo patrí štátu tak to si štát obstaráva úplne sám, tak by sme tu nemuseli už písať nič. :wink:

Samozrejme, dopad výstavby diaľnice ako aj jej následný vplyv musí MDPT SR a NDS vypracovať, ale to nie je priamo prepojené na expertízu v lesnom poraste. Existuje aj expertíza obývaných území, expertíza zastavaných území atď.

Výsadba stromov ako náhrada nemá zmysel, kým Lesy SR patria na 100% štátu.

Osobný názor: nemyslím si, že tu je priestor pre zahraničné firmy v oblastiach, ktoré kontroluje štát. Nehovorím to preto, že by som si myslel, že prírodu netreba chrániť a viac prispievať k jej obnove, ale preto, že poznám praktickú skúsenosť. Keď niečo financuje sám štát (diaľnica, cesty, železničné koridory) a ovláda najväčší podiel prírody, tak si nebude klásť prekážky do tej prvej časti, aby nezvyšoval náklady. :idea: :idea:

Ja uvediem len pár príkladov z praxe, ktoré by mali dať jasnú odpoveď na to, či tu treba aj ďalšie špeciálne firmy a postupy ochrany ŽP:

1. Stavebné firmy často nekropia dostatočným množstvom svoje stavby. Ani v mestách, ani pri výstavbe diaľnic. Tým sa znečisťujú komunikácie, čisté autá a tie ďalej roznášajú nečistoty ako aj čiastočky olejov atď.
2. Nakladanie s odpadmi pri výstavbe. Často sa zriadia dočasné skládky pre betón, stavebný materiál, iný odpad (po robotníkoch) a nie vždy sa to kvalitne zabezpečí. Po dostavbe diaľnice je problém vysadiť na takýchto miestach aj trávu, nieto ešte zasadiť krík/strom.
3. Pri výrube lesa sa často postupuje tak nevhodným spôsobom, že to zakladá na eróziu zdravej a nedotknutej časti lesa.
...

Vo všetkých príkladoch sú bežné veci, ktoré sa dejú pri výstavbe ako takej. Za všetky tieto veci sa dávajú veľmi smiešne pokuty. A len minimálna časť vecí sa skutočne pokutuje a trestá aj inak.
patriot
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 256
Založený: 19. Máj 2008 20:52


Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 14 hostí.