Stránka 1 z 2

Vláda by mala šetriť na diaľniciach ..

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 11:02
od rbarat
upravil admin; reakcia na clanok:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1133


Pán Tóth je zrejme ***. Ale to ma neprekvapuje, lebo v novinách sa už vyjadruje kde-aký "umelec".
Jedna vec, ktorú nám vyčítajú všetci renomovaní ekonómovia zo zahraničia je, že
nemáme dobudovanú sieť diaľnic a rýchlostných ciet.
Všetky odporúčania vláde sú, aby ju čo najskôr dobudovala!!!
To je základný predpoklad rozvoja SR, násrtoj na pritiahnutie investícií cesta
znižovania nezamestnanosti, vyrovnávanie rozdielom medzi regiónmi.
Pán Tóth je asi Butatóth.

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 11:48
od aquila
ten analytik je fest mimo, nema suvislosti prsote typicka rychlokvaska. ako moze povedat niekto ze obmedzenie infrastruktury je prinosom ?!?

a co sa tyka dotacii, to kazdy vie ze polnohospodarom by sa malo davat menej,a le aj v ostatnych europskych krajinach ... hlavne u frantikov

Re: Vlada by mala setrit na dialniciach ..

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 12:52
od johhan
rbarat napísal:upravil admin; reakcia na clanok:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1133


Pán Tóth je zrejme ***. Ale to ma neprekvapuje, lebo v novinách sa už vyjadruje kde-aký "umelec".
Jedna vec, ktorú nám vyčítajú všetci renomovaní ekonómovia zo zahraničia je, že
nemáme dobudovanú sieť diaľnic a rýchlostných ciet.
Všetky odporúčania vláde sú, aby ju čo najskôr dobudovala!!!
To je základný predpoklad rozvoja SR, násrtoj na pritiahnutie investícií cesta
znižovania nezamestnanosti, vyrovnávanie rozdielom medzi regiónmi.
Pán Tóth je asi Butatóth.


Ja som skorej pochopil súvislosť v tom žeby sa nemalo stavať predraženie a megalomansky :-) ... ale možno som zle pochopil :-)

Re: Vlada by mala setrit na dialniciach ..

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 13:34
od wazari
johhan napísal:Ja som skorej pochopil súvislosť v tom žeby sa nemalo stavať predraženie a megalomansky :-) ... ale možno som zle pochopil :-)


Ja som to skor pochopil, ze treba menej penazi na dialnice v globale. Ale v clanku je to spomenute prilis strucne, aby sa dal dedukovat presny vyznam.

Hm, dva clanocky v novinach a hned sa tu trochu rozbehla diskusia :wink:

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 21:02
od Branco
Ekonomický analytik: podľa mňa je to priemerne napísaný článok bez akýchkoľvek hlbších informácií a analýz. Neviem, kto je "pán Tóth", ale jeho slovník mi silne pripomína časy spred 15 rokov.

Ad: poľnohospodárstvo: dotácie sú minimálne, väčšina je tak, či tak z EU, naši poľnohospodári majú aj tak štvrtinové dotácie v porovnaaní so starými členskými štátmi.
Ad: investičné stimuly: V posledných rokoch vyhrávame väčšinu súťaží o zahraničné investície. Včera sa napr. nemecká firma rozhodla investovať vo Vígľaši, t.j. každý týždeň sem prichádza nový investor. Stimuly sa niekoľkonásobne vrátia. Šetriť na stimuloch je naozaj myšlienka hodná patentovania. Inak máme tu limit 15 percent z EU. Ak si to nepokazíme /Hankook, MAN/, udrťíme si poyíciu lídra v V4.
Ad:diaľnice: Menej peňazí sa môže dať v prípade, ak je hlavná os yápad východ /BA-KE/ dostavaná. Všetky okolité štáty investujú minimálne pomerne rovnaké peniaze do diaľníc, ako my. Iná vec je efektivita výdavkov na diaľnice, ktorá však nemôže byť zamieňaná s plošným znižovaním výdavkov.

OdoslaťOdoslané: 29. Júl 2005 22:12
od aquila
skor by som povedal, ze investuu viac .. inak faktom je ze hentaky clanok zbucha kde kto s ukoncenym zakladnym vzdelanim :)

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 11:38
od Hefaistion
Pán Tóth je ekonomický analytik ING banky a ako každý analytik má svoje predstavy o tom, ako hospodáriť s peniazmi tak, aby nevznikal schodok štátneho rozpočtu, ... akurát, že tak sa vládnuť nedá, naviac by profitovali nakoniec len banky.

Ja som si ten článok prečítal a skôr mi z toho vyšlo to, že by sa mali diaľnice stavať lacnejšie, nie, že by sa nemali stavať vôbec. Podobne aj ostatná infraštruktúra. Vyvolané investície, zmeny projektovej dokumentácie, slabá legislatíva, ... toto všetko spôsobuje predražovanie diaľnic.

V rámci poľnohospodárstva SR a jej farmári dostávajú síce menej peňazí než "stará 15-tka", ale dostávajú viac ako pred vstupom do EÚ, takže je to zmena k lepšiemu. Viac posúdiť nedokážem, pretože nie som poľnohospodár.

Určite nie je vhodné porovnávať význam infraštruktúry a poľnohospodárstva. Ja si osobne myslím, že by sa malo obmedziť podporovanie farmárov v takom rozsahu ako dnes najmä vo Francúzsku, Dánsku, Španielsku, Nemecku, ... kde farmári patria do vhej strednej tiredy v rámci životnej úrovne, pričom ale na ich "luxus" sa skladá každý obyvateľ EÚ.

A čo sa týka slabého financovania školstva, vedy a výskumu, je pravdou, že celá táto oblasť je výrazne finančne poddimenzovaná a SR je na chvoste EÚ či OECD.

No a nakoniec v rámci investičných stimulov, tie treba, ale v rozumnej miere a hlvne tak, aby nevznikali nutné aj ďalšie investície či už do výstavby nových ciest tam, kde to nie je inak potrebné alebo do rozvoja oblastí, ktoré už dnes sú na tom veľmi dobre.

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 11:56
od aquila
Hefaistion, ad farmari, bohuzial viem ako sa rozdeluju dotacie a ako sa s nimi naraba .. ti poviem, ze nie je ziadne ine odvetvie kde sa tak safari s peniazmi a presne ako si napisal, sklada sa im na to cela europa ...

skratka je to dlhodobo neudrzatelne aby 40% rozpoctu EU islo na polnohospodarov a len zlomok toho na vyskum a vedu. keby ten pomer zmenili bolo by hned lepsie ...

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 12:05
od Hefaistion
aquila napísal:Hefaistion, ad farmari, bohuzial viem ako sa rozdeluju dotacie a ako sa s nimi naraba .. ti poviem, ze nie je ziadne ine odvetvie kde sa tak safari s peniazmi a presne ako si napisal, sklada sa im na to cela europa ...


aquila,

ale teraz sa to mení k lepšiemu, niektoré štáty musia vrátiť do rozpočtu EÚ 140 mil. EUR, pretože tieto štáty použili tieto peniaze na účely v sektore poľnohospodárstvo v rozpore s pravidlami EÚ. Ide napr. o Grécko, Nemecko, ... bolo ich 7-8.

Je však tiež pravdou aj to, že zo 150 mld. EUR, čo je ročný rozopočet EÚ je nemožné a naďalej aj neudržateľné, aby 40% z tejto sumy išlo na podporu poľnohospodárstva. Buď treba zväčšiť rozpočet alebo znížiť podporu farmárov na nižšie %. A treba aby aj Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia a Taliansko začali tvrdo "škrtať" svoje výdavkové časti vo svojich rozpočtoch.

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 12:13
od aquila
Hefaistion, vies ako co je to 140 mil euro v porovnani so sumou 60 mld euro ? :) vsak to su skor omrvinky na upokojenie volicou ;)

ide o to, ze fakt vidim cez jedneho cloveka ako sa naraba s europeniazmi pre polnohospodarov .. je to fakt hroza...

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 13:16
od Hefaistion
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=7709#7709

Malo by sa skutočne prehodnotiť celé financovanie EÚ, pretože na Slovensku sa dá z EÚ pre pôdohospodárstvo 12,5 mld. SKK a na cesty len 5 mld. SKK.

OdoslaťOdoslané: 01. Aug 2005 14:14
od aquila
Hefaistion, tak tak, je to "chore" ze polovicka EU penazi ide na polnohospodarstvo... realne je tak 20% vyuzitych efektivne ... myslim z tych polnohospodarskych

OdoslaťOdoslané: 03. Aug 2005 19:00
od Antimander
aquila napísal:Hefaistion, tak tak, je to "chore" ze polovicka EU penazi ide na polnohospodarstvo... realne je tak 20% vyuzitych efektivne ... myslim z tych polnohospodarskych


aquila,

to je ale celkovo chyba v myslení EÚ pri poľnohospodárstve: za každú cenu byť konkurencieschopní+ziskový+sebestačný. A k tomu samozrejme dovozné clá predovšetkým pre krajiny z Afriky ... ich cena potravín je veľmi nízka a kvalita podobná.

Inak si myslím, že je viac ako 20% využitých efektívne, celkovo z toho 40% podielu je podľa správne použitá 1/2 tých financií.

OdoslaťOdoslané: 29. Sep 2005 17:01
od Caesar
Tak toto skutočne môže vymyslieť ten, kto si myslí, že celú diaľničnú sieť postaví súkromný investor. A najlepšie keď to bude štát potom splácať ešte 100 rokov a ponechá aj celý zisk z mýta súkromnému investorovi a samozrejme, keď bude mať NDS, a.s. dlh vo výške 500 mld. SKK, ... hlavne že nebude spadať pod štátny dlh ... ako sa ukazuje aj toto je šikovnosť spraviť to, pretože v Maďarsku sa to nepodarilo a MR musí zarátať do svojho schodku 2% HDP za výstavbu diaľnic cez PPP.

Samozrejme, výstavba diaľnic stojí 15 mld. SKK. Rozvoj železníc a opravy ciest I. triedy, rozvoj letísk, ... spolu suma 20-30 mld. SKK.

Alebo inak, nechceme schodok vo výške 70 mld. SKK ročne? Tak je to jasné, zrušme všetko, ... zrušme školstvo a zdravotníctvo a ešte k tomu aj celý sociálny systém a hneď máme dlh splatený. A všetko spoplatnime, veď ludia na to majú.

Len potom na čo je tu štát? Veď štát vyberá dane a má sa za to starať. Nemusíme mať v školách diamantami vykladané schody, nemusíme mať na cestách zvodidlá zo zlata, ... úplne stačí, ak tu budeme mať normálne školy, kde budú bežné platové okná, cesty, na ktorých nebudú samé výtlky, ...

Každý inteligentný človek chápe, že dopravná infraštruktúra je základom rozvoja štátu. Cesty, železnice, letiská. Prípadne diaľničná sieť a vodná doprava. Nie sme Írsko, malý ostrovný štát, ktorý diaľnice nepotrebuje. My sa musíme prispôsobiť našim susedom z V4, Rakúska a Ukrajiny, ... aj na UA je plán stavania diaľnic. 8)

OdoslaťOdoslané: 06. Okt 2005 15:54
od Adaios
Toto je nazor v mnohych statoch a vyslovia ho len krajne pravicovi novinari, ktori si myslia, ze vsetko treba nechat na trh a ze stat by mal zasahovat minimalne.

To vsak neplati. A da sa to dokazat:

Kto by mal stavat dialnice ak nie stat?

PPP, ... a co je to PPP? ... :roll:

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2006 20:01
od Flintstone
Súčasné maximalistické odhady na dokončenie D1 sú na úrovni 200 mld. SKK. Údaj je zaokrúhlený "na desiatky", predpokladá všade plný profil, použitie PPP na 96 km a rozšírenie D1 BA-TT z 2+2 na 3+3 pruhy.

Súčasné maximalistické odhady na dokončenie R1 sú na úrovni 30 mld. SKK. Údaj je zaokrúhlený na "desiatky", predpokladá všade plný profil, severný a južný obchvat mesta NR a severný obchvat BB.

Súčasné maximalistické odhady na dokončenie D3 sú na úrovni 60 mld. SKK. Údaj je zaokrúhlený "na desiatky", predpokladá všade plný profil, použitie PPP na 22 km a parametre diaľnice.

Súčasné maximalistické odhady na dokončenie D4 sú na úrovni 40 mld. SKK. Údaj je zaokrúhlený "na desiatky", predpokladá všade parameter 3+3 pruhy, výstavba cez PPP bez tieňového mýta. Bez pokračovania cez tunel Malé Karpaty.

Súčasné maximalistické odhady na dokončenie R2 sú na úrovni 200 mld. SKK. Údaj je zaokrúhlený "na desiatky", predpokladá všade plný profil.

Súčasné maximalistické odhady na dokončenie R4 sú na úrovni 50 mld. SKK. Údaj je zaokrúhlený "na desiatky", predpokladá všade plný profil.


D2 sa dostavia úsekom Lamačská cesta-Staré Grunty s tunelom Sitina. R3 nie je možné riešiť pre nezmámosť strednej vetvy. R5 a R6 sa neriešili. R7 pre neznámosť trasy nie je možné určiť.


Predpokladá sa nedostatok na úseku PO-KE, kde bude potrebné rozšíriť D1 z 2+2 na 3+3 pre súbežnosť R4.


Predpokladajú sa ďalšie vysoké náklady pri pokračovaní od D4 v smere na Rakúsko cez pohorie Malé Karpaty, kde je potrebné postaviť cca. 10 km tunel na paramter 2 rúr + 1 úniková rúra.


...


Takže žiadne šetrenie nie je možné, skôr naopak, pretože tieto čísla po 10 rokoch budú v platnosti min. vplyvom inflácie na Slovensku.

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2006 20:11
od Adaios
Flintstone,

to je 580 mld. SKK ked som to dobre spocital. A to este nie je vsetko. R3 bude stat niekolko 10 mld. SKK, R5 a R6 tiez nebudu zadarmo a R7 tiez nie. A aj tunel cez Male Karpaty ako obchvat BA.

Takze dalsie odhady su este min. + 200 mld. SKK za R3 na plny profil, za obchvat BA, za R5 a R6.

Takze skutocne je dialnicne min. na Slovensku realne odhadnute cez sumu min. 500 mld. SKK - to je udaj zo SR. :wink:

OdoslaťOdoslané: 01. Mar 2006 20:26
od Andrej
Este stale vsetci reagujete na povodny clanok v MT -> ze vlada by mala znizit naklady na vystavbu dialnic? Podla mna je to napisane dost jednoznacne - znizit nakladovost dialnic a nie vydavky. Toth chcel znizit vydavky na polnohosp. a znizit naklady na vystavbu dialnic a narazal tym na ich cenu, nie na peniaze na ne vyclenene :wink:

Inak, FF, dobry clanok ohladom cien dialnicnej siete :)

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2006 13:48
od Flintstone
Andrej napísal:Este stale vsetci reagujete na povodny clanok v MT -> ze vlada by mala znizit naklady na vystavbu dialnic? Podla mna je to napisane dost jednoznacne - znizit nakladovost dialnic a nie vydavky. Toth chcel znizit vydavky na polnohosp. a znizit naklady na vystavbu dialnic a narazal tym na ich cenu, nie na peniaze na ne vyclenene :wink:

Inak, FF, dobry clanok ohladom cien dialnicnej siete :)


Andrej, je ale veľmi veľa rôznych ekonómov, ktorí odporúčajú vládam vo svete používať len princíp PPP na náročné a drahé úseky a tak tým myslia, aby sa znížili náklady na výstavbu diaľnic a zároveň sa znížia aj zásahy štátu do trhového pôsobenia, pretože prečo by mal štát financovať rôznu dopravnú infraštruktúru z daní menších ako 20%, 15%, 10% atď. ?

Ja viem na čo reagujem a len sa snažím ukázať, že šetrenie nie je na mieste, vzhľadom na fakty, ktoré sú v slovenskej cestnej sieti.

SR nie je spojená žiadnou cestou diaľničného typu, ani nie je napojená na Poľsko a Ukrajinu žiadnou diaľnicou. Na Rakúsko je, ale Rakúsko na SR nie je a na Maďarsko sme, ale Maďarsko nemá k nám plný profil. To je realita. A z hľadiska ekonomického si na seba v súčasnosti drahé úseky jednoducho nezarobia, ani na D1, ani na D3, ani na R3, ani R2 mnohé ťahy, ... až tak za 20 rokov, ale zase bez toho, aby vláda zverejňovala zámer stavať diaľnice a financovať ich, tu tie intenzity nebudú väčšie, pretože by nás tranzit obišiel. Obišiel, keby SR vyhlásila, že na výstavbu diaľnic nedá ani 1 SKK.

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2006 18:32
od devil
Ono vzdy kazda vlada sa tvari ze dialnice su pre nu dolezite, ale...ak bude vlada potrebovat usetrit peniaze npr. kvoli deficitu...tak bude musiet zvazit ako to urobi. ohladom dialnic tu bude vzdy nutkanie, aby sa neznizovali vydavky do socialnych veci, lebo to vlada=politici pocitia v %, takisto polnohospodari su velka skupina ludi, a hoci su tieto vydavky otrasne neefektivne, politici nebudu riskovat stratit ich priazen (a lavicovo orietovani uz vonkoncom nie). to je proste tak...cize ak npr. dalsia vlada sa nebude kontrolovat a zanecha tu velke deficity, tak za nou nasledujuca bude musiet "zatiahnut brzdu" a nebude moct brat ohlad ze este stale bude chybat vela km.

OdoslaťOdoslané: 05. Mar 2006 18:23
od Dialniciar
devil napísal:Ono vzdy kazda vlada sa tvari ze dialnice su pre nu dolezite, ale...ak bude vlada potrebovat usetrit peniaze npr. kvoli deficitu...tak bude musiet zvazit ako to urobi. ohladom dialnic tu bude vzdy nutkanie, aby sa neznizovali vydavky do socialnych veci, lebo to vlada=politici pocitia v %, takisto polnohospodari su velka skupina ludi, a hoci su tieto vydavky otrasne neefektivne, politici nebudu riskovat stratit ich priazen (a lavicovo orietovani uz vonkoncom nie). to je proste tak...cize ak npr. dalsia vlada sa nebude kontrolovat a zanecha tu velke deficity, tak za nou nasledujuca bude musiet "zatiahnut brzdu" a nebude moct brat ohlad ze este stale bude chybat vela km.


devil,

práveže sme v EU a tak sa môže rozhadzovať veľmi veľa, ale potom už nenastane stav, že sa bude dávať malá suma, lebo sú fondy. Nemôže byť problémom dávať priamo na výstavbu diaľničnej siete na Slovensku ročne sumu 30-35 mld. SKK. Mýto, PPP, úvery, štátny rozpočet, EU - možností je až-až.

OdoslaťOdoslané: 05. Mar 2006 18:29
od Dialniciar
devil napísal:...aby sa neznizovali vydavky do socialnych veci, lebo to vlada=politici pocitia v %, takisto polnohospodari su velka skupina ludi, a hoci su tieto vydavky otrasne neefektivne, politici nebudu riskovat stratit ich priazen (a lavicovo orietovani uz vonkoncom nie)


A ešte extra k tomuto - slovenskí poľnohospodári sú touto vládou ignorovaní, ani SMK im nepomáha, lebo SDKÚ, KDH a ANO boli zásadne proti väčším výdavkom. A čo sa sociálnych vecí týka, tak peniaze v rezorte zostali, ale presunulo sa 6 mld. SKK z podpôr a iných dávok na dôchodkovú reformu, takže na sociálne veci táto vláda kašle tiež. A diaľnice ignoruje takisto, ... ani na armádu nejde 2,2% HDP, ... a ešte sú tu 40-50 mld. SKK schodky a splácame ročne 30-35 mld. SKK. Len stúpa HDP rýchlejšie než zadlžovanie vzhľadom na HDP, ale v absolútnych číslach je to veľmi zlé, ... a z HDP máme 20%, nie 30-40%, ... dane máme nízke, ale odvodové zaťaženie 2. najvyššie v EU.

Takže nepochopil som, čo si vlastne chcel napísať, lebo to, čo si ty napísal, nesedí na dnešnú dobu. A že Smer/KSS a možno aj HZDS budú "viac rozhadzovať", ... akokeby táto vláda nerozhadzovala - SPP, predané tak, že to svet nevidel, podobne bankový sektor, podobne Slovenské Telekomunikácie a aj CARGO+SE tiež to nie normálne hospodárenie.

OdoslaťOdoslané: 05. Mar 2006 18:30
od Dialniciar
A ešte keby mi chcel niekto oponovať, že "trh" si poradí, tak vidíme ako si poradil Slovnaft. :lol:

OdoslaťOdoslané: 06. Mar 2006 08:12
od devil
myslim si polnohospodári by to mali bez smk este tazsie, ze by im vláda nepomáhala je dost silne vyjadrenie, akurat nemaju max. mozne priame platby zato u vyssie ako chcel min. financii, bol by som vsak radsej keby vsetky dotacie dostali na hotove projekty modernizacie a pod., nie ako priame platby. z eu fondov potecie vela penazi, na uvery sa dlhodobo nebude dat spoliehat, NDS je statna akciovka a ked stat bude musiet splácat stale vscsie sumy bude to ohrozovat % deficitu...a teda euro, ale nielen euro ale aj solventnost statu (ako v madarsku). urcite sa do 2010-15 bude dat postavit dost km D/RC ale potom bude treba zbrzdit. nechcem tu teraz odhadovat mnozstva penazi ani inflacie a pod., ale nemyslim si ze sa bude dat odovzdavat 100 km rocne niekolko rokov za sebou... mozno 1-2 roky a dost. ak by sa dalo udrzat tempo okolo 50 km/rok tak to uz bude na hranici moznosti.

nechem sa prilis hrnut do podnikov ktore si spomenul, akurat SE boli aj su hrozne zadlzeny podnik a treba do neho dat este desiatky miliard a pritom vykazovali akoze zisk. podobne ohladom zeleznicnej dopravy, po liberalizacii "kolaji" okrem 1-2 tahov okolo BA nevidim jedinu nasu hlavnu trat ktora by bola nejak v europskom meradle strategicka.

OdoslaťOdoslané: 06. Mar 2006 08:18
od devil
aby som sa vratil k dialniciam, bolo by dobre udrzat 15-20 mld/rok na financovanie (stat+eu+uvery) a okrem toho este PPP. ono vyjadrenia ze smer atd budu davat tolko a tolko treba brat s rezervou, to je slubotechna oni slubia aj nemozne, uz sa nevedia dockat ze bude vo vlade. da sa to splnit, ale ako som spomenul, nie trvalo ale tak max. jedno volebne obdobie.