Vysoké teploty a vytváranie vyjazdených koľají na vozovkách

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Vysoké teploty a vytváranie vyjazdených koľají na vozovkách

Odoslaťod Milos » 29. Júl 2005 21:29

Dnes boli na viacerých miestach Slovenska prekonané dlhodobé teplotné rekordy. Neuvažuje NDS alebo MDPT nad možnosou obmedzenia jazdy kamiónov od uritej hmotnosti len napr. do desiatej alebo jedenástej hodiny predpoludním a potom až veer, aspo na dianiciach a rýchlostných komunikáciách? Mám taký dojem, že v niektorých krajinách vlani prijali takéto opatrenie, možno sa mýlim. Zdá sa mi, akoby na ministerstve a NDS zaspali, myslím že pri týchto teplotách ide o dos vážny problém..
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Odoslaťod aquila » 29. Júl 2005 22:09

toto inak neni vobec spatny napad. navyse dneska jazdili kamionisti ako sialeny, na D2 sa predbiehali v jednom kuse, na cestach detto. katastrofa. fakt by mali kamionom zakazat predbiehat na dialnici cez den .. v noci budiz

to iste v takychto horucavach
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod expwy » 30. Júl 2005 10:25

Zlý nápad to nie je, ale má to pár háčikov. Na Slovensku neexistujú takmer žiadne záchytné parkoviská, kde by mohli byť kamióny odstavené. Tieto by potom používali cesty I. triedy, ktoré by znehodnotili ešte viac. Alebo by sa zákazy museli uplatniť aj na týchto cestách a mohlo by to vyvolať množstvo problémov (ochromené zásobovanie, atď.). V dnešných podmienkach sa mi to zdá nerealizovateľné.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Caesar » 05. Aug 2005 21:39

Treba nájsť iné riešenie než obmedzovanie akejkoľvek dopravy.

Okrem toho diaľničná sieť sa stavia najmä kvôli odvedeniu dopravy na diaľnice, vrátane kamiónov a ako píše MH, tak by to znamenalo zhoršenie ostatnej cestnej siete a zároveň nie je 2. varianta, SR nemá záchytné parkoviská, čo je aj problémom pre umiestňovanie váh. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Lenny » 07. Aug 2005 18:32

Na D1 se vlivem nadměrného tepla z konce červenece roztrhal asfalt v délce cca 1 km. Byl to nějaký 49 km ve směru na Brno tušim.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Caesar » 08. Aug 2005 19:10

Lenny napísal:Na D1 se vlivem nadměrného tepla z konce červenece roztrhal asfalt v délce cca 1 km. Byl to nějaký 49 km ve směru na Brno tušim.


Je to možné. Na diaľnicu D1 (v ČR) treba veľké investície na opravy, no je dostatok peňazí.

Na Slovensku sú potrebné väčšie investície, ale peňazí je málo. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Lenny » 08. Aug 2005 19:20

To máš pravdu Caesar:-)
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Hefaistion » 09. Aug 2005 11:20

Caesar napísal:Je to možné. Na diaľnicu D1 (v ČR) treba veľké investície na opravy, no je dostatok peňazí.

Na Slovensku sú potrebné väčšie investície, ale peňazí je málo. 8)


Ešte stále je však na tom SR z pohľadu stavu cestnej siete - vozoviek - na tom lepšie ako ČR. Môže sa to zmeniť, ak bude ČR investovať teraz niekoľko rokov viac peňazí, ale aj nemusí, pretože aj SR investuje miliardy SKK do opráv v rámci samosprávy cez PPP. Pomaly každý kraj investuje 0,5 mld. SKK do svojej (krajskej) cestnej siete a štát investuje stovky mil. SKK do opráv ciest I. triedy.

A SR nemá až takú vysokú hustotu cestnej siete ako ČR (2. miesto v Európe, hneď po Belgicku).
Hefaistion
diskutujúci
 
Príspevky: 98
Obrázky: 2
Založený: 23. Júl 2005 18:06

Odoslaťod Antimander » 22. Sep 2005 22:48

Cesty využívajú aj kamióny. To je fakt. Prepraví sa celosvetovo pomocou kamiónou cca. 10% všetkého tovaru. Pred 10 rokami to bolo 6-7%. Takže je tu nárast. Ale zastaví sa to na úrovni 12-15%. No bude stále rast. A to je celosvetový trend. Iná je doprava v Nemecku, iná v ČR a iná v Rusku, čo sa kamiónov týka.

Vyjzdené koľaje, to je dlhodobý problém, na celom svete. Nedá sa odstrániť. :!:

Dá sa však zmierniť tento problém. Kamióny nesmú jazdiť preťažené. Treba to kontrolovať a tvrdo pokutovať. Tým sa odstráni efekt rýchleho vzniku nových vyjazdených koľají na opravených či nových cestách/diaľniciach.

Okrem toho sa dá riešiť aj financovanie opráv vyjazdených koľají. Dá sa to tak, že sa spoplatnia všetky diaľnice a cesty I. triedy (na Slovensku, inak proste hlavné ťahy) na toľko, aby kamióny jazdili hlavne po diaľniciach. Po cestách I. triedy jazdiť budú, lebo sa chcú vyhnúť cestám II. a III. triedy, hlavne tranzit. Je to jasné, aj keď sa za cestu platí, tak je "rovná", má primerané klopenie zákrut, netreba teda stále brzdiť - to sa prejaví na spotrebe a čase. Takže aj zaplatiť sa oplatí. Cesty II. a III. triedy na Slovensku spoplatňovať netreba (môj názor), pretože tie slúžia hlavne na zásobovanie miest a obcí. Týmto sa teda vyrieši problém finančný na opravu koľají.

Na a na extra vyťažených úsekoch pomôže napr. CB kryt.

Konkrétne aj k téme: správne MH poznamenal, že na Slovensku chýbajú odchytné parkoviská. Ale ani v EÚ nie je úplne bežné, aby sa zakazoval prejazd. Ak je dobre spravená cesta, tak nehrozí nič a to, čo hrozí, hrozí aj osobnému autu, že sa na jeho penumatiky dostanú stopy asfaltu, t.j. asfalt - bežný jav aj na novej ceste. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Antimander » 22. Sep 2005 22:55

A ešte reagujem aj k ďalšiemu problému. Mrazy. Ak je nekvalitná cesta/most, tak pri veľmi silných mrazoch roztrhne asfaltovú vrchnú vrstvu, v prípade mostu, tento môže aj veľmi vážne poškodiť. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Čavo » 23. Sep 2005 08:00

Chcem sa opýtať, či ba sa tento problém (letný aj zimný), nedal koncepčne riešiť prekrytím (nejaká strecha) vozovky v dostatočnej výške. V lete by robilo tieň. Za dažďa by odvadzalo vodu, v zime sneh. Zároveň by sa táto "strecha" dala využiť na inštaláciu nejakej techniky ak by bola potrebná, prípadne na inštláciu slnečných systémov na generovanie elektrickej energie.

Vedel by niekto, kto sa v tom vyzná, spočítať aspoň rádovo, koľko by takéto prekrytie mohlo vyjsť bez ďalšej inštalovanej techniky? Predpokladajme ďialničnú šírku cesty.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Odoslaťod Antimander » 23. Sep 2005 14:06

čavo napísal:Chcem sa opýtať, či ba sa tento problém (letný aj zimný), nedal koncepčne riešiť prekrytím (nejaká strecha) vozovky v dostatočnej výške. V lete by robilo tieň. Za dažďa by odvadzalo vodu, v zime sneh. Zároveň by sa táto "strecha" dala využiť na inštaláciu nejakej techniky ak by bola potrebná, prípadne na inštláciu slnečných systémov na generovanie elektrickej energie.

Vedel by niekto, kto sa v tom vyzná, spočítať aspoň rádovo, koľko by takéto prekrytie mohlo vyjsť bez ďalšej inštalovanej techniky? Predpokladajme ďialničnú šírku cesty.


To je nereálne. Nakoniec by si aj strechu musel udržiavať. :wink:

Ale konkrétne čísla neviem, ani nemám predstavu. Strecha by musela uniesť napr. váhu snehu. ... A to nie je problém len na diaľniciach. Nevidel som to vo svete, aby bola diaľnica v dĺžke 1 000 km (napr.) prekrytá nejakou strechou. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Čavo » 25. Sep 2005 12:13

Antimander napísal:
čavo napísal:Chcem sa opýtať, či ba sa tento problém (letný aj zimný), nedal koncepčne riešiť prekrytím (nejaká strecha) vozovky v dostatočnej výške. V lete by robilo tieň. Za dažďa by odvadzalo vodu, v zime sneh.


To je nereálne. Nakoniec by si aj strechu musel udržiavať. :wink:


Samozrejme, že by ju bolo treba udržiavať. No možno by bolo zaujímavé zistiť, či náhodou údržba strechy (lepšie povedané prekrytia) aj so započítaním ceny výstavby, nebolo lacnejšie ako odstraňovanie koľají, výtlkov, havárií spôsobených neprispôbením sa stavu vozovky a iné.

Antimander napísal:Ale konkrétne čísla neviem, ani nemám predstavu. Strecha by musela uniesť napr. váhu snehu. ... A to nie je problém len na diaľniciach. Nevidel som to vo svete, aby bola diaľnica v dĺžke 1 000 km (napr.) prekrytá nejakou strechou. :wink:

Ani ja som to nevidel, len som sa už stretol s tým, že sa koketovalo s touto myšlienkou, ale asi nie na dosť vysokých miestach, aby sa aspoň preverilo, či by to tak nebolo lepšie. Možno existuje nejaká štúdia, kde sa zitilo, že to nemá ekonomický význam, ale som sa to nedozvedel.

Možno sa zistí, že to ekonomický význam nemá, ale môže to mať význym povedzme pre bezpečnosť premávky. Je tam možnosť osadiť kontrolnú, či informačnú techniku, osadiť snímače na mýto, či iné veci.
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Odoslaťod Antimander » 25. Sep 2005 12:15

čavo,

vyjazdené koľaje vznikajú bez ohľadu na teplotu. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Čavo » 25. Sep 2005 12:20

Antimander napísal:čavo,

vyjazdené koľaje vznikajú bez ohľadu na teplotu. :wink:

Je to čiastočná pravda. Vznikajú, ale otazka znie, ako často (možno lepšie, ako rýchlo). Čiže by sa mohla znížiť frekvencia opráv.

Ale to je vlastne jedno. Ja z toho nežijem, ale keby sa náhodou zistilo, že to má pozitívny efekt, tak by ma dosť mrzelo, že som sa to nepokúsil (aspoň v rámci mojich možností, či schopností) preveriť. ;-)
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Odoslaťod Antimander » 25. Sep 2005 12:23

Ak by sa stala dopravná nehoda, bol by problém s tlakovou vlnou, ... problém pri záchranných prácach, napr. s vrtuľníkom. Problémy s výfukovými plynami, problém so stabilitou. Problém pri opravách. Aká vysoká strecha - nadrozmerné rozmery.

Prekrytie diaľnic a ciest už sa preverovalo, a je to ekonomicky absolútne nevýhodné a okrem toho, je to mimoriadne nepraktické.

Nie si 1., ktorého to napadlo. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Caesar » 25. Sep 2005 12:30

čavo,

a ja už len doplním, ... tým, že postavíš strechu, predsa neriešiš problém teploty. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Čavo » 25. Sep 2005 14:41

Caesar napísal:čavo,

a ja už len doplním, ... tým, že postavíš strechu, predsa neriešiš problém teploty. 8)

Moja chyba. Ja som stále v tom, že v tieni je nižšia teplota ako na priamom slnečnom svetle. A hlavne pokiaľ predmet, ktorý má možnosť ožarovať, je tmavý. :oops:
čavo

To čo píšem, sú moje názory, alebo informácie, ktoré mám. Budem rád, ak si žiadne moje slová nikto nebude brať osobne.
Čavo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 541
Obrázky: 1
Založený: 07. Feb 2005 14:19
Bydlisko: Nitra

Odoslaťod Antimander » 25. Sep 2005 15:44

čavo napísal:
Caesar napísal:čavo,

a ja už len doplním, ... tým, že postavíš strechu, predsa neriešiš problém teploty. 8)

Moja chyba. Ja som stále v tom, že v tieni je nižšia teplota ako na priamom slnečnom svetle. A hlavne pokiaľ predmet, ktorý má možnosť ožarovať, je tmavý. :oops:


čavo,

veď nakoniec nikto ti nebráni dať si patent. :wink:

Ale stavať to nikto nebude. Aj pod strechou bude extrémna teplota, nakoniec by to bolo ešte na obtiaž, ... zlá cirkulácia vzduchu.

Prečo si myslíš, že to nikde nie je? To by nebol "altán", to by musela byť riadna strecha, zastrešenie, najlepšie aj s klimatizáciou a výkonným vetraní, ďalej by to muselo byť strážené, aby sa to nerozkradlo, t.j. kamerový systém, ďalej problém pri opravách diaľnice, problémy pri dopravných nehodách, problém pri záchranných prácach, riziká vzniku tlakových vĺn pri výbuchu, problém s riešením nadrozmerných nákladov, problém v zimnom období, keď padá sneh, problém finančný, problém údržby, ... a nakoniec, koľaje by boli aj tak vyjazdené. Ano teplota je nižšia, ale nie výrazne a keďže by bola horšia cirkulácia vzduchu, ... :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Adaios » 20. Okt 2005 19:15

Suhlasim v tejto teme s mojim bratom Antimom.

Ziadne zakrytie dialnice nepomoze riesit situaciu, uz sa to testovalo. Este sa zhorsi situacia s udrzbou takejto strechy. A to by muselo byt komplet prekrytie, ved aj vietor je pri snehu casto - co s tym potom?

To by bola cena za 1 km dialnice uz skutocne na celom svete 1 mld. SKK.

A kto by to zaplatil? Vsetci soferi. To nie je riesenie.

Tento svet sa meni a akekolvek zakazy budu sposobovat problemy.

Existuje studia, SR by musela investovat 4,5 mld. SKK na vystavbu odstavnych parkovisk - kde tie peniaze ziskate? :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Vysoké teploty a vytváranie vyjazdených koľají na vozovk

Odoslaťod Dialniciar » 18. Jan 2007 13:00

Milos napísal:Dnes boli na viacerých miestach Slovenska prekonané dlhodobé teplotné rekordy. Neuvažuje NDS alebo MDPT nad možnosou obmedzenia jazdy kamiónov od uritej hmotnosti len napr. do desiatej alebo jedenástej hodiny predpoludním a potom až veer, aspo na dianiciach a rýchlostných komunikáciách? Mám taký dojem, že v niektorých krajinách vlani prijali takéto opatrenie, možno sa mýlim. Zdá sa mi, akoby na ministerstve a NDS zaspali, myslím že pri týchto teplotách ide o dos vážny problém..


Ako už bolo napísané, tak zopakujem a doplním:

1. Obmedziť akúkoľvek dopravu je možné len vtedy, ak máme kapacity. A pre kamióny nemáme odstavné parkoviská a železnice nie sú pripravené ich prevážať.
2. Skôr by bolo potrebné začať používať CB kryt tam, kde je väčšia dopravná záťaž.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Jurislav » 01. Feb 2007 11:51

Vyjazdené koľaje vznikajú všade a nie je šanca sa toho zbaviť. Ale ak nám ide o lepší stav diaľnic a nie ciest 1./2. triedy, tak by sa mohli ťažšie autá odkláňať na starú cestu vedľa diaľnice.
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Honda » 01. Feb 2007 12:28

Jurislav napísal:Vyjazdené koľaje vznikajú všade a nie je šanca sa toho zbaviť. Ale ak nám ide o lepší stav diaľnic a nie ciest 1./2. triedy, tak by sa mohli ťažšie autá odkláňať na starú cestu vedľa diaľnice.


Kde všade :?: :roll:

Na vozovke s CB krytom na 100% nie.
Na vozovke kde je nad 60 cm AB krytu a to je pár nových ciest v SR tiež na 100% nie.
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod Jurislav » 01. Feb 2007 16:05

Honda napísal:
Jurislav napísal:Vyjazdené koľaje vznikajú všade a nie je šanca sa toho zbaviť. Ale ak nám ide o lepší stav diaľnic a nie ciest 1./2. triedy, tak by sa mohli ťažšie autá odkláňať na starú cestu vedľa diaľnice.


Kde všade :?: :roll:

Na vozovke s CB krytom na 100% nie.
Na vozovke kde je nad 60 cm AB krytu a to je pár nových ciest v SR tiež na 100% nie.


Samozrejme. Ale aké percento našich ciest má CB kryt?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 14:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod Honda » 01. Feb 2007 17:05

Jurislav napísal:
Honda napísal:
Jurislav napísal:Vyjazdené koľaje vznikajú všade a nie je šanca sa toho zbaviť. Ale ak nám ide o lepší stav diaľnic a nie ciest 1./2. triedy, tak by sa mohli ťažšie autá odkláňať na starú cestu vedľa diaľnice.


Kde všade :?: :roll:

Na vozovke s CB krytom na 100% nie.
Na vozovke kde je nad 60 cm AB krytu a to je pár nových ciest v SR tiež na 100% nie.


Samozrejme. Ale aké percento našich ciest má CB kryt?


Dialničná sieť je od toho stavaná, aby na ňu prešla ťažká doprava a tranzit. Dialnice ako také to je dosť hrubá vrstva zmesi betónu, cementu asfaltu na predtým kvalitne upravenej zemi. Dialnice sa postavia tak, aby sa na nich netvorili kolaje. Može sa stať že za 15 rokov ich používania sa nejaké kolaje spravia ale je to vplyvom teploty a nie vplyvom že by bolo slabé podložie. A po 20 rokoch je aj tak potrebné vymeniť vozovku čo je vrchná asfaltová vrstva tzv. AB kryt. A ty tu ideš písať aby sa kamióny radšej presúvali na vedlajšie cesty .. :roll:
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Ďalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 49 hostí.