Nákladiaky nejazdia, diaľničné nálepky zarábajú štátu menej
13.10.2009 - (Pravda; 13/10/2009; s.: 11; V. Kucejová)
Diaľničné nálepky nosia štátu menej peňazí ako vlani. Najmä kamióny, ktoré zásobujú fabriky súčiastkami či menšie nákladiaky rozvážajúce chlieb, mlieko či mäso jazdia tento rok menej práve po diaľniciach. Národná diaľničná spoločnosť preto získa z nálepiek o 12 percent menej peňazí ako vlani. Situáciu zachraňujú len osobné autá, kríza-nekríza - ich majitelia si kupujú viac diaľničných nálepiek. Do konca augusta Národná diaľničná spoločnosť získala z nálepiek pre kamióny a veľké nákladiaky o pätinu nižšiu sumu než vlani. "Získali sme vyššiu sumu z predaja nálepiek ako sme predpovedali v biznispláne. Za osem mesiacov sme chceli vyzbierať vyše 63 miliónov eur (1,9 miliardy Sk), získali sme 65 miliónov," povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. Vlani však diaľničnej spoločnosti za rovnaké obdobie natieklo do kasy až 2,2 miliardy Sk.
Aj dodávky a malé nákladné autá, ktoré využívajú firmy na dopravcu v regiónoch, pokrivkávajú v platení za používanie diaľnic. Oproti minulému roku zaplatili menej o 18 percent. Nákladné autá nad 3,5 tony sa od januára s nálepkami rozlúčia, nahradí ich elektronické mýto.
Firmy tak budú platiť presne podľa toho, koľko kilometrov po diaľniciach najazdia.
Mýto sa zatiaľ vyhne vodičom osobných áut. Tí napriek kríze utrácajú za diaľničné nálepky viac oproti vlaňajšku. Ľudia síce šetria na cestovnom, no v kríze je nutné viac dochádzať za prácou. A na zvýšený predaj nálepiek pre osobné autá môže vplývať tiež vyšší stupeň motorizácie," vysvetlil Ľubomír Palčák, riaditeľ Výskumného ústavu dopravného. To znamená, že si stále väčší počet ľudí kupuje osobné autá a uprednostňuje ich pred autobusovou alebo železničnou dopravou.
Nižší predaj nálepiek pre nákladiaky spôsobila hlavne kríza. Podľa združenia cestných nákladných dopravcov Česmad objem prepravovaných tovarov v kamiónoch, dodávkach a nákladných autách spadol oproti vlaňajšku približne o 30 až 40 percent. Fabriky stlmili výkony a to znamená aj menej prevezeného tovaru. Časť dopravných firiem zanikla, dopravcovia vracajú kamióny lízingovým spoločnostiam, pretože ich nevládzu splácať.
Predaj diaľničných nálepiek
za osem mesiacov roku 2009 v mil. €
Druh nálepiek predaj v 2009 zmena oproti 2008
osobné autá do 3,5 t 31,9 +7,0%
malé nákladné autá od 3,5t do 12 t 6,5 -17,9%
veľké nákladné autá nad 12t 27,0 -21,9%
http://www.dialnice.info/posting.php?mode=newtopic&f=10