Stránka 1 z 1

KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 13:44
od human
Zdravim,

chcem sa opytat podla coho posudzujete kapacitu mestskych komunikacii ak ju vobec teda niekto posudzuje :D . Viem, ze je na to stara metodika podla STN 73 6110, a ze v TP 01/2006 nie je o kapacite miestnych komunikacii zmienka.

Ak je teda u nas len metodika podla STN 736110, ake metodiky vyuzivaju v zahranici? Vie niekto poradit?

A ak teda metodiku podla STN 73 6110 pouziva, v com vidi jej nedostatky? Dakujem

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 13:53
od racto
Ahoj.
No najprv ta opravím, na kapacitu sa používa, teda mal by sa použivať TP10/2010, ktorý je nový a je platný od konca minulého roka.
No vyjadrim sa k tomu TP. Ten predpis možeš si ho vytlačiť a nasledne ho použiť ako zachodový papier. V tomto "novom" TP je viacej chýb pomaličky ako v tom starom. Je napísaný neodborne, a je šitý rýchlou ihlou ako keby si len niekto potreboval urobiť čiarku. Pri jeho tvorbe nebol prizvaní nijaký dopravný inžinier s praxe (som si to overoval). Ak sa niekto pokúsi posúdiť napríklad okružnú križovatku spôsobí neuveriteľné škody. SSC sa môže hambiť za niečo takéto
Ja sa venujem posudzovaniu už strašne dlho a fakt už som posudzoval hadam všetko. Ziaľ aj ked je to zlé musí sa t používať. Osobne som používal uplne starú normu na posudzovanie komunikácií resp. projektovanie ciest a diaľnic. Ale aký typ komunikácií chceš posúdiť? Mestské? Medzimestské???

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 14:52
od human
Ahoj. V prvom rade Ti chcem veľmi pekne poďakovať za odpoveď. A teraz k téme: Išlo by o posúdenie kapacity mestských komunikácií.
A ďakujem, TP si dem ihneď pozrieť.

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 15:41
od racto
na posúdenie miestnych kapacít posúdiš podľa STN 73 6110. Potrebuješ zakladné udaje o tej komunikácií-

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 16:40
od Zulo
racto napísal:Ahoj.
No najprv ta opravím, na kapacitu sa používa, teda mal by sa použivať TP10/2010, ktorý je nový a je platný od konca minulého roka.
No vyjadrim sa k tomu TP. Ten predpis možeš si ho vytlačiť a nasledne ho použiť ako zachodový papier. V tomto "novom" TP je viacej chýb pomaličky ako v tom starom. Je napísaný neodborne, a je šitý rýchlou ihlou ako keby si len niekto potreboval urobiť čiarku. Pri jeho tvorbe nebol prizvaní nijaký dopravný inžinier s praxe (som si to overoval). Ak sa niekto pokúsi posúdiť napríklad okružnú križovatku spôsobí neuveriteľné škody. SSC sa môže hambiť za niečo takéto
Ja sa venujem posudzovaniu už strašne dlho a fakt už som posudzoval hadam všetko. Ziaľ aj ked je to zlé musí sa t používať. Osobne som používal uplne starú normu na posudzovanie komunikácií resp. projektovanie ciest a diaľnic. Ale aký typ komunikácií chceš posúdiť? Mestské? Medzimestské???

racto, skús nám zo svojich dlhoročných skúseností priblížiť heslovite hlavné nedostatky TP 10/2010. Určite to bude mnohých zaujímať a teda hlavne skús to z nadhľadom a v čom konkrétne to potom spôsobuje najväčšie problémy, Teda samozrejme okrem už uvedených info.

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 17:48
od racto
No skúsim teda dať d odrážok.
- ide len o vylepšenú zlú kopiu TP01/2006
- TP sa volá výpočet pozemných komunikácií, no chýba v nich posúdenie :
a - miestnych komunikácií
b - nemotoristických komunikácií (chodci a cyklisti)
c - rýchlostných ciest a diaľnic v polprofile
d - okružných križovatiek (malých a turbo) a i.
- TP pozná len 6 kategórií jednotkových vozidiel (v zahraničí som ich našiel viac)
- dosť chaotické určovanie FÚ pre medzikrižovatkové úseky
- TP obsahuje ulne chybnú legendu, ako aj chýbajúce koeficienty pre jednotlivé prvky vzorca pre veľkú okružnú križovatku. Ak by niekto ju vypočítal takto, rezerva kapacity by mohla byť vyššia až o 400 voz/h oproti tomu ako by mal byť výsledok.

Najviac ma mrzia tie okružné, kedže nato sa troška viac orientujem. No čakal som že konečne bude na Slovensku niečo, čo si otvorím a poviem aha tu to je. No teraz sa hambím aj pochváliť že niečo takéto máme.

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2011 18:27
od Zulo
Ďakujem

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 16. Feb 2011 09:39
od human
Ahojte, TP som pozrela, naozaj je to len "vylepsene" TP 01/2006. Pisete, ze v TP nie je posudenie kapacity miestnych (mestskych) komunikacii. A presne o toto mi islo. Lebo metodiku podla STN 73 6110 poznam, je zrozumitelna ale zastarala, nestaci na dnesne podmienky dopravy na MK. Chcela som teda vediet, ci okrem tejto normy existuje ina metodika. Uz viem, ze pre MK teda nie je.

Ako to potom posudit, ked norma je zastarala, vysledok neodzrkadluje skutocnost.

Tak som chcela vediet ci v zahranici existuje nato metodika, ci o nejakej neviete?

A dakujem, kazdy takyto prinos je vzacny!

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 16. Feb 2011 11:19
od racto
No ako pisem. Novy technicky predpis je vobec nepouzitelny.
co sa tyka mestskych na slovensku sa presiel na system funcnych urovvni. Zial tento system je urcite v HCM popisany no ty musis v dokumentacii pouzit tak ci tak normu. Pre porovnanie mozes si nastudovat HCMku. Pocul som ze je aj v ceskom jazyku. Zatial sa nedostala ku mne.

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2011 18:22
od human
V novych TP10/2010 sa vyskytuje "stupen saturacie" inde zas "stupen naplnenia" a urcenie FU sa robi na zaklade tzv "stupen vytazenia". Ak sa nemylim, je to stale jedno a to iste?!

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 10. Apr 2011 19:02
od i15
Mna uz dlhsie zaujima, aka je hodinova kapacita Braniska, v ktorom sa minimalna rychlost rovna maximalnej a nie su tam ziadne podstatne prevysenia? A ake su koeficienty na prepocet na dennu kapacitu? Predpokladam, ze ked maximalna hodinova kapacita je napriklad 1000 vozidiel, denna nie je 24000, lebo rozdelenie premavky cez den nie je rovomerne...

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2011 08:22
od devil
npr. skus pocitat s tym ze medzi 18-6 hod. prejde 20% aut za den. cize pri hod. kapacite npr. 1.200 aut je to 12x1200*1,2 nasobok=17.280 kapacita/den

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 11. Apr 2011 18:46
od i15
No to presne ma zaujima, kolko percent dennej premavky je v priemere sustredenych do najfrekventovanejsej hodiny. Urcite to bude viac, ako 1/24. Dopravni inzinieri by to mohli mat vycislene

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 12. Apr 2011 19:31
od racto
No rozmýšlal som že či sem napíšem vám odpoved :) Ale je to konečne nejaká téma kde nie je politika.

Stupeň saturácie je pomer intenzity a saturovaného toku. počíta sa podľa vzorca
Stupeň vyťaženia je bezmenná jednotka ktorá sa stanovuje za pomoci tabuľky.
Stupeň naplnenia si kde našiel? Ten sa niekedy využíval pri svetelnej signalizácii.
Teda odpoveď je nie. Nie sú to rovnaké veci

i15 ty sa pýtaš ako stanoviť zo získaného 24h sčítania špičkovú hodinu na tom danom úseku však ?:)

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 13. Apr 2011 15:38
od i15
nie, naopak, chcem vediet, kolko percent celodennej premavky je sustredene do spickovej hodiny a z toho potom vypocitat maximalnu dennu intenzitu

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 13. Apr 2011 20:24
od racto
No to je ťažke. Každá oblasť je iná, aj každá cesta. Ja osobne rátam totopodľa územia. Taký priemer je cca 14%.

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 14. Apr 2011 08:29
od devil
i15, pri branisku je pomer spickovej hodiny urcite nizsi ako niekde pri vstupe do mesta, takze tu ma vacsi zmysel riesit priemernu intenzitu rano-vecer.

Re: KAPACITA CIEST

OdoslaťOdoslané: 14. Apr 2011 15:47
od i15
brzdna draha pri 80tke je 53,5m, z toho vychadza bezpecny odstup 2,4 sekundy a hodinova kapacita 1500 aut * 2 pruhy = 3000 aut. Celodenna kapacita pri 14% v spicke je potom viac ako 20000 aut.