Prečo štát stavia dialnice?

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod maher » 27. Apr 2016 12:17

štát sa po revolúcií zriekol takmer všetkého svojho majetku, tak nevidím dôvod (okrem toho korupčného) prečo sa tak angažuje v stavbe D a RC, a ešte vymyslel takú šialenosť, ako sú PPP projekty, však nech si ju tí súkromníci postavia spolu s mýtnymi bránami, nech ju vlastnia a normálne podnikajú ako je to bežné v niektorých iných krajinách, tým skôr, že dnes sa môžu uchádzať o eurofondy aj súkromné spoločnosti, potom by sme videli, za akú cenu sa dá postaviť D, keby to išlo zo súkromného vrecka. Namiesto toho sa štát mohol venovať rozvoju a opravám obyčajnej cestnej siete.
maher
diskutujúci
 
Príspevky: 176
Obrázky: 10
Založený: 31. Máj 2015 15:12

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod marian vančo » 27. Apr 2016 16:35

Prečo v takom Francuzsku a Rakusku stavaju dialnice???...fakt asi hlupa tema na diskusiu, podla mna su dialnice potrebné a vodiči ich chcú a aj ostatní ludia. Tieto cesty výryzne odlahčia mestá a obce v celom štáte od kamionovej a transitnej dopravy...ja osobne si neviem predstaviť aby som každoročne cestoval na juh Francuzska po cestách 1 a 2 trieda...Dakujem, neprosím...
marian vančo
diskutujúci
 
Príspevky: 104
Založený: 22. Mar 2015 07:57
Bydlisko: Košice

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod marian vančo » 27. Apr 2016 16:37

A je mi úplne jedno, že niekto na tom zarába teda na mýte...velmi rad si zaplatím mýto v Taliansku a viem, že ho prejdem za pár hodín...
marian vančo
diskutujúci
 
Príspevky: 104
Založený: 22. Mar 2015 07:57
Bydlisko: Košice

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod maher » 27. Apr 2016 17:04

Francúzko je štát s vysokým podielom štátneho vlastníctva, ja nie som proti dialniciam, len za podmienok aké sú na Slovensku, by bolo asi lepšie, keby boli v súkromných rukách ako je to napr. v Taliansku, lebo z toho štát v podstate nič nemá, lebo aj príjmy za použivanie dialníc v podstate zhltnú súkromníci (viď mýtny tender) a štátu ostanú len náklady
maher
diskutujúci
 
Príspevky: 176
Obrázky: 10
Založený: 31. Máj 2015 15:12

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod peterle » 27. Apr 2016 21:28

Keby sa výstavba diaľnic financovala len z mýta, tak by bola väčšina z nich prázdna. lebo mýto by bolo príliš vysoké. Ako na maďarskej M1. Len prístavný most, by vynášal viac ako drogy :D
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod Vlados » 27. Apr 2016 22:34

Možno ani nie. Mýto pre OA by sa hýbalo niekde na cene 20% PHM. Ceny za výstavbu by boli určite nižšie... pokiaľ by nebolo účelom skyte presúvať zisky.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod jarino » 27. Apr 2016 23:50

Len kto by dal peniaze do D3 na Kysuciach :lol:
Preto je to podľa mňa nerealizovateľné, lebo až na pár úsekov by sa neoplatilo nič také robiť niekomu inému ako štátu(no a že štátu sa oplatí tiež trocha pri niektorých úsekoch pochybujem, nuž ale eurofondy minúť treba nejako...) v slovenských podmienkach. Keď vysolíš aj polovicu z toho, čo štát na Strážov - Brodno a intenzity budú aké rátajú, tak to nepomôže ani reštrukturalizácia. Už dupľom nie, keď máš paralelné cesty, kde by bol vlastníkom štát. Alebo by sa sprivatizovali...
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod maher » 28. Apr 2016 08:40

náročnejšie úseky by sa stavali z EU fondov, možno by sme nemali toľko estakád a tunelov, ale cena by bola zlomková oproti dnešnej. a či sa oplatí alebo nie - naše firmy sú zvyknuté na rýchlu návratnosť a vysoké zisky, ale zahraničné firmy by možno mali záujem a ak sa skutočne neoplatí dialnica, tak sa postaví štátna cesta, stavať D za každú cenu je nezmysel
maher
diskutujúci
 
Príspevky: 176
Obrázky: 10
Založený: 31. Máj 2015 15:12

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod compotronix » 28. Apr 2016 12:12

V Rakúsku je zaujímavá situácia. Štát má síce v rakúskej diaľničnej spoločnosti ASFINAG 100% podiel, no výstavba aj údržba sa financuje výlučne z mýta a predaja diaľničných známok. Aspoň ASFINAG zdôrazňuje pri každej možnej príležitosti, že zo štátneho rozpočtu nejde ani cent.
Pre objektivitu by ešte asi chcelo zistiť, koľko už diaľnic a rýchlostných ciest mali postavených v čase, keď na takýto systém nabehli. A tiež je pravda, že niektoré tunely majú ešte extra mýtne poplatky aj pre osobné autá.
Už dlhšie mi vŕta v hlave, ako to že rozdiel v mýtnych príjmoch je taký veľký(v Rakúsku dosahujú až cca 2 miliardy eur ročne). Je za tým dĺžka spoplatnených ciest, intenzity dopravy alebo výška mýta?
compotronix
návštevník
 
Príspevky: 25
Obrázky: 3
Založený: 08. Mar 2016 21:56

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod Maxx787 » 28. Apr 2016 12:27

tak na slovensku je prijem z myta rozdeleny do dvoch statnych firiem (NDS a SSC) a sukromnej Skytoll kde je nevyhodne pre stat urobena zmluva. no a z dialnicnych znamok ide tie cast NDS a cast Skytollu. prijem je 500 mil. € asi dokopy, ale statu nejde ani polovica z toho.
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod compotronix » 28. Apr 2016 17:02

Maxx787 no ale to vyznieva ešte horšie pre Slovensko. Lebo rakúsky ASFINAG vyberá mýto iba na diaľniciach a rýchlostných cestách.
http://www.asfinag.at/ueber-uns/unternehmen Tu je pekne popísané, že od roku 1997 má právo vyberať mýto, nedostáva teda žiadne dotácie z rozpočtu(od daňových poplatníkov) a dĺžka siete je momentálne 2200 km. Mimochodom informácia, ktorej sa akosi na webe nds-ky neviem dopátrať. Takáto podľa mňa dôležitá informácia by mala byť dostupná na 1-2 kliky.
Čiže keby som to porovnal
- slovenské príjmy 250 mil. €(ešte mínus príjem z ciest 1. triedy minus ) pri dĺžke siete cca 700km
- rakúske príjmy cca 1,85 mld € podľa tohto článku napr. za rok 2014 http://www.teraz.sk/ekonomika/dialnicne ... lanok.html
No nechápem ten nepomer. O to viac, že ASFINAG do štátnej pokladnice ešte odviedol dividendy 200 miliónov namiesto toho, aby z nej bral dotácie.
compotronix
návštevník
 
Príspevky: 25
Obrázky: 3
Založený: 08. Mar 2016 21:56

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod Maxx787 » 28. Apr 2016 18:56

zbavit sa skytollu, a nech si vybera myto priamo NDS a este zlucit NDSku s SSCckou a mali by sme menej byrokratov=usetrene prachy a cisty vyber z myta jedine nejakych technikov na udrzbu a prevazdku si zamestnat v NDS+SSC. a voala budeme mat 500 mega na udrzbu D+R+I.tr. Neviem kolko je to teraz :-D zisiel by sa clanok :-D
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod Arctic » 28. Apr 2016 20:31

compotronix napísal:Maxx787 no ale to vyznieva ešte horšie pre Slovensko. Lebo rakúsky ASFINAG vyberá mýto iba na diaľniciach a rýchlostných cestách.
http://www.asfinag.at/ueber-uns/unternehmen Tu je pekne popísané, že od roku 1997 má právo vyberať mýto, nedostáva teda žiadne dotácie z rozpočtu(od daňových poplatníkov) a dĺžka siete je momentálne 2200 km. Mimochodom informácia, ktorej sa akosi na webe nds-ky neviem dopátrať. Takáto podľa mňa dôležitá informácia by mala byť dostupná na 1-2 kliky.
Čiže keby som to porovnal
- slovenské príjmy 250 mil. €(ešte mínus príjem z ciest 1. triedy minus ) pri dĺžke siete cca 700km
- rakúske príjmy cca 1,85 mld € podľa tohto článku napr. za rok 2014 http://www.teraz.sk/ekonomika/dialnicne ... lanok.html
No nechápem ten nepomer. O to viac, že ASFINAG do štátnej pokladnice ešte odviedol dividendy 200 miliónov namiesto toho, aby z nej bral dotácie.

staci si pozriet rozdiel v sadzbach v rakusku Euro 6 kamion 0,33 € po 0,447 € pri euro 3 a nizsie , u nas E6 0,18€ , E3 0,21 € dialnica
potom sa ten nepomer vysvetli :)
Stat ma ovela vacsie zisky z spotrebnej dane z phm
rocne stat vyzbija na daniach a myte viac ako 2 mld a pritom sa stazuje ze niesu peniaze na cesty pritom na udrzbu a vystavbu minie len zlomok
Arctic
diskutujúci
 
Príspevky: 65
Obrázky: 13
Založený: 23. Dec 2010 10:03

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod cargobull » 29. Apr 2016 07:31

nezabudaj kolko % z myta ide skytollu do vacku
Obrázok používateľa
cargobull
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 294
Obrázky: 75
Založený: 05. Aug 2010 18:42

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod Peterman » 29. Apr 2016 08:42

cargobull napísal:nezabudaj kolko % z myta ide skytollu do vacku


Skytollu = J&T

Tak ako aj za dalsie sieťové firmy, za prenos signálu TV, za postu, za plyn (z časti), za....
Peterman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 502
Obrázky: 17
Založený: 02. Okt 2013 20:38

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod compotronix » 29. Apr 2016 11:45

To je samozrejme jasná zvrátenosť, ak firma prevádzkujúca mýto zhrabne z vybranej čiastky viac ako polovicu. Tu by som v médiách očakával v každom článku o diaľniciach zmienku o tom, koľko nám na tom mýte každý rok utečie. Keď sa mohlo riešiť Gabčíkovo, prečo nie toto. A nie stále len PPP alebo fantazírovanie o Junckerovom fonde.
Ak by sa ale teda ten podiel pre SkyToll nejako znormalizoval, tak potom mi vychádza, že zvýšenie taríf mýta by mohlo byť rozumným krokom, či? Myslíte, že by to dopravcov zruinovalo alebo radikálne zdvihlo ceny potravín? Je jasné, že dopravcovia budú proti. Ale ak by sa z toho každý rok získalo napr. 300 mil. za ktoré by sa postavil nejaký úsek D alebo R.
compotronix
návštevník
 
Príspevky: 25
Obrázky: 3
Založený: 08. Mar 2016 21:56

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod plš » 29. Apr 2016 12:08

Compotronix, ten podiel štátu a SkyTollu sa znormalizováva. Prvé roky bol ten pomer no strašne desný. Aj tak sa všetkým, mimo SkyTollu, zdá celkovo platba za službu neprimerane vysoká. Treba sa na to pozrieť, čo na to, aké výsledky za tie roky od spustenia SkyToll povyberala. To by mal poskytnúť za SkyToll Tóno Bódis, manažér za styk s verejnosťou... Ináč mladší, krajší a určite úspešnejší bývalý kolega z ČSAD. https://www.emyto.sk/
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod peterle » 29. Apr 2016 15:19

So Skytoll je to zložité. Vlastní ho český podnikateľ Syrovátko, ktorý ho pred pár rokmi kúpil od JA a TY. Ale špekuluje sa, že skutočným vlastníkom je Kellnerova PPF. JA a TY nedávno kúpili českú pobočku Skytoll CZ. V každom prípade je to firma, ktorá plní vrecká niektorého oligarchu.

http://byznys.ihned.cz/c1-65229460-skyt ... ho-v-cesku
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod Krampus » 29. Apr 2016 15:59

compotronix napísal:Už dlhšie mi vŕta v hlave, ako to že rozdiel v mýtnych príjmoch je taký veľký(v Rakúsku dosahujú až cca 2 miliardy eur ročne). Je za tým dĺžka spoplatnených ciest, intenzity dopravy alebo výška mýta?


Dlhsia siet, a tym ze dlhsia je aj atraktivnejsia pre tranzit, dialnice idu od hranice k hranici a za nou pokracuje dialnica dalej, co laka aj dalsie firmy, ktore sa v AT popri dialnici usadzaju a generuju dalsiu dopravu (nakladnu aj osobnu - ja mam pocit, ze mimo Viedne ludia jazdia zasadne autom, kolko ludi v rodine, tolko aut)
Rakuska A1 je neustale vytazena medzinarodnym tranzitom (vidiet kamiony z AT, D, H, SK, CZ, BG, RO, SLO, I, PL, Ukrajina, Turecko, dokonca aj Iran od zrusenia sankcii...) a ani by som sa nebal tvrdit ze 24 hod. denne, nie ako medzi BA-TT, kde su spicky a medzi nimi je klud.
Obrázok používateľa
Krampus
diskutujúci
 
Príspevky: 79
Obrázky: 0
Založený: 12. Jan 2015 18:07
Bydlisko: RI (AT)

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod compotronix » 29. Apr 2016 20:28

Aby som nebol obvinený z OT, tak ešte krátke vysvetlenie. Ja si nemyslím, že by sa mal štát nutne všetkého majetku vzdať. Najmä nie strategického, čím cesty určite sú.
A inšpiroval by som sa pritom rakúskym ASFINAG, preto tie príspevky vyššie.
Štát by síce formálne staval diaľnice cez NDS, tá by ale nedostávala žiadne dotácie zo štátneho rozpočtu. Hospodárila by len z príjmami zo známok a z mýta, tieto príjmy by boli viazané na výstavbu a údržbu D a R. Eurofondy pomaly končia, čiže by sa tak mohol vytvoriť tlak na zvýšenie výnosov z mýta. (Splátky PPP projektov by som takisto len z prííjmov NDS povolil.)
A bolo by teda potrebné
1. vyriešiť problém SkyToll
2. zvýšiť sadzby mýta(čo by možno malo aj vedľajší pozitívny účinok na zatraktívnenie vlakovej prepravy)
3. zamerať sa na skompletizovanie trás atraktívnych pre tranzit. Tu predpokladám, že by išlo najmä o severojužné ťahy D3 a R4.
compotronix
návštevník
 
Príspevky: 25
Obrázky: 3
Založený: 08. Mar 2016 21:56

Re: Prečo štát stavia dialnice?

Odoslaťod devil » 02. Máj 2016 13:08

1.-2. urcite ale trasy atraktivne pre tranzit uz viac-menej existuju. a useky ktore este nemaju dialnicu su spoplatnene. zase je to o vybere projektov. skumat naklady-vynosy kazdeho useku.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 04. Feb 2005 07:32


Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 17 hostí.