Voľby 2006 a výstavba diaľníc

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Voľby 2006 a výstavba diaľníc

Odoslaťod Branco » 15. Mar 2006 18:10

Časť tejto témy už bola popísaná v článkoch v Monitoringu tlače. Myslíte, že sa po voľbách podstatne zmení výstavba diaľníc, resp. tempo, objemy, apod. ?
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Re: Voľby 2006 a výstavba diaľníc

Odoslaťod Adaios » 15. Mar 2006 19:16

Branco napísal:Časť tejto témy už bola popísaná v článkoch v Monitoringu tlače. Myslíte, že sa po voľbách podstatne zmení výstavba diaľníc, resp. tempo, objemy, apod. ?


Nemalo by prist k znizeniu penazi na vystavbu dialnicnej siete. Sumy by mali narastat dalej min. na 30 mld. SKK rocne po dobu min. 10 rokov.

Ide skor o to ze EU ponuka vela penazi a NDS, a.s. ma moznost uverov + noveho mytneho systemu (ten bude prinasat zisky 2-5 rokov po zavedeni a cca. 5x vacsie nez dnesny system) ... mal by byt narast ale nebude to stale viac ako 50% z celeho objemu. Karty moze zamiesat PPP pri vystavbe dialnicnej siete a pri PPP v opravach ciest II. a III. triedy v krajoch - cela cestna infrastruktura je statom preferovana, EU preferovana a podporovana napriklad oproti zeleznici na pomer cca. 2/3 - 1/3, ...

Vystavba dialnic by sa podla stredneho vyhladoveho variantu mala skor zmenit na rychlejsiu v oblastiach kadial je trasovana D1, D3, R1, R4 juzna vetva a pripadne aj R7. Bude narastat objem penazi a tak bude narastat aj pocet rozostavanych km, ... ktory by mal do 3 rokov presiahnut 100 km, otvaranost by sa mala v tomto obdobi zdvihnut na min. 40 km plnoprofilovych ciest dialnicneho vyznamu.

Garancie financovania su cez EU, uvery a neskor mytny system NDS, ciastocne aj cez statny rozpocet ale ten sa skor bude zameriavat na cestne obchvaty a cesty I. triedy co je aj spravne. Podla vlady aj moznosti cerpania viac uverov a pripadne aj PPP (napriklad keby teraz nastupila silna lavicova vlada tak sa da ocakavat BOOM a potom by sa skor asi nasledujuca pravicova vlada zameriavala na mierny pokles a PPP - mierny z dovodu SR v EU).

Ak sa aj zmenia cislovania dialnic tak by mali zostat trasy a planovane parametre a doraz by sa mal klast na D1 - plnohodnotna dialnica na vysokej urovni, dalej na D3 - parameter pre ekonomicku situaciu a stav dialnicnej siete najprv min. na 1/2 profil a z tohoto dovodu stavat D3 ako rychlostnu cestu, ... a na R1 - plnohodnotna rychlostna cesta ako juzny tah. Postupne budovat (ale z hladiska celej dlzky nic vyrazne) rozne problematicke useky pri trase celej R2. Tym vyriesit juzny tah. A samozrejme potom sa zameriavat napriklad na R4 juzna vetva kvoli lepsiemu spojeniu na Madarsko a riesenie vychodneho SR, ... dalej aj 1/2 profil R7 v usekoch kde uplne chyba cestne spojenie (napriklad DS-NZ) atd.

Celkove pohlady - SR ma stabilizovanu ekonomiku a rastuce hospodarstvo, vela reforiem atd. a tymto nie je potrebne setrit v r. 2006 tak ako to bolo v r. 1998 aj ked to bol extrem ale to nebudem riesit. SR vie ze nema dostatocnu a ani dobru dialnicnu siet a v katastrofalnom stave cestnu siet. Ako vnutrozemsky stat v strede Europy toto treba riesit ako 1., pretoze to riesia vsetky okolite staty s vynimkou UA kde je na to ekonomicky dovod. Takze zastavenie nebude. A podobne nenastane zrejme ani utlmenie vystavby. Bude narast stavebnych prac. Stavebne kapacity existuju.

Problemom moze byt ze ked sa prilis rozostavia v horizonte 4 rokov napriklad D1 a D3 tak bude za 5-10 rokov problemom (pre tienove myta v pripade PPP alebo splacania uverov + splacanie mytneho systemu) malo penazi na nove useky na R1, R2, R3, R4 atd. Preto si treba rozmysliet kam nastavit PPP a kam EU. Nie je vhodne davat max. penazi z uverov, PPP a EU len na D1 a D3 - pretoze potom zostava len statny rozpocet a mohlo by sa stat ze nebude mozne davat viac penazi na dialnice a vela mld. SKK bude viazanych na D1 a D3 na 20 rokov dopredu.

SR potrebuje realne infrastrukturu a vzdelanie pre zahranicne investicie a oblast BA-ZA sa pomaly zaplna a bude sa tu riesit zrejme high-tech ale dalsie potrebne investicie do lokalit kde je R2, R3 a R4 treba "tahat" cez D1 a R4 juzna vetva.

Dalsim problemom by mohlo byt samotne PPP, samotny vyber mytneho systemu, sposoby vladnutia (vela uverov, ziadne PPP / vela uverov + PPP, potom pokles v oboch sferach / ...), problemy legislativne, kapacitne (ak bude prilis velky BOOM aj v dialniciach aj v cestach aj na zeleznici aj v priemysle aj v bytoch tak hrozia vysoke ceny alebo ich neklesanie - narast stavebnych kapacit a potom zase aj poklesy, ...).

Uspechy mozu byt vo vysokych prijmoch SR a navyseniu penazi pre dialnice, vysoke zisky z mytneho systemu, nizke uroky pri uveroch, PPP na viac ako 2 usekoch (to je znamka uspechu v krajine), ...
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Branco » 20. Mar 2006 20:40

Adoas, toto je skutočne výborná analýza a na 90 % s ňou súhlasím.

Zosumarizujem ešte postoje rôznych politických strán k diaľničnej výstavbe /aj podľa článku, ktorý priniesol Andrej v Monitoringu tlače/:

SDKÚ+doterajšia vládna koalícia - väčší dôraz na systém PPP
HZDS - väčší dôraz na štátnu výstavbu

zhoda v priorite D1.

Smer - kritika výstavby diaľníc: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=584&highlight=smer, najmä PPP, ale rovnako dôraz na dostavbu D1.

Možno bude dobré prezrieť si volebné programy jednotlivých strán :?
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Politicke strany a ich priblizny postoj k vystavbe dialnic

Odoslaťod Adaios » 20. Mar 2006 21:44

Moj nazor.

Najvacsie/najvyznamnejsie politicke strany a ich priblizny postoj k vystavbe dialnic. Rad by som doplnil ze treba byt opatrny k hodnoteniu pretoze napriklad v r. 1998/99 prisiel postup taky ze ho nikto dopredu nedal vediet - a trvalo to az do r. 2002 a aj potom az do r. 2004 boli dialnice "slubovane ako priorita iba na papieri". Dokazom su napriklad aj jasne tabulky na http://www.highways.sk/highways/highways.html - "Výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest" a http://www.highways.sk/highways/year1999.html . Okrem toho treba jasne aj rozlisit lavicove a pravicove strany pretoze tu su potom aj logicke dovody pre iste postupy ohladom "politicko-odbornych nazorov" na PPP alebo uvery atd.

SDKU-DS - hlavna vladna strana (pozicia premiera) od r. 1998 az doteraz. Pravicova strana. Najprv spomalenie dialnicnej vystavby v r. 1998/99, v r. 2004/05 zase narast financovania. Medzi tym obdobie stagnacie vystavby dialnicnej siete a zhorsenie situacie cestnej siete. Postupna priprava PPP a zalozenie NDS, a.s. Snaha mensieho zatazenie statneho rozpoctu a na prvy pohlad odlahcenie statneho dlhu. Podobne nazory aj strana KDH z dovodu podporovania tychto programov a podobnej politickej orientacie.

SMK - dlhodobo podpora vystavby a rozvoja dialnicnej siete viac na juhu SR z hlavneho dovodu ze je tu vacsina volicov tejto strany ako aj fakt chybajucej dialnicnej infrastruktury. Zatial snaha dosiahnut ciel rozdelenia penazi - presnejsie zakotvenie "3 pojmov" D1, R1 a R2 a jasne rozdelenie penazi medzi tieto "3 pojmy" v pomere 60:25:15 pri ich porovnani - to znamena ze ostatne D/R do tohoto nijako nezapadaju. Realne plnenie vsak nikdy neexistovalo podla jasnych cisiel otvarania, rozostavania a financovania dialnicnej siete. Skor pravicova strana.

Smer-SD - lavicova strana s niektorymi pravicovymi prvkami - oficialne "stredolava strana". Zatial mimo vlady s jasnymi najvacsimi preferenciami presahujucimi uz 30%. Preto je dolezity postoj tejto strany k vystavbe dialnicnej siete. Je tu jasna podpora urychlenej dostavby D1 BA-KE a R1 az po BB ako aj dalsie dolezite D/R ktore ale nie su priamo konkretizovane. Viac davana priorita na statny rozpocet a menej podporovane PPP s vynimkou moznych najtazsich usekov na D1 medzi ZA a RK.

LS-HZDS - "stredoprava strana". Realne bola vo vlade, nastartovala proces vystavby dialnicnej siete a este vela otvaranych a dokoncovanych usekov po r. 1997/98 bolo realne postavenych a vo vysokom stadiu rozostavanych stavoch za tejto v minulosti hlavnej vladnej strany. Podporovana snaha financovania viac cez statny rozpocet. PPP nie je priamo kritizovane/odmietane.

SNS - pravicova, narodna strana. Podporovana vystavba D1, D3 vzhladom na povod najvernejsich volicov. Nie je odmietana ani vystavba R1 atd.

KSS - jasna lavicova, komunisticka strana. Financovanie na maximum cez statny rozpocet, ... konkretne materialy nepoznam len tvrdenia "keby sme vladli my este 20 rokov tak aj cela dialnicna siet by existovala" co hodnotit nebudem. Je tu ale jasna podpora dialnicnemu rozvoju, hlavne D1 atd.

SF - strana ktora ma vacsiu sancu dostat sa do parlamentu. Skor pravicova strana. Nazory ohladom dialnic nepoznam.

ANO - liberalna strana, podpora vystavby aj D1 aj R1 aj R2 naraz ak sa nemylim.


Tak to su moje nazory vzhladom na mnozstvo materialov ktore som cital - samozrejme ze aj tieto zdroje sa menia tak ako sa meni politicke a spolocenske prostredie atd.

Dialnicna siet nie je v SR ani na 50% dobudovana. A v spravach ktore pisu investori ktori sa rozhodli neprist na SR je prave chybajuca dopravna infrastruktura - zeleznice existuju, aj cesty, ale dialnice nie. Kym zeleznice a cesty staci modernizovat tak dialnice treba uplne cele postavit. A preto bude dialnicny program vzdy zaujimavym pre narod a tym aj pre politikov.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod mel » 21. Mar 2006 09:25

Adoas,

len jedna poznamka k tvojej analyze ... ked sa nastavi myto na dialnice, treba vediet, ci bude aj na cesty 1 triedy ... ak nie, bude treba investovat aj do tych viac penazi, pretoze s vyssim mytom na dialnice sa moze zvysit aj zatazenie ciest prvej triedy voci dialnici, teda budu nutne peniaze na opravy.

len toto mi tam chybalo, inak skvele.
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 09:29

mel napísal:Adoas,

len jedna poznamka k tvojej analyze ... ked sa nastavi myto na dialnice, treba vediet, ci bude aj na cesty 1 triedy ... ak nie, bude treba investovat aj do tych viac penazi, pretoze s vyssim mytom na dialnice sa moze zvysit aj zatazenie ciest prvej triedy voci dialnici, teda budu nutne peniaze na opravy.

len toto mi tam chybalo, inak skvele.


Predpoklada sa aj mytny system na niektore cesty I. triedy - s tym budu skor spojene vacsie naklady na mytny system.

Inak samozrejme ze bude potrebne viac penazi vseobecne investovat do cestnych obchvatov a ciest I. triedy - a to som ja v tej "analyze" uviedol. Tu bude v pravomociach SSC, ktora bude mat podla mna stabilne rastuci rozpocet. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod mel » 21. Mar 2006 09:38

Adoas,

jasne... jediny rozdiel vidim v tom, ze by v pripade ak by nebolo myto na "paralelne cesty" tak by tie mohli byt zatazene tak, ze by bolo potrebne investovat na nich tolko, ze by mohlo potom chybat prave na tie obchvaty a cesty, ktore nie su paralelne s dialnicou. Myslim, ze som taku analyzu este nevidel, aj ked v par materialoch ohladom mytneho systemu sa toto riziko spomina ... mne sa to zda ako dolezity faktor, lebo nejaku tu miliardu z kolaca moze ubrat na ine projekty...
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 09:59

mel napísal:Adoas,

jasne... jediny rozdiel vidim v tom, ze by v pripade ak by nebolo myto na "paralelne cesty" tak by tie mohli byt zatazene tak, ze by bolo potrebne investovat na nich tolko, ze by mohlo potom chybat prave na tie obchvaty a cesty, ktore nie su paralelne s dialnicou. Myslim, ze som taku analyzu este nevidel, aj ked v par materialoch ohladom mytneho systemu sa toto riziko spomina ... mne sa to zda ako dolezity faktor, lebo nejaku tu miliardu z kolaca moze ubrat na ine projekty...


Ja to rozumiem mel presne kam tymto smerujes. Je to spominane a diskutovane v niektorych studiach atd. ale treba si uvedomit to ze uz sa rozpoctovo delia dialnice a cesty I. triedy - medzi NDS, a.s. a SSC a v tom je ten zakladny rozdiel.

Napriklad financna potreba pre SSC je dnes potrebna na urovni min. 8 mld. SKK a rozpocet je cca. 4 mld. SKK. Ale narast tu bol vyznamny a suma 8 mld. SKK je naplanovana postupnym rastom na 2-3 roky. A do popredia pojdu cestne obchvaty a az potom opravy ciest I. triedy.

Financna potreba NDS je min. 30 mld. SKK a rozpocet je 21-23 mld. SKK. Takze tu to zlepsenie je vyraznejsie ale s tym rozdielom ze v absolutonych cislach na dalsich 10 rokov SSC by potrebovala 80 mld. SKK a bude mat cca. 50 mld. SKK kym NDS by potrebovala 300 mld. SKK a aj ich zrejme bude mat.

Potom je tiez spominane a diskutovane ze by paralelne cestne komunikacie pri dialniciach v triedach I. a II. trieda ciest mali byt skor v sprave NDS pretoze tieto cesty su v priamej suvislosti dialnicnej siete - pre kamiony ako hlavny prijem pouzivania dialnic atd. - a skor je nakladnejsia udrzba tychto ciest ako prijmy z myta - preto by to malo byt v sprave NDS a nie v sprave SSC - ale to je zase jeden taky skor odborny navrh ktory nie je vyrazne nijako podporovany pretoze by to "odcerpalo" nejake sumy z NDS.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod mel » 21. Mar 2006 10:09

Adoas,

vdaka za informacie ... ten narast financii pre SSC je velmi slubny ... aj ked ako pises, pravdepod. nepostacujuci ... len este drobna otazka, co je v tych 300 mld pre NDS (je tam aj rozsirenie BA-TT, R7, R3, ... )? a este podotazka: Tych 300 mld je sucasna hodnota investicii alebo uz sa v nej rata s narastom cien na buduce roky?

v zasade spoplatnenie paralelnych ciest by malo riesit jadro toho co si popisal ... preto verim, ze to tak aj bude...
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod devil » 21. Mar 2006 10:14

Ja som taku analyzu videl...je to "dielo" jednej BA a.s.,..a je to strasny nezmysel....vypocitali sa predpokladane narasty intenzit dopravy na dialniciach konstatne, to znamena ze niekde pri BA pocitali s rovnakym % narastom ako na dialnici na opacnom konci republiky a na RC tiez konstantnym....to z toho potom vyslo ze na D1 npr. pri Levoci bude vyssie % narastu intenzity ako na R1 TT-NR...

Myto predpokladaju zaviest aj na paralelnych cestach - pre nakladiaky, pre osobne sa to neodporuca, myto npr. pre voz. do 3,5 tony bud 0,85 Sk/km alebo 1,6 Sk/km...ale druha varianta ma podla konstatovania sposobovat masivny "odchod" premavky na subezne cesty...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 11:09

devil napísal:Ja som taku analyzu videl...je to "dielo" jednej BA a.s.,..a je to strasny nezmysel....vypocitali sa predpokladane narasty intenzit dopravy na dialniciach konstatne, to znamena ze niekde pri BA pocitali s rovnakym % narastom ako na dialnici na opacnom konci republiky a na RC tiez konstantnym....to z toho potom vyslo ze na D1 npr. pri Levoci bude vyssie % narastu intenzity ako na R1 TT-NR...

Myto predpokladaju zaviest aj na paralelnych cestach - pre nakladiaky, pre osobne sa to neodporuca, myto npr. pre voz. do 3,5 tony bud 0,85 Sk/km alebo 1,6 Sk/km...ale druha varianta ma podla konstatovania sposobovat masivny "odchod" premavky na subezne cesty...


devil,

ja zasadne necerpam info od zdrojov kde bola zadana praca "ucelovo".

Tym netvrdim ze takato analyza neexistuje - skor naopak - ale takychto studi a analyz je viac nez jedna - rozne strategie vyvoja, studie, plany a projekty sa v niektorych oblastiach hospodarstva (teda aj dialnice v ramci stavebnictva v podstate 60% oblasti v nom) sa vypracuva min. 10 roznych strategi - zakladna sa nastavi na potrebny vyvoj, mozno niekedy na potrebny+realny vyvoj s moznymi nedostatkami atd. - a z tychto 2 sa potom robia rozne upravy, ... je to spravene preto aby sa v roznom vyvoji dala znovu spravit a vyhodnotit co najrychlejsie situacia a uplatnit nove procesy. Je to poradenstvo, konzultacie - a s tym priamo aj stavebne firmy, projektantske kancelaria/firmy, geo-systemy a technologie, dialnicne spolocnosti, ministerstva - potom sa v podstate spravi 10x na jednu potrebnu situaciu nejaka strategia v roznych variantoch a bude pouzitelna pre viac organizaci ci statnych alebo sukromnych - to len objasnujem proces - kde sa jedna o velmi vysoke sumy.

Zaver - to co si popisal ako to co si videl - som ja nevidel. :wink:

Dnes vystavbu dialnicnej siete ovplyvnuje velmi vela roznych faktorov a na tie sa treba vediet pripravit a podobne aj pribudaju moznosti financovania a vystavby. Pojmy ako PPP alebo elektronikcy mytny system alebo zdruzenia a organizacie za ochranu prirody a kultury v mestach - to tu pred 20-30 rokami nebolo ale dialnice sa stavali. A kym sa stavali viac ako ludske faktory tak automatizacia systemov sposobuje aj v dialniciach rozvoj - vystavba prebieha rychlejsie, kvalitnejsie, uplatnuju sa super postupy, na vsetko sa musi prihliadat od zivotneho prostredia az po regionalny rozvoj - a uz len tieto pojmy si priamo odporuju atd. - dnes ani nie je jednoduche aby dialnicu stavalo priamo 100 000 ludi pretoze na to nie su pripravene samotne firmy.

Cim viac roznych takychto zalezitosti, zmien legislativy, snaha spajat roznorode regiony cez rozne spolky ako EU atd. priamo nuti vsetkych (dialnicne spolocnosti, banky, stavbari, ekologovia, obyvatelia, stat, ...) aby pouzivali sluzby poradcov a tito zase potrebuju dalsich poradcov atd. - takze dialnice dnes stavia ovela viac kvalifikovanych a vzdelanych ludi ale predovsetkym na stupni "predpripravne a pripravne prace" a tieto sa aj predlzili uz na priemer na 4-5 rokov a v minulosti trvala tato etapa o 1-3 roky menej a naopak stavebne prace sa urychlili o 1-2 roky s vynimkou tunelovych riesenie kde ale zase sa prihliada na prace ktore nie su stavebneho charakteru - teda rozne technologie aby sa minimalizovalo riziko nehod a ked aj nehody vzniknu aby sa rychlo odstranili atd. - dnes ist pouzit PPP v state kde PPP este pouzite nebolo a v niektorych susednych ano a zle dopadlo je narocne - treba na to poradcov, analytikov atd. ale hlavne (a to tvrdim ja :) ) "zdravy rozum".

Zrejme som OT - ale pokial by to bolo neznesitelne - kludne tento prispevok "rozseknite" do dalsich tem.

...

Mytny system sa v krajinach V4 vseobecne planuje zaviest najprv na dialniciach a paralelnych hlavnych cestach (po inych nemoze jazdit tazka nakladna doprava typu tranzit) a az potom aj na dialniciach pre osobne auta do 3,5t. Vseobecne sa neodporuca spoplatnovat hlavne cestne tahy pre osobne auta - pretoze cokolvek co nie je viacpruhova cesta jednosmernym vyznamom nie je luxus, je to standard.

...

A este "perlicka" - v niektorych krajinach az teraz zacali riesit ze by motoristi mohli zaplatit aj sumu o 100% vacsiu pre dovod ze usek po ktorom by cestovali by bol zaradeny/spolocny pre viac dialnic.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 11:27

mel napísal:Adoas,

vdaka za informacie ... ten narast financii pre SSC je velmi slubny ... aj ked ako pises, pravdepod. nepostacujuci ... len este drobna otazka, co je v tych 300 mld pre NDS (je tam aj rozsirenie BA-TT, R7, R3, ... )? a este podotazka: Tych 300 mld je sucasna hodnota investicii alebo uz sa v nej rata s narastom cien na buduce roky?

v zasade spoplatnenie paralelnych ciest by malo riesit jadro toho co si popisal ... preto verim, ze to tak aj bude...


Ohladom SSC ja som zvedavy na rozpocet na r. 2007 a potom zhodnotim vyvoj. Lebo r. 2006 su volby a vlada vedela aky je stav na cestach I. triedy a napriek tomu sa stav len zhorsoval - lokalne zosuvy pody v dlzkach 50-100 m sa neriesili opravou ale "zapisanim stavu", znizenim rychlosti atd. a posunul sa plan oprav na r. 2005 a teraz az na r. 2006. Co poznam tak cesty I. triedy nie su v dobrom stave - rozne nerovnosti, zvyseny pocet po zimnom obdobi, extremne narocne zimne obdobie atd. Ale SSC ma sancu na dobre financovanie pretoze stat uz nema v pravomociach opravy a udrzby ciest II. a III. triedy.

Ohladom NDS ja som tu sumu neriesil. Potrebne je preinvestovat min. 500 mld. SKK na ceny v r. 2005 - to som pisal a nielen ja na tomto forume uz velmi vela krat. Mohol som napisat aj sumu 40x10 mld. SKK ale v r. 2005 bol znamy fakt ze min. potrebna suma na dialnicnu siet na dalsich 10 rokov bez zmenenej inflacie je min. 30 mld. SKK kazdy rok. Preto suma 300 mld. SKK a nie je riesene co v tom je. Ohladom PPP - to by tuto sumu mohlo navysit, to v tejto sume nie je vzhladom na to ze nie je znama vyska tienoveho myta a dalsich podmienok. Je zbytocne pre mna napisat sem 100 stran mozneho vyvoja PPP v SR ked potom bude platnych len 10 - potom sa uvidi. Ja som sa snazil napisat sem o PPP dost vela ale nie je uz zaujem = otazky. Laik nevie na co by sa mal opytat a odbornikovi sa zda byt este vsetko nezopovedane.

Niekde je na forume hodnota 43,47 mld. SKK ako potrebna suma investovania do vystavby a rozvoja dialnicnej siete v ramci SR na dalsich 10-15 rokov a ze tato suma kazdy rok rastie (co je logicke ked sa dava stale menej ako tato suma) - ja ani tuto sumu nepopieram ale vsetko ma svoje mozne hranice a tato je horna, kym suma 30 mld. SKK je dolna.

Kde je SR je vidiet realne na cestach - papier k tomu nie je potrebny. SR ma lepsie hodnotenie v ramci stavebnej prognozy, tym sa zvysil zaujem stavebnych firiem o toto uzemie a s tym suvisi aj priprava na PPP atd. a preto prichadza k automatickemu (ale pre SSC a NDS) necakanemu poklesu cien napriklad pri severnej D1.

A posledne doplnenie - dnes kazdy stavbar/inzinier v SR ktory sa orientuje v dopravnych problemoch a v dialnicnej problematike vie ze rozsirenie D1 BA-TT uz je nevyhnutne zacat realizovat aby pri spusteni vyroby PSA bolo vsetko OK. Nestalo sa tak. ... Kazdy stavbar/inzinier vie ze po spusteni vyroby PSA v TT bude nevyhnutne rozsirit D1 BA-TT z 2+2 na 3+3 pruhy - ale to este neznamena ze sa to aj zacne realizovat. Pretoze rozsirenie D1 BA-TT dnes ma rovnaku prioritu ako ktorykolvek nepostaveny usek na trase D1 - tak politicka/hospodarska situacia SR a stav investovania v BA a v BA VUC v oblasti dopravnych riesenie bude davat mensiu vahu rozsireniu ako vystavbe novych dialnic. Vysledkom odkladu rozsirenia bude non-stop plny usek D1 BA-TT alebo jeho caste uzatvaranie pre dopravne nehody atd.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod devil » 21. Mar 2006 12:31

si toho napisal dost...pises
zasadne necerpam info od zdrojov kde bola zadana praca "ucelovo".


Dobre robis...avsak na druhej strane ak takymito zdrojmi sa NDS riadi...tak je to nedoveryhodna a neprofesionalna institucia, a cele jej plany, koncepcie a pod. su len hranim sa na domacom piesocku, kym v medzinarodnom meradle su smiesne, nic viac.

Update by B;
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 12:58

devil napísal:si toho napisal dost...pises
zasadne necerpam info od zdrojov kde bola zadana praca "ucelovo".


Dobre robis...avsak na druhej strane ak takymito zdrojmi sa NDS riadi...tak je to nedoveryhodna a neprofesionalna institucia, a cele jej plany, koncepcie a pod. su len hranim sa na domacom piesocku, kym v medzinarodnom meradle su smiesne, nic viac.

Update by B;


Ale na druhu stranu aj ti ktori si davaju vypracovavat rozne analyzy snad pri tych najpodstatnejsich si to poistuju aj viacnasobnym vypracovanim, pretoze pri dialcnom useku v hodnote 15-20 mld. SKK nehra ulohu nejaka suma vo vyske 1-10 mil. SKK vyznam.

Horsie je ked dialnicnu/statnu spolocnost ovlada vyznamne najprv politika a odbornost ide stranou ... potom sa robia analyzy ucelovo a tu nema ani zmysel davat ich robit viackrat u min. 2 nezavislych firiem.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod mel » 21. Mar 2006 13:10

Adoas,

dik za obsiahlu odpoved ;) az taku som necakal...
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 14:27

Pre zaujimavost - v r. 2006 by mali byt volby aj v CR aj v Madarsku :?:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod mapman » 21. Mar 2006 15:31

Adoas napísal:Pre zaujimavost - v r. 2006 by mali byt volby aj v CR aj v Madarsku :?:


V ČR budú voľby začiatkom júna. Zatiaľ to vypadá dosť zaujímavo, do Snemovne by sa mali dostať aj Strana zelených. Aktuálny graf tu: http://sweb.cz/JanSkovajsa/04agaxx-gallerylarge.jpg
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 686
Obrázky: 80
Založený: 24. Feb 2005 13:40
Bydlisko: CZ 140 00

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 20:41

Moj nazor.

Tak tu je priame info od ANO - liberalna strana ako by stavala dialnice :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=3213

PPP a juzny tah. To je zaujimave ... stranka www.blizsienaokolo.com by chcela len juzny tah bez PPP. SMK by chcelo hlavne R7.

Ale treba sa na to pozriet viac odborne :arrow:

1. Vela usekov na R7 a R2 nie je ani pripravenych. Ani cena nie je odhadnuta.

2. Nie su to useky ktore by si na seba zarobili ako paramter plny profil. Takze treba tienove myto - a to uz "naburava" statny rozpocet a verejne financie.

3. "Vsetko odide do Madarska" - tak to potom aj do CR, aj do Polska ...

Nakoniec - ked dany pan cestoval severnym tahom a uviazol v nekonecnych kolonach tak tieto kolony musia ist tymto smerom - nejdu juznym tahom - idu dobrovolne severnym - takze nema co kam odist a hlavne by zostal problem plnych ciest na trase D1.

R1 je potrebne postavit ale na R2 okrem niekolko usekov nie je ani kriticka dopravna situacia ani priprava. A PPP nie je zadarmo ked ide o tienove myto tak ide o 200% naviac pri takychto usekoch a v tom este nie su take polozky ako udrzba - potom to ide na 240%. Realne. PPP tu treba - ale nie na vsetkych usekoch.

Na druhu stranu sa v clanku nepise co s D1, D3, D4, R2-R4, ... co s 80 rozostavanymi usekmi atd. takze to hodnotit nemam ako.

A na zaver - kazda strana moze mat svoj program, dolezite je aku bude mat silu vo vlade ak v nej bude. To ze ma ANO iny nazor ako ja este neznamena ze moj je spravny pre SR.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 21. Mar 2006 20:44

Adoas napísal:... co s 80 rozostavanymi usekmi ...


Oprava - 80 km rozostavanych usekov. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod devil » 22. Mar 2006 08:14

ANO toho uz nakecali dost...ale odkial si vzal "80 rozostavanych usekov" :?: :)

Rozostavane useky su :

D1: Vrtizer-HP, Vazec-Mengusovce a Meng.-Janovce (3 etapy) D2 Lamac-Stare Grunty, D3 HP-ZA a Skalite, R1 Rudno-ZC, R2 Ozdany a Tornala, a R3 O. Podzámok. Niektore su v prevadzke ale stale sa tam pracuje, tam je uz ale vacsina penazi preinvestovanych.

9 usekov, je tam aj 26 kilometrovy ale su aj troj ci sestkilometrove 2pruhovky.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod eucitizen » 22. Mar 2006 09:42

Volby v Madarsku su 9 aprila, ked s nemylim.

Co sa ja obavam tichto volieb je to ze ked bude vo vlade nova "koalicia" aby zase sa nezmenil cely program vystavby dialnic. Sa mi zda ze Smer kritizoval hlavne ze PPP sa hned pouziva na dlhy a narocny usek. Aby nebolo ze ked Smer bude vladnut ( stjne bude potrebovat min. 2 koalicnich partnerov) zase nezmenil priority a zablokoval PPP.
To bude zalezat aj ako silni budu jeho koalicni partneri. Este sa moze stat ze nakoniec Smer ostane zase v opozicii.
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

Odoslaťod Adaios » 22. Mar 2006 09:54

devil napísal:ANO toho uz nakecali dost...ale odkial si vzal "80 rozostavanych usekov" :?: :)

Rozostavane useky su :

D1: Vrtizer-HP, Vazec-Mengusovce a Meng.-Janovce (3 etapy) D2 Lamac-Stare Grunty, D3 HP-ZA a Skalite, R1 Rudno-ZC, R2 Ozdany a Tornala, a R3 O. Podzámok. Niektore su v prevadzke ale stale sa tam pracuje, tam je uz ale vacsina penazi preinvestovanych.

9 usekov, je tam aj 26 kilometrovy ale su aj troj ci sestkilometrove 2pruhovky.


devil,

je to jasne opravene dalsim prispevkom takze neviem preco na mna utocis :?:

V SR je v aktualne rozostavanych cca. 80 km dialnicnej siete. V danej vete som zabudol napisat slovo "km". :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Adaios » 22. Mar 2006 09:56

eucitizen napísal:Volby v Madarsku su 9 aprila, ked s nemylim.

Co sa ja obavam tichto volieb je to ze ked bude vo vlade nova "koalicia" aby zase sa nezmenil cely program vystavby dialnic. Sa mi zda ze Smer kritizoval hlavne ze PPP sa hned pouziva na dlhy a narocny usek. Aby nebolo ze ked Smer bude vladnut ( stjne bude potrebovat min. 2 koalicnich partnerov) zase nezmenil priority a zablokoval PPP.
To bude zalezat aj ako silni budu jeho koalicni partneri. Este sa moze stat ze nakoniec Smer ostane zase v opozicii.


Vseobecne. Lavicova strana odmieta PPP ale vystavbu dialnic financovat bude vzdy rozsiahlym sposobom inak. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod wazari » 22. Mar 2006 10:00

devil napísal:Rozostavane useky su :

D1: Vrtizer-HP, Vazec-Mengusovce a Meng.-Janovce (3 etapy) D2 Lamac-Stare Grunty, D3 HP-ZA a Skalite, R1 Rudno-ZC, R2 Ozdany a Tornala, a R3 O. Podzámok. Niektore su v prevadzke ale stale sa tam pracuje, tam je uz ale vacsina penazi preinvestovanych.

9 usekov, je tam aj 26 kilometrovy ale su aj troj ci sestkilometrove 2pruhovky.


este Einsteinova v Petrzalke
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod eucitizen » 22. Mar 2006 10:07

Adoas,

Smer 100% nepovedalo nie PPP, len ze sa m vyskusat na menej narocny usek. Druha vec je urcite nebude vladnut sam, urcite bude potrebovat koalicnich partnerov a ti mozno budu tlacit na PPP (tu zalezi kto moze byt ako koalicny partner).
Dalsia zaujmava vec je ze Smer uz sa nechal pocut ze euro by sa malo zaviest o 2 roky neskor nez rok 2009. Hlavne tvrdenie je ze ludia nei su nato pripraveni, ze malo zarabaju. Urcite pravda je ina: zato sa schovava vec ze urcite budu sa snazit zvysovat deficit na socialne programy. Mozno tam budu aj dialnie, mozno nie. Doteraz ich program je velky otaznik a dost populisticky, po druhe kolko toho splnia.
Ale inac mas pravdu.
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 00:43

Ďalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 27 hostí.

cron