Kontrola originality
05.02.2008
Schengenská dohoda, ktorej signatárom je aj Slovenská republika, zrušila hraničné kontroly na vnútorných hraniciach schengenského priestoru. Kontrolné činnosti súvisiace s vozidlami sa presunuli do vnútrozemia. Zainteresované krajiny majú v rámci svojej vnútornej legislatívy vytvoriť mechanizmus na zabránenie legalizácie vozidiel zmanipulovaných a pochádzajúcich z trestnej činnosti. Najefektívnejším nástrojom na realizáciu tohto cieľa je KONTROLA ORIGINALITY, ktorú sa rozhodla do svojho právneho systému zaviesť aj Slovenská republika.
Z pohľadu Európskej únie, právny rámec kontroly originality vychádza z Rozhodnutia Rady 2004/919/ES o potláčaní trestnej činnosti súvisiacej s vozidlami, ktorá má cezhraničné dôsledky. Okrem iného sa v ňom uvádza: „V členských štátoch Európskej únie je každý rok odcudzených približne 1,2 milióna motorových vozidiel. Tieto krádeže predstavujú značnú škodu vo výške najmenej 15 miliárd eur za rok. Veľký podiel týchto vozidiel, približne 30 až 40 %, je ukradnutých organizovaným zločinom a potom prestavaných a vyvezených do iných štátov v rámci aj mimo Európskej únie.“ Cieľom Rozhodnutia je preto zlepšiť spoluprácu v rámci Európskej únie a predchádzať tak cezhraničnej trestnej činnosti súvisiacej s vozidlami. Mimoriadna pozornosť sa venuje vzťahu medzi krádežami vozidiel a nelegálnym obchodovaním s vozidlami, ako aj zamedzeniu ich legalizácie zvýšenou kontrolou pred registráciou a preregistráciou vozidiel. Manipuláciou s vozidlami dochádza k neoprávneným zásahom nielen do identity vozidla, ale často aj do konštrukcie vozidla. Používaná je celá škála postupov, od jednoduchej zmeny VIN, cez výmenu dôležitých dielov, až po poskladanie z rôznych nezriedka havarovaných vozidiel. Vznikajú vozidlá, ktoré sú nielen nespôsobilé na premávku z pohľadu neoprávnených zmien, ale aj nebezpečné z pohľadu konštrukčných zmien.
Z pohľadu Slovenskej republiky, právny rámec kontroly originality vychádza zo zákona č. 725/2004 Z. z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon č. 725/2004 Z. z.) a jeho vykonávacej vyhlášky č. 578/2006 Z. z.. V nadväznosti na nadobudnutie účinnosti uvedenej právnej úpravy bolo potrebné pripraviť komplexný systém spočívajúci v určení siete pracovísk kontroly originality, vo vyškolení technikov kontroly originality, zavedení skúšobnej prevádzky automatizovaného informačného systému, schvaľovaní prístrojov a vybudovaní stacionárnych pracovísk kontrol originality.
Pri určovaní siete a počtu pracovísk kontrol originality bolo jedným z kritérií hľadisko zabezpečenia požadovaného objemu kontrol originality pri rentabilite týchto pracovísk. Pokiaľ je pracovisko kontroly originality samofinancovateľné a nie je dotované zo štátneho rozpočtu, zohráva ekonomická stabilita podstatný vplyv na prevádzkyschopnosť a kvalitu výkonu kontrol originality.
Rovnomerné pokrytie územia zohľadnila určená sieť pracovísk kontrol originality (viď. príloha ), čo je optimálne pre vybudovanie systému výkonu kontrol originality nielen z hľadiska kontrolných kapacít, ale aj z hľadiska primeraného počtu pracovísk na začatie tejto činnosti.
Kontrola originality v Slovenskej republike sa začala realizovať 1. 9. 2007 na báze dobrovoľnosti. Začiatok celoplošného výkonu kontroly originality bol stanovený na 1.1.2008. V prvej etape sú podrobované kontrolám originality vozidlá jednotlivo dovezené a vozidlá po vykonaní jednotlivej prestavby. V druhej etape, t.j. po dobudovaní určenej siete, bude povinnosť predkladať Odborný posudok o kontrole originality okrem schvaľovania jednotlivo dovezeného vozidla, uznania typového schválenia ES vozidla a pod., rozšírená aj na prevod držby vozidla na inú osobu a na zmeny vykonané na vozidle, ak tým nastane zmena alebo ak je potrebná zmena alebo doplnenie údajov zapisovaných do osvedčenia o evidencii.
Kontrolou originality sa podľa národnej právnej úpravy rozumie kontrola originality a zhodnosti vozidla vykonávaná v stacionárnom alebo v mobilnom pracovisku meraním a nedeštruktívnym skúmaním, zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených citovaným zákonom, jeho vykonávacou vyhláškou a podľa vydaných metodík. Kontrolou originality sa kontrolujú identifikátory vozidla, ktorými sú výrobcom pridelené identifikačné čísla vozidla VIN a iné označenia vozidla a jeho komponentov určujúce identitu vozidla s dokladmi vozidla, ich originalita a pravosť. Výsledok kontroly originality je zaznamenaný do Odborného posudku o kontrole originality a zároveň do automatizovaného informačného systému kontroly originality (AISKO). Vozidlo s výsledkom „spôsobilé“ na premávku na pozemných komunikáciách je označené kontrolnou nálepkou kontroly originality. Ak sa počas kontroly originality zistí, že došlo k neoprávneným zmenám v konštrukcii vozidla, v identite vozidla alebo dokladov, prípadne údaje o vozidle alebo dokladoch sa nachádzajú v pátracích evidenciách, vozidlo je zaistené orgánmi činnými v trestnom konaní a podrobené šetreniu a deštruktívnemu expertnému skúmaniu. Ak došlo k neoprávnenej zmene identifikátorov (napr. z dôvodu omladenia roku výroby vozidla) možno to považovať za naplnenie skutkovej podstaty trestnému činu podľa § 220 trestného zákona.
Ceny kontroly originality sú odporúčané (nie regulované), pričom ich výška musí byť tvorená v súlade s platným zákonom o cenách a súvisiacimi vykonávacími predpismi, a mala by zohľadňovať aj individuálne oprávnené náklady. U jednotlivých zriaďovateľov sa preto výsledná cena za vykonanie kontroly originality môže líšiť. Pracoviská kontroly originality môžu kontrolovať oprávnení pracovníci orgánov štátneho odborného dozoru ministerstva dopravy, krajských a obvodných úradov pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie. Keďže Odborný posudok o kontrole originality vydaný ktorýmkoľvek oprávneným pracoviskom kontroly originality je rovnocenný, žiadateľ môže kontrolu vykonať na ktoromkoľvek oprávnenom pracovisku. Taktiež môže využiť služby pracoviska, ktoré mu z pohľadu ceny za vykonanie kontroly vyhovuje najlepšie.
Na vozidle by mohla byť zmenená identita aj bezprostredne po kontrole originality, preto kontrolou originality vozidlo získa ochranné prvky, ktoré zvýšia jeho ochranu pred manipulovaním a odcudzením a taktiež šancu nájdenia v prípade, ak k odcudzeniu dôjde. Kontrola originality má za cieľ eliminovať podvodné obchodné praktiky s vozidlami, ktoré sa odohrávajú pri dovozoch alebo pri zmenách držby, preto je vozidlo po kontrole originality označené ochrannými prvkami, ktoré riziko zámeny podstatne sťažujú.
Ak bolo vozidlo po kontrole originality hodnotené ako spôsobilé, označí sa za predným oknom vozidla kontrolnou nálepkou KO, ktorá je podobná kontrolným nálepkám technickej a emisnej kontroly. Líši sa samozrejme textom a modrou farbou. Dátum na kontrolnej nálepke nevyjadruje „platnosť do“, ako je to v prípade technických a emisných kontrol, ale vyjadruje, kedy vozidlo absolvovalo kontrolu originality.
Výraznou pridanou hodnotou pri kontrole originality oproti všetkým doterajším zisťovaniam pôvodu vozidla je priama spolupráca s Policajným zborom SR. V súčasnosti je už AISKO priamo prepojený s novou evidenciou vozidiel, pátraním po vozidlách a s pátraním Interpolu. Súčasťou systému bude spolupráca s výrobcami a zástupcami výrobcov vozidiel, Centrálnou evidenciou poistných udalostí Slovenskej asociácie poisťovní a databázami leasingových spoločností. V systéme sa počíta s aktívnou spoluprácou so súdnymi exekútormi a Centrálnym notárskym registrom záložných práv. V štádiu legislatívnej prípravy je napojenie sa na európsky systém súčinnosti národných registrov vozidiel Eucaris. Každé kontrolované vozidlo a sprievodné doklady budú overované aj v pátracích evidenciách SIS II (Schengenského informačného systému 2. generácie).
Každé pracovisko kontroly originality zodpovedá za škodu spôsobenú pri kontrole. K takejto škode môže dôjsť jednak poškodením vozidla pri kontrole (napr. poškrabanie laku nástrojmi používanými pri kontrole, poruchou zdviháku pri zdvíhaní vozidla a podobne), alebo vykonaním kontroly originality v rozpore so zákonom č. 725/2005 Z.z, všeobecne záväzným predpisom vydaným na vykonanie tohto zákona, či v rozpore s metodikami schválenými a vydanými Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií. V prípade porušenia povinností prevádzkovateľa pracoviska kontroly originality alebo samotného technika kontroly originality a zistení závažných nedostatkov v ich činnosti citovaný zákon ustanovuje spôsob kontroly a obmedzenie alebo pozastavenie ich činnosti ako aj ukladanie finančných sankcií.
Rozsah a výška poistenia je v súlade so zákonom č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a môže sa u jednotlivých pracovísk kontroly originality líšiť v závislosti na poisťovateľovi a poistných podmienkach, pričom výška poistky môže mať, v súlade s platným zákonom o cenách, vplyv na výšku cien kontrol originality.
Problémovým miestom pri zriaďovaní pracovísk je skutočnosť, že v zmysle platného správneho poriadku má povolenie na zriadenie PKO (pracoviska kontroly originality) platnosť 2 roky. Čiže zriaďovatelia PKO majú 2 roky na to, aby zriadili pracovisko kontroly originality. To je pravý dôvod, prečo mnohí zriaďovatelia pristupovali k zriaďovaniu PKO pred spustením povinnej kontroly originality nanajvýš opatrne a prečo mnohí nezačali so zriadením pracoviska bezprostredne po udelení súhlasu na zriadenie.
V prvých siedmich pracovných dňoch od celoplošného spustenia kontroly originality bolo zachytených 5 vozidiel s pozmeňovanými identifikátormi a následne aj prvé odcudzené vozidlo hľadané Interpolom.
Vozidlá s platným Odborným posudkom o kontrole originality nemusia na dopravných inšpektorátoch absolvovať povinnú obhliadku. Vybavovací proces na dopravných inšpektorátoch sa bude postupne skracovať, pretože údaje o kontrole vozidla budú zapisované priamo z informačného systému kontroly originality do evidencie vozidiel.
Zdroj: MDPT,
http://www.telecom.gov.sk/index/index.p ... prm2=48391