od Caesar » 16. Máj 2005 19:52
V tejto téme riešite pomerne veľa problémov, tak ja sem pridám svoj názor na viaceré z nich.
1. Automobilový priemysel
SR sa stáva svetovým lídrom v automobilovom priemysle. Na Slovensku budú 3 automobilky:
1. VW BA, pri diaľnici D2
2. PSA Peugeot Citroen, pri križovatke D1 a R1
3. KIA, pri D1
Spolu budú tieto 3 automobilky vyrábať viac ako 1 mil. áut, čiže to bude 1auto/1obyvateľa, čo bude 1. miesto na svete (teraz sme v prvej desiatke). Všetky budú mať dynamický rast vrátane VW BA. Okrem toho prichádza na Slovensko aj viacero dodávateľov pre tento priemysel. MOBIS pre KIA, HANKOOK (pneumatiky) pre KIA, FORD (prevodovky), ... a okrem týchto a ďalších sa na Slovensku aj pružne rozvíja súčasný priemysel pre automobily, t.j. DELPHI (káble), MATADOR (pneumatiky), U.S.Steel (plechy, pozinkovanie áut - nová investícia), ...
Preto je nevyhnutné rozvíjať dopravnú infraštruktúru na celom Slovensku od diaľnic cez železnice, cesty I.-III. triedy až po letiská prípadne riečnu dopravu.
Treba si totiž uvedomiť, že súčasné kapacity pôjdu na 100%, t.j. BA, TT, ZA už sú obsadené. Ostáva TN, no tu je nízka nezamestnanosť (jedine v smere po R2 bude záujem). Treba urýchlene dostavať D1 po MT, kde už sa tiež aktívne investuje a ďalej pokračovať v smere KE aspoň po SN, pretože už aj tu sa investuje ohľadom automobilového priemyslu. Medzitým však prekvitá aj RK, LM, PP, ... aj z iného priemyslu či dokonca turistického ruchu. Do KE treba dostavať R4 KE-Milhosť skôr ako bude D1 v PP, pretože investori majú záujem teraz, o 10 rokov už bude menší.
2. Problémy minulej vlády aj súčasnej
a) úroky, úvery
Aquila, je možné, že si SR vzala aj nejaké úvery od japonských bánk za takéto úrokové sadzby (5-11%), ale bolo to minimum. Úvery dosahovali od 15% vyššie, niektoré až hranicu 32%, čo však boli rekordy. Ale to boli úvery, ktoré SR dostala okamžite zo dňa na deň, bežné boli okolo 20% v priemere na 3-8 rokov. Domáca vláda riešila nedostatok peňazí tak, že domáce banky dávali úroky ľuďom nad 20% ... a bol pokoj rok-dva, no potom jednoducho už aj domáce banky potrebovali ešte viac peňazí, takže jej požičiavali zahraničné ... a vláda VM de facto limitovala úrokový systém tak, že úplne kontrolovala, kto dostane úver a kto nie a v tej dobe, živnostník/menší podnikateľ dostával úver len veľmi ťažko, pretože tu sa dávali úvery vo výške niekoľkých mld. SKK pre elekrárne, výstavbu diaľnic, ... proste megalomanské projekty ako ďalej VSŽ, ... a malé úvery 1-10 mil. SKK ... to proste banky absolútne nezaujímalo, preto mal štát skutočne vládu vo svojich rukách.
Dnes sú úroky do 10%, štát si požičiava do 5%, niektoré úvery si berie už od 3% a prestali sa dávať obrovské štátne záruky a prestali sa kontrolovať úvery, keďže banky nie sú štátne. Tento krok bol veľmi dôležitý, žiaľ vláda zabúda financovať viaceré projekty ako dostavbu el. Mochovce či diaľnice.
b) nečakaný krach niektorých firiem
Je pravdou, že napr. HYDROSTAV skrachoval nečakane. Mal problémy, ale "úsmevy boli všade", to bol 1. slovenský Enron. A prišlo veľa problémov ... súdne spory ... odklad výstavby rôznych objektov, aj diaľnic, ...
A postupne začali krachovať aj iné podniky, mnohé dodnes "zápasia" s problémami, ktoré zdedili z minulosti, t.j. úvery vo výške 200-300 mil. SKK, ktoré mali slúžiť na reštrukturalizáciu daných firiem, no reálne sa do firmy vložilo 20-30% z týchto úverov, ale dnes treba vrátiť 600-800 mil. SKK a to už je problém. Takže domáce spoločnosti prepúšťajú, po celom území Slovenska a vyhrávajú len tie regióny, ktoré majú dobré dopravné napojenie, t.j. väčšinou na 90% tie, ktoré sú do 1 hod (autom) od diaľničnej siete a ktoré majú železnicu či menšie letisko, pretože do týchto regiónov prichádzajú noví investori.