od Ludo » 19. Feb 2006 10:53
Stanovisko spracovateľa zadania ÚP BB k pripomienkam mesta Kremnica.
2. Pripomienka: Neakceptovaná z nasledovných dôvodov:
V zmysle stavebného zákona § 17 ods. 2 obstarávanie územnoplánovacej dokumentácie, okrem iných dôvodov je možné zahájiť aj z podnetu obce. Na základe tejto skutočnosti sa v Zadaní stanovila požiadavka na prehodnotenie a zváženie trasovania prepojenia ťažísk osídlenia Banskobystricko – Zvolenského a Žilinsko – Martinského cez ťažisko osídlenia - Banská Bystrica. Aj pre trasovanie severojužného prepojenia – cesta E77, je v Zadaní uvedená požiadavka na jej vedenie cez ťažisko osídlenia s vyhodnotením všetkých doteraz spracovaných alternatív a následne zapracovanie do nadradených dokumentácií.
KÚRS 2001 v záväznej časti zakotvuje v bode 11.4.2. cestné komunikácie TINA v trase Martin- Turčianske Teplice – Zvolen – Šahy – MR s rovnocenným alternatívnym trasovaním v líniách Turčianske Teplice – Šášovské Podhradie – Zvolen a Turčianske Teplice - Banská Bystrica – Zvolen. V KÚRS 2001 aj v ÚPN VÚC Banskobystrického kraja v záväznej časti v bude 2.27 resp. 1.61 je zakotvená rozvojová os prvého stupňa – Zvolensko – Turčianska: Zvolen - Banská Bystrica – Turčianske Teplice – Martin v bode 2.29 resp. 1.6.3 rozvojová os tretieho stupňa – Kremnicko – Turčianska: Žiar n/Hronom – Kremnica – Turčianske Teplice. Je nelogické, aby cez rozvojovú os I. stupňa bola trasovaná komunikácia nižšej kategórie ako cez rozvojovú os tretieho stupňa. Na základe tohto predpokladu je v Zadaní zakotvená požiadavka na trasovanie rýchlostnej komunikácie cez túto rozvojovú os – cez centrum osídlenia prvej kategórie – prvej skupiny - Banská Bystrica (záv. časť KÚRS 2001 bod 2.9.), kvartérne centrum – Banskobystricko – Zvolenská aglomerácia (záv. časť KŔS – u bod 2.17.).
Požiadavky na riešenie sú v súlade so Zmenami a doplnkami ÚPN VÚC Banskobystrického kraja, kde trasovanie v smernej časti je uvažované v troch alternatívach. V záväznej časti v bode 6.1.17. je zakotvená nová trasa I/14 Banská - Harmanec – hranica Žilinského kraja, výhľadovo s tunelom „Malý Šturec“ (alternatívna trasa cestnej komunikácie TINA).
V bode 6.1.22. vybudovanie rýchlostnej komunikácie v trase cesty I/65 v úseku Žiar n/Hronom – hranica Žilinského kraja (alternatívna trasa cestnej komunikácie TINA).
V bode 6.1.31. s ohľadom rýchlostnej cesty R3 nie je ešte jednoznačne určená, je uvedené – rešpektovať zaradenie vybraného výhľadového variantu trasy R3 do cestnej siete TINA.
Tvrdenie, že komunikácia cez Kremnicu je zaradená v bode II.1.19 medzi verejnoprospešné stavby nie je pravdivé, nakoľko v Zmenách a doplnkoch ÚPN VÚC Banskobystrický kraj je bod II.1.19. zrušený. Čo sa týka ÚPN VÚC Žilinského kraja, ten nevyhodnocujeme, nakoľko to nie je pre nás záväzná nadradená územnoplánovacia dokumentácia.
V § 1 Stavebného zákona sa hovorí, že územné plánovanie sústavne a komplexne rieši priestorové usporiadanie a funkčné využívanie územia ... v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja. Cieľom územného plánovania musí byť dosiahnutie súladu všetkých činností v území. Územný plán mesta z uvedeného dôvodu musí riešiť napojenie na nadradený komunikačný systém tak, aby boli splnené princípy trvalo udržateľného rozvoja aj pre mesto a jeho záujmové územie. Návrh Zadania je v súlade s nadradenými koncepciami a v prípade, že Územný plán mesta B.Bystrica v rámci návrhu preukáže z hľadiska rozvoja mesta také riešenie dopravného napojenia na nadradenú komunikačnú sieť mesta , ktoré vyvolá potrebu zmeny nadradenej dokumentácie bude toto riešenie v ÚPN mesta ako smerné a po zapracovaní do nadradenej dokumentácie v zmysle Stavebného zákona sa následne upraví ako záväzné riešenie.
K vyhodnocovaniu variantov trasovania severojužného prepojenia stredom Slovenska v rámci Zadania pre vypracovanie ÚPN mesta B.Bystrica nepokladáme za vhodné sa vyjadrovať. Novospracovaná štúdia trasovania severojužného prepojenia nám do dnešného dňa nebola poskytnutá, pôvodná štúdia (Taraprojekt a.s. Bratislava r. 2000) bola niektorými zainteresovanými spochybnená.
Predmetom Zadania je vzniesť požiadavky na riešenie a nie vyhodnocovať alternatívy. V Zadaní v časti 10.2. Požiadavky na ochranu trás nadradených systémov dopravného vybavenia je uvedená požiadavka na návrh trasy rýchlostnej komunikácie R3 so zvážením všetkých alternatív, ktoré boli doteraz vypracované tak, aby mesto Banská Bystrica bolo adekvátne svojmu postaveniu, v štruktúre osídlenia Slovenska, napojené na celoštátnu a medzinárodnú komunikačnú sieť.
Požiadavka : Na opätovné predloženie dopracovaného Zadania podľa Vašich pripomienok neakceptujeme v zmysle § 20 zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov.