Extrémy

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Extrémy

Odoslaťod Honda » 17. Feb 2007 13:03

Výstavba diaľnic na rovine, ale najdrahšie na svete. Každý si myslí, ako je výstavba na rovine lacná. Poviem ti, že sú dva prípady, kedy to neplatí. A oba prípady majú jedno spoločné: extrém.

Výstavba diaľnic cez púšť a cez arktické prostredie.

Diaľnice cez púšť sa stavajú vo viacerých krajinách sveta. Najznámejšie sú jednoznačne Saudská Arábia, Spojené Arabské Emiráty, Bahrajn a Chile. Len tieto krajiny stavajú ozajstné diaľnice cez pravú nefalšovanú púšť. Je to rovina. Neveril by si, ale navrhnúť diaľnicu cez púšť sa robí často tak, že sa nepostaví úplne rovný úsek. Postaví sa z leteckého pohľadu často tak, ako keby niečo obchádzal. Vysvetlím. Prvý veľký stavebný problém je, že ide o nestabilné prostredie. Je tu piesok. Druhý problém je, že piesok sa pohybuje. Tretí veľký problém je, že sú tu extrémne teplotné rozdiely medzi dňom a nocou. A štvrtým problémom je to, že celkovo piesok nevplýva na viaceré stroje dobre. Je niekoľko paradoxov, ktoré platia a nikto si ich ani nevšíma: takmer všetky diaľnice cez púšť sú z asfaltu. Materiál, ktorý nemá rád teploty nad 40 stupňov a v púšti býva oveľa viac. Používa sa asfalt, pretože hlavne v arabských krajinách je takmer zadarmo a je zo 100% kvalitnejšej ropy ako je ruská, čo sa týka stavebného využitia a zároveň tu nejazdia po týchto diaľnicach skoro žiadne kamióny, takže sa netvoria vyjazdené koľaje. Diaľnica sa navrhne pár centimetrov nad povrchom, kde môže ide na estakáde, kde môže ide cez štrkovité prostredie. Kde sa to nedá a kde sú silné piesočné búrky, tak tam sa musí diaľnica vyhnúť. Celkovo sú v púšti cesty. Mnohé sú, ale už nie sú vidieť. Zafúklo ich pieskom. Doslova. Proti tomuto sa nedá robiť nič, ale aj tak sa diaľnice stavajú. Asfalt v týchto krajinách ako som povedal je v podstate zadarmo, lebo to je len odpad. Ale betónom sa šetrí. Nie je ho dosť. Oceľou sa šetrí, nie je jej dosť. Najväčšiu cenu tvorí pracovná sila a stavebné stroje dovezené zo zahraničia. Zo samotnej diaľnice sú potom najdrahšie súčasti diaľnice, ktoré nie sú vidieť voľným okom. Prakticky pri každej ide vodovod. Izolovaný, aby voda prúdila sa nestrácala sa. Vodovody idú dva a pri niektorých miestach sa vytvára sieť trubiek, ktorá zavlažuje široké okolie. To je na miestach rôznych vetrov. Druhý aspekt je, niekde sú kamene. Obrovské ako môj dom. Oni tam nikdy neboli. Doviezli sa, umiestnili sa. Pre vplyv vetrov. Spraví to efekt, že piesok sa tu zdvihne a preletí ponad diaľnicu. Tretí aspekt je, že sa sype štrk. Nikdy tam nebol a predsa je rozsypaný, že ani nevidíš, kde končí. To zabraňuje lietaniu piesku. Kde sú peniaze, tam sa robí aj najlepšie opatrenie, ktoré často tvorí 20% ceny diaľnice. Vodovody, palmy, zeleň, balvany, štrk, estakády. Jednoducho umelo vytvorená zelená plocha chránená materiálom, ktorý odolá návalom vetra. Čomu diaľnica v púšti neodolá je piesočná búrka. Ale postaví sa tak, aby sa tu jednoducho piesok neusádzal. Žiaľ a za to ti ručím, prejde 20 rokov a príde situácia, že diaľnica bude s pieskom v okolí 1:1 a začne sa sypať na odstavný pruh. Pretože je to bariéra. Ja ako stavbár ti môžem povedať, že cesta by bola zasypaná za 4 roky. Diaľnica nie, ale raz ju zasype. Náklady na 1 km, keď zarátaš úplne všetko dosahujú v prepočte na SKK v arabských krajinách cca. 2,7 mld. SKK. Náklady na prevádzku: voda, špeciálne stroje, ktoré odfukujú piesok po piesočných búrkach. Nie väčšie ako u nás.

Diaľnica cez prostredie, kde vládnu arktické podmienky. Kanada, provincia Alberta. Rusko, Sibír. Extrémne mrazy, sneh. Prvý veľký problém je, že sa tu nedá stavať 2/3 roka, lebo tu je sneh. Druhý veľký problém sú extrémne mrazy, ktoré spôsobujú, že materiál nie je v 100% kvalite. Toto vplýva na spotrebu nafty pri výstavbe. Stroje musia bežať, aj keď sa nestavia, lebo ich už nikdy nenahodíš. Staviaš v tme, ktorú si nezažil, lebo musíš využiť každú sekundu. Svietiš ako hovädo, máš milión generátorov a aj tak hovby drevené vidíš. Vieš, že musíš meniť vozovku každých 5 rokov. Opravovať každý rok. Použiješ aj AB aj CB kryt podľa daných podmienok. Náklady na výstavbu po zarátaní všetkých nákladov dosahujú cca. 2,2 mld. SKK na 1 km. Najprv sa ryješ v zemi, ktorá nie a nie povoliť, potom stavebný materiál, ktorý nie a nie vypadnúť zo stroja. Pol dňa nahadzuješ finišér za 20 mil. CAD, oživuješ ho teplom, ... keď staviaš, ideš v noci, ideš stále, ideš v daždi, ideš 2 roky. Diaľnicu postavíš a vieš, že bude 1/3 roka nezjazdná. Bude na nej 3 metre snehu. A nikde ani stromček, nikde žiadna skala, takže keď prestane raz padať sneh a bude menej ako -30 stupňov, tak nasadíš frézy a tie pôjdu 10 dní z oboch strán, možno aj cez iné exity, budeš odhadzovať sneh. Využiteľnosť diaľnice je obrovská, ale na Slovensku asi tak ako keby si ju postavil niekde medzi dedinkami po 500 ľudí. Ako stavbár vieš, že tie 3 metre snehu aj tak sa topia. Masy vody sa valia na tvoje dielo. Mrzne. Topí sa to. Mrzne a topí sa to, ale extrémne. Vozovka na novej diaľnici už po prvom roku má trhliny. Zalievaš asfaltom, smolou. Zodpovedne. Po 5 rokoch meníš vozovku. Výhoda je, že vrstvy pod ňou sa nerozsypú. Náklady na prevádzku: 2 mil. CAD na 1 km.

Zdroj: Diaľničiar
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Najdrahšie plánované dopravné stavby na Slovensku

Odoslaťod Honda » 17. Feb 2007 17:35

Ide o celkový plán bez ohľadu na to, či prebehne realizácia.

Bratislava: metro, cena 125 mld. SKK, ťažká varianta s prechodom dvakrát cez Dunaj, tunelom aj mostom.

Západné Slovensko: nultý obchvat Bratislavy, od hraníc s Rakúskom v smere s krížením cez úsek BA-Maďarsko, v smere na Senec, odtiaľ dlhým tunelom cez Malé Karpaty, dvomi kratšími tunelmi, ďalej znovu kríženie s diaľnicou D2 na úseku BA-Malacky, druhý most cez rieku Morava (predtým Dunaj) a napojenie na rakúskej strane na novú diaľnicu (u nich je v pláne) a toto celé na 3+2+3 jazdné pruhy s výnimkou tunela, ktorý by bol na dva tubusy po 3 jazdné pruhy so sevisnou rúrou, ktorá by bola poslúžila zároveň ako prieskumná štôlňa. Cena 150 mld. SKK.

Celé Slovensko: Diaľnica D1. Tento pojem v sebe zahŕňa prepojenie dvoch najväčších miest, mnohých ďalších miest, turistické centrum, priemyselné Považie a snapojením ostatných rýchlostných ciest a diaľnic je to kostra celej diaľničnej siete. Jej dostavanie si vyžiada z hľadiska stavebných nákladov ešte cca. 200 mld. SKK. Na rozšírenie úseku BA-TT bude potrebné vynaložiť podľa zvoleného postupu cca. 15 mld. SKK, na prestavbu niektorých diaľničných križovatiek bude nevyhnutné vynaložiť sumu 6 mld. SKK, na výmenu vozovky na viacerých starších úsekov bude potrebné vynaložiť 10 mld. SKK. Je to jediná reálna najdrahšia dopravná stavba Slovenska, ktorá bude každým dňom v centre pozornosti celého Slovenska od výstavby cez rekonštrukčné práce až po jej údržbu či dopravné nehody, ktoré sa na nej budú stávať.

Najdrahší plánovaný tunel na Slovensku: tunel pod Tatrami (západné), cena na 1 km je 6,5 mld. SKK, ide o plánované železničné prepojenie s Poľskom. Z ekologických dôvodov sa zrejme realizovať nebude.

Najdrahšia plánovaná prestavba diaľničného mostu v SR: Prestavba Prístavného mosta na 4+4 jazdné pruhy s využitím a rozšírením vlakovej časti by si vyžiadala investíciu 10 mld. SKK

Letecká doprava: Výstavba úplne nového letiska, medzinárodného významu medzi Bratislavou a Trnavou s napojením na diaľnicu D1 a NO. Cena 45 mld. SKK.

Lodná doprava: Splavnenie Váhu za Žilinu a investície do každej vodnej nádrže by si vyžiadali 20 mld. SKK.

Zdroj: Diaľničiar, december 2007 boli upravené ceny na cenovú úroveň z roku 2006.
Canada forever ...
Honda
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 569
Obrázky: 57
Založený: 23. Jan 2007 18:52

Odoslaťod Dialniciar » 26. Feb 2007 18:56

V SR extrém: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6193 . To mi napísal nejeden človek.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod mirkobb » 08. Dec 2007 20:52

Jedno kuriozne dialnicne OT. Asi by to skôr patrilo do vlakna o kuriozitach, ale take tu este nemame, tak vlozim sem. :wink: (Ak moderatori usudia, ze sa to hodi niekde inde, tak nech to prelozia, dakujem.)

Pri stavbe dialnice D11 pri Hradci Kralove mali problem s vykupenim pozemkov od jednej farmarky, cim sa stavba dialnice na par rokov v tom useku oddialila, v sucasnosti je uz udajne dohoda uzavreta a stavba dialnice môze pokracovat dalej. Podobne kuriozny problem maju aj v Madarsku pri stavbe MO dialnicneho okruhu Bp v jeho vychodnej casti, tam sa vlastnik domceka s prilahlym domcekom fakt drzi "statocne", stavba je tam uz v takom stadiu rozpracovanosti, ze mu uz obkopali cely jeho pozemok, tam uz fakt nic ine neostava, len sa nakoniec budu musiet dohodnut "za kazdu cenu",nakoniec posudte sami z pohladu na obrazok v prilozenom odkaze.

POZOR! Pravdepodobne sa nezdrzite smiechu.. :lol:
http://imagination.hu/bb/ssc/m0_determined.jpg
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod mirkobb » 08. Dec 2007 21:11

mirkobb: ...vlastnik domceka s prilahlym domcekom...


Spravne: ...domceka s prilahlym pozemkom... Sorry! :oops: :wink:
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod sergej » 08. Dec 2007 22:09

mirkobb napísal:POZOR! Pravdepodobne sa nezdrzite smiechu.. :lol:
http://imagination.hu/bb/ssc/m0_determined.jpg

Zaujímavé :) Niečo podobné tuším z britských ostrovov sa tu prednedávnom mihlo. Tam tiež farmár nechcel predať, tak ho jednoducho obstavali :P
Obrázok používateľa
sergej
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 160
Založený: 20. Feb 2005 09:28
Bydlisko:

Odoslaťod mirkobb » 09. Dec 2007 10:48

Sergej napísal:
mirkobb napísal:POZOR! Pravdepodobne sa nezdrzite smiechu.. :lol:
http://imagination.hu/bb/ssc/m0_determined.jpg

Zaujímavé :) Niečo podobné tuším z britských ostrovov sa tu prednedávnom mihlo. Tam tiež farmár nechcel predať, tak ho jednoducho obstavali :P


Na uvedenej stavbe toho useku MO pri tej Budapesti by asi nejake obstavanie nepomohlo, tam jedine ak len tunel popod ten pozemok.. :lol:
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod Dialniciar » 09. Dec 2007 12:01

mirkobb napísal:
Sergej napísal:
mirkobb napísal:POZOR! Pravdepodobne sa nezdrzite smiechu.. :lol:
http://imagination.hu/bb/ssc/m0_determined.jpg

Zaujímavé :) Niečo podobné tuším z britských ostrovov sa tu prednedávnom mihlo. Tam tiež farmár nechcel predať, tak ho jednoducho obstavali :P


Na uvedenej stavbe toho useku MO pri tej Budapesti by asi nejake obstavanie nepomohlo, tam jedine ak len tunel popod ten pozemok.. :lol:


1. Tunel.
2. Poriadne násypy a estakáda. Stúpanie - klesanie ... ale to by farmárov domček nevydržal otrasy.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Rio13.zm » 09. Dec 2007 21:19

zrejme mu to riadne zaplatia, chlapik si zarobi a preda to
Obrázok používateľa
Rio13.zm
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 908
Obrázky: 197
Založený: 27. Jan 2007 17:42
Bydlisko: Zlaté Moravce

Odoslaťod mirkobb » 25. Okt 2009 14:27

Tak tu máme ďaľšiu "kuriozitu"(až extrém) ktorý nedávno nafotili reportéri SME v Seredi, nuž posúďte sami.. :wink:

Obrázok

Obrázok

To je fakt síla! :roll: :lol:
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Odoslaťod ELZ » 26. Okt 2009 00:50

Ked si sikovny, mozes si zatelefonovat zadara :-D
ELZ
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 968
Obrázky: 0
Založený: 13. Máj 2005 07:05

Odoslaťod Dialniciar » 12. Nov 2009 15:14

No ale tí v tej Seredi nie sú normálni.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod mikeBoss » 15. Nov 2009 21:09

To neboli SME ale miestna webstránka, ktorá na to upozornila... len na okraj.
mikeBoss
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 556
Obrázky: 33
Založený: 27. Jún 2005 21:33
Bydlisko: okolie Žiliny

Re: Extrémy

Odoslaťod mirkobb » 11. Nov 2010 14:30

Toto nie je extrém, ale skôr kuriózna fotka na zasmiatie, ak sa k tomu pridá vhodný komentár.. :mrgreen: Nafotil a uverejnil to Piotr71 z poľskej sekcie SSC o diaľniciach vo Vlkolínci a ja k tomu dodávam:
Smerovo rozdelená komunikácia so stredovým oddeľovacím pásom a odvodňovacím kanálom, v pamiatkovo chránenej obci Vlkolínec po záštitou UNESCO. :lol:

Obrázok
Obrázok používateľa
mirkobb
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 18. Máj 2005 13:11
Bydlisko: BB, Praha

Re: Extrémy

Odoslaťod Zulo » 11. Nov 2010 17:39

Super, takto to vyzeralo ešte v 70- rokoch v každej tretej slovenskej dedine.........
Zulo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Obrázky: 4
Založený: 30. Dec 2009 17:07

Re: Extrémy

Odoslaťod JaNY » 11. Nov 2010 18:16

Pekne.Co rusi tu krasnu idylku su vlastne len tie auta.
Obrázok používateľa
JaNY
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 37
Založený: 18. Jan 2010 02:41

Re: Extrémy

Odoslaťod Milos » 11. Nov 2010 18:30

Parametre MR 8,5/20 (10) :wink: Nevyužijú to ako súčasť plánovanej R1 BB-RK? :D
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Extrémy

Odoslaťod pohodak » 11. Nov 2010 18:49

MR je co? Miestna Rozbita cesta? :)
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Re: Extrémy

Odoslaťod Milos » 11. Nov 2010 19:09

Normálne by to malo znamenať tuším "mestská rýchlostná cesta", ale v tomto prípade viac sedí Tvoje pomenovanie :)
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: Extrémy

Odoslaťod ANDi » 12. Apr 2015 11:40

Teraz trochu pozitivnejsie, potrebujem poradit...

Ake su najdlhsie estakady na SK ? Zatial mam...

D1, 1,7 km za PB popri Vazskej kaskade
D1, 1,7 km v BA pri Prievoze
D3, 1,5 km ponad nadrz Hricov

Pripadne aj buduce/planovane...
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: Extrémy

Odoslaťod jarino » 12. Apr 2015 12:45

Musia to byť čisto estakády(rozumej podľa definície) či hocijaké mosty okolo a nad 1000 metrov?
Lebo mi hneď prišli na rozum napr. viadukt Podtureň by mal mať cez 1000 metrov, Dubná Skala má skoro 900 metrov, ešte by som tipoval most ponad Hričovskú priehradu, v Lietavskej Lúčke...
A z plánovaných asi na úseku Kriváň-Lovinobaňa, síce ja nemám k tomu podklady ale tu v diskusii sa o tom moste vždy píše
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Extrémy

Odoslaťod mareks96 » 12. Apr 2015 12:49

Most cez dunaj na D4
mareks96
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 500
Založený: 11. Okt 2014 08:14

Re: Extrémy

Odoslaťod ANDi » 12. Apr 2015 13:43

Stacia estakady, aj ked no, je mierne diskutabilne, ci sa teraz na D3 (Strazov - Brodno) buduje most alebo estakada...

Najvasci extrem o ktorom viem, takmer 4 km, je navrhnuty medzi Krivanom a Mytnou. Ale presne riesenie toho useku je este vo hviedzach...

A stacia mi vlastne 3 najdlhsie, takze ak som nieco zabudol, staci doplnit tie nad 1,5 km...
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12


Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 20 hostí.