Informacne systemy na dialniciach

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod expwy » 01. Mar 2007 11:16

V rámci rekonštrukcie D1 BA - TT na 3+3 pruhy bude aj výstavba ISD (informačný systém diaľnic). Potom sa plánuje ich výstavba od TT po Piešťany, vznikne tak súvislý úsek od BA po PB a po vybudovaní úseku v PB až po ZA.

ISD už existuje na úseku D1 PO - Budimír a plánuje sa s jeho vybudovaním na úseku D1 Ivachnová - Važec.

ISD na D2 sa zatiaľ neuvažuje, pre potrebnú komplexnú rekonštrukciu tejto diaľnice. V rámci tejto rekonštrukcie sa samozrejme vybuduje aj ISD.

Na D3 bude s pokračovaním výstavby automaticky budované aj ISD.
Na D4 platí to čo pre D3.

Na rýchlostných cestách sa s budovaním ISD zatiaľ neuvažuje okrem tunelových úsekov, kde podľa platnej legislatívy EU musí ISD existovať.

Pre ilustráciu: Prevádzka ISD je veľmi nákladná, ročne ide len na údržbu a servis ISD približne toľko čo ide ročne do opráv vozoviek!!!
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Dialniciar » 01. Mar 2007 11:24

MH napísal:Pre ilustráciu: Prevádzka ISD je veľmi nákladná, ročne ide len na údržbu a servis ISD približne toľko čo ide ročne do opráv vozoviek!!!


Hmhm, ... :P :P ... tak to veselo stavajme ISD, pretože na opravy vozoviek nejde dohromady nič. :twisted:

Mimochodom, argument typu, že sa počká až na celkovú opravu D2 a potom sa dajú ISD je chybný, pretože bežne sa dopĺňa ISD a rekonštruuje sa tak, že sa vždy konkrétne dané zariadenie dočasne zloží, ... lebo rekonštrukcia kedy asi ta príde ? Príklady: celý svet. Len toto je argument, aby sa zakryla neschopnosť investovať, pretože sú stále priority: nová výstavba. A na tomto trvám pre zmenu ja, pretože tento slovenský systém poznám už veľmi dobre.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod expwy » 01. Mar 2007 12:38

Dialniciar napísal:Hmhm, ... :P :P ... tak to veselo stavajme ISD, pretože na opravy vozoviek nejde dohromady nič. :twisted:

Mimochodom, argument typu, že sa počká až na celkovú opravu D2 a potom sa dajú ISD je chybný, pretože bežne sa dopĺňa ISD a rekonštruuje sa tak, že sa vždy konkrétne dané zariadenie dočasne zloží, ... lebo rekonštrukcia kedy asi ta príde ? Príklady: celý svet. Len toto je argument, aby sa zakryla neschopnosť investovať, pretože sú stále priority: nová výstavba. A na tomto trvám pre zmenu ja, pretože tento slovenský systém poznám už veľmi dobre.

Diaľničiar, ja mám na to podobný názor, len som popísal realitu aká je a ty si vysvetlil prečo tá realita je taká aká je :D
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Informacne systemy na dialniciach

Odoslaťod zvonec » 01. Mar 2007 17:58

Dialniciar napísal:
zvonec napísal:Ako napreduje legislativa ohladom premenlivych dopravnych znaciek.
Ci sa planuje robit nejaky komplexny interface na web.


Toto keby si mi lepšie vysvetlil pls. :roll:



Dialniciar, MH vrela vdaka za vase odpovede.

Dialnicar ohladom legislativy som mal na mysli, ze momentalne plati pravny stav, ze vsetky znacky, ktore su umiestnene na komunikaciach, su schvalovane policajnym zborom. V principe to znamena, ze pracovnik NDS, ktory sedi na stolicke v riadiacom centre, ked zbada cez kameru stau, tak automaticky hodi na prislusnu poziciu, ktora je tesne pred zaciatkom tej zapchy, info o zapche. A nemusel by sa pytat prislusneho prislusnika PZ, ako to je doteraz. V nemecku napriklad plati, ze ak klesne teplota, alebo je hmla, tak pocitac (nejaka aplikacia) automaticky vyhodnoti dany stav ako hmlu, a automaticky sa rozosvieti znacka upozornujuca na hmlu, a znizi sa max. rychlost. Otazka zneje teda, ze ci NDS aktivne lobuje aby sa zmenilo to, ze je odkazana ohladom riadenia ISD na PZ.

Ohladom interface na web, som myslel na to, ze ci sa planuje spristupnit niektore informacie s ISD na internetovu stranku NDS, ktora je priebezne aktualizovana.
Prva lastovicka je stranka o zjazdnosti dialnic:
http://www.ndsas.sk/index/index.php?ids=4
Idealne by bolo dolpnit danu stranku o aktualne obmedzenia, max povolenu rychlost, webkamery.

Prikladom nam moze ist rakusky www.asfinag.at , kde sa tieto informacie daju vsetky najst. Je tiez pravda, ze na Slovensku je malo financii na taketo "prkotinky" :( , ale moj nazor je, pokial investujeme nemale peniaze do ISD, treba ho vyuzit naplno 8)
Obrázok používateľa
zvonec
diskutujúci
 
Príspevky: 95
Založený: 11. Júl 2005 15:03
Bydlisko: EU

Re: Informacne systemy na dialniciach

Odoslaťod Dialniciar » 04. Mar 2007 15:00

zvonec,

zvonec napísal:Dialnicar ohladom legislativy som mal na mysli, ze momentalne plati pravny stav, ze vsetky znacky, ktore su umiestnene na komunikaciach, su schvalovane policajnym zborom. V principe to znamena, ze pracovnik NDS, ktory sedi na stolicke v riadiacom centre, ked zbada cez kameru stau, tak automaticky hodi na prislusnu poziciu, ktora je tesne pred zaciatkom tej zapchy, info o zapche. A nemusel by sa pytat prislusneho prislusnika PZ, ako to je doteraz. V nemecku napriklad plati, ze ak klesne teplota, alebo je hmla, tak pocitac (nejaka aplikacia) automaticky vyhodnoti dany stav ako hmlu, a automaticky sa rozosvieti znacka upozornujuca na hmlu, a znizi sa max. rychlost. Otazka zneje teda, ze ci NDS aktivne lobuje aby sa zmenilo to, ze je odkazana ohladom riadenia ISD na PZ.


Tak toto je celé len o komunikácií a slušnosti. Môže sa to zákonne zmeniť, že zodpovednosť bude len na vyškolenom pracovníkovi NDS, ale netreba to robiť, len treba, aby NDS a dopravná polícia pochopili, že ide o motoristu a nie o ich stoličky, pretože práce je pre tieto inštitúcie dosť. Prípadne by sa to mohlo delegovať na diaľničnú políciu, ktorá ovláda aj kamerový systém v mnohých štátoch zase kvôli zásahom, niekde je to aj duálne, že kamerový systém majú možnosť sledovať aj diaľničná polícia aj správa diaľničnej siete a zasiahne jeden alebo obaja podľa dohody. Toto v SR chýba, pretože tu dlho takéto niečo ešte nie je a len pomaly sa určujú kompetencie. Záver: je to len o komunikácii a fungovať to môže rôznym spôsobom. Základný problém: slabá informatizácia, slabé vybavenie moderných IT zariadení na diaľničnej sieti a ešte slabšia pripravenosť toto ovládať.

Lebo samozrejme: stane sa nehoda. Dopravná/diaľničná polícia ju ide riešiť, ale NDS potrebuje odkloniť dopravu inde, ideálne informovať o znížení max. pov. rýchlosti či o kolónach atď., sú štáty, kde infopanely sú len informáciou (odporúčanie) a funguje to ... ale ide o to, že to takto funguje roky a každý vie ako to funguje.

zvone napísal:Ohladom interface na web, som myslel na to, ze ci sa planuje spristupnit niektore informacie s ISD na internetovu stranku NDS, ktora je priebezne aktualizovana.
Prva lastovicka je stranka o zjazdnosti dialnic:
http://www.ndsas.sk/index/index.php?ids=4
Idealne by bolo dolpnit danu stranku o aktualne obmedzenia, max povolenu rychlost, webkamery.


Tá lastovička, o ktorej hovoríš funguje už dosť dlho, takmer ihneď ako sa spustila aj stránka a už sa to len vylepšuje. Druhá lastovička je hneď na titulnej strane vľavo o prejazdnosti tunelov.

webkamery sa stále chystajú ... pre verejnosť neviem kedy sa spustia, je to chyba, aj ja to kritizujem. Že keď už nie sú infopanely, tak aspoň na webe nech to je. V HR je to aj na webe aj na infopaneloch, ale tam má diaľnica hlavnú hospodársku úlohu, u nás až sekundárnu pri rozvoji hospodárstva ako jeden z viacerých faktorov. V ČR tiež, ale tam už sa modernizuje celá D1, len zase preto, že kolabuje.

zvonec napísal:Prikladom nam moze ist rakusky www.asfinag.at , kde sa tieto informacie daju vsetky najst. Je tiez pravda, ze na Slovensku je malo financii na taketo "prkotinky" :( , ale moj nazor je, pokial investujeme nemale peniaze do ISD, treba ho vyuzit naplno 8)


To nie je o málo peniazoch. Doplniť infopanely, rozsiahly kamerový systém, meteo-stanice atď. by stálo len pre súčasnú diaľničnú sieť aj s napojením na pracoviská NDS a diaľničnej polície cca. 10 mld. SKK. Ale keby sa každý rok dávala 1 mld. SKK (aj tak sa nikdy neminie rozpočet MDPT), tak za 10 rokov je tento investičný dlh doriešený.

Ale to isté je aj problém vizualizácií ... totálne chýbajú pohľady na to, čo by sa malo stavať, 1 km za druhým prejsť imaginárne hotové diaľnice.

Chýbajú mapy, zverejnené kvalitné mapy a plány D/R, chýba komunikácia medzi NDS a samosprávami ...

Porovnávať sa s Rakúskom v tomto nemôžeme a ani nebudeme môcť ešte dosť dlho. Lebo aj keď by sme 10 mld. SKK investovali, tak prídeme sa na vybavenosť cestárov a polície a správanie sa týchto ľudí k motoristom a k morálke správania sa motoristov na cestách ... ale môžeme si vziať príklady a tie uplatňovať, to sa však nedeje, lebo: nie je chuť.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod tr3mp » 27. Máj 2008 08:32

Na obnovených diaľniciach vo Francúzsku je inštalovaných približne stotridsať radarov. Novým fenoménom sa stalo meranie priemernej rýchlosti na dlhom úseku, ktoré funguje už aj na obchvate Bratislavy. To znamená, že systém zaznamená evidenčné číslo na rôznych miestach a vypočíta vašu priemernú rýchlosť. Pribrzdiť v mieste merania už teda nestačí. Po prekročení rýchlosti vyhotoví radar okamžite fotografiu, ktorá je cez mobilnú sieť GPRS prenesená do centrálnej databázy, do ktorej majú prístup všetky policajné hliadky a dokonca aj pohraničné hliadky Schengenu.

(http://auto.sme.sk/c/3895711/Dovolenka-v-base.html)

Zaujalo ma, že meranie priemernej rýchlosti funguje už aj na Slovensku. Ktorá časť obchvatu to je? Je tento systém aj na iných slovenských diaľniciach, alebo sa plánuje v blízkej dobe zaviesť? Je na základe tohto systému aj sankcionovanie nedisciplinovaných vodičov?
tr3mp
diskutujúci
 
Príspevky: 170
Obrázky: 4
Založený: 08. Feb 2005 18:27

Odoslaťod aquila » 27. Máj 2008 08:56

malo by to byt naistalovane na D2 od lafranconiho po MUK lamac, ale este by to nemalo byt funkcne a neviem ci nasa terajsia legislativa vobec sekcne meranie rychlosti dovoluje. tusim to riesi az novela..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Thomas » 27. Máj 2008 11:44

To není o tom, co je dovoleno, ale tom, že je zakázáno jezdit víc než 130 km/h a pokud rozdíl časů začátku a konce úseku dává víc než 130 km/h, tak je to důkaz o tom, že musela být rychlost překročena. Policie by všk musela dokázat deklarovat, že systém je nastavený na stejný čas a pro vyloučení pochyb by ho musela v tomto směru nějak autorizovat.

Je to o dokazovaní a za důkaz mže posloužit cokoli, co má nějakou vypovídací hodnotu, vždy je ale otázka jak je to přesné.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod i15 » 27. Máj 2008 17:18

Thomas napísal:To není o tom, co je dovoleno, ale tom, že je zakázáno jezdit víc než 130 km/h a pokud rozdíl časů začátku a konce úseku dává víc než 130 km/h, tak je to důkaz o tom, že musela být rychlost překročena. Policie by všk musela dokázat deklarovat, že systém je nastavený na stejný čas a pro vyloučení pochyb by ho musela v tomto směru nějak autorizovat.


obavam sa, ze veci, ktore su jasne pre matematikov nemusia byt jasne pre policajtov a zakonodarcov (pravnikov) :lol:
Obrázok používateľa
i15
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 827
Založený: 21. Jan 2007 20:49
Bydlisko: vo výslužbe

Odoslaťod Thomas » 27. Máj 2008 17:35

Právníkovi stojícím na straně obviněného z přestupku to jasné bude taky, ale bude to napadat, proto ta autorizace. Tu sice nic nemusí předpisovat, ale posiluje účinnost systému.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod jojolaser » 27. Máj 2008 21:41

Thomas napísal:Policie by všk musela dokázat deklarovat, že systém je nastavený na stejný čas

Co nie je technicky problem, napriklad podla GPS, ktora musi mat podla specifikacie presnost na 1 milisekundu - ale v praxi dosahuje presnost okolo 40 nanosekund.
Obrázok používateľa
jojolaser
nováčik
 
Príspevky: 9
Založený: 12. Jan 2008 04:05

Odoslaťod ELZ » 27. Máj 2008 22:01

Certifikat to bude musiet mat, lebo aj dnesne radary musia by pravidelne kontrolovane. Ak nie su a ide to do pravneho sporu, policajti nemaju sancu uspiet.
Co sa tyka sekcneho merania, zrejme musi byt povolene zakonom - lebo stat moze robit len to, co mu zakon explicitne povoli a nie to, co mu nezakaze.
ELZ
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 968
Obrázky: 0
Založený: 13. Máj 2005 07:05

Odoslaťod Thomas » 28. Máj 2008 05:40

ELZ: to o čem píšeš (stát může uplatňovat státní moc jen mezích zákona) je obecný ústavní princip. Tady se nepohybuješ v rovině toho, jakým způsobem uplatňuje stát státní moc (v tomto případě zákaz rychlé jízdy a k tomu pokuta + procesní postup, jak toho dosáhnout), ale v rovině dokazování o tom, že se přestupek stal a že stát může uplatnit svou moc. T
Ještě abych to snad iluistroval: to omezení státu spočívá např. v tom, že za určitý přestupek můžeš dostat pokutu třeba max. 10 tis. a ne vyšší. Nikoli v možnosti dokazovat o přestupku.
Dokazování je volné, za důkaz může sloužit cokoli, co má určitou vypovídací hodnotu a jeho posouzení v tomto směru je závislé na tom, kdo ve věci rozhoduje. Pokud by možnosti omezování byly takto nějak omezeny, právo by obecně bylo strašlivě neúčinné. Už tak se skutečenosti v dokazování rekonstruují dost obtížně.

Jen pro pořádek: srov. ust. § 32-40 správního řádu (SK) (stejná koncepce je ve občanském soudním řádu, určitá omezení jsou pouze v trestním řádu pro hrozící svévoli ve vztahu k obviněnému).

Ten problém spočívá v něčem jiném - někdo by si s tím musel dát tu práci, aby to byl spolehlivý, plošný systém kontroly.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod B; » 28. Máj 2008 08:38

Ja som niekde cital nieco v tom zmysle, ze problem sekcnej kontroly je (bol) v tom,
ze kvazi bez povolenia sudu sleduju vozidla alebo nejaky konflikt s ochranou osobnych udajov.
Preto bola v Rakusku docasne zrusena v tuneli pri Dunaji (Kaisermühlen), kym zmenili nejaky zakon
Nie som ale pravnik a neviem to porovnat s SK/CZ pravnym systemom.
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod Thomas » 28. Máj 2008 09:35

v tomto směru by teoreticky učitý problém vzniknout mohl.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod kstano » 28. Máj 2008 10:19

Ja som zase cital, ze problem je vo vymozitelnosti, kedze pokuta sa nedava hned (nezastavia auto za najblizsou zakrutou aj so soferom), ale pride postou a ako dokazes, kto to soferoval? Musi sa zmenit zakon (vyhlaska) tak, aby v takom pripade zodpovednost niesol prevadzkovatel vozidla.
kstano
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 263
Obrázky: 14
Založený: 09. Nov 2005 17:34

Odoslaťod Thomas » 28. Máj 2008 10:54

To je syndrom osoby blízké. Zneužívá se toho, že není poinnost "udat" osobu blízkou a tak značné procento řidičů, když je předvoláno udá, že auto řídila osoba blízká (rodič, potomek, partner, ...) a je z toho venku. Tento problém je i u automatického měření rychlosti, je to ale otázka citlivosti kamer (na těch které se používají je řidič často jen šmouha), ale taky i násvitu vnitřku vozidla. Odpovědnost za věc bez zkoumání pachatele by skutečně leccos vyřešila, otázka je, jak by to bylo se služebními vozy právnických osob. Já bych raději postupoval cestou lepších kamer.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod kstano » 28. Máj 2008 12:44

To s tymi sluzobnymi autami by mohol byt velky problem najma u velkych firiem. Ked im naraz dojde hrba pokut..... ale oni to mozu dat zosobnit, ale zase....
kstano
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 263
Obrázky: 14
Založený: 09. Nov 2005 17:34

Odoslaťod Thomas » 28. Máj 2008 14:22

To máš právě těžké - s autem jezdí třeba víc lidí - vem si VHD ve městech a když to budeš nějak dělit (jiný mechnismus pro fyzické a jiný pro právnické osoby), tak to může vést k nerovnostem.

Stávající systém není až tak špatný, chyba je spíš ve způsobu dokazování a taky ve způsobu kontroly.
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 19:42
Bydlisko: Brno

Predchádzajúca

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 26 hostí.