Informacne systemy na dialniciach

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Informacne systemy na dialniciach

Odoslaťod zvonec » 28. Feb 2007 02:08

Tema informacnych systemov na dialniciach sa stava coraz dolezitejsou. Ako som v kratkosti napisal do threadu na D2 Lamacska Staregrunty, Pribudli tam nove informacne tabule, podobne ake sa nachadzaju na D1 Mierova Senecka. Pomalicky aj na SK si zvykame, minimalne na obchvate, ze je to plus, ked v noci mozeme po obchvate prasit 100km/h vdaka inf systemom.

Ak mate nejake postrehy, celkom by sa zislo vediet:
Ake su plany dostavby informacnych systemov na dialniciach, ktore boli postavene za starych casov.
Ako napreduje legislativa ohladom premenlivych dopravnych znaciek.
Ci sa planuje robit nejaky komplexny interface na web.

Momentalne je aktualna debata o zvyseni max rychlosti. Zastavam nazor, ze na useku, kde sa to povoli, su info systemy nutnost, aspon v AT to tak funguje. :wink:
Obrázok používateľa
zvonec
diskutujúci
 
Príspevky: 95
Založený: 11. Júl 2005 15:03
Bydlisko: EU

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 12:36

Samozrejme, že informačné systémy sú už dnes úplnou nevyhnutnosťou, ale úplný efekt to má až vtedy, keď má NDS aj k dispozícii kamerový systém, moderné riadenie a potom sa s týmto systémom v kooperácii s diaľničnou políciou dajú robiť úplné zázraky pri dopravných nehodách, nevyhovujúcom počasí, prípadne pri nutných opravách diaľnice alebo pri inej trestnej činnosti, ktorá sa na diaľniciach často pácha.

Všeobecne v SR sa informačné systémy dostávajú v podstate tak ako treba len do hlavného mesta a na ostatných úsekoch D/R sa na tejto položke šetrí spolu s kamerovým vybavením.

Informačný systém je nevyhnutnosť vo väčších mestách, takže keby nebol ani v BA, tak je to už naozaj smutné. Ale pri súvislých diaľniciach je nepostrádateľný aj na jednotlivých diaľniciach.

Celkovo je na tom SR z krajín V4 najhoršie, pretože tu nielenže nie sú dostatočne rozmiestnené informačné systémy a je minimum kamier (s výnimkou tunelov), ale chýbajú tiež meteo-stanice, špeciálne radary, diaľničná polícia má slabé vybavenie, SOS hlásky sa budujú len na diaľniciach a aj to sú často nefunkčné ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 12:44

Napríklad máme rôzne obmedzenia typu: zákaz predbiehania kamiónov, možnosť riadenia rýchlosti atď. a namiesto prácneho rozmiestňovania dopravného značenia, ktoré ešte podlieha rôznym prekážkam (krádeže, vietor) sa dá účinne riadiť premávka práve vďaka informačným technológiám:

Modelová situácia:

D1 BA-TT, zhustená premávka, na infopaneli sa jasne zobrazí zákaz predbiehania pre kamióny a k tomu max. pov. rýchlosť a ideálne ešte aj stav teploty vonku. Samé praktické údaje.

D1 TT-NM, kamery jasne ukazujú stav premávky, infopanel dovolí max. pov. rýchlosť 150 km/h, stav vozovky/teplota, ... NM-TN, začne pršať, už tendenčne sa zobrazuje aj z blízkych úsekov: mokrá vozovka, max. pov. rýchlosť 110 km/h, ... priblíženie k úseku Ladce-Sverepec, už informácia 10 km pred o tvorení kolón, max. pov. rýchlosť 110 km/h atď.

Ale celé je to aj o tom, ako je to s legislatívou, v akom postavení budú infopanely (či sú nad zvislým DZ) a v akom postavení je vzťah zodpovednosť vodiča vs. stav na ceste (počasie, premávka).

Tieto IT (informačné technológie) nie sú lacné, ale tým, že dokážu riadiť premávku s pár ľuďmi, tým sa ich návratnosť rýchlo zvyšuje a to už nehovorím o nepriaznivom počasí, kedy v prípade tvorenia kolón už automaticky je o tomto informácia, na ďalšom exite už je diaľničná polícia a vodiči sa nepriechodnému úseku vyhnú (úseky pri ZA, PP).
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 28. Feb 2007 14:02

teraz ma tak napadla modelova situacia:

idem po dialnici 150km/h (podla info na infopanely), medzitym sa max. rychlost na panely zmeni z nejakeho dovodu na 110km/h a nameria ma radar...co s tym?
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 14:49

pohodak napísal:teraz ma tak napadla modelova situacia:

idem po dialnici 150km/h (podla info na infopanely), medzitym sa max. rychlost na panely zmeni z nejakeho dovodu na 110km/h a nameria ma radar...co s tym?


To sa nestane. So všetkým sa počíta a ver tomu, že radar ťa nenameria.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 28. Feb 2007 15:08

to znie dobre len neviem ci sa na to mozem spolahnut aj pri slovenskych prislusnikoch 8)
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Čumil » 28. Feb 2007 16:07

Mozno zaznam z kamery dosvedci :-)
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 17:38

pohodak napísal:to znie dobre len neviem ci sa na to mozem spolahnut aj pri slovenskych prislusnikoch 8)


Dobre, takže budem podrobnejší:

1. možnosť: radary sú priamo umiestnené na infopaneloch (toto býva niekedy aj na mýtnych bránach v Rakúsku/ČR/...) a oni dokážu premerať rýchlosť po ďalšiu už pri tom, že kedy sa prepne + nejaká rezerva. Nikto nerobí naschvál a počítače sú presné.

2. možnosť: radar, ktorý je umiestnený mimo diaľnice, respektíve na nej, ale mimo umiestnenia infopanelu je prepojený so systémom infopanelov, niekedy (možnosť 2.1) aj externe prerátané ňa centrálnom pulte diaľničnej polície, takže znovu je to systém ako možnosť číslo jeden, že nič nehrozí. Nikto nerobí naschvál a počítače sú presné.

3. možnosť: systémy nie sú prepojené:

3.1 ... radar je na mieste, kde sa rýchlosť nijako neprepína, napr. na úseku 50 km a je pred ním ešte jasné upozornenie, že na mieste bude radar, tu je zodpovednosť čisto na vodičovi.
3.2 ... radar je na mieste, kde je medzi infopanelmi a nie je možnosť tu na to upozorniť nijako, to je však radar, ktorý nedáva pokuty, len informuje vodičov o rýchlosti, ktorou ide
3.3 ... radar je na mieste, kde meria presnú rýchlosť, avšak len v niektoré časy a je ovládaný aj keď nie priamo (ľudský zásah nutný na dispečingu), tak, že napr. v noci alebo cez deň za ideálneho počasia, kedy nie sú problémy a meria rýchlosť štandardnú 130 km/h a v prípade nehody, kedy aj fungujú infopanely a tie ukážu inú rýchlosť sa radar vypína, resp. nezaznamenáva konkrétne údaje z auta

Možností je viac, ale viac detailný nebudem. Toto teda nemá nič spoločné so slovenskými príslušníkmi, toto je riadené oveľa modernejšie a presnejšie a už dávno je to 1000x vylepšené prevádzkou ... za to, že SR to moc nepozná, tak to neznamená, že to neexistuje a je mi to ľúto, že sa to do SR dostáva až teraz a aj to dosť "biedne". Ale naozaj nehrozia problémy ... :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 18:50

Ešte som si našiel jeden zaujímavý materiál, keďže konečne je aj záujem o tému a nemusím ju ja založiť a potom v nej len ja sám soebou diskutovať.

Informačné technológie (IT-radary, infopanely meteo-zariadenia, intenzita premávky, mýtne brány, kamerové systémy, ...) sú významným prvkom riadenia, sledovania a upravovania premávky na diaľničnych sieťach už aj medzi jednotlivými štátmi EÚ (to sa týka tunelov cez Alpy), prípadne tiež medzi diaľnicami a hlavnými cestami (dobre vidíte, v Nemecku a Francúzsku, či Japonsku sú časté IT aj na hlavných cestách popri diaľniciach. Keď sa stane dopravná nehoda, automaticky sa odkláňa celá doprava z diaľnice na vedľajšiu dopravu, samozrejme aj obsluha vie, že má poslať záchranný tím, alebo keď sa niekomu pokazí auto, už skôr ako si zavolá pomoc, mu je vysielaná odťahovka (všetko záleží od legislatívnych vzťahov), nevznikajú tak zdržania, nekonečné kolóny, čím sa šetrí čas ľudí (čas sú peniaze platí pri nečakaných kolónach na diaľnici min. 3x) a premávka je riadená naozaj bezpečne a čo najrýchlejšie.

Toto všetko nie je lacné. V SR to vôbec nefunguje, minulý rok sa ešte len dopĺňalo zariadenie za 250 mil. SKK na D1 medzi PO a KE na komplexné vyhodnotenie počasia (to je veľmi dôležité na to, či sa má vyslať posypové auto, keď mrzne atď.) a ešte by sme mohli pokračovať skutočnými perličkami ako je napríklad rozmrazovacie zariadenie na mostoch (z odstavných pruhov a vozovky sú vedené trysky, ktoré potom rozprašujú nemrznúcu zmes atď. po vozovke/mostovke).

Nakoniec aj jazda v tuneli - samá technológia, to v SR je na maximum, na tomto sa nešetrilo, už pred tunelom v podstate býva zvykom vo svete mať závoru, ktorá v prípade požiaru či nehody atď. sa automaticky spúšťa a vysunúť nahore ju môže len obsluha (je to takto zámerne spravené, aby sa nemohlo stať, že obsluha niečo "premešká") atď.

Rakúsko v tomto je niekde v strede, keby sme to mali hodnotiť podľa nejakej stupnice, tak by sme to museli rozčleniť, lebo niekde nemajú skoro vôbec radary, ale v zlom počasí sú na tom najlepšie, no aj tak SR by mala tak max. stupeň č. 1, Rakúsko stupeň č. 6, ČR stupeň č. 2-3 (mýtne brány boli doplnené, kamery sú na D1 atď.), Chorvátsko stupeň č. 4, ... USA stupeň č. 7, Japonsko stupeň č. 8-9, Austrália stupeň č. 7-8, Kanada stupeň č. 7 atď. (stupeň č. 10 zatiaľ neexistuje, podobne ani 0 nemá nikto).

Štáty, ktoré diaľničné siete majú z veľkej časti postavené a zvládajú bez problémov aj ich modernizácie už prechádzajú k týmto investiciám, že pomaly každý 1 km je sledovaný kamerou, ... najväčšie investície za rok 2005 malo v tomto zo štátov EÚ Holandsko (skoro 1 mld. EUR na IT), ale dominovali aj ďalšie krajiny ako Španielsko, Nemecko, Dánsko, Chorvátsko (dopĺňa aj na A1) a tiež Česká republika pri porovnaní jednotlivých trojročných období zdvojnásobila investície týmto smerom.

Potom sa nemôže stať, že sa stane niekde nehoda a tvoria sa 20 km kolóny, už neriešiace a premávka na diaľnici sa zastaví v oboch smeroch na 7-8 hodín, pretože jednak trvá niekoľko hodín odstránenie následkov po dopravnej nehode a jednak aj takéto rozptýlenie áut a táto situácia je typická na českej D1 a aj preto sa tam v r. 2006 začali osádzať infopanely, zvýšil sa počet kamier (z nich časť je aj sprítupnená na webe - čo neviem, kedy NDS sa zmôže) a tiež sa zvýšil počet príslušníkov diaľničnej polície na nových rýchlych autách. Všetko je to robené pre zachovanie stupňa bezpečnosti pri zvýšenej premávke.

Takže v konečnom dôsledku je obrovský rozdiel z hľadiska celoročnej premávky mať diaľnicu 3+3 pruhy a mať na nej v podstate min. problémy aj pri intenzitách 50-60 tis. áut za 24h a je iné mať na nej 35-40 tis. áut a úsek kolabuje ... to isté platí pre USA s ich pruhami 4+4, 6+6, 6+2+6 atď.

Všetko je len o informáciách a v dnešnom svete to platí 2x a vďaka informáciám šofér už 20 km dopredu vie, že budú kolóny, že má spomaliť alebo ak veľmi dobre pozná daný úse a vie, že kolóny sú preto, že je v prevádzke len jedna tunelová rúra, tak vďaka tomu, že bol informovaný a opakovane o tom, že budú kolóny, tak zbehne na najbližsom exite a ide plynule bez zdržania po vedľajšej ceste, ešte k tomu zadarmo. No a samozrejme, toto je silný bič aj na tých, čo sa nevojdú do kože, ... nejde o to, že niekto ide 150 km/h, keď má ísť 130 km/h (nehovorím, že nedostane pokutu), ale ide o to, že sú šoféri, ktorí idú 150 km/h tam, kde ich infopanel upozorňuje na 100 km/h napr. z dôvodu tvorenia sa kolón či rizika šmyku atď.

Cena ? Vzhľadom k cenám diaľnic zanedbateľná, ale samozrejme, že investičný dlh už je vzhľadom k postavenému na miliardách SKK. Smutné však je, že zatiaľ ani na nových úsekoch ďalej od hlavného mesta a mimo tunelov (tu už to je povinnosť) sa na toto peniaze nenájdu, ale na výmeny tisícok okien áno.

A úplná novinka: už sa začalo do viacerých tunelov (v niektorých sa to tiež prerába) osádzať nielen infopanel informujúci o max. pov. rýchlosti cez tunel, ale tiež doplnenie o senzor zaznamenajúci dané auto a na konci tunela (ak ide o dlhší tunel, informácia o rýchlosti sa dokonca zopakuje, aby vodič nezabudol v prípade, že nie sú kolóny) je ďalší senzor (môže byť aj radar) a na základe tohoto sa zistí, kto prekročil rýchlosť aj v tuneli samotnom a dostane pokutu na najbližšom možnom mieste. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 28. Feb 2007 20:11

moja uvaha bola asi takato...radar (nejaka ta biela fabia) stoji v odstavnom pruhu dajme tomu 2km za info panelom, na ktorom svietila 150 ked som okolo presiel...v tom case sa zmeni na 110 o com clovek sediaci v tej faboske dostane info a uz je pruser...

ale ked to je tak ako hovoris malo by to byt ok 8)
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 20:19

pohodak napísal:moja uvaha bola asi takato...radar (nejaka ta biela fabia) stoji v odstavnom pruhu dajme tomu 2km za info panelom, na ktorom svietila 150 ked som okolo presiel...v tom case sa zmeni na 110 o com clovek sediaci v tej faboske dostane info a uz je pruser...


Nie, toto sa nemôže stať.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 20:21

Dialniciar napísal:
pohodak napísal:moja uvaha bola asi takato...radar (nejaka ta biela fabia) stoji v odstavnom pruhu dajme tomu 2km za info panelom, na ktorom svietila 150 ked som okolo presiel...v tom case sa zmeni na 110 o com clovek sediaci v tej faboske dostane info a uz je pruser...


Nie, toto sa nemôže stať.


Alebo teoreticky sa táto popísaná situácia deje v USA na asi tisícke miest dennodenne, ale policajt je presne informovaný, kedy sa toto preplo a kedy má začať sledovať stav, ... ako hovorím, toto sa nemôže stať, že by si to nevidel a odmeral ťa radar - môže ťa odmerať, ale nepotrestá ťa nikto, ak pravdaže nie je situácia, že ty ideš 170 km/h, aj keď predtým bolo 150 km/h - to by si už problém mal.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod expwy » 28. Feb 2007 20:21

pohodak napísal:moja uvaha bola asi takato...radar (nejaka ta biela fabia) stoji v odstavnom pruhu dajme tomu 2km za info panelom, na ktorom svietila 150 ked som okolo presiel...v tom case sa zmeni na 110 o com clovek sediaci v tej faboske dostane info a uz je pruser...

V odstavnom pruhu na diaľnici nemá čo robiť odstavená Fabia a dokonca ani policajná tam nemá čo robiť. Stáť môže iba na mieste na tom určenom a to je odpočívadlo, nikde inde. Na odpočívadle ťa môže zmerať, ale keď bude u nás funkčný takýto systém, tak nečakaj od policajtov, že ťa budú naháňať po diaľnici. Dojde ti domov pozdrav vo forme fotečky a vtedy to bude fungovať tak, ako popisuje Diaľničiar vyššie, takže nejakej neprávosti sa obávať nemusíš.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 20:30

MH napísal:V odstavnom pruhu na diaľnici nemá čo robiť odstavená Fabia a dokonca ani policajná tam nemá čo robiť. Stáť môže iba na mieste na tom určenom a to je odpočívadlo, nikde inde.


Keby sme išli do detailov (čo ja rád - hĺbka vedomostí :wink: ), tak môže byť aj nasledovná situácia:

infopanel oznamuje 150 km/h - motorista ho prejde a ide 150 km/h - infopanel sa prepne na 120 km/h - motorista prechádza okolo mobilného policajného radaru "civilnej verzie" a je zmeraný na 160 km/h - ... :arrow:

Teraz sú 2 možnosti:

1. mobilný policajný radar dostáva informáciu hneď po prepnutí stavu a tak je všetko OK - tolerancia, respektíve:
1.1 ak ide o špeciálnu akciu - tak sa mobilný radar zaradí do pravého pruhu a ide 90 km/h, počká a potom ide už po prepočítaní napr. 100 km/h a meria ďalších, čo neposlúchli infopanel
1.2 ignoruje tento stav a zameriava sa na tých, čo idú ešte rýchlejšie ako predtým udaná informácia 150 km/h, prípadne nesledujú rýchlosť, ale venujú sa iným priestupkom na diaľnici (obchádzanie sprava atď.)

2. mobilný radar nedostáva ihneď informáciu, čo ale znamená, že vie tiež len toľko, čo iné autá a teda nezasahuje, respektíve nevenuje sa týmto priestupkom (1.2)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 28. Feb 2007 20:40

fabiu v odstavnom pruhu stretnem kazdy raz po ceste na chalupu tesne pred koncom dialnice vo vazci a zvykla stavat aj pri ladcoch 8)

dakujem za rozsiahlu odpoved dialniciar :)
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 21:14

pohodak napísal:fabiu v odstavnom pruhu stretnem kazdy raz po ceste na chalupu tesne pred koncom dialnice vo vazci a zvykla stavat aj pri ladcoch 8)

dakujem za rozsiahlu odpoved dialniciar :)


Niet začo, keď viem, odpoviem (teda keď mám čas).

S týmto státím v odstavnom pruhu je to také všelijaké. NDS povie teóriu, diaľničná polícia ju zopakuje a ostatná dopravná polícia ju dodržiava. :arrow:

Napriek tomu sem-tam vidíme v odstavnom pruhu (ja v SR ešte nie) "zaujímavé autá", lenže na to, aby sme mohli zodpovedne povedať, že "toto nie je povolené", tak by sme museli tiež zastaviť v odstavnom pruhu, ... totiž ona tam tá fabia môže stáť za rôznych okolností (dokázateľných aj nepreukázateľných): pomoc pri riešení pokazeného auta (to už je preč medzičasom), oznámenie o napr. nejakom predmete na diaľnici a veľmi často, ak je bližšie polícia, tak sem ide polícia, než pracovník správy a údržby D/R atď.

Veľmi časté meranie rýchlosti však neprebieha na odstavných parkoviskách/odpočívadlách, lebo to je dosť nepraktické, ale prebieha predovšetkým takto:

1. Nadjazd. Na moste nad diaľnicou v odstavnom pruhu (samozrejme tak, aby policajt/auto/radar nikomu neprekážalo na danom moste, prípadne sa toto miesto označí), dosah je aj niekoľko km, takže vodič nemá šancu nielenže vidieť, že niečo statické je na nadjazde, ale ani len nevidí tento objekt, lebo to nemá kedy sledovať. Pokuta sa môže udeliť poštou systém: fotka alebo na možnom ďalšom exite (ak ide o vážny priestupok, tak 2-3 km pred exitom na odstavnom pruhu - tu je ďalší dôvod státia na tomto mieste) stojí rýchle policajné auto, ktoré prinúti vodiča buď zísť z diaľnice alebo ho prinúti ísť k najbližšiemu odpočívadlu (inak, toto už je vážne, ak niekto ani neubrzdí aby bezpečne odbočil na exite) a zaplatí sa pokuta na mieste. Niekedy sa tak robí bez tohto riešenia exitového, ale to len v prípade, že tu žiadny exit nie je.

2. Mobilný policajný radar. Tu je to snáď jasné.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod expwy » 28. Feb 2007 22:05

Na tomto trvám: Ak niekto stojí v odstavnom pruhu na diaľnici, musí byť viditeľne označený buď výstražným trojuholníkom alebo signalizačným vozíkom, v prípade polície musí mať zapnuté výstražné signalizačné svetlá - majáky. Len tak tam stáť nemôže nikto, ani policajti, dopustili by sa takto porušenia zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Otázka potom znie, či ten kto tam stojí to vie zdôvodniť. Za týchto okolností:
Dialniciar napísal:totiž ona tam tá fabia môže stáť za rôznych okolností (dokázateľných aj nepreukázateľných): pomoc pri riešení pokazeného auta (to už je preč medzičasom), oznámenie o napr. nejakom predmete na diaľnici a veľmi často, ak je bližšie polícia, tak sem ide polícia, než pracovník správy a údržby D/R atď.
tam nemá polícia čo merať, a aj keď tam už zastaví musí byť vozidlo označené.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 22:13

MH napísal:Na tomto trvám: Ak niekto stojí v odstavnom pruhu na diaľnici, musí byť viditeľne označený buď výstražným trojuholníkom alebo signalizačným vozíkom, v prípade polície musí mať zapnuté výstražné signalizačné svetlá - majáky. Len tak tam stáť nemôže nikto, ani policajti, dopustili by sa takto porušenia zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Otázka potom znie, či ten kto tam stojí to vie zdôvodniť. Za týchto okolností:
Dialniciar napísal:totiž ona tam tá fabia môže stáť za rôznych okolností (dokázateľných aj nepreukázateľných): pomoc pri riešení pokazeného auta (to už je preč medzičasom), oznámenie o napr. nejakom predmete na diaľnici a veľmi často, ak je bližšie polícia, tak sem ide polícia, než pracovník správy a údržby D/R atď.
tam nemá polícia čo merať, a aj keď tam už zastaví musí byť vozidlo označené.


Ja môžem len zopakovať, čo som už raz napísal:

Dialniciar napísal:S týmto státím v odstavnom pruhu je to také všelijaké. NDS povie teóriu, diaľničná polícia ju zopakuje a ostatná dopravná polícia ju dodržiava.


Zákon má mimochodom "diery", ... poďme do detailov, ... fabia tam stojí, má radar viditeľne umiestnený a nemá maják na streche - môže ho mať v strede zabudovaný, už som takéto autá videl alebo ešte väčšia pikoška: zrovna si ho dali do auta a chceli odísť, ... no a potom samozrejme, že keď polícia meria na nadjazde rýchlosť, tak nie je problém, aby 5 km za týmto nadjazdom stál viditeľne označený policajný radar, pretože ten už tam nie je na meranie rýchlosti, ale na "sprievod k vodičovi, ktorý prekročil rýchlosť".
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 22:19

Inak ako hovorím, ja som takto neoznačené a zákerne umiestnené policajné autá na odstavnom pruhu ešte v SR nevidel (v ČR ano) a tiež je to podľa mňa nesprávne a celkovo ako to vysvetľujem, tak to neobhajujem, len hovorím, kde sú "diery" ... a ak naozaj to je tak ako to niektorí popisujú (alebo ako to ja vidím v ČR), tak je to "sprosté, že zrovna polícia, ktorá by mala ísť príkladom, tak robí takéto veci", len otázka je, že na koho majú namierené, lebo často to môže byť na skutočných pirátov v rámci špeciálnej akcie alebo tiež proti drogovým dílerom atď. - netreba byť paranoidným, keď vidím radar ...

A ešte som si spomenul, predsa len meria sa aj na odpočívadlách a zastavuje sa neskôr v prípade, že kvôli tomu ako sú tu vybudované pripájacie pruhy alebo celkovo ak je to vysoko nehodový úsek, je tu znížená max. pov. rýchlosť a tá sa potom meria (v SR najčastejším úsekom na takéto kontroly boli Dechtáre preslávené mimochodom aj krádežami zahraničných áut).
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod expwy » 28. Feb 2007 22:27

Dialniciar napísal:S týmto státím v odstavnom pruhu je to také všelijaké. NDS povie teóriu, diaľničná polícia ju zopakuje a ostatná dopravná polícia ju dodržiava.
Tejto vete nerozumiem, čo si tým chcel povedať?
Dialniciar napísal:Zákon má mimochodom "diery", ... poďme do detailov, ... fabia tam stojí, má radar viditeľne umiestnený a nemá maják na streche - môže ho mať v strede zabudovaný, už som takéto autá videl
ale už je označené a je to v poriadku, takto ho máš šancu zbadať a pribrzdiť, plní to aj preventívnu funkciu
Dialniciar napísal:alebo ešte väčšia pikoška: zrovna si ho dali do auta a chceli odísť
nemôžu - odstavný pruh musia opustiť so zapnutými signalizačnými svetlami.
Dialniciar napísal:no a potom samozrejme, že keď polícia meria na nadjazde rýchlosť, tak nie je problém, aby 5 km za týmto nadjazdom stál viditeľne označený policajný radar, pretože ten už tam nie je na meranie rýchlosti, ale na "sprievod k vodičovi, ktorý prekročil rýchlosť".
aj toto je v poriadku, ale v tomto prípade už nemáš šancu zbadať meracie vozidlo a máš smolu :D
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Dialniciar » 28. Feb 2007 22:33

MH napísal:
Dialniciar napísal:S týmto státím v odstavnom pruhu je to také všelijaké. NDS povie teóriu, diaľničná polícia ju zopakuje a ostatná dopravná polícia ju dodržiava.
Tejto vete nerozumiem, čo si tým chcel povedať?
Dialniciar napísal:Zákon má mimochodom "diery", ... poďme do detailov, ... fabia tam stojí, má radar viditeľne umiestnený a nemá maják na streche - môže ho mať v strede zabudovaný, už som takéto autá videl
ale už je označené a je to v poriadku, takto ho máš šancu zbadať a pribrzdiť, plní to aj preventívnu funkciu
Dialniciar napísal:alebo ešte väčšia pikoška: zrovna si ho dali do auta a chceli odísť
nemôžu - odstavný pruh musia opustiť so zapnutými signalizačnými svetlami.
Dialniciar napísal:no a potom samozrejme, že keď polícia meria na nadjazde rýchlosť, tak nie je problém, aby 5 km za týmto nadjazdom stál viditeľne označený policajný radar, pretože ten už tam nie je na meranie rýchlosti, ale na "sprievod k vodičovi, ktorý prekročil rýchlosť".
aj toto je v poriadku, ale v tomto prípade už nemáš šancu zbadať meracie vozidlo a máš smolu :D


1. odsek - asi toľko, že niekedy naozaj v tejto republike všetci povedia a potvrdia, ako to je v zákone a že inak to byť nemôže a každý, kto to vidí inak by potreboval okuliare ... nič viac, nič menej, asi tak, že ja keď poviem, že na konkrétnej ceste je ukradnutá značka (len stĺpik tam je), tak odpoveď naposledy bola: "my o tom vieme, už včera nám to sem volali" a keď idem za mesiac, stav nezmenený ... a to je tak so všetkým.

2. odsek - neviem, čo vidíš na tom, že stojí v odstavnom pruhu a má zapnutý maják v stredovom paneli v aute, ale som rád, že súhlasíš s napísaným

3. odsek - platí odsek č. 2

4. odsek - máš pravdu, ale ja na takýchto miestach vždy spomalím, ja celkovo jazdím predpisovo, len keď predbieham kolónu kamiónov alebo inú kolónu, tak zrýchlim na viac (bez ohľadu na to, či sa na mňa niekto tlačí alebo nie)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod expwy » 28. Feb 2007 22:57

1. Presne tak hovorím ako by to malo byť. Neni to že NDS povie teóriu....., lebo tú teóriu tvorí Min. vnútra - policajti. Ja osobne som sa s takými špecifickými prípadmi u nás nestretol. Jedine tak, že ma namerali z odpočívadla na Triblavine a pustili sa za mnou....preto hovorím a držím sa toho, že v odstavnom pruhu nesmie stáť žiadne neoznačené vozidlo a preto mi z toho vychádza, že sú si toho vedomí, lebo každé vozidlo čo tam stojí, tvorí prekážku v cestnej premávke. Reálne si to neviem nejako predstaviť, že by na D stálo len tak neoznačené buď civilné alebo policajné vozidlo. Myslíš že by policajti riskovali svoj krk, že by tam len tak stáli bez patričného označenia? Veď to je samovražda. Ja byť policajt, v živote tam nezastavím. Občas zájdem na kontrolu do terénu na D a bez toho aby ma krylo vozidlo so signalizačným vozíkom tak tam v živote len tak nezastavím a tobôž nevystúpim.....

2. Napísal si pred tým v strede zabudovaný, myslel som si vstrede na zadnom okne
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Odoslaťod Dialniciar » 01. Mar 2007 00:13

MH napísal:1. Presne tak hovorím ako by to malo byť. Neni to že NDS povie teóriu....., lebo tú teóriu tvorí Min. vnútra - policajti. Ja osobne som sa s takými špecifickými prípadmi u nás nestretol. Jedine tak, že ma namerali z odpočívadla na Triblavine a pustili sa za mnou....preto hovorím a držím sa toho, že v odstavnom pruhu nesmie stáť žiadne neoznačené vozidlo a preto mi z toho vychádza, že sú si toho vedomí, lebo každé vozidlo čo tam stojí, tvorí prekážku v cestnej premávke. Reálne si to neviem nejako predstaviť, že by na D stálo len tak neoznačené buď civilné alebo policajné vozidlo. Myslíš že by policajti riskovali svoj krk, že by tam len tak stáli bez patričného označenia? Veď to je samovražda. Ja byť policajt, v živote tam nezastavím. Občas zájdem na kontrolu do terénu na D a bez toho aby ma krylo vozidlo so signalizačným vozíkom tak tam v živote len tak nezastavím a tobôž nevystúpim.....

2. Napísal si pred tým v strede zabudovaný, myslel som si vstrede na zadnom okne


Inak odbočili sme od témy, môžme potom ďalej pokračovať cez IS, myslím si, že každý užívateľ si prečítal názory nás oboch a spravil si svoj.

Ja už len odpoviem:

1. Kto tu hovorí o vystupovaní z auta ? Nerobme strašiaka, kde nie je. Preto je niečo diaľnica, že to má aj odstavný pruh širší, než cesta I. triedy alebo rýchlostná cesta a teda zastaviť tu a stáť tu hoci 10 minút nie je problém, ale žiadny problém a výstražná signalizácia môže byť zapnutá: jednak teda aj na zadnom skle (cez deň je to vidieť tak tak, aby človek len spomalil, ale radar si dávno splnil svoju prácu) alebo aj zabudovaná na vrchu palubnej prednej dosky v strede s ochranným krytom okolo majáku, aby sa neodrážalo svetlo do priestoru a aby bolo jasne vidieť na tmavom podklade zvonka. A znovu: ja som takto ešte policajné auto stáť nevidel v SR, ale (nielen) v ČR ano, takže verím tomu, že tu to kľudne mohol niekto vidieť.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Re: Informacne systemy na dialniciach

Odoslaťod Dialniciar » 01. Mar 2007 00:19

zvonec,

odpoviem ti na tvoje otázky aj konkrétne:

zvonec napísal:Ake su plany dostavby informacnych systemov na dialniciach, ktore boli postavene za starych casov.


Postupne stavať infopanely a ďalšie informačné technológie na nových úsekoch s vyššou premávkou, automaticky v tuneloch a postupne dopĺňať kamerový systém, meteostanice na ostatnú diaľničnú sieť.

Taktiež postupne dopĺňať infopanely na D/R, ale prednosť dostáva zatiaľ hlavne ich výstavba a na týchto položkách sa spolu s napr. lepšími vybudovanými odpočívadlami či ochrannými plotmi alebo nepoužívaním CB krytu, zatiaľ stále šetrí.

zvonec napísal:Ako napreduje legislativa ohladom premenlivych dopravnych znaciek.
Ci sa planuje robit nejaky komplexny interface na web.


Toto keby si mi lepšie vysvetlil pls. :roll:

zvonec napísal:Momentalne je aktualna debata o zvyseni max rychlosti. Zastavam nazor, ze na useku, kde sa to povoli, su info systemy nutnost, aspon v AT to tak funguje.


A nie len v Rakúsku, ale úprimne: sú aj krajiny, kde infopanely nie sú a rýchlosť je lokálne povolená vyššia, zase s inými opatreniami ... výsledkom je viac pirátov, viac nehôd atď., ale ušetrené milióny na infopaneloch.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Majkl » 01. Mar 2007 09:31

pohodak napísal:fabiu v odstavnom pruhu stretnem kazdy raz po ceste na chalupu tesne pred koncom dialnice vo vazci a zvykla stavat aj pri ladcoch 8)

dakujem za rozsiahlu odpoved dialniciar :)


Kľudne to môže byť za značkou "koniec diaľnice" . Otázkou je, či už potom môžu stáť v odstavnom pruhu. Zrejme asi môžu. :roll:
Majkl
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 754
Obrázky: 1291
Založený: 03. Máj 2005 08:20

Ďalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 46 hostí.