D1 Rajecký variant PB - Višňové

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 07. Jan 2014 14:42

Ale za trasovanie D3 cez Brodno trasovanie D1 nemôže, podobne ako pri Rajeckom variante by sa D3 mohla odpájať juhovýchodne od Žiliny..samozrejme že by to nebolo identické, ale otázka je prečo sa toto trasovanie vypustilo úplne.
Stále tvrdím že prínos D1 cez Bytču čo sa týka novovzniknutých pracovných miest, ukľudnenia dopravy je ďaleko pred neistým Rajeckým variantom. Medzi PB a Rajcom nie je v podstate žiadny takýto priestor a od Rajca je vlastne až tesne pred Žilinou, takže len a len skratka cez ekologicky diskutabilné územia, v blízkosti kúpeľov, skôr by sme tu mali niečo ako Turany-Hubová..
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 07. Jan 2014 14:54

Úplne ináč vychádza obslúženie PB a jej priemyslu cez terajšie trasovanie a MUK Centum a čiastočne Sever, ako by to bolo niekde zdiaľky z juhu, to sa vôbec nedá porovnávať. No a vzhľadom na Rajec, tam toho priemyslu nikdy moc nebolo, na rozdiel od Bytče, kde sa netreba dívať len na veľkosť mesta, ale aj hustotu osídlenia v považskom páse. Od PB máš v podstate súvisle zastavané územie s priemyselnými závodmi až po hričovský lievik, toto je úplne niečo iné ako osamelý Rajec v horách kde skôr prevažujú rekreačné aktivity, je to jasne dané prírodnými podmienkami , aj historicky.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod sarik » 07. Jan 2014 15:51

Viaceri pisete, ze rajecky variant je porovnatelny s povazskym. Nikto vsak nespomina cestu E442 ZA-BY-Makov-Olomouc, co je dost silne vyuzivana spojnica medzi SR a CR.
sarik
návštevník
 
Príspevky: 10
Založený: 07. Jan 2014 15:45

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 07. Jan 2014 16:01

Máš pravdu, aj keď som chcel, vždy som zabudol :) , plus letisko, aj keď momentálne nie moc využívané, ale je tam..plus potenciál ktorý toto územie poskytuje ďaleko prevyšuje Rajeckú variantu. Naviac na Rajec je od PB kus novej cesty a celkom by sa hodilo pokračovať v jej skvalitnení ďalej..
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod aquila » 07. Jan 2014 16:08

fh napísal:Ale za trasovanie D3 cez Brodno trasovanie D1 nemôže, podobne ako pri Rajeckom variante by sa D3 mohla odpájať juhovýchodne od Žiliny..samozrejme že by to nebolo identické, ale otázka je prečo sa toto trasovanie vypustilo úplne.
Stále tvrdím že prínos D1 cez Bytču čo sa týka novovzniknutých pracovných miest, ukľudnenia dopravy je ďaleko pred neistým Rajeckým variantom. Medzi PB a Rajcom nie je v podstate žiadny takýto priestor a od Rajca je vlastne až tesne pred Žilinou, takže len a len skratka cez ekologicky diskutabilné územia, v blízkosti kúpeľov, skôr by sme tu mali niečo ako Turany-Hubová..


ale moze, lebo s vychodnym obcvhatom D3 sa nepcitalo, lebo vtedy chceli Potiahnut dialnicu priamo do zilini aj s privadzacom a kedze HP - LL sa nestavalo, tak sa riesila D3, to su vsetko uz kauzalne javy ..

D1 okolo cadce ma z dlhodobeho hladiska radovo horsi prinos ako rajecky variant, aj financne aj prinosom pracovnych miest, najma uz mohlo byt realne niekde inde ...

ohladne MUK centrum je celkovo skoda hovorit, krizovatka za miliardu, ktora nemala stat .. tak isto ako MUK PB sever .. uplne zbytocna .. len z dovodu, ze sa rozdelili useky ..

makov az tak vyuzivany nie je .. gro tranzitu ide cez tradicny tah smerom viac na sever ..

a vyznam letiska zilina sa limitne blizi k nule .. tam nemoze byt o prinose vobec rec, to je ciste len na vycvik ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Rajecký variant D1

Odoslaťod ANDi » 07. Jan 2014 16:11

Ludo napísal:...
- medzinárodné letisko v Hričove je diskutabilné, leží v stiesnenom údolí Váhu, jeho pristávacia dráha je dlhá len 1200 m a aj po predĺžení dosiahne max 2000 metrov, čo neumožňuje pristávať lietadlám pre viac ako 70 cestujúcich, vzletový a pristávací kužeľ letiska je obmedzený okolitými horskými masívmi. Žilinsko-martinské ťažisko osídlenia mohlo (a ešte stále môže) mať vybudované moderné medzinárodné letisko s odpovedajúcimi parametrami v priestore Turčianskej kotliny, s čím nakoniec počítala aj Štúdia o vývoji osídlenia a komplexnej infraštruktúry na Slovensku.
...
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 07. Jan 2014 16:49

No mám opačný názor ako aquila, (lebo som nezmesíkovatel ani nezdeviloval), samozrejme že teraz je to už jedno, prínos tohoto trasovania je jasný, ostatné je len to typické "keby bolo keby, boli by sme v nebi" :D . D3 by som do toho neplietol. A stále sa prívrženci Rajeckého variantu nevymňaukli koľko by to stálo za podmienky dodržania ochrany prírody ( "určite menej " nie je odpoveď ale túžba :wink: ) a či by sa vôbec staval .. kto vedel dopredu že to takto dopadne napríklad pri Šútove ?
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: Rajecký variant D1

Odoslaťod okorec » 07. Jan 2014 17:47

ANDi napísal:
Ludo napísal:...
- medzinárodné letisko v Hričove je diskutabilné, leží v stiesnenom údolí Váhu, jeho pristávacia dráha je dlhá len 1200 m a aj po predĺžení dosiahne max 2000 metrov, čo neumožňuje pristávať lietadlám pre viac ako 70 cestujúcich, vzletový a pristávací kužeľ letiska je obmedzený okolitými horskými masívmi. Žilinsko-martinské ťažisko osídlenia mohlo (a ešte stále môže) mať vybudované moderné medzinárodné letisko s odpovedajúcimi parametrami v priestore Turčianskej kotliny, s čím nakoniec počítala aj Štúdia o vývoji osídlenia a komplexnej infraštruktúry na Slovensku.
...


ZA-MT oblasť nikdy nebude potrebovať medzinárodné letisko. Skôr bude mať poriadne diaľničné spojenie na okolité letiská (Ostrava, Krakov, Bratislava, Viedeň, Budapešť) ako nejaké medzinárodné letisko. ZA letisko je vyhovujúce pre súkromné lety a to je v poriadku, ale nikdy nebude dopyt po pravidelných linkách. Veď sa pozrite aké je BA mesto oproti ZA a na letisku v BA aj tak zdochol pes. V jasnej väčšine prípadov je výhodnejšie spojenie z Viedne alebo z Budapešti. A kedy bude ZA-MT oblasť aspoň na takej úrovni ako je dnes BA. Možno aj nikdy.
Múdry to pochopí sám a hlúpemu to aj tak nevysvetlíš.
Obrázok používateľa
okorec
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 13. Jan 2011 19:45
Bydlisko: Martin

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 07. Jan 2014 18:07

fh napísal:Ale za trasovanie D3 cez Brodno trasovanie D1 nemôže, podobne ako pri Rajeckom variante by sa D3 mohla odpájať juhovýchodne od Žiliny..samozrejme že by to nebolo identické, ale otázka je prečo sa toto trasovanie vypustilo úplne.

Praveze treba rozmyslat komplexne a porovnavat riesenie celeho regionu v ramci D1+D3. V pripade Povazskeho variantu stratil vychodny obchvat ZA zmysel, pretoze Ovciarsko a cely drahy juzny obchvat Ziliny by sa musel budovat tak ci tak.
Stále tvrdím že prínos D1 cez Bytču čo sa týka novovzniknutých pracovných miest, ukľudnenia dopravy je ďaleko pred neistým Rajeckým variantom. Medzi PB a Rajcom nie je v podstate žiadny takýto priestor a od Rajca je vlastne až tesne pred Žilinou, takže len a len skratka cez ekologicky diskutabilné územia, v blízkosti kúpeľov, skôr by sme tu mali niečo ako Turany-Hubová..

Bytca mohla byt obsluzena luxusnou I/61 v parametroch C11,5/80. KIA + okolite podniky maju vacsi efekt ako vsetko medzi ZA a PB vratane strojarni. Letisko o prevadzke par desiatok cestujucich denne je absolutne zanedbatelne. Blizkost kupelov v R.Tepliciach je tiez zvlastny argument, kedze dialnica by obchadzala mesto z vychodu po pahorkatine. I/18 bude casom tiez scasti nahradena R6 a R5.

Nechapem, preco v tom hned hladas mesikovcinu, bol to zakladny variant, na ktory bola dlhe roky stavebna uzavera.

Ďalšie náklady by som videl na východnom obchvate D3 ... estakáda ponad vodné dielo a následne tunel z Tepličky až do Brodna... V Zádubní by ústiť nemohol kvôli výškovému rozdielu obcií... Navyše Žilinská kotlina nie je rovina ako okolie Váhu, takže náklady na kilometer by šli hore.. Vyhli by sme sa dvom tunelom ale ďalšie by bolo treba pred Rajcom... Najlepšie ak existuje nejaká štúdia predpokladaných nákladov.. inak si zase budeme každý tvrdiť svoje :D

Rovnako pri zapadnom obchvate sa musi stavat estakada cez este sirsie vodne dielo, k tomu mohutna estakada okolo priehrady a vyse 2 km tunel, naklady 160+190 mil = 350 mil. €. Medzi PB a Rajcom bol v ramci Rajeckeho variantu naplanovany 1 tunel v dlzke do 1500 m v ovela lepsich podmienkach na razenie ako Ovciarsko.

Osobne nebudem nikoho presviedcat o podstatne vacsej vyhodnosti rajeckeho variantu (sam nepoznam vsetky skutocnosti v jeho prospech/neprospech), ale pokial niekde stavebne firmy lobovali v prospech podstatne drahsieho variantu, bolo to prave tu. Ze by sidla VHS a DPS v Ziline? :-)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 07. Jan 2014 19:33

Ja som to letisko spomenul na poslednom mieste, lebo ho nepovažujem za dôležitý argument, len konštatujem, že je tam. Okorec , samozrejme že úroveň Bratislavy ZA-MT nedosiahne, takisto ani BB-ZV, alebo KE-PO, ledaže v mokrých snoch niektorých aktivistov :lol:

Andrej, lobing stavebných firiem tam mohol byť, aj estakáda v PB je výsledkom lobingu,aj keď pochybujem, že to má súvis kde aká firma sídli, majitelia sú aj tak v Bratislave :wink: , ja len tvrdím, že prirodzená trasa Považského variantu je lepšia, vzhľadom na to čo som uviedol hore. To už poďme teda podľa tejto logiky skratiek a rovných čiar stavať Donovaly a ďalšie skratky.. Proste mesíkovčina, nemôžem to ináč nazvať. Realita je ale inde, priestor ktorý je medzi PB-BY-ZA je typický príklad pásového osídlenia a je prirodzene vhodný pre diaľnicu. Priestor PB-Rajec-ZA je príklad horského osídlenia, nevhodný pre urbanizáciu. Ťahať tam diaľnicu, keď ani nie je istota či sa to nezastaví na ochranároch je voluntarizmus.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 07. Jan 2014 19:40

Absolutne suhlasim, ze priestor PB-BY-ZA je pre vedenie dialnice ovela vhodnejsi (usek HP-LL vsak tiez nie je mozne zastavat). Ale zaroven si myslim, ze dopravne aj ekonomicky by bol rajecky variant omnoho vhodnejsi, a pri dostatocnych ekol. opatreniach aj enviromentalne porovnatelny.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 07. Jan 2014 19:48

A tie "dostatočné ekologické opatrenia" sú neznámou premennou, ktorá má ale priamy dopad na ceny a teda aj ekonomiku. Ale čo je známe, že stačí jedno rašelinisko plus jeden aktivista a stavba stojí.. :wink:
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 07. Jan 2014 20:56

Zalezi vzdy od toho, ako sa k projektu pristupuje. Turany-Hubova povrchovy variant bol pretlacany hlava-nehlava, pri rychlokvasenom projekte sa vobec nepozeralo na ekologicke opatrenia, iba na zisk vopred vybraneho konzorcia. D4 vedie krizom cez CHKO a nie je s tym ziaden problem, resp. nepresiel tam narocnejsi tunelovy variant.

Alebo skusim este 1 pohlad - vsetky najnarocnejsie useky v okoli ZA od PB po Visnove (a zrejme aj po DS) vyhral DPS, pripadne VHS. Vyhral by to aj v pripade Rajeckeho variantu? Pripominam, ze v r. 2000, kedy bol posledny seriozny pokus pretrasovat D1 uz bola podpisana zmluva s DPS na usek Vrtizer-HP.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod aquila » 07. Jan 2014 23:00

S trasovanim rajeckeho variantu nielen na SUDOPe ale inde stravili dist casu a vychadzalo to aj vtedy ako vyrazne vyhodnejsi variant, aj ked to bolo aj tym, ze uz vtedy soudruzi pocitali s priemyselnym clustrom na juhu ziliny a pri zriadovacej stanici spolu s pristavom, vsetko to bolo dost premyslene, ze zapadna cast ziliny obyv a juzna a vychodna priemysel. Cize okrem visnoveho ktore vtedy aj tak chceli obist povrchovo im to stale vislo cez rajec lepsie. Dialnica od hricova az po brodno je nevyzuitelna a ani od hricova po lietavsku lucku... Pri vychodnej D3 a rajeckom by nebola zilina zvazana...

Inak prapovodne sa aj na razenie tunela pocitalo pouzitie TBM strojov z razenia prazskeho metra. Dokonca boli aj nejake studie ako to pouzit od metrostavu.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 08. Jan 2014 12:47

Nikto netvrdí, že projekt Rajeckého variantu bol iba narýchlo zbúchaný. Ale bol proste revidovaný. S prihliadnutím na to že pri financovaní EU by bol z ekologického hľadiska nepriechodný, tak sa prešlo k Považskému variantu, ktorý lepšie obsluhuje toto územie. Ak sa tu na fóre bude brať do úvaky iba cena a nič iné tak je to smiešne. Potom tu máme známu cenu postaveného úseku a neznámu cenu úseku, ktorý by EU zrejme ani nefinancovala.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 08. Jan 2014 15:38

Nikto nehovori vylucne o cene. Cena ma byt jednym z kriterii, rovnako ako ekologicke dopady, dopravna obsluznost uzemia a podobne. A ako mame moznost vidiet, EU s radostou zafinancuje aj usek veduci cez NP, ci kartelove dohody, len treba spravny lobbing.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 08. Jan 2014 16:52

Ostaňme pri ekológii..nevšimol som si že by úsek cez NP Turany-Hubová EU financovala s radosťou, žiadala si k tomu ďalšie opatrenia. A úsek stojí.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 08. Jan 2014 18:12

EU si k Turany-Hubova zelala dalsie opatrenia, po ktorych ale suhlasila s financovanim. Usek nakoniec nestoji pre ekologiu, ale pre rozsiahle zosuvy, pri ktorych kompetentni konecne pochopili, ze tunelovy variant bude jednoducho lacnejsi :-) A to sa jednalo o NP, nie o CHKO, ktora by z casti aj tak bola prekonana tunelom.

Neviem o tom, ze by sa pri Rajeckom variante hovorilo o ekologickych opatreniach, vzdy sa hovorilo len o 1 nevyhnutnom tuneli medzi Precinom a Malymi Lednicami, nikdy nie napr. o tunelovom obchvate Precina. Navyse porovnaval sa s ekologickejsim obchvatom, nie s prietahom cez PB.

A ci by sa usek PB-Rajec-Poluvsie staval z eurofondov je tiez velmi otazne - usek Vrtizer-HP sa staval cisto zo st. rozpoctu, usek HP-ZA sa zacal stavat rok a pol predtym, ako nan zacali prudit eurofondy. Dalsie useky sa planovali stavat cez PPP, resp. Visnove sa nikdy neplanovalo postavit z eurofondov. V pripade Rajeckeho variantu sa to mohlo obmenit - Visnove z eurofondov a usek po Rajec zo st. rozpoctu.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 08. Jan 2014 18:19

Prečo teda bola Rajecká varianta zamietnutá z ekologických dôvodov, s tým, že by ju EU nefinancovala? Zrejme na tomto úseku sa jasne dopredu počítalo so spolufinancovaním EU. Jedine že by nás niekto zámerne oklamal? Štát? Stavebné firmy? Projektanti? EU?
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 08. Jan 2014 18:26

Bingo, presne tieto otazky si kladiem :) Nasiel sa nepriatel - EU :)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod johhan » 08. Jan 2014 20:30

fh napísal:Prečo teda bola Rajecká varianta zamietnutá z ekologických dôvodov, s tým, že by ju EU nefinancovala? Zrejme na tomto úseku sa jasne dopredu počítalo so spolufinancovaním EU. Jedine že by nás niekto zámerne oklamal? Štát? Stavebné firmy? Projektanti? EU?

Hrobárom Rajeckého variantu D1 bol Mikuláš Dzurinda - minister dopravy za jeho ministrovania v 94 padol Rajecký variant a pretlačil sa Považský a bolo to skorej politické a lobistické rozhodnutie ako odborné až dodatočne sa hľadali dôvody ako Natura 2000, únia, ekológia - pričom o tom v 94 ani nechyrovali, hlavným "argumentom" vtedy bolo nepripojenie Bytče a prechodu Makov na dialnicu a ako negatívum rajeckého variantu bolo malý priemysel a nezastavané územie - pričom od polovice 60 rokov sa Rajecká dolina neurbanizovala práve z dôvodu budúceho vedenia diaľnice a v niektorých úsekoch platila dokonca stavebná uzávera a napríklad v 60 rokoch sa odstúpilo od Považského variantu napríklad aj z dôvodov že dialnica by zhoršila smogové podmienky v považskej doline kde už bol priemysel pričom rajecká dolina mala lepšie veterné a vztlakové podmienky na vznikajúce exhaláty - aj preto sa nechávala rajecká dolina zarásť porastmi aby bola likvidácia exhalátov efektívnejšia :-) čo bolo použité proti vedeniu diaľnice touto trasou.

aquila napísal:...okrem visnoveho ktore vtedy aj tak chceli obist povrchovo im to stale vislo cez rajec lepsie...

S povrchovým variantom Strečna sa nepočítalo od roku 1978 keď bola vyhlásená NPP Domašín a Domašínsky meander a CHKO ... vtedy sa k vyhláseniu NPP vyjadrovalo aj Riaditeľstvo dialnic Bratislava s tým že sa nepočíta s vedením diaľnice v strečnianskej tiesňave a súhlasí s vyhlásením NPP nakoľko po skúsenostiach z výstavby metra v Prahe sú zvládnuté technologie výstavby dlhých tunelov ... a od 80 roku dostali projekčné kancelárie zadanie realizovať aj tunelové varianty prvý mal byť strečniansky ... pričom ako perličku mi povedali že existoval aj subvariant rajecký s prechodom južne od Martina sústavou pár tunelov cez Rajecko - Valčiansku dolinu ( to by bola iná brutalita )
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 21:43

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 08. Jan 2014 21:27

Vdaka za info, bol som v tom, ze rajecky variant bol v hre este za 1. dzurindovej vlady, ked sa nan robili posledne technicke studie. Prechod cez Makov je pritom slaby argument, kvoli buducej R6 a D3/R5.

Subvariant cez Rajecko-Valciansku dolinu by bol taky kratsi bratranec rakuskeho Tauerntunnela s prilahlou dialnicou, ktory sa staval v 70-tych rokoch. Dlzka cca 3 km, ale kompletne znicenie oboch dolin.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 08. Jan 2014 22:21

Zaujímavé čítanie johann, ale nebol to Dzurinda kto zrušil Rajecký variant, ale bolo to v roku 1995 za ministra Rezeša.
No a za ministra Macejka ktorý bol pod Dzurindom sa dalo-vyhodilo 10 mil. korún na štúdiu, ktorá nevhodnosť Rajeckého variantu opäť potvrdila.. 26 dotknutých obcí bolo proti, potvrdili sa enviromentálne problémy či už z hľadiska ochrany minerálnych vôd, ale aj celého územia Rajeckej oblasti. Keby Macejko, s Dzurindom chceli urobiť Mečiarovi s Rezešom nejaký naschvál, urobia ho :D ale tu len vyhodili 10 miliónov na technickú štúdiu, ktorá potvrdila už potvrdené. Link a text k tomu uvádzam tu:

http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-/ ... nosti.html

05.07.2000 | KATARÍNA ZAČKOVÁ

"Rajecký variant výstavby diaľnice sme už pri prvom posudzovaní zámeru v roku 1995 vylúčili ako nevhodný, a teda nereálny. Napriek tomu sa v týchto dňoch Slovenská správa ciest rozhodla spracovať novú technickú štúdiu tohto variantu za desať miliónov korún." TREND o tom informovala vedúca odboru posudzovania vplyvov na životné prostredie Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR Viera Húsková.

Cez vodné zdroje

Každá stavba diaľnice, ako aj jej zámer sa posudzuje podľa zákona Národnej rady SR č. 127/1994 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Navrhovateľ, v tomto prípade Slovenská správa ciest, predložil okrem nulového variantu (variant bez výstavby) ďalšie dve alternatívy - takzvaný považský a rajecký variant - na posúdenie MŽP SR už v júni 1995.

"Zámer bol vtedy predložený 14 dotknutým orgánom a 26 obciam, ako aj povoľovaciemu orgánu a odborníkom. Výsledky jednoznačne ukázali, že vhodnejší je považský variant," pripomína V. Húsková. Ako koncepčný zámer potvrdilo považský variant aj Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR s odôvodnením, že rajecký variant nerieši v plnom rozsahu zníženie zaťaženia premávky na Považí.

Výsledky posúdenia zámeru upozorňovali aj na vážne environmentálne problémy. Diaľničný úsek v Rajeckej doline by prechádzal ochranným pásmom vodného zdroja a ochranným pásmom liečivých minerálnych vôd v kúpeľoch Rajecké Teplice. "Navyše, územie rajeckého variantu patrí z hľadiska ochrany prírody k najhodnotnejším územiam nielen v rámci Slovenska, ale celej Európy," pripomína V. Húsková, "kým Považie je značne urbanizované a nedošlo by k rozsiahlemu výrubu lesov ako v Rajeckej doline."

Vyhodené peniaze

Keďže sa proti rajeckému variantu vyjadrilo aj 26 obcí a stanovisko potvrdilo aj MDPT SR, odborníci a dotknuté orgány považovali toto rozhodnutie za konečné. V decembri 1999 zrazu MDPT SR opäť požiadalo o nové stanovisko. Stanovisko MŽP SR bolo totožné s výsledkami posúdenia zámeru z roku 1995. Zmenilo sa len to, že v prvom kole sa posudzovalo päť variantov a v súčasnosti už sedem, ale rajecký je spomedzi nich aj tak vylúčený.

V stanovisku MDPT SR sa píše, že výstavba diaľnice by mala byť podporená predvstupovým nástrojom EÚ ISPA, kde je jedným z rozhodujúcich kritérií ekonomická efektívnosť. Ani jeden návrh projektu pre ISPA však nie je posudzovaný bez štúdie o hodnotení vplyvu na životné prostredie. S najväčšou pravdepodobnosťou bude výsledok novej štúdie totožný so stanoviskom z roku 1995. Teda že nevyhovuje environmentálnym kritériám.

Z rokovania o technickej štúdii, ktoré bolo vo štvrtok 29. júna v Rajci, vyplynulo, že všetky dotknuté obce sú okrem Rajca proti výstavbe diaľnice. Aj orgány, ktoré budú vydávať záväzné stanoviská, sa vyjadrili proti. V tom prípade je technická štúdia úplne zbytočná. Desať miliónov korún zo Štátneho fondu cestného hospodárstva by sa dalo využiť zmysluplnejšie ako na zaplatenie práce, o ktorej sa vopred vie, že jej výsledky sú nepoužiteľné.

"Už aj v škole sa učí, že každá štúdia prináša nejaké nové informácie," pripomína vedúci odboru cestného hospodárstva MDPT SR Marián Miškovič. Navyše zdôrazňuje, že desať miliónov korún na technickú štúdiu je už aj tak schválených v rozpočte Štátneho fondu cestného hospodárstva. Použitie uvedenej sumy zo štátneho fondu odobril 5. apríla tohto roku minister dopravy pôšt a telekomunikácií SR Jozef Macejko.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod Andrej » 10. Jan 2014 10:12

fh, a preco bol Rajecky variant len jeden, bez akychkolvek subvariantov, umoznujucich ekologickejsie vedenie dialnice? Ze by preto, aby dopredu nepresiel?

V tomto viac verim johhanovi ako MZP, ktoreho ulohou v tom obdobi bolo casto ovplyvnit trasovanie tak, aby to vyhovovalo urcitym firmam (vid. PB ci Turany-Hubova). Opakujem, ze vzhladom na nedostupnost vsetkych suvislosti nejdem nikoho presviedcat, ze Rajecky variant bol vyhodnejsi. Ale je zrejme, ze mnoho argumentov, ktore pouzili proti, sa da jednoducho vyvratit a uz len z toho vyplyva, ze rozhodnutie bolo viac politicke/lobbisticke ako odborne. Bodka.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Re: D1 Rajecký variant PB - Višňové

Odoslaťod fh » 10. Jan 2014 10:48

Takže MŽP dva krát rovnako ovplyvňovalo na niekoho príkaz za éry Mečiara aj Dzurindu..takže z 26 dotknutých obcí bolo proti Rajeckemu variantu 25 v záujme stavebných firiem, takže za Macejka aj keď mohli a chceli urobiť iné trasovanie, tak nevedeli... Trochu moc konšpirácie, či?
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.