mirkobb napísal:A mirkobb, až budeš rozumieť tomu, čo cenu diaľnice tvorí, tak potom mi zavolaj a podiskutujeme. Okrem toho, tiež treba vedieť porovnať porovnateľné, lebo niekde sa neráta výdavok samosprávy, hoci tá tvorí 2/3 ceny pri legislatívnom procese (Nemecko) atď.
Odkiaľ som čerpal ? Od seba. Ale ja nikoho nenútim, aby mi veril, ba dokonca, aby ma čítal.
Ale ved sa "nepaprc", vsak sa Ta preto pytam, ze tomu rozumies, takze aj preto Ta citam(ja sa fakt nenutim Ta citat), takze nepokladaj uz zase vsetko a vsetkych, ze Ta len kritizuju a napadaju, ja som sa fakt uprimne pytal a prejavil uprimny zaujem, aby mi niekto vysvetlil preco sa objavuju tak diametralne odlisne ceny z roznych zdrojov?? Je mi jasne, ze na to vplyva vela aspektov(ze inak sa stavia na rovine bez estakad a tunelov, a inak v clennitej krajine), ale priemer je predsa priemer, a tam sa spominal priemer!
Neviem, ci su Tvoje reakcie na dotazy takehoto druhu zakazdym vzdy iba podozrievave, ze Ta neustale niekto iba kritizuje, ale tentokrat moj dotaz nebol z tejto kategorie.
Tak rad uvitam, ak sa na tuto temu este nieco dozviem, dakujem.
Tak inak: premiér Topolánek, ak myslel čistý priemer iba diaľnic, tak zavádzal. Ako každý politik. Ja som ho nepočul. Ale minister dopravy tvrdil nedávno iný priemer a ten už je pravdivejší (585 mil. CZK na 1 km).
Dobre, tak si vysvetlime niekoľko vecí.
Na začiatok, nie je priemer ako priemer:
1. spôsob priemerovania je tento:
- určí sa cena podľa terénu, teda v SR sa určí priemerná cena za 1 km postaveného na nížine, 1 km v stredne ťažkom teréne a 1 km hornatého terénu + terénu v mestách
- toto sa určí na základe 3 predchádzajúcich rokov výstavby
- následne sa tieto 3 kategórie zrátajú a vydelia, teda dosiahne sa priemer, no od reality má samozrejme ďaleko
2. spôsob priemerovania je tento:
- zrátajú sa všetky rozostavané km diaľničnej siete v danom roku, v ktorom chceme priemer zistiť a stav sa vydelí
- je to takmer najpresnejší systém, ale tiež má svoje chybičky, ak sa stavia nejaký úsek dlhšie, než sa mal a nedá sa dosadiť presne do vzorca miera predraženia a tiež to pokazia úseky, ktoré sa otvoria v prvom polroku
Potom však veľmi, ale veľmi záleží na tom, čo sa ráta do ceny diaľnice.
1. okruh sú už samotné prípravné práce. Treba si uvedomiť, že každá štúdia stojí dnes milióny až 40 mil. SKK. Každé posúdenie na ŽP, trasovanie stoja ďalšie milióny až 50 mil. SKK. A samotná projektová dokumentácia, trasovanie atď. stoja potom desiatky mil. SKK až 250 mil. SKK. Existujú aj spoločné a komplexné materiály stojace rovno stovky mil. SKK až 700 mil. SKK. Výkup pozemkov k tomu robí ďalšie milióny.
- prípravné práce nie sú v úplnom rozsahu zarátane napr. do diaľnic v Rakúsku
2. okruh sú potom stavebné práce. Teda všetko od presunov zeminy až po hrubú stavbu až po ukončenie stavebných prác.
- ale tu je kameň úrazu
- totiž niekde existuje napr. dotácia na stavebný materiál alebo je nižšia daň na oceľ pri výstavbe diaľnic
- niekde je nižšia DPH, niekde vyššia a to buď na celé stavebníctvo alebo extra na dopravné stavby
- rozdielne sú náklady na mzdy, pohonné látky
Takže tu už aj ak sa zarátajú všetky stavebné práce v súvislosti s diaľnicou, tak sú tu výrazné odchýlky.
3. okruh sú vyvolané investície. Teda štandardné a neštandardné. Tie prvé sú prekládky ciest, poľných ciest, vodných tokov, kanalizačných zberačov (v prípade výstavby v mestách), prekládky inžinierských sietí (často aj ich výmena). Niekde v strede sú potom opravy cestnej siete po dostavbe diaľnice. Neštandardné sú také, ktoré s diaľnicou nemajú priamy súvis. Teda napr. v SR: futbalový štadión, tenisový dvorec, motokrosový areál, opravy cestnej siete v polovici mesta/obce, výstavba kanalizácie v obci, výmena 1.000 plastových okien (samozrejme aj výstavba protihlukovej steny, čo je štandardná vyv. investícia), výsadba zelene za 5 mil. SKK atď.
- vyvolané investície tvoria v SR 12-20% ceny diaľnic
- takmer v žiadnom štáte sa nedávajú všetky vyvolané investície do ceny diaľnice, i keď to zaplatí štát, tak naozaj výmena plastových okien len ťažko ovplyvní jazdu po diaľnici
- takmer všade sa do ceny diaľnic dávajú štandardné vyvolané investície, pretože tie sú tiež ukazovateľom toho, ako zásadne vplýva diaľnica na rozvoj regiónov
No a teraz zopár konkrétnych príkladov:
1. Nemecko. Vo všeobecnosti je cena 1 km diaľnice postaveného v Nemecku v hodnote cca. 400 mil. SKK. Sú tu všetky stavebné práce a štandardné vyvolané investície. Existujú aj neštandardné, ale tie sa premietajú do samosprávnych celkov a samospráv a aj sa tak účtovne vedú. Podobne z prípravných prác 57% povolení a postupov preberajú jednotlivé spolkové krajiny a nevykonáva ich štát a teda ich ani nedáva do ceny diaľnic. Na cenu diaľnice však pozitívne vplýva silný zákon v prípade vyvlastnenia pozemkov. Teda štát povie cenu a ak občan nesúhlasí, pozemok je vyvlastnený. Zákon platí cez 40 rokov a nikto proti nemu nič nemá. Nemecko používa obidva spôsoby priemerovania, aby mohla vláda porovnávať s ostatnými krajinami, keďže pre občanov Nemecka je to podstatný údaj.
2. Veľká Británia. Tu sa dnes veľa diaľnic nestavia, hoci tie súčasné sú preplnené. Cena diaľnic za 1 km sa však blíži k 850 mil. SKK. Ale je to len a len logické: v cene je úplne všetko + v krajine sú najdrahšie pohonné látky, drahá pracovná sila a územie je silno zastavané. Je to teda reálna cena. Používa sa druhý spôsob priemerovania.
3. Chorvátsko. V Chorvátsku je vysoko prepracovaný systém, ktorý má ako dôsledok to, že od r. 2000 do r. 2007 tu stúpla cena diaľnic na 1 km o necelých 25%, napriek tomu, že napríklad cena ocele išla nahore o 220%, cena práce (mzdy stavebných robotníkov) o 50% atď. Platí tu podobne ako v Nemecku zákon k silným právomociam štátu pri možnom vyvlastnení pozemkov. Okrem toho sa stavia cca. 25% diaľnic cez štátne územie, takže zdržiavanie neexistuje. Je tu stále aj dotačný systém, resp. odpustenie z platenia daní pri výstavbe diaľnice, ale tiež pri nákupe stavebných materiálov používaných potom pri výstavbe diaľnic. Silnú rolu tu hrá aj PPP, ktoré sa do nákladov ráta len z hľadiska reálnych nákladov, nie teda aj s plánovanou koncesiou (narozdiel od Veľkej Británie). Priemerný 1 km diaľnice v tejto krajine stojí cca. 300 mil. SKK. Rátajú sa do ceny tak plnoprofilové ako aj 1/2 profily na Istrii a používa sa 2. spôsob priemerovania.
4. SR, ČR. Tu sa do cien diaľnice ráta úplne všetko. Je to možno aj zlé, pretože potom je konečná cena dosť neprehľadná. Je síce úplná, ale sú tu neprehľadné finančné toky. Najväčšie predraženia sa v ČR dejú pri prívnaných prácach, kedy často prichádza až k zmene trasovania a v SR pri časových sklzoch pri samotnej výstavbe.
Ďalšou veľkou odchýlkou pri cene diaľnic je aj fakt konečného dostavania. Je rozdiel otvoriť diaľnicu a dokončiť diaľnicu.
1. V Chorvátsku, SR atď. sa diaľnica otvorí, ale dokončí sa o 4-5 rokov neskôr (v prípade SR aj o viac rokov). V Chorvátsku sa dobudovávajú napríklad spevnenia zárezov, anti-air zábrany na viaduktoch atď. V SR sa dokončuje kanalizácia, oplotenia, informačné systémy. Tieto náklady sa už ale reátajú v týchto štátoch do cien diaľnice. V Slovinsku ano, napr. v Kanade, USA, Nemecku sa diaľnice otvoria a už sú dokončené.
2. V prípade dostavby druhej tunelovej rúry sa táto ráta do ceny diaľnic v danom roku (daných rokoch výstavby), ale nájdu sa štáty, kde ani toto neplatí (napr. Filipíny, Malajzia, Nórsko).