Dopravné značenie (DZ)

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Maxx787 » 04. Dec 2017 14:40

na to je uzakonene to ze je povinne svietit stretavacimi svetlami pokial vozidlo nie je vybavene sestemom denneho svietenia.
pre tunel plati ine ustanovenie a to ze denne svietenie nie je dostacujuce v tuneli, preto je tam opat prikazova znacka svietenia stretavacimi svetlometmi :-)
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 77
Založený: 03. Okt 2014 17:33
Bydlisko: NO

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 04. Dec 2017 14:49

to tam mohli dať aj značky úseku som zákazom zastavenia, v zime pri teplotách pod nulou na konci tunela rozsvietiť pozor šmýka :)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 04. Dec 2017 15:29

Maxx787: Dopravná značka má prednosť pred všeobecnými ustanoveniami zákona, takže:
1. keď vojdem na územie Slovenska, podľa tabule som povinný svietiť stretávacími svetlami.
2. keď prejdem tunelom, za ktorým je koniec povinnosti svietiť, môžem za nezníženej viditeľnosti stretávacie svetlá zhasnúť ;-)

Vlados: Nebezpečenstvo šmyku alebo poľadovica je podľa mňa veľmi užitočné rozsvecovať, ak také nebezpečenstvo hrozí. Aj dnes bola na začiatku úseku v smere od KNM rozsvietená značka so snehovou vločkou.
Naproti tomu príkaz rozsvietiť svetlá a na konci zhasnúť je naozaj nadbytočný, lebo vyplýva zo zákona.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2017 15:32

garip napísal:momentalne sa preznacuje usek Ivachnova - Lipt. Hradok, doplnene dalsimi znackami su tiez MUK Ivachnova, Lipt. Mikulas a Lipt. Peter

Na toto som fakt zvedavý čo tam projektant, experti z NDS a policajti vymysleli. Prosím hoďte sem niekto nejaké foto, vďaka.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 04. Dec 2017 15:33

Ešte by sa pred tunely mali davat znacky o zakaze otacania. Na zakaz cuvania by to chcelo kvoli tomu vymysliet samostatnu znacku + aj na zakaz fajcenia a manipulovania s otvorenym ohnom.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 419
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2017 15:36

sendvo napísal:tak mame tu prve videa z novootvoreneho useku D3 https://www.youtube.com/watch?v=Oa4xBGgNyQc
a to dopravne znacenie no.. poviem to tak mohlo to byt aj horsie :)
tabule su sice pekne prehladne, ciele su ok, ale..

:? :cry:
a nedajú si poradiť a nedajú...
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod slafko1 » 04. Dec 2017 16:00

hm.... presne...... tu som to písal... gallery/image_page.php?album_id=219&image_id=38654
škoda že nevyužili návrh s piktogramami...
1 obrázok je nad 1000 slov.. a zrozumiteľný aj pre tatára....
Obrázok používateľa
slafko1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 356
Obrázky: 378
Založený: 06. Feb 2010 19:22

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2017 16:39

38654 38611
Nie len tie piktogramy, ale aj rozloženie jednotlivých prvkov. Tie značky sú zbytočne a neprimerane vysoké, nechápem prečo - asi fakturačný rozmer.
Medzi cieľmi Katowice, Ostrava a MPZ sú malé medzery, v cieli Kysucké N.Mesto nie je medzera. No a tá citrónová = žltozelená fluorescenčná - katastrofa.

38613
Na vozovke sú zbytočne mätúce skratky okresov, ktoré cudzincom nič nepovedia (CA - Kanada?, ZA - Zambia?). Som zvedavý ako by Slovák trafil do Katowíc keby ich Poliaci označili okresnou skratkou "SK" - žeby Slovensko?
Alebo Bielsko-Biala "SB", Žywiec "SZY" alebo Nowy Sacz "KN" žeby Komárno? Kto zo Slovákov by tomu rozumel? Skratky okresov sú absolútne nevhodné pre použitie na dopravných značkách.

Kľudne tam nemuseli dávať nič, veď sú tam zvislé značky, ale keď tam silou mocou chceli niečo dávať tak radšej tam mali dať medzinárodné poznávacie značky štátov PL & CZ, ktorým rozumie každý a sú nezameniteľné.

BTW: Nechápem prečo je na vozovke skratka okresu Čadca, keď na zvislých značkách nie je uvedená a ani tam nemá byť, lebo najbližšia MÚK bude Kysucké Nové Mesto a Čadca nie je ani diaľkový cieľ.
Ďalšie značky nejdem ani pozerať, je to strata času...
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 04. Dec 2017 16:52

podobne zle som vnímal tie pôvodné návrhy. takmer všetko sa zlešilo (až na veľkým písané svetové strany). za pár rokov sa snáď naučia ako sa to má robiť správne.
celkom sa mi pozdáva doplnenie symbolu tunela, nakoľko je to jediná informácia o blížiacom sa úseku s tunelom... pre vozidlá čo majú nejaké obmedzenia pre jazdu tunelmi.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 04. Dec 2017 17:11

No neviem, ci prave to je relevantny dovod na vkladanie symbolu tunela. 1. Takemu vodicovi to nepovie o tunel s akym obmedzenim ide, cize mu je to na nic. 2. Na oznacenie tunela s konkretnym obmedzenim pre ADR je predsa ina znacka.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 419
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 04. Dec 2017 17:17

nepovie a preto by pri ceste taká značka mala byť, nie je žiadna. netvrdím, že je ten symbol je tam nutný, ale nie je ani na závadu, tých tunelov toľko nemáme.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod racto » 04. Dec 2017 18:39

Mne sa páčia popisy na zemi. Konečne pekná logika.
ach jaj
Obrázok používateľa
racto
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 28
Založený: 22. Okt 2007 11:33
Bydlisko: Detva

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Miro » 04. Dec 2017 19:08

Tie popisy na zemi nie sú logické, pretože stredný pruh nejde len do Čadce, ale dá sa z neho odbočiť aj do Žiliny. Podobne v opačnom smere sa dá aj zo stredného pruhu odbočiť do Žiliny, ale je tam len BA.
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2017 19:35

Áno, s odstupom času to hodnotím aj ja tak, že tie prvotné návrhy mali podobné chyby viď pilotný projekt Horná Streda - Trenčín, kde sme sa to museli naučiť a zistiť veľa nových pravidiel navrhovania informačného dizajnu, ktoré sme doteraz nepoznali. Takto sa zistilo aj to, že tie šípky, ktoré sme používali do teraz sú nevhodné. Na papieri to totiž vyzerá trochu inak ako potom v reále. Druhý projekt Trenčín - Púchov už bol úplne o niečom inom. V tom čase sa aj vypracovali Technické podmienky - Orientačné dopravné značenie na diaľniciach, ktoré dodnes bohužiaľ nie sú účinné, ale dá sa podľa toho navrhovať a vyrábať. Od roku 1991, kedy boli zavedené federálne Zásady pro navrhování a umísťování orientačního dopravního značení na dálnicích, tu nebolo nič podľa čoho sa dali dizajnovať orientačné dopravné značky. Aj tieto zásady sme na Slovensku v mnoho ohľadoch nedodržiavali. Od roku 2004 existovali iba akési šablóny, ktoré mal každý výrobca iné. Šípky robil každý výrobca svoje ako mu prišlo. Z pár obrázkov z vyhlášky ešte k tomu nepresných sa nedajú navrhovať orientačné značky. Vyhláška je v tomto ohľade len rámec a orientačné značky sú tam uvedené len ako vzory. Detajlnejšie toto musia popisovať Technické predpisy.

Svetové strany + Centrum písané veľkým začiatočným písmenom je zámer, nie chyba, je to jedna z hlavných zásad informačného dizajnu. Je to totiž dôležitý rozlišovací element k cieľu. Veľké písmeno za pomlčkou alebo piktogramom má význam najmä za zníženej viditeľnosti kedy inak rozmazané slovo si dokáže mozog doplniť len tým, že vidí hrboľatosť slova - horné a dolné presahy prípadne pätky.

Cieľ písaný len veľkými písmenami je z väčšej vzdialenosti a za zníženej viditeľnosti nečitateľný, lebo písmená sa zlievajú do jednej machule. Čiže v informačnom dizajne platí úplne presný opak toho čo v písanom súvislom texte. Ak chceš niečo zvýrazniť v písanom súvislom texte napíšeš to veľkými písmenami alebo kurzívou, prípadne to vybolduješ alebo kombináciou týchto zvýrazňovačov textu.

V niektorých krajinách sa dokonca svetové strany uvádzajú ako skratka len ako veľké začiatočné písmeno (USA, Kanada, GB, Škandinávia apod.), ale vo vetách sa píšu s malými písmenami. V informačnom dizajne nemôžu platiť niektoré pravidlá pravopisu, lebo dopravná značka nie je beletria a súvislý písaný text. Vodič musí v sekunde prečítať a pochopiť informáciu. Pre skracovanie slov takisto nemôžu platiť pravidlá pravopisu, častokrát sa slová skracujú tak, že sa vynechávajú samohlásky a na značke sa uvedie len zhluk spoluhlások. Avšak mozog to dokáže prečítať, lebo samohlásky si automaticky doplní.

Napr. Berlin = Bln
38656 38655
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2017 19:38

racto napísal:Mne sa páčia popisy na zemi. Konečne pekná logika.

racto, čo je na tom pre Boha logické? Radšej tam mali navrhnúť šípky ako tieto nezmyselné zhluky písmen. :roll:
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 04. Dec 2017 19:43

Miro napísal:Tie popisy na zemi nie sú logické, pretože stredný pruh nejde len do Čadce, ale dá sa z neho odbočiť aj do Žiliny. Podobne v opačnom smere sa dá aj zo stredného pruhu odbočiť do Žiliny, ale je tam len BA.

Presne tak, je to totálna nelogická blbosť, zase nedomyslená ľudová tvorivosť projektantov a policajtov.

Ozaj a prečo práve BA, prečo nie BL?
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 04. Dec 2017 20:19

expwy napísal:Áno, s odstupom času to hodnotím aj ja tak...

Uvedomujem si, že za tým bolo veľa práce ale výsledok nebol dopracovaný. Aj tak som rád, že došlo k prehodnoteniu nakoľko to na začiatku vyzeralo kritiku neprijímame. (pred 20+ rokmi ma "cepoval" grafik a aj keď s tým už nič nemám tak cítim/vidím chyby) Ak by sa

K tým svetovým stranám... viac by sa mi pozdávali skratky, minimálne by neboli v kolízii Košice Server a Košice - Sever. Ešte by sa mohli zodpovední naučiť kde je aká svetová strana, aby Senec - Východ nebol na severe od Senca.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Hank » 05. Dec 2017 09:20

expwy napísal:Svetové strany + Centrum písané veľkým začiatočným písmenom je zámer, nie chyba, je to jedna z hlavných zásad informačného dizajnu. Je to totiž dôležitý rozlišovací element k cieľu. Veľké písmeno za pomlčkou alebo piktogramom má význam najmä za zníženej viditeľnosti kedy inak rozmazané slovo si dokáže mozog doplniť len tým, že vidí hrboľatosť slova - horné a dolné presahy prípadne pätky.

Cieľ písaný len veľkými písmenami je z väčšej vzdialenosti a za zníženej viditeľnosti nečitateľný, lebo písmená sa zlievajú do jednej machule. Čiže v informačnom dizajne platí úplne presný opak toho čo v písanom súvislom texte. Ak chceš niečo zvýrazniť v písanom súvislom texte napíšeš to veľkými písmenami alebo kurzívou, prípadne to vybolduješ alebo kombináciou týchto zvýrazňovačov textu.

V niektorých krajinách sa dokonca svetové strany uvádzajú ako skratka len ako veľké začiatočné písmeno (USA, Kanada, GB, Škandinávia apod.), ale vo vetách sa píšu s malými písmenami. V informačnom dizajne nemôžu platiť niektoré pravidlá pravopisu, lebo dopravná značka nie je beletria a súvislý písaný text. Vodič musí v sekunde prečítať a pochopiť informáciu. Pre skracovanie slov takisto nemôžu platiť pravidlá pravopisu, častokrát sa slová skracujú tak, že sa vynechávajú samohlásky a na značke sa uvedie len zhluk spoluhlások. Avšak mozog to dokáže prečítať, lebo samohlásky si automaticky doplní.


Urcite je mnohe z toho pravda, ale jednotne to nie je a kazdy stat si to dava na znacky ako chce (stale je kopec statov, ktori pisu vsetko velkymi pismenami, prip. dodatky pisu malymi). Sam pises, ze v statoch, kde sa svetove strany bezne pisu malymi pismenami, sa na znacky dava iba skratka (co je svojim sposobom najlogickejsie, ale u nas by bol problem, pretoze nase skratky S, J, V, Z by nikto nechapal, na rozdiel od N, S, E, W). Problem vsak nie je ani tak s pravopisom, ale ze napr. Nitra-Sever proste neexistuje, pretoze Nitra taku mestsku cast nema.
Ved sa na svetove strany uplne vybodnime a pouzivajme napr. dodatky miestnych casti (ktore sa vzdy pisu s velkym pismenom, takze nie je problem) alebo ich cislujme (Nitra I, II, III). Aj tak svetove strany z hladiska orientacie zvacsa nikomu nic nehovoria.
Poloodborný portál najmä o dopravnom značení
http://www.ocestnejpremavke.sk
Obrázok používateľa
Hank
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 419
Obrázky: 20
Založený: 10. Nov 2016 19:18

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod slafko1 » 05. Dec 2017 09:49

"Aj tak svetove strany z hladiska orientacie zvacsa nikomu nic nehovoria."

--- Abosulútny súhlas. Prejdem jednu, dve, tri križovatky, raz doľava inde doprava + niekoľko kruháčov... Čo ja viem či idem zrazu na východ alebo na sever?
Zväčša keď kamsi idem tak viem názov mestskej časti, ale neuvažujem, či je to na severe alebo na západe.
Obrázok používateľa
slafko1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 356
Obrázky: 378
Založený: 06. Feb 2010 19:22

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 05. Dec 2017 10:17

Citujem z TP:
(mimochodom tieto pravidlá nie sú žiadnou novinkou a fungujú úspešne na západ od nás už niekoľko dekád)

4.5 Pomenúvanie križovatiek

4.5.1 Účelnosť pomenovania
Správne pomenovanie križovatiek plní kľúčovú úlohu pri zabezpečení všetkých troch požiadaviek na účelnosť orientačného značenia, t.j. na orientáciu v cestnej sieti, zisťovanie vlastnej polohy a navigáciu po najvýhodnejšej ceste k cieľu. Križovatky preto musia byť pomenované tak, aby ich názvy plnili všetky tieto podmienky. To znamená predovšetkým pomenovanie podľa blízkej lokality, ktorá je zároveň dostatočne známa; v prípade prípojok to tiež znamená, že k lokalite, podľa ktorej je prípojka pomenovaná, sa v tejto prípojke odbočuje z diaľnice.

Pomenovanie križovatiek okrem toho slúži aj na vymedzenie úsekov diaľnic pri lokalizácii dopravných informácií (napr. „kolóna na D1 v úseku Trnava – Hlohovec“). Z tohto hľadiska musia byť križovatky pomenované tak, aby pri vymedzení úseku – potenciálne aj cez viac križovatiek za sebou – nemohlo vyvolať zámenu s inou diaľnicou ani s cestou.

PRÍKLAD: Nevhodné pomenovanie prípojok Sládkovičovo (pri Seredi) a Galanta (pri Dolnej Strede). Vymedzenie úseku Sládkovičovo – Galanta znamená riziko zámeny s úsekom cesty I/75 alebo prinajmenšom riziko nepochopenia, o ktorý úsek R1 sa jedná. Takéto pomenovanie je preto prípustné len vtedy, ak sa mu z princípu nemožno vyhnúť, čo sú najmä prípady ciest vedúcich paralelne s diaľnicou (napr. úsek Važec – Hybe).
Každá križovatka musí mať jedinečný názov v rámci celej diaľničnej siete.

4.5.2 Uzly
Uzly sa pomenúvajú obvykle podľa blízkeho sídelného alebo miestneho cieľa, pričom vymedzenie blízkosti zodpovedá maximálnym vzdialenostiam pre blízke ciele podľa 4.3.4. Uzol môže byť pomenovaný aj podľa cieľa, do ktorého diaľnica nevedie a ktorý nie je na diaľnici priamo značený: dôležité je najmä vhodné vymedzenie geografickej polohy uzla.

Prednostne sa vyberajú ciele vhej centrálnej úrovne pred cieľmi nižšej centrálnej úrovne, v odôvodnených prípadoch však môže dostať prednosť bližší cieľ nižšieho významu pred vzdialenejším cieľom vyššieho významu, najmä ak rozdiel významov je pomerne nízky, zatiaľ čo rozdiel vo vzdialenosti je pomerne vysoký.

Ak sa v okolí vybraného cieľa nachádza viac uzlov alebo prípojok, možno uzly pomenovať rozlíšeným miestnym cieľom alebo prostredníctvom kompasových názov, pripojením prídomkov –Sever, -Východ, -Juh a -Západ. Prídomok označuje, ktorým smerom od príslušného cieľa sa daný uzol približne nachádza (t.j. na sever od cieľa, na východ od cieľa atď., čím sa myslí príslušný kvadrant kompasu).

Ak sa dve križovatky nachádzajú v tom istom kvadrante kompasu a neexistuje vhodnejšie ako kompasové pomenovanie, môžu sa označiť aj kompasovými prídomkami vyjadrujúcimi ich vzájomnú polohu, ak tým nedôjde ku konfliktu s pomenovaním iných križovatiek a zhoršeniu orientácie v sieti.

Kombinované kompasové prídomky (napr. Severovýchod) sú neprípustné.

Aj pri použití kompasových prídomkov alebo rozlíšeného miestneho cieľa je prípustné, aby sa jeden z uzlov volal podľa daného cieľa bez rozlíšenia. Musí však ísť o najvýznamnejší uzol v danej oblasti, v ktorom sa stretávajú diaľnice rovnakého dopravného významu, pričom ide o kontinentálny alebo diaľkový význam. Súčasne sa musí brať do úvahy kontext pomenovania ostatných križovatiek v okolí, aby sa zabezpečila jednoznačnosť a zrozumiteľnosť vymedzovania úsekov podľa 4.5.1.
Ak sa v blízkosti uzla nenachádza vhodný cieľ, podľa ktorého by uzol mohol byť pomenovaný, môže sa uzol pomenovať tiež podľa geografickej lokality, v ktorej alebo v blízkosti ktorej sa nachádza (napr. podľa priehrady, pohoria, regiónu...), ak sa jedná o dostatočne známu lokalitu pre vymedzenie polohy a súčasne sa výberom tohto názvu zabezpečí aj jednoznačné vymedzovanie úsekov podľa 4.5.1.

4.5.3 Prípojky
Prípojky sa vždy pomenúvajú podľa blízkeho cieľa, do ktorého sa z diaľnice odbočuje prostredníctvom príslušnej prípojky. Z blízkych cieľov priradených k prípojke sa vyberá najvýznamnejší cieľ; ak je viac cieľov približne rovnako významných, vyberá sa najbližší z týchto cieľov. Ak sa prípojka priamo nachádza v lokalite blízkeho cieľa, vyberá sa pre pomenovanie prípojky tento blízky cieľ.

Pre pomenovanie prípojky berú do úvahy len také blízke ciele, ktoré sú spoločné pre oba dopravné smery. Iba ak takýto cieľ neexistuje, alebo ak je lokalita, v ktorej sa prípojka priamo nachádza, blízkym cieľom len v jednom z oboch dopravných smerov, pomenuje sa prípojka dvoma názvami tak, že v každom zo smerov má samostatný názov.

V prípade prípojky, ktorá má výjazd len v jednom smere, sa z blízkych cieľov vyberá prednostne taký cieľ, z ktorého sa súčasne vchádza na diaľnicu v opačnom smere (ak takýto vjazd existuje).

Ak sa pre pomenovanie prípojky vyberie zvláštny cieľ Centrum, pomenuje sa táto prípojka v tvare Sídlo-Centrum. Výber zvláštneho cieľa Centrum pre pomenovanie prípojky je však prípustný len v prípojke nachádzajúcej sa v bezprostrednej blízkosti aspoň širšieho centra, aby sa predišlo zhoršenie orientačnej funkcie názvu. Ak sa v blízkosti širšieho centra nachádzajú dve alebo viac prípojok, z ktorých sa značí odbočenie do centra, nemožno ani jednu z nich pomenovať podľa zvláštneho cieľa Centrum.

Prípojku je tiež možné pomenovať podľa blízkeho cieľa rozlíšeného kompasovým názvom (pozri 4.3.4 nižšie), platí však, že prednostne sa takto pomenúvajú uzly.

Ak je aspoň jedna križovatka (vrátane uzlov) pomenovaná podľa sídla použitím rozlíšeného názvu s pomlčkou, nesmie sa žiadna prípojka pomenovať len názvom daného sídla bez rozlíšenia.

4.3.4 Blízke ciele
Blízke ciele detailne vymedzujú geografický priebeh diaľnice a pre jednotlivé prípojky určujú, ku ktorým cieľom sa na nich odbočuje z diaľnice. Ku každej prípojke je priradený jeden alebo viac blízkych cieľov.

Blízkymi cieľmi môžu byť sídelné ciele, miestne ciele a hlavné zvláštne ciele. Nesmú nimi byť vedľajšie zvláštne ciele a turistické ciele. Za blízke sa môžu zvoliť len tie ciele, ktoré sa nachádzajú vo vzdialenosti od prípojky:
 metropolitné oblasti: max. 30 km,
 nadcentrá: max. 15 km,
 stredné centrá: max. 8 km,
 základné centrá: max. 4 km.

Tieto vzdialenosti však možno prekročiť, ak sa medzi prípojkou a daným cieľom nenachádza žiadny iný cieľ, ktorý môže plniť úlohu blízkeho cieľa.

Pri výbere blízkych cieľov majú ciele s vyššou centrálnou úrovňou prednosť pred cieľmi s nižšou centrálnou úrovňou, a to aj v prípade, že sú vzdialenejšie (za predpokladu dodržania maximálneho limitu uvedeného vyššie). V odôvodnených prípadoch však môže dostať prednosť bližší cieľ nižšieho významu pred vzdialenejším cieľom vyššieho významu, najmä ak rozdiel významov je pomerne nízky (obvykle jeden stupeň), zatiaľ čo rozdiel vo vzdialenosti je pomerne vysoký. Cieľ bez centrálnej úrovne možno zvoliť za blízky cieľ len v prípade, ak daná prípojka nie je určená na odbočenie k žiadnemu cieľu s centrálnou úrovňou, ktorý sa nachádza vo vyššie uvedenej maximálnej prípustnej vzdialenosti od prípojky.

Diaľkové ciele sa pri dosiahnutí prípojky určenej na odbočenie k diaľkovému cieľu menia na blízke ciele alebo sa rozdeľujú na podciele tvoriace postupnosť viacerých blízkych cieľov (napr. cieľ Bratislava sa rozdelí na ciele Bratislava-Vajnory, Bratislava-Letisko atď.). Diaľkové ciele diaľnice majú v prípojkách, kde sa odbočuje z diaľnice k týmto cieľom alebo ich podcieľom, prednosť pred všetkými ostatnými kandidátmi na blízke ciele.

Ak sa ten istý sídelný cieľ nachádza v blízkosti dvoch alebo viacerých prípojok, obvykle sa v jednotlivých prípojkách rozlíši použitím významných miestnych cieľov, napr. mestských častí; na diaľniciach prechádzajúcich aglomeráciou tiež významnou miestnou komunikáciou apod.

Ak rozlíšenie prostredníctvom miestnych cieľov nie je dostačujúce, možno sídelný príp. miestny cieľ rozlíšiť prostredníctvom kompasových názov, pripojením prídomkov –Sever, -Východ, -Juh a -Západ. Prídomok označuje, ktorým smerom od príslušného cieľa sa približne nachádza prípojka, v ktorej sa tento blízky cieľ označuje (t.j. na sever od cieľa, na východ od cieľa atď.).

Ak sa dve prípojky nachádzajú v tom istom kvadrante kompasu a neexistuje vhodnejšie ako kompasové pomenovanie, môže sa blízky cieľ v týchto prípojkách rozlíšiť aj kompasovými prídomkami vyjadrujúcimi ich vzájomnú polohu, za predpokladu, že tým nedôjde ku konfliktu s pomenovaním iných križovatiek a zhoršeniu orientácie v sieti.

Pri používaní kompasových názvov je nutné zabrániť konfliktu s názvom uzla, a to aj v prípade, ak prípojka nie je podľa daného blízkeho cieľa pomenovaná. Tiež treba brať do úvahy, že pri používaní kompasových názvov majú uzly prednosť.

Kombinované kompasové prídomky (napr. Severovýchod) sú neprípustné.

Štandardne sa vyberá jeden blízky cieľ pre každú výjazdovú vetvu prípojky, bez ohľadu na to, či ide o výjazdovú vetvu priamo z hlavného jazdného pásu alebo výjazdovú vetvu dostupnú prostredníctvom kolektora či komplexného systému vetiev.

POZNÁMKA: To znamená, že prípojky s jednou výjazdovou vetvou majú štandardne priradený jeden blízky cieľ, kým prípojky s dvoma výjazdovými vetvami dva blízke ciele, z ktorých každý reprezentuje jeden smer odbočenia z diaľnice.
Vo výnimočných prípadoch, keď sú prostredníctvom jednej výjazdovej vetvy dostupné dva približne rovnako významné ciele, z ktorých každý sa nachádza iným smerom, priradia sa k tejto výjazdovej vetve oba ako blízke ciele (napr. Senec a Pezinok v križovatke Senec-Západ).

Na mestských diaľniciach je prípustné zvoliť 3 blízke ciele pre prípojku, pričom jeden cieľ je miestny cieľ, ktorý prípojka bezprostredne pripája (ulica, mestská časť) a ďalšie dva ciele sú blízke ciele, obvykle miestne.
Pre každú výjazdovú vetvu prípojky sa môžu zvoliť najviac dva blízke ciele.

V špecifických prípadoch prípojok značených podľa pravidiel pre uzly (pozri 5.4.1) sa vyberá vždy len jeden blízky cieľ bez ohľadu na počet výjazdových vetiev.

Blízke ciele sa uvádzajú v prípojke, ktorá slúži na odbočenie z diaľnice k týmto cieľom, a to v celej sekvencii značenia – na križovatkovej predzvesti, križovatkovej návesti a výjazdovej tabuli, resp. na triediacich a rozdeľovacích návestiach vo vetvách danej prípojky, ak sa jedná o komplexnú križovatku s vetvovým systémom. Na nepriamych návestiach slúžia blízke ciele ako referenčné ciele a uvádzajú sa v zelenej časti týchto značiek.

Ak je blízky cieľ v prípojke rozlíšený kompasovým názvom, uvádza sa prídomok Sever, Východ, Juh alebo Západ len na značkách v hlavnom jazdnom pásom diaľnice: vo vetvách križovatky a následne na ceste mimo diaľnice sa uvádza obvykle už len základný názov.

Svojim postavením je blízkym cieľom tiež nasledujúca križovatka. Táto sa značí špecificky, pozri 4.4.1.
Naposledy upravil expwy dňa 05. Dec 2017 10:26, celkovo upravené 1 krát.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 05. Dec 2017 10:25

Keby niekto z projektantov a policajtov si aspoň raz tieto TP prečítal, tak by nemohol prejsť nezmysel typu Senec-Východ, keď je to Senec-Sever. Je tam všetko podrobne vysvetlené, ale keď niekomu stačí len vyhláška, tak sa niet čomu čudovať, že sa to robí naďalej nedostatočne, pocitovo a z pozície moci systémom ja som policajt, bude to takto. Hlavne keď niekto začne v obrázku z vyhlášky merať sklon šípky uhlomerom (aj to som už zažil) a porovnávať s TP, tak to je už konečná!!! Nesmie byť predsa vyhláška vykladaná systémom, že "počujem aj trávu rásť".
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 05. Dec 2017 11:07

Pre ilustráciu prikladám pôvodné návrhy DZ na R1a smer Bratislava. Križovatka Nitra-Sever sa mala pôvodne volať Nitra-Párovské lúky podľa rezidenčnej lokality, ktorú bude obsluhovať. A PP Nitra-Sever mal byť v bielej subploche značený na celej trase R1a ako jeden z dôležitých zdrojov a cieľov dopravy. Hold človek mieni, policajt mení.
Nemáte oprávnenie prezerať súbory priložené v tomto príspevku.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod Vlados » 05. Dec 2017 11:24

Ak si neviete dupnúť tak to je chyba.
Keby mal Viktor záujem tak to presadí, ale on plní iné úlohy...
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod expwy » 05. Dec 2017 11:27

Značenie politikov chvalabohu nezaujíma, nie je to politicky ani finančne obchodovateľné...
Ak by áno bola by to čistá katastrofa, už takto sa tomu venuje plno ľudí s minimálnymi znalosťami v problematike.
Obrázok používateľa
expwy
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 183
Založený: 08. Apr 2005 09:30

Re: Dopravné značenie (DZ)

Odoslaťod sendvo » 05. Dec 2017 11:42

jo na tie skratky okresov na vozovke som zabudol. je to nezmysel samozrejme, pri tej rychlosti a uhle zle citatelne, cadca nie je ciel a cudziemu to nic nepovie (ja tiez netusim ake su skratky okresov na opacnej strane republiky). pochopia to jedine ak miestni a ti to nepotrebuju pretoze poznaju miestne pomery :) ked uz tam chceli silou mocou nieco nakreslit tak maximalne skratky statov. v bratislave na krizovatke d1/d2 boli tiez mesta (wien, gyor, brno) a zmazali to a dali tam iba skratky statov. vo viedni na knoten prater tiez pred par tyzdnami zmazali vsetky napisy a nechali iba sipky a znak centrum (fun fact: bolo tam slovensko zle zaznacene ako SLO :P )
https://freebitco.in/?r=41546130
Obrázok používateľa
sendvo
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 506
Obrázky: 54
Založený: 24. Jan 2010 11:04
Bydlisko: Wien (A) / original Zilina

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.