Stránka 69 z 254

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 06. Dec 2017 22:37
od okorec
slafko1 napísal:"Aj tak svetove strany z hladiska orientacie zvacsa nikomu nic nehovoria."

--- Abosulútny súhlas. Prejdem jednu, dve, tri križovatky, raz doľava inde doprava + niekoľko kruháčov... Čo ja viem či idem zrazu na východ alebo na sever?
Zväčša keď kamsi idem tak viem názov mestskej časti, ale neuvažujem, či je to na severe alebo na západe.


absolutny nesuhlas... svetove strany nehovoria nic zenam a mozno tym, co vyrastali na rovine. ja napriklad, co som zvyknuty od malicka ze mam okolo seba hory ako orientacne body, tak podvedome vnimam vsetky taketo zachytne orientacne body (hory, vyssie budovy) a vacsinou tak nejako podvedome viem, kde je sever. (potom ked pridem niekam na zitny ostrov, tak som az nesvoj z toho, ze podvedome neviem kde je sever :)) Tak isto, ked niekam idem do mesta, kde som neni doma a predtym si to pozriem na mape, kde sa nachadza v ramci mesta konkretny bod, tak si to do hlavy ukladam tym sposobom, ze "je to na zapad od centra, ja budem prichadzat z juhu, ale budem mesto obchadzat zo zapadu a z dialnice budem odbocovat na vychod smerom do centra"

expwy, ma logiku vacsina veci, co pises, ale ja ako uzivatel dialnice ti hovorim, ze pre mna MA zmysel oznacenie a vzdialenost ku najblizsiemu zjazdu z dialnice. z praktickeho hladiska. na dialnici si v "obmedzenej" situacii, nemozes sa otocit, nemozes ju opustit zlava ani sprava, mozes ist len rovno (ak nie je upchata), nemozes zastavit kedy chces. v zasade maju pre teba na dialnici vyznam iba 4 informacie o cieloch:
- najblizsia CSPH
- najblizsie odpocivadlo
- miesto kedy chces dialnicu opustit
- miesto kedy mozes najblizsie dialnicu opustit
prve dve sa dost podcenuju u nas (napr. v Taliansku sa to poriadne znaci), tretiu musi poznat kazdy sam, lebo to nie je technicky zatial zvladnutelne. ale preco by sme sa mali zbavovat aj toho stvrteho?
som typ vodica, ktory sa na soferovanie sustredi a vnimam vela impulzov a v hlave mi automaticky bezi softik, ktori s nimi pracuje (napr. ked vidim, ze vlavo na zastavke stoja ludia, tak automaticky cakam, ze za zakrutou moze ist autobus v protismere a podobne). presne takto automaticky vnimam aj informaciu o najblizsom moznom mieste opustenia dialnice. pretoze je x situacii, kedy sa mi to moze hodit. dostanem defekt, ak neviem ako daleko aspon priblizne som od exitu, tak musim zastavit na dialnici (co je extra nebezpecne), ak viem, ze som par km, tak na blikackach to radsej skusim dost. alebo dojdem do kolony, a ak viem, ze najblizsi zjazd je za 15 km, tak neriesim, ale ak viem, ze som par km od zjazdu, tak hladam obchadzku. alebo vypil som cestou 2 litre vody a zrazu to na mna velmi urgentne pride. viem, ze pred par km bola znacka exit za 8 km, pohoda, za minutku zidem z dialnice a niekde to pustim ku stromu, neviem o exite nic? co teraz stres panika, bude odpocivadlo? bude zjazd? alebo mam radsej zastavit na krajnici? a dalsie a dalsie situacie,,, ja viem, ze vacsina ludi za volantom nerozmysla vobec a taketo informacii nevnima a nespracovava, ale sme aj taki, pre ktorych to zmysel ma. je to taky problem?

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 09:14
od Hank
V Slovinsku asi skusaju znacit aj body 3 a 4:
https://www.google.sk/maps/@45.6625644, ... 6656?hl=sk

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 07. Dec 2017 23:54
od JaNY
:D zabavne. To treba az zastavit a trosku postudovat, ze kde a kolko je km.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 08:19
od Ike
Rio13.zm napísal:ale hustite do toho expwyho, ale vzdy ked citam jeho prispevky, ma to hlavu aj patu. mne sa jeho robota paci a drzim palce v dalsej cinnosti.


Absolútny súhlas. Podľa mňa sa odviedla super práca a je to naozaj dobré, že niekto chce zaviesť jednoznačný systém do tohto marazmu v dopravnom značení. Musím priznať, že som precestoval dosť Európy ale také užívateľsky odpudivé, nekoncepčné a neuveriteľné hlúpe dopravné značenie ako je na Slovensku som nevidel ani v krajinách ako je Macedónsko. Samozrejme, sú veci, o ktorých sa dá polemizovať (ja napríklad nie som úplne ok s veľkými písmenami svetových strán), ale inak klobúk dolu.

Mrzí ma len, že vzhľadom na to, aká robota sa odviedla, tak stačí nejaký polointeligent s IQ dažďovky, ktorý navrhne na značku dve fluoroscentné farby, alebo urobí odpornú značku v štýle UG len s Ternom.

okorec napísal:
expwy, ma logiku vacsina veci, co pises, ale ja ako uzivatel dialnice ti hovorim, ze pre mna MA zmysel oznacenie a vzdialenost ku najblizsiemu zjazdu z dialnice. z praktickeho hladiska. na dialnici si v "obmedzenej" situacii, nemozes sa otocit, nemozes ju opustit zlava ani sprava, mozes ist len rovno (ak nie je upchata), nemozes zastavit kedy chces.?


S týmto súhlasím - tiež ma vždy zaujíma táto informácia. Minimálne z toho dôvodu, že výjazd je síce značený je podľa obce, ale mňa napríklad táto obec nezaujíma. Pri malých obciach je to jedno, pri väčších to ocením. Ten piktogram tam nie je rušivý.

ELZ napísal:V Bratislave sa od blikajucej zelenej ustupuje. Zdovodnenie bolo, ze vodic napr. v Rakusku nesmie prejst krizovatkou ani na oranzovu, preto to blikanie. Kedze u nas mozme prejst krizovatku aj na oranzovu, blikanie zelenej nie je potrebne.


Mňa to ako vodiča vždy rušilo. Mohlo to byť samozrejme umočnený aj tým, že fešáci v Bratislave zaviedli v princípe tri rôzne druhy blikavej zelenej (2s, 3s, 4s), ale ako vodič som to vždy vyslovene zle vyhodnotil a veľakrát som buď zabrzdil tak, že som mohol pokojne prejsť, alebo som preletel skoro na červenú. Rovnako ma ruší odpočítavanie signálov. V BA je krásne vidieť pri štadióne, že ako sa znižuje čas do červenej, premávka prirodzene zrýchľuje aj na 70 - 80 km/h. To predsa nie je v záujme nikoho. Skôr by som uvítal návrat k premenlivým odporúčaným rýchlostiam s cieľom dokopať vodičov k vytvoreniu plynulého, pomalého prúdu, ktorý ale bude stíhať zelenú vlnu, bez brzdenia a zbytočnej akcelerácie.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 08:34
od i15
Blikajúca zelená má význam na vyťažených hlavných ťahoch kde je 70kmh a viac, aby mal vodič dosť času vyhodnotiť situáciu a vyhol sa reťazovej nehode. Na obyčajných mestských ťahoch s 50-tkou blikajúca zelená skôr škodí. Jeden pridá nad 60, aby to ešte stihol a iný zase brzdí príliš skoro...

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 08:45
od Ike
racto napísal:Expwy mi sa jednoducho nezhodneme. Bože to by boli zaujímavé rokovania keby sme sa stretli :D.

Čo sa týka popisov na vozovke je to v poriadku že sú tam. Ty tvrdíš že to zahraničný neprečítajú. Vieš koľko percent chodí zahraničných po diaľniciach? To percento je do 5%. A s tých má skoro 90% navigáciu. Takže pre nich je táto informácia irelevantná. A keby určite chceli tak žiadny si nepomysli že ZA je niečo iné ako Zilina keď to vidí na značke.
Keby sa tam dávali len zahraničné smery (keďže ty tvrdíš že diaľnice sú tvorené hlavné pre tranzit; asi ten mega zahraničný), tak tých 95% by mohli byť pekne domýlení (čo sa aj stáva) a zľaknú sa že smerujú úž k zahraničiu. Inak tak ako všetci aj ja chodím po zahraniči a tiež si nemyslim že na zemi pred Záhrebom nebude asi Žilina


Dosť sa pohybujem medzi Auparkom v BA a Mlynskou dolinou, kde bývam. Musím priznať, že vždy som v pomykove, keď na vozovke zbadám, že idem do Českej republiky :D Teraz vážne, toto nemôžeš myslieť vážne. Nerobil som prieskum, ale stavím sa, že najväčšia frekvencia zahraničných vodičov je práve na diaľniciach. A voči zahraničným vodičom sme pekne nepriateľskí, hoci tu nejde o nejaké strkanie sa anglofónnym frajerom do zadku, ale o bezpečnosť premávky. Vzhľadom na rozmer Slovenska a medzinárodné trasy by nejaký zahraničný cieľ mal byť na diaľnici takmer vždy.

Súkromne som oslovil MV SR, NDS, a MDV SR s podnetom, že nech sú premenné dopravné značky s textom aspoň aj v angličtine. Nedostal som žiadnu relevantnú odpoveď. Pritom na všetky svetové strany je to úplne elementárna vec. Dokonca ak je premávka bez prekážok tak tam bliká aspoň "fasten you seatbeltes" alebo "drive carefully" alebo čokoľvek iné. Veľmi to pomôže, keď vidíš milión výkričníkov a výstražných značiek a po hatlanine v rumunčine, alebo cyrilike v srbčine zrazu skočí jednoznačný text v angličtine a ty vieš, že buď si v pohode, alebo Ťa za kopcom čaká 5 km kolóne alebo zavretý výjazd. V tomto ľutujem každého neslováka, čo ide cez Slovensko. O informačnej bezpečnostnej kampani cez bilbordy pri diaľniciach nehovorím. Srbsko - krajina, ktorá je vnímaná ako silne prorusky a antiNATO/EÚ orientovaná (vidím, že častokrát tou krajinou ľudia, ktorí tu nikdy neboli, apriori opovrhujú) má takéto kampane a informácie v angličtine už niekoľko rokov. Naposledy mi padla sánka keď sa takto na elektronickej tabuli zobrazilo (preblikávalo so srbčinou) "Someone loves you, drive carefully. Roads of Serbia". Nestihol som to odfotiť, ale našiel som na internete aspoň domácu verziu "Neko te voli. Vozi pažljivo - JP Putevi Srbije":
https://pbs.twimg.com/media/CnkcmsRXYAEaJr-.jpg

EDIT: našiel som https://scontent-sea1-1.cdninstagram.co ... OA%3D%3D.2

U nás nič. To isté aj výjazd. Každé druhé zahraničné auto skončí zmätkujúc pred odpočívadlom Lamač. Hm, prečo asi? Žeby preto, lebo máme tri Lamače? (obec, výjazd, odpočívadlo). Úplná nechutnosť je výjazd na Podunajské Biskupice, ktorému predchádza ultra-grandiózne označený manipulačný výjazd pri UNS a čakajú tam poliši. Nemajte mi to zle, ale ten výjazd nemal byť označený vôbec. A úplný pľuvanec je spektakulárny nezmysel obrých rozmerov s názvom "diaľnica v obci", ktorú navyše označujeme tabuľkou s rozmerom dodatkovej tabuľky. Premenné značenie v obciach, cez ktoré ide diaľnica (že ich našťastie nie je veľa) je potom určené na to, aby bolo zhasnuté. :roll:

racto napísal:A čo sa týka prečo sa tam dávajú odpoveď je jednoduchá, Lebo toto vami navrhnuté smerové značenie je tak neprehľadné (aj napriek tomu že je plocha značiek 1,5x väčšia), že je veľký problém blúdenia ľudí. Dochádza k tomu že ľudia nemajú páru že posledný text je názov križovatky (keďže symbol ste odstránili), že šikmé písmo je mestská časť (čo na malých IS ani nevidno), že sa portál na vyradenie dáva už za miesto kde mali byť vyradení. Je jasné že keď prídu po spustení stavby otázky, ani jedna nie je či je popis na zemi ZA a PO, alebo či je svetložltý nadpis zavretia tunela ale že nevedia trafiť podľa neho.


To je skôr problém, že súčasný stav asi nie je v zmysle vyhlášky úplne legálny. Na druhej strane, biela farba na označenie miestneho cieľa sa používa úplne zle takže ja osobne informáciu o miestnom cieli dosť ignorujem. Keď mám v Lamači odbočku na Bratislavu a pri Malackách miestny ciel Bory, tak asi niekde spravili súdruhovia chybu.

Na druhej strane kvitujem, že miestny cieľ je menej čitateľný. Veď to je zámer. Priekopa v Martine zaujíma naozaj iba ľudí, ktorí do nej vedome idú. Nemôže mať na značke rovnakú váhu ako Košice.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 09:42
od Miro
Blikajúca zelená je aj podľa mňa nezmysel. Ak je niekde povolená vyššia rýchlosť, treba predĺžiť čas oranžovej a nie vymýšľať ďalší signál.

Odpočítavanie (ale len červenej) má podľa mňa zmysel pri semaformi striedavo riadenej premávke pri opravách ciest, kde sa dlho čaká, aby si vodič nemyslel, že to nefunguje. Toto som videl v Maďarsku, u nás nie.
Aj keď je pravda, že v prípade, keď chýbalo povedzme 10 sekúnd a nebolo vidieť oproti idúce auto, tak niektorí už štartovali, že veď už nič v protismere nepríde.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 08. Dec 2017 23:59
od KN.SK
Ike napísal: Samozrejme, sú veci, o ktorých sa dá polemizovať (ja napríklad nie som úplne ok s veľkými písmenami svetových strán), ale inak klobúk dolu.
Čo tak dať tie svetové strany medzi úvodzovky, keď sú už písané veľkými začiatočnými písmenami, aby sa rozlíšila väčšia obec s miestnou časťou od možnej križovatky/uzla, napr. Košice-Sever a Košice-"Sever".
Hank napísal:V Slovinsku asi skusaju znacit aj body 3 a 4:
https://www.google.sk/maps/@45.6625644, ... 6656?hl=sk
Mierne O.T.: Tá Á-jednotka, neďaleko mora, je nejako prázdna a bolo to snímané v lete, v júli.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 01:53
od peterle
Aký je váš názor na takéto odpočítavanie na semaforoch. Od 32:50
https://www.youtube.com/watch?v=RQ0LM7ZIbsM

Ináč teda, Charkov vymyslel off road električky :D

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 10:38
od eucitizen
Taketo odpocitavanie je V Martine na I/65 a v Poprade na jendom semafore pri Aquacity. Moze byt ze su aj inych mestach.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 10:58
od expwy
Vlados napísal:
expwy napísal:Vlados, veď hovorím, že najbližší cieľ-výjazd by sa tam nemal uvádzať

Mal som pocit, že si za... tak sorry.

Nie, nie som, práve kvôli tomu, že najbližší výjazd nie je diaľkový cieľ.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 11:58
od expwy
Rio13.zm napísal:to je taka skoda, ze sa to nedari pretlacit. snad raz, ked zmizne terajsia generacia do dochodku :)

Teraz nastúpili aj mladší kolegovia, ktorým tiež začalo na systematike značenia trochu záležať (aspoň mám z toho taký pocit), takže nádej existuje...
Žiaľ tiež sú odchovaní na starom česko-slovenskom systéme, ale snažia sa aspoň počúvať a hlavne rozmýšľať nad jednotlivými prípadmi. Ale uvidíme...

Rio13.zm napísal:zaujala ma uz davnejsie krizovatka v Nitre - Dražovce, exit 5/smer na Topolcany, tato krizovatka ma dve tabule v dvoch farbach, https://youtu.be/Oi9-nAKJhqk?t=6m46s
preco prave tato, ked ostatne krizovatky maju po jednej v zelenej farbe.

Najprv som chcel písať, že táto križovatka je miesto odkiaľ začína, diaľnica resp. RC, avšak po zhliadnutí celého videa, pre mňa z dosť nepochopiteľných príčin je začiatok RC posunutý už do medzikrižovatkového úseku medzi KO Zobor a MÚK Nitra-Dražovce. Začiatok úseku s pravidlami o správaní sa na diaľnici a RC by malo zažínať až za touto križovatkou resp. v nej madzi jednotlivými vetvami. V tomto zmysle bolo navrhnuté aj orientačné značenie tejto križovatky. Ale postupne:

Zelená predzvesť (IS 2) - po súvislom úseku modrých značiek je toto prvá indikácia pre vodiča, že sa blíži ku križovatke s diaľnicou + v modrej subploche navigácia pre tých ktorí nechcú alebo nemôžu pokračovať po diaľnici, kam smeruje nediaľničná premávka.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... cou%29.png

Niečo takéto, čo sa používa v úrovňových križovatkách pre nájazd k diaľnici - tu v Nitre logicky v prevedení IS2 nakoľko sa jedná o MÚK a nie úrovňovú križovatku. Systematika farebnosti je tá istá. Diaľnica vedie v priamom smere a nediaľničná premávka odbočuje doprava.
Špecifickosťou tohto medzikrižovatkového úseku je ČSPH Slovnaft tesne pred výjazdom na Topoľčany a Dražovce, kde je vytvorený prieplet. V priepletoch by sa mali používať všetky smery, nakoľko je potrebné pre pripájajúcu sa premávku z ČSPH vyznačiť všetky smery.

Začiatok RC posunutý pred túto križovatku je veľmi zlým a nešťastným krokom, ešte k tomu je tam aj 90 km/h ako na normálnej ceste. Navyše žiadna značka neupozorňuje vodičov na to, že od KO Zobor, resp. tej divokej odbočky k Amfiteátru, začína RC. Vodič pokračuje z KO Zobor na Topoľčany a bez akejkoľvek návesti zrazu zistí, že sa nachádza na RC, a nemôže nič robiť. Dokonalá pasca na vodičov - ešte že je tento úsek bez poplatku.

Začiatok RC treba posunúť späť do MÚK Nitra-Dražovce ako pred tým. Lebo toto je čistý mačkopes.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 12:37
od Vlados
"Začiatok RC treba posunúť späť do MÚK Nitra-Dražovce ako pred tým. Lebo toto je čistý mačkopes." a niekomu tú škodu zhmotniť. Predpokladám, že ten niekto len kopíroval miestopis. R1a končí až odbočkou k Amfiteátru (v protismere smere) a toto má nastarosti mindop.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 09. Dec 2017 20:42
od expwy
okorec napísal:v zasade maju pre teba na dialnici vyznam iba 4 informacie o cieloch:
- najblizsia CSPH

toto sa u nás už podľa vzoru západných susedov začalo označovať aj u nás. Žiaľ často-krát nesystematicky a nelogicky a to kvôli jednému obrázku vo vyhláške a jeho interpretácii systémom "počujem aj trávu rásť".

okorec napísal:- najblizsie odpocivadlo

v princípe toto nebolo nutné v minulosti vôbec riešiť, nakoľko medzi 2 križovatkami sa spravidla nachádzalo malé odpočívadlo. Na novších diaľniciach toto už bohužiaľ nie je pravidlom.

okorec napísal:- miesto kedy chces dialnicu opustit

toto treba dopredu vedieť s tým, že pred každou jazdou do neznámeho prostredia, je predpoklad, že vodič si túto trasu naštuduje - minimálne uzlové ciele, čísla hlavných ciest po ktorých pôjde, a názov a čísla výjazdu, kde bude chcieť odbočiť.

okorec napísal:- miesto kedy mozes najblizsie dialnicu opustit
prve dve sa dost podcenuju u nas (napr. v Taliansku sa to poriadne znaci), tretiu musi poznat kazdy sam, lebo to nie je technicky zatial zvladnutelne. ale preco by sme sa mali zbavovat aj toho stvrteho?
som typ vodica, ktory sa na soferovanie sustredi a vnimam vela impulzov a v hlave mi automaticky bezi softik, ktori s nimi pracuje (napr. ked vidim, ze vlavo na zastavke stoja ludia, tak automaticky cakam, ze za zakrutou moze ist autobus v protismere a podobne). presne takto automaticky vnimam aj informaciu o najblizsom moznom mieste opustenia dialnice. pretoze je x situacii, kedy sa mi to moze hodit. dostanem defekt, ak neviem ako daleko aspon priblizne som od exitu, tak musim zastavit na dialnici (co je extra nebezpecne), ak viem, ze som par km, tak na blikackach to radsej skusim dost. alebo dojdem do kolony, a ak viem, ze najblizsi zjazd je za 15 km, tak neriesim, ale ak viem, ze som par km od zjazdu, tak hladam obchadzku. alebo vypil som cestou 2 litre vody a zrazu to na mna velmi urgentne pride. viem, ze pred par km bola znacka exit za 8 km, pohoda, za minutku zidem z dialnice a niekde to pustim ku stromu, neviem o exite nic? co teraz stres panika, bude odpocivadlo? bude zjazd? alebo mam radsej zastavit na krajnici? a dalsie a dalsie situacie,,, ja viem, ze vacsina ludi za volantom nerozmysla vobec a taketo informacii nevnima a nespracovava, ale sme aj taki, pre ktorych to zmysel ma. je to taky problem?

V tých krajinách kde na diaľkovej tabuly uvádzajú aj najbližší výjazd, sa táto tabuľa logicky umiestňuje až za križovatkou - čiže v mieste, kde ti táto informácia zásadným spôsobom už nepomôže, lebo na diaľnici nesmieš cúvať ani sa otáčať apod.
Ak, na diaľnici dostaneš defekt, nie si spôsobilý na jazdu po nej (nedosiahneš minimálnu dovolenú rýchlosť, resp. rýchlosť rovnajúcu sa konštrukčnej rýchlosti) a mal by si okamžite zastaviť a zavolať pomoc.

Obchádzky nie sú u nás značené vôbec, v Nemecku má tento systém dlhú tradíciu - tie modré tabuľky U12 apod.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Wiki ... sumleitung
Rakúšania (žlté tabuľky U12) a Holanďania sa taktiež týmto inšpirovali a dosť to využívajú v dopravnom spravodajstve a v navigačných systémoch.

Ale samozrejme tieto situácie, ktoré popisuješ nie sú príjemné a môžu nastať. Aj s tým cikaním najmä u detí je to nepríjemné. Ja som to riešil núdzovým zastavením na krajnici, alebo núdzovom zálive. Dieťaťu povedať vydrž 5 km, je ako pocikaj sa, nezastavujeme. Horšie je keď na diaľnici žiadna krajnica nie je (BA - TT), to nič iné neostáva, len vydržať.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 09:12
od Ike
Oplatí sa ísť pozrieť do BA do Lamača :D Je tam rozkopaná cesta a premávka je vedená preložkou jazdných pruhov oddelených klemfixom. Prvé smerovacie dosky na oboch koncoch klemfixu sú ale opačne :D ako v Británii

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 09:34
od Miro
Používanie smerovacích dosiek je kapitola sama o sebe, je veľmi ťažké nájsť miesto, kde sú všetky správne. To by ma zaujímalo, kto by bol popoťahovaný, keby kvôli tomu došlo k nehode.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 09:58
od Hank
Ike napísal:Oplatí sa ísť pozrieť do BA do Lamača :D Je tam rozkopaná cesta a premávka je vedená preložkou jazdných pruhov oddelených klemfixom. Prvé smerovacie dosky na oboch koncoch klemfixu sú ale opačne :D ako v Británii


Ano, pred tyzdnom v noci som sa cez ten klemfix pratal z protismeru naspat do svojej casti, ked slo oproti auto a az vtedy som pochopil, ze som zle.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 10:02
od expwy
i15 napísal:Blikajúca zelená má význam na vyťažených hlavných ťahoch kde je 70kmh a viac, aby mal vodič dosť času vyhodnotiť situáciu a vyhol sa reťazovej nehode. Na obyčajných mestských ťahoch s 50-tkou blikajúca zelená skôr škodí. Jeden pridá nad 60, aby to ešte stihol a iný zase brzdí príliš skoro...

Toto vieš dosiahnuť aj predĺžením trvania žltého signálu.

Prechodná fáza žltej pre toky motorových vozidiel závisí od najvhej dovolenej rýchlosti na príjazdovej ceste. Spravidla žltá fáza trvá 3 sekundy pri najvhej dovolenej rýchloti 50 km/h, 4 sekundy pri najvhej dovolenej rýchlosti 60 km/h a 5 sekúnd pri najvhej dovolenej rýchlosti 70 km/h.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 10:51
od racto
expwy napísal:
i15 napísal:Blikajúca zelená má význam na vyťažených hlavných ťahoch kde je 70kmh a viac, aby mal vodič dosť času vyhodnotiť situáciu a vyhol sa reťazovej nehode. Na obyčajných mestských ťahoch s 50-tkou blikajúca zelená skôr škodí. Jeden pridá nad 60, aby to ešte stihol a iný zase brzdí príliš skoro...

Toto vieš dosiahnuť aj predĺžením trvania žltého signálu.

Prechodná fáza žltej pre toky motorových vozidiel závisí od najvhej dovolenej rýchlosti na príjazdovej ceste. Spravidla žltá fáza trvá 3 sekundy pri najvhej dovolenej rýchloti 50 km/h, 4 sekundy pri najvhej dovolenej rýchlosti 60 km/h a 5 sekúnd pri najvhej dovolenej rýchlosti 70 km/h.


a Toto si kde našiel že závisí od rýchlosti. Uveď STN, TP, alebo zákon. Lebo takáto zmena má výrazný vplyv na kapacitu križovatky. v zmysle TP102 sa vždy počíta s 3 (2) sekundami. (žltá resp. červeno žltá)

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 18:06
od ANDi
Aj ja co mam odsledovane, tak vsetky semafory maju 3 sekundy.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 22:06
od expwy
racto napísal:
expwy napísal:Spravidla žltá fáza trvá 3 sekundy pri najvhej dovolenej rýchloti 50 km/h, 4 sekundy pri najvhej dovolenej rýchlosti 60 km/h a 5 sekúnd pri najvhej dovolenej rýchlosti 70 km/h.


a Toto si kde našiel že závisí od rýchlosti. Uveď STN, TP, alebo zákon. Lebo takáto zmena má výrazný vplyv na kapacitu križovatky. v zmysle TP102 sa vždy počíta s 3 (2) sekundami. (žltá resp. červeno žltá)

Kde som to našiel? No predsa v nemeckom vykonávacom predpise k vyhláške o cestnej premávke - Allgemeine Verwaltungsvorschrift zur Straßenverkehrs-Ordnung (VwV-StVO)

Zu § 37 Wechsellichtzeichen, Dauerlichtzeichen und Grünpfeil
17 IX. Besonders sorgfältig sind die Zeiten zu bestimmen, die zwischen dem Ende der Grünphase für die eine Verkehrsrichtung und dem Beginn der Grünphase für die andere (kreuzende) Verkehrsrichtung liegen. Die Zeiten für Gelb und Rot-Gelb sind unabhängig von dieser Zwischenzeit festzulegen. Die Übergangszeit Rot und Gelb (gleichzeitig) soll für Kraftfahrzeugströme eine Sekunde dauern, darf aber nicht länger als zwei Sekunden sein. Die Übergangszeit Gelb richtet sich bei Kraftfahrzeugströmen nach der zulässigen Höchstgeschwindigkeit in der Zufahrt. In der Regel beträgt die Gelbzeit 3 s bei zul. V = 50 km/h, 4 s bei zul. V = 60 km/h und 5 s bei zul. V = 70 km/h. Bei Lichtzeichenanlagen, die im Rahmen einer Zuflussregelungsanlage aufgestellt werden, sind abweichend hiervon für Rot mindestens 2 s und für die Übergangssignale Rot und Gelb (gleichzeitig) bzw. Gelb mindestens 1 s zu wählen. Bei verkehrsabhängigen Lichtzeichenanlagen ist beim Rücksprung in die gleiche Phase eine Alles-Rot-Zeit von mindestens 1 s einzuhalten, ebenso bei Fußgänger-Lichtzeichenanlagen mit der Grundstellung Dunkel für den Fahrzeugverkehr. Bei Fußgänger-Lichtzeichenanlagen soll bei Ausführung eines Rücksprungs in die gleiche Fahrzeugphase die Mindestsperrzeit für den Fahrzeugverkehr 4 s betragen.


Osobitná pozornosť by sa mala venovať určovaniu časov medzi koncom zelenej fázy pre jeden smer premávky a začiatkom zelenej fázy pre druhý (križujúci) smer premávky. Časy pre žltú a červeno-žltú fázu sú nastavené nezávisle na tomto intervale. Prechodná fáza červenej a žltej (súčasne) by mala trvať 1 sekundu pre toky motorových vozidiel, ale nesmie byť dlhšie ako 2 sekundy. Prechodná fáza žltej pre toky motorových vozidiel závisí od najvhej dovolenej rýchlosti na príjazdovej ceste. Spravidla žltá fáza trvá 3 sekundy pri najvhej dovolenej rýchlosti 50 km.h-1, 4 sekundy najvhej dovolenej rýchlosti 60 km.h-1 a 5 sekúnd pri najvhej dovolenej rýchlosti 70 km.h-1. V prípade zariadenia cestnej svetelnej signalizácie inštalovaného v kontexte systému riadenia prítoku dopravy (Ramp-metering system) sa vyberie odchýlka od tohto systému pre červenú najmenej 2 sekundy a pre prechodové signály červenej a žltej súčasne alebo žltej aspoň 1 sekundu. V prípade komunikačných svetelných signálov (závislých od premávky) je pri návrate k rovnakej fáze zapnutá fáza červenej zo všetkých smerov na dobu aspoň 1 sekundy, takisto to je v prípade svetelných signálov pre prechádzanie chodcov je pre premávku motorových vozidiel pri prechode do základnej tmavej fázy. V prípade svetelných signálov pre prechádzanie chodcov by mal byť minimálny čas pri prechode na rovnakú fázu pre premávku motorových vozidiel 4 sekundy.

Podrobnejšie rozpísané v Smernici pre cestnú svetelnú signalizáciu - Richtlinien für Lichtsignalanlagen (RiLSA).
http://www.fgsv-verlag.de/catalog/_pdf-files/321.i.pdf

U nás v Česko-slovensku to samozrejme nenájdeš, lebo my na semaforoch spravidla fičíme iba v obci do 50 km/h, v extraviláne to je pre nás tabu. Na Slovensku nemáme žiadny predpis na semafory, a preto používame českú normu ČSN 36 5601-1 Světelná signalizační zařízení, Technické a funkční požadavky, Část 1: Světelná signalizační zařízení pro řízení silničního provozu včetně základních požadavků na signální plán. Podrobnejšie požiadavky sú uvedené v technických podmienkach TP 81 Navrhování světelných signalizačních zařízení pro řízení provozu na pozemních komunikacích - 1996 a druhé vydanie 2006. Preto nemáme nič čo by upravovalo jednotlivé fázy pre rýchlosti nad 50 km/h. Tam je to uvedené ako minimálne hodnoty pre žltú - My sme si to samozrejme vyložili po svojom, že žltá fáza musí trvať 3 sekundy bez ohľadu na čokoľvek:

3.3.8 Okrajové podmínky
Nejnižší hodnoty signálních dob jsou:
- signál volno (zelená) pro vozidla, chodce, cyklisty, tramvaje – 5 s,
- signál pozor (žlutá) pro vozidla – 3 s,
- signál pozor (žlutá) pro cyklisty – 2 s.

C.7.4 Délky signálů
Řadič musí zajistit, aby ve všech případech automatického provozu i ručního řízení nebyly délky signálů volno všech signálních skupin kratší než 5 sekund. U všech vozidlových signálních skupin (tříbarevných signálů) musí být délka červenožluté 2 sekundy a délka žluté 3 sekundy.

G.3 Stanovení signálních dob
Minimální hodnoty signálních dob musejí splňovat požadavky ČSN 36 5601-1, tedy volno pro vozidla 5 s, pozor pro vozidla (žlutý signál) 3 s, pozor pro vozidla (současně svítící červený a žlutý signál) má stálou hodnotu 2 s. Doba signálu volno pro vozidla musí být nastavitelná plynule nebo v časových skocích o délce 1 s, u přenosných SSZ nejvýše 5 s.


Ale samozrejme ide to aj inak a hlavne bez blikavej zelenej, ktorú používame v rozpore s Európskym dohovorom o značkách a signáloch.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 11. Dec 2017 22:08
od expwy
ANDi napísal:Aj ja co mam odsledovane, tak vsetky semafory maju 3 sekundy.

Áno, lebo na Slovensku to inak nevieme...

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 12. Dec 2017 07:35
od racto
Lenže ak sa použije iná dĺžka žltej tak je nutné zmeniť celý signálny plán, lebo máš inú tabuľku dĺžok prejazdu a mení sa ti kapacita križovatky. Keď použiješ blikajúcu zelenú tak ti ostáva signálny plán nezmenený.
Možnosť to je, ale nebral by som to ako niečo super, trebalo by analyzovať či a na akej križovatke je to možné.
Inak ja som už veľa krát vravel že nech zrušia STN na svetelné signalizačné zariadenia a nech sa nahradí TP. Lebo tá norma zo 70 rokov už v súčasnosti je nepoužiteľná a spôsobuje veľké zmätky (a to hlavne pre mňa najdôležitejších chodci+cyklisti)

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 12. Dec 2017 18:41
od expwy
Tak treba predĺžiť dĺžku cyklu v špičke na 120 alebo až 180 sekúnd podľa potreby...
Pri 70 km/h je dĺžka žltej 3 sekundy proste málo, buď prudko brzdíš alebo pridáš a aj tak prejdeš križovatkou na červenú. Pri dĺžke žltej 5 s máš dostatok času aj pri rýchlosti 70 km/h (reálne aj 80) prejsť križovatkou stále ešte na žltú alebo dostatok dráhy na zabrzdenie vozidla.

Blikajúcu zelenú používame nelegálne - výnimku z Európskeho dohovoru majú len Rakúšania a u nich znamená to, čo u nás žltá. U nás blikajúca zelená znamená asi len niečo ako odpočet zeleného signálu, avšak vodič nevie koľko bude trvať.
Obidva prvky - blikajúca zelená a odpočet zeleného signálu zvádzajú k rýchlejšej jazde, čo nie je žiadúce najmä v obci.

Re: Dopravné značenie (DZ)

OdoslaťOdoslané: 12. Dec 2017 18:42
od expwy
racto napísal:Inak ja som už veľa krát vravel že nech zrušia STN na svetelné signalizačné zariadenia a nech sa nahradí TP. Lebo tá norma zo 70 rokov už v súčasnosti je nepoužiteľná a spôsobuje veľké zmätky (a to hlavne pre mňa najdôležitejších chodci+cyklisti)

No vidíš, predsa len sa v niečom zhodneme :wink: