racto napísal:Bol som kuknúť v Krakove a zaujala ma jedna značka, čo kĺby priechod pre chodcov a cyklistov do jednej. (Dávam v príloheja som niečo podobné navrhoval v roku 2013 do vyhlášky ale mi bolo povedané že sa takáto značka nie je a teda nemôžme si vymýšľať.
Ušetrilo by to počty značiek, keby sa to upravilo na SVK pomery do novej vyhlášky. Určite by sa dalo doplniť aj so zvýšeným priechodom a tým by namiesto dvoch (alebo troch) bola len jedna.
Šetriť značky sa dá aj iným spôsobom ako zavádzať nové.
https://en.wikipedia.org/wiki/Road_sign ... k_D-6b.svgNapríklad aj tým, že zvislé značky označujúce priechody pre chodcov a cyklistov v križovatkách sa nebudú osadzovať, tak ako to aj do nedávna bolo. Pri aplikácii nešťastného pravidla vo vyhláške, že každý jeden priechod pre chodcov/cyklistov označený vodorovnou značkou - zebra/cyklopriechod musí byť označený aj zvislou značkou vznikajú len zbytočné problémy. Dôsledkom je potom takéto čosi, najčastejšie v spojitosti s priechodom pre chodcov:
A v civilizovaných krajinách stačí len značka Daj prednosť v jazde! maximálne s dodatkovou tabuľkou priečna jazda cyklistov. Pretože značka Daj prednosť v jazde! ukladá povinnosť dať prednosť aj chodcom a cyklistom idúcim/jazdiacim v priestore hlavnej cesty. Tu vidíme rovno 3 zbytočné značky.
Alebo takéto čosi:
kde sú priechody proste všade a značky inštalované tam, kde sa ani inštalovať pomaly nedajú. O tom zákaze odbočenia, ktoré sa nevzťahuje pre cyklistov s tou ďalšou dodatkovou tabuľkou radšej pomlčím.
Priechody v obytnej zóne
Priechody pre chodcov v križovatke dokonca v obytnej zóne, kde také čosi nemá čo hľadať veď celá cesta je vlastne chodník.
Vrcholom ľadovca a nezmyselného fetišu označovania čohokoľvek a čímkoľvek je zvislá značka priechod pre chodcov v riadenej križovatke:
Aplikácia nevhodného ustanovenia vyhlášky, kde zvislú značku č. IP 6 Priechod pre chodcov treba narvať aj tam, kde sa osadiť nedá, a kde to je absolútne zbytočné a nevhodné a zhoršuje viditeľnosť semaforu.
Takúto kravinu nenájdeme dokonca ani v Čechách, ktorí vedú v zavádzaní a vymýšľaní nových pravidiel a značiek, odkiaľ preberáme väčšinu nezmyslov do našej legislatívy. Jeden príklad za všetky napr.:
http://zpravy.idnes.cz/cyklostezka-jen- ... zpravy_sotMňa by len zaujímalo, koľko ľudí si o tie obojstranne nasekané stĺpiky rozbilo držku.
Logika hovorí, že tá cyklocesta je súčasťou hlavnej cesty, čiže má cyklista prednosť v jazde. Aspoň teda v normálnych krajinách. Pretože keby tam tie značky neboli vôbec, tak ide cyklista po vozovke a má prednosť. Takto má akurát tak nervy v kýbli, zahodí bicykel a pôjde radšej autom.
racto, takže môj názor je:
Netreba zavádzať nové značky, ak vieme nastaviť pravidlá tak, ako sú v civilizovaných krajinách.
Tie prednosti cyklistov máme postavené na hlavu. Dokonca som počul názor (od nemenovaného držiteľa guľatej pečiatky), že tak je to pre cyklistov bezpečnejšie, keď sú nútení zastavovať aj tam, kde by mali mať prednosť, aspoň ich vraj nikto nezrazí...ponechávam bez komentára. Pritom je to na hlavu aj z pohľadu vodiča prichádzajúceho z vedľajšej cesty, keď sa má zamýšľať nad tým, komu dať prednosť a komu nie. Miesto toho, aby to bolo jednoduché ako facka: buď som na hlavnej a všetci dajú prednosť mne alebo som na vedľajšej a ja dám prednosť všetkým.
Mimochodom, ja osobne by som zrušil značku priechod pre cyklistov úplne a nie vytváral ešte spoločný priechod. Cyklisti sú vodiči vozidiel a keď jazdia na vozovke platia pre nich všetky značky ako pre motorové vozidlá. To isté by malo platiť aj na cyklotrasách či už v podobe cyklopruhov alebo cestičiek pre cyklistov. Čiže žiadne miešanie hrušiek s jablkami, ale jednoznačné pravidlá za každých okolností.
Tu je tá problematika celkom dobre rozpracovaná:
https://cyklokoalicia.sk/2017/08/riesen ... struktury/