expwy napísal:Hank napísal:expwy, v inspiracii sa zhodneme, ty (nielen tu) presadzujes doslovne citacie. To je sakra rozdiel. Nie vsetko, co si moze dovolit hospodarska velmoc, si mozeme dovolit my.
Áno máš pravdu v 90% prípadoch to tak je. Robím tak, ale z jediného dôvodu: Nepopustiť uzdu ľudovej tvorivosti. My Slováci máme totiž tendenciu veci "zhorlepšovať". Systémom ešte toto tu pridáme, toto tu odoberieme vznikajú často-krát nevhodné ustanovenia a argumenty typu "Ale toto tu musí byť, aby vodič vedel..." apod. Je to taká moja bezpečnostná poistka, aby sme to nezhorlepšovali.
Ale tu nejde o ludovu tvorivost, ale o dodrzanie zakladnych principov, ktore sa doslovnym opisovanim nemeckeho predpisu nedodrzuju. Len dva priklady, co tym myslim:
1. Ak daju v Nemecku pod znacku Gehweg dodatkovu tabulku Radverkehr frei, dava to jasny vyznam po gramatickej, logickej aj pravnej stranke. Ak dame my pod znacku Cesticka pre chodcov dodatkovu tabulku Cyklisti volno, moze to sice dat pravny vyznam (pretoze to bude ako vyznam tabulky vo vyhlaske), ale logicky a gramaticky to nesedi, pretoze z textu nie je samo o sebe zrejme, co tym chceme dosiahnut. Pretoze frei v nemcine ma kopec dasich vyznamov ako len "volno", v tomto pripade to ma vyznam "jazda cyklistov povolena".
2. Tvoje oblubene svetove strany na exitoch. Nebudem to znova rozpisovat, ale ked chces, aby za pomlckou bolo vzdy slovo zacinajuce velkym pismenom, musis tam dat nejaky vlastny nazov, nie obycajne podstatne meno, ktore sa s velkym pismenom nepise. Na rozdiel od nemciny samozrejme. Slovensku, resp. v tomto pripade slovansku, gramatiku nezmenis. Zadar-zapad. Ljubana-sever. Novi Sad-sever.
expwy napísal:A v tom je ten vtip, že ten brod ani nemajú v právnych predpisoch, lebo vlastne ani nemusia. Platia totiž všeobecné pravidlá pri prechádzaní cez cestu. Chodcovi nemusíš umožniť vstup na vozovku. Ak už na nej je, tak ho logicky nemôžeš ohroziť, tak ako aj pri odočovaní atď. Brod je v prípade svetelných signálov vyznačený len prerušovanou čiarou, ktorou sa chodcom vyznačuje miesto prechádzania.
Preto presadzujem nemecký systém, lebo je jednoduchý, blbuvzdorný a hlavne bezpečný. Takto nepotrebuješ vôbec riešiť nejaké špeciálne pravidlá pri priechode cez viacpruhové vozovky (o tom som ani nepočul) a o svetelných signáloch ani nehovorím. Svetelné signály rušia iba značky o prednosti v jazde, nie zebru. Mimochodom zelený signál Voľno nezbavuje vodiča dať prednosť chodcovi pri odbočovaní bez rozdielu či tam zebra je alebo nie. Tak načo tam vlastne je? A o priechode za križovatkou už ani nehovorím, tu je právne vákuum ako sviňa. Zelený signál Voľno totiž nesplnomocňuje vodiča prejsť bezhlavo križovatkou, iba mu hovorí že môže pokračovať v jazde za dodržania všeobecných pravidiel CP. Ak bude platiť prednosť na zebre, tak sa bude vzťahovať aj na toto miesto a vodiči by mali pred takýmto priechodom umožniť vojsť chodcom na vozovku. Tí budú pozerať ako bacil do lekárne, že čo ten vodič robí veď ja chodec mám červenú. Preto v riadených križovatkách je zebra logický nezmysel a robí len problémy. Áno dnes je to jedno, lebo tá zebra neznamená vôbec nič.
Ale veď na Slovensku tie brody v tisícoch stále existujú v neriadených križovatkách a nevyznačujú sa, čo v princípe okrem riadených križovatiek ani netreba.
Takze na brode mozem zaparkovat na kraji cesty, resp. aj menej ako 5 m ped nim?
Som myslel, ze sa bavime o brode ako o dopr. znaceni, t. j. prerusovanych ciarach na prechadzanie vozovky, VZDY riadene svetlami. Stavebne upravene miesta su mimo sporu, tie nech sa buduju ako sa uzna za vhodne.
Pravidlo o tom, ze ak vozidlo iduce vo vedlajsom pruhu spomaluje alebo zastane pred priechodom, si povinny aj ty spomalit a alebo zastavit, je pravidlo o jazde cez priechod na viacpruhovej ceste.
Zas nie to je to uplne tak, zeby zelena znamenala len slepe volno; na riadenych krizovatkach vyslovne neplati prednost chodcov na priechode, a to tak podla dohovoru, ako aj vo vsetkych statoch, kde pouzivaju ten logicky nezmysel o priechode na svetelnej krizovatke.
Ak zebra na odboceni nie je, je vodic povinny dat prednost chodcovi, ktory sa este len chysta vstupit na cestu, na ktoru odbocuje?