Úvaha - problémy v diaľničnej výstavbe

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Adaios » 18. Okt 2005 22:36

wazari napísal:Hm, svojho casu som pisal o vyuzivani a zneuzivani a ty si vtedy dal za pravdu Caesarovi :wink: Zmenil sa odvtedy tvoj nazor? :wink:


wazari, Caesar,

ja viem, co kde pisem velmi dobre. O to viac, ze nieco musim prelozit.

Pri predrazovani v globalnom zmysle, stavebne firmy na Slovensku robia to, co vsade inde a podla mna viac len vyuzivaju system.

Lenze tu je ina tema, ktora sa len ciastocne tyka predrazenia. Ako sa hovori, vsetko ma so vsetkym suvis.

V tomto pripade (J&P Avax) tu ide o jasne zneuzitie postavenia. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod aquila » 18. Okt 2005 23:47

adoas: vies ako ked je moznost preco by to firma neurobila ? je to business, v tomto maju maslo na hlavne hlavne nasi pohlavari .. je to smutne :roll:
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Adaios » 19. Okt 2005 00:02

aquila napísal:adoas: vies ako ked je moznost preco by to firma neurobila ? je to business, v tomto maju maslo na hlavne hlavne nasi pohlavari .. je to smutne :roll:


Aha. :shock:

Tak potom by asi bolo vhodne, ked to ju business, aby J&P Avax dal SR na viacere sudy za poskodenie svojho mena, prestize, usleho zisku, ... nikto nebol potrestany a tu ide o miliardy SKK. SR moze prehrat a zaplati niekolko miliard SKK + sudne poplatky. Ved je to business. :roll:

Zatial sa caka. Zatial.

aquila, toto by nikde vo svete, v Nemecku, v USA, v Japonsku nebolo bez sudov. A nebudu to slovenske sudy, toto ma ine "paky" a stavbari su niekde zdruzeni - aj tam su vysoke sanckcie. Totiz za J&P Avax stoja velki spojenci slovenskych firiem. Len to tie vase firmy nevedia. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 24. Nov 2005 15:26

Jedným z problémov pri financovaní diaľničnej výstavby je fakt, že nová vláda chce zaviesť EURO v r. 2009, teda nechce sa zadlžovať viac než nad 3% HDP št. rozpočtu a teda prestala viac financovať výstavbu diaľnic priamo zo štátneho rozpočtu.

Oproti tomu ČR financuje výstavbu diaľnic sumou 40-50 mld. CZK ročne. Zo štátneho rozpočtu a ČR je na EURO pripravená lepšie než SR z hľadiska maastrichtských kritérií ... ČR spĺňa 3 body z 5 a SR len 2 body. Pokračuje Poľsko, ktoré spĺňa 1 bod a Maďarsko nespĺňa ani jeden bod.

Viac: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2041
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod wazari » 24. Nov 2005 16:28

Caesar napísal:Zo štátneho rozpočtu a ČR je na EURO pripravená lepšie než SR z hľadiska maastrichtských kritérií ... ČR spĺňa 3 body z 5 a SR len 2 body. Pokračuje Poľsko, ktoré spĺňa 1 bod a Maďarsko nespĺňa ani jeden bod.


trosku sa mi zda, ze nadpis do monitoringu tlace si dal trosku prilis optimisticky pre nasich ceskych kamaratov. nedavno som cital dake ekonomicke uvahy v tejto sfere a hovorilo sa tam pomaly az o roku 2012 v ich pripade

preto som tam pridal aj predchadzajuci clanok z tvojho zdroja :wink:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=13719#13719

spomina sa v nom aj Slovensko :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Caesar » 24. Nov 2005 17:05

wazari napísal:
Caesar napísal:Zo štátneho rozpočtu a ČR je na EURO pripravená lepšie než SR z hľadiska maastrichtských kritérií ... ČR spĺňa 3 body z 5 a SR len 2 body. Pokračuje Poľsko, ktoré spĺňa 1 bod a Maďarsko nespĺňa ani jeden bod.


trosku sa mi zda, ze nadpis do monitoringu tlace si dal trosku prilis optimisticky pre nasich ceskych kamaratov. nedavno som cital dake ekonomicke uvahy v tejto sfere a hovorilo sa tam pomaly az o roku 2012 v ich pripade

preto som tam pridal aj predchadzajuci clanok z tvojho zdroja :wink:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=13719#13719

spomina sa v nom aj Slovensko :wink:


Ale wazari, to snáď nie. Ja sa v MT pohybujem už dosť dlho a niekedy je nutné zmeniť nadpis nie tak aby zaujal ale tak aby sa vošiel do nadpisu a tak aby zohľadňoval to, čo je potrebné. V nadpise som uviedol len to, čo je v samotnom obsahu môjho článku.

Máš iný názor na financovanie diaľnic, súhlasíš so všetkým, čo vláda koná a v EÚ záležitostiach máš prehľad. Ja som uviedol jeden článok a ty druhý. Nič viac za tým nie je. A správne si poznamenal, že ty si uviedol ten predchádzajúci, ... "čo bolo bolo, terazky ..." SR rastie 5-6% HDP ročne a ČR o 5% HDP. Ich ekonomika je 3x silnejšia než naša a je ich len 2x toľko. Ich rozpočet je 3x väčší atď. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Lenny » 24. Nov 2005 17:31

wazari napísal:trosku sa mi zda, ze nadpis do monitoringu tlace si dal trosku prilis optimisticky pre nasich ceskych kamaratov. nedavno som cital dake ekonomicke uvahy v tejto sfere a hovorilo sa tam pomaly az o roku 2012 v ich pripade

preto som tam pridal aj predchadzajuci clanok z tvojho zdroja :wink:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=13719#13719

spomina sa v nom aj Slovensko :wink:


Dle vyjadření jednoho člena bankovní rady ČNB, není problém zavést Euro třeba zítra, ale otázkou je s jak velkými náklady. Navíc s Eurem jsou potíže např. při recesi, protože centralní banka nemůže vhodně měnit úrokové sazby a tak mírnit negativní dopad recese. Ale tak málé země jako jsou ČR nebo Slovensko stejně nic jiného nezbyde než euro zavést. 8)
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 22:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod wazari » 24. Nov 2005 18:06

Caesar napísal:Ale wazari, to snáď nie. Ja sa v MT pohybujem už dosť dlho a niekedy je nutné zmeniť nadpis nie tak aby zaujal ale tak aby sa vošiel do nadpisu a tak aby zohľadňoval to, čo je potrebné. V nadpise som uviedol len to, čo je v samotnom obsahu môjho článku.

Máš iný názor na financovanie diaľnic, súhlasíš so všetkým, čo vláda koná a v EÚ záležitostiach máš prehľad. Ja som uviedol jeden článok a ty druhý. Nič viac za tým nie je. A správne si poznamenal, že ty si uviedol ten predchádzajúci, ... "čo bolo bolo, terazky ..." SR rastie 5-6% HDP ročne a ČR o 5% HDP. Ich ekonomika je 3x silnejšia než naša a je ich len 2x toľko. Ich rozpočet je 3x väčší atď. 8)


OK, nedostatocne som sa vyjadril - vyjadroval som sa iba k EURU a nie k tomu zvysku tvojho prispevku - a tak budem aj pokracovat a znova sa vyjadrim iba k EURU a nie k zvysku tvojho prispevku (inak by to bolo na dlhu debatu) :wink:

V prvom clanku (ktory si ty pridal) sa pise o tom, ze CR lepsie plni maastrichtske kriteria ako SR. To, ze ich plni teraz, neznamena, ze ich bude plnit aj o rok, ci v roku 2010. Na Euro musi plnit vsetkych 5 kriterii 2 roky. Vzhladom na to, ze som si cital dake plany, co vsetko treba urobit pre prijatie eura u nas, tak tvoj napis "ČR je na EURO pripravená lepšie než SR" by som si trufol dat par dni pred zavedenim Eura ci uz u nas alebo v Cechach (kedze u nas a ani v Cechach sa plany nezvyknu velmi plnit alebo sa plnia az na poslednu chvilu).
Preto som aj pridal druhy clanok, asi 3 tyzdne stare vyjadrenie Europskej komisie (z toho isteho zdroja ako tvoj clanok). Spomina sa tam dalsich 38 uloh, ktore treba na zavedenie Eura splnit - a ci su splnene, nebude si hodnotit kazdy doma, ale zhodnoti to EU. No a tam to s Cechmi az tak ruzovo nevyzera. A hlavne, ako som uz spomenul v mojom prvom prispevku, v poslednej dobe som cital par uvah, kde rok 2010 hodnotili v pripade Ceskej republiky ako optimisticky.
No, a ako som uz napisal, tvoj nadpis sa mi zdal dost optimisticky, tak som pridal trochu pesimizmu :wink: - co vsak neznamena, ze pravdu nemozes mat nakoniec ty :lol: - buduci rok nas cakaju volby a tak celkovy vysledok planov v pripade Eura uvidime az o par rokov :wink:
K teme Eura sa na fore nejak komplexne nepise, spomina sa tu iba deficit a dlh, cize som sa snazil dodat vyvazenost informaciam :wink:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Nieco odo mna - ale vianocny darcek to nie je

Odoslaťod Adaios » 24. Nov 2005 21:13

Viem, ze Caesar zacal tuto temu sposobom ako on vidi problemy. Je to normalne z jeho pohladu. :D

Ja tu nechcem zakladat extra temu "ako to vidim ja", aj ked ma k tomuto kroku viaceri vyzvali. Takisto viaceri z vas usudili, ze ja na tomto forume len kritizujem a neviem nic pochvalit. Atd. :?

Vyjadrim preto ja svoj strucny pohlad na to, ako ja vidim vystavbu dialnic a tvorbu dialnicnej siete na Slovensku. Potom snad pochopite, preco som dost kriticky. A chvalit ja nemam dovod - aj ked nie je pravda ze na tomto forume neviem nieco pochvalit, lebo si staci precitat aspon 200 mojich prispevkov a najdete vela chvaly. :arrow:

Takze takto:

1. SR nema spojenu svoju krajinu dialnicou. Ani sever-juh, ani zapad-vychod.

2. SR nema napojeny vychod SR na Madarsko, ani na Polsko ani na Ukrajinu.

3. SR nedokaze stavat dialnicu D3 tak, ako by mala vzhladom na vyznam tejto dialnice.

4. SR ako jedina krajina z krajin pristupujucich k EU dokazala zastavit dialnicnu vystavbu na 4 roky, v rokoch 1998-2002, co sposobilo velmi vazne problemy v celom stavebnom sektore, ktory zabezpecuje vystavbu dialnic.

5. SR nedokaze najst financny model a nedokazala plnit svoje financne zavazky z roznych planov viac ako 5 rokov po sebe.

6. SR ma naplanovanu dialnicnu siet na cca. 1 900 km, co uz dnes je jasne, ze to je malo. A problemy budu sposobovat duplicitne useky, napriklad Presov-Kosice.

7. SR ma velmi slabu legislativu v oblasti vystavby dialnic, co sposobuje problemy pri tendroch, dalej to sposobuje predrazenie dialnic, lebo kazdy ma svoje moznosti a a nikto nema urcenu zodpovednost.

A je toho este velmi vela. Ale toto su zaklady, z ktorych sa vychadza a ja sa pokusim ku kazdemu bodu dat este strucny pohlad s niekolkymi argumentami. :idea:

1. Velmi vazna prekazka pri vystavbe dialnic, pretoze sa musi stavat prednostne spojnica zapadu a vychodu a to je jednoznacne dialnica D1.

2. O vychodnom Slovensku pisem preto, lebo je to jeden z najchudobnejsich regionov a SR ho nedokaze napojit ani na ine staty, aj ked tu je problem ze ani tie ine staty nemaju dialnice az pri hraniciach so SR.

3. Toto je skandal, neschopnost a nebudem to rozpisovat. Z tohoto je totiz zretelne, ako si vasa krajina predstavuje prioritu - velmi pomaly staviate europsky dopravny koridor. Co potom vase priority D1 a R1?

4. Toto je neospravedlnitelne. Dalo sa nestavat tak ako sa stavalo, ale vsetky rozostavane useky sa mali dostavat. Vsetci Vas varovali, aby ste to nespravili, ... toto bola zasadna chyba, pretoze stavebny sektor ukazuje, ako rastie hospodarstvo a v tychto rokoch sa dostalo stavebnictvo az do cervenych cisiel. Dosledky boli katastrofalne, pretoze niektore spolocnosti skrachovali, ine nedostavali platby nacas a vela ludi prislo o pracu v stavebnictve, ked naopak ostatne staty bud stagnovali alebo rastli.

5. Kazdy rok sa slubilo, ze dalsi rok sa da 10-12 mld. SKK, ale realita bola stale na urovni 8-9 mld. SKK. Niekolko rokov po sebe. Prinieslo to predrazenie dialnic (aj ciest atd.) o 100-150%. Vydavky na dialnice nekopirovali ani narast inflacie, ktora bola pomerne vysoka kazdy rok. Okrem toho je tu aj odkladanie PPP.

6. Chyba napriklad lepsie napojenie regionu Horna Nitra, kde chyba spojenie R1 a R2. Okrem toho chyba paralelna viacpruhova cesta na sever od D1 KE-MI. A takisto je chybou, ze nie je planovane ani spojenie R1 a R7. S tym suvisi napojenie na Madarsko a Ukrajinu, ktore bude vyrazne podimenzovane. Tieto dialnice/rychlostne cesty nie su planovane v sucasnej dialnicnej sieti a to je chyba.

7. Tu spomeniem len 2 priklady: D1 Mengusovce-Janovce, R1 Zarnovica-Sasovske Podhradie. Okrem toho aj vazne problemy na moste Apollo v Bratislave, problemy na tuneli Sitina, kde bola spravena nedostatocna geologicka studia. Problemy su s vykupom pozemkov na D1, na R1. Problemy s trasovanim tam, kde je to velmi potrebne - R4 juzna vetva. Spochybnovanie politickymi zasahmi na R4 severna vetva. Atd.

Este doplnim, ze body 1., 3., 4., 5., 6., 7. su si rovne. Bod 2. by sa dal spochybnit cez to, ze napojenie bude aj tak riesit az D1. :lol:

Takze tak to vidim ja. Na zaciatok. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Nieco odo mna - ale vianocny darcek to nie je

Odoslaťod wazari » 24. Nov 2005 22:53

Adoas napísal:7. SR ma velmi slabu legislativu v oblasti vystavby dialnic, co sposobuje problemy pri tendroch, dalej to sposobuje predrazenie dialnic, lebo kazdy ma svoje moznosti a a nikto nema urcenu zodpovednost.


teraz sa robi novy zakon o verejnom obstaravani (su nove smernice EU vyse roka), neviem, ci uz dorazil do parlamentu alebo je este niekde na vlade
pocul som, ze sa tam maju zaviest aj kaucie, ked sa bude chciet niekto stazovat
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Nieco odo mna - ale vianocny darcek to nie je

Odoslaťod Adaios » 24. Nov 2005 22:57

wazari napísal:
Adoas napísal:7. SR ma velmi slabu legislativu v oblasti vystavby dialnic, co sposobuje problemy pri tendroch, dalej to sposobuje predrazenie dialnic, lebo kazdy ma svoje moznosti a a nikto nema urcenu zodpovednost.


teraz sa robi novy zakon o verejnom obstaravani (su nove smernice EU vyse roka), neviem, ci uz dorazil do parlamentu alebo je este niekde na vlade
pocul som, ze sa tam maju zaviest aj kaucie, ked sa bude chciet niekto stazovat


wazari,

nasiel si jeden bod, s ktorym nesuhlasis. To je pekne. Ja nepovazujem za dobre mat zakon o rychlom vyvlastnovani, ked ho SR nevie pouzit v praxi. Nepovazujem za normalne zmazat z vystavby dialnic moznost upravit cenu po dobu 30 mesiacov o inflaciu. A chybaju jasne podmienky a zodpovednost pre rozhodnutia pre NDS a UVO. Kaucia? ... Ako bude nastavena v krajine, kde v sudoch vladne korupcia a peniaze v tomto nehraju rolu. Na Slovensku je velmi vela chyb naraz, to nie je v ziadnom state EU. V ziadnom wazari. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Re: Nieco odo mna - ale vianocny darcek to nie je

Odoslaťod wazari » 24. Nov 2005 23:02

Adoas napísal:wazari,

nasiel si jeden bod, s ktorym nesuhlasis. To je pekne. Ja nepovazujem za dobre mat zakon o rychlom vyvlastnovani, ked ho SR nevie pouzit v praxi. Nepovazujem za normalne zmazat z vystavby dialnic moznost upravit cenu po dobu 30 mesiacov o inflaciu. A chybaju jasne podmienky a zodpovednost pre rozhodnutia pre NDS a UVO. Kaucia? ... Ako bude nastavena v krajine, kde v sudoch vladne korupcia a peniaze v tomto nehraju rolu. Na Slovensku je velmi vela chyb naraz, to nie je v ziadnom state EU. V ziadnom wazari. :wink:


nenasiel som tam bod, s ktorym nesuhlasim :wink:
nasiel som bod, ku ktoremu si myslim, ze je sanca to trosku zlepsit :wink:
uvidime, ako bude vyuzita :roll:

a to vyvlastnovanie a sposob jeho realizacie je kapitola sama o sebe :(
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Re: Nieco odo mna - ale vianocny darcek to nie je

Odoslaťod Adaios » 24. Nov 2005 23:30

wazari napísal:nenasiel som tam bod, s ktorym nesuhlasim :wink:
nasiel som bod, ku ktoremu si myslim, ze je sanca to trosku zlepsit :wink:
uvidime, ako bude vyuzita :roll:

a to vyvlastnovanie a sposob jeho realizacie je kapitola sama o sebe :(


wazari,

OK. Sance su. V r. 2010 by malo byt uz na 100% spojene severne a juzne Slovensko na plny profil dialnicou D1.

Financovanie sa ukazuje lepsie od r. 2005 - neda sa to posudit, pretoze na to treba aspon 5 rokov stabilneho financovania. Stabilne = podla planov na 90%. PPP sa snad zacne v r. 2006.

Legislativa, tendre, vyvlastnovanie, ... tu budu problemy este dlho. A toto je prvotny zakladny problem, ktory bude sposobovat problemy, lebo ste v EU a na cerpanie fondov musite ukazat "ciste jednanie". To ste pred r. 2004 nemuseli.

...
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod wazari » 25. Nov 2005 12:20

Caesar napísal: súhlasíš so všetkým, čo vláda koná


hm, trosku OT, ale to sa asi tyka mojich nazorov na privatizaciu (nic ine ma nenapada) :wink:

par ekonomov (aj na dialnice sa asi viac pozeram v celkovom ekonomickom kontexte nez ako stavbar) zastava nazor, ze stat je najhorsi vlastnik - myslim si, ze na Slovensku to plati dvojnasobne, preto vo vseobecnosti som u nas za privatizaciu
najma, ak stat sa velmi nestara o rozvoj svojho vlastnictva a tomu potom hrozia problemy z globalnej konkurencie - vid Cargo
samozrejme, privatizacia sa da robit roznym sposobom, ako extremny pripad vidim devatdesiate roky a jedneho uja, ktory chcel vybudovat slovensku kapitalotvornu vrstvu
vcelku sa mu to aj podarilo a podla mna by bol hlupy ten, komu sa naskytla moznost nieco takto "sprivatizovat" a nezobral to
obcas sa mi vsak hlavou prehana myslienka, ze vsetky takto sprivatizovane podniky krachli alebo ich dnes maju zahranicni investori
su mozno dake vynimky, co vsak este neznamena, ze nakoniec neskoncia ako tie v predchadzajucej vete
no, a mam taku nutkavu otazku, ci stat nemohol vytunelovat tie podniky resp. predat ich do zahranicia aj sam, bez rozdavania inym, a teda ci z toho namiesto do vrecka niekoho to nemohlo ist napriklad na dialnice (ako v Cechach napr.)
lebo zatial ziadneho sukromneho donora na financovanie dialnic som na Slovensku nezaznamenal
ani dnes ta privatizacia nie je velmi ruzova (jej sposob), ale treba to predat, kym este za to cosi dostaneme ako stat

Caesar napísal: Máš iný názor na financovanie diaľnic

hm, toto je asi reakcia skor na to, co sposobuje predrazenie dialnic, kde som sa vyjadril, ze su to vsetky 3 faktory, bez nejakeho rozdelenia velkosti ich podielu
v tej teme Adoas spominal, ze velke firmy doma stavaju lacnejsie, ze sa chcu doma ukazat - hm, asi teda maju doma celkovo iny pristup ako vonku - asi aj co sa tyka vyuzivania a zneuzivania prilezitosti a dier v systeme
zatial doma taku firmu (firmy) nemame, dufam, ze raz bude (budu)
lebo teda, ak ma pamat neklame, u nas zatial ziadnu velku cestnu stavbu nestavala zahranicna firma, vzdy tam dakym sposobom bol pritomny slovensky element - cize by sme z toho asi dost profitovali, ak by sme taku firmu mali
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Caesar » 25. Nov 2005 12:46

wazari,

vynechávam proces privatizácie, lebo to je skutočne OT. 8)

v tej teme Adoas spominal, ze velke firmy doma stavaju lacnejsie, ze sa chcu doma ukazat - hm, asi teda maju doma celkovo iny pristup ako vonku - asi aj co sa tyka vyuzivania a zneuzivania prilezitosti a dier v systeme
zatial doma taku firmu (firmy) nemame, dufam, ze raz bude (budu)
lebo teda, ak ma pamat neklame, u nas zatial ziadnu velku cestnu stavbu nestavala zahranicna firma, vzdy tam dakym sposobom bol pritomny slovensky element - cize by sme z toho asi dost profitovali, ak by sme taku firmu mali


Adoas niečo také naznačil. Lenže v tých štátoch štát platí načas a dodržiava podmienky a sú tam iné ceny atď. To sa nedá porovnávať.

Ak toto mal byť nejaký vtip/útok, tak sa nepodaril. V ČR sa ako stavia? V Poľsku sa ako stavia? V Maďarsku sa ako stavia? ... To, čo Adoas písal je o niečom inom wazari a keďže nie si stavbár, tak prosím reaguj na to v čom si dobrý ... To, čo Adoas uviedol sa týka firiem, ktoré pôsobia vo viac ako 10 štátoch, ktoré majú obrat aj tržby rádovo v miliardách EURO a ktoré zamestnávajú 10-tky tis. ľudí. Takéto firmy môžu mať snahu ukázať, že dokážu stavať lacno, ... lenže wazari, potom sú štáty, kde tieto firmy stavajú neuveriteľne draho. To je druhá stránka mince, ktorú Adoas neuviedol a výhodou týchto firiem je to, že sú to oni, kto nastavujú latku, nie miestne vlády.

Tunel Sitina stavia Skanska, prečo prišlo k predraženiu? 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod wazari » 25. Nov 2005 13:08

Caesar napísal:wazari,

vynechávam proces privatizácie, lebo to je skutočne OT. 8)

v tej teme Adoas spominal, ze velke firmy doma stavaju lacnejsie, ze sa chcu doma ukazat - hm, asi teda maju doma celkovo iny pristup ako vonku - asi aj co sa tyka vyuzivania a zneuzivania prilezitosti a dier v systeme
zatial doma taku firmu (firmy) nemame, dufam, ze raz bude (budu)
lebo teda, ak ma pamat neklame, u nas zatial ziadnu velku cestnu stavbu nestavala zahranicna firma, vzdy tam dakym sposobom bol pritomny slovensky element - cize by sme z toho asi dost profitovali, ak by sme taku firmu mali


Adoas niečo také naznačil. Lenže v tých štátoch štát platí načas a dodržiava podmienky a sú tam iné ceny atď. To sa nedá porovnávať.

Ak toto mal byť nejaký vtip/útok, tak sa nepodaril. V ČR sa ako stavia? V Poľsku sa ako stavia? V Maďarsku sa ako stavia? ... To, čo Adoas písal je o niečom inom wazari a keďže nie si stavbár, tak prosím reaguj na to v čom si dobrý ... To, čo Adoas uviedol sa týka firiem, ktoré pôsobia vo viac ako 10 štátoch, ktoré majú obrat aj tržby rádovo v miliardách EURO a ktoré zamestnávajú 10-tky tis. ľudí. Takéto firmy môžu mať snahu ukázať, že dokážu stavať lacno, ... lenže wazari, potom sú štáty, kde tieto firmy stavajú neuveriteľne draho. To je druhá stránka mince, ktorú Adoas neuviedol a výhodou týchto firiem je to, že sú to oni, kto nastavujú latku, nie miestne vlády.

Tunel Sitina stavia Skanska, prečo prišlo k predraženiu? 8)


no, ja som iba reagoval na tvoj predchadzajuci prispevok a pripojil kratku uvahu/zelanie :wink:
hm, neviem, ale nenasiel som ziadny rozpor medzi mojim a tvojim prispevkom alebo som nieco prehliadol? :wink: resp. vacsina info z tvojho prispevku tu uz bola spomenuta, mozno obcas nepriamo
teda okrem toho, ze som zabudol, ze Sitiny su ta vynimka, co sa tyka dodavatelov :oops:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Caesar » 25. Nov 2005 13:16

wazari,

no, ja som iba reagoval na tvoj predchadzajuci prispevok a pripojil kratku uvahu/zelanie


Ok. Na privatizáciu ja sa vyjadrovať nebudem, už som tak spravil viackrát v tomto fóre. A je to OT. Z hľadiska stavebných firiem, privatizácia prebehla celkom dobre a nehovoril by som o nejakom využití, ... keď sa privatizuje, tak vždy niekto nakoniec kúpi.

hm, neviem, ale nenasiel som ziadny rozpor medzi mojim a tvojim prispevkom alebo som nieco prehliadol?


Nechápem, čoho sa týka táto reakcia ani z hľadiska obsahu. Ktoré príspevky a čo si mal prehliadnuť?

Ak reaguješ na to, že ja som reagoval, že so všetkým čo vláda koná, súhlasíš a ty si na to odpovedal, že súhlasíš s vládou ako privatizuje, ... tak Ok. Ale sú aj ďalšie veci, ... štátny rozpočet, financovanie diaľnic, ak som správne zachytil tvoje názory na fóre a reaguješ ako ekonóm, nie ako stavbár, ... ja to chápem, pretože sú tu ľudia, ktorí sú možno pekári atď. Stačí? Alebo sa mýlim teraz ja a ty si myslel niečo iné? :roll:

teda okrem toho, ze som zabudol, ze Sitiny su ta vynimka, co sa tyka dodavatelov


Stavba sa predraží cca. o 1 mld. SKK. ... A čo Mengusovce-Jánovce, Strabag a SSŽ (to sa síce nepredražilo, ale keďže tam boli problémy, tak vlastne áno). ... 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod wazari » 25. Nov 2005 13:32

Caesar napísal:wazari,

vynechávam proces privatizácie, lebo to je skutočne OT. 8)

v tej teme Adoas spominal, ze velke firmy doma stavaju lacnejsie, ze sa chcu doma ukazat - hm, asi teda maju doma celkovo iny pristup ako vonku - asi aj co sa tyka vyuzivania a zneuzivania prilezitosti a dier v systeme
zatial doma taku firmu (firmy) nemame, dufam, ze raz bude (budu)
lebo teda, ak ma pamat neklame, u nas zatial ziadnu velku cestnu stavbu nestavala zahranicna firma, vzdy tam dakym sposobom bol pritomny slovensky element - cize by sme z toho asi dost profitovali, ak by sme taku firmu mali


Adoas niečo také naznačil. Lenže v tých štátoch štát platí načas a dodržiava podmienky a sú tam iné ceny atď. To sa nedá porovnávať.

Ak toto mal byť nejaký vtip/útok, tak sa nepodaril. V ČR sa ako stavia? V Poľsku sa ako stavia? V Maďarsku sa ako stavia? ... To, čo Adoas písal je o niečom inom wazari a keďže nie si stavbár, tak prosím reaguj na to v čom si dobrý ... To, čo Adoas uviedol sa týka firiem, ktoré pôsobia vo viac ako 10 štátoch, ktoré majú obrat aj tržby rádovo v miliardách EURO a ktoré zamestnávajú 10-tky tis. ľudí. Takéto firmy môžu mať snahu ukázať, že dokážu stavať lacno, ... lenže wazari, potom sú štáty, kde tieto firmy stavajú neuveriteľne draho. To je druhá stránka mince, ktorú Adoas neuviedol a výhodou týchto firiem je to, že sú to oni, kto nastavujú latku, nie miestne vlády.

Tunel Sitina stavia Skanska, prečo prišlo k predraženiu? 8)



myslel som tieto dva vyssie uvedene prispevky, ze nie su v rozpore

no a predrazovanie - ja som pisal o firme, ktore je velka - napr. ako Skanska a stavia doma - firmu velku ako Skanska na Slovensku nemame, cize moj prispevok je iba v rovine uvahy a na Slovensku sa momentalne moja uvaha aplikovat neda :(

a pamat dajak nefunguje, zabudol som na tandem Strabag a SSZ a Strabag na Ozdanoch :oops:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod Caesar » 25. Nov 2005 13:53

wazari napísal:no a predrazovanie - ja som pisal o firme, ktore je velka - napr. ako Skanska a stavia doma - firmu velku ako Skanska na Slovensku nemame, cize moj prispevok je iba v rovine uvahy a na Slovensku sa momentalne moja uvaha aplikovat neda :(

a pamat dajak nefunguje, zabudol som na tandem Strabag a SSZ a Strabag na Ozdanoch :oops:


Ok. Zamyslime sa nad tým. Veľká firma stavia takmer bez zisku "doma" alebo vo vybraných štátoch, ale v ďalších ide nad cenovú úroveň, ... je to spravodlivé?

A čo sa týka pamäte, ... je tých úsekov viac ako sám vidíš, že nie je to 0. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod wazari » 25. Nov 2005 14:02

Caesar napísal:Ok. Zamyslime sa nad tým. Veľká firma stavia takmer bez zisku "doma" alebo vo vybraných štátoch, ale v ďalších ide nad cenovú úroveň, ... je to spravodlivé?


nie je :cry:

ale s tym asi nic neurobime :(

ale keby sme mali taku slovensku firmu, tak by sme sa asi nad spravodlivostou az tak nezamyslali :lol:
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Pridam svoj pohlad na "spor" Caesara a wazariho

Odoslaťod Adaios » 25. Nov 2005 18:56

Tak som tu viackrat spomenuty tak budem reagovat. :)

Ano, su spolocnosti, ktore niekde stavaju takmer bez zisku, presnejsie samozrejme, ze so ziskom, ale nie je zisk nejaky vyrazny a zaroven treba ale doplnit, ze v tych statoch, kde sa uvadzaju extremne nizke ceny a maju dost vela pohori, tak tam sa uvadzaju len stavebne naklady, nie cely proces vystavby dialnic. Ale tiez to nebudem dalej rozvadzat, lebo je to zlozite.

A ja musim regovat aj konkretne. :arrow:

Caesar, wazari,

niekde dane firmy stavaju drahsie, to je pravda. Ale drahsie nez kde? ... V danej krajine su na vyber viacere moznosti:

1. Firma stavia lacnejsie alebo rovnako draho ako ostatne. Preco by mala stavat tak lacno ako niekde inde, kde lacno stavia aj ked je obrovska a posobi v celom svete? Tu sa to este dalej rozdeluje:

a) firma ma vysoke naklady, je tu nestabilna situacia atd.

b) firma je na trhovom hospodarstve a ked nemusi stavat lacnejsie, tak nestavia a naopak prisposobuje sa ostatnym na trhu

2. Firma stavia drahsie, nez by musela (ale miestna vlada to nedokaze nijako obmedzit). To je casto na 1. pohlad zrejme, ale treba uviest fakty a tu sa to zase deli:

a) firma musi investovat vela penazi, lebo je v danej krajine zla legislativa, je tam malo strojov, malo vzdelanych ludi a toto vsetko ide do ceny stavby

b) firma vyuziva svoju trhovu poziciu vo svete - v danej krajine najprv stavia pod cenu, ... su staty, kde to nie je osetrene a dumping je mozny (a miestna vlada si hovori konecne, aspon sa usetri a stavia sa kvalitne - super), ... firma to spravi aj 10x za sebou s jedinym cielom, ... polozit na kolena a priviest do krachu miestne firmy - nasledne ich moze kupit ale nemusi a tak ziskava najsilnejsiu poziciu a udava tempo firma - tu uz dana vlada nemoze spravit nic, moze zaviest dumping, ale na co, ked je tu uz len jedna firma a teda nie je tu konkurencia, ... stavia sa tak ako chce dana firma (alebo sa teda nestavia a to si vlada nemoze dovolit) - a dalsia zahranicna sem nedojde lebo bude je to dohoda vo svete alebo jednoducho nema dovod dojst

A teraz teda moj rozbor a pohlad k tomu, co som tu opisal, a co je bezne vo svete a este to zdaleka nie je vsetko:

Vela z vas bude povazovat body 1. a 2. za =, ale nie je tomu tak. Takze ja budem strucny a vysvetlim len ten princip kam naraza Caesar, ze co je spravodlive a co nie je:

1. Tam, kde sa stavia drahsie, tam si je na vine samotna vlada, ze ma slabu legislativu a nakoniec aj tak firma nestavia, pokial samotna vlada nedava zakazku, takze je to nakoniec vladou tolerovane, ... ze by korupcia - ani nie, prave naopak, tu je trh v tomto bez korupcie, ... tu uz takato velka firma "diktuje" aj v tejto sfere, a korupcia tu nie je, lebo by to bolo na ukor danej firmy.

2. Takze vlastne dana firma pomaha takejto vlade postavi dialnicu, pretoze ostatne firmy na to nemaju alebo stavaju za tu istu cenu, lenze pozor, ... taketo velke firmy pouzivaju kvalitne stroje, vzdelanych ludi, su ochcotne investovat do vzdelania ludi v danom state do stavebneho sektora, dalej znasaju rizika - casto politicke, zmena vlad atd.

3. A na zaver. Tento svet je nespravodlivy. Staty USA, Kanada, Australia, krajiny EU, Japonsko, "Arabska Zona" - to su staty, kde sa firmy snazia podnikat v prospech vlad a statov. Vdaka tomu, ze niekde sa postavi drahsia dialnica, sa postavi lacnejsie v tychto statoch, aj ked prave stavebne naklady v tychto statoch su velmi casto ovela vacsie nez v tych ostatnych, casto chudobnejsich statoch, kde sa stavia drahsie. A stavia sa tam preto drahsie, lebo tam nie su jednoduche podmienky na vystavbu, je tam lacno, ale ked tam nie su stroje atd., tak vystavba je bud nemozna alebo draha.

Vyspele staty sa poznaju podla toho, ze je tam kvalitna legislativa, vymahatelnost prava, funkcne sudnictvo, atd. - a je len na danych statoch, ake chcu byt. A este samozrejme aj vo vyspelych statoch su "cierne ovce".

A este na zaver, bod 2.b) uz sa takmer nikde vo svete nepouziva, lebo uz nie je kde. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Dialniciar » 22. Dec 2006 13:26

Inak my sa tu bavíme často v takých termínoch, že diaľnica sa bude stavať v r. 2015 a bude stáť 5 mld. SKK.

V praxi to už bude aj 10 mld. SKK. :shock:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 17:12

V SR v r. 1998-1999 bol nedostatok peňazí, aspoň sa to tak prezentovalo (nebol som minister financií, aby som si to osobne overil). A samozrejme, chýbali aj na diaľničnú sieť. Čo spravila slovenská vláda ? Spomalila rozostavané, nové takmer všetko odložila na r. 2001-2002. A čo sa podarilo ? Podarilo sa predražiť tieto pozastavené stavby o 100% a podarilo sa ich stavať viac ako 10 rokov, či viac ako 10 rokov o nich len hovoriť. No a dnes je to hlavná príčina prehlbujúcich sa regionálnych rozdielov a neprichádzanie investorov tam, kde ich je treba. A nikto ma nikdy nepresvedčí, že dať na diaľnice vo vtedajšom prevedení 3% HDP by bola chyba.

V ČR je v r. 2007 problém, kde vziať na tento rok peniaze aspoň 30 mld. CZK na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. Doteraz to všetko išlo hlavne z privatizácie a štátny rozpočet+eurofondy+mýto dajú k tým 30 mld. CZK ešte 15 mld. CZK, no už aj na cesty I. triedy, údržbu a opravy. Čo si myslíte, čo chce spraviť pravicová vláda ? Spomaliť rozostavané ? V žiadnom prípade. Len sa prvýkrát spomenulo, že sa možno odložia niektoré plánované stavby na neskôr. Vidíte ten rozdiel ?

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6546

Kto chce, pochopil. ČR má dnes dosť veľké problémy s rozpočtom z rôznych dôvodov, hlavný dôvod sa dáva ako všade v okolitých štátoch: predchádzajúca vláda. Ale nikto by si nedovolil spomaliť dnes rozostavané. A naopak, do hry reálne vstupuje PPP. A ešte čosi: PPP stálo ČR prvýkrát 1 mld. CZK - príprava, pokuta za nestavanie. Dnes na druhýkrát má skúsenosti na nezaplatenie a cca. 0,25 mld. CZK ako prípravu. SR má za prípravu zatiaľ 1 mld. SKK, ale výsledok nie je nikde.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 20. Mar 2007 17:57

porovnavat situaciu slovenska v roku 1998 a CR v roku 2007 je dost zcestne :roll:
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 18:00

pohodak napísal:porovnavat situaciu slovenska v roku 1998 a CR v roku 2007 je dost zcestne :roll:


Porovnávame finančné problémy a porovnávame riešenia v diaľničnej siete. Nie je to scestné. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 30 hostí.