Úvaha - problémy v diaľničnej výstavbe

diskusia o D & RC vo všeobecnej rovine, plány, návrhy a samozrejme flamewars ;)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 18:03

Ušetrilo sa nejakých 15 mld. SKK, ale dnes je potreba a škoda za 50 mld. SKK, ale príjmy rozpočtu sa nezväčšili o viac ako 2x ... jednoducho spomaliť až zastaviť diaľničnú výstavbu a stavať pomalým tempom dlhé roky diaľnice, nie je normálne a nikde sa to nerobí, ani v krachujúcej Argentíne to nespravili ... :idea: A SR mala od Argentíny dosť ďaleko.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 20. Mar 2007 18:07

Dialniciar napísal:
pohodak napísal:porovnavat situaciu slovenska v roku 1998 a CR v roku 2007 je dost zcestne :roll:


Porovnávame finančné problémy a porovnávame riešenia v diaľničnej siete. Nie je to scestné. :wink:


to ako CR ma momentalne take rozpoctove problemy ako SR v roku '98 :?: :shock:
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 18:33

pohodak napísal:
Dialniciar napísal:
pohodak napísal:porovnavat situaciu slovenska v roku 1998 a CR v roku 2007 je dost zcestne :roll:


Porovnávame finančné problémy a porovnávame riešenia v diaľničnej siete. Nie je to scestné. :wink:


to ako CR ma momentalne take rozpoctove problemy ako SR v roku '98 :?: :shock:


pohodak, nemiešaj sem stále svoje zaujímavé myšlienky a prejdi vecne k téme ... SR si tiež mohla bez problémov dovoliť stavať diaľnice ročne za 12-14 mld. SKK, ale to nespravila nie pre financie, ale pre politiku: diaľnice boli Mečiarovské. :!: A vyzerá to tak, že za tejto vlády to tak bude znovu. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod devil » 20. Mar 2007 19:25

kazda postkomunisticka krajina ma/mala "hluche obdobie". prechod je tazky a je naivne si mysliet ze prave dialnice mali frcat...nebolo to o meciarovi...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 19:27

devil napísal:kazda postkomunisticka krajina ma/mala "hluche obdobie". prechod je tazky a je naivne si mysliet ze prave dialnice mali frcat...nebolo to o meciarovi...


V období, kedy sa ale diaľnice v SR spomaľovali, v Maďarsku a ČR začala výstavba silno rásť. :idea: :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 20. Mar 2007 20:28

to je mozne, ale aka bola vtedy hospodarska situacia u nas a u nich :idea:
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 20:30

pohodak napísal:to je mozne, ale aka bola vtedy hospodarska situacia u nas a u nich :idea:


pohodak, ale akosi nemáš žiadny argument k tomu, že by SR si vzala od r. 1998 do r. 2005 úvery v hodnote 15-20 mld. SKK na to, aby sa rozostavané stavby dostavali ... a nove sa vôbec nemuseli začínať. :wink:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod pohodak » 20. Mar 2007 21:04

ak si mieril tymto smerom tak sorry, nedocvaklo mi :oops:

ina vec je, za ake uroky si vtedy mohla vlada poziciavat...
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 13:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod Dialniciar » 20. Mar 2007 21:32

pohodak napísal:ak si mieril tymto smerom tak sorry, nedocvaklo mi :oops:

ina vec je, za ake uroky si vtedy mohla vlada poziciavat...


Boli to však úvery na rok-dva, kým dnes sú na 10 rokov, efekt je ten istý. Ale aj keby si zarátal úroky, tak inflácia to dodnes prekonala.

Pozri sa na toto:

rok 1996 - 5 mld. SKK (rozbeh diaľničnej výstavby, doslova boom v plánoch oproti spiacim susedom V4)
rok 1997 - 10 mld. SKK
rok 1998 - 9,9 mld. SKK

Hovorím o skutočných preinvestovaných financiách. Nie o tom, čo sa plánovalo a sa neprestavalo.

Mečiar predpokladal na rok 1998 12,5 mld. SKK a toto si Dzurinda dovoliť mohol, lenže on si povedal, že tu bude šetriť. Akurát, že šetril až tak, že dnes sa stavby predražili o 100% ... a doba výstavby nie je 3, ale 10 rokov. Nikto Dzurindu nenútil dať na diaľnice 15 mld. SKK ... to chcel Mečiar v r. 1999, ale on aj plánoval rozostavať náročné tunelové úseky a rovno na plný profil.

A aby sme boli úplne presní tak Mečiar v r. 1997 našiel na diaľnice 10 mld. SKK, Dzurinda túto sumu našiel až v r. 2005, kedy dal niečo pod 12 mld. SKK, dovtedy to bolo všetko pod 10 mld. SKK. A taký vplyv ako inflácia spravila svoje ... a ešte to dotazil aj DPH.

Mečiar nestaval diaľnice 10 rokov, ale len 3, 1995, 1996, 1997. Reálne len tieto 3 roky. Dzurinda dokázal diaľnice "doriadiť" nie na roky 1998, 1999, 2000, 2001, ale mu to trvalo až do r. 2004, teda spolu 7 rokov. A výstavbu obnovil poriadnejšie až keď už doprava kolabovala a cesty boli v katastrofálnom stave, lebo nebolo ani na väčšie opravy a predstav si pohodak, že v r. 2004 išlo na opravy celej cestnej siete 17500 km len 400 mil. SKK, takže po cestách I. triedy bolo presne 9 zosuvov a len dopravné obmedzenia ...

Takto sa stavia ekonomika na nohy ? Že sa cielene 7 rokov šetrí na celej cestnej sieti ? Pýtam sa teda znovu, že čo dnes prekáža investorom ? Odpovedz pohodak. Tebe nedocvaklo, pretože toto si proste celá SDKÚ pripustila až v r. 2006 (že zrovna pred voľbami), kedy sa zistilo, kam sa dotiahla diaľničná politika vlády, kedy mala možnosť vláda vidieť, že čo sa deje v Maďarsku a Česku a že aj tam tie investície smerujú ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod devil » 21. Mar 2007 09:03

To je aj o tom ake su priority, pises ze ked sa SR rozbehla bol to boom oproti spiacim susedom. Oni vsak tiez mohli urobit boom, lenze priorita bola znizovanie vydavkov statu a reformy. Potom sa to u nich rozbehlo ale po 2006 to bude znovu o nieco pribrzdene, lebo deficit je velmi vysoky a vlady budu musiet setrit na dialniciach. Naopak u nas by sa to mohlo teraz lepsie rozbehnut, vdaka tomu ze ekonomika je v dobrom stave.

A je tu aj EU, kde Meciara odmietali. To by som bol fakt zvedavy ako by sme drzali krok so susedmi keby oni mali eurofondy a my nie, hlavne ked u nas dojde na tazke tunelove useky.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod sezbrzni » 21. Mar 2007 09:37

meciar, dzurinda, meciar, dzurinda, fico....

meciar predovsetkym tlacil peniaze svojim slovenskym privatizerom, je jedno v akej oblasti a za aku cenu.

nehovorim, ze dzurinda to nerobil, ale je rozdiel, ako vyzera ekonomika teraz a ako vyzerala v 1998.

ano, mohol urobit viac a mohol davat ovela viac penazi na vystavbu D a R a HLAVNE viac pripravit useky pre dalsiu vystavbu, na tom sa asi vsetci zhodneme.

ale... pokial by nesiel cestou, ktorou isiel, my by sme sa v sucasnosti nebavili o dobiehani susedov z V4 a EU v zivotnej urovni a uz vobec nie o 8%nom rase ekonomiky... investori prisli, tahaju ekonomiku, dalsi rozbiehaju vyrobu a este dalsi nadalej prichadzaju.
zrealnenim terminov vystavby D a R dalej na vychod dalsi pridu a dufam o zopar rokov aj tam bude aspon tak dobre, ako na povazi :)

ekonomika rastie a peniaze treba vyuzit efektivne - aj na velke investicie ako stavby D a R - a nie ich prejest, ako to robi "nas" najoblubenesi... :evil:
z tohto hladiska robi vacsiu chybu ako dzurinda. on mohol tak brat uvery za "krasne" uroky, pokila chcel pokracovat v meciarovom tempe.
fico moze vyuzit okrem nizsich urokovych sadzieb aj fondy EU a statny rozpocet v dobrej kondicii... :!:

prejedanie penazi a la Fico (okrem jeho dalsich tahov ...) ma proste vytaca ... :twisted:
sezbrzni
sezbrzni
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1
Založený: 23. Feb 2006 18:54
Bydlisko: BA, KE

Odoslaťod fh » 21. Mar 2007 12:12

sezbrzni napísal:meciar, dzurinda, meciar, dzurinda, fico....

meciar predovsetkym tlacil peniaze svojim slovenskym privatizerom, je jedno v akej oblasti a za aku cenu.

nehovorim, ze dzurinda to nerobil, ale je rozdiel, ako vyzera ekonomika teraz a ako vyzerala v 1998.

ano, mohol urobit viac a mohol davat ovela viac penazi na vystavbu D a R a HLAVNE viac pripravit useky pre dalsiu vystavbu, na tom sa asi vsetci zhodneme.

ale... pokial by nesiel cestou, ktorou isiel, my by sme sa v sucasnosti nebavili o dobiehani susedov z V4 a EU v zivotnej urovni a uz vobec nie o 8%nom rase ekonomiky... investori prisli, tahaju ekonomiku, dalsi rozbiehaju vyrobu a este dalsi nadalej prichadzaju.
zrealnenim terminov vystavby D a R dalej na vychod dalsi pridu a dufam o zopar rokov aj tam bude aspon tak dobre, ako na povazi :)

ekonomika rastie a peniaze treba vyuzit efektivne - aj na velke investicie ako stavby D a R - a nie ich prejest, ako to robi "nas" najoblubenesi... :evil:
z tohto hladiska robi vacsiu chybu ako dzurinda. on mohol tak brat uvery za "krasne" uroky, pokila chcel pokracovat v meciarovom tempe.
fico moze vyuzit okrem nizsich urokovych sadzieb aj fondy EU a statny rozpocet v dobrej kondicii... :!:

prejedanie penazi a la Fico (okrem jeho dalsich tahov ...) ma proste vytaca ... :twisted:


Takto to vidím aj ja. Že sa zastavila diaľničná výstavba v ´98 ma netešilo, ale ona sa vlastne nezastavila úplne, lebo polprofily pri NM a na Liptove sa dokončili. Sverepec sa ale predražil. Fakt je, že mohli byť stavbári spokojní za Mečiara, ale fakt je aj ten, že za Mečiara sme nešli ani do NATO a neboli by sme ani v EU. Mali sme stop. A ekonomika bola na tom zle. Štát nie sú len diaľnice a infraštruktúra. A o peniazoch z eurofondov by sme mohli tak snívať.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Odoslaťod Dialniciar » 21. Mar 2007 12:58

devil napísal:To je aj o tom ake su priority, pises ze ked sa SR rozbehla bol to boom oproti spiacim susedom. Oni vsak tiez mohli urobit boom, lenze priorita bola znizovanie vydavkov statu a reformy. Potom sa to u nich rozbehlo ale po 2006 to bude znovu o nieco pribrzdene, lebo deficit je velmi vysoky a vlady budu musiet setrit na dialniciach. Naopak u nas by sa to mohlo teraz lepsie rozbehnut, vdaka tomu ze ekonomika je v dobrom stave.

A je tu aj EU, kde Meciara odmietali. To by som bol fakt zvedavy ako by sme drzali krok so susedmi keby oni mali eurofondy a my nie, hlavne ked u nas dojde na tazke tunelove useky.


Investovať do diaľnic sa dá bez ohľadu na ekonomiku, milý devil. Niekedy by to chcelo viac ako jednu knižku prečítať.

Sú štáty na tomto svete, ktoré aj v čase recesie investujú hlavne do infraštruktúry: USA, Kanada, Južná Kórea či Japonsko. Zosypalo sa to len v Nemecku, kde sa to ale zosypalo pre krach najväčšej stavebnej firmy Walter Bau s 30 tis. zamestnancami.

Nemyslím si, že ČR pribrzdí. Ešte je čo privatizovať, je kde šetriť a je tam aj PPP a do r. 2010 budú šľapať ... podobne si nemyslím, že bude Maďarsko výraznejšie šetriť na diaľniciach, oni ignorujú problémy s deficitom a nejaké šetrenie, aj keď je pravda, že už zmenili štruktúru a presunuli peniaze z opráv ciest.

Ja predsa netvrdím, že všetko, čo robil Mečiar, bolo dobré, ale diaľnice mu išli a mal v tom Dzurinda pokračovať. :idea: Nič viac, nič menej.

Alebo si tu snáď niekto myslí, že také Chorvátsko by bez kontinuity dostavalo spojenie Zagreb-Split ? Asi nie, keď sa to stavalo 6 rokov a ešte sa to dokončuje a vylepšuje.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 21. Mar 2007 13:15

sezbrzni napísal:meciar, dzurinda, meciar, dzurinda, fico....

meciar predovsetkym tlacil peniaze svojim slovenskym privatizerom, je jedno v akej oblasti a za aku cenu.

nehovorim, ze dzurinda to nerobil, ale je rozdiel, ako vyzera ekonomika teraz a ako vyzerala v 1998.

ano, mohol urobit viac a mohol davat ovela viac penazi na vystavbu D a R a HLAVNE viac pripravit useky pre dalsiu vystavbu, na tom sa asi vsetci zhodneme.

ale... pokial by nesiel cestou, ktorou isiel, my by sme sa v sucasnosti nebavili o dobiehani susedov z V4 a EU v zivotnej urovni a uz vobec nie o 8%nom rase ekonomiky... investori prisli, tahaju ekonomiku, dalsi rozbiehaju vyrobu a este dalsi nadalej prichadzaju.
zrealnenim terminov vystavby D a R dalej na vychod dalsi pridu a dufam o zopar rokov aj tam bude aspon tak dobre, ako na povazi :)

ekonomika rastie a peniaze treba vyuzit efektivne - aj na velke investicie ako stavby D a R - a nie ich prejest, ako to robi "nas" najoblubenesi... :evil:
z tohto hladiska robi vacsiu chybu ako dzurinda. on mohol tak brat uvery za "krasne" uroky, pokila chcel pokracovat v meciarovom tempe.
fico moze vyuzit okrem nizsich urokovych sadzieb aj fondy EU a statny rozpocet v dobrej kondicii... :!:

prejedanie penazi a la Fico (okrem jeho dalsich tahov ...) ma proste vytaca ... :twisted:


1. poradie bolo: Mečiar, Dzurinda, Dzurinda, Fico (od r. 1995, kedy sa diaľničná výstavba znovu začala na tomto území viac riešiť či neriešiť)

2. Doprastav v r. 1995-1998 stratil svoju pozíciu, mal 7 tis. zamestnancov a spadol pod 3 tis. zamestnancov. Váhostav je dnes silnejší, než predtým, aj keď to nie je ten pôvodný. Hydrostav bola dobrá firma, veľmi dobrá, s vysokými kapacitami, ale bola vytunelovaná a sám Dzurinda môže za to, že si to nevšimol a lial peniaze na súkromné kontá manažérov pri Branisku.

3. Je otázne, kde by dnes bola SR. Zrejme nie v NATO a zrejme nie v EÚ, ale je len ťažko povedať, čo by sa tu dialo, pretože limity a rezervy boli ešte vysoké. Musím ale povedať, že s politickým vývojom som nebol spokojný ani ja a s tým vyšším a lenonom som sa nezhodol nikdy.

4. Úvery. Štandard bol za 18-24%. Hranica 30% bola dosiahnutá iba 2x. Ale aj tak: stačila korekcia hospodárstva a aj tak bolo lepšie zobrať si úvery ročne vo výške 4 mld. SKK (ostatné mal štát) s 20% úrokom na rok a investovať a stavať ako dnes mať nepostavené a rozostavané 80-100% predražené ... nehovoriac o tom, že toto je len priamy efekt a nepriamy je prínos investícií.

5. Fico dáva tento rok na diaľnice 20 mld. SKK, v ďalšom roku ide do výstavby niekoľko tunelov. Nevidím prejedanie, resp. viac sa nedá prestavať. Keby ste chceli "rozturovať" výstavbu, tak začne mega príprava, fest tvrdá legislatíva a v r. 2009 môže ísť na diaľničnú sieť 50 mld. SKK a prestavia sa to ... ale toto je zotrvačnosť a v r. 2010 by muselo ísť zase 50 mld. SKK a potom škrt max. o 5-10 mld. SKK ... inak by sa museli stavby konzervovať (a to mám z vypracovaných štúdií a rozostavanosti 6 variantov). Fico bude rád, ak dá aspoň raz sumu 30 mld. SKK a celú ju prestavia.

Mečiarove tempo hovorilo:

D1 BA-MI, - r. 2010
D2 komplet - r. 2010
D3 - r. 2002
R1 - r. 2005

Toto boli maximálne priority. Všade inde mali byť len obchvaty na 1/2 profil.

Finančne zaujímavé to bolo až od r. 2000:

2001 - 25 mld. SKK
2002 - 32 mld. SKK
2003 - 35 mld. SKK
2004 - 40 mld. SKK
2005 - 48 mld. SKK

Toto bola plánovaná diaľničná sieť. Ale toto sa nepozdávalo ani vtedajšiemu min. financií, ktorý radil spomaliť tieto plány (z r. 1997) a ja tvrdím a už sa na tomto fóre 100 krát opakujem, že Dzurinda nemusel ísť touto cestou, ale nemal dôvod nedávať na diaľnice 10-12 mld. SKK ročne.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod mel » 21. Mar 2007 13:18

Vsetci mate pravdu - tu svoju ... :)

Dzurinda to mohol spravit inak, zastavit pripravene a dostavat rozostavane ... dat tomu iny harmonogram atd... Proste na dlhu dobu rozbil zmluvnu istotu... Na druhej strane tu boli tunely ala Branisko atd, teda nie celkom ciste prostredie, cize tazko sa hodnoti ktory krok by bol spravny ... ja mu kvitujem jedno, ze sa rozhodol a verim ze to nebolo lahke rozhodnutie, ale podla mna je niekedy lepsie sa rozhodnut ako nerozhodnut aj za cenu istych strat - priklad aj PPP v Cechach.

Ja si myslim, ze v zasade sa k tomuto nema zmysel vracat, stalo sa, vystavba bola zastavena a malo to dopady ... ale napr to aj pomohlo k stabilizacii ekonomiky, uprataniu si doma ... a dnes ako sa tu pisalo su predpoklady pre buduci rozvoj lepsie ako by mozno boli, keby sa rozhodol inak.

Ak este mozem,
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod mel » 21. Mar 2007 13:18

Vsetci mate pravdu - tu svoju ... :)

Dzurinda to mohol spravit inak, zastavit pripravene a dostavat rozostavane ... dat tomu iny harmonogram atd... Proste na dlhu dobu rozbil zmluvnu istotu... Na druhej strane tu boli tunely ala Branisko atd, teda nie celkom ciste prostredie, cize tazko sa hodnoti ktory krok by bol spravny ... ja mu kvitujem jedno, ze sa rozhodol a verim ze to nebolo lahke rozhodnutie, ale podla mna je niekedy lepsie sa rozhodnut ako nerozhodnut aj za cenu istych strat - priklad aj PPP v Cechach.

Ja si myslim, ze v zasade sa k tomuto nema zmysel vracat, stalo sa, vystavba bola zastavena a malo to dopady ... ale napr to aj pomohlo k stabilizacii ekonomiky, uprataniu si doma ... a dnes ako sa tu pisalo su predpoklady pre buduci rozvoj lepsie ako by mozno boli, keby sa rozhodol inak.

Ak este mozem,
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod devil » 21. Mar 2007 13:19

Nemyslím si, že ČR pribrzdí. Ešte je čo privatizovať, je kde šetriť a je tam aj PPP a do r. 2010 budú šľapať ... podobne si nemyslím, že bude Maďarsko výraznejšie šetriť na diaľniciach, oni ignorujú problémy s deficitom a nejaké šetrenie, aj keď je pravda, že už zmenili štruktúru a presunuli peniaze z opráv ciest.


su ale trochu ine podmienky ako v 1998. myslim tym eurofondy, bez nich by vyraznejsie setrilo tak Cesko ako aj Madarsko.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod mel » 21. Mar 2007 13:20

bumbac ... odoslalo pred dokoncenim, ...

cize ak este mozem, mne to az tak nevadi, ze bola vystavba prerusena aj ked je otazne ci by sme sa k dnesnemu stavu nevedeli dostat aj bez toho ... skor si myslim, ze to bol velky balik, ktory sa jednoducho dal skrtnut s pozitivnym dopadom na rozpocet, preto sa to spravilo ... teda bez hlbsej analyzy
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod devil » 21. Mar 2007 13:23

cize ak este mozem, mne to az tak nevadi, ze bola vystavba prerusena aj ked je otazne ci by sme sa k dnesnemu stavu nevedeli dostat aj bez toho ... skor si myslim, ze to bol velky balik, ktory sa jednoducho dal skrtnut s pozitivnym dopadom na rozpocet, preto sa to spravilo ... teda bez hlbsej analyzy


asi tak, hoci v niektorych pripadoch kde to bolo viac rozostavane mal postupovat inac.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Odoslaťod Andrej » 21. Mar 2007 13:28

Dialniciar, pisal si, ze v r. 1999 bol plan dat na dialnice 15 mld. Sk. Aky rozpocet by musel byt v r. 1999-2001, aby sa nemuseli konzervovat stavby a mohlo sa pokracovat iba v rozostavanych usekoch?
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Odoslaťod Čumil » 21. Mar 2007 13:33

mel napísal:bumbac ... odoslalo pred dokoncenim, ...

cize ak este mozem, mne to az tak nevadi, ze bola vystavba prerusena aj ked je otazne ci by sme sa k dnesnemu stavu nevedeli dostat aj bez toho ... skor si myslim, ze to bol velky balik, ktory sa jednoducho dal skrtnut s pozitivnym dopadom na rozpocet, preto sa to spravilo ... teda bez hlbsej analyzy


Nemyslim si, ze to je uplne pravda. Zastavili sa niektore useky, ine, ktore boli s velkou predvolebnou slavou otvarane, sa postupne dokoncovali.

Pre neochotu zobrat si uvery vidim (samozrejme z mojho, naprosto laickeho pohladu) dva dovody:
1. vysoke urokove sadzby v tom case - tu sa da protiargumentovat tym, ze inflacia zozrala viac ako pripadne urokove sadzby. ano, ale vyvstava otazka, kolko by dokoncenie stalo v skutocnosti, nie podla vtedajsich odhadov, pretoze inflacia by navysila naklady aj v pripade okamziteho pokracovania stavby - napr. koruna devalvovala okamzite po uvolneni rezimu, este pred nastupom novej vlady v 98.
Tu vidim velky priestor pre svojvolne interpretacie cisel - z oboch stran.

2. politika - v tom case neboli peniaze na nic - dokonca v armade meskali vyplaty (alebo to aspon velmi vazne hrozilo, uz si to uplne 100% nepamatam). Skrtalo sa kde to len islo a keby vtedy min. financii zobralo X mld uver na dokoncenie rozostavanych dialnic, vznikli by zrejme obrovske tlaky zo vsetkych stran - "Aj mne, aj mne", a mnohi pozadovatelia by dokazali argumentovat, preco prave ich poziadavky su rovnako nevyhnutne, ako dialnice.

Faktom je, ze v tom momente si vlada stanovila prioritu dostat pod kontrolu cash flow a vsetko ine bolo vedlajsie.
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod B; » 21. Mar 2007 13:39

mel napísal:cize ak este mozem,


pokojne dokonci, nenechaj sa rusit :lol: :lol: :lol: :lol:
Obrázok používateľa
B;
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 29
Založený: 04. Feb 2005 10:55
Bydlisko: Doma :-) v EU

Odoslaťod mel » 21. Mar 2007 13:42

Cumil,

prave preto to nechcem hodnotit a skor sa priklanam k nazoru, ze to bolo rozhodnutie, ktore sice malo dopady negativne na jednej strane ale aj bolo potrebne.
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod wazari » 21. Mar 2007 14:38

Čumil napísal:Pre neochotu zobrat si uvery vidim (samozrejme z mojho, naprosto laickeho pohladu) dva dovody:
1. vysoke urokove sadzby v tom case - tu sa da protiargumentovat tym, ze inflacia zozrala viac ako pripadne urokove sadzby. ano, ale vyvstava otazka, kolko by dokoncenie stalo v skutocnosti, nie podla vtedajsich odhadov, pretoze inflacia by navysila naklady aj v pripade okamziteho pokracovania stavby - napr. koruna devalvovala okamzite po uvolneni rezimu, este pred nastupom novej vlady v 98.
Tu vidim velky priestor pre svojvolne interpretacie cisel - z oboch stran.

2. politika - v tom case neboli peniaze na nic - dokonca v armade meskali vyplaty (alebo to aspon velmi vazne hrozilo, uz si to uplne 100% nepamatam). Skrtalo sa kde to len islo a keby vtedy min. financii zobralo X mld uver na dokoncenie rozostavanych dialnic, vznikli by zrejme obrovske tlaky zo vsetkych stran - "Aj mne, aj mne", a mnohi pozadovatelia by dokazali argumentovat, preco prave ich poziadavky su rovnako nevyhnutne, ako dialnice.

Faktom je, ze v tom momente si vlada stanovila prioritu dostat pod kontrolu cash flow a vsetko ine bolo vedlajsie.


suhlas

ono je to tak, ze vidime dosledky iba jednej cesty
ostatne boli iba nerealizovane varianty a preto je nemozne posudit ich dosledky, kedze sa nestali - je mozne to robit iba hypoteticky
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod aquila » 21. Mar 2007 15:00

tak nejako v roku 1998 na tom bola SR nie zrovna najlepsie. ked sa hodila koruna float tak to padlo asi o 15%.

situacia bola taka, ze byty v bratislave prudko klesli. stat a uz toboz ludia nemali peniaze. vsak trojizbovy byt v bratislave vtedy zrazu stal 800 a 900 tisic. pricom este 1996 boli aj garzonky za 700-800 tisic ...

co bola najvacsia sranda, banky nemali peniaze, co bolo vysledkom meciarovych privatizerov. na beznom ucte mal vtedy clovek 15% uroky. na tyzdnovych 20-25% ... co su neni zorvna obvykle uroky

statne dlhopisi, ktore si mohli kupovat aj obcania mali kupon asi 18% !! inak uzasna vec na prepieranie privatizerskych tunelov...

takze sorry dialniciar, ale hovor co chces. meciar by tych 15 miliard nemal z COHO zobrat :)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RC všeobecne

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 30 hostí.