sven napísal:Mozno je to blba otazka, ale rad by som sa este opytal...kedze sa exity cisluju podla kilometraze na dialnici, (dufam, ze som sa zrozumitelne vyjadril), existuje alternativy cislovat exity po poradi bez ohladu na kilometer na dialnici? T.j. EXIT 1, EXIT 2, EXIT 3...
A ci vobec niektora krajina ma taketo cislovanie?
Vôbec to nie je blbá otázka...
Existuje taká varianta a aj sa používa. Táto metóda sa nazýva "sekvenčná".
Krajiny kde sú exity značené sekvenčne:
Portugalsko, Španielsko, Francúzsko, BeNeLux, GB, Írsko, Nemecko, Dánsko, Švédsko, Nórsko, Fínsko, Švajčiarsko, Slovinsko, Chorvátsko, Grécko, Cyprus, Japonsko, Kórea, Čína, Malajzia.
Krajiny kde sú exity značené podľa staničenia:
Poľsko, Česko, Rakúsko, Maďarsko, USA (95% štátov), Austrália, Čile.
O výhodnosti oboch systémov je napísané na tejto českej stránke
www.dalnice.com
Plne sa s tým stotožňujem, tak som si dovili odcitovať:
Jaké číslování dálničních křižovatek je nejlepší?
Označování dálničních křižovatek číslicí bylo v naší republice zavedeno až na poč. 90. let. Do té doby byly křižovatky označeny pouze názvem, tedy většinou obcí která je nejblíže. Jsou vlastně dva druhy číslování exitů - podle pořadí anebo podle kilometrovníků. Naše republika si vybrala označování křižovatek podle jejich staničení, tedy podle kilometru na kterém se nacházejí. Má to velkou výhodu. Stačí si zapamatovat nebo napsat číslo exitu, kde budete vyjíždět a pak už jen občas kouknout na kilometrovník mezi svodidly nebo si na začátku dálnice vynulovat počítadlo. Odhadnete tak snadno, kolik kilometrů ještě zbývá k opuštění dálnice a tím se i přizpůsobit. Víte pak dobře, zda-li má ještě cenu složitě předjíždět nějaký kamion nebo zda-li ubrat plyn. V některých zemích jsou naopak křižovatky opatřeny číslem tak, jak jdou za sebou od začátku dálnice. Tedy první exit má jedničku, další dvojku atd. Tento starší systém se zdá možná logičtější, ale má obrovské nevýhody. Bez orientačních tabulí nevíte, jak daleko Vaše křižovatka je. Lehce tak minete svůj výjezd. Navíc čísla již nelze nijak vkládat, takže pokud je na dálnici vybudována nová křižovatka, nezbývá než ji označit např. 15A. Bohužel se také stává, že nějaká křižovatka je teprve plánovaná a tak bylo číslo vynecháno. To jsou pak najednou zmatky, když jste po jedenáctce čekali křižovatku 12 a ona to je už ta Vaše třináctka. Každopádně u dlouhých dálnic je zase tento systém výhodnější. U stovky kilometrů dlouhé dálnice by exit 1254 nebyl k orientaci přívětivý.
Úplně nejlépe potom jakýkoliv systém funguje, pokud je navíc doplněn i názvem exitu. Takto to fungovalo i u nás. Ale bohužel na přelomu tisíciletí se po zavedení nových dopravních značek na názvy exitů zapomnělo a křižovatky jsou označovány pouze čísly. To však orientaci spíše stěžuje neboť doposud mohl řidič podle projížděných křižovatek odhadnout, kterými místy projel. Pokud však nezná pod kterým číslem křižovatka je, nebude bez pomoci mapy vědět kde se nachází.
30/2020 & VL 6 & TP 117/118 - systémový prístup k pravidlám cestnej premávky a DZ