Boj o letiská sa mení na boj medzi skupinami Penta a J&T

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Boj o letiská sa mení na boj medzi skupinami Penta a J&T

Odoslaťod wazari » 19. Dec 2005 09:11

Boj o letiská sa mení na boj medzi skupinami Penta a J&T

(19.12.2005; Hospodárske noviny; s. 1, 3; Danielis Juraj)

Penta a spol. ponúka viac, konzorcium s J&T má zasa podľa privatizačného poradcu jasnejšie v ďalšom rozvoji letísk v Bratislave a Košiciach.

Najvyššia ponuka nemusí byť víťazná. Viac ako 15 miliárd korún ponúklo za 66 percent akcií Letiska M. R. Štefánika v Bratislave a Letiska Košice konzorcium TwoOne, zložené z viedenského letiska vo Schwechate a skupiny Penta. Zlyhalo však pri príprave rozvojového plánu lukratívneho bratislavského letiska.

Tri milióny cestujúcich.

Podľa správy spoločnosti SH&E, ktorá je členom konzorcia radiaceho pri privatizácii ministerstvu dopravy, je obchodný plán Penty a spol. sklamaním. "Sústreďoval sa predovšetkým na to, čo by bolo treba urobiť v Bratislave, a nie na to, ako to TwoOne urobí," konštatuje správa adresovaná ministerstvu. Z materiálu vyplýva, že pri svojom budúcom rozvoji staví konzorcium na nízkonákladových prepravcov. Letisko by teda malo mať veľa kontaktných stanovíšť, ktoré sú lacnejšie ako premostenia z terminálu priamo do lietadla. Umožňujú tiež rýchly obrat pasažierov ‑ v roku 2009 by ich mali prejsť letiskom tri milióny.

Dva lepšie plány.

Plán konzorcia TwoOne "prevalcovalo" konkurenčné konzorcium Abertis (v ňom figuruje ďalšia veľká slovenská investičná skupina J&T), ale aj konzorcium ISAP. Podľa SH&E je rozvoju nízkonákladovej dopravy najviac naklonené konzorcium Abertis. Práve nízky počet kontaktných miest bol jediným nedostatkom, ktorý sa vytýka konzorciu ISAP s inak dobrým a vyrovnaným hodnotením. V ostatných oblastiach vládne ciele rozvoja letiska uspokojuje.

Turci to asi nebudú.

Mimo hry je pravdepodobne turecká spoločnosť Tepe Akfen Ventures. Podľa správy poradcu tento záujemca počíta s tým, že by sa Bratislava mala stať akousi prestupnou stanicou medzi Európou a Stredným východom. "Takúto ašpiráciu považujeme za nerealistickú a obchodný plán neodporúčame slovenskej vláde," tvrdia konzultanti.

Poradca nerozhoduje.

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku, rezort hodnotí všetky materiály a poradca nebude rozhodovať o víťazovi. Rozhodujúci bude najvyšší počet bodov vo všetkých hodnotených kategóriách, teda cena, rozvojový plán a záujem o košické letisko.

Názory poradcov majú pre privatizačnú komisiu odporúčací charakter. Rovnako má odporúčací charakter aj rozhodnutie komisie, ktorá vyberie víťaza.

Minister dopravy, ktorý si výber buď osvojí alebo neosvojí, neskôr vybraného investora odporučí vláde. Partnermi spoločnosti SH & E v poradenskom konzorciu je spoločnosť DLA Weiss‑Tessbach Rechtsanwälte GmbH a lídrom rakúska Meinl Bank.

Nespokojnosť lowcostov.

Ak by súťaž vyhralo konzorcium TwoOne, je možné, že Bratislava zostane bez dvoch najväčších európskych nízkonákladových aeroliniek ‑ britského easyJetu a írskeho Ryanairu. Listy s týmto posolstvom v novembri adresovali priamo ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi.

Ryanair sa obáva monopolu, ktorý by ohrozil šance ďalšieho rozvoja spoločnosti Ryanair i ďalších nízkonákladových aerolínii na Slovensku. V takom prípade Rynair hrozí, že okamžite opustí Slovensko. Vedenie tejto írskej spoločnosti napríklad ešte v auguste zrušilo všetky spojenia do Klagenfurtu, pretože Rakúsko drasticky zvýšilo poplatky za tzv. bezpečnostné služby Meinl Bank.

Vízie záujemcov o Letisko M. R. Štefánika v Bratislave.

Konzorcium Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia, 90 % vlastní Abertis). J&T (Slovensko)

* Investícia 78,5 milióna eur do nového terminálu

* Ďalších 7,8 milióna eur na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít

* Rekonštrukcia pristávacej dráhy za 27 milióna eur

* Hangár pre údržbu lietadiel za 4,4 milióna eur

Konzorcium TwoOne: Flughafen Wien (Schwechat, Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)

* Investícia 103 milióna eur do terminálu

* Ďalších 6,7 milióna eur na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít

* Rekonštrukcia pristávacej dráhy za 33 miliónov eur

Konzorcium ISAP: Köln‑Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond). SNC Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vlenna (Rakúsko)

* Investícia 109 miliónov eur do terminálu

* Ďalších päť miliónov eur na krátkodobé rozšírenie odbavovacích kapacít

* VIP terminál za 600‑tisíc eur

* Nová výbava na údržbu lietadiel za štyri milióny eur

Tepe Akfen Ventures (Turecko)

* Investícia 52,5 milióna eur do nového terminálu
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Naspäť na 2005

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.