Stránka 1 z 4

História trás a ciest na území SR

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2005 15:58
od johhan
Niečo z histórie:

Našiel som takú zaujímavú mapu v atlase slovenských dejín ktorá má názov: Vývoj cisárskych ( štátnych ) hradských a poštových spojov. A cez Slovensko prechádzali do 16. a v 16. storočí 2 cisárske hradské

Viedeň - Prešporok - Senec - Sereď - Nové Zámky - Parkan ( Štúrovo ) - Ostrihom - Pešť

Viedeň - Prešporok - Senec - Trnava - Hlohovec - Topoľčany - Bojnice - Slovenské Pravno - Turč. Sv. Martin - Nolčovo - Ružomberok - Lipt. Sv. Mikuláš - Východná - Levoča - Široké - Prešov - Košice - Miškovec

a 2 uhorské kráľovské hradské

Strečno - Turč. Sv. Martin - Kremnica - Ostrihom - Pešť

Banská Štiavnica - Pešť


V 17 - 19 storočí pribudli

Tešín - Čadca - Žilina - Trenčín - Trnava - Prešpork - Viedeň

Turč. Sv. Martin - Žilina - Čadca - Tešín

Viedeň - Prešporok - Senec - Sereď - Vráble - Levice - Banská Štiavnica - Zvolen - Vígľaš - Halič - Lučenec - Turnaľa - Rožńava - Smolník - Košice - Vojčice - Sobrance - Užhorod - Kiev

Ružomberok - Zvolen - Levice - Ostrihom - Pešť

Rezsow - Svidník - Bardejov - Prešov - Košice - Miškovec

Pohronie ( pohronské železné hute ) Banská Bystrica - Kremnica - Levice - Ostrihom - Pešť

Stoličné a župné mestá cca 16 - 17 storočie:

Prešporok, Nitra, Trenčín, Zvolen, Turč. Sv. Martin, Lipt. Sv. Mikuláš, Košice

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2005 16:39
od devil
Ohľadom župných miest by som doplnil (podla stavu 1886):

Prešporok (Prešporská), Nitra (Nitrianska), Trenčín (Trenčianska), Zvolen (Zvolenská), Turč. Sv. Martin (Turiec), Lipt. Sv. Mikuláš (Liptov), Košice (Abov-Turňa), Lučenec (striedavo s Balašskými Ďarmotami - Novohrad), Rimavská Sobota (Gemer-Malohont), Šahy (Hont), Dolný Kubín (Orava), Zlaté Moravce (Tekov), Levoča (Spiš), Komárno (Komárno). A jedného casu aj MI ako centrum Zemplína.

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2005 17:15
od johhan
RE: DEVIL

Ja som to spresnil v predchádzajúcom príspevku :-) 16 - 17 storočie

Na doplnenie ešte plus Ostrihomská a Užská zasahovali na Slovensko

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2005 18:02
od devil
V tom pripade by som doplnil minimalne Filakovo (pre Novohrad) a pre Hont Bansku Stiavnicu. V tychto zupach to bolo premenlive kvoli Tureckym najazdom tej doby. 8)

OdoslaťOdoslané: 07. Jan 2006 19:46
od Adaios
Pokial mam spravne info, tak pri stave CR+SR bol plan na R2 ako hlavny tah - to rozpadom federacie stratilo vyznam pretoze aj CR od toho ustupila a nezohladnoval tento stav na Slovensku hlavne mesto BA.

Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:

OdoslaťOdoslané: 10. Jan 2006 16:03
od Lenny
Adoas napísal:Pokial mam spravne info, tak pri stave CR+SR bol plan na R2 ako hlavny tah - to rozpadom federacie stratilo vyznam pretoze aj CR od toho ustupila a nezohladnoval tento stav na Slovensku hlavne mesto BA.

Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:


Takovou informaci nemám. R2 nebyla nikdy plánováná jako hlavní tah, vždy to byla D1, která byla plánovaná z Prahy přes Brno, Pováží a kolem Tater, Prešova až do SSSR. A u Trenčína se na D1 napojovala D61 z Bratislavy. 8)

OdoslaťOdoslané: 11. Jan 2006 22:49
od johhan
Adoas napísal:Pokial mam spravne info, tak pri stave CR+SR bol plan na R2 ako hlavny tah - to rozpadom federacie stratilo vyznam pretoze aj CR od toho ustupila a nezohladnoval tento stav na Slovensku hlavne mesto BA.

Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:


R2 bola dolepená na dialničnú sieť na SK niekedy okolo roku 1996-8. Iná vec je že cez Starý Hrozenkov bola pôvodná trasa D1 Praha - Košice

OdoslaťOdoslané: 17. Jan 2006 19:01
od Adaios
Ciastocne R2 a potom trasa Holic-Trnava a dalej smer R1 a R2 s prepojenim roznymi smermi na sever aj juh a potom sever, ale pri vsetkych tychto variantoch sa vobec nezohladnovalo:

Umiestnenie hlavneho mesta SR a priemyselne oblasti SR.

A okrem toho sa stavalo uz vtedy - ako feroslav by staval, pravitko, ziadna logika, len pravitko a rovna vzdusna ciara, ... to je aj ceska D1 Praha-Brno, ktora sa dokonca stavala len ako 2+2 a uz vtedy sa mala stavat ako 3+3 ale ... a SR ma stastie ze D2 je rovna - ale nie je tam velka osidlenost. :wink:

OdoslaťOdoslané: 18. Jan 2006 08:05
od tr3mp
Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:


To je asi preto, že župan je hovorový názov. :-) Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.

OdoslaťOdoslané: 18. Jan 2006 08:44
od Adaios
tr3mp napísal:
Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:


To je asi preto, že župan je hovorový názov. :-) Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.


Nemas pravdu - na cele je predseda samospravneho kraja = VUC, ale je to zupan. Nie je to kraj, kde je na cele jednoznacne prednosta KU. Ja uz som si to zistil od Dy. :wink:

OdoslaťOdoslané: 02. Apr 2006 21:57
od Jarda
Adaios napísal:Ciastocne R2 a potom trasa Holic-Trnava a dalej smer R1 a R2 s prepojenim roznymi smermi na sever aj juh a potom sever, ale pri vsetkych tychto variantoch sa vobec nezohladnovalo:

Umiestnenie hlavneho mesta SR a priemyselne oblasti SR.

A okrem toho sa stavalo uz vtedy - ako feroslav by staval, pravitko, ziadna logika, len pravitko a rovna vzdusna ciara, ... to je aj ceska D1 Praha-Brno, ktora sa dokonca stavala len ako 2+2 a uz vtedy sa mala stavat ako 3+3 ale ... a SR ma stastie ze D2 je rovna - ale nie je tam velka osidlenost. :wink:


Na české D1 Praha - Brno je patrné, že její výstavba začala v r. 1939. Od r. 1950 byla výstavba na téměř 20 let přerušena a pak se dostavovala víceméně v původní trase. Kdyby byla projektována podle dnešních kritérií, zřejmě by se stavěla nejen jako 3+3 ale také k Jihlavě severnější trasou kolem Kolína , Kutné Hory a Havlíčkova Brodu, takže by sice byla o cca 15 km delší, ale lépe by zajišťovala dopravní obslužnost území.

OdoslaťOdoslané: 03. Apr 2006 08:25
od Čumil
Adaios napísal:
tr3mp napísal:
Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:


To je asi preto, že župan je hovorový názov. :-) Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.


Nemas pravdu - na cele je predseda samospravneho kraja = VUC, ale je to zupan. Nie je to kraj, kde je na cele jednoznacne prednosta KU. Ja uz som si to zistil od Dy. :wink:


Nemas pravdu ty, Adaios. tr3mp ma pravdu, zupan nie je oficialny nazov funkcie, ale hovorovy na zaklade historie.

OdoslaťOdoslané: 03. Apr 2006 09:27
od devil
Na české D1 Praha - Brno je patrné, že její výstavba začala v r. 1939. Od r. 1950 byla výstavba na téměř 20 let přerušena a pak se dostavovala víceméně v původní trase. Kdyby byla projektována podle dnešních kritérií, zřejmě by se stavěla nejen jako 3+3 ale také k Jihlavě severnější trasou kolem Kolína , Kutné Hory a Havlíčkova Brodu, takže by sice byla o cca 15 km delší, ale lépe by zajišťovala dopravní obslužnost území.


15 km je v tomto pripade zanedbatelna obchadzka. Stale je to v podstate "vzdusna ciara". Ine by bolo ak by dialnica bola trasovana ako Praha-Ostrava-Brno.

OdoslaťOdoslané: 03. Apr 2006 14:35
od Adaios
Čumil napísal:
Adaios napísal:
tr3mp napísal:
Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa :?: ... toto nechapem. :roll:


To je asi preto, že župan je hovorový názov. :-) Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.


Nemas pravdu - na cele je predseda samospravneho kraja = VUC, ale je to zupan. Nie je to kraj, kde je na cele jednoznacne prednosta KU. Ja uz som si to zistil od Dy. :wink:


Nemas pravdu ty, Adaios. tr3mp ma pravdu, zupan nie je oficialny nazov funkcie, ale hovorovy na zaklade historie.


Tak som si dal tu pracu a pozrel som si zakon 302/2001 Z. z. ako aj jeho upravu na r. 2006 a je to tak ako napisal tr3mp co znamena ze SR sa cleni na samospravne kraje a na ich cele stoji predseda samospravneho kraja. Slovo zupan v zakone nie je co znamena ze to je len ludove pomenovanie. :wink:

OdoslaťOdoslané: 07. Jan 2007 22:39
od Andrej
Doma som vyhrabal staru automapu z r. 1948
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1996
Zaujimave, ze cestna siet je v podstate ta ista ako dnes. Dokonca vyasfaltovane su hlavne useky dnesnej D1, D2, D3 a R1 :)

OdoslaťOdoslané: 09. Jan 2007 16:53
od johhan
Andrej napísal:Doma som vyhrabal staru automapu z r. 1948
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1996
Zaujimave, ze cestna siet je v podstate ta ista ako dnes. Dokonca vyasfaltovane su hlavne useky dnesnej D1, D2, D3 a R1 :)


Skvelá mapa :-) ... treba sa dohodnúť s Aquilom a naskenovať to vo vačšom rozlíšení :-)

OdoslaťOdoslané: 09. Jan 2007 17:50
od Andrej
johhan napísal:
Andrej napísal:Doma som vyhrabal staru automapu z r. 1948
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1996
Zaujimave, ze cestna siet je v podstate ta ista ako dnes. Dokonca vyasfaltovane su hlavne useky dnesnej D1, D2, D3 a R1 :)


Skvelá mapa :-) ... treba sa dohodnúť s Aquilom a naskenovať to vo vačšom rozlíšení :-)


Aquilovi som to poslal v orginal rozliseni vtedy ked som posielal tu mapu, len este zrejme nemal cas alebo moznost to tam hodit, takze este chvilku strpenia :)

OdoslaťOdoslané: 10. Jan 2007 16:44
od aquila
tak uz je uploadnuty aj original, priamy link je

http://www.dialnice.info/images/big/mapa1948.jpg

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 13:35
od Dialniciar
aquila napísal:tak uz je uploadnuty aj original, priamy link je

http://www.dialnice.info/images/big/mapa1948.jpg


Krásna historická mapa. A už vtedy ako podrobne zmapované všetky objekty Slovnaftu. :o

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 13:37
od Dialniciar
Koridory a trasovanie ciest:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=684 - cez 100 príspevkov

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 15:27
od Andrej
Dialniciar napísal:
aquila napísal:tak uz je uploadnuty aj original, priamy link je

http://www.dialnice.info/images/big/mapa1948.jpg


Krásna historická mapa. A už vtedy ako podrobne zmapované všetky objekty Slovnaftu. :o

Mna udivuje hlavne ta cestna siet, ktora je takmer totozna s dnesnou, hoci vtedy bolo vyasfaltovanych len niekolko hlavnych tahov.

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 16:52
od Dialniciar
Andrej napísal:
Dialniciar napísal:
aquila napísal:tak uz je uploadnuty aj original, priamy link je

http://www.dialnice.info/images/big/mapa1948.jpg


Krásna historická mapa. A už vtedy ako podrobne zmapované všetky objekty Slovnaftu. :o

Mna udivuje hlavne ta cestna siet, ktora je takmer totozna s dnesnou, hoci vtedy bolo vyasfaltovanych len niekolko hlavnych tahov.


Ale veď aj podľa mapy bola väčšina ciest so štrkovým (prašným) povrchom. :idea:

OdoslaťOdoslané: 19. Jan 2007 17:45
od Andrej
Dialniciar napísal:Ale veď aj podľa mapy bola väčšina ciest so štrkovým (prašným) povrchom. :idea:


Vsak hej, ale potom ked sa asfaltovali, tak sa museli kompletne prerabat, alebo na cestach III. triedy sa iba polozil asfalt + nejake drobne upravy?

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 23:44
od johhan
Na tej mapke vidno pekne pôvodne koridor - obidva varianty - československej D1 okolo Trenčína :-)

http://www.sudop.cz/cs/reference/stavby ... rencin.php

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 12:00
od Dialniciar
johhan napísal:Na tej mapke vidno pekne pôvodne koridor - obidva varianty - československej D1 okolo Trenčína :-)

http://www.sudop.cz/cs/reference/stavby ... rencin.php


Ja tam mám len jeden variant. :wink: