História trás a ciest na území SR
Odoslané:
16. Apr 2005 15:58
od johhan
Niečo z histórie:
Našiel som takú zaujímavú mapu v atlase slovenských dejín ktorá má názov: Vývoj cisárskych ( štátnych ) hradských a poštových spojov. A cez Slovensko prechádzali do 16. a v 16. storočí 2 cisárske hradské
Viedeň - Prešporok - Senec - Sereď - Nové Zámky - Parkan ( Štúrovo ) - Ostrihom - Pešť
Viedeň - Prešporok - Senec - Trnava - Hlohovec - Topoľčany - Bojnice - Slovenské Pravno - Turč. Sv. Martin - Nolčovo - Ružomberok - Lipt. Sv. Mikuláš - Východná - Levoča - Široké - Prešov - Košice - Miškovec
a 2 uhorské kráľovské hradské
Strečno - Turč. Sv. Martin - Kremnica - Ostrihom - Pešť
Banská Štiavnica - Pešť
V 17 - 19 storočí pribudli
Tešín - Čadca - Žilina - Trenčín - Trnava - Prešpork - Viedeň
Turč. Sv. Martin - Žilina - Čadca - Tešín
Viedeň - Prešporok - Senec - Sereď - Vráble - Levice - Banská Štiavnica - Zvolen - Vígľaš - Halič - Lučenec - Turnaľa - Rožńava - Smolník - Košice - Vojčice - Sobrance - Užhorod - Kiev
Ružomberok - Zvolen - Levice - Ostrihom - Pešť
Rezsow - Svidník - Bardejov - Prešov - Košice - Miškovec
Pohronie ( pohronské železné hute ) Banská Bystrica - Kremnica - Levice - Ostrihom - Pešť
Stoličné a župné mestá cca 16 - 17 storočie:
Prešporok, Nitra, Trenčín, Zvolen, Turč. Sv. Martin, Lipt. Sv. Mikuláš, Košice
Odoslané:
16. Apr 2005 16:39
od devil
Ohľadom župných miest by som doplnil (podla stavu 1886):
Prešporok (Prešporská), Nitra (Nitrianska), Trenčín (Trenčianska), Zvolen (Zvolenská), Turč. Sv. Martin (Turiec), Lipt. Sv. Mikuláš (Liptov), Košice (Abov-Turňa), Lučenec (striedavo s Balašskými Ďarmotami - Novohrad), Rimavská Sobota (Gemer-Malohont), Šahy (Hont), Dolný Kubín (Orava), Zlaté Moravce (Tekov), Levoča (Spiš), Komárno (Komárno). A jedného casu aj MI ako centrum Zemplína.
Odoslané:
16. Apr 2005 17:15
od johhan
RE: DEVIL
Ja som to spresnil v predchádzajúcom príspevku
16 - 17 storočie
Na doplnenie ešte plus Ostrihomská a Užská zasahovali na Slovensko
Odoslané:
16. Apr 2005 18:02
od devil
V tom pripade by som doplnil minimalne Filakovo (pre Novohrad) a pre Hont Bansku Stiavnicu. V tychto zupach to bolo premenlive kvoli Tureckym najazdom tej doby.
Odoslané:
07. Jan 2006 19:46
od Adaios
Pokial mam spravne info, tak pri stave CR+SR bol plan na R2 ako hlavny tah - to rozpadom federacie stratilo vyznam pretoze aj CR od toho ustupila a nezohladnoval tento stav na Slovensku hlavne mesto BA.
Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
Odoslané:
10. Jan 2006 16:03
od Lenny
Adoas napísal:Pokial mam spravne info, tak pri stave CR+SR bol plan na R2 ako hlavny tah - to rozpadom federacie stratilo vyznam pretoze aj CR od toho ustupila a nezohladnoval tento stav na Slovensku hlavne mesto BA.
Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
Takovou informaci nemám. R2 nebyla nikdy plánováná jako hlavní tah, vždy to byla D1, která byla plánovaná z Prahy přes Brno, Pováží a kolem Tater, Prešova až do SSSR. A u Trenčína se na D1 napojovala D61 z Bratislavy.
Odoslané:
11. Jan 2006 22:49
od johhan
Adoas napísal:Pokial mam spravne info, tak pri stave CR+SR bol plan na R2 ako hlavny tah - to rozpadom federacie stratilo vyznam pretoze aj CR od toho ustupila a nezohladnoval tento stav na Slovensku hlavne mesto BA.
Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
R2 bola dolepená na dialničnú sieť na SK niekedy okolo roku 1996-8. Iná vec je že cez Starý Hrozenkov bola pôvodná trasa D1 Praha - Košice
Odoslané:
17. Jan 2006 19:01
od Adaios
Ciastocne R2 a potom trasa Holic-Trnava a dalej smer R1 a R2 s prepojenim roznymi smermi na sever aj juh a potom sever, ale pri vsetkych tychto variantoch sa vobec nezohladnovalo:
Umiestnenie hlavneho mesta SR a priemyselne oblasti SR.
A okrem toho sa stavalo uz vtedy - ako feroslav by staval, pravitko, ziadna logika, len pravitko a rovna vzdusna ciara, ... to je aj ceska D1 Praha-Brno, ktora sa dokonca stavala len ako 2+2 a uz vtedy sa mala stavat ako 3+3 ale ... a SR ma stastie ze D2 je rovna - ale nie je tam velka osidlenost.
Odoslané:
18. Jan 2006 08:05
od tr3mp
Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
To je asi preto, že župan je hovorový názov.
Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.
Odoslané:
18. Jan 2006 08:44
od Adaios
tr3mp napísal:Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
To je asi preto, že župan je hovorový názov.
Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.
Nemas pravdu - na cele je predseda samospravneho kraja = VUC, ale je to zupan. Nie je to kraj, kde je na cele jednoznacne prednosta KU. Ja uz som si to zistil od Dy.
Odoslané:
02. Apr 2006 21:57
od Jarda
Adaios napísal:Ciastocne R2 a potom trasa Holic-Trnava a dalej smer R1 a R2 s prepojenim roznymi smermi na sever aj juh a potom sever, ale pri vsetkych tychto variantoch sa vobec nezohladnovalo:
Umiestnenie hlavneho mesta SR a priemyselne oblasti SR.
A okrem toho sa stavalo uz vtedy - ako feroslav by staval, pravitko, ziadna logika, len pravitko a rovna vzdusna ciara, ... to je aj ceska D1 Praha-Brno, ktora sa dokonca stavala len ako 2+2 a uz vtedy sa mala stavat ako 3+3 ale ... a SR ma stastie ze D2 je rovna - ale nie je tam velka osidlenost.
Na české D1 Praha - Brno je patrné, že její výstavba začala v r. 1939. Od r. 1950 byla výstavba na téměř 20 let přerušena a pak se dostavovala víceméně v původní trase. Kdyby byla projektována podle dnešních kritérií, zřejmě by se stavěla nejen jako 3+3 ale také k Jihlavě severnější trasou kolem Kolína , Kutné Hory a Havlíčkova Brodu, takže by sice byla o cca 15 km delší, ale lépe by zajišťovala dopravní obslužnost území.
Odoslané:
03. Apr 2006 08:25
od Čumil
Adaios napísal:tr3mp napísal:Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
To je asi preto, že župan je hovorový názov.
Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.
Nemas pravdu - na cele je predseda samospravneho kraja = VUC, ale je to zupan. Nie je to kraj, kde je na cele jednoznacne prednosta KU. Ja uz som si to zistil od Dy.
Nemas pravdu ty, Adaios. tr3mp ma pravdu, zupan nie je oficialny nazov funkcie, ale hovorovy na zaklade historie.
Odoslané:
03. Apr 2006 09:27
od devil
Na české D1 Praha - Brno je patrné, že její výstavba začala v r. 1939. Od r. 1950 byla výstavba na téměř 20 let přerušena a pak se dostavovala víceméně v původní trase. Kdyby byla projektována podle dnešních kritérií, zřejmě by se stavěla nejen jako 3+3 ale také k Jihlavě severnější trasou kolem Kolína , Kutné Hory a Havlíčkova Brodu, takže by sice byla o cca 15 km delší, ale lépe by zajišťovala dopravní obslužnost území.
15 km je v tomto pripade zanedbatelna obchadzka. Stale je to v podstate "vzdusna ciara". Ine by bolo ak by dialnica bola trasovana ako Praha-Ostrava-Brno.
Odoslané:
03. Apr 2006 14:35
od Adaios
Čumil napísal:Adaios napísal:tr3mp napísal:Adoas napísal:Co ma ale zaujima, ... preco ma SR na cele VUC (Vyssi uzemny celok) zupana ale VUC je VUC a nie zupa
... toto nechapem.
To je asi preto, že župan je hovorový názov.
Oficiálne je predseda samosprávneho kraja.
Nemas pravdu - na cele je predseda samospravneho kraja = VUC, ale je to zupan. Nie je to kraj, kde je na cele jednoznacne prednosta KU. Ja uz som si to zistil od Dy.
Nemas pravdu ty, Adaios. tr3mp ma pravdu, zupan nie je oficialny nazov funkcie, ale hovorovy na zaklade historie.
Tak som si dal tu pracu a pozrel som si zakon 302/2001 Z. z. ako aj jeho upravu na r. 2006 a je to tak ako napisal tr3mp co znamena ze SR sa cleni na samospravne kraje a na ich cele stoji predseda samospravneho kraja. Slovo zupan v zakone nie je co znamena ze to je len ludove pomenovanie.
Odoslané:
07. Jan 2007 22:39
od Andrej
Doma som vyhrabal staru automapu z r. 1948
http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=1996
Zaujimave, ze cestna siet je v podstate ta ista ako dnes. Dokonca vyasfaltovane su hlavne useky dnesnej D1, D2, D3 a R1
Odoslané:
09. Jan 2007 16:53
od johhan
Skvelá mapa
... treba sa dohodnúť s Aquilom a naskenovať to vo vačšom rozlíšení
Odoslané:
09. Jan 2007 17:50
od Andrej
johhan napísal:Skvelá mapa
... treba sa dohodnúť s Aquilom a naskenovať to vo vačšom rozlíšení
Aquilovi som to poslal v orginal rozliseni vtedy ked som posielal tu mapu, len este zrejme nemal cas alebo moznost to tam hodit, takze este chvilku strpenia
Odoslané:
10. Jan 2007 16:44
od aquila
tak uz je uploadnuty aj original, priamy link je
http://www.dialnice.info/images/big/mapa1948.jpg
Odoslané:
19. Jan 2007 13:35
od Dialniciar
Krásna historická mapa. A už vtedy ako podrobne zmapované všetky objekty Slovnaftu.
Odoslané:
19. Jan 2007 13:37
od Dialniciar
Koridory a trasovanie ciest:
http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=684 - cez 100 príspevkov
Odoslané:
19. Jan 2007 15:27
od Andrej
Dialniciar napísal:Krásna historická mapa. A už vtedy ako podrobne zmapované všetky objekty Slovnaftu.
Mna udivuje hlavne ta cestna siet, ktora je takmer totozna s dnesnou, hoci vtedy bolo vyasfaltovanych len niekolko hlavnych tahov.
Odoslané:
19. Jan 2007 16:52
od Dialniciar
Andrej napísal:Dialniciar napísal:Krásna historická mapa. A už vtedy ako podrobne zmapované všetky objekty Slovnaftu.
Mna udivuje hlavne ta cestna siet, ktora je takmer totozna s dnesnou, hoci vtedy bolo vyasfaltovanych len niekolko hlavnych tahov.
Ale veď aj podľa mapy bola väčšina ciest so štrkovým (prašným) povrchom.
Odoslané:
19. Jan 2007 17:45
od Andrej
Dialniciar napísal:Ale veď aj podľa mapy bola väčšina ciest so štrkovým (prašným) povrchom.
Vsak hej, ale potom ked sa asfaltovali, tak sa museli kompletne prerabat, alebo na cestach III. triedy sa iba polozil asfalt + nejake drobne upravy?
Odoslané:
14. Feb 2007 23:44
od johhan
Na tej mapke vidno pekne pôvodne koridor - obidva varianty - československej D1 okolo Trenčína
http://www.sudop.cz/cs/reference/stavby ... rencin.php
Odoslané:
20. Feb 2007 12:00
od Dialniciar
Ja tam mám len jeden variant.