Zabezpečenie portálových svahov prieskumnej štôlne tunela Višňové
Ing.Jozef Sikora, Ing.Martin Panek
V rámci výstavby diaľnice v úseku D1 Višňové –Dubná Skala sa uskutočňuje aj výstavba tunela Višňové v celkovej dĺžke 7 500 metrov.Prieskumná štôlňa je realizovaná kôli objasneniu inžinierskogeologických a hydrogeologických pomerov ako podklad na spracovanie projektovej dokumentácie pre veľký tunel.Súčasťou prác na prieskumnej štôlni bolo aj zabezpečenie portálových svahov zo západnej (Višňové)a východnej strany (Dubná Skala).Projektová dokumentácia pre vykonanie stavebných prác na zabezpečenie portálov bola súčasťou dodávky,ktorú spracoval GEOstatik,s.r.o.,Žilina
Západný portál prieskumnej štôlne tunela Višňové je situovaný v zosuvovom území.Inžinierskogeologickým prieskumom boli v zosuve overené šmykové plochy a zosuvové územie bolo náchylné na zosúvanie.Šmykové plochy boli vyvinuté do hĺbky 8,4 m na rozhraní pokryvných svahových ílov s paleogénnym podložím,ktorý je tvorený zvetranými ílovcami.Ďalšie šmykové plochy sa nachádzajú v hĺbke 11,5 m resp.17,5 m,a sú vyvinuté v horninách paleogénu.Z hľadiska stabilitného posúdenia aktivity zosuvu bol najkritickejší a najnebezpečnejší zosuv ohraničený šmykovou plochou do hĺbky 8,4 m.Zosuvy vymedzené hlbokými šmykovými plochami sú sanované prísypom,ktorý slúži na vytvorenie predportálovej plošiny a odvodnením drenážnymi vrtmi.Vlastným výkopom stavebnej jamy pre portál štôlne do hĺbky približne desiatich metrov by došlo k výraznému oslabeniu stability zosuvného svahu a k riziku zosunutia. Sanácia portálových stien bola vykonaná v úzkej spolupráci s generálnym projektantom prieskumnej štôlne GEOCONSULT,s.r.o., Bratislava.Zabezpečenie stability zosuvu bolo realizované:
odvodnením horizontálnymi vrtmi v dĺžke 40 až 120 m
klincovaním portálového svahu
kotvením horninovými kotvami do zdravého podložia
Odvodňovacie vrty boli navrhnuté v päte zosuvových svahov,aby sa znížila úroveň vztlakovej hladiny podzemnej vody v zosuve ohraničenom šmykovou plochou do hĺbky 8,4 m a so znížením hladiny vody o šesť metrov oproti pôvodnej zistenej hladine vody v území. Po odvodnení územia sa spôsobom postupného odkopávania svahu zhora nadol,po jednotlivých etážach s výškou 1,5 m,stabilizuje portálová stena systémom klincovanej zeminy a torkrétovaním.Jednotlivé etáže sa stabilizovali armovaným striekaným betónom s hrúbkou 0,15 m.Každá etáž odkopu musela byť hĺbkovo zabezpečovaná injektovanými klincami v dĺžke šesť metrov vo vzájomných vzdialenostiach 1,2 až 1,5 m.Celkovo bolo vybudovaných deväť výškových úrovní klincovania.Po ukončení injektáže klincov a zatuhnutí injekčných zmesí bol každý klinec predopnutý,aby sa zabránilo prípadným deformáciám.Na zabezpečenie stability portálovej steny v zosuvovom svahu boli navrhnuté horninové šesťlanové kotvy v dĺžke 22 m. Kotvenie portálu je navrhnuté v troch výškových úrovniach cez železobetónové kotvové vence a každá kotva bola predopnutá na silu 750 kN.Kvôli preukázaniu statickej únosnosti kotiev sa na stavbe uskutočnili tri overovacie skúšky v danom geologickom prostredí. Takýmto spôsobom bol zabezpečený výkop portálového svahu v citlivom zosuvovom území do hĺbky desiatich metrov s celkovým sklonom 3:1 až 2:1,čo umožnilo minimalizovať vlastné zemné práce, ako aj zábery do územia.
Východný portál prieskumnej štôlne bol zabezpečený podobným spôsobom.Najväčším problémom tu však boli,na rozdiel od západného portálu,nestabilné povrchové sute a rozvoľnený horninový granitoidný masív.Výkop portálu bol zabezpečovaný až na hĺbku 12 metrov v sklone 3:1 až 5:1.Kotvenie bolo navrhnuté v dvoch úrovniach a s klincovaním v ôsmich úrovniach. Klincovanie bolo zrealizované v sieti 1,5 x 1,0 m s dĺžkou klincov šesť metrov.
Štyrmi horizontálnymi odvodňovacími vrtmi s dĺžkou 20,0 metrov sa uskutočnilo drénovanie puklinovej podzemnej vody z masívu a pokryvných sutí,čím sa zároveň odľahčil začiatočný úsek razenia prieskumnej štôlne. Na zabezpečenie portálových klenieb prieskumnej štôlne východného aj západného portálu bol navrhnutý dáždnik z injektovaných mikropilót v dĺžke 15 až 22 metrov v sieti 0,4 m.Dĺžka mikropilótového dáždnika bola navrhnutá s ohľadom na rozvoľnenosť masívu tak,aby bol zabezpečený strop klenby pri prvých metroch razenia prieskumnej štôlne.Injektážou sa dosiahlo výrazné spevnenie povrchových sutín a stmelenie uvoľnených blokov.
Materiál pochádza zo stránky:
www.stavebnictvoabyvanie.sk