No a potom je tu ešte Branisko. Tu sa zišlo viac negatívnych faktorov. To, že Mečiar prideľoval zakázky, na tom nevidím nič zásadne zlého ako MH upozorňuje - nebyť Mečiara, ktoviekde sú diaľnice. Aj Doprastav mal v tých časoch existenčné problémy a zahraničie nebolo naklonené ísť investovať do SR, ale určite by žiadna firma nemala problém. Kritizujú sa zmeny projektov, dodatky, ano je to pravda, akurát, že sa to deje aj na Sitine.
1. chyba bola nekompetentnosť každého kompetentného. SSC nedokázala ustrážiť prakticky nič, pretože: kde bol preboha stavebný dozor
2. MDPT nedokázalo ustrážiť SSC, toľkého predraženia a nič sa nedialo.
3. SSC mala jasne vidieť problémy stavebnej firmy, napríklad na úseku Ladce-Sverepec a na ďalších: napríklad ak štát uhradí financie a stále sa nestavia a malí dodávatelia nemjaú zaplatené za tovary, tak je kdesi chyba. A to nebolo vypuklé 1 rok, to už muselo byť predtým vážne min. 2 roky, lebo proste to je systém: nespokojného subdodávateľa "vyhodím" a najmem ďalších dvoch a všetkým môže firma dlhovať nejaké financie a systém funguje. Ale to je neskúsenosť MDPT a SSC.
4. Totálne zlyhanie MF SR, veď to sa nedá tak robiť: dáme 1 mld. SKK na Branisko, aby za 1/2 roka bolo otvorené. A za 1/2 roka sa len skonštatuje, že ešte chýba 1 mld. SKK na ................. tak ďalší rok to isté: to sa hovorilo, že štát robí ďalekohľad na východ SR, že aby lepšie tá vláda z BA videla na tie Košice a že stále sa miliardy hádžu a stále sa nevracajú v podobe otvoreného tunela.
5. No a potom zase technológie sa montovali dlhšie, než sa mali, bola aj nehoda vo svete, tak sa zmenil projekt a dali sa najlepšie technológie, pri slove Branisko sa vláde vlasy ježili a právom a stále sa zdalo: dáme ešte 0,5 mld. SKK a bude to otvorené, ale ono nebolo, ale to vláda mohla aj sama vidieť: tak potom na čo má vláda, resp. MDPT nejakú SSC a na čo je potom stavebný dozor
V SR sa postavil tunel, jednorúrový s jednými z najlepších technológií, ktoré sú vo svete použité. Ale za cenu dvojrúrového. Nevyhovuje vetranie - pre laikov, nič mu nie je, ale bude fungovať až keď sa dostavia aj druhá rúra, takto sa môže zdať, že v tuneli je niekedy viac dymu, ale neohrozuje to zdravie.
V SR sa postavil tunel, ktorý mal zabezpečiť, že motoristi nepôjdu cez Krompachy do Košíc, ale napriamo.
Ale tak sa robia veci v SR, stavia sa na 1/2 a najlepšie všetko, ešte aj toto 1/2 riešenie sa dnes pomaly rozpadáva, lebo nebolo spravené odvodnenie vozovky tak ako malo byť.
No a čo sa týka odstávok tunela, nech mi nikto netvrdí, že to je štandardné, nie je a za tým si ja stojím, ak to naši diaľničiari nevedia spraviť (ono je to skôr cez najaté firmy, ktoré údržiavajú technológie), tak je kdesi chyba. Odstávka 5 km tunela za robenia 24h denne predsa nemôže trvať viac ako 6-7 dní, max. 2x za rok. Prípustné sú nejaké dopravné nehody, ale to je na pár hodín max. 10x za rok. V SR je tento tunel zavretý pomaly 2 mesiace ročne a že sa robí maximum: spadnutá rampa 1 týždeň a nikoho to nezaujímalo, tunel bol uzavretý, mám hľadať článok
Nie, vážení, tunel bol postavený tak, že sa mohli 2 takéto tunely postaviť, je udržiavaný tak, že je 2x dlhšie zatvorený, než je to nutné. A v tom je tá chyba: Keď niečo staviam, robím to pre ďalších min. 50 rokov bez zásadnejších opráv a keď už niečo mám udržiavať, robím to tak, aby to bolo čo najviac k dispozícií, lebo ide o mýto - toto bude platiť v r. 2009, dúfam, že dovtedy sa veci zmenia.
A mimochodom, tunel Branisko v priamej sfére rozvoja regiónov nespôsobil nič prevratné: poškodené spodné vody pri výstavbe, ohrozenie jednej reštaurácie, lebo je zrazu mimo hlavnej cestnej trasy. Nového investora nevidieť.