od Dialniciar » 25. Jan 2010 23:29
Z inej stránky: V niektorých prípadoch je vhodné navrhnúť tunel ako hĺbený z povrchu v celej jeho dĺžke. Obvykle ide o tzv. nadchod pre prírodu alebo biokoridor. Bezproblémový prechod pre zvieratá z jednej strany diaľnice na druhú zabezpečujú navádzacie ploty. V teréne je vyhĺbený zárez. V tomto záreze je vybetónováná železobetónová klenba tunela. Následne je takto vytvorený tunel zasypaný materiálom, ktorý sa nachádzal na mieste pôvodného biokoridoru.
Aj v prípade razeného tunela konfigurácia terénu zvyčajne neumožňuje zahájenie razenia tunela pred vytvorením zárezu a hĺbenej časti tunela v oblasti portálov, pretože nadložie nie je dostatočne pevné a samonosné. Zvyčajne má hĺbená časť tunela dĺžku niekoľko desiatok metrov, výnimočne aj stoviek metrov.