Moderátor: Moderátori
magnus napísal:V STR na zapade je nieco cez 600 m, na ostatnych celbach menej, presne cisla dufam dodam buduci tyzden. Sumarne cca 1600 m. V tychto usekoch sa uz razi ADECO, ved to vidiet Je vyrazeny plny profil az po celbu a pouzivaju sa masivne ocelove nosniky, preto je ten tvar primaru taky nepravidelny, na rozdiel od obrysu NRTM, ktorym sa razilo zo zaciatku. Na betonaz sa chystaju, asi si chcu dat este trochu vacsi odstup.
magnus napísal:Dnes sú stroje podstatne univerzálnejšie a napríklad také Višňové by dnes už vôbec nebol problém realizovať aj TBM. Dnešné stroje zvládnu bez veľkých prestavovaní kvalitnú tvrdú horninu aj tektonicky porušené pásma (aj kras, keď tu niekto položil túto otázku). Do kalkulácií skôr vstupuje čas, logistika (TBM je fabrika, ktorú musíte nonstop živiť materiálom, ale na trošku inej úrovni ako pri NRTM, kde keď sa zhotoviteľ nedohodne s Jožom na cene cementu, tak sa dohodne s Ferom - hrubo povedané, čo ale pri tubingoch moc nejde, resp.ide ťažšie), životné prostredie, kvalifikovanosť pracovnej sily.... To že dnes na Višňovom máme čo máme, je len odrazom skôr historického politického vývoja a neustálych zmien koncepcií.
Toto vobec nezalezi od stroja, ale od tubingov, ktore montuje. Dnes je pristup ten, ze sa na ne da tesnenie a tunel ostane vodotesny. Nebolo tomu tak vzdy a konzervativni projektanti a investori kreslili aj sekundarne ostenie alebo s nim pocitaju ako s rezervou, ktora nemusi byt aktivovana (napr. Koralmtunnel v Rakusku). Istu dobu robilo problem zatazenie od poziaru, ale spickovi vyrobcovia prefabrikatov dnes vedia vyrobit dielce s polypropylenovymi vlaknami, ktore splnia poziadavku minimalnej zivotnosti. Takze strojne budovane tunely su dnes vylucne jednoplastove.Pista napísal:magnus napísal:Výhoda je v tom, že za strojom je kompletný vodotesný tunel,
Nieje nutne pravda, závisí od použitého TBM. Presné dáta nemám, ale povedal by som, že väčšina TBM vyrobí len primárne ostenie. (Áno, TBM v Prahe montovalo priamo sekundárne ostenie z prefabrikovaných montovaných dielov.)
Pista napísal:magnus napísal: kde možno inštalovať v tesnom závese vozovku a technológie,
Asi by to šlo organizačne zabezpečiť, ale doprava vyrúbaného materiálu na dopravníku smerom von z tunelu, doprava betónovej zmesi k TBM, kabeláž VN, vzduchotechnika a doprava obsluhy k TBM by proces inštalovania izolácie, sekundárneho ostenia, vozovky a techniky značne skomplikovali. Preto sa to v drvivej väčšine robí až po prerazení a demontáži TBM.
Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.