D1 tunel Višňové

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Možný názov tunela

Višňové
154
70%
Dubná skala
21
10%
Hoblík
7
3%
Goleštan (Goldstein)
7
3%
Malá Fatra
31
14%
 
Celkový počet hlasov : 220

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod bodrik » 09. Jún 2016 00:41

Rúbanina sa z rúr vozí von Tatrovkami? Nieje tam na to nejaký vláčikový/pásový dopravný systém..?
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 697
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 01:30

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Lorenc » 09. Jún 2016 09:34

bodrik napísal:4,5m na den by bolo stale malo. Takym tempom by na konci roka 2019 este len prerazili rury. Musia vysekavat aspon na 6m denne ako nutne minimum ak to chcu stihnut v terminoch.
Lorenc, pokial sa nemylim, tak sa razi non-stop. Ale dlzky zmien neviem. Ak sa mylim, nech ma niekto opravi.


Tak razí sa Nonstop? Nik to nepotvrdil.
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miro2786 » 09. Jún 2016 09:48

Bol som doma cez víkend a informácie čo mám, tak sa určite razí nonstop. A ako ste počítali, koľko metrov razia za deň?
Ja len podla dedukcie toho,že začiatkom mája boli na troch kilometroch a teraz sú skoro na 4, tak potom je to jednoduchá matematika nie, vyrazili kilometer? Ak je to kilometer len v hlavných 4 tubusoch, tak 1000/4/30 dní-tak za 24 hodín je to 8,33 metra na tubus, ak je to aj s únikovými počítané,tak vtedy 6 tubusov, takže 1000/6/30- tak za 24 hodín je to 5,55 metra na tubus a keby mali len 900 m na 6 tubusov, tak je to stále priemer 5 metrov na tubus. Alebo sa mýlim? Možno som niečo zabudol, Keď tak ma opravte.
miro2786
návštevník
 
Príspevky: 31
Obrázky: 13
Založený: 06. Máj 2014 22:29

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Lorenc » 09. Jún 2016 10:11

A koľko tatroviek rúbaniny vyjde z jedného výrubu v jednej tunelovej rúre. Bodrík dopravník tam asi nebude. Pri akom type tunelovej stavby sa uvažuje s koľajovými dopravníkmi?
Lorenc
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 727
Obrázky: 18
Založený: 06. Máj 2005 10:43

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miro2786 » 09. Jún 2016 10:15

Lorenc, príspevok vyššie od plša máš počet tatroviek
miro2786
návštevník
 
Príspevky: 31
Obrázky: 13
Založený: 06. Máj 2014 22:29

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Xenon » 09. Jún 2016 10:16

miro2786

Zobral som najnovšie dáta zo ZP, severná aj južná tunelová rúra (zdroj: admin žilinské diaľnice), od VP som nenašiel najaktuálnejšie dáta, takže som s razením od VP nepočítal. Najnovšie dáta zo ZP (6.6.2016) som porovnal s dátami pre ZP z 5.4.2016 (obrázok od maher, vyzerá dosť oficiálne), z toho som vypočítal koľko prerazili v každej rúre za tie 2 mesiace, v severnej aj v južnej od ZP. V južnej vyšlo vyššie tempo ako v severnej: 3,8 m/deň...z toho som usúdil, že maximálne touto rýchlosťou sú schopní momentálne raziť od ZP. Ako píšem, nepočítal som s razením od východného portálu, nepočítal som sa razením výklenkov, zobral som iba dáta, ktoré boli ako tak relevantné a známe, od ZP. Vychádzal som aj z môjho predpokladu, že v južnej rúre od ZP mali určitý sklz voči severnej rúre, tak sa asi snažia znížiť vzájomný rozdiel medzi kalotami na tých cca 100 či 150 m, takže asi väčšie úsilie vrhli do južnej tunelovej rúry a severná síce nestojí, ale pokračuje pomalšie zatiaľčo južná sa za ňou doťahuje. Len moja špekulácia, samozrejme. Takže tempo južnej rúry som bral ako to, čo sú momentálne schopní raziť (ak sú motivovaní a chcú) v rúrach od ZP...takže 3,8/deň je rýchlosť v 1 čelbe, nie v 4 či 6 čelbách spolu. A len som si zašpekuloval, či tých 3,8m/deň v 1 čelbe je dosť rýchle alebo nie...no a následne sme prišli v diskusii k záveru, že ak budú raziť v kryštaliniku, tak to môžu ešte zrýchliť.
Xenon
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 03. Jan 2007 15:17

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miro2786 » 09. Jún 2016 12:00

Xenon

jasne jasne to chápem to súhlasí ty si vypočítal priemer za dva mesiace od ZP, ten môj výpočet je len čisto hrubý odhad na ten jeden kilometer, ktorý udájne za ten posledný mesiac mesiac vyrazili celkovo
miro2786
návštevník
 
Príspevky: 31
Obrázky: 13
Založený: 06. Máj 2014 22:29

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod plš » 09. Jún 2016 16:30

Aká tatrovka pracuje na tuneli Višňové doložil Miroslaw gallery/image_page.php?album_id=139&image_id=33262 . Ide o dumper Volvo A25E 6x6, odvezie 15m2 resp. 24 t. Pre ilustráciu z Holbrových videí dumper A25E: https://www.youtube.com/watch?v=VTCM2jO ... 7jOYv-m93- .
Razený tunelový profil, čo som vyššie počítal s 100-110 m2 patrí skôr NRTM, v časopise Tunel /citovaný vyššie/ preberajú tunel v Taliansku razený metódou ADECO-RS a ten mal rúbaný profil od 120-145 m2.
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 23:26
Bydlisko: Košice

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod rado » 21. Jún 2016 20:27

Podľa vyhlásenia NDS na kontrolnom dni je vyrazených 3.5 km (neuvádzajú ku ktorému dňu)
:arrow: viewtopic.php?f=35&t=21555
Obrázok používateľa
rado
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 813
Obrázky: 5
Založený: 27. Feb 2008 21:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miro2786 » 22. Jún 2016 09:15

tak podla radovho odkazu, kde píšu,že by mali raziť až 30 metrov denne,takže aj 7,5 metra za deň na tubus,to znie fajn
miro2786
návštevník
 
Príspevky: 31
Obrázky: 13
Založený: 06. Máj 2014 22:29

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Xenon » 22. Jún 2016 10:52

Pred cca týždňom to vychádzalo výpočtom tak, že od VP razia v severnej rúre rýchlosťou asi 5,2 m/deň a od západu v južnej asi 3,8 m/deň. Ak s tými rýchlosťami počítame aj na ďalších 2 čelbách, tak to spolu vychádza (x2) na 17,96 m/ deň vo všetkých rúrach spolu. Tieto vypočítané hodnoty celkom dobre korelujú s aktuálnymi info: viewtopic.php?f=35&t=21556 kde je uvedený aktuálny denný razičský výkon cca 17,5 m. Tiež sa v článku uvádza, že majú vyrazených 3700 m a to by tiež sedelo s dopočítanými/predpokladanými hodnotami. Tých 30 m/deň mne osobne pripadá trošku prehnané, ale ak by to dosiahli, bolo by to samozrejme super. Vychádza to mne laikovi tak, že ešte asi 4 mesiace by terajším tempom mali raziť od ZP, kým sa dostanú do lepších geologických podmienok, takže od západu asi najbližšie 4 mesiace nebudú veľmi zvyšovať rýchlosť a zostane tam tých cca 3,8m/deň a aby DNES vyrazili 30 m denne vo všetkých rúrach, tak od východu by museli vyraziť denne v každej rúre cca 11 m, teraz razia asi 5,2 m. Pripadá mi to momentálne nereálne. Ale :!: ...je pravda, že oni vlastne ani nepovedali kedy predú na tých 30 m denne :D Možno najskôr o tie 4 mesiace, keď aj zo ZP prejdú do zony kryštalinika...skôr asi nie.
Xenon
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 03. Jan 2007 15:17

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miro2786 » 22. Jún 2016 13:55

Ale áno písali, tých 30m bude až ,keď prejdu do vhodnejšieho geolog. prostredia (čiže,keď aj zo ZP prejdú do zóny kryštalinika)
miro2786
návštevník
 
Príspevky: 31
Obrázky: 13
Založený: 06. Máj 2014 22:29

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod mirsi » 23. Jún 2016 13:58

http://www.topspeed.sk/aktualizovane-st ... nove/10653

K 22.06.2016 je stav prác nasledovný:



Od východného portálu
severná tunelová rúra: 1026,46 m
južná tunelová rúra: 797,34 m
odvodňovacia štôlňa: 452,8, m

Od západného portálu
severná tunelová rúra: 1002,61 m
južná tunelová rúra: 925,59 m
odvodňovacia štôlňa: 219,91 m


celkovo bude mať severná rúra dĺžku: 7 424,9 m
celkovo bude mať južná rúra dĺžku: 7 462,0 m
mirsi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 490
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 16:21

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miro2786 » 23. Jún 2016 14:46

tak zo západu sa nám to zrýchľuje:-) len dobra správa
miro2786
návštevník
 
Príspevky: 31
Obrázky: 13
Založený: 06. Máj 2014 22:29

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Xenon » 23. Jún 2016 15:54

miro2786, nevypadá to tak.
Skúsim zhrnúť posledné data z rôznych zdrojov (maher, zilinskedialnice, relix atd.). Hádam som sa nikde nesekol, malo by to byť takto:

******************** 5.4.2016 (8:30)******************** 6.6.2016******************** 15.6.2016******************** 22.6.2016
ZP STR*************** 798 m********************** 962 m (2,64 m/deň)******************N/A******************** 1002,6 m (2,54 m/deň)
ZP JTR*************** 636 m********************** 871 m (3,79 m/deň)******************N/A********************* 925,6 m (3,41 m/deň)
VP STR*************** 627 m**************************** N/A********************1000 m (5,25 m/deň)********** 1026,5 m (3,79 m/deň)
VP JTR*************** 452 m**************************** N/A*******************************N/A********************* 797,3 m (4,43 m/deň)

Vyzerá to tak, že zo západu si v severnej rúre v podstate držia tempo, ale asi nie je nejaké extra vysoké...pri tomto tempe sa prerazia do kryštalinika za ďalších viac ako 5 mesiacov. V južnej rúre od západu trošku zvoľnili, aj keď nie výrazne...a z východu v severnej rúre tých pekných optimistických 5,25 m/deň tiež spadlo na tých 3,8 m/deň...Podľa mňa zvoľnili tempo asi preto, lebo razia viac tie odvodňovacie šachty...(aj tie treba, ale nie sú až tak zaujímavé ako samotné rúry :) ) No a južná rúra od východu má slušné tempo 4,43 m/deň.
Xenon
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 03. Jan 2007 15:17

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod legal » 21. Júl 2016 09:41

Posledné čísla sú takmer mesiac staré. Sú nové čísla ?
legal
diskutujúci
 
Príspevky: 81
Obrázky: 4
Založený: 11. Máj 2006 20:59

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod plš » 21. Júl 2016 15:19

Legal, keď presná kalkulačka počíta nepresné údaje, tak by to mohlo vyzerať takto:
ak beriem výkon sumárne cca 13m / deň
ku 15.6.2016...... suma 3752m alebo 4000m ........... 5.7.2016 /1000m/77 dní/
ku 30.6............. 3947m 5000m ........... 19.9.
ku 31.7............. 4350m 6000m ........... 5.12.
ku 31.8............. 4753m
ku 30.9............. 5143m
ku 31.10............ 5546m
ku 30.11........... 5936m
ku 31.12........... 6339m
Treba dodať, že toto sú čísla podľa Xenonom spočítané výkony razenia v určitom okamžitom momente /tzv. vycané z prsta/ a či ladia so skutočnosťou je otázne. Môže to slúžiť len na našu hrubú predstavu. A na vyprovokovanie tých, čo niečo začuli :mrgreen: , aby sa snami podelili.
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 23:26
Bydlisko: Košice

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod tomino1971 » 16. Aug 2016 18:37

Zdravím. Hodí niekto aktuálne vyrazené metre tohto tunela, lebo nejak sa to tu neobjavuje novými informáciami. Ale zrejme prázdniny a dovolenky.
tomino1971
návštevník
 
Príspevky: 30
Založený: 28. Dec 2013 00:04

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod EmBe » 24. Aug 2016 18:53

http://zilinskedialnice.sk/aktualne-dia ... l-visnove/
Ku 24.8.16:
Západný portál :
STR – severná tunelová rúra – 1263,29 m
JTR – južná tunelová rúra – 1133,16 m

Východný portál :
STR – severná tunelová rúra – 1395,60 m
JTR – južná tunelová rúra – 1162,63 m

Dovedna teda 4954.68 m.
Obrázok používateľa
EmBe
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 458
Obrázky: 481
Založený: 24. Jan 2010 21:33

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Xenon » 24. Aug 2016 19:34

Tak to sú super správy!
Nad očakávanie zvýšili tempo v ZP STR.

ZP STR: predtým 2,54 m/deň, teraz 4,13m/deň
ZP JTR : udržujú tempo, predtým 3,41 m/deň, teraz 3,29 m/deň
VP STR: predtým 3,79 m/deň, teraz 5,86 m/deň!
VP JTR: predtým 4,43 m/deň, teraz 5,79 m/deň!

Krásne zrýchlili aj od východu, v tom kryštaliniku sa im asi razí dobre.

Predtým vyrazili tak 14m/deň a najnovšie to vychádza až 19m/deň. Super...

Predpokladám, že STR prerazia ako prvú, už vidieť, že od ZP sa vždy vrhnú na razenie severnej rúry, urobia si náskok oproti južnej rúre, potom trochu zvoľnia v severnej a dotiahnu sa razením od ZP v JTR, a potom zase razia viac v severnej a dotiahnu sa v južnej. Tak je asi nastavený ten technologický proces ?!? Z východu asi razia viac-menej stabilne rýchlo v oboch rúrach, len ta južná rúra sa myslím začala raziť neskôr, tak má sklz, ale tempo vyzerá byť v oboch rúrach v pohode.

Krásne výsledky.
Xenon
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 03. Jan 2007 15:17

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Maxx787 » 24. Aug 2016 20:18

presne to vychadza ako som pisal :-) ze ked sa dostanu cez zlomy v prvych cca 1000 metroch od VP tak mozu ist na tempo cca 5m/d. co sa splnilo, teda mame uz vyrazenu tretinu celej dlzky tunelovych rur. Este lepsia sprava je, ze mozno az na niektore mensie zlomove casti to tempo mozu drzat. :-)
Geography is not a career, is post apocalyptic survival skill
Maxx787
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 529
Obrázky: 58
Založený: 03. Okt 2014 18:33
Bydlisko: NO

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod plš » 24. Aug 2016 20:43

Xenon, magnus, či Marušic nás naučili, že čelby v rúrach bývajú posunuté cca 150m, aby napr. novostrieľaná rúra neblaho neovplyvňovala stav vedľajšej dlhšej TR /hornina, primárne ostenie/. Tu na Všňovom cca 130 resp. 230m.
Že sa konzorciu darí a ľudia zvládli postup a požiadavky metódy ADECCO RS, sa dobre číta aj pozerá z obrázkov. Zrejme geológia je už prajná a dá sa predpokladať, že rýchlosť postupu v TR nebude kolísať. Dobre by bolo, keby konzorcium využilo kanál cez stránku ŽD na informovanie verejnosti aj svoje PR /viď Eurovia/.
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 23:26
Bydlisko: Košice

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod miroslaw » 02. Sep 2016 23:09

Stav k 2.9.2016
Východný portál / East portal
Severná tunelová rúra – STR – 1448,61 m
Južná tunelová rúra – JTR – 1206,95

Západný portál / West portal
Severná tunelová rúra – STR – 1298,37 m
Južná tunelová rúra – JTR– 1173,49 m

http://zilinskedialnice.sk/aktualny-rep ... a-visnove/ + foto
miroslaw
diskutujúci
 
Príspevky: 118
Obrázky: 2045
Založený: 09. Mar 2010 17:26

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod eric987 » 06. Sep 2016 08:17

Kedze ANDi odblokoval oznamenie o zmene NC, kopirujem sem z neho rozhodujuce veci:

Zavazne podmienky technickeho riesenia vyplyvajuce z VO:

Verejný obstarávateľ a stavebník, Národná diaľničná spoločnosť a.s. požadoval vo verejnej súťaži pri návrhu
a realizácii objektov tunela Višňové na stavbe D1 Višňové - Dubná Skala dodržať nasledovné podmienky:
- zachovať existujúcu prieskumnú štôlňu a využívať ju na účely odvodnenia horninového masívu počas razenia tunelových rúr
- upraviť prieskumnú štôlňu na jej trvalé využitie počas prevádzky tunela na účely odvodnenia horninového masívu
- štôlňa bude prepojená s obomi portálmi tunela novovybudovanými úsekmi, ktoré zabezpečia dopravnú prístupnosť od oboch portálov.
- z dôvodu zachovania prieskumnej štôlne upraviť smerové aj výškové vedenie oboch tunelových rúr v úseku medzi portálmi tunela tak aby sa minimalizovala dĺžka úsekov, v ktorých bude južná tunelová rúra razená v osi prieskumnej štôlne.
- smerové a výškové vedenie oboch tunelových rúr má byť upravené tak, aby v prevažnej časti dĺžky tunela bola štôlňa situovaná približne v strede medzi rúrami a zároveň výškovo pod úrovňou tunelových rúr. Osová vzdialenosť tunelových rúr by v prevažnej časti dĺžky tunela mala byť v intervale 40 – 60 m.
- v tuneli Višňové sa neuvažuje s možnosťou obojsmernej premávky ani pre prípad údržby, alebo poruchy zariadení, v prípade uzatvorenia jednej tunelovej rúry sa náhradná doprava prevádza na existujúcu náhradnú komunikáciu I/18
- najvyššia dovolená rýchlosť v tuneli bude 100 km/h, pokiaľ nebude požadovaná nižšia hodnota na základe výsledkov analýzy rizík bezpečnosti tunela
- objednávateľ požaduje navrhnúť a realizovať v tuneli Višňové pozdĺžne vetranie s bodovým odsávaním dymu v maximálnej vzájomnej vzdialenosti bodov odsávania 3000 metrov.


Technicke riesenia jednotlivych stavebnych objektov tunela:
V401-01 Západný portál
Technické riešenie objektu zahŕňa konečné terénne úpravy riešiace zásyp hĺbených tunelov a budovy na západnom portáli. Zmena spočíva v odlišnom tvare a objeme zásypu a v odlišnom ukončení zásypu v mieste vjazdového a výjazdového portálu tunela. Zmeny sú vyvolané zmenou technického riešenia súvisiacich objektov V401-03 Portálová budova a V401-07 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame ZP ako aj zapracovaním požiadaviek verejného obstarávateľa.

V401-02 Východný portál
Technické riešenie objektu zahŕňa konečné terénne úpravy riešiace zásyp hĺbených tunelov a budovy na východnom portáli. Zmena spočíva v odlišnom tvare a objeme zásypu. Zmeny sú vyvolané zmenou technického riešenia súvisiacich objektov V401-04 Portálová budova VP a V401- 08 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame VP.

V401-03 Portálová budova ZP
Dispozícia a poloha budovy sú upravené v nadväznosti na návrh jednotlivých častí technologického vybavenia tunela.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
• V objekte sa neuvažuje sa s trvalou obsluhou.
V budove nie sú umiestnené axiálne ventilátory pre prívod čistého a odvod znečisteného vzduchu, v nadväznosti na zmeny technického riešenie objektu V420-02 Vzduchotechnika
• Plochy jednotlivých miestností sú upravené vzhľadom na nové riešenie technologického vybavenia vychádzajúce z nových technických predpisov a požiadaviek verejného obstarávateľa.
• Cez prvé nadzemné podlažie bude sprístupnená odvodňovacia štôlňa, ktorá zostáva zachovaná.
• Vzhľadom na uvedené zmeny je konštrukčné a dispozičné riešenie budovy zjednodušené, budova je umiestnená medzi tunelovými rúrami, zastavaná plocha sa redukuje o približne 40%.

V401-04 Portálová budova VP
Dispozícia a poloha budovy sú upravené v nadväznosti na návrh jednotlivých častí technologického vybavenia tunela.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
• V objekte sa neuvažuje sa s trvalou obsluhou.
• V budove sú umiestnené axiálne ventilátory len pre odvod dymu v prípade požiaru a nie ventilátory pre prívod čistého vzduchu, čo vyplýva zo zmien technického riešenie objektu V420-02 Vzduchotechnika
• Plochy jednotlivých miestností sú upravené vzhľadom na nové riešenie technologického vybavenia vychádzajúce z nových technických predpisov a požiadaviek verejného obstarávateľa.
• Cez prvé nadzemné podlažie bude sprístupnená odvodňovacia štôlňa, ktorá zostáva zachovaná.
• Vzhľadom na uvedené zmeny je konštrukčné a dispozičné riešenie budovy zjednodušené, zastavaná plocha sa redukuje o približne o 20%.

V401-05 Vyústenie vetracej šachty
Objekt vyústenia vetracej šachty rieši stavebnú jamu a terénne úpravy potrebné pre výstavbu vetracej šachty a budovy pri vetracej šachte. Zmeny technického riešenia spočívajú v zmenšenom objeme stavebnej jamy a zaistenia svahov vzhľadom
na odlišné riešenie objektu V401-6 Budovy vetracej šachty a odlišné riešenie objektu V401-15 Požiarny vodovod s vynechaním nádrže na požiarnu vodu v mieste vyústenia šachty. Redukcia plochy terénnych úprav je približne 40%.

V401-06 Budova vetracej šachty
V mieste vyústenia vetracej šachty bude situovaná budova, slúžiaca na umiestnenie technologického vybavenia vrátane axiálnych ventilátorov pre odvádzanie dymu v prípade požiaru. Dispozícia a poloha budovy sú upravené v nadväznosti na návrh jednotlivých častí technologického vybavenia tunela.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
• V objekte sa neuvažuje sa s trvalou obsluhou.
• V budove sú umiestnené axiálne ventilátory len pre odvod dymu v prípade požiaru a nie ventilátory pre prívod čistého vzduchu, čo vyplýva zo zmien technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika.
• Plochy jednotlivých miestností sú upravené vzhľadom na nové riešenie technologického vybavenia vychádzajúce z nových technických predpisov a požiadaviek verejného obstarávateľa.
• Vzhľadom na uvedené zmeny je konštrukčné a dispozičné riešenie budovy zjednodušené, zastavaná plocha sa redukuje o približne 20%.

V401-07 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame ZP
V mieste západného portálu budú vybudované dve tunelové rúry tvoriace vjazdový a výjazdový úsek tunela Višňové. Tunelové rúry budú realizované v otvorenej jame ako hĺbené, s následným zasypaním.
Zmeny technického riešenia objektu sú nasledovné:
Dĺžka hĺbených tunelov sa mení, narastá na približne 38 m, vzhľadom na odlišné riešenie objektu V401-03 Portálová budova ZP.
• Mení sa tvar profilu tunela, súčasťou profilu nie je vetrací kanál nad dopravným priestorom vzhľadom na zmeny technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika.

V401-08 Tunel budovaný v otvorenej stavebnej jame VP
V mieste východného portálu budú vybudované dve tunelové rúry tvoriace prechodový úsek medzi razeným tunelom a budovou na východnom portáli. Tunelové rúry budú realizované v otvorenej jame ako hĺbené, s následným zasypaním.
Zmena technického riešenia objektu spočíva v zmene dĺžky a tvaru hĺbených tunelov vzhľadom na odlišné riešenie objektu V401-04 Portálová budova VP.

V401-09 Razenie tunela NRTM a primárne ostenie
Pre razenie tunela bude použitá konvenčná metóda razenia, pričom podľa kvality horninového masívu môžu byť použité rôzne techniky rozpojovania od celoprofilovej vrtno-trhacej technológie až po mechanické rozpojovanie a to spolu s aplikáciou svorníkov, oceľových nosníkov a sklolaminátových kotiev ako výstuži čela. Vrtno-trhacia technológia sa použije pri postupe v prípade stabilného výrubu tunela. V úsekoch so zhoršenou kvalitou masívu najmä pri portáloch bude potrebné použiť predzaisťujúce opatrenia. Zmeny technického riešenia objektu sú vyvolané zmenami predpisov, požiadavkami verejného obstarávateľa a tiež zmenami technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Smerové vedenie tunelových rúr je upravené tak, aby osi tunelových rúr v prevažnej dĺžke zabezpečili polohu prieskumnej štôlne približne v strede medzi obomi rúrami.
• Úpravou smerového vedenia tunelových rúr podľa predošlého bodu došlo ku zmene dĺžky razených úsekov tunelových rúr.
• Výškové vedenie je upravené tak, aby tunelové rúry boli v prevažnej dĺžke situované nad odvodňovacou štôlňou, čo zabezpečí jej drenážnu funkciu a zároveň umožní v prevažnej časti dĺžky tunela bezkolízne križovanie s priečnymi prepojeniami.
• Vzhľadom na potrebu sprístupnenia odvodňovacej štôlne od oboch portálov budú v rámci objektu vyrazené krátke úseky novej štôlne v blízkosti portálov, kde dôjde k odstráneniu štôlne razením južnej tunelovej rúry.
• Počet a poloha núdzových zálivov sa mení v nadväznosti na plnenie požiadaviek predpisov
• Počet a poloha výklenkov pre umiestnenie zariadení núdzového volania (V420-07 Systém tiesňového volania - SOS) a hydrantov (V401-15 Požiarny vodovod) sa mení v nadväznosti na plnenie požiadaviek predpisov
• Vo všeobecnosti bude pri razení preferované plnoprofilové razenie.

V401-10 Sekundárne ostenie
Sekundárne (definitívne) ostenie bude realizované z prostého alebo vystuženého betónu do pojazdného debnenia a bude plniť funkciu trvalej nosnej konštrukcie. Zmeny technického riešenia objektu sú vyvolané zmenami predpisov, požiadavkami verejného obstarávateľa a tiež zmenami technického riešenia objektu V420-02 Vzduchotechnika. Zmeny technického riešenia sú okrem zmien popísaných v predošlom objekte nasledovné:
• Tvar profilu tunela bude odlišný v jednotlivých vetracích úsekoch, v úseku pri východnom portáli v dĺžke približne 2,8 km bude profil zväčšený, s vetracím kanálom oddeleným od dopravného priestoru medzistropom.
• Veľkosť vetracieho kanálu je redukovaná o cca 25%, na hodnotu cca 15 m2. Medzistrop bude okrem uloženia na podperách zavesený na závesoch ukotvených v hornej klenbe ostenia
• Vetrací kanál nebude v tomto úseku oddelený vertikálnou priečkou, nakoľko kanál bude slúžiť len na odvádzanie dymu a horúceho vzduchu v prípade požiaru.
• Úsek bez medzistropu bude od západného portálu po začiatok úseku s vetracím kanálom. Priečny profil bude v tomto úseku odlišného tvaru, plocha profilu bude menšia o cca 10%.

V401-11 Priečne únikové cesty
Priečne únikové cesty sú tvorené priečnymi prepojeniami medzi severnou a južnou tunelovou rúrou. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• V tuneli je situovaných celkom 29 priečnych prepojení
• Budú použité len tri typy prepojení, priechodné typy PP-CH (19 prepojení), prejazdné typu PP-OV-T s miestnosťou pre technologické vybavenie (7 prepojení) a prejazdné typu PP-OV-T-TS s miestnosťami pre elektrozariadenia (3 prepojenia)
• Rozmiestnenie priečnych prepojení je upravené tak, aby pravidelná vzdialenosť medzi dvoma susednými prepojeniami bola 250 m, resp. nikdy nie viac ako 300 m.
• Prejazdné prepojenia sú k dispozícii približne každých 750 m, vždy v mieste núdzového zálivu, čo umožní odstavenie vozidla prevádzky v bezpečných podmienkach a garantuje bezpečné podmienky pre pracovníkov údržby.
• Priečne profily jednotlivých typov prepojení sú upravené podľa požiadaviek predpisov a tiež v nadväznosti na technického riešenia technologického vybavenia tunela.

V401-12 Vetranie, vetracia šachta a vetracie kanály
Vetracia šachta je umiestnená približne 1800 m od západného portálu tunela. Podľa kvality horninového masívu bude na hĺbenie použité mechanické rozpojovanie spolu s aplikáciou striekaného betónu, svorníkov a oceľových skruží.
Zmeny technického riešenia vetracej šachty a vetracích kanálov sú nasledovné:
• Vzhľadom na úpravu smerového vedenia tunelových rúr bola poloha šachta upravená tak aby bola šachta situovaná približne v strede medzi dvomi tunelovými rúrami
• Profil vetracej šachty nebude rozdelený na časť na prívod čistého vzduchu a časť na odsávanie znečisteného vzduchu. Celým profil bude slúžiť na odsávanie dymu v prípade požiaru.
• Káblové vedenia budú umiestnené vo vnútri šachty v priestore chránenom požiarne odolnou prepážkou.
• Šachta bude hĺbená zhora nadol, rozširujúc existujúci vetrací komín priemeru 1,0 m, vybudovaný počas výstavby štôlne.
• Sekundárne ostenie šachty bude realizované zdola nahor.

V401-13 Odvodnenie - vozovková voda
Odvádzanie vody z povrchu vozovky je navrhnuté odvodňovacím systémom oddeleným od odvádzania vody z horninového prostredia. Objekt rieši zachytenie a následne odvedenie znečistenej vody z vozovky tunela. Súčasťou objektu budú na oboch portáloch akumulačné havarijné nádrže. Zmeny technického riešenia sú malé a spočívajú v mierne modifikovanom tvare odvodňovacích žľabov a tiež v odlišnej polohe žľabov po oboch stranách vozovky, vzhľadom na odlišné klopenie vozovky kvôli
zmene smerového vedenia.

V401-14 Odvodnenie - horninová voda
Objekt rieši odvádzanie horninovej vody z oboch tunelových rúr. Zmeny technického riešenia objektu vyvolané najmä požiadavkami verejného obstarávateľa na zachovanie prieskumnej štôlne sú nasledovné
• Hlavný zberač umiestnený pod vozovkou je vynechaný
• Odvodnenie je zaústené do existujúcej prieskumnej štôlne vrtmi vedenými z výklenkov na čistenie drenáže.

V401-15 Požiarny vodovod
Požiarny vodovod zabezpečuje dodávku vody do tunelových rúr v množstve požadovanom platnými predpismi. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Požiarna nádrž v mieste vyústenia šachty bude zrušená, zásobovacie potrubie nebude vedené k vetracej šachte
• Čerpacia stanica v priečnom prepojení v tuneli bude zrušená
• Požiarny vodovod bude zásobovaný drenážnou vodou z tunela, ktorá bude zachytávaná v zbernom objekte v odvodňovacej štôlni
• Odtiaľ bude voda čerpaná do vodojemu na západnom portáli, s minimálnym objemom nádrže na stálu zásobu vody na hasenie požiaru 160 m3
• Vo vodojeme bude umiestnená automatická tlaková stanica zabezpečujúca požadované tlakové parametre v potrubí v celej dĺžke tunela.

V401-16 Stavebné úpravy
Objekt zahŕňa káblové trasy a káblové šachty v tuneli. Súčasťou objektu budú aj stavebné úpravy existujúcej prieskumnej štôlne a zabezpečenie dlhodobej únosnosti a trvanlivosti jej konštrukcie v súlade s jej trvalým využitím na odvodnenie masívu. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Káblové trasy v tuneli sú navrhnuté v nadväznosti na požiadavky technologického vybavenia tunela
• V štôlni je vytvorená možnosti kolesovej dopravy v celej dĺžke štôlne tak, aby bol zabezpečený prejazdný prierez rozmerov 1,8 x 2,2 m
• Ostenie bude miestne (podľa potreby) zaistené striekaným betónom vystuženým nekovovou rozptýlenou výstužou
• odvodňovací kanál v dne štôlne bude prekrytý, tak aby dno bolo pochôdzne a prejazdné.
• Okrem portálov bude štôlňa sprístupnená z troch priečnych prepojení nachádzajúcich sa v mieste núdzových zálivov.
• V štôlni bude zriadený zásuvkový rozvod s možnosťou pripojenia každých 100 m.

V401-17 Vozovka tunela
V tuneli je navrhnutá vozovka s nevystuženým cementobetónovým krytom s rezanými pozdĺžnymi a priečnymi škárami. Zmeny technického riešenia vozovky sú nasledovné:
• Zmena skladby vozovky s cementobetónovým krytom
• Hranice vozovky s cementobetónovým krytom budú vo vzdialenosti min. 50 m pred obomi portálmi tunela.

V420-01 Osvetlenie tunela vrátane portálových úsekov
Súčasťou riešenia osvetlenia tunela je adaptačné osvetlenie, prejazdné osvetlenie, osvetlenie núdzových zálivov, požiarne núdzové osvetlenie, osvetlenie vstupov do priečnych prepojení, vodiace osvetlenie komunikácie, osvetlenie priečnych prepojení a osvetlenie diaľnice pred portálmi tunela. Zmeny technického riešenia osvetlenia sú nasledovné:
• Osvetlenie tunela je navrhnuté na základe predpisov obsiahnutých v smernici CEN CR 14380 - „Využitie osvetlenia - Osvetlenie tunelov“.
• Svietidlá adaptačného osvetlenia budú umiestnené v dvoch radoch.

V420-02 Vzduchotechnika
Projektové riešenie vetrania je navrhnuté na základe dopravných údajov z roku 2011 a znenia TP 12/2011 Vetranie cestných tunelov. Pri návrhu vetrania nie je uvažovaná obojsmerná premávka v tunelových rúrach. Zmeny technického riešenia sú nasledovné:
• Núdzové vetranie je navrhnuté s bodovým odsávaním v prípade požiaru.
• Pre prípad požiaru sa počíta s dvomi oblasťami odsávania dymu, pričom jedna oblasť sa bude nachádzať pozdĺž prvých cca 2800 m od východného portálu a druhá cca 1800 m od západného portálu, kde sa nachádza vetracia šachta.
• Na odsávanie dymu sú navrhnuté axiálne ventilátory umiestnené v dvoch vetracích staniciach, v budove na východnom portáli a v budove nad šachtou.
• Pre normálnu prevádzku je navrhnuté pozdĺžne vetranie
• Pozdĺžne vetranie bude zabezpečené pomocou prúdových ventilátorov umiestnených pod stropom tunelovej rúry.

V420-03 Meranie fyzikálnych veličín
Súčasťou objektu sú prístroje určené na kontrolu ovzdušia a riadenie dopravy v tuneloch a pri portáloch. Tieto prístroje budú slúžiť na monitorovanie kvality vzduchu vo vnútri tunela a tiež na reguláciu prúdových a axiálnych ventilátorov v závislosti od emisií z vozidiel. Zmeny technického riešenia sú najmä v počtoch jednotlivých zariadení, pričom dôvodom je znenie nových predpisov:
• Meranie oxidu uhoľnatého (CO) a opacity vzduchu v tuneli v počte 9 meracích staníc v každej rúre
• Meranie teploty a rýchlosti prúdenia vzduchu v tuneli v počte 10 meracích staníc v každej rúre
• Meranie teploty vzduchu v technických miestnostiach v počte 11 meracích staníc
• Meranie prietoku vzduchu vo vetracom kanáli v počte 3 stanice pre každú rúru a 1 pre vetraciu šachtu.
Ďalšie zmeny sa týkajú častí stavby, ktoré nemajú podstatný vplyv na životné prostredie, preto ich podrobnejšie nepopisujeme:
• V420-04 Riadiaci systém dopravy
• V420-05 Riadiaci systém technológie vrátane EZS
• V420-06 Elektrická požiarna signalizácia
• V420-07 Systém tiesňového volania - SOS
• V420-08 Uzatvorený televízny okruh vrátane videodetekcie
• V420-09 Rádiové spojenie
• V420-10 Evakuačný rozhlas
• V420-11 Dispečerský telefón
• V420-12 Silnoprúdové rozvody
• V420-13 Systém uzemnenia a pospájania
• V420-14 Dopravné značenie, trvalé a premenné
• V420-15 Vetranie tunelových prechodových chodieb
Z uvedeného popisu vyplýva, že väčšina navrhovaných zmien súvisí so spresnením technického riešenia, bez podstatných zmien vo vplyvoch na životné prostredie. Z pohľadu životného prostredia možno za najvýznamnejšiu zmenu klasifikovať zmenu v odvetraní tunela, ktorej zásadný efekt je, že emisie z tunela budú odvádzané iba v miestach portálov, pričom v pôvodnom technickom riešení bol odvod emisií riešený aj vetracou šachtou. Pri súčasnom riešení bude vetracia šachta slúžiť na odvádzanie emisií iba v prípade požiaru. Schéma vetrania je uvedená v prílohe č. 2.
Spôsob odvetrania tunela má rozhodujúci vplyv na distribúciu a rozptyl emisií z tunela. V normálnej prevádzke sa navrhuje pozdĺžne vetranie, čo znamená, že znečistený vzduch bude vždy vytláčaný celým profilom tunelovej rúry. Miesto vypúšťania emisií bude vždy len na príslušnom výjazdovom portáli jednosmernej tunelovej rúry. Na východnom portáli je výjazdový portál umiestnený na južnej tunelovej rúre a na západnom portáli na severnej tunelovej rúre.
eric987
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 93
Založený: 16. Júl 2014 09:16

Re: D1 tunel Višňové

Odoslaťod Xenon » 06. Sep 2016 09:32

- v tuneli Višňové sa neuvažuje s možnosťou obojsmernej premávky ani pre prípad údržby, alebo poruchy zariadení, v prípade uzatvorenia jednej tunelovej rúry sa náhradná doprava prevádza na existujúcu náhradnú komunikáciu I/18

:shock: :roll:
Xenon
diskutujúci
 
Príspevky: 161
Založený: 03. Jan 2007 15:17

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.