Najpotrebnejsi tunel

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Najpotrebnejsi tunel je podla vas...

Branisko 2. rura
4
4%
Horelica 2. rura
2
2%
Sitina
5
5%
Visnove
85
78%
Korbelka
7
6%
Iny tunel na D1
1
1%
D4 Karpaty
2
2%
nejaky cestny/zeleznicny tunel
1
1%
neviem/kazda ina odpoved
2
2%
 
Celkový počet hlasov : 109

Odoslaťod devil » 29. Dec 2008 21:59

ja sa tebou normalne bavim, a nie na vseobecnu temu kto co zvlada, bolo by dobre keby si to uz konecne pochopil...nezaujimam sa kam lezies ty.... :) skoda, ale cez tieto prechody bud nechodi tolko kamionov alebo su nizsie polozene, alebo su celkovo mensie ak ide o prechody....cize nie su porovnatelne...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod Dialniciar » 29. Dec 2008 22:08

Donovaly sú menej vyťažená cesta I. triedy a faktom je, že nezjazdné sú hlavne od BB strany. ZA VÚC má viac horských priechodov a predsa zvláda údržbu lepšie.

Nebavíš sa so mnou normálne, lebo ty sa vôbec nebavíš - ty furt dookola opakuješ to isté.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod devil » 29. Dec 2008 22:16

menej oproti ktoremu prechodu s akou dlzkou a akou nadmorskou vyskou (?)...to je drzanie sa temy, nie odbacanie...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod Dialniciar » 29. Dec 2008 22:17

devil napísal:menej oproti ktoremu prechodu s akou dlzkou a akou nadmorskou vyskou (?)...to je drzanie sa temy, nie odbacanie...


Chceš mi tvrdiť, že Donovaly sú jedinečné na Slovensku ?

Veliký omyl, ... naopak pravdou je, že BB VÚC nezvláda údržbu svojich ciest. :!:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 29. Dec 2008 22:20

Strečnom prechádza 3x toľko áut ako Donovalmi, ale Strečno nekolabuje pri 3cm snehu. :wink: A to tam ešte sem-tam padá skala, je tam dopravná nehoda blokujúca jeden jazdný pruh. :idea:

To sú fakty. :wink:

A devil - to isté je na z BB strany na Čertovici, Vernári, ale z opačných strán také problémy nie sú ... :wink:

Takže nejde o dĺžku, nadmorksú výšku - respektíve ide o to len pri plánovaní a sukutočňovaní zimnej údržby. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod devil » 29. Dec 2008 22:22

prave naopak pytam sa ze ktory prechod je komplexne porovnatelny s donovalmi (?), biela hora, soroska atd. asi tazko, pytat sa je sucast rozhovoru.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod Dialniciar » 29. Dec 2008 22:25

A ja sa ťa po x-krát pýtam, prečo viazne údržba na Čertovici, Vernári a Donovaloch zo strany BB VÚC a z tej druhej je vždy lepšia ... a pýtam sa ťa to dlhšie ako ty mňa to "svoje" - ale tebe keď prídu argumenty, otáčaš ako len vieš. Akurát, že zbytočne, lebo do fachu cestárskeho sa nevyznáš a to ani teoreticky!
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod devil » 29. Dec 2008 22:46

lebo na certovici a vernari to zdaleka neviazne tak ako na donovaloch. to je odpoved pre teba, mna zaujima ktory prechod v tych krajoch kde sa udajne staraju lepsie je porovnatelny s donovalmi, ze ci sa do niecoho vyznas alebo nie - to moze povedat hocikto na fore, staci si precitat par veci z netu.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod johhan » 29. Dec 2008 23:01

devil - konfiguráciou terénu prevýšením a ešte horšími klimatickými podmienkami ( otvorený sever-juh ) je porovnateľná Kremnica - intenzita je nepodstatná pretože nemá vplyv na výkon údržby - práveže vyššia intenzita je lepšia - pretože sa to rýchlejšie rozjazdí. Soliť sa tam tiež nemôže a cesta je v horšom stave.
.
Keď to porovnáš tak vychádza že cestári Donovaly jednoducho flákajú aj policajti
johhan
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 39
Založený: 03. Feb 2005 22:43

Odoslaťod Dialniciar » 29. Dec 2008 23:07

devil napísal:lebo na certovici a vernari to zdaleka neviazne tak ako na donovaloch. to je odpoved pre teba, mna zaujima ktory prechod v tych krajoch kde sa udajne staraju lepsie je porovnatelny s donovalmi, ze ci sa do niecoho vyznas alebo nie - to moze povedat hocikto na fore, staci si precitat par veci z netu.


Došli ti argumenty a to hovorí za všetko. Ja som ti navšetko odpovedal. :D
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 29. Dec 2008 23:08

johhan napísal:Keď to porovnáš tak vychádza že cestári Donovaly jednoducho flákajú aj policajti


Bingo. Trefa do čierneho a v prípade policajtov je to aj chyba ZA strany.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod devil » 29. Dec 2008 23:46

klimaticke podmienky su dane hlavne nadmorskou vyskou a vyssia intenzita s nakladiakmi s roznych krajin znamena zvysenu pravdepodobnost absencie vhodnych gum ci snehovych retazi. soroska je intenzitami podobna akurat je o par 100 m nizsie a ostatne su bud tiez nizsie alebo s nizsimy intenzitami alebo oboje. bavime o prechodoch v zime, nie o cestach v uzinach, a svoje osobne ataky si skusaj na niekom inom. certovica zdaleka take problemy nema, to ti oznamujem ked uz "nevidís denne správy o nezjazdnosti horských priechodov".
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod Andrej » 29. Dec 2008 23:51

devil, na slovensku je viac prechodov porovnatelnych (prevysenim, stupanim, nadm, vyskou...) s Donovalmi - vymenujem ti tie, ktore nespravuje BB kraj - Vychylovka-Kykula, Vernar zo S strany, Certovica zo S strany, Branisko... a zaujimave je, ze zimna udrzba je tam naozaj lepsia ako na Donovaloch, M. Sturci ci J strane Certovice, ktore spravuje BB kraj.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Odoslaťod wizard112 » 30. Dec 2008 00:31

Dialniciar napísal:Donovaly sú menej vyťažená cesta I. triedy a faktom je, že nezjazdné sú hlavne od BB strany. ZA VÚC má viac horských priechodov a predsa zvláda údržbu lepšie.


Dovoľ mi pousmiať sa nad menej vyťaženou cestou I. triedy. Bavím sa, ako tu niekto žije v tom, že dvojprúdová cesta I. triedy má dostatočnú výkonnosť až do hodnoty intenzít 15 000 vozidiel za 24 hodín bez ohľadu na jej technické parametre. To sa takto nedá paušalizovať, do roku 2010 bude na ceste I/59 prekročená intenzita v úseku Uľanka – Staré Hory, Motyčky – hranica okresov BB RK, Liptovská Osada – RK (zdroj: SSC, link: http://www.ssc.sk/sk/Rozvoj-cestnej-siete/Koncepcia-rozvoja-cestnej-siete.ssc). Druhá vec, intenzita 7 000 je na horský priechod na naše pomery celkom dosť, dovolím si tvrdiť, že Donovaly sa radia v pomyselnej tabuľke intenzít na horských priechodoch na popredné miesta.

Andrej napísal:devil, na slovensku je viac prechodov porovnatelnych (prevysenim, stupanim, nadm, vyskou...) s Donovalmi - vymenujem ti tie, ktore nespravuje BB kraj - Vychylovka-Kykula, Vernar zo S strany, Certovica zo S strany, Branisko... a zaujimave je, ze zimna udrzba je tam naozaj lepsia ako na Donovaloch, M. Sturci ci J strane Certovice, ktore spravuje BB kraj.


Presne toto sa preberalo v sekcií R1 BB – RK... Nakoniec sa prišlo na to, že na Slovensku porovnateľný horský priechod (s podobnými intenzitami, s podobnou výškou, prevýšením, lokalizáciou) nemáme. Navyše netreba zabúdať, že na Donovaloch sa nesolí. Zaujímavé, že tebou menované horské priechody nie sú súčasne vyťažené 7 000 intenzitami s nemožnosťou solenia.

...

Problém Donovalov natrvalo, najlepšie, najkomplexnejšie a pochopiteľne najdrahšie vyrieši len tunel (resp. 11 tunelov a 36 estakád – dogma). Rozširovanie, preložka atď. sú možno riešenia jednoduchšie, lacnejšie, ale problém neodstránia, len zmiernia. Nikto nevraví, že to má byť postavené hneď na plný profil a nikto to ani nemá v úmysle stavať do situácia – buď Donovaly alebo Višňové.
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 21:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod devil » 30. Dec 2008 01:43

devil, na slovensku je viac prechodov porovnatelnych (prevysenim, stupanim, nadm, vyskou...) s Donovalmi - vymenujem ti tie, ktore nespravuje BB kraj - Vychylovka-Kykula, Vernar zo S strany, Certovica zo S strany, Branisko... a zaujimave je, ze zimna udrzba je tam naozaj lepsia ako na Donovaloch, M. Sturci ci J strane Certovice, ktore spravuje BB kraj.


ano, ale aby boli naozaj porovnatelne treba porovnatelne parametre+porovnatelnu intenzitu, cez certovicu aj sturec prejde 700 nakladiakov a cez donovaly 2.000, je to E tah = viac zahranicnych aj balkanskych ktori casto kalsu na vybavenie. soroska ma podobne intenzity, aj horsie zakruty ale je par 100 metrov nizsie a na vrchu je planina, takze v zime je tam menej problemov, biela hora a pezinska baba su na 4-500 metroch, branisko neviem ale tam je to uz bezpredmetne....je kopa prechov kde prejde par stovak aut aj viac ale nie 2.000 nakladiakov denne. ukaz mi horsky prechod s takou dlzkou a s takymi stupaniami ako na donovaloch a zaroven s tolkymi nakladiakmi a nebudem mat namietky.

este nieco, ja sa tu nebavim o tunely a ani nan nenarazam len mi neda ked niekto porovnava neporovnatelne, popri tom vsetkom si myslim ze ta situacia nie je tragicka.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod Thomas » 30. Dec 2008 10:52

Donovaly určitě nelze porovnávat s Jablonicou (520 m.n.m.), Kremnicou (asi 600 m.n.m.), Soroškou )cca 500 m.n.m.), protože výškový a klimatický rozdíl je obrovský. A už vůbec ne se Strečnem (pouze průsmyk, 380 m.n.m, i když horské klima)

Donovaly (960 m.n.m.) lze porovnávat s Braniskem před spuštěním tunelu, s Čertovicí (1230 m.n.m) a Vernárem (990 m.n.m., ale to vše je stejný kraj), ale taky třeba s Bumbálkou (asi 820 m.n.m., střed významnějšího pohoří, mezinárodní tah, silnice I. tř., solidní inenzity) a takové srovnání je myslím ze všech nejlepší ...
Thomas
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 27
Založený: 20. Dec 2007 20:42
Bydlisko: Brno

Odoslaťod franti » 30. Dec 2008 10:57

Ja myslím že, najpotrebenejší tunel by bol tunel Viišňové.Bolo by to dobre keby to urobili aspoň na rok 2012.
franti
nováčik
 
Príspevky: 2
Založený: 30. Dec 2008 10:38

Odoslaťod joe1024 » 30. Dec 2008 11:04

Ciste hypoteticky - vzhladom na financnu nerealizovatelnost sci-fi planov o 11 tuneloch a 36 estakadach, ake su moznosti zmeny trasy pre medzinarodnu dopravu ? Z toho co som tu dosial cital mi vyplyva, ze lokalna doprava je tam uplne minimalna, cize je tam hlavne tranzit.
joe1024
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 855
Založený: 10. Jan 2008 13:40

Odoslaťod Dialniciar » 30. Dec 2008 11:10

devil napísal:certovica zdaleka take problemy nema, to ti oznamujem ked uz "nevidís denne správy o nezjazdnosti horských priechodov".


devil, ty absolútne nevieš čítať alebo tak prekrúcaš až to pekné nie je. Čertovica nemá problémy so zjazdnosťou, ale faktom je, že zo strany od BB je vždy radikálne povrch cesty na tom horšie, ako z druhej strany. :idea: Keď nevieš čo máš napísať, tak radšej nepíš nič, lebo si už na smiech. :wink: Zvádzaš povinnosť nákupov novej techniky (sypač, traktor, radlica, ...) na štát, ale to už nie je jeho povinnosť. Na vine je samospráva. A zjavné ignorovanie faktu, že treba na cesty investovať viac. :wink:

wizard112: kľudne sa aj schuti zasmej, ak si myslíš, že tým všetko vyriešiš. Teba už tu ani vážne neberiem. A ako tak sledujem iné témy, vidím, že nie som sám. :wink:

To, že treba cestný tunel na Donovaloch - to ja nespochybňujem. Ale rozhodne to nie je podmienené tým, čo uviedol devil. :wink:

devil napísal:este nieco, ja sa tu nebavim o tunely a ani nan nenarazam len mi neda ked niekto porovnava neporovnatelne, popri tom vsetkom si myslim ze ta situacia nie je tragicka


Keď nie je tragické, že pri každom padaní snehu uzatvárame HP Don., tak potom fajn ... :wink:

... fakty:

Ad Jablonica-Trstín: je to tiež E cesta, v r. 2005 mala 6000 intenzity, ale má výhodu, že ju spravuje 1 VÚC a ten má eminentný záujem HP udržať. Problémom v TT VÚC bývajú cesty medzi TT a TN VÚC. Nie je to horský priechod, ale na údržbu si tieto cesty žiadajú vyššiu starostlivosť a aj tak sa nedá vždy udržať zjazdná, pretože na 17% kopcoch kamiónom nepomôžu ani reťaze, ak je námraza a tá je takmer vždy istá, pretože tu pravidelne silno fúka. Odstránil sa problém závejov, lebo TT VÚC tu postavil 11 km jednostranných snehových zábran. Problém treba vždy analzyovať, od toho sú inžinieri na tých strdiskách, potom treba vypracovať plán a toho sa držať. Plán sa vypracúva na základe stavu ciest, klimatických podmienok a podľa možností techniky.

Donovaly potrebujú zo strany od BB, aby tam non-stop boli k dispozícii min. 2 nové stroje, ktoré majú výkon, ktoré unesú pluh, ktorým sa nikdy nezasekne rozmetacie zariadenie (viem, že sa nesolí, ale aj tak sa sype iný materiál) a cestári tu musia byť po 2 v aute. A to je jedno, či tam bude tatrovka, man, mercedes, ale nesmie tam byť liazka a už vôbec nie liazka staršia ako 15 rokov. :idea: ... A v tomto si je na vine BB VÚC a nie štát. :idea:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 30. Dec 2008 11:17

joe1024 napísal:Ciste hypoteticky - vzhladom na financnu nerealizovatelnost sci-fi planov o 11 tuneloch a 36 estakadach, ake su moznosti zmeny trasy pre medzinarodnu dopravu ? Z toho co som tu dosial cital mi vyplyva, ze lokalna doprava je tam uplne minimalna, cize je tam hlavne tranzit.


V princípe má pravdu devil, ja som len chcel poukázať na to, že za zimnú údržbu ciest I. triedy, teda aj HP Donovaly je zodpovedný kraj - štát mu preplatí náklady, teda výkony: mzda+nafta.

Takže, ak Donovaly prejdú do konca r. 2010 stavebnými úpravami (núdzové zálivy, oporné múry, prídavné jazdné pruhy atď.), ktoré realizuje SSC cez Doprastav, ... pridá sa snaha pána Kaliňáka sprísniť tam policajný režim a BB VÚC zainvestuje do strojov cestárov, tak tam nebude po každej nádielke snehu problém ... :idea:

Aj fakt, že na HPD Donovaly je pravidelne až 12cm vrstva utlačeného snehu ... kdesi je chyba :!: V Tatrách sa tiež nesolí, ale je tam max. 8cm a 4 cm su obrovský rozdiel, len na to majú gréder, ktorým cez deň odstraňujú všetko, čo sa trošku roztopí a potom znovu sypú kameňa, koľko to len ide. Ten gréder tam kúpila ešte SSC v r. 2001.

A nikdy ma nikto v živote nepresvedčí, že klimatické podmienky sú na vine stavu zjazdnosti HP Donovaly, lebo to nie je pravda. Pravdou je, že sa na údržbu nepoužíva ťažké nákladné auto mladšie ako 8 rokov, ale staré ľahké nákladné auto. Alebo sa aj nepoužíva, o čom viem svoje. :idea: ... a môžte si tu devil+wizard písať čo chcete, o tomto viete s prepáčením veľké kulové. 8)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod devil » 30. Dec 2008 12:00

Donovaly (960 m.n.m.) lze porovnávat s Braniskem před spuštěním tunelu, s Čertovicí (1230 m.n.m) a Vernárem (990 m.n.m., ale to vše je stejný kraj), ale taky třeba s Bumbálkou (asi 820 m.n.m., střed významnějšího pohoří, mezinárodní tah, silnice I. tř., solidní inenzity) a takové srovnání je myslím ze všech nejlepší ...


certovica a vernar maju tretinove intenzity nakladiakov, ake su intenzity nakladiakov na bumbalke ? to uz je debata k veci, a nie nejake kecy a napadania od smiesnych ujov.
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Odoslaťod Ondra O.K. » 30. Dec 2008 12:16

Podle scitani v roce 2005 je tam intenzita 2096 aut/24 hod...neni rozliseno osobni a nakladni..viz http://www.scitani2005.rsd.cz/html/zl/f_zl.htm
Obrázok používateľa
Ondra O.K.
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 570
Obrázky: 112
Založený: 28. Aug 2006 15:58

Odoslaťod wizard112 » 30. Dec 2008 12:36

Dialniciar napísal:wizard112: kľudne sa aj schuti zasmej, ak si myslíš, že tým všetko vyriešiš. Teba už tu ani vážne neberiem. A ako tak sledujem iné témy, vidím, že nie som sám. :wink:

To, že treba cestný tunel na Donovaloch - to ja nespochybňujem. Ale rozhodne to nie je podmienené tým, čo uviedol devil. :wink:


Veru sa aj smejem... Lebo fakty o výkonnosti a intenzite sú na mojej strane a podstatu môjho príspevku si obišiel.

Samozrejme, je to podmienené intenzitou na HP. Hlavne kvôli tomu je to potrebné. To, že sa vyriešia aj problémy so zjazdnosťou, je pozitívny efekt tunela.

Dialniciar napísal:Donovaly potrebujú zo strany od BB, aby tam non-stop boli k dispozícii min. 2 nové stroje, ktoré majú výkon, ktoré unesú pluh, ktorým sa nikdy nezasekne rozmetacie zariadenie (viem, že sa nesolí, ale aj tak sa sype iný materiál) a cestári tu musia byť po 2 v aute. A to je jedno, či tam bude tatrovka, man, mercedes, ale nesmie tam byť liazka a už vôbec nie liazka staršia ako 15 rokov. :idea: ... A v tomto si je na vine BB VÚC a nie štát. :idea:


Na Donovaly keď už tak Tatru, nie Mercedes ani nič podobné.

Dialniciar napísal:Aj fakt, že na HPD Donovaly je pravidelne až 12cm vrstva utlačeného snehu ... kdesi je chyba :!: V Tatrách sa tiež nesolí, ale je tam max. 8cm a 4 cm su obrovský rozdiel, len na to majú gréder, ktorým cez deň odstraňujú všetko, čo sa trošku roztopí a potom znovu sypú kameňa, koľko to len ide. Ten gréder tam kúpila ešte SSC v r. 2001.


Inak aký je rozdiel, či ideš po 8 cm alebo 12 cm vrstve utlačeného snehu? Nie je to jedno? Pretože priľnavosť pneumatiky na sneh hrúbky 8cm alebo 12 cm je podľa mňa rovnaká. Furt je to utlačený sneh. Alebo je to podstatná zmena? Zdôrazňujem, že sa bavíme o utlačenom snehu, nie čerstvom!

ok79 napísal:Podle scitani v roce 2005 je tam intenzita 2096 aut/24 hod...neni rozliseno osobni a nakladni..viz http://www.scitani2005.rsd.cz/html/zl/f_zl.htm


Takže tiež tretinové. :roll:

...

Dialniciar, SSC previedla vo všetkých krajoch povinnosť udržiavať cesty I. triedy na VÚC (resp. NDS) alebo bol na to dáky kľúč?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 21:02
Bydlisko: Banská Bystrica

Odoslaťod Dialniciar » 30. Dec 2008 13:21

wizard112 napísal:Samozrejme, je to podmienené intenzitou na HP. Hlavne kvôli tomu je to potrebné. To, že sa vyriešia aj problémy so zjazdnosťou, je pozitívny efekt tunela.


Netreba zabúdať ani na to, že tunel nie je zadarmo. Údržba Braniska nás ročne 69,4 mil. SKK. :wink: Je to asi 20x toľko ako údržba predtým samotného HP. A osobne si myslím, že stav HP Braniska je na tom horšie ako HP Donovaly. :idea:

wizard112 napísal:Na Donovaly keď už tak Tatru, nie Mercedes ani nič podobné.


Na tomto krásne vidno, ako tomu (ne)rozumieš. Mercedes Actros 6x4 nemôže mať žiadny problém. Na spevnenom teréne je dokonca lepší ako tatra, lebo zvláda pred sebou takú istú záťaž a má nižšiu spotrebu. :wink:

Ale čo rozhodne na Donovaly nie - to je BB VÚC nasadený 17 a 19 ročný LIAZ a tatrovka až keď je veľmi zle, ale potom je neskoro lebo pre skrížené kamióny de facto sa musí počkať až kým prestane sneh padať.

Asi na údržbe sedia takí odborníci ako ty. :idea:

wizard112 napísal:Inak aký je rozdiel, či ideš po 8 cm alebo 12 cm vrstve utlačeného snehu? Nie je to jedno?


Beriem to ako od laika, takže ti to aj vysvetlím okrem toho, že nie, nie je to jedno. Nejde totiž o osobné auto, ale o kamión. So záťažou a ten skutočne do 8cm žiadny problém nemá. Ani v stúpaní, ani v zákrute.

wizard112 napísal:Zdôrazňujem, že sa bavíme o utlačenom snehu, nie čerstvom!


Toto je znovu pripomienka, ktorá mi len dokazuje, že tomu vôbec, ale absolútne vôbec nerozumieš. A na to aby si to pochopil, by si najprv musel najazdiť tisícky km na nejakom stroji s posypom a pluhom po rôznom teréne. Nič v zlom. :arrow:

Čerstvý sneh sa dá reálne odhrnúť do 1,5h. Potom už je ujazdený, čo sa týka ciest I. triedy prakticky kdekoľvek na Slovensku. Takže automaticky sa bavíme len o utlačenom snehu - okrem toho :arrow: čerstvý sneh nemá dôvod mať 12 cm. Pokiaľ presiahne čerstvý sneh 10 cm, tak už podľa pravidiel (technické normy SSC podopreté zákonami-normami) sa musí nasadiť šípový pluh, lebo kdesi je chyba (v počasí, prístupnosti).

Utlačený sneh v sebe skrýva iné riziko a síce, že odspodu už to je po pár hodinách (10-14), res. na 100% po 1-2 dni už je pod tým snehom vplyvom počasia (ale záleží aj od dostupnosti slnka) ľad. Takže potom sa bavíme o tom, čo je lepšie ak už nepadá: či mať 3cm ľadu a na tom kamene alebo 3cm ľadu, 3cm utlačeného (nie kašovitého) snehu a na tom trochu kameňa. To už nebudem rozpisovať - ale všetky tie možnosti skrývajú výhody aj nevýhody, hlavne čo sa týka potom ďalšieho počasia.

wizard112 napísal:Dialniciar, SSC previedla vo všetkých krajoch povinnosť udržiavať cesty I. triedy na VÚC (resp. NDS) alebo bol na to dáky kľúč?


Konečne otázka, pri ktorej to celé začína. :arrow:

Štát previedol tzv. decentralizáciu verejnej správy na samosprávu. Pôvodne pán Nižňanský navrhol nejakých 16 VÚC, zostalo ich 8 podľa vtedajších aj dnešných štátnych krajov: BA, TT, TN, ZA, NR, BB, PO a KE.

Štát sa v r. 1993-2001 celkom slušne staral o svoju sieť cestárkych zariadení. Staral sa o areály budov, pravidelne robil tendre po 1 mld. SKK na nákup nových sypačov, traktorov atď. Ale už od r. 2000 boli vidieť snahy, že technika stárne rýchlejšie, ako sa stíha obnovovať. A tak pri rozdelení kompetencií ciest prišlo k zásadnej reforme (ja som to vtedy kritizoval, čo sa týka údržby), že:

Diaľnice, rýchlostné cesty a vybrané úseky ciest I. triedy - NDS
Cesty I. triedy - SSC (výnimku tvoria mestá BA a KE)
Cesty II. a III. triedy - 8 VÚC

NDS - má svoje strediská údržby a veľmi dobré technické vybavenie.
SSC - všetky svoje budovy, areály a stroje previedla na VÚC. Okrem sídla v BA a IV v ZA, BB a KE. Plus SSC má meracie vozidlá, osobné automobily atď. Ale ani 1 sypač, traktor atď.

8 VÚC - kraje ZDEDILI obrovský majetok v podobe ciest II. a III. triedy, aj keď 2/3 pozemkov pod cestami sú nevysporiadané (nedajú sa na ne teraz čerpať eurofondy). A taktiež zdedili celú sieť cestárskych zariadení, vrátane strojov údržby. Samozrejme je to lepšie riešenie ako keby si to mali budovať. Ale zdedili obrovské problémy a nedostatatky, lebo investičný dlh bol po min. 800 mil. SKK na jeden kraj (zatekali strechy, rozsýpali sa sklady posypových materiálov, chýbali nakladače, málo sypačov, staré sypače, staré traktory, nepojazdné vysprávkové autá atď.).

Dohoda medzi štátom (SSC) a VÚC je jasná: keďže SSC nevlastní žiadny sypač, tak údržbu ciest I. triedy v správe SSC (nie NDS :!: ) budú vykonávať VÚC. Tie sa aj tak musia postarať o oveľa väčšiu sieť ciest, aj si ju sami budú opravovať a za údržbu ciest I. triedy bude štát všetkým 8 VÚC platiť.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod wizard112 » 30. Dec 2008 15:27

Dialniciar napísal:Na tomto krásne vidno, ako tomu (ne)rozumieš. Mercedes Actros 6x4 nemôže mať žiadny problém. Na spevnenom teréne je dokonca lepší ako tatra, lebo zvláda pred sebou takú istú záťaž a má nižšiu spotrebu. :wink:


Napriek tomu si stojím za tým, že Tatra je v kritickejších situáciách lepšie riešenie ako Mercedes, Man, Iveco atď., ale OK, keď Actros, tak Actros, aj tak sa technika vyberá podľa úplne iných kritérií ako všetko na Slovensku. :lol:

Dialniciar napísal:Asi na údržbe sedia takí odborníci ako ty. :idea:


Opäť musíš ísť do osobných útokov?

Dialniciar napísal:Beriem to ako od laika, takže ti to aj vysvetlím okrem toho, že nie, nie je to jedno. Nejde totiž o osobné auto, ale o kamión. So záťažou a ten skutočne do 8cm žiadny problém nemá. Ani v stúpaní, ani v zákrute.


Ber ma ako chceš, ale ty tvrdíš, že keď je 8 cm utlačená vrstva snehu, pneumatika si prerazí cestu až na asfalt a zaberá tak?

Dialniciar napísal:Konečne otázka, pri ktorej to celé začína. :arrow:

Štát previedol tzv. decentralizáciu verejnej správy na samosprávu. Pôvodne pán Nižňanský navrhol nejakých 16 VÚC, zostalo ich 8 podľa vtedajších aj dnešných štátnych krajov: BA, TT, TN, ZA, NR, BB, PO a KE.

Štát sa v r. 1993-2001 celkom slušne staral o svoju sieť cestárkych zariadení. Staral sa o areály budov, pravidelne robil tendre po 1 mld. SKK na nákup nových sypačov, traktorov atď. Ale už od r. 2000 boli vidieť snahy, že technika stárne rýchlejšie, ako sa stíha obnovovať. A tak pri rozdelení kompetencií ciest prišlo k zásadnej reforme (ja som to vtedy kritizoval, čo sa týka údržby), že:

Diaľnice, rýchlostné cesty a vybrané úseky ciest I. triedy - NDS
Cesty I. triedy - SSC (výnimku tvoria mestá BA a KE)
Cesty II. a III. triedy - 8 VÚC

NDS - má svoje strediská údržby a veľmi dobré technické vybavenie.
SSC - všetky svoje budovy, areály a stroje previedla na VÚC. Okrem sídla v BA a IV v ZA, BB a KE. Plus SSC má meracie vozidlá, osobné automobily atď. Ale ani 1 sypač, traktor atď.

8 VÚC - kraje ZDEDILI obrovský majetok v podobe ciest II. a III. triedy, aj keď 2/3 pozemkov pod cestami sú nevysporiadané (nedajú sa na ne teraz čerpať eurofondy). A taktiež zdedili celú sieť cestárskych zariadení, vrátane strojov údržby. Samozrejme je to lepšie riešenie ako keby si to mali budovať. Ale zdedili obrovské problémy a nedostatatky, lebo investičný dlh bol po min. 800 mil. SKK na jeden kraj (zatekali strechy, rozsýpali sa sklady posypových materiálov, chýbali nakladače, málo sypačov, staré sypače, staré traktory, nepojazdné vysprávkové autá atď.).

Dohoda medzi štátom (SSC) a VÚC je jasná: keďže SSC nevlastní žiadny sypač, tak údržbu ciest I. triedy v správe SSC (nie NDS :!: ) budú vykonávať VÚC. Tie sa aj tak musia postarať o oveľa väčšiu sieť ciest, aj si ju sami budú opravovať a za údržbu ciest I. triedy bude štát všetkým 8 VÚC platiť.


Dík za vysvetlenie, ešte dosť OT otázka, cesty I., II., III. triedy v BA a KE vlastní mesto alebo ich len spravuje?
wizard112
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 665
Obrázky: 13
Založený: 01. Feb 2008 21:02
Bydlisko: Banská Bystrica

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron