Stránka 1 z 21

D2 tunel Sitina

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2005 14:09
od B;

Doplňujúce informácie o tuneli.

OdoslaťOdoslané: 19. Feb 2005 11:01
od Diaľničiar
Tunel Sitina sa nachádza na diaľnici D2. Tunel budú tvoriť dve samostatné tunelové rúry, každá s dvomi jazdnými pruhmi. Dľžka razenej časti západnej (južnej) tunelovej rúry bude 1189 m, dľžka hľbenej časti v areáli SAV bude 201 m. Dľžka razenej časti východnej (severnej) tunelovej rúry bude 1159 m, dľžka hľbenej časti v areáli SAV bude 216 m. Celková dľžka západnej (južnej) tunelovej rúry spolu s prekrytou časťou tunela bude 1440 m, východnej (severnej) tunelovej rúry spolu s prekrytou časťou tunela bude 1415 m. Tunel bude budovaný Novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM). Je súčasťou úseku Lamačská cesta - Staré grunty. V každej tunelovej rúre bude jeden núdzový záliv. Rúry budú prepojené únikovými chodbami na piatich miestach. Šírka vozovky medzi obrubníkmi bude 7,5 m, po oboch stranách budú chodníky 1 m široké. V dľžke 600 metrov sa od juhovýchodného portálu razí dovrchne so sklonom 1,59%, ďalej bude tunel stúpať so sklonom 2,63%. Tunel začali raziť 27.októbra 2003 od juhovýchodného portálu. V lete 2004 začala ražba aj od severozápadneho portálu tunela. Uvedenie do prevádzky je naplánované na rok 2006.

Tento materiál pochádza zo stránky www.highways.sk

Otazka

OdoslaťOdoslané: 02. Mar 2005 16:32
od puff dady
Chcel som sa spytat ci sa nebude konat na stavbe tunela Sitina den otvorenych dveri, nieco podobne ako pri Moste Kosicka.

Bolo by to urcite zaujimave. Vo Svajciarsku sa to pri stavbe tunelov robi pravidelne a chodia tam davy ludi, kto bude mat zaujem poslem info o tychto www strankach a rozostavanych tuneloch aj ked v tomto pripade ide o zeleznicne tunely.

Re: Otazka

OdoslaťOdoslané: 02. Mar 2005 16:56
od Diaľničiar
puff dady napísal:Chcel som sa spytat ci sa nebude konat na stavbe tunela Sitina den otvorenych dveri, nieco podobne ako pri Moste Kosicka.

Bolo by to urcite zaujimave. Vo Svajciarsku sa to pri stavbe tunelov robi pravidelne a chodia tam davy ludi, kto bude mat zaujem poslem info o tychto www strankach a rozostavanych tuneloch aj ked v tomto pripade ide o zeleznicne tunely.


Ak je táto otázka smerovaná na mňa, tak vám odpoviem veľmi diplomaticky: Treba si najpv zistiť, kto stavia most "Košická" a kto tunel Sitina. Pretože v jednom prípade ide o Doprastav, a.s. Bratislava a v druhom prípade o TAISEI CORP. alebo teda Skanska.

Vo všeobecnosti, v tuneli Sitina už bolo viacej prehliadok, ale na 99% ide o skupinky študentov z VŠ, novinárov a odbornej verejnosti či politikov. Neviem o tom, že by sa v tomto tuneli plánovalo niečo ako na moste "Košická", t.j. Deň otvorených dverí, niečo pre širokú verejnosť, ale nebolo by to na škodu, možno neskôr, pretože teraz nie je moc na čo pozerať. 8)

Re: Otazka

OdoslaťOdoslané: 04. Mar 2005 14:33
od puff daddy
Diaľničiar napísal:Ak je táto otázka smerovaná na mňa...
...možno neskôr, pretože teraz nie je moc na čo pozerať.


Ano v principe som tak myslel, dakujem za odpoved, chapem aj to, ze stavitel je v tychto pripadoch iny, a co z toho vyplyva.
Skor by som sa pozastavil pri tej poslednej vete. Tu by som iba trochu polemizoval, prave (podla mna) je zaujimava prehliadka v tejto faze vystavby, ked by si ludia mohli pozriet ake sa pouzivaju stroje na razenie, co vsetko treba spravit, a de facto vidiet vsetko od nevyrazeneho tunela po vybetonovany (cize skoro hotovy) portal.
To uz pri konani otvorenych dveri den pred spustenim premavky nie je podla mna az take zaujimave. :)

Ale kolko ludi tolko nazorov, vychadzal som z podobnych akcii v Alpach

pre zaujimavost uvadzam:

http://www.alptransit.ch/pages/e/besuch/index.php

Re: Otazka

OdoslaťOdoslané: 05. Mar 2005 10:26
od Diaľničiar
puff daddy napísal:
Diaľničiar napísal:Ak je táto otázka smerovaná na mňa...
...možno neskôr, pretože teraz nie je moc na čo pozerať.


Ano v principe som tak myslel, dakujem za odpoved, chapem aj to, ze stavitel je v tychto pripadoch iny, a co z toho vyplyva.
Skor by som sa pozastavil pri tej poslednej vete. Tu by som iba trochu polemizoval, prave (podla mna) je zaujimava prehliadka v tejto faze vystavby, ked by si ludia mohli pozriet ake sa pouzivaju stroje na razenie, co vsetko treba spravit, a de facto vidiet vsetko od nevyrazeneho tunela po vybetonovany (cize skoro hotovy) portal.
To uz pri konani otvorenych dveri den pred spustenim premavky nie je podla mna az take zaujimave. :)

Ale kolko ludi tolko nazorov, vychadzal som z podobnych akcii v Alpach

pre zaujimavost uvadzam:

http://www.alptransit.ch/pages/e/besuch/index.php


No tak iste, ja som tiež nemal na mysli, že by bola prehliadka až po vyrazení oboch portálov, ale v takom prípade by mohli byť aj 2 prehliadky pre verejnosť, pri výstavbe a tesne po nej. Lenže viete, pri výstavbe je to reálne zdržanie a pri tuneli to platí 2x. Ten most sa mohol aj otáčať aj stavať ďalej v podstate, aj keď nie na 100%, ale ten tunel by sa stavať ďalej nedal. A neviem ako je to s časom. SR sa nemôže porovnávať čo sa tunelov týka s inými štátmi a už vôbec nie s F, CH či I. 8)

Vo stvrtok by mali slavnostne prerazit tunel

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2005 13:29
od B;
vid :
http://dialnice.info/viewtopic.php?t=342

asi ide o druhu ruru + nejake fotecky v prilbach, prva rura je uz hotova

Tunel Sitina by mali otvorit v r. 2006

OdoslaťOdoslané: 10. Mar 2005 15:02
od B;
Takze islo iba o slavnostne preburanie uz prerazenej zapadnej tury.
Vo vychodnej ostava este 250 z 1159 metrov razenej casti.

Hadam okrem tunela otvoria aj cely dialnicny usek :)

http://dialnice.info/viewtopic.php?t=351

OdoslaťOdoslané: 04. Apr 2005 10:04
od mel
Sitiny: vláda si môže pripraviť peňaženku
HN.HNONLINE.SK 4. 4. 2005

http://dialnice.info/viewtopic.php?p=1395#1395

náklady

OdoslaťOdoslané: 04. Apr 2005 16:34
od Andrej
To už žiaden tunel, resp. úsek diaľnice na Slovensku sa nemôže dokončiť za pôvodne predpokladanú cenu? Dúfam, že aspoň tunel Bôrik neprekročí predpokladané náklady, pretože je financovaný z fondov EÚ.

OdoslaťOdoslané: 12. Apr 2005 11:08
od puff dady
Davnejšie som sa zaujímal o možnosti dňa otvorných dverí na stavbe tunela Sitina.

Takže sme sa dočkali.
Niečo také, podľa mňa polovičaté riešenie, sa bude konať dňa 13.apríla medzi 14. a 17.hodinou. Vraj predstavia stavbu verejnosti, má to však jeden háčik, nebude to spojené s exkurziou v tuneli.

Malo by to mať charakter akejsi prezentácie širokej verejnosti, aj keď si myslím, že termín v stredu nie je bohviečo.

Realita a sny.

OdoslaťOdoslané: 16. Apr 2005 19:44
od Scotty
Tak tu je vidieť, že je úplne jedno kto čo stavia. Doprastav a spol. alebo Skanska a spol., je to úplne jedno. Lenže pozor na vine nie sú stavebné spoločnosti, tie nemajú dôvod klamať o iných cenách, pretože by sa mohlo stať, že už ďalšie peniaze neuvidia.

Na vine je štát, t.j. vláda SR, pretože na MDPT nevedia o výstavbe skoro nič, ešte potrebujú poradcu a na MF sedí človek, čo nechápe pojem zmluva.

Bratislava sa má na čo tešiť. Kritický scenár: Ani tunel Sitina, ani most "Košická". A ak obe, tak obe s časovým sklzom, ak vôbec ešte tento rok. Pretože stavebné plány sa dajú aj spomaliť.

Most "Košická", zmena DPH, ...
Tunel Sitina, nedostatočný geologický prieskum, ...

Predraženie

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2005 14:25
od Scotty
Tunel Sitina sa predraží, vláda momentálne uvažujue o tom, či toto zaplatí alebo nie. Alebo či aj most "Košická". Je obrovským rizikom nedostatvať obe stavby v Bratislave, pretože okrem iného idú voľby. Reálne to však vyzerá tak, že vláda zaplatí aj tunel aj most. BA je baštou SDKÚ.

Re: Predraženie

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2005 14:30
od aquila
Scotty napísal:Tunel Sitina sa predraží, vláda momentálne uvažujue o tom, či toto zaplatí alebo nie. Alebo či aj most "Košická". Je obrovským rizikom nedostatvať obe stavby v Bratislave, pretože okrem iného idú voľby. Reálne to však vyzerá tak, že vláda zaplatí aj tunel aj most. BA je baštou SDKÚ.

v to dufam, lebo tieto stavby keby uz teraz boli otvorene tak je neskoro. inak som niekde cital ze einsteinova by sa mala skorej otvorit ako sa planovalo co je na tom pravdy?

sitnina a hlina

OdoslaťOdoslané: 18. Apr 2005 21:49
od random
Och! ... som si az do teraz neuvedomil ze je tak plitko razeny ... sak to musia povacsine razit v hline ... TFUJ! vobec im nezavidim (same blato) a necudujem sa ze to tak dlho trva...

OdoslaťOdoslané: 03. Máj 2005 14:39
od aquila
tak uz je prerazena aj druha rura ..

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=482

OdoslaťOdoslané: 04. Máj 2005 07:47
od JG
"Podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Dušana Faktora 82 % stavby financuje Japonsko, zvyšných 18 % prostriedkov poskytuje slovenská strana. "

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=482

To je fajn, ze Faktor si mysli, ze 82% financuje Japonsko. Snad uz vsetci ostatni vedia, ze 82% nakladov je pozicka od japonskej banky. Samozrejme treba zaplatit aj uroky.

OdoslaťOdoslané: 04. Máj 2005 15:39
od aquila
JG, inak ten faktor bol tusim aj na cele SSC, ale predtym mal na starosti nejako velku haluz, ale uz si nepamatam.

ale je trosku mimo ze nevie z coho je co financovane :-/

Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 06. Máj 2005 20:44
od Caesar
Tunel Sitina bude dostavaný načas, možno skôr možno trochu neskôr, ale tento tunel dostavaný bude, financie sa nájdu, resp. sa našli.

SDKÚ má vo vláde 2 ministrov, ktorí priamo súvisia s dopravou a to MF a MDPaT. Okrem toho BA je baštou tejto strany a je pred voľbami.

Treba však dodať, že diaľničná výstavba na Slovensku je v troskách. Mešká max. najvyššia priorita, t.j. D1, aj na úsekoch do ZA, aj na úsekoch okolo PP a aj mešká príprava súkromných investorov. Okrem toho mešká vykupovanie pozemkov na úseku D1 pri PO a nestíha sa plán (niekoľkokrát posunutý) KE-Milhosť.

Okrem toho, už teraz je jasné, že SR nestrihne stavať, čo sľúbila a že logicky bude trvať aj dostavba R1 dlhšie v priemere o 2-5 rokov, okrem obchvatov NR a BB, kde sa táto doba predĺži min. o 5 rokov, v prípade NR sa možno len 3 roky.

D1 na 4 prúdy od BA-KE bude hotová najskôr v r. 2015, to je ešte optimistický pohľad, pretože na dokončenie je v dnešnej dobe treba ešte viac ako 100 mld. SKK, okrem toho plánované opravy dosahujú už výšku takmer 5 mld. SKK a plánované rozšírenia úseku od BA-TT a modernizáciu bezpečnostných parametrov dosahujú už takmer 15,5 mld. SKK. Pozn.: Do týchto súm sa neráta inflácia a zároveň sa absolútne nezohľadňuje úsek D1 od KE-MI-UA.

Teda, mesto Bratislava bude mať vyriešenú dopravu, aspoň na 40% plánovaných finančných aktivít, no ostatok SR zažije viac-menej oproti sľubom šok.

Re: Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 07. Máj 2005 20:59
od Scotty
Caesar napísal:Tunel Sitina bude dostavaný načas, možno skôr možno trochu neskôr, ale tento tunel dostavaný bude, financie sa nájdu, resp. sa našli.

SDKÚ má vo vláde 2 ministrov, ktorí priamo súvisia s dopravou a to MF a MDPaT. Okrem toho BA je baštou tejto strany a je pred voľbami.

Treba však dodať, že diaľničná výstavba na Slovensku je v troskách. Mešká max. najvyššia priorita, t.j. D1, aj na úsekoch do ZA, aj na úsekoch okolo PP a aj mešká príprava súkromných investorov. Okrem toho mešká vykupovanie pozemkov na úseku D1 pri PO a nestíha sa plán (niekoľkokrát posunutý) KE-Milhosť.

Okrem toho, už teraz je jasné, že SR nestrihne stavať, čo sľúbila a že logicky bude trvať aj dostavba R1 dlhšie v priemere o 2-5 rokov, okrem obchvatov NR a BB, kde sa táto doba predĺži min. o 5 rokov, v prípade NR sa možno len 3 roky.

D1 na 4 prúdy od BA-KE bude hotová najskôr v r. 2015, to je ešte optimistický pohľad, pretože na dokončenie je v dnešnej dobe treba ešte viac ako 100 mld. SKK, okrem toho plánované opravy dosahujú už výšku takmer 5 mld. SKK a plánované rozšírenia úseku od BA-TT a modernizáciu bezpečnostných parametrov dosahujú už takmer 15,5 mld. SKK. Pozn.: Do týchto súm sa neráta inflácia a zároveň sa absolútne nezohľadňuje úsek D1 od KE-MI-UA.

Teda, mesto Bratislava bude mať vyriešenú dopravu, aspoň na 40% plánovaných finančných aktivít, no ostatok SR zažije viac-menej oproti sľubom šok.


No ja neviem, napísať, že diaľničná výstavba na Slovensku je v troskách, to zrovne nie je presné. Nie je tu ideálne, vládou sľubované tempo, ale je to lepšie ako povedzme pred 2 rokmi. S tým ostatným v podstate súhlasím, bez peňazí a pripravených pozemkov sa tu (ani inde) stavať nedá. 8)

Re: Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2005 12:33
od johhan
Scotty napísal:No ja neviem, napísať, že diaľničná výstavba na Slovensku je v troskách, to zrovne nie je presné. Nie je tu ideálne, vládou sľubované tempo, ale je to lepšie ako povedzme pred 2 rokmi. S tým ostatným v podstate súhlasím, bez peňazí a pripravených pozemkov sa tu (ani inde) stavať nedá. 8)


Peniaze a ani pozemky nie su problem ... slovenskej diaľničnej výstavbe chýbajú kompetentný a zodpovený ľudia ... hlavne na strane štátu

Re: Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2005 13:09
od Caesar
johhan napísal:
Scotty napísal:No ja neviem, napísať, že diaľničná výstavba na Slovensku je v troskách, to zrovne nie je presné. Nie je tu ideálne, vládou sľubované tempo, ale je to lepšie ako povedzme pred 2 rokmi. S tým ostatným v podstate súhlasím, bez peňazí a pripravených pozemkov sa tu (ani inde) stavať nedá. 8)


Peniaze a ani pozemky nie su problem ... slovenskej diaľničnej výstavbe chýbajú kompetentný a zodpovený ľudia ... hlavne na strane štátu


Johhan, Scotty má pravdu v tom, že pokiaľ sa na Slovensku (v dnešných cenách) nebude reálne stavať (diaľničná sieť) každý rok aspoň s 25 mld. SKK s každoročným nárastom o infláciu + 10% sumy, tak je zbytočné sa aj rozprávať o diaľničnej výstavbe. Už teraz mali byť hotové stavby za 200 mld. SKK.

Riešenie pozemkov, ich príprava, majetko-právne vysporiadanie, to je druhý, veľmi vážny problém, na ktorý by bolo treba vyčleniť sumu aspoň 2 mld. SKK, aby sa zabezpečila plynulá výstavba na D1, D3 a R1, R2 a R4 KE-Milhosť.

Na MDPaT sú v podstate zodpovední ľudia (aj keď minister práve nie je odborníkom, je to politický nominant), horšie je to na SSC a NDS, kde síce je 90% ľudí, ktorí robia na max. (v pravom slova zmysle cestári), ale na vrcholových pozíciách tiež nie sú práve odborníci, čo je chyba, pretože tu už by nemali byť politickí nominanti.

No a na Slovensku je ďalší špecifický problém vo výstavbe diaľnic a tým je pohľad samosprávy a občanov.

Re: Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2005 13:36
od Andrej
Caesar napísal:Riešenie pozemkov, ich príprava, majetko-právne vysporiadanie, to je druhý, veľmi vážny problém, na ktorý by bolo treba vyčleniť sumu aspoň 2 mld. SKK, aby sa zabezpečila plynulá výstavba na D1, D3 a R1, R2 a R4 KE-Milhosť.

Na MDPaT sú v podstate zodpovední ľudia (aj keď minister práve nie je odborníkom, je to politický nominant), horšie je to na SSC a NDS, kde síce je 90% ľudí, ktorí robia na max. (v pravom slova zmysle cestári), ale na vrcholových pozíciách tiež nie sú práve odborníci, čo je chyba, pretože tu už by nemali byť politickí nominanti.

No a na Slovensku je ďalší špecifický problém vo výstavbe diaľnic a tým je pohľad samosprávy a občanov.



Súhlasím s vami, u nás je práve príprava pozemkov, projektov a diaľnic vôbec úplne zanedbávaná, preto sa stále posúvajú termíny stavieb.
A veľká chyba je v mnohých úradníkoch na NDS či SSC a na samosprávach, keďže nemajú motiváciu.
A čo sa týka financovania, donedávna to bol problém č. 1, teraz je skôr problém tie peniaze využiť. Som si takmer istý, že z plánovaného 18mld-vého balíka na D a RC bude tento rok prestavaných tak 14-15 mld.

Re: Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2005 14:06
od Caesar
Andrej napísal:
Caesar napísal:Riešenie pozemkov, ich príprava, majetko-právne vysporiadanie, to je druhý, veľmi vážny problém, na ktorý by bolo treba vyčleniť sumu aspoň 2 mld. SKK, aby sa zabezpečila plynulá výstavba na D1, D3 a R1, R2 a R4 KE-Milhosť.

Na MDPaT sú v podstate zodpovední ľudia (aj keď minister práve nie je odborníkom, je to politický nominant), horšie je to na SSC a NDS, kde síce je 90% ľudí, ktorí robia na max. (v pravom slova zmysle cestári), ale na vrcholových pozíciách tiež nie sú práve odborníci, čo je chyba, pretože tu už by nemali byť politickí nominanti.

No a na Slovensku je ďalší špecifický problém vo výstavbe diaľnic a tým je pohľad samosprávy a občanov.



Súhlasím s vami, u nás je práve príprava pozemkov, projektov a diaľnic vôbec úplne zanedbávaná, preto sa stále posúvajú termíny stavieb.
A veľká chyba je v mnohých úradníkoch na NDS či SSC a na samosprávach, keďže nemajú motiváciu.
A čo sa týka financovania, donedávna to bol problém č. 1, teraz je skôr problém tie peniaze využiť. Som si takmer istý, že z plánovaného 18mld-vého balíka na D a RC bude tento rok prestavaných tak 14-15 mld.


Andrej, financovanie aj problémom ostáva. To, že je niečo na papieri ešte neznamená, že to tak aj je. Malo by sa tento r. už stavať za 18 mld. SKK, pričom štátny rozpočet priamo nepočíta ani s 1 SKK na výstavbu diaľnic. Všetko sa bude realizovať cez NDS. Tá v prvom rade si vezme úver od 4-5 mld. SKK a okrem toho budú jej príjmy tvoriť zisky z predaja diaľničných známok a ešte by sa mali aj prejaviť zisky z predaja palív. Ale to nebude 18 mld. SKK, pretože do tejto sumy ešte má čiastočne patriť aj výdavky súkromných investorov. Celý tento plán je o ničom, akurát sa rozrástol počet úradníkov na MDPaT, pretože musel vzniknúť nový úrad - NDS, ktorý je ale úplne zbytočný. Ide len o to, že tie úvery, ktoré si táto spoločnosť vezme (100% bude patriť štátu) sa nebudú rátať do štátneho (verejného) dlhu.

Štátny rozpočet by mal dokázať vyčleniť 15 mld. SKK (reálna suma z r. 1997) na výstavbu diaľničnej siete a ďalších 5 mld. SKK na opravy ciest I.-III. triedy (SSC, kraje, VÚC). A požičať by si mal v rámci verejného dlhu (nie je to až tak veľa), bol by to čistý spôsob financovania diaľnic a ušetrilo by sa na nových úradníkoch, ktorí aj tak nevedia, čo vlastne robia.

Maximálne ma nahnevalo a zdvihlo zo stoličky, keď pán Faktor (GR NDS, predtým SSC) povedal: "Je jedno, že sa tunel Sitina predraží (dôvody: zložitejšia geologická stavba, s ktorou geologická štúdia nerátala, pretože bola nedostatočne spravená), pretože tento tunel platí Japonsko". No toto môže povedať len ... :? , pretože tento tunel platí japonská banka, t.j. nie je to dar od japonskej vlády, ale tu sa takto pristupuje k mld.-ám SKK. Miliarda sem a miliarda tam. Okrem toho, z úverov sa platí cca. 80% celkovej ceny, ostatok je štátny rozpočet. 8)

Re: Financovanie tunelu Sitina.

OdoslaťOdoslané: 08. Máj 2005 16:33
od johhan
Caesar napísal:Johhan, Scotty má pravdu v tom, že pokiaľ sa na Slovensku (v dnešných cenách) nebude reálne stavať (diaľničná sieť) každý rok aspoň s 25 mld. SKK s každoročným nárastom o infláciu + 10% sumy, tak je zbytočné sa aj rozprávať o diaľničnej výstavbe. Už teraz mali byť hotové stavby za 200 mld. SKK.

Riešenie pozemkov, ich príprava, majetko-právne vysporiadanie, to je druhý, veľmi vážny problém, na ktorý by bolo treba vyčleniť sumu aspoň 2 mld. SKK, aby sa zabezpečila plynulá výstavba na D1, D3 a R1, R2 a R4 KE-Milhosť.

Na MDPaT sú v podstate zodpovední ľudia (aj keď minister práve nie je odborníkom, je to politický nominant), horšie je to na SSC a NDS, kde síce je 90% ľudí, ktorí robia na max. (v pravom slova zmysle cestári), ale na vrcholových pozíciách tiež nie sú práve odborníci, čo je chyba, pretože tu už by nemali byť politickí nominanti.

No a na Slovensku je ďalší špecifický problém vo výstavbe diaľnic a tým je pohľad samosprávy a občanov.


Ja hovorím že peniaze nie su problém peniaze sa dajú zohnať a dovolím si trvdiť že intenzifikácia výstavby D a RC na základe pôžičky výjde v celkovom finančnom vyjardení lacnejšie ako postupné stavanie. Slovensko by mohlo získať 10 mld EUR na výstavbu D a RC. Ale to by znamenalo posunutie zavedenia eura približne o 2-3 roky.

Tak isto výkup pozemkov. Robili sme napríklad výkup pozemkov pre jeden projekt. S ludmi od ktorých sme kupovali pozemky sme jednali priamo a na rovinu a z 386 bol iba jeden prípad problémový ktorý sa nakoniec riešil zámenou. a cena bola nakoniec 80% súdnoznaleckého posudku a všetci boli spokojný.

Na Slovensku štát a samospráva majú len 2 polohy jednania a to buď tlačí štát samosprávu do kúta alebo samospráva štát. Tu nevie štát komunikovať zo samosprávou. Veľký podiel na tom má volebný systém.