Stránka 1 z 34

D1 tunel Branisko

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2005 21:33
od Diaľničiar
Tunel Branisko je 1. diaľničným tunelom na Slovensku. Spĺňa tie najnovšie bezpečnostné kritériá, celý je monitorovaný kamerovým systémom. Avšak z finančných dôvodov je prevádzka v ňom zatiaľ dvojsmerná a teda všetky bezpečnostné opatrenia nemajú zatiaľ 100%-tné uplatnenie. Okrem toho celá stavba bola značne predražená a celkovo sa aj časovo natiahla.

Dúfajme, že ďalšie tunely už budú mať krajšiu históriu výstavby. A pripájam aj 1 linku:


http://www.siroke.sk/tunel.html (základné technické údaje a iné informácie napr. o výkonoch pri razení)


A ďalšie informácie o tomto diaľničnom tuneli nájdete aj na stránke:

http://www.highways.sk/tunnels/Ovciarsko.html

OdoslaťOdoslané: 05. Jún 2005 23:17
od bystrik
prace firmy Vahostav na tuneli Branisko:

http://www.vahostav.com/downloads/18-Branisko-web.pdf

OdoslaťOdoslané: 29. Jún 2005 19:56
od Alexander Velky
Tento tunel má síce najlepšie bezpečnostné novinky a parametre, ktoré na Slovensku nemajú obdobu, ale dokiaľ bude len 1-rúrový, tak je to všetko skoro nanič.

Okrem toho, je to aj jeden z najväčších "tunelov" na Slovensku. Dá sa povedať, že východ SR je "tunelovaný", pochopte to ako chcete. :lol:

OdoslaťOdoslané: 20. Júl 2005 23:34
od Krateros
Neviem prečo Diaľničiar spomína tunel Ovčiarsko v tejto téme a nikto si to tu nevšimne. Inak prečo tu nie sú priamo nejaké informácie? Aspoň takto:

Tunel Branisko sa nachádza na diaľnici D1 medzi Levočou a Prešovom. Nahradí obtiažny prechod cestou I/18 cez horské sedlo ležiace vo výške 751 m.n.m. V prvej etape sa vybuduje južná tunelová rúra s dvomi dopravnými pruhmi. Stavba tunela sa začala v apríli 1996 razením prieskumnej štôlne v osi ľavého tunela (severná tunelová rúra). Južnú tunelovú rúru začali raziť v máji 1997. Tunelová rúra bola razená súčasne od oboch portálov technológiou novej rakúskej tunelovacej metódy (NRTM). 1. mája 1999 bol tunel slávnostne prerazený. Tunel bol uvedený do skúšobnej prevádzky 29.júna 2003.

Dĺžka razenej časti tunela je 4822 m. Dĺžka západnáho portálu je 73,4 m a východného portálu 79,2 m. Šírka vozovky medzi obrubníkmi je 7,5 m, po oboch stranách sú chodníky 1 m široké. Výška dopravného priestoru je 4,5 m. Maximálne stúpanie je 1,2 % a celkový svetlý prierez tunela je 68 m2. Navrhovaná rýchlosť 80 km/h.

Prívod čerstvého vzduchu je zabezpečený od portálov, opotrebované vetry sú odvádzané cez vetraciu šachtu hlbokú 120 metrov s priemerom 7 metrov umiestnenú približne v polovici tunela. V tuneli sú štyri jednostranné a dva obojstranné núdzove zálivy.

Vozovka je cementobetónová s celkovou hrúbkou 240 mm. Tunel je prepojený so súbežnou únikovou štôlňou na 13 miestach, každých 360 metrov. Každých 240 metrov sa nachádzajú SOS skrinky, každých 120 metrov sú protipožiarne výklenky s hydrantmi.

Tento materiál pochádza zo stránky: www.highways.sk/tunnels/Branisko.html a na tejto stránke sú aj obrázky

OdoslaťOdoslané: 21. Júl 2005 09:30
od Caesar
Krateros,

to je zaujímavý postreh. To som si ani nevšimol, až sa mi to nezdá, že by z toľkých tém práve táto bola "mimo".

V každom prípade vďaka za info. 8)

OdoslaťOdoslané: 04. Aug 2005 00:01
od Antimander
Je veľkou škodou, že tento tunel je len 1-rúrový, pretože, keď sú opravy/údržba, tak je zatvorený aj niekoľko dní a keď sa k tom pridá ešte aj (ne)schopnosť NDS, ktorá nevie odstrániť spadnúté "orezávatko" dlhšiu dobu, tak je to skutočne smola.

OdoslaťOdoslané: 04. Aug 2005 00:09
od aquila
s tym ze podla mna by ten tunel ani nebol o moc drahsi ak by sa urobil na plny profil ... (lebo to ze sa predrazil tusim o 2 mld skk je uz docela sila) a je to aj tak len "cestny" tunel ..

OdoslaťOdoslané: 04. Aug 2005 00:12
od Antimander
aquila napísal:s tym ze podla mna by ten tunel ani nebol o moc drahsi ak by sa urobil na plny profil ... (lebo to ze sa predrazil tusim o 2 mld skk je uz docela sila) a je to aj tak len "cestny" tunel ..


Nie, je to diaľničný tunel.

Predraženie, to je citlivá záležitosť a keďže to súvisí so stavebnými firmami, tak sa vyjadrovať radšej nebudem.

Drahšie by to bolo a dokončené to bolo "len tak tak", po 2 roky sa pridávalo po 1 mld. SKK.

OdoslaťOdoslané: 04. Aug 2005 00:41
od aquila
jasne ze je dialnicny preto to cestny v uvodzovkach ;) a drahsi by bol, len to navysovanie bolo take vseliake, ale nechajme to uz tak ;)

OdoslaťOdoslané: 06. Aug 2005 19:08
od Caesar
aquila napísal:jasne ze je dialnicny preto to cestny v uvodzovkach ;) a drahsi by bol, len to navysovanie bolo take vseliake, ale nechajme to uz tak ;)


Ale to je hlavne problém štátu a jeho kontrolných orgánov, že si to nevedia ustrážiť a predovšetkým je to aj o tom, ako aj SSC, dnes už ľudia z NDS dokážu manipulovať s informáciami.

Možno sa mala vtedy vláda rozhodnúť prestať financovať tunel a spraviť kontrolu. Lenže to by zase musela byť na to spravená vhodná zmluva. Ale všade vo svete funguje, že ak kontrola zistí "iné" nakladanie s financiami, tak stráca nárok daná stavebná firma na všetky náhrady za dobu, keď kontrola prebiehala, ... a to je len 1. krok, tie ďalšie už potom prichádzajú podľa výsledkov celej kontroly.

Ak by SR hospodárila s peniazmi na diaľničnú výstavbu aspoň trochu s rozumom, t.j. bez nutných vyvolaných investícií a zmien s DPH atď., tak dnes tu mohlo byť napr. Branisko už ako 2-rúrový tunel a ďalšie mld. SKK ešte mohli byť k dispozícii. 8)

OdoslaťOdoslané: 09. Aug 2005 11:35
od Hefaistion
Caesar napísal:[Ak by SR hospodárila s peniazmi na diaľničnú výstavbu aspoň trochu s rozumom, t.j. bez nutných vyvolaných investícií a zmien s DPH atď., tak dnes tu mohlo byť napr. Branisko už ako 2-rúrový tunel a ďalšie mld. SKK ešte mohli byť k dispozícii. 8)


Ak by stavebné firmy nekrachovali a neboli také skorumpované ako Hydrostav, tak čo? Už by sme tu mali úsek Ladce-Sverepec otovrený, otvárali by sme v PB estakádu a na tuneli Branisko by sa ušetrili 100-vky mil. SKK. A možno nie, možno bol záujem aj niekde inde, kto platil stavebné firmy.

OdoslaťOdoslané: 02. Okt 2005 15:32
od Antimander
aquila napísal:jasne ze je dialnicny preto to cestny v uvodzovkach ;) a drahsi by bol, len to navysovanie bolo take vseliake, ale nechajme to uz tak ;)


Správne tunel stojí, to je hlavné, zvýšili sa intenzity úsekom medzi PP a PO, pretože mnohí jazdili cez Krompachy, aby sa vyhli horskému priechodu Branisko. :wink:

OdoslaťOdoslané: 07. Okt 2005 14:15
od digitman
Tunel je zase zavretý a to 2 týždne to je hanba a okrem toho je uzavretý celý úsek tejto dialnice.Nech sa idú páni pozrieť na západ či tam existuje takéto niečo, že dva týždne je odstavený tunel ktorí je vlatne uplne nový.Alebo je tam iný prúser a nikto to nechce povedať veď to nieje možné, aby bol tunel zavretý 2, 3 krát za rok po dva týždne!!!!!!!!!
Digitman

OdoslaťOdoslané: 07. Okt 2005 14:17
od digitman
A ešte jedná poznámka naspäľ ť s Kosíc do Popradu som aj ja išiel na Krompachy a bolo tam hodne áut aj nákladných, ktorí radšej kôli zavretému tuneu išli tadiaľ.
Digitman

OdoslaťOdoslané: 07. Okt 2005 15:20
od expwy
digitman napísal:Tunel je zase zavretý a to 2 týždne to je hanba a okrem toho je uzavretý celý úsek tejto dialnice.Nech sa idú páni pozrieť na západ či tam existuje takéto niečo, že dva týždne je odstavený tunel ktorí je vlatne uplne nový.
Digitman


Je to normálne aj inde, že je tunel odstavený pár krát do roka na dlhšiu dobu. Hlavne pri jednorúrových tuneloch je problém jeho čistenie a revízia. Nedá sa to robiť za prevádzky. Pri obojsmerných nie je žiadny problém, odstaví sa jedna rúra a doprava prebieha v druhej. Stačí si len pozrieť na www.oeamtc.at ako často sú uzavreté jednorúrové tunely v Rakúsku (Katschbergtunnel, Tauerntunnel, Bosrucktunnel a ďalšie).

digitman napísal:Alebo je tam iný prúser a nikto to nechce povedať veď to nieje možné, aby bol tunel zavretý 2, 3 krát za rok po dva týždne!!!!!!!!!
Digitman


Čiastočne áno.

OdoslaťOdoslané: 07. Okt 2005 15:23
od Caesar
digitman,

tentokrát si netrafil.

Jedinou chybou bolo, že tunel nebol hneď postavený ako 2 rúry. Ale to zase nemalo vtedy význam, ani dnes, nie sú tam na to intenzity.

Ale čo sa NDS týka, viem svoje - spadnutá informačná tabuľa, ... neriešenie stavu niekoľko dní/týždňov, ... :roll:

OdoslaťOdoslané: 12. Okt 2005 17:08
od Adaios
digitman,

to je uplne standardne, ze sa tunelove tubusy raz za cas musia odstavit a skontrolovat vsetko potrebne, len vo vyspelach statoch su tie tubusy dva, pre kazdy smer jeden a potom si to motorista ani nevsimne. :wink:

OdoslaťOdoslané: 13. Okt 2005 07:41
od tatranko
ad odstávka: môžme teraz aspoň reálne oceniť, ako ten tunel pomohol plynulosti a hlavne bezpečnosti. A v salaši pod Braniskom si aspoň zaspomínajú na staré dobré časy.

OdoslaťOdoslané: 14. Okt 2005 11:12
od Adaios
Tu sa spravila chyba, tento tunel mal byt podla mna postaveny na 2 tubusy hned, pretoze je tam taky system vetrania, ze to je teraz neefektivne.

Okrem toho je to aj lecnejsie robit oba tubusy naraz. Usetri sa na tendri, usetri sa na zakazkach pre material, pre technologiu na bezpecnost atd.

Ak teraz bola cena 5 mld. SKK za 1 tubus, tak by pre 2 tubusy bola cena 8 mld. SKK - to je potvrdene slovenskou stranou, ale boli tu 2 vyrazne nedostatky/prekazky:

1. SR nema dost penazi, ani 3 mld. SKK a teraz SR pristupuje k dialniciam z pohladu kratkodobej navratnosti, nie dlhodobej.

2. SR nema spraveny poriadok v tejto problematike, takze tunel Branisko bol realne predrazeny, zatial sa povtrdilo 200 mil. SKK, okrem toho je podozrenie na dalsich 200 mil. SKK a realne je to 1 mld. SKK bez problemov - staci porovnat za kolko sa kupoval material na tento tunel a za kolko na inych stavbach v tom istom casovom obdobi - ale to uz je jedno a je to len moja teoria.

OdoslaťOdoslané: 04. Jan 2006 21:00
od Koksolam
Adoas napísal:Tu sa spravila chyba, tento tunel mal byt podla mna postaveny na 2 tubusy hned, pretoze je tam taky system vetrania, ze to je teraz neefektivne.

Okrem toho je to aj lecnejsie robit oba tubusy naraz. Usetri sa na tendri, usetri sa na zakazkach pre material, pre technologiu na bezpecnost atd.

Ak teraz bola cena 5 mld. SKK za 1 tubus, tak by pre 2 tubusy bola cena 8 mld. SKK - to je potvrdene slovenskou stranou, ale boli tu 2 vyrazne nedostatky/prekazky:

1. SR nema dost penazi, ani 3 mld. SKK a teraz SR pristupuje k dialniciam z pohladu kratkodobej navratnosti, nie dlhodobej.

2. SR nema spraveny poriadok v tejto problematike, takze tunel Branisko bol realne predrazeny, zatial sa povtrdilo 200 mil. SKK, okrem toho je podozrenie na dalsich 200 mil. SKK a realne je to 1 mld. SKK bez problemov - staci porovnat za kolko sa kupoval material na tento tunel a za kolko na inych stavbach v tom istom casovom obdobi - ale to uz je jedno a je to len moja teoria.


Vcelku s Tebou suhlasim, je skoda, ze druha rura je len zachranna. Lenze tu slo podla mna len o to, ze chceli ho cim skor otvorit a nebolo proste viavc penazi za tento usek. Mna takisto mrzi, ze je len polprofil, jeden tubus, toto je podla mna aj nasledok toho, ze za Popradom sa bude stavat smerom na branisko iba v polprofile a paradoxne od braniska na Presov plny profil. Take male kocurkovo. Je to zle, ze je to tak, ale ja hovorim, ze je to vzdy lepsie ako s drotom do oka. Aspon polprofil a nie stara I/18. Ta uz ma zenit davno za sebou

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2006 22:45
od Adaios
Koksolam napísal:Vcelku s Tebou suhlasim, je skoda, ze druha rura je len zachranna. Lenze tu slo podla mna len o to, ze chceli ho cim skor otvorit a nebolo proste viavc penazi za tento usek. Mna takisto mrzi, ze je len polprofil, jeden tubus, toto je podla mna aj nasledok toho, ze za Popradom sa bude stavat smerom na branisko iba v polprofile a paradoxne od braniska na Presov plny profil. Take male kocurkovo. Je to zle, ze je to tak, ale ja hovorim, ze je to vzdy lepsie ako s drotom do oka. Aspon polprofil a nie stara I/18. Ta uz ma zenit davno za sebou


Bola tu slaba financna kontrola toho co sa malo stavat, co sa realne stavalo a co sa vlastne nestavalo ale peniaze sa davali a hlavne kto staval a komu sa davali peniaze. Zlyhal system v casoch, ked sa davalo extremne malo penazi na dialnice a z Braniska prichadzala kazdy rok pozidavka: "este 1 mld. SKK" a viac rokov po sebe a Branisko stale bolo len rozostavane a stale na jednu ruru.

Treba si uvedomit realitu: Pred vystavbou Braniska tu neboli ani intenzity, lebo motoristi chodili cez Krompachy do KE, aby sa vyhli horskemu priechodu, dnes sa to zmenilo, ale na 2 rury tu intenzity este stale nie su a pri ekonomickej situaci SR sa nedali stavat 2 rury na takomto useku, ktory nemal ani intenzity a ked "horeli" ine useky.

Takze tu ten 1/2 profil stacit bude az kym nebude D1 po PP na plny profil a potom bude stacit dostavat tieto useky vratane Braniska.

Toto bol najnutnejsi usek medzi PP a PO, aby tu stupli intenzity a zaroven je to aj taka nadej pre vychodne Slovensko. :wink:

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2006 22:53
od Koksolam
Suhlas, len otazka stoji preco Branisko Presov plny profil a predtym nie...nikto to este nezdovodnil...

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2006 23:12
od Adaios
Koksolam napísal:Suhlas, len otazka stoji preco Branisko Presov plny profil a predtym nie...nikto to este nezdovodnil...


Ak je to tak - OK - malo to byt az neskor, ja som si to nikdy neuvedomil, ale planovalo sa to - pretoze je to blizko metropolovej D1 PO-KE.

Kym od PP nie je ziadna metropola a vela aut od BA konci v PP. :wink:

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2006 23:33
od Koksolam
Adoas napísal:
Koksolam napísal:Suhlas, len otazka stoji preco Branisko Presov plny profil a predtym nie...nikto to este nezdovodnil...


Ak je to tak - OK - malo to byt az neskor, ja som si to nikdy neuvedomil, ale planovalo sa to - pretoze je to blizko metropolovej D1 PO-KE.

Kym od PP nie je ziadna metropola a vela aut od BA konci v PP. :wink:


Myslim ze problem je prozaickejsi, nie je plne branisko, nebude od Popradu ponho plny profil. to ze od Braniska je po PO plny profil vitam, ja som odporca polprofilov (aj ked lepise ako drotom do oka). Skor mi to prislo spravit iba koli skorsiemu finisu ukoncenia vystavby BA KE.

OdoslaťOdoslané: 05. Jan 2006 23:39
od Adaios
Koksolam napísal:Myslim ze problem je prozaickejsi, nie je plne branisko, nebude od Popradu ponho plny profil. to ze od Braniska je po PO plny profil vitam, ja som odporca polprofilov (aj ked lepise ako drotom do oka). Skor mi to prislo spravit iba koli skorsiemu finisu ukoncenia vystavby BA KE.


Tak hlavne nie je 1/2 profil ako 1/2 profil, ani toto velmi vela Slovakov nevnima.

Postavit 1/2 profil je lahke, lacne. Ale do 10-15 rokov bude treba dostavat a to uz bude ovela drahsie nez predtym ta 1/2 profilu, pretoze napriklad zemne prace a preklady inznierskych sieti (IS) sposobia velke problemy a ohrozia uz postavene ... a IS ma Ceskoslovensko najhorsie v Europe co sa tyka zaznacenia do planov ... toto sposobuje zmeny v projektoch atd. za chodu vystavby dialnice.

Takze odporuca sa stavat 1/2 profil tak ako keby sa stavalo na plny profil a zohladnit pri tom hlavne oblasti zemnych prac atd. az po dlzku mostov, ktore idu ponad 1/2 profil.

Toto je drahsi variant nez len samotny 1/2 profil ale do 10 rokov je to vysoko ziskove. A efektivne = myslenie do buducnosti. Nehovorim o pozemkoch, lebo mala by existovat ochrana zona. :wink: