Tunelové a inžinierske stavby vo svete

sekcia venovaná tunelom a príslušným stavbám

Moderátor: Moderátori

Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod konstrukt » 24. Mar 2008 23:32

Tunel Gotthard vo Švajčiarsku /57 km/ bude po dostavbe najdlhší železničný tunel na svete. Hotový má byť v roku 2014 s jeho stavbou sa začalo v roku 2001. Stavbu realizuje konzorcium TAT :arrow: www.tat-ti.ch jeho členovia sú Hochtief, Zschokke Locher of Aarau Švajčiarsko, Alpine Mayreder bau Salzburg Rakúsko, CSC Impresa Costruzioni Švajčiarsko, Impregilo Taliansko.

Stránky o tunely:
:arrow: www.agn-amsteg.ch
:arrow: www.transco-sedrun.ch
:arrow: www.alptransit.ch
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod Peter Olejár » 24. Mar 2008 23:44

Na toto je napriklad stranka s nazvom: http://home.no.net/lotsberg/data/tun10.html alebo aj http://www.tunnelbuilder.com/

zdroj: najdene ako odkazy na www.highways.sk
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 14:02

Odoslaťod konstrukt » 25. Mar 2008 00:01

Hydroelektráreň Karahnjukar s tunelovými privádzačmi Island v réžii Talianskej firmy Impregilo S.p.a. :arrow: www.karahnjukar.is

Na tejto ďalekej stavbe sa podieľa aj slovensko-rakúska firma Tubau,a.s. Žilina a slovenská firma Elektrovod Holding,a.s. Bratislava
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Re: Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod konstrukt » 14. Júl 2008 19:37

konstrukt napísal:Tunel Gotthard vo Švajčiarsku /57 km/ bude po dostavbe najdlhší železničný tunel na svete. Hotový má byť v roku 2014 s jeho stavbou sa začalo v roku 2001. Stavbu realizuje konzorcium TAT :arrow: www.tat-ti.ch jeho členovia sú Hochtief, Zschokke Locher of Aarau Švajčiarsko, Alpine Mayreder bau Salzburg Rakúsko, CSC Impresa Costruzioni Švajčiarsko, Impregilo Taliansko.

Stránky o tunely:
:arrow: www.agn-amsteg.ch
:arrow: www.transco-sedrun.ch
:arrow: www.alptransit.ch


GOTTHARDSKÝ TUNEL je železničný tunel, ktorý sa práve buduje medzi Švajčiarskom a Talianskom. Jeho plánovaná dĺžka je 57km a spolu s prístupovými tunelmi a šachtami, je to 153km. Jedná sa o jednoznačne najdlhší železničný tunel na svete, prekonal aj najdlhší železničný tunel v Japonsku - Seikan (53,85km). Gotthardský tunel bude tvorený dvoma samostatnými tunelmi, v každom bude jedna koľaj (každý bude mať priemer 9m).

Tunel je súčasťou projektu, ktorý má názov Swiss AlpTransit, taktiež známy ako New Railway Link through the Alps - NRLA [Nová železničná trasa cez Alpy]. Súčasťou tohto projektu je aj Lotschbergský tunel, ktorého dĺžka je 34,6km. Obidva tunely boli navrhnuté, tak aby rýchlovlaky a nákladné vlaky ľahko prekonali Alpy, na čo staré tunely nestačili.
Pod dokončení sa počíta so skrátením času potrebného na cestu z Zürichu do Milána z terajších 3,5 hodiny na 2,5 hodiny.

O tuneloch

Tunely sú spojené približne každých 325m priečnymi spojovacími tunelmi. Vlaky budú môcť zmeniť tunel v dvoch staniciach, Sedrun a Faido. Tieto stanice budú obsahovať ventiláciu a budú slúžiť aj ako únikové cesty, v prípade, že by sa v tuneli stala nehoda. Momentálne sa však v Sedrune počíta s klasickou stanicou, hlavne kvôli blízkemu lyžiarskemu stredisku. Isteže by to bola zaujímavá cesta ísť z tunela 800m dlhými šachtami. Tieto šachty skrátia výstavbu tunela minimálne o päť rokov.

Technické údaje:

Dĺžka: 57km
Celková dĺžka všetkých tunelov a šachiet: 153,4km
Začiatok stavby: 1993 (prieskumné vrty), 1996 (príprava), 2003 (razenie)
Koniec stavby: 2014-2015
Kolaudácia: 2015
Celkové náklady: $ 6,428 miliardy, cca 189,626 miliardy SKK
Počet vlakov denne: 200-250
Objem vyťaženej horniny: 24 miliónov ton, 13,3 milióna m³
Počet raziacich strojov: 4 (2 severné, 2 južné)
Max. týchlosť razenia: 25-30m v kvalitnej hornine
Celková hmotnosť: 3000 ton
Celkový výkon: 5000 konských síl



http://www.sesulak.skiinfo.sk/2006/08/2 ... od-alpami/


VEĽKÁ ALPSKÁ DIERA


Horúčava a pocit, že sa už nikdy poriadne nenadýchnete. Tak to vyzerá vnútri rozostavaného GOTTHARDSKÉHO TUNELA VO ŠVAJČIARSKU, ktorý bude svojimi 57 kilometrami najdlhším tunelom na svete.



Reklama


Informačné stredisko neďaleko vchodu do Gotthardského tunela v alpskom Amstegu pôsobí trochu ako horská chata. V predsieni prednáškovej sály sú nahádzané veľké červené ruksaky. Dvaja sprievodcovia, s ktorými vlezieme pod zem, ich nachystali pre nás. Sú v nich odborne zabalené kyslíkové prístroje a masky, ktoré dolu povlečieme na chrbtoch. „Dnu sa radšej nepozerajte, znehodnotenie obsahu stojí vyše štyristo eur,“ sucho nás informuje švajčiarskysprievodca. Po diskusii o monumentálnej podzemnej stavbe nás mladý inžinier upozorňuje, že ak máme klaustrofóbiu, mali by sme si namiesto fárania do tunela radšej skočiť na kávu. Všetci však vieme, že ako novinári by sme zahodili životnú šancu pozrieť sa do Gotthardského tunela. Bežní smrteľníci sa tam už nedostanú, vedenie stavby zrušilo internetový poradovník exkurzií, keď sa v priebehu mesiaca naplnil na tri roky dopredu. Fasujeme erárne žlté gumáky, slúchadlá proti hluku, oranžové plášte a umelohmotné helmy. Ruksak s číslom na chrbát a mikrobusy nás vyvážajú do kopca, k dráhe elektrického stavbárskeho vlaku. V otvorených vozňoch je ohlušujúci rachot. Zastavujeme v tme, vnútri hory a uprostred ničoho. Pod nohami nám zurčí voda. Mala som ísť radšej na tú kávu.


Masív nad nami


Chvíľu trvá, kým si zvykneme na ťažký suchý vzduch. Obrovské ventilátory síce vytrvalo vháňajú dnu kyslík, ale máme pocit, že pre nás všetkých je ho zúfalo málo. Vlasy pod prilbami máme mokré, po chrbtoch nám tečú potoky potu. Neviem, koľko kilometrov od vchodu do podzemia sa nachádzame, radšej to ani nechcem vedieť. Nad nami sú Alpy – horský masív, ktorý sa na nás tlačí miliónmi ton. Všade sa kúdolí jemný prach, usádza sa na pokožke a štípe v očiach. Nad hlavami nám visia káble, vidíme oceľové konštrukcie. Matka príroda sa snaží znovu uzatvoriť každých pár vyrazených metrov, otvory treba neustále spevňovať železom. V Gotthardskom tuneli pracuje najväčší raziaci stroj na svete. Raziči ho nežne nazývajú Jumbo. Má desať metrov v priemere a je pokrytý desiatkami čepelí pripravenými zahryznúť sa do kameňa. „V dobrých podmienkach môžeme s týmto strojom denne vyhĺbiťaž štyridsať metrov za deň,“ hovorí sprievodca. Podmienky však nie sú vždy dobré a vyskytnú sa aj vážne geologické problémy. V niektorých miestach je kameň mäkký ako maslo, čo spôsobuje veľké komplikácie pri vykopávaní. V zlých podmienkach, keď je kameň veľmi mäkký, robotníci vyhĺbia len pol metra za deň. Budovanie si vyžaduje variáciu techník, v niektorých sekciách vyhadzujú skalu do vzduchu aj výbušninami. Uprostred staveniska je v kuse vytesanej skaly postavený oltárik svätej Barbore. Po ceste narážame na ohňovzdorný kryt. Vyzerá ako obrovský kontajner. Ak vypukne požiar alebo nastane zával, robotníci v ňom môžu počkať na pomoc. Vydržali by tam niekoľko hodín... Ďalšia nepríjemná predstava.


Babylon v podzemí


Obdivujem každého, kto denne zostupuje do tunela a trávi tam celý pracovný čas. Mne úplne stačila jedna hodina. Nemecký razič Dietmar Hoffer pracuje pri konštrukcii tunelov bez prestávky neuveriteľných dvadsať rokov. V podzemí je zvyčajne okolo päťdesiat stupňov, denne je v prevádzke až 70 strojov. Hluk, teplo a stály nedostatok kyslíka vydržia len tvrdí chlapi. V Amstegu blízko vchodu do tunela robotníci bývajú v unimo ubytovniach. V okolí je iba pustatina, po jedlo zrejme chodia do blízkej dediny. Kultúrne vymoženosti sú asi zbytočné, určite sa im po drine v podzemí ani nikam nechce. Na konštrukcii tunela pracuje dvetisíc ľudí. Chodia na dvojtýždňové zmeny a zastupujú rôznorodosť švajčiarskych obyvateľov. Počuť tu nemčinu, taliančinu, francúzštinu aj retrorománčinu. V roku 2004 si Švajčiari v referende odhlasovali, aby všetka nákladná doprava, ktorá prechádza ich krajinou, išla po železnici. Cez Alpy sa už vtedy denne prepravovalo alarmujúcich 90 ton ťažkého nákladu, dnes je to ešte viac. Ambiciózny plán postaviť vysokorýchlostnýželezničný spoj medzi Milánom a Zürichom už naberá konkrétnu podobu. Gotthardský tunel bude mať 57 kilometrov, bude najdlhší na svete, s kombináciou železničnej a cestnej dopravy. Celá železničná trasa bude vo výške 500 metrov nad morom. Vlaky dosiahnu rýchlosť až 240 kilometrov za hodinu, čím sa zníži čas cesty medzi týmito veľkomestamizo 4 na 2,5 hodiny. Okrem dvoch hlavných železničných „rúr“ sa museli vykopať aj ďalšie prístupové tunely pre ľudí a vybavenie. Cena celého koľajového spojenia vyletela z 8 na 15 miliárd dolárov a koniec stavby sa nepredpokladá skôr než v roku 2018.


Zmiznutie Álp?


Cestovanie vlakom v nekonečnom tuneli pod zemou musí byť zvláštny zážitok. Miestny architekt Arthur Lorentz má však aj námietky proti takémuto druhu prepravy. „Spôsobí to zmiznutie Álp. Keď teraz cestujete z Zürichu do Milána, máte krásny panoramatický výhľad. Ale tento tunel zmení Alpy na veľkú čiernu dieru.“ Obyvatelia v okolí tunela však túto „alpskú dieru“ vítajú. Hoci pôvodný plán bol vytvoriť vlakovú dráhu bez zastávky, mala by sa vybudovať stanica hlboko v horách so symbolickým názvom Porta Alpina (Brána do Álp). Turisti sa rekordne rýchlo dostanú vlakom do Álp a potom ich tisíc metrov dlhý výťah vyvezie nahor do čerstvého horského vzduchu. Keď sme vyhrkotali vo vagónikoch stavbárskej železničky na povrch, poriadne sme sa ho nadýchli aj my. O pár rokov už Gotthardský tunel budú môcť vidieť tisícky návštevníkov. Spoza okien eurovlakov uháňajúcich naprieč Alpami.



http://lesk.zoznam.sk/cl/11125/243999/V ... pska-diera
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod magnus » 14. Júl 2008 20:58

v najnovsom cisle casopisu Tunel je celkom pekne spracovana problematika a prehlad dlhych tunelov.
magnus
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 833
Obrázky: 208
Založený: 11. Apr 2005 08:12
Bydlisko: Žilina

Odoslaťod konstrukt » 15. Júl 2008 19:56

magnus napísal:v najnovsom cisle casopisu Tunel je celkom pekne spracovana problematika a prehlad dlhych tunelov.
To nové číslo ktoré spomínaš ešte nie je na internete v elektronickej verzii, no sme tu iba niektorý, čo poznajú a odoberajú tento časopis preto sem dám túto stránku pre oboznámenie sa s týmto odborným časopisom Tunel :arrow: http://www.ita-aites.cz/showdoc.do?docid=1655
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod konstrukt » 01. Aug 2008 22:11

Stometrová obluda v podzemí alebo neverte hollywoodskym výmyslom :arrow: http://marusic.blog.sme.sk/c/128746/Sto ... yslom.html
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod konstrukt » 01. Aug 2008 22:13

Ako tunelovať v hlinách a inom blatoidnom sajrajte :arrow: http://marusic.blog.sme.sk/clanok-129228.html

+ 4 videá
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod konstrukt » 01. Aug 2008 22:16

TBM - tunelovací raziaci stroj :arrow: http://marusic.blog.sme.sk/clanok-100709.html

+ 4 videá
Odbor dopravné staviteľstvo
Obrázok používateľa
konstrukt
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 255
Založený: 29. Dec 2006 00:23
Bydlisko: BRATISLAVA

Odoslaťod pohodak » 02. Aug 2008 17:30

chalan ma vynikajuci blog, tie jeho tunelovacie clanky vzdy zhltnem na jeden sup :)
Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted.
pohodak
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 0
Založený: 20. Apr 2006 14:49
Bydlisko: PK

Odoslaťod legal » 10. Aug 2008 20:55

V rakusku som videl v Gasteinertal zaujmavu vec: jednorurovy tunel, ktory mal dve poschodia po 2 pruhoch. Horny do doliny, dolny von. Je viac takychto tunelov ?
legal
diskutujúci
 
Príspevky: 85
Obrázky: 4
Založený: 11. Máj 2006 20:59

Re: Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod duro_z_dediny » 08. Sep 2011 08:05

Ako sa človek pozerá na krajiny okolo, zdá sa, že tunely sa "tunelujú" nielen na Slovensku a Branisko nebolo jediným príkladom... :arrow: http://praha.idnes.cz/tunel-blanka-skvely-priklad-propojeni-politiky-a-byznysu-p35-/praha-zpravy.aspx?c=A110907_215602_domaci_abr
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 196
Založený: 18. Jún 2009 11:46

Re: Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod KN.SK » 27. Dec 2014 22:22

Včera som na stanici PHOENIX pozeral zaujímavý dokument o stavbe tunela HOOSAC [ručne → výbušninami (prach i nitroglycerín) →← i primitívne začiatky s TBM (pomocou liatinových "dlát" ...)], aj tam sa pri jeho výstavbe priplietla politika a intrigy. Ale i o terajšej výstavbe tunelov.
Pozri: https://www.youtube.com/watch?v=YmdN0yvhXPM (43:19)
Festina lente! Σπεῦδε βραδέως!
Obrázok používateľa
KN.SK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 599
Obrázky: 430
Založený: 08. Máj 2014 12:56

Re: Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod ANDi » 04. Sep 2015 08:43

Kuala Lumpur; 2 (resp. 3) urovnovy cestny tunel, ktory v pripade zaplav funguje ako odvodnovaci kanal...

https://www.youtube.com/watch?v=5eMpNN_vF4s
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1141
Založený: 14. Júl 2012 17:12

Re: Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod mirsi » 31. Máj 2016 22:01

zajtra sa otvara najdlhsi zeleznicky tunel na svete - Gotthard base tunel:
http://www.theguardian.com/world/2016/m ... witzerland
mirsi
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 496
Obrázky: 10
Založený: 26. Sep 2013 16:21

Re: Tunelové a inžinierske stavby vo svete

Odoslaťod ANDi » 31. Máj 2016 22:17

Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1141
Založený: 14. Júl 2012 17:12

Češi razí finské metro třílafetovým monstrem. (Video)

Odoslaťod TruenoCZ » 06. Aug 2017 01:04

Češi razí finské metro třílafetovým monstrem. Do českých tunelů nemůže.

• Sto dvacet děr (hloubky 5m) za tři a půl hodiny odvrtá stroj, který firma Metrostav používá při stavbě úseku metra z finských Helsinek do města Espoo.
• Díry se následně naládují trhavinou a hornina se odpálí.
• Třílafetový stroj se v Česku kvůli odlišným geologickým podmínkám zatím nepoužil.

https://zahranicni.ihned.cz/c1-65836280-cesi-razi-finske-metro-trilafetovym-monstrem-do-ceskych-tunelu-nemuze
TruenoCZ
nováčik
 
Príspevky: 2
Založený: 06. Aug 2017 00:49

Čtyřkilometrový tunel s obloukem u Plzně

Odoslaťod TruenoCZ » 28. Sep 2017 20:28

Razicí štít Viktorie se přesně po roce objevil na druhém konci severního tubusu pro železniční tunel mezi Plzní a Kyšicemi (škoda, že namiesto „y“ nije „o“ :lol: ). Hlava vyjela po více než čtyřech kilometrech pod vrchem Chlum, zbývá dokončit posledních padesát metrů v částečně odtěženém svahu.

:D Šéf razičů tunelu: (čecho?)slovák Štefan Ivor, viz. video:
:arrow: https://plzen.idnes.cz/tunel-chlum-ejpovice-plzen-razici-stit-viktorie-fus-/plzen-zpravy.aspx?c=A170927_135028_plzen-zpravy_vb

:arrow: https://www.metrostav.cz/cs/obory-pusobnosti/podzemni-stavby/reference/35-modernizace-trati-rokycany-plzen

:arrow: https://www.facebook.com/Metrostav/photos/rpp.146739700912/10154844782550913/?type=3&theater

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok
TruenoCZ
nováčik
 
Príspevky: 2
Založený: 06. Aug 2017 00:49


Naspäť na Tunely

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.