D52 Brno - Mikulov - Rakousko
Odoslané: 25. Apr 2006 18:56
Rychlostní silnice R52 Brno - Mikulov - Rakousko
její historie jevelmi zajímavá první návrh na výstavbu kapacitního spojení byl v roce 1938 Němci jako požadavek na výstavbu dálnice Wien - Breslau, později se tento požadavek stal součástí Mnichovské dohody. Výstavba opravdu začala 11. dubna 1939 v úseku Hrušovany - Brno - Jevíčko a pokračovaly až do 30. dubna 1942, kdy práce byly zastaveny. Po válce už k obnovení prací nedošlo.
Další navrhy na vedení kapacitní trasy se objevili v 60. letech, kdy se počítalo s výhledovou dálnicí D52 v trase "Německé dálnice". Usenesením vlády Československé socialistické republiky č. 24 ze dne 29. ledna 1987 bylo rozhodnuto o výstavbě rychlostní silnice.
V 70. letech proběhla výstavba úseku Brno - Rajhrad, ale jedná se o městskou komunikaci s tramvajovým pásem uprostřed, tento úsek není součástí R52. Výstavba R52 byla zahájena úsekem Rajhrad - Pohořelice v roce 1992, který byl dokončen v prosinci 1996. Další výstavba poté nepokračovala, ikdyž česká strana měla snahu. Původně měl být hraniční přechod u obce Nový Přerov, ale Rakousko rozhodlo nezávisle na ČR o dobudování A5 na Mikulov, ČR prostě a jednoduše zaspala a teď musí stavět R52 na Mikulov.
V současné době se připravují dvě stavby:
- Brno - Rajhrad, tato stavba je také známa pod označením Jihozápadní tangenta. Jsou navrženy dvě varianty, jedna v trase "Německé dálnice" a druhá s vedením na Moravany - Modřice a podél stávající I/52, tuto variantu prosazuje kraj. Není jistě zda se tato stavba bude realizovat vzhledem k tomu, že je koncipována jako odlehčení MÚK Brno-centrum a MÚK Brno-jih, kde se připravuje rozšíření dálnice D1. V každém případě výstavba nezačne dříve než po roce 2010. Význam má ve výhledovém stavu.
- Pohořelice - Rakousko, na tuto stavbu se letos bude zpracovávat DÚR, předpoklad zahájení některých částí je rok 2008. U této stavby se uvažuje o možnosti stavět pomocí PPP.
její historie jevelmi zajímavá první návrh na výstavbu kapacitního spojení byl v roce 1938 Němci jako požadavek na výstavbu dálnice Wien - Breslau, později se tento požadavek stal součástí Mnichovské dohody. Výstavba opravdu začala 11. dubna 1939 v úseku Hrušovany - Brno - Jevíčko a pokračovaly až do 30. dubna 1942, kdy práce byly zastaveny. Po válce už k obnovení prací nedošlo.
Další navrhy na vedení kapacitní trasy se objevili v 60. letech, kdy se počítalo s výhledovou dálnicí D52 v trase "Německé dálnice". Usenesením vlády Československé socialistické republiky č. 24 ze dne 29. ledna 1987 bylo rozhodnuto o výstavbě rychlostní silnice.
V 70. letech proběhla výstavba úseku Brno - Rajhrad, ale jedná se o městskou komunikaci s tramvajovým pásem uprostřed, tento úsek není součástí R52. Výstavba R52 byla zahájena úsekem Rajhrad - Pohořelice v roce 1992, který byl dokončen v prosinci 1996. Další výstavba poté nepokračovala, ikdyž česká strana měla snahu. Původně měl být hraniční přechod u obce Nový Přerov, ale Rakousko rozhodlo nezávisle na ČR o dobudování A5 na Mikulov, ČR prostě a jednoduše zaspala a teď musí stavět R52 na Mikulov.
V současné době se připravují dvě stavby:
- Brno - Rajhrad, tato stavba je také známa pod označením Jihozápadní tangenta. Jsou navrženy dvě varianty, jedna v trase "Německé dálnice" a druhá s vedením na Moravany - Modřice a podél stávající I/52, tuto variantu prosazuje kraj. Není jistě zda se tato stavba bude realizovat vzhledem k tomu, že je koncipována jako odlehčení MÚK Brno-centrum a MÚK Brno-jih, kde se připravuje rozšíření dálnice D1. V každém případě výstavba nezačne dříve než po roce 2010. Význam má ve výhledovém stavu.
- Pohořelice - Rakousko, na tuto stavbu se letos bude zpracovávat DÚR, předpoklad zahájení některých částí je rok 2008. U této stavby se uvažuje o možnosti stavět pomocí PPP.