Stránka 1 z 4

D52 Brno - Mikulov - Rakousko

OdoslaťOdoslané: 25. Apr 2006 18:56
od Lenny
Rychlostní silnice R52 Brno - Mikulov - Rakousko

její historie jevelmi zajímavá první návrh na výstavbu kapacitního spojení byl v roce 1938 Němci jako požadavek na výstavbu dálnice Wien - Breslau, později se tento požadavek stal součástí Mnichovské dohody. Výstavba opravdu začala 11. dubna 1939 v úseku Hrušovany - Brno - Jevíčko a pokračovaly až do 30. dubna 1942, kdy práce byly zastaveny. Po válce už k obnovení prací nedošlo.

Další navrhy na vedení kapacitní trasy se objevili v 60. letech, kdy se počítalo s výhledovou dálnicí D52 v trase "Německé dálnice". Usenesením vlády Československé socialistické republiky č. 24 ze dne 29. ledna 1987 bylo rozhodnuto o výstavbě rychlostní silnice.

V 70. letech proběhla výstavba úseku Brno - Rajhrad, ale jedná se o městskou komunikaci s tramvajovým pásem uprostřed, tento úsek není součástí R52. Výstavba R52 byla zahájena úsekem Rajhrad - Pohořelice v roce 1992, který byl dokončen v prosinci 1996. Další výstavba poté nepokračovala, ikdyž česká strana měla snahu. Původně měl být hraniční přechod u obce Nový Přerov, ale Rakousko rozhodlo nezávisle na ČR o dobudování A5 na Mikulov, ČR prostě a jednoduše zaspala a teď musí stavět R52 na Mikulov.

V současné době se připravují dvě stavby:
- Brno - Rajhrad, tato stavba je také známa pod označením Jihozápadní tangenta. Jsou navrženy dvě varianty, jedna v trase "Německé dálnice" a druhá s vedením na Moravany - Modřice a podél stávající I/52, tuto variantu prosazuje kraj. Není jistě zda se tato stavba bude realizovat vzhledem k tomu, že je koncipována jako odlehčení MÚK Brno-centrum a MÚK Brno-jih, kde se připravuje rozšíření dálnice D1. V každém případě výstavba nezačne dříve než po roce 2010. Význam má ve výhledovém stavu.
- Pohořelice - Rakousko, na tuto stavbu se letos bude zpracovávat DÚR, předpoklad zahájení některých částí je rok 2008. U této stavby se uvažuje o možnosti stavět pomocí PPP. 8)

OdoslaťOdoslané: 27. Apr 2006 18:37
od Lenny
Problémy tvoří ptačí oblast Natura 2000 při průchodu přes v.n. Nové Mlýny, vedení po hranici CHKO Pálava a prchod přes CHKO Pálava u hranic v délce cca 1,7 km.

Z hlediska stavebního bude zajímavé dosypaní druhé poloviny vozovky přes v.n. Nové Mlýny v délce cca 2 km, zhruba uprostřed se počítá s mostem. 8)

OdoslaťOdoslané: 27. Apr 2006 19:22
od Jarda
Osobně by mi připadala lepší varianta s obejitím Novomlýnských nádrží a hraničním přechodem u Nového Přerova. Prý ji ale nechce Rakousko, protože by to o trochu prodloužilo trasu na jejich území.

OdoslaťOdoslané: 28. Apr 2006 12:01
od Lenny
Dnes byla zveřejněna soutež na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí a inžynýrskou činnost na stavbu "5206 Perná - st. hranice" na rychlostní silnice R52 s termínem dokončení únor 2008. 8)

OdoslaťOdoslané: 05. Máj 2006 11:34
od Lenny
Proti této stavbě prostesutjí občanské a ekologická sdružení. Požadují aby se místo R52 využila D2 a vybudovala odbočka z Břeclavy do Rakouska. Jenže tato odbočka je nerealizovatelná z hlediska ochrany přírody, důvody jsou:
1. CHKO Palava
2. Lužní lesy okolo Dyje
3. Ptačí oblast Natura 2000
4. Kvarter řeky Moravy

Tyto čtyři důvody jsou absolutně neprůstřelné z hlediska trasování. 8)

OdoslaťOdoslané: 05. Máj 2006 12:47
od Jarda
Lenny napísal:Proti této stavbě prostesutjí občanské a ekologická sdružení. Požadují aby se místo R52 využila D2 a vybudovala odbočka z Břeclavy do Rakouska. Jenže tato odbočka je nerealizovatelná z hlediska ochrany přírody, důvody jsou:
1. CHKO Palava
2. Lužní lesy okolo Dyje
3. Ptačí oblast Natura 2000
4. Kvarter řeky Moravy

Tyto čtyři důvody jsou absolutně neprůstřelné z hlediska trasování. 8)


Tak, tak.
A to jsi ještě nevzpomenul Lednicko-Valtický areál, jeden z největších a nejkrásnějších umělých parků v Evropě, který je národní kulturní památkou.

OdoslaťOdoslané: 05. Máj 2006 12:50
od Lenny
Jaroslav Štemberk napísal:Tak, tak.
A to jsi ještě nevzpomenul Lednicko-Valtický areál, jeden z největších a nejkrásnějších umělých parků v Evropě, který je národní kulturní památkou.


Problém byl vůbec projít připravovaným obchvatem Břeclavy.

Chtěl jsem poukázat na nelogičnost ekologů. 8)

OdoslaťOdoslané: 05. Máj 2006 12:57
od Jarda
Lenny napísal:
Jaroslav Štemberk napísal:Tak, tak.
A to jsi ještě nevzpomenul Lednicko-Valtický areál, jeden z největších a nejkrásnějších umělých parků v Evropě, který je národní kulturní památkou.


Problém byl vůbec projít připravovaným obchvatem Břeclavy.

Chtěl jsem poukázat na nelogičnost ekologů. 8)


Nelogičnost je tady slabé slovo, nebál bych se přímo napsat "zhovadilost".

OdoslaťOdoslané: 05. Máj 2006 22:42
od aquila
toto presne vystihuje tolko znamu situaciu "zabi bobra, zachranis strom" ;)

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2007 16:57
od Honda
Výhoda ČR je že táto rýchlostná cesta nie je dlhá a Rakúsko už začalo stavať diaľnicu A5 (cez PPP).

Ináč tu ide velmi dobrá široká cesta (na rakúskom území). 8)

OdoslaťOdoslané: 11. Feb 2007 20:32
od aquila
A5 sa nestavia a kedze nevyslo PPP a nepojde to cez eurofondy, tak sa zatial odklada na neurcito. skor sa forciruje prepojenie linz - CB (tusim S10).

a svojim sposobom aj S8 na marchegg sa zvysila priorita

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2007 20:07
od Honda
aquila napísal:A5 sa nestavia a kedze nevyslo PPP a nepojde to cez eurofondy, tak sa zatial odklada na neurcito. skor sa forciruje prepojenie linz - CB (tusim S10).

a svojim sposobom aj S8 na marchegg sa zvysila priorita


Z českého hladiska sa D3 može dostavať ovela neskôr jako ťah Brno-Viedeň. :wink:

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2007 21:40
od aquila
S10 sa forciruje kvoli porieseniu obchvatov linca a vyssie..

OdoslaťOdoslané: 12. Feb 2007 21:44
od Honda
aquila napísal:S10 sa forciruje kvoli porieseniu obchvatov linca a vyssie..


Aha. To som nevedel. Ináč na A5 boli aj nejaké protesty okolo Mistelbachu.

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 00:03
od mapman
Honda napísal:
aquila napísal:A5 sa nestavia a kedze nevyslo PPP a nepojde to cez eurofondy, tak sa zatial odklada na neurcito. skor sa forciruje prepojenie linz - CB (tusim S10).

a svojim sposobom aj S8 na marchegg sa zvysila priorita


Z českého hladiska sa D3 može dostavať ovela neskôr jako ťah Brno-Viedeň. :wink:


Na druhu stranu, tah Brno - Vieden má pomerne slušné parametre už dnes, vedie mimo obce, aspon v CZ....

To tah Budejovice - Linz je na druhu stranu fakt otrasna cesta, ktora je este navyse sucastou E55 ako hlavneho severojuzneho E koridoru. Parametre v okoli kaplice, velesina ci nazidel su vacsinou na urovni S 7,5 a velmi casto su hned pri ceste nebezpecne aleje stromov. Nie je to tak dlho co sa tam zabilo vela ludi pri nehode autobusu. Dalsi kriticky usek je Tabor - Veseli, ostatne este pocka...

V Rakusku je situacia dost zla najma v provincnom meste Freistadt, navyse vsade trcia transparenty "stop temelin" :lol:

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 05:53
od jkjk
Podle rozpoctu SFDI to vypada, ze stavba R52 smerem k hranicim zacne v idealnim pripade nejdrive v roce 2009.

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 15:22
od Honda
Ja tomu hovorím "zrkadlový obraz", čo je tá hlavná smola.

Praha na západe s Českými Budějovicami a D3.
Viedeň s Brnom na východe.

Pre ČR a Prahu je D3 dlhšia ako potom na rakúskej strane. A zase naopak pre Rakúsko je A5 dlhšia ako potom R52 na českej strane. A ešte k tomu ide R52 paralelne popri D2, ale na druhú stranu 1/2 stojí. :idea:

Priority ČR ale nie sú ani na D3 ani na R52. ČR už nemá napojenie na posledné 2 štáty: Poľsko a Rakúsko. Na SR je to D2 a na Nemecko D5 a D8. Priorita bola západná hranica a vnútrozemská doprava a dnes je priorita vnútrozemská doprava a postupné prepojenie na Poľsko, ale Rakúsko tam moc neni.

Aj tak si ale myslím, že súvislá R52 po hranice s Rakúskom bude ovela skor jako súvislá D3 (+R3). :wink:

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 19:42
od Jarda
Honda napísal:Aj tak si ale myslím, že súvislá R52 po hranice s Rakúskom bude ovela skor jako súvislá D3 (+R3). :wink:


Opak si nemyslí asi nikdo, kdo alespoň trochu sleduje výstavbu české dálniční sítě.
Na R52 zbývá postavit cca 25 km, přičemž jedinou náročnou stavbou bude most přes Věstonickou přehradu (pravděpodobně se ale bude stavět jen dvoupruhový a opačný směr povede po hrázi Mušovské přehrady - současná I/52).
D3 určitě nebude celá dokončena před r. 2015, spíše to bude o pár let později.

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 19:46
od Honda
Jarda napísal:
Honda napísal:Aj tak si ale myslím, že súvislá R52 po hranice s Rakúskom bude ovela skor jako súvislá D3 (+R3). :wink:


Opak si nemyslí asi nikdo, kdo alespoň trochu sleduje výstavbu české dálniční sítě.
Na R52 zbývá postavit cca 25 km, přičemž jedinou náročnou stavbou bude most přes Věstonickou přehradu (pravděpodobně se ale bude stavět jen dvoupruhový a opačný směr povede po hrázi Mušovské přehrady - současná I/52).
D3 určitě nebude celá dokončena před r. 2015, spíše to bude o pár let později.


Ale pozor .. to ešte neznamená, že R52 v r. 2015 bude dostavaná. Až by sa začala stavat po r. 2010 tak podla tvojich slov je to ťažko porovnatelné čo by bolo skor.

Ja si ale narozdiel od teba nemyslím že česká D3, ktorá ani nie je v celej dĺžke pripravená na výstavbu a nemá finančné krytie že by bola dostavaná do 10 rokov .. to nebude. A potom z toho výde že D3 bude v r. 2020 a R52 už má šancu byť skor. :wink:

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 20:01
od Jarda
Neuvažoval jsem přeložku Rajhrad Troubsko, která má také být součástí R52, ta zřejmě bude později, ale zmíněná jižní část se podle mého začne stavět nejpozději hned po dokončení Ostravské dálnice (D47), protože pak budou volné stavební kapacity i více finančních prostředků a protože je to spojení hlavních měst zemí EU (Praha - Vídeň), jde o stavbu s vyšší prioritou a snadnější možností získání příspěvku z EU.

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 20:27
od Honda
Jarda napísal:Neuvažoval jsem přeložku Rajhrad Troubsko, která má také být součástí R52, ta zřejmě bude později, ale zmíněná jižní část se podle mého začne stavět nejpozději hned po dokončení Ostravské dálnice (D47), protože pak budou volné stavební kapacity i více finančních prostředků a protože je to spojení hlavních měst zemí EU (Praha - Vídeň), jde o stavbu s vyšší prioritou a snadnější možností získání příspěvku z EU.


Podla mňa po dostavaní D47 sa začne výrazne stavať D3 - väčší stavebný potenciál. :wink:

OdoslaťOdoslané: 13. Feb 2007 20:48
od Jarda
Honda napísal:
Jarda napísal:Neuvažoval jsem přeložku Rajhrad Troubsko, která má také být součástí R52, ta zřejmě bude později, ale zmíněná jižní část se podle mého začne stavět nejpozději hned po dokončení Ostravské dálnice (D47), protože pak budou volné stavební kapacity i více finančních prostředků a protože je to spojení hlavních měst zemí EU (Praha - Vídeň), jde o stavbu s vyšší prioritou a snadnější možností získání příspěvku z EU.


Podla mňa po dostavaní D47 sa začne výrazne stavať D3 - väčší stavebný potenciál. :wink:


U D3 je otázka financování. V nejbližších létech se bude stavět hlavně to, co půjde přes PPP. Počítá se s tím, že na dostavbu by pak mohla přispět EU, to je ale podmíněno úspěšným dokončením IV. železničního koridoru (EU nechce financovat tyto dvě paralelní stavby najednou a přednost dostala železnice).

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 06:41
od jkjk
Honda napísal:
Podla mňa po dostavaní D47 sa začne výrazne stavať D3 - väčší stavebný potenciál. :wink:


Podle rozpoctu SFDI to 2008 - 2009 vypada spis na presun na zbytek D1 (+R49 ku Zlinu) a Prazsky okruh.

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 13:02
od Honda
jkjk napísal:
Honda napísal:
Podla mňa po dostavaní D47 sa začne výrazne stavať D3 - väčší stavebný potenciál. :wink:


Podle rozpoctu SFDI to 2008 - 2009 vypada spis na presun na zbytek D1 (+R49 ku Zlinu) a Prazsky okruh.


Na D3 aspoň teoreticky zatial smeruje PPP, na R52 ani to nie. Ale iné som xcel .. rozpočet SFDI je záväzný a dodržiava, .. je isté že bude v r. 2009 to, čo je v ňom napísané ?

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 14:48
od Jarda
Závazný je rozpočet na r. 2007, na další roky je to výhled, který se ještě může podstatně změnit. (Nelze pochopitelně vyloučit ani dodatečné změny v r. 2007, ty by ale neměly být podstatné).