Severna Amerika - Dialnice v USA

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK vo svete (okrem EÚ)

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod H16-85 » 06. Aug 2007 23:18

Jurislav napísal:Podľa mňa ten most keď rozširovali, neurobili potrebné opatrenia.


To by ten most spadol oveľa skôr. Každý most potrebuje istú údržbu, pravidelné ročné a dvojročné prehliadky. Toto bol okrem toho železný most a už sa vie, že nebol pravidelne kontrolovaný pri postupe korózie. To je prvá chyba. Druhá, ako uviedol Dialniciar, komisia skúmala stav a vedela, že most nie je v dobrom stave, ale nebolo peňazí a tak sa to len odkladalo na inokedy. A je zbytočné hľadať chyby, že veď tam ide denne 200.000 áut. V USA ide na tisíckach miest na diaľniciach viac ako 100.000 áut, čo na Slovensku nie je vôbec nikde, s výnimkou jedného mostu v Bratislave a aj ten je na tom už staticky zle.
Tibor
Obrázok používateľa
H16-85
diskutujúci
 
Príspevky: 171
Založený: 21. Máj 2007 11:37
Bydlisko: EU

Interstate highways

Odoslaťod Branco » 31. Okt 2007 23:10

Niekoľko slov o Interstate highways / medzištátne diaľnice/

Plánovanie Národného systému medzištátnych a diaľníc Dwighta D. Eisenhowera, určených na obranu, známych pod spoločným menom Medzištátne diaľnice – Interstate highways sa začalo v tridsiatych rokoch minulého storočia. Federal-Aid Highway Act /Zákon o diaľniciach/ z roku 1938 založil Úrad verejných ciest /Bureau of Public Roads/ (BPR), predchodcu federálnej správy diaľníc - Federal Highway Administration (FHWA) a jednou z prvých úloh bolo vypracovanie štúdie spoplatnených diaľníc troch západ-východných a troch severo-južných spojníc. BPR definoval sieť diaľníc v dĺžke 26 700 míľ /ca. 42720 km/.

V roku 1941 prezident Franklin D. Roosevelt založil Národný medziregionálny výbor, ktorý mal za úlohu definovať potrebu národného systému rýchlostných ciest. Sieť rýchlostných ciest bola definovaná v dľžke 33900 míľ plus 5000 míľ dodatočných mestských komunikácií.

V roku 1944 bol prijatý zákon o diaľniciach Federal-Aid Highway Act, ktorý definoval dĺžku diaľníc do 40.000 míľ, podľa zákona sa mali spojiť všetky významné aglomerácie, mestá a priemyselné strediská s cieľom posilniť národnú obranu a prepojiť na vhodných miestach systém s komunikáciami v Kanade a Mexiku.

Medzi rokmi 1958 a 1991 bolo vykonaných 15 doplnení Zákona o diaľniciach Federal-Aid Highway Act. Konečná dĺžka systému Interstate highways predstavovala 42793 míľ.

31. októbra 2002 všetky diaľnice tak, ako boli navrhnuté a postavené z pôvodnej dĺžky 42793 míľ /68468,8 km/, boli skompletizované a uvedené do prevádzky, okrem úsekov v celkovej dĺžke 6,6 míľ /10,56 km/.

Označenie Interstate highways je číslo v červenej, bielej, alebo modrej farbe spolu so slovom Interstate, názvom štátu, a číslom diaľnice. Diaľnce s nepárnymi číslmi prebiehajú zo severu na juh a diaľnice s párnymi číslami z východu na západ. Diaľnice systému majú jedno- alebo dvojciferné číslo.

Všetky hlavné mestá amerických štátov, okrem piatich, Juneau, AK (Alaska), Dover, DE (Delaware), Jefferson City, MO (Montana), Carson City, NV (New Vermont) a Pierre, SD (South Dacota) sú napojené na Interstate highways system.

Najdlhšie Interstate highways:
Kód: Vybrať všetko
I-90 Seattle, WA (Washigton) - Boston, MA (Massachusets) 3,020.54 míľ 
I-80 San Francisco, CA (California) - Teaneck, NJ (New Jersey) 2,899.54 míľ 
I-40 Barstow, CA (California) - Wilmington, NC (North Carolina) 2,555.40 míľ
I-10 Los Angeles, CA (California) - Jacksonville, FL (Florida) 2,460.34 míľ
I-70 Cove Fort, UT (Utah) - Baltimore, MD (Maryland) 2,153.13 míľ


Štáty s najväčšou dĺžkou diaľničného systému:
Kód: Vybrať všetko
New York 1,674.73 míľ 29 diaľničných trás
California 2,455.74 míľ  25 diaľničných trás
Illinois 2,169.53 míľ  23 diaľničných trás
Pennsylvania 1,759.34 míľ  22 diaľničných trás
Ohio 1,572.35 míľ  21 diaľničných trás


Systém Interstate highways je dôležitou súčasťou každodenného života Američanov. Systém používajú vodiči každodenne do ceste do práce. Diaľnice sú tiež využívané na cestovanie na dlhšie vzdialenosti, či už pracovne, alebo vo voľnom čase. Približne jedna tretina všetkých najazdených km v USA /údaj roku 2003/ sa týka práve Interstate highways. Ostatné najazdené km predstavujú cesty na federálnych diaľniciach /U.S. Highways, alebo Federal highways/ a cestných komunikáciach.

Zdroje:
http://www.interstate-guide.com/interstate.html
http://www.fhwa.dot.gov/programadmin/interstate.cfm
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

PPP systém v USA v skratke

Odoslaťod Branco » 04. Nov 2007 16:27

Niekoľko základných informácií o PPP v USA

Do konca deväťdesiatych rokov minulého storočia výstavba a údržba Interstate Highway System boli financované prevažne z federálne dane z benzínu /gasoline tax, obdoba našej dane z uhľovodíkových palív a mazív/. Pôvodne boli zdroje z tejto dane určené výlučne na údrtžbu a rozširovanie diaľničného systému krajiny. Počas prezidentovania B. Clintona, federálne orgány schválili povolenie používania zdrojov z tejto dane na financovanie ďalších vládnych programov a projektov, nesúvisiacich s diaľnicami. Keďže suma na diaľnice bola znížená, veľa projektov bolo odložených, alebo zrušených.

Naviac, zákon o diaľniciach z roku 1956 zakazoval jednotlivým štátom vyberať mýto na interstate highways. Po kompletizácii ďalších km diaľničnej siete proporcionálne narastali aj náklady na údržbu.

Legislatíva z roku 1998 dávala štátom viac flexibility vo financovaní diaľničných programov, zvlášť zákon, známy ako TEA-21 povoľoval štátom za určitých podmienok zavedenie mýta na interstate highways. Naviac, poskytovala štátom voľnosť pri uzatváraní PPP zmlúv s cieľom údržby a ďalšieho rozvíjania diaľničnej siete. Texas, Florida, Virginia, a California pomerne rýchlo využili túto možnosť a začali s masívnymi projektami a tým doplnili sieť Interstate highways na svojom území o nové projekty.

Ďalšie štáty tiež využili nové príležitosti, Illinois napr. v roku 2004 podpísal 1,8 mld. USD zmluvu s konzorciom firiem Macquarie Infrastructure Group a Cintras na prevádzkovanie diaľnice Chicago Skyway na 99 rokov. V zmluve podobného znenia, spoločný podnik Cintras-Macquarie prebral zodpovednosť za prevádzkovanie Indiana East-West Toll Road na 75 rokov. Koncom roku 2006 tiež Delaware uvažoval o pláne na výstavbu a prevádzku 17 míľového obchvatu U.S. Route 301 medzi Delaware Route a hranicou s Marylandom.

Na druhej strane napr. New York a Massachusetts, resp. orgány štátnej správy, pod ktorých spadá prevádzkovanie New York State Thruway a Massachusetts Turnpike vytvorili dostatok zdrojov na údržbu tých komunikácií, ktoré nespadajú do systému privátnych diaľníc, neskôr prebrali zodpovednosť za prevádzku diaľníc Central Artery, tunelov Sumner a Callahan, ktoré boli ukončené v roku 2005.

Jednotlivé štáty aj v súčasnosti hľadajú inovatívne riešenia na rozširovanie a údržbu diaľničnej siete, kombinujú pritom štátne i federálne zdroje, výber mýta prostredníctvom štátnych orgánov a investície súkromného sektora.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod fh » 16. Jan 2008 10:56

Konštrukčná chyba bola na príčine pádu diaľničného mostu v Minneapolise. Konkrétne o polvicu tenšie oceľové konektory medzi trámami. Gusset plates-výstužné plechy-styčnice:

Design flaw cited in bridge collapse By FREDERIC J. FROMMER, Associated Press Writer
Tue Jan 15, 10:20 PM ET

WASHINGTON - Steel plates connecting beams in the Interstate 35W bridge in Minneapolis were too thin by half and fractured, "the critical factor" in the collapse that killed 13 people and injured 145, the National Transportation Safety Board said Tuesday.

The connectors, called gusset plates, were roughly half the 1-inch thickness thej should have been because of a design error, NTSB Chairman Mark Rosenker said. Investigators found 16 fractured gusset plates from the bridge's center span.

"It is the undersizing of the design which we believe is the critical factor here. It is the critical factor that began the process of this collapse. That's what failed," Rosenker said at a news conference.


http://news.yahoo.com/s/ap/20080116/ap_on_go_ot/bridge_collapse_ntsb
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Odoslaťod Jarda » 01. Feb 2008 19:49

Prof. Moos k cenám dálnic v USA (ze zprávy pro MD ČR):
Federální ministerstvo dopravy USA nechalo zpracovat v roce 2002 benchmarkingovou studii, která je reakcí na problematiku cenového vývoje dopravních staveb v USA. Tento materiál vznikl na základě mnoha dotazů týkajících se cen dálnic a jejich možného vývoje. Proto ministerstvo dopravy zajistilo výzkum vybraného projektu, což byl propočet ceny díla pro jednotlivé státy US -jednalo se o délku dálnice 1,02 míle. Rozpětí cen je ohromující. Jde od cca 4 mil. USD do cca 29 mil. USD. Nejlevněji je možné pořídit tuto stavbu ve státě Missisipi (4 mil. USD), ve státech Illinois, Washington, Idaho a North Carolina je možné po řídit tuto stavbu za průměrnou cenu (6 mil. USD), státy New Jersey, New York a Hawai mají cenu nejvyšší (nad 20 mi!. USD).
Federální ministerstvo dopravy USA věnuje zásadní pozornost organizaci výběrových řízení veřejných zakázek. Mimořádná pozornost je věnována inženýrským (expertním) odhadům, které slouží jako základní parametr při organizaci výběrových řízení. Zpracování odhadu samozřejmě není přesnou vědou, přesto převažuje názor, že inženýrský odhad by se u nejméně 50 % projektů měl od nejvýhodnější nabídky lišit o ± 10 %.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 11:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Dialniciar » 01. Feb 2008 19:55

Táto správa má len taký malý nedostatok a síce, že niekde sa jedná o 2+2 pruhy a niekde o 4+4 pruhy. :wink:

Priemerná cena za 1 km v USA je napriek tomu na úrovni asi 450 mil. SKK (celkový priemer na r. 2006). :idea:

Pritom USA nerátajú do cien výkupy pozemkov, ani na potrebné povolenia, štúdie či samotnú projektovú dokumentáciu. To však USA rátajú a väčšina štátov EÚ nie, to je napríklad informačný systém na diaľniciach, všetky riadiace strediská, ktoré monitorujú priebeh dopravy ... takže tá priemerná cena je de facto vyjadrením toho istého rozmeru ako aj v EÚ. Do cien sa rátajú aj stavebné náklady cez výstavbu PPP, čo cenu značne znižuje. :idea:

Rozdiely medzi jednotlivými štátmi ale budú vždy a je to normálne vzhľadom na rôzne podmienky.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Branco » 15. Aug 2008 00:12

Je niekoľko názorov na to, ktorá diaľnica, či cesta je v USA vedie najkrajšou scenériou. V USA je množstvo národných parkov, ktoré Američania využívajú na víkendy, či dovolenky.

Môže to byť Interstate 15, zvlášť časť, ktorá prechádza Arizonou:

http://www.okroads.com/dandm/i15az.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Interstate_15_in_Arizona
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Golden State Parkway

Odoslaťod Branco » 16. Aug 2008 00:42

Čo sa týka východného pobrežia, názory sa rôznia, mnohí newyorčania dávajú prednosť napr. súkromnej Golden State Parkway v New Jersey, dĺžka 172,4 míľ /ca. 277 km/. Diaľnica, z časti lemujúca pobrežie Atlantiku, nesie meno podľa štátu, ktorým prechádza, New Jersey je prezývaný Golden State.

Hoci s výstavbou sa začalo na konci štyrisiatych rokov minulého storočia, pôvodne dokonca diaľnica, resp. dvojpruhová cesta, bola do dnešných dní rozšírená až na 12, resp. 14 pruhov v oblasti centrálneho New Jersey. HOV /High Occupancy lanes/, pruhy, kde môžete jazdiť len ak máte pri sebe spolujazdca, či viaceré osoby, sú súčasťou diaľnice. Začiatok diaľnice je označený takto, vedeli ste, že množstvo diaľníc v USA má svoj znak, v znaku New Jersey Parkway je mapa štátu s trasou diaľnice. Na trase sa nachádza sedem mýtnic s poplatkom od 35 do 75 centov. Okrem klaseického platenia na mýtnici existuje viacero foriem elektronického výberu mýta.

Rozsiahla súkromná fotogaléria, autorom je Raymond Martin, je na tejto linke: :arrow:
http://www.njfreeways.com/NJGSPPictures.html
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod kraken » 17. Okt 2008 12:03

Lenny napísal:
Adoas napísal:Trans Texas Koridor (megaprojekt v USA, specialne v state Texas) v hodnote max. 200 mld. USD. :arrow:

http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=994

Je tam foto, aj popis. :wink:


Adoas,

nevíš jak je tento koridor široký a zda se vůbec bude stavět nebo už staví? Mě to přijde docela megalománské na naše poměry.


Na ČR je to megalomanské. Já bych takovýto projekt neschválil.
Obrázok používateľa
kraken
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 375
Založený: 25. Aug 2008 13:14
Bydlisko: Czechoslovakia (CS)

Odoslaťod Cestár » 17. Okt 2008 12:08

Môžem ťa potešiť: oni ho ešte nestavajú. :idea:
Cestár
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 308
Založený: 14. Okt 2008 20:19

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 13:21

Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Dialniciar » 08. Mar 2009 13:27

Stránka AA roads, www.aaroads.com má nové fórum :arrow: http://www.aaroads.com/forum/

Množsto aktuálnych fotiek: http://www.aaroads.com/texas/texas180/u ... 730_nb.jpg
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Branco » 14. Apr 2009 21:32

Ak občas browsujete na youtube, je tu pekná sekcia z amerických interstates. Autor FreewayJim natočil viac ako 100 krátkych filmov z diaľníc po celej krajine. :arrow:

http://www.youtube.com/profile?user=Freewayjim&view=videos
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod fh » 17. Apr 2009 10:40

fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Odoslaťod Dialniciar » 25. Apr 2009 14:12

Hlavné cestné tepny USA :arrow: http://www.dialnice.info/album_page.php?pic_id=5924

Ako vidno, najviac ich je v Texase, kde sa už stavia Trans-texas corridor.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Branco » 25. Apr 2009 19:00

Podľa webu projektu naozaj majú začať stavať TTC túto jar. Ak už skutočne začali, je to dobrá správa.

Inak pekná mapa koridorov, chýba mi však tam napr. pomerne dôležitá I-10 California-Florida.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Dialniciar » 26. Apr 2009 11:50

TTC je v stavbe už 7. mesiac. Realizujú ho Bechtel (najväčšia americká stavebná firma) a PCL (najväčšia kanadská stavebná firma) a to konkrétne 216 km diaľnice zatiaľ iba jeden úsek medzi Houstonom a Dalasom.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod Branco » 09. Jún 2009 19:33

Pekný článok o diaľniciach a cestovaní v USA postol Martin na portáli ceskedalnice.cz:

Zajímavé postřehy ze států z webu http://usa.qex.cz

Základem správného Američana je automobil. Chodníky nejsou mimo města téměř nikde, za to autem se dostanete všude. Pro větší pohodlí nemají pouze "Drive-In" fastfoody, ale také např. banky či lékárny (kde je kromě okýnka využíván i systém potrubní pošty), v Las Vegas je drive-in oddací síň ("wedding chapel") a dokonce jsme viděli drive-in obchod s alkoholem ("liquor store").

Automobil samozřejmě musí být vybaven klimatizací, další častým jevem je centrální zamykání, tempomat ("cruise control") a automatická převodovka. Některá auta umí na dálku i nastartovat, čímž bylo možné vytvořit uvnitř nejprve chlad a teprve pak do něj nasednout.

Na dálnicích se obecně jezdí pomaleji, pokud někdo překračuje povolenou rychlost (maximálně 80 mph = 128 km/h, ale častěji 65 mph = 104 km/h). Rychlost se překračuje dle státu, obecně tak o 10 mph, i když je prý tolerováno 5 mph. Třeba v Kalifornii jsme překračovali o 15 mph a vedle nás v pravém pruhu prosvištěli policajti bez majáku.

Díky tempomatům dokáží udržovat i při velmi hustém provozu velmi malé mezery mezi automobily, ale dostatečně velké na to, aby nedocházelo k tzv. "tailgatingu". Američané začínají jezdit v 16 letech a nekončí ani ve vysokém věku. To ovšem neznamená, že pokud byť jen trochu zasněží, je situace jiná než v ČR

Málo se přejíždí z pruhu do pruhu (a to ani v zácpě), obecně je povoleno předjíždění z obou stran, tedy i z prava.

Kamiony předjíždějí také v kopci, jak to známe z naší D1 a dalších a zásadně to jsou ty, které nemají na návěsu ceduli "How's my driving?" s telefonním číslem. Těch je tu bohužel většina. Dalšími cedulemi na návěsech je "If you can't see my mirrors I can't see you", "Hiring Drivers" nebo "Lights on for your safety", přičemž už jsme pár viděli na interstate bez světel. Podobné informace mohou být i na zástěrkách jak návěsů, tak tahačů.

Více řidičů jezdí připoutaných. Všude jsou cedule "Buckle Up! It's a law!" nebo "Click It or Ticket". Další spousta varovných značek (včetně těch o připoutání se) je někomu věnována, pravděpodobně se dotyčný stal obětí autonehody z toho kterého důvodu.

Cesta ze mezi západním a východním pobřežím je zhruba 2 200 mil, což spolehlivě vydá na týdenní výlet (4 dny jízdy). Obecně je proto lepší zvolit letadlo, protože většinu cesty jsou jen vidlákovy a pustina. Vhodným přistávacím místem na západě je Las Vegas, který není daleko ani od národních parků, ani od konzumnějších cílů - Hollywood, Los Angeles atd.

Mezi základní výrobce automobilů patří GMC (General Motors Cars), Chrysler, Dodge, Ford, Toyota. Pro nás exotickými výrobci jsou Acura, Oldsmobil, Mercury. Volksvagenů je tu hodně, ale Škodovka žádná - asi nevyrábí motory, které by snesly zdejší nízkooktanový benzín. Ale na dálnici jsme tu potkali Tatrovku, ve vládních službách.

V USA má Policie i taxi až na výjimky stejná vozidla - Ford Crown Victoria Police Interceptor. Auta jsou o třídu větší, než u nás - třeba vozidla velikosti VW Golfa jezdí minimálně, velikost začíná u Octavie a drtivá většina jezdí v SUV (Sport Utility Vehicle, sportovní užitkový vůz, pro Američany prostě "Truck").

Ulice se zde mohou nazývat různě: Road (Rd), Lane (Ln), Street (St), Avenue (Ave). Také rychlostní silnice mají mnoho různých názvů: Interstate, Parkway, Highway, Speedway, Turnpike.

Cena benzínu se pohybuje v rozmezí $4.00 - $5.20 za jeden US galon (3.8 litru) v závislosti na lokalitě. Cena ropy na světových trzích sice neustále roste, ale kurs Dolaru ke Koruně klesá, takže cena zůstává stále na cca. 18 Kč za litr, což ve výsledku znamená cenu 1.40 Kč na km. Ještě pozor, v USA se spotřeba udává v počtu ujetých mil na 1 galon benzínu (miles per galon, mpg)! Obvyklá spotřeba menších vozů je kolem 35 mpg.

Na některých čerpacích stanicích účtují dvojí ceny - platba v hotovosti ("Cash") může být levnější než platba kreditní kartou ("Credit"). Prý za to mohou poplatky za bezhotovostní transkace. Není to moc obvyklé, ale stát se to může. Rozdíl bývá několik centů na galon.

Benzín pak má nižší oktanové číslo, nejčastěji se tankuje 87, protože je nejlevnější. Motory jsou tu ale daleko větších objemů, třílitry nejsou žádnou výjimkou a to nemluvím o SUV, kterých je na amerických silnicích již většina. V létě bývá dražší, protože se jedná o tzv. "Summer Blend" s příměsí ethanolu. Existuje také ethanolový benzín E-85 s 85% obsahem ethanolu a 15% obsahem benzínu. Pro většinu motorů je ale takovéto palivo nevhodné a může vyvolat větší opotřebení a kratší životnost motoru.

U některých čerpacích stanic lze tankovat E-85, což je 85% ethanol a 15% benzín. Pro mnoho motorů může mít toto palivo fatální následky, proto doporučujeme nejprve zjistit, zda je možné ethanol použít.

Tankovali jsme nejčastěji u Chevronu. Většinou jsme přímo na pumpě projeli kartou, naťukali PSČ (což se bohužel většinou muselo řešit s pumpařem, jinak by to bylo úplně bezobslužné) a tankovali. Zajímavé bylo, že u některých benzínek počítali jinou cenu při platbě kartou a jinou při platbě hotově.

Některé mosty, tunely a frekventované úseky dálnic jsou zatíženy mýtným - toll (např. Washington - New York $10.00, Miami - Orlando $12.00). Výše mýtného je buď na cedulích (je-li pevně stanovené) nebo na ticketu, který si při vjezdu do mýtné zóny vezmete a při odevzdání zaplatíte podle ujeté vzdálenosti. Samozřejmě existují "krabičky" na mýtné brány, na východním pobřeží je to EZ-PASS.

Na dálnicích jsou četné stanice pro vážení nákladních vozidel, na hranicích států na Interstate je to prakticky pravidlem. Kromě toho vás čas od času zastaví vnitrostátní bezpečnost a budou se ptát na všechno možné (počínaje dotazem "Are you a citizen?", následuje kontrola pasů).

Zejména ve městech se pak můžete setkat s tzv. Carpool Lane, která se značí kosočtvercem na vozovce či značce. Znamená, že v daném pruhu může jet nejméně stanovený počet lidí (daný číslovkou u značky). Stejný systém je značka HOV („High Occupancy Vehicle“), přičemž třeba HOV 3 značí, že v daném pruhu mohou jet pouze vozy obsazené nejméně třemi lidmi včetně řidiče. Ale protože američané se při řízení považují za idndividualisty, v drtivé většině případů je ve voze pouze řidič. Carpool Lane také bývá časově určený, například v dopravní špičce je minimum 3 lidé ve vozidle, jinak 2.

Zhruba po 3 000 ujetých mílích se provádí „tire rotation“, tedy přehození pneumatik zezadu dopředu a zepředu dozadu a také "oil change", tedy výměna oleje.

Trochu hořké zjištění na nočních jízdách mimo Interstate bylo, že se většina protijedoucích řidičů nenamáhá při míjení vypínat dálková světla. Extrémem jsou ti, kteří svítí dálkovými světly na auto před sebou. Druhým extrémem jsou řidiči, kteří nesvítí v tunelech, za deště nebo za šera.

Policie zde pokutuje ("ticketing") za rychlou jízdu ("speeding"), nezastavování na stopce a projetí červené na semaforu.

Na mnoha místech zde jsou stopky ve všech čtyřech směrech ("4-WAY STOP"), kde platí pravidlo, že se křižovatkou projíždí v tom pořadí, v jakém se ke křižovatce dojelo.

To, čemu říkáme dálnice, to jsou v USA Interstate (I). Značí se dvouciferným číslem, přičemž je-li první číslo lichejde o severo-jižní a je-li sudé, jde o východo-západní. Obvykle mají dva pruhy každým směrem. Naše silnice 1. třídy jsou v USA označovány jako Highway (Hwy nebo US). Obvykle mají jeden pruh každým směrem. Čas od času se Highway podobá Interstate, má dva pruhy každým směrem a i rychlost bývá vyšší, 60 - 70 mph.

Zatáčky bývají vesměs klopené, takže se jimi projíždí docela dobře. Problémem je, že silnice v obcích se svažují ke krajnici, což sice zabezpečí dobrý odvod vody, ale také to znamená, že pokud potřebujete ze silnice někam uhnout (třeba k motelu), čeká vás nepříjemný "dip", který ve vyšší rychlosti může způsobit pěkné zajiskření podvozku.

U mnoha domů na venkovech lze vidět starou Fordku, vedle ještě starší a vedle úplně nejstarší. Vypadá to, že když prostě auto přestane sloužit, koupí se nové a staré se odstaví vedle a dál se neřeší.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod vladi87 » 09. Jún 2009 19:53

Dobrý článok 8) ..Ja som čítal dávnejšie niečo v tom zmysle, že tam kamionisti chodia rýchlejšie ako osobáky..neviem, čo je na tom pravdy, ale obmedzovače majú určite tiež..
Obrázok používateľa
vladi87
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 403
Obrázky: 8
Založený: 05. Jún 2009 07:38

Odoslaťod Koro » 09. Jún 2009 21:18

vladi87 napísal:Dobrý článok 8) ..Ja som čítal dávnejšie niečo v tom zmysle, že tam kamionisti chodia rýchlejšie ako osobáky..neviem, čo je na tom pravdy, ale obmedzovače majú určite tiež..


ja som to pocul v takej verzii, ze kamionisti sa dohaduju vysielackami o policajnych hliadkach cize ked vidis ist rychlo kamion mozes ist pekne za nim
Obrázok používateľa
Koro
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 291
Obrázky: 50
Založený: 19. Sep 2008 22:07

Odoslaťod vladi87 » 10. Jún 2009 06:51

Koro napísal:
vladi87 napísal:Dobrý článok 8) ..Ja som čítal dávnejšie niečo v tom zmysle, že tam kamionisti chodia rýchlejšie ako osobáky..neviem, čo je na tom pravdy, ale obmedzovače majú určite tiež..


ja som to pocul v takej verzii, ze kamionisti sa dohaduju vysielackami o policajnych hliadkach cize ked vidis ist rychlo kamion mozes ist pekne za nim


Jasné, vysialačky sú užitočné hračky :)..ktovie, ako je to s tými obmedzovačmi..
Obrázok používateľa
vladi87
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 403
Obrázky: 8
Založený: 05. Jún 2009 07:38

Interstate 15

Odoslaťod Branco » 06. Júl 2009 21:26

USA sú skutočne rozsiahle, to platí aj alebo najmä o diaľniciach v krajine. Pokúsim sa v niekoľkých príspevkoch priniesť základné informácie o najdôležitejších diaľničných ťahoch.

Interstate 15 (I-15) je svojími 1433 míľami /2306km/ štvrtou najdlhšou severojužnou Interstate highway v Spojených štátoch. Mapa.

Prechádza štátmi California, Nevada, Arizona, Utah, Idaho a Montana. Od svojho vzniku, štáty California, Nevada a Utah patrili k narýchlejšie rozvíjajúcim štátom USA. Zaujímavosťou je, že 19 percent obyvateľstva Californie, 70 % obyvateľstva Nevady a 75 % obyvateľstva Utahu má bydlisko v okresoch /counties/, kde Interstate 15 prebieha.

Prvá časť Interstate 15 bola otvrorená v Arizone v roku 1973. Posledná šasť bol obchvat Plymouthu v Utahu, ktorý bol otvorený v roku 1990. Ďalšie plány zahŕňajú napr.minimálne šesťpruh medzi Los Angeles a Las Vegas, zvýšenie počtu jazdných pruhov /High Occupancy lanes/ v North San Diego County, light rail a Legacy Highway expressway v Salt Lake City. V hlavnom meste Utahu a okolí bola roku 2001 ukončená rekonštrukcia a modernizácia diaľničných ťahov. Päťročné práce si vyžiadali investíciu 1,59 mld. USD. Čiastočným dôvodom boli Zimné Olympijské hry.
Medzi najfrekventovanejšie úseky patrí časť medzi Las Vegas a Los Angeles. I-15 v severozápadnej Arizone patrí k najscénickejším úsekom v USA.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Re: Interstate 15

Odoslaťod vladi87 » 07. Júl 2009 12:35

Branco napísal:USA sú skutočne rozsiahle, to platí aj alebo najmä o diaľniciach v krajine. Pokúsim sa v niekoľkých príspevkoch priniesť základné informácie o najdôležitejších diaľničných ťahoch.

Interstate 15 (I-15) je svojími 1433 míľami /2306km/ štvrtou najdlhšou severojužnou Interstate highway v Spojených štátoch. Mapa.

Prechádza štátmi California, Nevada, Arizona, Utah, Idaho a Montana. Od svojho vzniku, štáty California, Nevada a Utah patrili k narýchlejšie rozvíjajúcim štátom USA. Zaujímavosťou je, že 19 percent obyvateľstva Californie, 70 % obyvateľstva Nevady a 75 % obyvateľstva Utahu má bydlisko v okresoch /counties/, kde Interstate 15 prebieha.

Prvá časť Interstate 15 bola otvrorená v Arizone v roku 1973. Posledná šasť bol obchvat Plymouthu v Utahu, ktorý bol otvorený v roku 1990. Ďalšie plány zahŕňajú napr.minimálne šesťpruh medzi Los Angeles a Las Vegas, zvýšenie počtu jazdných pruhov /High Occupancy lanes/ v North San Diego County, light rail a Legacy Highway expressway v Salt Lake City. V hlavnom meste Utahu a okolí bola roku 2001 ukončená rekonštrukcia a modernizácia diaľničných ťahov. Päťročné práce si vyžiadali investíciu 1,59 mld. USD. Čiastočným dôvodom boli Zimné Olympijské hry.
Medzi najfrekventovanejšie úseky patrí časť medzi Las Vegas a Los Angeles. I-15 v severozápadnej Arizone patrí k najscénickejším úsekom v USA.


Na fotkách ma zaujali hrboľaté krajnice..Výborný vynález, u nás (ani EU) som to ešte nevidel..
Obrázok používateľa
vladi87
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 403
Obrázky: 8
Založený: 05. Jún 2009 07:38

Odoslaťod Dialniciar » 07. Júl 2009 12:48

Nie je to tam celoplošný jav ... je to hlavne na takých cestách, kde 400 km ide rovno alebo len do miernych zákrut a nič tam nie je (ani čerpačka). V EÚ to je, len nie takéto hrboľky, ale je to cez také špeciálne umelohmotné "vecičky" (nespomeniem si ako sa to volá odborne) pripevnené na krajnici, aby to pri prejazde vyvolalo basový hrubý tlmený zvuk.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 19:16

Odoslaťod vladi87 » 07. Júl 2009 13:09

Dialniciar napísal:Nie je to tam celoplošný jav ... je to hlavne na takých cestách, kde 400 km ide rovno alebo len do miernych zákrut a nič tam nie je (ani čerpačka). V EÚ to je, len nie takéto hrboľky, ale je to cez také špeciálne umelohmotné "vecičky" (nespomeniem si ako sa to volá odborne) pripevnené na krajnici, aby to pri prejazde vyvolalo basový hrubý tlmený zvuk.


Zaujímavé sú aj čiary na krajniciach na R1 Žarnovica - Tekovské Nemce. Tie vydávajú pískavý zvuk podobne ako pri brzdení, keď sa cez ne prechádza..
Obrázok používateľa
vladi87
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 403
Obrázky: 8
Založený: 05. Jún 2009 07:38

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Diaľnice a RK vo svete

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.