Dialnice v Strednej Amerike
Odoslané: 31. Okt 2005 20:46
Tak zacinam aj v tejto teme. Ako prvu krajinu uvediem Jamajku.
Ministerstvo dopravy a prace Jamajky - http://www.mtw.gov.jm/
Velmi dolezity projekt Highways 2000, ktory spojil vsetky centra na tomto ostrovnom state pomocou dialnice. Viac info
http://www.h2kjamaica.com/2005/index.htm
...
http://www.h2kjamaica.com/2005/reports/Alignmentmap.htm
http://www.h2kjamaica.com/photographs/index.htm
http://www.h2kjamaica.com/multimedia/h2kvideo1.wmv
...
Este doplnim aj priamo info k tomuto velkemu projektu Highways 2000:
1. Vlada v Jamajke postavila a opravila v priebehu 2-3 rokov (2000-03) cesty za 5,5 mld. USD, z toho prave velka cast isla na dialnicu (3-4 mld. USD, vtedy bol na Slovensku kurz 1 USD = 50 SKK, takze 1 km na Jamajke stal cca. 800 mil. SKK), ktora ide po celom ostrove. Treba tiez povedat, ze neinvestovala priamo vlada, ale de facto PPP.
2. Kym sa zacala dialnica stavat, tak sa spravilo viac studii k zivotnemu prostrediu (ZP) - ako dialnica a nove cesty zasiahnu ZP. Tu prislo k zasadnym zmenam pri trasovani, lebo vlada neustupila v nicom a neprislo k zmenam v cene. Aj ked moj nazor je, ze cena je vysoka aj tak, pretoze na Jamajke je dost lacno, aj ked boli problemy - nedostatok ludi, techniky, nestabilne politicke prostredie, ... ale dialnica sa prenajala na 30 rokov atd.
3. Ta dialnica, ktora spojila cely ostrov a aj dalsie cesty - to bolo neuveritelne vela oslav, otvoreni a de facto to posunulo Jamajku vyssie v ramci infrastruktury v Strednej Amerike. Pritomni boli aj vsetci velvyslanci a komplet vlada (niektori politici tam vladnu dodnes aj 30 rokov) atd.
4. Problemom bolo, ze PPP muselo dialnicu postavit (vlada by to sama nedokazala ani financne ani vlastne nijako), pretoze na ostrove nebolo dost takejto techniky a ani dost vzdelanych ludi, ale tu si zase dala vlada podmienku, ze musi PPP (obrovske medzinarodne konzorcium zlozene z viac ako 4 nadnarodnych koncernov a dalej bank, ...) zamestnat aj miestnych ludi a dat im vzdelanie atd. Prve studie sa zacali uz v r. 1994, nasledne v r. 1996 ich bolo najviac a cely projekt sa zacal realne vo velkom rozsahu pripravovat.
5. Tato investicia priniesla nasledne tomuto ostrovu obrovske investicie, prislo cca. 100 velkych investorov, ktori zamestnali velmi vela ludi. Vlada nedava ani 1 USD naviac, no ma min. zisk z dialnic - vsetko ide PPP. Zaroven sa vsak odstranil problem s dopravou. Dialnica je na 2+2 pruhy, ale nie je to klasicka europska dialnica, je uzka, chybaju odstavne pruhy, teraz sa buduju, ale su aj tak uzke.
6. Dialnica je dnes dlha cca. 250 km a napaja sa na nu dalsia "takmer dialnica" a niekolko vyznamnych kvalitnych ciest.
Zaver: Ako je vidiet, tak tato oblast (Stredna Amerika) ma uplne ine problemy a aj ked su to chudobne staty, tak infrastruktura sa tu buduje - aj ked v podstate miestne vlady nemaju zisk tak ako v EU, USA, ... budte radi na Slovensku, ze ste tam kde ste.
Ministerstvo dopravy a prace Jamajky - http://www.mtw.gov.jm/
Velmi dolezity projekt Highways 2000, ktory spojil vsetky centra na tomto ostrovnom state pomocou dialnice. Viac info
http://www.h2kjamaica.com/2005/index.htm
...
http://www.h2kjamaica.com/2005/reports/Alignmentmap.htm
http://www.h2kjamaica.com/photographs/index.htm
http://www.h2kjamaica.com/multimedia/h2kvideo1.wmv
...
Este doplnim aj priamo info k tomuto velkemu projektu Highways 2000:
1. Vlada v Jamajke postavila a opravila v priebehu 2-3 rokov (2000-03) cesty za 5,5 mld. USD, z toho prave velka cast isla na dialnicu (3-4 mld. USD, vtedy bol na Slovensku kurz 1 USD = 50 SKK, takze 1 km na Jamajke stal cca. 800 mil. SKK), ktora ide po celom ostrove. Treba tiez povedat, ze neinvestovala priamo vlada, ale de facto PPP.
2. Kym sa zacala dialnica stavat, tak sa spravilo viac studii k zivotnemu prostrediu (ZP) - ako dialnica a nove cesty zasiahnu ZP. Tu prislo k zasadnym zmenam pri trasovani, lebo vlada neustupila v nicom a neprislo k zmenam v cene. Aj ked moj nazor je, ze cena je vysoka aj tak, pretoze na Jamajke je dost lacno, aj ked boli problemy - nedostatok ludi, techniky, nestabilne politicke prostredie, ... ale dialnica sa prenajala na 30 rokov atd.
3. Ta dialnica, ktora spojila cely ostrov a aj dalsie cesty - to bolo neuveritelne vela oslav, otvoreni a de facto to posunulo Jamajku vyssie v ramci infrastruktury v Strednej Amerike. Pritomni boli aj vsetci velvyslanci a komplet vlada (niektori politici tam vladnu dodnes aj 30 rokov) atd.
4. Problemom bolo, ze PPP muselo dialnicu postavit (vlada by to sama nedokazala ani financne ani vlastne nijako), pretoze na ostrove nebolo dost takejto techniky a ani dost vzdelanych ludi, ale tu si zase dala vlada podmienku, ze musi PPP (obrovske medzinarodne konzorcium zlozene z viac ako 4 nadnarodnych koncernov a dalej bank, ...) zamestnat aj miestnych ludi a dat im vzdelanie atd. Prve studie sa zacali uz v r. 1994, nasledne v r. 1996 ich bolo najviac a cely projekt sa zacal realne vo velkom rozsahu pripravovat.
5. Tato investicia priniesla nasledne tomuto ostrovu obrovske investicie, prislo cca. 100 velkych investorov, ktori zamestnali velmi vela ludi. Vlada nedava ani 1 USD naviac, no ma min. zisk z dialnic - vsetko ide PPP. Zaroven sa vsak odstranil problem s dopravou. Dialnica je na 2+2 pruhy, ale nie je to klasicka europska dialnica, je uzka, chybaju odstavne pruhy, teraz sa buduju, ale su aj tak uzke.
6. Dialnica je dnes dlha cca. 250 km a napaja sa na nu dalsia "takmer dialnica" a niekolko vyznamnych kvalitnych ciest.
Zaver: Ako je vidiet, tak tato oblast (Stredna Amerika) ma uplne ine problemy a aj ked su to chudobne staty, tak infrastruktura sa tu buduje - aj ked v podstate miestne vlady nemaju zisk tak ako v EU, USA, ... budte radi na Slovensku, ze ste tam kde ste.