Afrika - Maroko

všeobecná diskusia o diaľniciach a RK vo svete (okrem EÚ)

Moderátor: Moderátori

Afrika - Maroko

Odoslaťod Tomáš Rác » 18. Júl 2007 21:33

Myslím, že Maroko si zaslúži svoje vlastné vlákno. Stavajú viac ako 100km diaľnic ročne. :idea:

Stručné informácie o Maroku za rok 2006:

Cesty a diaľnice

V Maroku je celkovo asi 60.000 km ciest (z toho je cca. 50% so zpevneným povrchom). Tento stav patrí k najlepším v Afrike. Aj tak zostáva značná časť krajiny prepojená len prašnými cestami. Existuje tzv. Národný program dedinských ciest, v rámci ktorého je postupne stavaná nová infršstruktúra. Ročne by malo byť podľa plánu ministerstva dopravy pokrytých asfaltom najmenej 1.500 km ciest.

Pozornosť je venovaná výstavbe diaľničnej siete. Do roku 2010 by malo byť postavených 1.500 km diaľnic. Za posledných 30 rokov bolo postavených iba 658 km. Diaľničná sieť by mala po svojom dokončení naplno prepojiť juh so severem krajiny a západné pobrežie s východom krajiny. V rokoch 2004 a 2005 bolo dokončených niekoľko významných úsekov, v roku 2006 bolo otvorených 160 km diaľnic. Bola dostavaná diaľnica z Casablanky do Tangeru, dokončený diaľničný obchvat Casablanky (ktorý je teraz budovaný do El Jadidy), otvorená ďalšia časť diaľnice Casablanka - Marakéš s obchvatom Settatu. Na začiatku roku 2006 boli slávnostne zahájené práce na diaľnici Marakéš - Agadir, ktorá by mala slúžiť od roku 2009. V prvej tretině roku 2007 bol dokončený posledný úsek diaľnice, spájajúci Tanger a Marakéš.

Pre výstavbu a prevádzkovanie diaľničnej siete v Maroku založila vláda v roce 1989 štátnu spoločnosť „Autoroutes du Maroc" (ADM). Táto společnost zabezpečuje výstavbu nových úsekov aj prevádzkovanie existujúcich. V roku 1991 otvorila ADM prvý platený úsek diaľnice.

Marocká nákladná doprava je doteraz z veľkej časti v rukách štátu. Odvetvie tvorí približne 6% HDP a prispieva 15% do príjmov štátu.

Železnice

Železnice sú v Maroku perspektívnym a dobre fungujúcím dopravným prostriedkom. Štátna železničná spoločnosť Office National des Chemins de Fer (ONCF) má v marockej ekonomike významnú rolu. Pracuje v nej takmer 9.000 zamestnancov a spravuje 1.907 km tratí, z nich 51% je elektrifikovaných. Iba 418 km tratí je zdvojených. ONCF zaisťuje okrem prepravy osôb prepravu fosfátov, hnojív, chemických produktov a ťažených minerálov.

ONCF preváža denne v priemere 40.000 cestujúcích, v špičkách až 70.000 cestujúcích, denne vypravuje 136 vlakov pre dopravu cestujúcích.

Od roku 2004 probiehajú v Maroku práce na zdvojení trate Sidi Kacem - Fes, zdvojenie trate Casablanca-Settat a vybudovanie novej linky Taourirt-Nador. Súčasne se rozbehol projekt na napojenie železničnej siete na novo budovaný prístav Tanger-Med. Stále častejšie sa hovorí o projektu TGV medzi mestami Agadir a Marrakeš. TGV by malo byť následne predĺžené z Marrakeše až na sever do Tangeru, kde by plánovaným podmorským tunelom nadväzovalo na európsku sieť.

Námorníctvo

Námorná doprava využíva 25 prístavov, z nich 11 je obchodných a 14 rybárskych. Doprava po mori je pre marocký zahraničný obchod životne dôležitá. Veľmi frekventovaná je kyvadlová námorná doprava pre turistov do a z Španielska a Francúzska. Cez najvýznamnejší prístav Casablanca prechádza 1/3 dovážaného vyvážaného tovaru. Marocká obchodná flotila má podľa stavu z roku 1999 492 lodí nad 100 t brutto a s celkovou tonážou 586 tis. t deadweight.

K najvýznamnejším udalostiam patrí výstavba kontajnerového prístavu cca. 35 km na východ od Tangeru nazývaného Tanger-Med. Spoločne s prístavom sú budované obchodné, priemyslové a turistické zóny vrátane kompletnej infraštruktúry a napojenia na marockú vnútornú cestnú a železničnú sieť. Celková hodnota projektu je odhadovaná na 1 mld. USD s tým, že vybudovanie infraštruktúry hradí marocký štát. Od dodávateľov sa očakáva spolufinancovanie a Maroko je pripravené poskytnúť celú radu zaujímavých investičných ponúk pre investorov. Prístav, ktorý má byť nejväčším a najmodernejším v západnom Stredomorí a má byť uzlom pre veľkú časť dopravy mezi Európou, Amerikou a Afrikou, bude podle plánu uvedený do prevádzky v roku 2007. Výstavba bola slávnostne zahájená vo februári 2003.

Letecká doprava

Maroko v súčasnosti disponuje cca. 15 letiskami, z nich 10 je medzinárodných. Hlavné letiko Mohameda V., situovaného 35 km JV od Casablanky, ponúka denne takmer 50 pravidelných letov do Európy, Ameriky, na Blízky východ a do celej rady afrických miest. Letisko má dobré cestné a železničné spojenie do ostatných častí krajiny. Štátnou leteckou spoločností je RAM (Royal Air Maroc).

Na začiatku roku 2003 otvoril kráľ medzinárodné letisko v Nadoru, ktoré je schopné odbaviť 750.000 cestujúcich ročne. Letecký terminál má uľahčiť príjazd turistov do tejto stredomorskej oblasti.

V roku 2004 došlo k zavedeniu projektu „otvorené nebo". Marocká letecká doprava sa otvorila konkurencii zahraničných leteckých spoločností. Zvýšil sa tak počet liniek, ktoré spájajú Maroko s ostatným svetom (hlavne s Európou) a začali fungovať dve nízkonákladové marocké letecké společnosti Atlas Blue a Jet4You. Ku koncu roku 2005 boli zavŕšené jednania medzi Marokom a EU o spoločnom vzdušnom priestore a v decembri 2006 bola podpísaná zmluva Open Sky medzi Marokom a EU.

Telekomunikácie

V Maroku sú od roku 2005 traja operátori obsluhujúci pevné linky a dvaja operátori v oblasti mobilných telefónov.

Sektor telefnných služieb má byť podľa vládneho programu kompletne sprivatizovaný do roku 2008.

Stavebníctvo

Stavebníctvo zamestnáva cca. 10% ľudí a tvorí 10% príjmovej stránky štátneho rozpočtu. V roku 2006 stavebníctvo rekordne rástlo.

Jedná se o politicky veľmi významné odvetvie hospodárstva, pretože jedníý z hlavných sociálnych problémov Maroka je nedostatok vhodného bývania. Štatistiky uvádzajú, že v roku 2002 chýbalo na trhu 877.436 bytov a ďalších 760 000 rodín býva v nevyhovujúcich bytoch. Od roku 2003 by chcěla vláda postaviť ročne 100.000 sociálnych bytov, zatiaľ sa to však nedarí plniť.

Celkový rast stavebníctva by mal aj v roku 2007 pokračovať. Dôvodom je výstavba bytov, ale aj celá rada ďalších projektov spojených s rozvojom turistiky, s industrializáciou severných a južných oblastí Maroka, s výstavbou infraštruktúry, školských a sociálnych zariadení atď.
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Tomáš Rác » 18. Júl 2007 21:42

Základné údaje o Maroku:

Oficiálny názov štátu

Marocké království
Al-Mamlaka al-Maghribíja
Royaume du Maroc

Rozloha

446 550 km2 bez území Západnej Sahary
710 850 km2 oficiálne udávaná rozloha s územím Západnej Sahary

Počet obyvateľov

33,3 milióna (stav z r. 2006)

Národnostné zloženie

Maročania (99,5%)
Mauretánci
Senegalci
Európania

Náboženské zloženie

islam (98,7%)
kresťanstvo (1%)
židovstvo (0,2%)

Úradný jazyk

arabčina
francúzština

Hlavné mesto

Rabat-Salé 1,502.000 obyv. (2,3 mil. aglomerácia)

Dalšie významné mestá

Casablanca 3,650 000 obyv.
Fes 1, 400 000
Marakeš 944 000
Tanger 704 000
Kenitra 573 000
Meknes 571 000
Tetuán 464 000
Oujda 411 000
Agadir 385 000

Peňažná jednotka

1 dirham (MAD) = 100 centimov
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Tomáš Rác » 19. Júl 2007 00:28

Základné finančné ukazovatele Maroka za rok 2006:

- rast HDP v r. 2006 dosiahol 8,1%, bez poľnohospodárstva 5,2%
- pod rast HDP sa podpísalo poľnohospodárstvo, turistika, stavebníctvo, telekomunikácia a doprava
- inflácia dosiahla 3,3%

HDP: 49,7 mld. USD
Nezamestnanosť: 9,7%

V Maroku je 75% svetových zásob fosfátu, 3. miesto zaujalo Maroko v jeho ťažbe po USA a Rusku.

V Maroku 20% rozlohy krajiny pokrývajú lesy.

Maroko výrazne spolupracuje s EU. Hospodársky, ale aj kultúrne blízke sú vzájomné vzťahy. EU pomohla Maroku od r. 1995 do r. 2006 sumou 1,64 mld. EUR a od r. 2007 do r. 2010 je naplánovaná pomoc zvýšená o 20% na sumu 2,61 mld. EUR, pričom sa investuje hlavne do vzdelania a zdravotníctva.

Maroko znížilo v r. 2006 svoj zahraničný dlh o 7% na úroveň 12,5 mld. USD a je plánované jeho ďalšie znižovanie.

DPH sa v Maroku člení:

základná sadzba 20%
0% napr. na zeleninu a ovocie
7% napr. na základné potraviny (olej, cukor atď.), elektrinu a vodu
14% napr. u stavebných prác, doprava
30% napr. u luxusných výrobkov (šperky)

Zisk firiem sa zdaňuje 35%.
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Jurislav » 20. Júl 2007 09:47

Ako je to teraz medzi Marokom a Z Saharou? Z Sahara je anektované územie alebo čo?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod eucitizen » 20. Júl 2007 14:32

Zapadna Sahara je anektovane uzemie aj ked OSN sa uz roky snazi vypisat referendum o nezavislosti ale MAroko to stale blokuje. Do roku 1975 to patrilo Spanielskua potom toto uzemie bolo okupovane Marokom a MAuritaniou...MAuritania s apotom stiahla kedze mala problemy s povstalcami.
Momentalne sa uvazuje dat Z Sahare vysoku autonomiu ale povstalci jasne ze chcu samostatny stat.
Obrázok používateľa
eucitizen
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 04. Feb 2005 01:43

Odoslaťod kvalitná dialnica » 20. Júl 2007 17:15

Z Sahara je kus piesku čiže samostatnosť je nepriateľná....a prakticky tam nežije žiaden jasne diferencovamý národ....
_________________
Obrázok používateľa
kvalitná dialnica
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Založený: 28. Feb 2007 18:18
Bydlisko: KE,BJ

Odoslaťod Tomáš Rác » 21. Júl 2007 01:15

kvalitná dialnica napísal:Z Sahara je kus piesku čiže samostatnosť je nepriateľná....a prakticky tam nežije žiaden jasne diferencovamý národ....


Ale v tom piesku je fosfát. A ďalšie nerastné bohatstvo. :idea:
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Jurislav » 21. Júl 2007 12:01

Tomáš Rác napísal:
kvalitná dialnica napísal:Z Sahara je kus piesku čiže samostatnosť je nepriateľná....a prakticky tam nežije žiaden jasne diferencovamý národ....


Ale v tom piesku je fosfát. A ďalšie nerastné bohatstvo. :idea:
Takže kvôli tomu ju Maroko anektuje?
Obrázok používateľa
Jurislav
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 2
Založený: 16. Dec 2006 15:15
Bydlisko: I/18 km 353,748; asi 50m odtiaľ

Odoslaťod kvalitná dialnica » 21. Júl 2007 13:16

Netvrdil by som to....jednoduch odišli Španieli a to územie nespravoval nikto.....každý by si prisvojil....
_________________
Obrázok používateľa
kvalitná dialnica
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Založený: 28. Feb 2007 18:18
Bydlisko: KE,BJ

Odoslaťod Tomáš Rác » 22. Júl 2007 14:41

kvalitná dialnica napísal:Netvrdil by som to....jednoduch odišli Španieli a to územie nespravoval nikto.....každý by si prisvojil....


Asi tak nejako. A neexistuje tam taký silný odpor, aby sa to tak skoro zmenilo. Ale Maroko tam nijak zásadne neinvestuje a drží územie hlavne pre nerastné suroviny.
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU


Odoslaťod Tomáš Rác » 23. Júl 2007 20:27

Viac o diaľniciach v Maroku: 1 km diaľnice 2+2 jazdné pruhy stojí v Maroku v prepočte cca. 185 miliónov Sk. Diaľnice sa stavajú aj so zvodidlami, ale oveľa častejšie sú v strednom páse betónové zvodidlá typu NJ, 2. vývojová séria. Diaľnice tým, že ich je rozostavaných viac ako 250 km a stavajú sa do 3 rokov od začatia výstavby, tak sú relatívne lacné, napr. oproti SR. Ale zase na druhú stranu, 1 km cesty so silnejším podložím stojí cca. 80 miliónov Sk, pokrytie asfaltom a min. vrstva štrku stojí na 1 km cca. 35 miliónov Sk.

V Maroku prebiehajú finančné a daňové reformy, ktoré prinášajú krajine viac investorov a to dovoľuje v rozumnej miere investovať do rozvoja celej dopravnej siete, zároveň znižovať dlh a do mnohých dopravných projektov sa zapája súkromný sektor.

Okrem toho sa darí znižovať štátnu podporu do ťažobného priemyslu a poľnohospodárstva a aj tak je v týchto odvetviach silný hospodársky rast.

A čo sa darí ďalej, to je rozvoj turistického ruchu.

Existujú silné ambiciózne projekty ako napríklad výstavba viac ako 120 km diaľnic ročne do r. 2010 a viac ako 100 km diaľnic po r. 2010 do r. 2020, čo sa zatiaľ plniť darí, ale tempo zrejme klesne po r. 2009 na ročné tempo otvárania diaľnic do 110 km a po r. 2011 do 90 km diaľnic ročne, čomu napovedajú prípravné práce, ktoré už dnes sa plánujú na dve silné vlny, z ktorých jedna beží (roky 2003-2009 a 2014-2019).

Krajina má tiež plán pokrývať asfaltom 1.500 km dnes prašných ciest, pričom z tohto čísla je 750 km ciest aj so silnou 3 metrovou vrstvou kameňa ako silného podložia a toto sa plniť nedarí vôbec, krajina pokrýva asfaltom ročne cca. 800 km ciest, z toho 240 km na nosnosť pre kamióny. Toto tempo pokrývania asfaltom malo trvať do r. 2016.

Krajina mala zámer stavať ročne 100.000 sociálnych bytov v nových moderných bytových domoch (výškové domy), pričom toto číslo sa plní na necelých 60% a nie je zatiaľ možné ho zvýšiť, pretože je na to slabá rozostavanosť a tá je spôsobená nižšími vyčlenenými financiami. Aj tu ale treba povedať, že financie stúpajú a do r. 2010 stúpne tempo na min. 80% plánov, no tiež sa program predĺži, lebo pôvodný zámer bol do r. 2011 a potom spomalenie na 60.000 sociálnych bytov do r. 2017.

Maroko rovnomerne investuje do cestnej, železničnej, leteckej aj námornej dopravy tak, že prepája jednotlivé dopravné uzly, stavia v každom smere niečo "mega" a pre každý smer má konečnú víziu a plán. Stavia sa na 70% s podporou štátu (cez rozpočet aj s bankami), s medzinárodnými finančnými inšitúciami a so súkromným investorom.

Maroko chce mať v r. 2030 kompletne dobudovanú diaľničnú sieť, viac ako 70% všetkých ciest pokrytých spevneným povrchom, moderné a rýchle železnice reprezentované TGV k podmorskému tunelu do EU a s výborne vybavenými letiskami napojenými na celý svet a všetky významné mestá Afriky.

Maroko smeruje dlhodobo aj svoju zahraničnú politiku v smere na USA, EU a k významným africkým štátom tak, aby sa z krajiny stal dopravný uzol. USA túto krajinu podporujú a EU dokonca aj silno finančne. V Maroku vládne pro-západne orientovaný kráľ, v krajine citlivo pozitívne vnímaný. A je dosť reformný. Okrem toho samotní Maročania, aj keď veria v islam, správajú sa ako moderní Európania od obliekania cez telefonovanie a veľké mestá sa stávajú modernými, čistými a bezpečnými metropolami.

Zdroj: len ja. 8)
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Tomáš Rác » 23. Júl 2007 20:42

Diaľnice sú monitorované políciou a to nasledovne:

- obchvaty pomocou kamier a radarmi
- rovné úseky nemajú exity (60 km bez exitov je dosť bežný jav) a keď ano, tak sú tam kamery
- na nadjazdoch (mosty nad diaľnicami) stoja dopravné policajné hliadky (toto je aj anti-terositické opatrenie, pretože bola vyhrážka zhodenia bomby na idúce autá a toto opatrenie trvá už navždy)
- zavádza sa systém viac byť vidieť ako viac trestať (pracovníci polície často majú na významných bodoch po bokoch diaľnice menšiu búdku, kde viditeľne je nápis "police" a blízko menší heliport a jednu motorku, ktorá aj má prístup na diaľnicu spravený
- marocká dopravná polícia disponuje nablýskanými rýchlymi autami, ktorými sa aj po diaľniciach preháňa a zastavujú podozrivé autá, hlavne dodávky s nepriehľadnými sklami alebo rôzne limuzíny so silno tónovanými sklami alebo autá zjavne v zlom technickom stave
- na diaľnice a hlavné cesty denne dohliadajú až dva policajné vrtuľníky a tieto aj lietajú ponad veľké mestá

Na diaľniciach sa dajú rozprestrieť na vybrané miesta tzv. ježe, čo sú pásy s klincami (ostne) na prebodnutie pneumatiky. Polícia viac menej nezastavuje vôbec turistov a nedáva veľa pokút, iba za značné prekročenie rýchlosti a tvrdé pokuty sa dávajú tam, kde je priamo uvedené, že sa má spomaliť. Pred marockou dopravnou políciou treba hlavne najprv slušne rozprávať a vopred po anglicky/francúzsky povedať, čo chcete robiť, lebo sa stávajú prípady postrelenia, kedy si policajt myslel, že ste chceli vytiahnuť zbraň. Ak aj zbraň máte, treba to normálne povedať. Marocká dopravná polícia sa totiž trénuje v Amerike na diaľniciach, ale pravidlá jazdy a kultúry na cestách sa zase čerpajú od EU, hlavne od Francúzska.
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Tomáš Rác » 23. Júl 2007 20:48

Existujú 3 druhy dopravného značenia (DZ) a aj ich význam podľa toho stúpa.

Normálne vodorovné dopravné značenie (VDZ) a normálne zvislé dopravné značenie (ZDZ).

Potom sú odrazky svetla v rámci VDZ a ZDZ, ktorého vonkajšia úprava dopravných značiek je taká, že na maximum odráža svetlo a tak je značka lepšie vidieť. Často sa použije aj zosilnený farebný okraj.

A najvyšším stavom je zosilnené (hrubšie) VDZ, prípadne s odrazkami, ktoré ale nemá byť silnejšie než ZDZ a to obsahuje také značky, ktoré výrazne odrážajú svetlo a už zďaleka na seba upozorňujú blikajúcim žltým svetielkom. Výnimočne až dvojicou blikajúcich svetielok vedľa seba nad značkou. Tu bývajú na 90% umiestnené informácie k zníženiu max. pov. rýchlosti.
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Tomáš Rác » 23. Júl 2007 20:56

Narozdiel od SR si treba dávať v Maroku pozor na prácu cestárov. Informácia o ich práci býva už cca. 7 km pred ich prácou a zopakovanie informácie o ich činnosti býva až cca. 1 km pre ich prácou. Ich najčastejšie práce sú čistenie diaľnice od prachu, prípadne piesku, čistenie značiek, ometanie zvodidiel za odstavnými pruhmi, kontrola SOS panelov, kosenie rýchlo rastúcich tráv, že raz trochu zaprší a táto burina narastie do výšky viac ako 60 cm a zasiahne aj odstavný pruh.

Cestári samotní používajú zvýraznené reflexné vesty, veľmi čisté a moderné cestárske autá. Treba ale spomaliť, lebo ich práca je často spojená s vodou (čistenie) a voda na povrchu diaľnic spojená s jemnou vrstvou prachu spôsobuje slabú účinnosť bŕzd a hroziace nebezpečenstvo šmyku.

Čo je zaujímavé, tak to sú úseky, kde aj viac ako 80 km diaľnice alebo aj širšej hlavnej cesty má MÚK alebo iné exity iba po jednej strane a na druhú stranu sa dostávajú akýmisi tunelami, ktoré slúžia na to, že sa nedostane piesok na tieto exity, ak by boli postavené po oboch stranách. Tiež sú niektoré úseky prekryté plechmi alebo inými konštrukciami, hĺbenými tunelami alebo ide len tak zrazu estakáda dlhá viac ako 2 km, čo tiež súvisí s výskytom piesočných búrok. Tieto úseky majú priemerný náklad na výstavbu až takmer 450 miliónov Sk na 1 km 2+2 jazdného pruhu.

Do ceny diaľnice sa takmer nikdy nerátajú náklady na výsadbu zelene.
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Tomáš Rác » 10. Aug 2007 21:39

OSN: Maroko a Polisario rokovali o štatúte pre Západnú Saharu

http://www.sme.sk/c/3434701/OSN-Maroko- ... aharu.html

OSN 10. augusta (SITA/AFP) - Zástupcovia Maroka a hnutia za nezávislosť Polisario sa v piatok stretli na druhom kole rokovaní o 32-ročnom spore o Západnú Saharu. Obe strany sa po prvý raz za posledných sedem rokov stretli na priame rokovania v júni, no tie nepriniesli žiadne zásadné zmeny v dlhodobom spore. Témou rokovaní pod záštitou OSN bol štatút severoafrického územia. Polisario požaduje usporiadanie referenda o úplnej autonómii alebo nezávislosti, zatiaľ čo Rabat je ochotný ponúknuť len čiastočnú autonómiu v rámci Maroka.

Druhé kolo rokovaní sa, rovnako ako to prvé, konalo pod záštitou vyslanca generálneho tajomníka OSN Pan Ki-muna pre Západnú Saharu Petera Van Walsuma. Stretnutie, ktoré sa konalo v americkom meste Manhasset východne od New Yorku, malo podľa plánov trvať dva dni. Ako pozorovatelia sa na ňom zúčastnili Alžírsko, Mauretánia a členovia skupiny Priateľov Západnej Sahary - Británia, Francúzsko, Rusko, Španielsko a USA.

Na júnovom rokovaní sa obe strany navzájom vyzvali na ústupky a kompromis. Hovorkyňa OSN Michele Montasová na margo prvého kola rokovaní povedala, že bolo "veľmi náročné" a označila ho za "začiatok dlhého procesu". Rabat anektoval severozápadné africké teritórium, ktoré leží na pobreží Atlantického oceánu, v 70. rokoch po tom, čo sa z oblasti stiahol bývalý kolonizátor - Španielsko a susedná Mauritánia. Anexia vyvolala 16 rokov trvajúcu vojnu s hnutím Polisario. Mierovú dohodu sa podarilo uzatvoriť v roku 1991.



10. 8. 2007 20:18:00 | Copyright © SITA 2007
Tomáš Rác
Tomáš Rác
návštevník
 
Príspevky: 39
Založený: 04. Júl 2007 00:31
Bydlisko: EU

Odoslaťod Peter Olejár » 28. Apr 2008 21:54

V r. 2007 boli realizovane 2/3 dialnice spajajuce Tanger a Tetuan, otvorenie sa planuje na tento rok. Dialnicny obchvat mesta Casablanca je uplne dokonceny, pricom na dvoch usekoch tu sluzi aj 4 prudova cesta, ktora predtym bola oznacovana za dialnicu. V sucasnosti sa tieto useky prepajaju a budu sluzit ako vnutorny okruh na skratenie vonkajsieho dialnicneho obchvatu v ramci prepojenia dvoch priemyselnych zon.
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 14:02

Odoslaťod Peter Olejár » 13. Máj 2008 23:36

Peter Olejár napísal:V r. 2007 boli realizovane 2/3 dialnice spajajuce Tanger a Tetuan, otvorenie sa planuje na tento rok.
dokoncenie tejto dialnice sa posunulo z r. 2009 na r. 2008, na druhu polovicu roka :P
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 14:02

Odoslaťod fh » 18. Máj 2008 17:48

Marocan guy prehovoril... :roll: .
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 06. Máj 2005 12:19

Odoslaťod Peter Olejár » 18. Máj 2008 17:57

fh napísal:Marocan guy prehovoril... :roll: .
co tym chcel auto povedat nevedno :roll:
fh gratulujem
Peter Olejár
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 896
Obrázky: 22
Založený: 05. Mar 2008 14:02

Odoslaťod Dialniciar » 18. Apr 2009 23:47

V roku 2007 marocký kráľ Mohamed VI. spustil výstavbu diaľnice, ktorá spojí mestá Fés a Oujda. Diaľnica sa dokončí v roku 2011. Bude dlhá 316,5 km. Jej cena je 10,7 mld. marockých dirhamov. Diaľnice je rozdelená na 12 ůsekov:

Section n°1 : Fès – Ras Tabouda (41 km) ;
Section n° 2 : Ras Tabouda – Tahla (26 km) ;
Section n° 3 : Tahla – Oued Amlil (20 km) ;
Section n° 4 : Oued Amlil – Oued Inaouen (18 km) ;
Section n° 5 : Oued Inaouen – Taza (15.5 km) ;
Section n° 6 : Taza – M'soun (31 km) ;
Section n° 7 : M'soun - Guercif (33 km) ;
Section n° 8 : Guercif - Taourirt (34 km) ;
Section n° 9 : Taourirt – PK 31+840 (32 km) ;
Section n° 10 : PK 31+840 – laayoun (18 km).
Section n° 11 : laayoun – PK 11+300 (37 km).
Section n° 12 : PK 11+300 – Oujda (11 km).
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 18. Apr 2009 23:50

Diaľnica blízko mesta Fes :arrow:

Obrázok

Diaľnica Tanger - Rabat :arrow:

Obrázok
Obrázok

O tom, že Maroko to myslí s výstavbou diaľnic smrteľne vážne sa môžete presvedčiť aj tu: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 34&page=17 .
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Re: Afrika - Maroko

Odoslaťod bodrik » 04. Okt 2016 14:10

Nedávno v Maroku otvorili ochvat Rabatu ako pokračovanie diaľnice A1 od severu na juh, smerom na Casablancu.

Jeho súčasťou je aj monumentálny Most kráľa Mohammeda VI, ktorý je najdlhším zaveseným mostom v Afrike.

viewtopic.php?f=35&t=21860

Vidno že Maroko zodpovedne buduje svoju diaľničnú sieť a postupne ju kompletizuje. Ten most je naozaj veľmi krásny.

http://cestovanie.sme.sk/c/20233311/mar ... rbami.html
Obrázok používateľa
bodrik
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 701
Obrázky: 1
Založený: 12. Aug 2005 01:30


Naspäť na Diaľnice a RK vo svete

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.