Stavebné spoločnosti všeobecne

sekcia venovaná stavebným a projekčným firmám ako aj mechanizmom a technike využívanej pri stavbách, respektíve údržbe diaľničnej a cestnej siete.

Moderátor: Moderátori

Stavebné spoločnosti všeobecne

Odoslaťod Antimander » 27. Sep 2005 17:22

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1555

To je dosť nízka pokuta. :wink:

Inak veľmi ťažko sa to dokazuje, ale kartelovým dohodám sa nedá zabrániť, na tie sa dá jedine prísť a žiaľ prichádza k nim v celej EÚ.

Je to tá najhoršia varianta pre daný štát, pretože automaticky trh prichádza o prirodzenú konkurenciu a teda je tam reálne riziko, že sa stavby predražujú na úkor vyšších, resp. istých ziskov pre stavebné firmy.

Podobné problémy zaznamenáva aj SR. Konkrétne podozrenie pri Mengusovce-Jánovce, ... len tá pokuta chýbala. Je to na škodu SR. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 14:46

Odoslaťod Antimander » 27. Sep 2005 19:33

Počul som niekde takýto názor:

- teda je to len teoreticky myslené ...

Na Slovensku je veľká stavebná firma, ktorá existuje niekoľko rokov a ktorá má bohaté skúsenosti nielen s výstavbou diaľnic. Táto firma produkuje veľký obrat/tržby, zároveň dosahuje veľký hrubý/čistý zisk, stúpa aj produktivita práce atď. a povedzme, že hrubý zisk je na úrovni cca. 5% z tržieb, čo vzhľadom na produkciu je primeraný zisk. Nie je to pekáreň, ktorá potrebuje aspoň 10%, ... je to 5% a teda je to dosť veľká suma. Teraz firma potrebuje mať dosah na politiku, projektantov, ... a na to potrebuje možno niekedy dať na niečo aj peniaze, nie len na reklamu či sponzoring (ten je teda aj reklamou). Takže firma ten svoj zisk zníži. Musí, aby získala aspoň toľko zakáziek ako v danom roku, ideálne aj s nárastom. Bez ohľadu na konkurenciu či výkon ekonomiky danej krajiny. No a samozrejme teda firma "investuje" aj do politiky, ... nakoniec je previazaná aj s vládou, úradníkmi, ... a teda sa jej vracajú "jej investície" v podobe nových zakáziek, ... a zase firma dosahuje veľké tržby aj zisk a prichádza ďalší rok, ... firma chce mať ešte väčší zisk, ...

Ale je to len taká úvaha ...

Môj názor: Takto nejako funguje každá veľká stavebná firma na danom trhu, svojom trhu, teda na trhu, kde má najväčší vplyv. Samozrejme legálne, podľa zákonov "podporuje rôzne aktivity".

Doplním: Kým sa nepreukáže vina, tak ... :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 14:46

Odoslaťod Caesar » 27. Sep 2005 21:55

Ok, Antim,

nechajme otváranosť v km tak ako to je, netreba teraz rozvádzať nejaké spoločnosti, pretože je jasné, kam tým smeruješ.

Ešte že je to aj tvoj názor. 8)

Toto fórum sa stáva čoraz viac "infomovaným", t.j. že na fóre je stále viac hodnotných informácií. 8) ... len zase na druhú stranu, často to sú dosť "citlivé" informácie.
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod Klajtos » 28. Sep 2005 16:34

Caesar napísal:Ok, Antim,

nechajme otváranosť v km tak ako to je, netreba teraz rozvádzať nejaké spoločnosti, pretože je jasné, kam tým smeruješ.

Ešte že je to aj tvoj názor. 8)

Toto fórum sa stáva čoraz viac "infomovaným", t.j. že na fóre je stále viac hodnotných informácií. 8) ... len zase na druhú stranu, často to sú dosť "citlivé" informácie.


Caesar,

ja si myslím, že to nebolo za "tú otváranosť v km".

Ty si sa tu 2x veľmi osobne vyjadril o Antimovi a z toho ten posledný príspevok bol dosť drsný. Je to môj názor.

Sám si si "začal" a sám budeš musieť niesť následky.

A inak pomerne dosť často je rozšírená korupcia v niektorých štátoch, len krajina v EÚ je "pod kontrolou", tak pozor. :lol:
Klajtos
návštevník
 
Príspevky: 27
Obrázky: 1
Založený: 04. Sep 2005 15:23

Odoslaťod Caesar » 29. Sep 2005 17:18

Toto je to najhoršie, čo sa mohlo stať. Mal by si pán minister financií skúsiť riadiť stavebnú firmu a komunikovať so štátom, keď má štát platiť za to, čo sa postaví.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1563

Budú vyššie ceny v súťažiach a skončilo sa obdobie ničnerobenia, keď štát nebude dodržiavať zmluvné podmienky. Nech to stojí, čo chce, nikto sa nebude takýmto spôsobom "vyhrážať" stavebným firmám. Je to nenormálne tvrdá podmienka, pretože pri miliardových stavbách sa nedajú všetky náklady vopred odhadnúť.

SR bude patriť ku krajinám, kde zákony budú mimoriadne prísne, avšak diaľnice aj tak zostanú drahými. Presnejšie, na Slovensku je draho. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod Antimander » 29. Sep 2005 21:31

SR sa snaží znížiť cenu diaľnic, ale toto je príliš nebezbečné takto výrazne sťažiť podmienky pre výstavbu.

Odhadnúť vývoj cien ocele, ropy, ... na 30 mesiacov vopred pri stavbe za 5-20 mld. SKK nie je jednoduché, dokonca je to takmer nemožné.

Je dosť možné, že sa budú dávať už priamo aj ceny v súťaži na oveľa vyššiu sumu, než je teraz tá výsledná a prerobí SR. Okrem toho, ak sa preukáže že to nie je v súlade s legislatívou EÚ, tak nejaká silnejšia stavebná firma "roznesie" SR v "zuboch" po súdoch.

Inak v jednej krajine sa takto tiež rozhodlo a následne sa stavebné firmy spojili do jedného celku a pri tendri sa ani jedna nezapojila to neho, ďalšie zahraničné firmy dali cenu vyššiu o 400% než predpokladala vláda a niektoré viac vzdialené firmy zase nesplnili zámerne požiadavky tendra. Ale bežné to nie je, dnes už to je takmer nerealizovateľné. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 14:46

Odoslaťod Adaios » 05. Okt 2005 23:17

SR zavedie pevne ceny dialnic.

To je fakt. Je to pekne pre predrazene dialnice. Na Slovensku je predrazenost o 10-20%. Vyvolane investicie, zmena projektu, nedostatky v projektovej dokumentacii - geologicke problemy, ... dlhsia vystavba pre nezabezpecene financie ...a az uplne na konci je niekde snaha stavebnej firmy o tunelovanie a predrazenie. Avsak ak je to legalne - politika, urady to toleruju, tak je to legalne. A je to teda bezne - to co nie je bezne v Nemecku to este neznamena, ze sa to tu nemoze uplatnit. A je to teda normalne, na Slovensku. ...

SR si vsak sposobi problemy. Pretoze pri zmluvach na Slovensku je velmi vela dodatkov a na tie sa nic vztahovat nebude. Ani nedostatky v projektovej dokumentacii sa tato nova zmena nedotkne a ani vyvolane investicie to nijako neovplyvni. A naviac, dialnice uz vopred budu drahsie. A uplne na zaver - hrozia sudy, pretoze az taketo tvrde pravidla nie su takmer nikde v EU - 30 mesiacov ziadna valorizacia, to je dnes nemozne odhadnut cenu.

Na Slovensku to potvrdili Skanska a Doprastav. A pridali sa aj Strabag, ... uvidime co z toho bude. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Adaios » 20. Okt 2005 18:58

Z tlace: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1721 :

Za aké ceny sa budú diaľnice stavať? Predražovaniu diaľničných úsekov má zabrániť nová legislatíva. Podľa ešte platného zákona o verejnom obstarávaní sa nesmie stanoviť pevná cena, keď predmet obstarávania, a teda i výstavba diaľnic, trvá dlhšie ako 12 mesiacov. Vtedy prichádza na rad valorizácia v zmysle údajov štatistického úradu. "V novom zákone o verejnom obstarávaní, ktorý vláda schválila koncom septembra a čaká ho rokovanie v parlamente, už takéto ustanovenie nie je," vysvetľuje Katarína Brtáňová z Úradu pre verejné obstarávanie. Stanovuje pevné ceny bez ohľadu na to, ako dlho sa stavia.

Moj nazor: Nie je to dobre riesenie, vase dialnice budu mozno o nieco lacnejsie, ale nic to nebude riesit s vyvolanymi investiciami ani s inymi dodatkami. Uvidime.

SR by sa mala podla mna skor zamerat na ine oblasti: Vymahatelnost prava, lepsi vyvlastnovaci zakon+pouzivat ho v praxi, skratit legislativny proces pri pozemkoch a zadat jasne pravidla a podmienky NDS a UVO a zadefinovat jasne pravidla v celom probleme: tender. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Otázka pre odborníkov v tejto oblasti

Odoslaťod Dialniciar » 24. Okt 2005 13:16

Na Slovensku dnes pôsobia títo veľkí hráči:

Doprastav, Skanska, Strabag.

Tí menší sú:

Váhostav, IS KE.

Špecializovaná firma je napr.:

Rekma.

Kto by ešte mohol vstúpiť na tento trh?

J&P Avax, OHL? Gréci, Španieli?

Kedy sa im vrátia zisky, keď sem vstúpia tak, že musia dať nižšiu cenu, je to výhodné vstupovať na trh, kde diaľnice sa stavajú za 500 mil. EUR ročne?
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Klajtos » 24. Okt 2005 13:37

DY ja byť na tvojom mieste, tak už neprovokujem.

Trh, kde je 500 mil. EUR a potenciálny rast na viac ako 1 mld. EUR ročne je zaujímavý, je to nárast o 100%, ale nárast miestnych firiem nemusí byť o 100% a tak zostane priestor pre ďalších, ktorí spôsobia pokles cien, ... zase záleží aké budú tie nové podmienky.

Pred 2 rokami sa totiž hovorilo, že Skanska spraví poriadok a ceny klesnú - výsledkom je predraženie tunela Sitina + priľahlého úseku o 1 mld. SKK a 99% vina padá na geologickú štúdiu, teda na NDS, a.s.

Strabag pomáha v niečom, ale zatiaľ to nie je 100%.

Doprastav je v DDM Group, ale samotný Metrostav nemá kapacity na presun na Slovensko, lebo v ČR je nárast o 10-25% záleží podľa údaju, či reálny alebo nominálny alebo iný rast.

Ak sem vstúpi ďalšia veľká firma, tak isteže návratnosť nebude za 2 roky, ale bude za 5 rokov a to stačí. Toto sú firmy, ktoré majú 10 ročné plány. :lol:
Klajtos
návštevník
 
Príspevky: 27
Obrázky: 1
Založený: 04. Sep 2005 15:23

Odoslaťod Dialniciar » 24. Okt 2005 13:48

To nebolo mierené proti Adoasovi a nebolo v tej otázke nič zlé. To sa teraz bude ku mne pristupovať takýmto spôsobom? Ako vraví Adoas, nevadí - OK. :lol:

Dobre Klajtos, tak keď je SR taká dôveryhodná, že tu ten rast už bude, tak prečo máme stále stupeň C/3. C - nedostatočné plány pre rozvoj a 3 - nestabilné finančné prostredie. Prečo sem teda idú ďalšie firmy?

Ja len pre ostatných, že ČR má B/1-2 (teraz zmenené), Poľsko má B-C/2-3, Maďarsko má A-B/1-2, ... len SR je kdesi inde. A podľa toho sa táto krajina aj vníma a podľa toho sú tu aj isté predraženia, pretože tento stupeňa to v podstate dovolí. ... Nie je to fér a je to nespravodlivé, takže Adoas by sa mohol nad tým zamyslieť a odpovedať, že prečo sem na tento nestabilný trh idú ďalší hráči - alebo aj niekto iný, kto má v tomto prehľad. :lol:
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Re: Otázka pre odborníkov v tejto oblasti

Odoslaťod Adaios » 24. Okt 2005 17:34

Dy napísal:Kto by ešte mohol vstúpiť na tento trh?

J&P Avax, OHL? Gréci, Španieli?

Kedy sa im vrátia zisky, keď sem vstúpia tak, že musia dať nižšiu cenu, je to výhodné vstupovať na trh, kde diaľnice sa stavajú za 500 mil. EUR ročne?


Daniel,

to ta nemusi zaujimat, kedy budu mat zahranicne firmy navratene investicie. Dialnice sa teraz stavaju za 500 mil. EUR, postupne to bude 1 mld. EUR a k tomu viac penazi na zeleznice, byty, cesty, ... oprava vodovodov, ktore maju 50 rokov atd.

Navratnost investicie je za 3-6 rokov podla podmienok a moznosti. A potom uz je zisk. Konkretne co sa tyka firiem, ktore zamestnavaju viac ako 10 000 ludi a posobia aspon v 20 statoch akymkolvek sposobom. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Adaios » 24. Okt 2005 17:50

To nebolo mierené proti Adoasovi a nebolo v tej otázke nič zlé. To sa teraz bude ku mne pristupovať takýmto spôsobom?


Stacilo sa cez IS opytat. Je to zaujimave, ze priamy kolega Caesara to tu takto rozobera priamo na fore. :twisted:

Dobre Klajtos, tak keď je SR taká dôveryhodná, že tu ten rast už bude, tak prečo máme stále stupeň C/3. C - nedostatočné plány pre rozvoj a 3 - nestabilné finančné prostredie. Prečo sem teda idú ďalšie firmy?


Nieco z historie. Rok 1996, SR dostava stupen B/3, v r. 1997 zmena na B/2. Jedina krajina z V4. Rok 1998 stagnacia, neuveritelne zmeny, r. 1999 SR dostava stupen E/5, posledny stupen na celej "len" nasej stupnice (?). Zastavenie dialnicnej vystavby, prepad celeho stavebnictva do cervenych cisiel, stagnacia v celom sektore, prepad SR aj co sa financnych ratingov tyka. Vlada VM totiz brala velke pozicky, ale v ramci V4 ste boli stale najmenej zadlzeny stat. ... Nikto by si nedovolil v strede Europy ked sa vsade stavia, zastavit program dialnicnej vystavby. Z nasej strany nasledoval obvykly postup a takato vazna rana zostava v pamati. ... Rok 2001 novy plan, zmena hodnotenia na D/4, nasledne v r. 2002 na C/3-4 a v r. 2003 na C/3. ... Az teraz v r. 2006 podla dalsich postupov je mozne ze bude mat SR B-C/2-3, uz viac nahore to nepojde v dalsich rokoch. Pretoze zastavenie vystavby znamena vazny zasah, ktory my hodnotime na 8-12 rokov tvrdeho/opatrneho pristupu. Podla nas k Vam idu ine stavebne firmy.

K druhej casti. Tam, kde je takyto stupen - tam nie je dobre, lebo vlada casto neplati a zakony su na zlej urovni a nie je dobry system trestania statu. Ale SR je v EU a tu uz sa to da - viac napr. Mengusovce-Janovce. Takze velke firmy uz k vam idu, pretoze maju europske zaruky aj napriek este stale zlemu ratingu, ale uz je vyhladovy rast aj v tejto oblasti. No a potom si treba uvedomit, ze rastie ekonomika a to je vzdy zaujimavy trh.

Ja len pre ostatných, že ČR má B/1-2 (teraz zmenené), Poľsko má B-C/2-3, Maďarsko má A-B/1-2, ... len SR je kdesi inde.


Ano spravne, pretoze len SR sa z tychto statov sprava velmi nedoveryhodne v celej oblasti. CR sa zlepsuje a ma sancu do r. 2010 prejst az na A-B/1-2. Polsko robi velke zmeny a teraz prejde na B-C/2, Madarsko ma male problemi ale zostava zatial na urovni A-B/1-2. Ziadny stat z V4 nebude do r. 2010 na urovni A/1, ale E/5 moze mat kedykolvek.

A podľa toho sa táto krajina aj vníma a podľa toho sú tu aj isté predraženia, pretože tento stupeňa to v podstate dovolí.


Predrazenie vznika len systemom a formou vyuzivania alebo zneuzivania tohto systemu zo strany firiem.

Nie je to fér a je to nespravodlivé, takže Adoas by sa mohol nad tým zamyslieť a odpovedať, že prečo sem na tento nestabilný trh idú ďalší hráči - alebo aj niekto iný, kto má v tomto prehľad.


Klajtos dal odpoved dost jasnu. Ste nestabilny trh, ale s potencialom rastu penazi a mate uz malo kapacit na taky rast. A ste v EU - takze stabilita sa da vynutit cez EU - zakony a "odskodne" za zly postup. Ale to je vas problem. DY - toto je strach z toho, ze az tu bude 1 mld. EUR na dialnice, tak niektore firmy uz nebudu mat 60% na trhu, ale "len" 30-40%. :wink:

A je to fair-play, ze J&P Avax nebol na tento trh pusteny? Toto je spravne? :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Adaios » 02. Nov 2005 11:36

Na základe tohoto článku by asi museli stavat dialnice/tunely/... aj male firmy atd., lebo zase sa to niekomu nepaci.

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1793

Povedat, ze su "naznaky" a ze niektore firmy maju vyrazny podiel na trhu, tak to je skutocne nehorazne zavadzanie a TI velmi dobre vie, ako podat takuto spravu, pretoze keby to bolo trochu inac napisane, tak ma tato organizacia obrovske problemy, pretoze za 1. nema ziadne dokazy a za 2. takato situacia ja v kazdej krajine, ... vola sa to globalizacia a dane firmy maju povest "zralokov" v danej krajine.

Ak by boli firmy skorumpovane a korumpovali by, tak by boli stavby drahsie. Nakoniec nazor TI je taky, ze aj pozvanie na obed je uz nelegalny lobbing. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Lenny » 02. Nov 2005 12:25

A kdyby ještě ke slovenské firmě přpočítali ještě jednu firmu, kterou loni koupila, tak jim podíl vyjde ještě vetší. 8)

Problém malých firem je, že zakázku nebudou schopni zvládnout, proto jsou v podmínkách soutěže požadavky na minimální roční obrat, tržby apod. a taky někdy chtějí reference na obdobné stavby.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod mel » 02. Nov 2005 12:28

Adoas,

to iste ma napadlo, ked som to cital ... myslim, ze od faktu, ze firma vyhrava 40% tendrov ku korupcii je predsalen trochu dalej ako tvrdi TI.
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 13:41

Odoslaťod mel » 02. Nov 2005 12:32

Este jedna poznamka ... spomina sa pridelovanie zakaziek miest, teda o dialnice asi nepojde ... skor by som povedal, ze ide o mestsku infrastrukturu, urady alebo byty a pod ... o tych rozhoduju mesta ...
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 13:41

Odoslaťod Lenny » 02. Nov 2005 12:42

Konkrétně asi šlo o výstavbu metra, kanalizace, tunelu Mrázovka a dalších staveb MO v Praze, výstavbu tramvajových tratí, rekonstrukce městských budov a komunikací. Možno něco dalšího.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Adaios » 04. Nov 2005 21:36

Lenny napísal:A kdyby ještě ke slovenské firmě přpočítali ještě jednu firmu, kterou loni koupila, tak jim podíl vyjde ještě vetší. 8)


Lenny,

to si sa podla mna pomylil. :lol: Urcite nema samotny Doprastav na Ceskom trhu 40%, to uz je spolu cela DDM Group. Hlavne Metrostav a Subterra, potom Doprastav. Táto jedna skupina ma v CR priblizne 40% podiel na trhu. Potom Skanska s 25% a potom su tu dalsi. Napriklad Strabag, SSZ, ...

Metrostav ovlada Subterru. Ale Metrostav ovlada cez inu firmu Slovensky Doprastav a ten ovlada slovenska spolocnost Doas, a.s. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Lenny » 07. Nov 2005 13:55

Ja jsem myslel tak, že oni započítali Doprastav a Metrostav dohromody, ale zapomněli na Subterru, kterou koupil Metrostav. Propojení znám. Jinak největší firmy dle výnosů jsou na českém trhu Skanska, Metrostav SSŽ a Strabag.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Adaios » 07. Nov 2005 14:05

Lenny napísal:Ja jsem myslel tak, že oni započítali Doprastav a Metrostav dohromody, ale zapomněli na Subterru, kterou koupil Metrostav. Propojení znám. Jinak největší firmy dle výnosů jsou na českém trhu Skanska, Metrostav SSŽ a Strabag.


OK. Ale dalej:

Zase je tu deformacia - Skanska je 1., ale aj so slovenskou pobockou a keby sme mali byt az takto spravodlivy, tak je na 1. mieste DDM Group. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Adaios » 09. Nov 2005 16:53

Taketo praktiky sa robia v statoch, ktore nedokazu spravit poriadok nijako inak. Je to dost velka chyba a nebude to mat ziadny efekt na cenu dialnic. Pretoze k zmluvam sa vzdy uzatvaraju rozne dodatky a na tie sa tato uprava uz vztahovat nebude. Okrem toho, odhadnut ceny ropy, ceny a inflacny vyvoj v krajine na 24 a viac mesiacov vopred je nemozne a tak bude prvotna cena neumerne vysoka. Presnejsie nebude vysledkom, aby bola nizsia. A este aj hrozi, ze sa bude proste stavat dlhsie, aby sa dal potom uplatnit narok na zmenu ceny, pricom vyrazne % stavebnych prac sa uskutocni az v tom obdobi, ked sa bude dat cena upravit. Taketo nieco neplati takmer nikde v EU a nie je to bezne vo vyspelych statoch. Predrazenie dialnic totiz sposobuje hlavne stat, ktory nedokaze spravit kvalitny tender a ktory nema zabezpecene peniaze na kazdy jeden rozostavany usek atd.

Viac info: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1873
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Caesar » 14. Nov 2005 23:44

Správne Adoas, ten zákon nie je absolútne "nanič" a nie je jednoducho dobrý. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 15:03
Bydlisko:

Odoslaťod Adaios » 29. Nov 2005 11:17

Caesar napísal:Správne Adoas, ten zákon nie je absolútne "nanič" a nie je jednoducho dobrý. 8)


Nakoniec uvidi vlada - tato alebo dalsia, ale realne az dalsia, ci tento zakon odstrani predrazenost dialnic od stavebnych firiem ako to tvrdi vlada. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Odoslaťod Adaios » 29. Nov 2005 13:22

Na tomto priklade je vidiet silu stavebnych spolocnosti vo svete:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=2094
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 21:36

Ďalšia

Naspäť na Stavebné a projektové firmy + Stavebné a údržbové stroje

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.