OHL ŽS, a.s., Brno /skupina OHL/
Odoslané: 12. Mar 2006 21:28
ŽS Brno mají velmi dlouho historii. ŽS Brno je 5. největší stavební společností v ČR, zaměřuje se především na stavbu a rekonstrukce žel. tratí, dále silniční stavby a pozemní stavb, realizovala také několik podzemních staveb. Tato společnost jako jediná v ČR vlastní certifikát pro realizaci pevné jízdní drahy RHEDA 2000.
Na slovensku realizuje modernizaci tratě Trnava - Piešťany a elektrizaci Zvolen – Banská Bystrica.
Z historie
Společnost ŽS Brno, a. s. je přímým nástupcem státního podniku Železniční stavitelství Brno. Tento podnik byl založen v roce 1952 a jeho úkolem byla výstavba, opravy a modernizace železnic – tratí i budov – v Československu. Od roku 1971 byl státní podnik Železniční stavitelství Brno součástí výrobně-hospodářské jednotky (VHJ) Železničného stavebníctva Bratislava. V osmdesátých letech zaměstnávalo Železniční stavitelství Brno až 3 200 zaměstnanců.
Státní podnik realizoval mnoho významných staveb:
- zdvoukolejnění trati České Budějovice – Veselí nad Lužnicí
- doprovodné stavby pro výstavbu jaderné elektrárny Temelín
- mostní stavby na trati Střelice – Okříšky
- sanace tunelů Čremošné, Bratislava, Libřice, Skochovice, Davle, Špičák
- stavební práce na trati Brno – Česká Třebová
V roce 1991 byla VHJ zrušena a Železniční stavitelství Brno tři čtvrtě roku fungovalo jako samostatný státní podnik. Ke dni 1. 4. 1992 byl státní podnik transformován na akciovou společnost. Ta byla zařazena do první vlny kuponové privatizace a po jejím skončení získala více než čtyři tisíce konkrétních vlastníků. Z obchodních důvodů společnost přijala v roce 1993 nový název ŽS Brno, a. s.
V roce 1993 se společnosti podařilo zaujmout pozici významného dodavatele v projektu modernizace železničních koridorů. Jako vyšší dodavatel ŽS Brno, a. s. realizovala a stále realizuje tyto koridorové stavby při modernizacích a optimalizacích úseků tratí:
- Poříčany – Úvaly
- Uhersko – Choceň
- Brno – Skalice nad Svitavou
- státní hranice Rakouska – Břeclav – Vranovice
- Břeclav – Hodonín
- Přerov – Hranice
- Hranice – Studénka
- Studénka – Ostrava
- Děčín, průjezd železničním uzlem
- Krasíkov – Česká Třebová
Od zahájení projektu modernizace železničních koridorů prošla společnost velmi bouřlivým vývojem. Výkony před zahájením prací na koridoru byly necelých 600 milionů Kč, v současné době produkuje ročně společnost téměř 8,5 miliardy Kč výkonů.
V akciové společnosti došlo postupně k významné vnitřní přeměně – původní podnikatelská střediska byla postupně sdružována do divizí a na začátku roku 2000 vznikly oborové závody. V roce 2003 ŽS Brno koupila španělská OHL s.a.
ŽS Brno úspěšně expanduje do zahraničí získala zakázky v Maďarsku, Černé Hoře, Azerbajdžanu, Rusku. Několik zakázek už má za sebou v Řecku, Bulharsku, Chorvatsku a Maďarsku.
www.ohlzs.cz
Na slovensku realizuje modernizaci tratě Trnava - Piešťany a elektrizaci Zvolen – Banská Bystrica.
Z historie
Společnost ŽS Brno, a. s. je přímým nástupcem státního podniku Železniční stavitelství Brno. Tento podnik byl založen v roce 1952 a jeho úkolem byla výstavba, opravy a modernizace železnic – tratí i budov – v Československu. Od roku 1971 byl státní podnik Železniční stavitelství Brno součástí výrobně-hospodářské jednotky (VHJ) Železničného stavebníctva Bratislava. V osmdesátých letech zaměstnávalo Železniční stavitelství Brno až 3 200 zaměstnanců.
Státní podnik realizoval mnoho významných staveb:
- zdvoukolejnění trati České Budějovice – Veselí nad Lužnicí
- doprovodné stavby pro výstavbu jaderné elektrárny Temelín
- mostní stavby na trati Střelice – Okříšky
- sanace tunelů Čremošné, Bratislava, Libřice, Skochovice, Davle, Špičák
- stavební práce na trati Brno – Česká Třebová
V roce 1991 byla VHJ zrušena a Železniční stavitelství Brno tři čtvrtě roku fungovalo jako samostatný státní podnik. Ke dni 1. 4. 1992 byl státní podnik transformován na akciovou společnost. Ta byla zařazena do první vlny kuponové privatizace a po jejím skončení získala více než čtyři tisíce konkrétních vlastníků. Z obchodních důvodů společnost přijala v roce 1993 nový název ŽS Brno, a. s.
V roce 1993 se společnosti podařilo zaujmout pozici významného dodavatele v projektu modernizace železničních koridorů. Jako vyšší dodavatel ŽS Brno, a. s. realizovala a stále realizuje tyto koridorové stavby při modernizacích a optimalizacích úseků tratí:
- Poříčany – Úvaly
- Uhersko – Choceň
- Brno – Skalice nad Svitavou
- státní hranice Rakouska – Břeclav – Vranovice
- Břeclav – Hodonín
- Přerov – Hranice
- Hranice – Studénka
- Studénka – Ostrava
- Děčín, průjezd železničním uzlem
- Krasíkov – Česká Třebová
Od zahájení projektu modernizace železničních koridorů prošla společnost velmi bouřlivým vývojem. Výkony před zahájením prací na koridoru byly necelých 600 milionů Kč, v současné době produkuje ročně společnost téměř 8,5 miliardy Kč výkonů.
V akciové společnosti došlo postupně k významné vnitřní přeměně – původní podnikatelská střediska byla postupně sdružována do divizí a na začátku roku 2000 vznikly oborové závody. V roce 2003 ŽS Brno koupila španělská OHL s.a.
ŽS Brno úspěšně expanduje do zahraničí získala zakázky v Maďarsku, Černé Hoře, Azerbajdžanu, Rusku. Několik zakázek už má za sebou v Řecku, Bulharsku, Chorvatsku a Maďarsku.
www.ohlzs.cz