od DrX » 15. Mar 2011 12:22
Kolko storoci tu existuje severny koridor? Nemam chut sa o tom rozoberat prave s tebou, Pacho. Ale fakt je, ze kosicko-bohuminska trat nikdy nebola ani tretoradou v porovnani s koridormi smerujucimi na Budapest, Vieden a Prahu. Cize Kosice-Bratislava sa vzdycky chodilo cez Budapest, a to skutocne po storocia, ked pachovia nahanali akurat tak ovce niekde na salasi pri ziline.
No a ked sa to (Cesko)Slovensko zriadilo, na juhu bolo potrebne novy koridor vytvorit, pretoze dovtedy smerovalo vsetko na Budapest. Miesto toho sa porobili (a v niektorych pripadoch ani nedorobili) ubohe spojky na tych severo-juzne semrujucich juznych tratiach, aby sa dalo cik-cak dojst z KE do BA aj juhom, zatialco na severe sa investovalo do nalestenej priamej trate (smerovanej na hl.mesto Prahu). Pritom, tak ako pri dialniciach, aj zeleznicne spojenie KE-BA sa da spravit juhom 10x lepsie (lebo by bolo kratsie a v nizsich polohach) a 10x lacnejsie (menej tunelov, mostov atd atd). My ale miesto toho budujeme podla ceskoslovenskeho modelu severny koridor, ktory je zas tak nenormalne drahy, ze na rozdiel od dialnic, nemame ani oficialny plan, kedy by sa cely mal dokoncit. Zakladny princip budovania slovenskej infrastruktury je ale jasny: no a co, ze severom na to nemame? na juh urcite nepustime nic, ani keby sme mali skrachovat.
A vysledok? Tak, ako pri dialniciach, ktorymi su KE a BA cez madarsko prakticky spojene uz od r. 2008, aj pri zelezniciach to dopadne tak, ze 160km/h koridor bude v Miskolci o dobrych 30 rokov skor, nez sa "vetva V.a" cez Zilinu vobec priblizi k Vychodnemu Slovensku. A co spravi Slovensko? Zrusi este viac vlakov KE-Madarsko, aby sa to proste nedalo vyuzivat. Samozrejme ale, sme v EU takze je mu to prd platne. Ale co sa da ocakavat od statu, ktory je proste z madarov zijucich na svojom uzemi natolko pokakany, ze na juh nie je ochotny investovat? (mimochodom, detto je to pri leteckej doprave, ked stat investuje do bratislavskeho aj vsetkych ostatnych skrachovanych slovenskych letisk, len do kosickeho nie, aj ked to jedine je perspektivne - aj v sucasnosti schopne produkovat zisk).
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (
aktualizácia maj 2023)