Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Qwert » 18. Nov 2014 18:41

Správne by otázka mala znieť, či nejaký súkromný dopravca uvažuje, že tam bude jazdiť. Doteraz o túto linku javil záujem len Regiojet, ale ten tam chcel vystriedať štátne vlaky jazdiť za dotácie, čo mu samozrejme neprešlo. Bez dotácií je tá linka zrejme nerentabilná, preto sa tam nikto netlačí. Silnou konkurenciou sú autobusy, ktoré to dokážu prejsť rýchlejšie a sú lacnejšie.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod eric987 » 18. Nov 2014 20:55

eucitizen napísal:Neviete nahodou ci sa uvazuje spristupnit konkurencie aj linku Praha - Bratislava?

Majitel LEOexpresu sa kedysi v lete v rozhovore pre HN vyjadril ze ju chcu pokryt, ale najprv pride na rad Praha - Varsava a az potom PA - Brno - BA
eric987
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 94
Založený: 16. Júl 2014 08:16

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod a.b » 21. Nov 2014 13:51

aquila napísal:ono je to nesystemove, ale zase na druhu stranu 13 mio nie je az taka hrozna suma a SADisti maju isty zisk vdaka VUCkam aj ked vozia vzduch a vozia autobusy na relaciach, kde je vlak.

problem je v systeme objednavania vykonov a obycajne aj prepletenie SADistov s lokalnymi politickymi klikami. vid aj protest kosickeho SK, kedze trebula ma prsty v lokalnych "SADistoch" ..

tieto subehy by sa mali riesit a SADisti by nemali mat narok na ziadnu dotaciu na relaciach, kde je subeh zeleznice.

kazdopadne vacsi problem vidim v tom, ze je to uplne zadarmo. malo by to byt napriklad za nejau sumu. kedze musia tlacit listyk s nulovou hodnotou. nech je to 50 c alebo 1 euro. ale nejaku hodnotu nech to ma.


Neviem o tom, že by SAD-ky mali istý zisk, VUC si tiež strážia výdavky a tlačia SAD-ky k úsporám - určite viac, ako štát železnice. Ak je problém prepletenie "SADistov" s reg. politikmi (nehovorím, že na niektorých VUC-kach nie je), čo potom hovoriť o vzťahoch štát - železnice - dodávatelia železníc?

súbehy treba riešiť, ale nie systémom, kde je železnica, tam žiadna dotácia pre autobus. To je chorý princíp. Na základe akého ekonomického hodnotenia?
Železnicu treba podporovať tam, kde je vyťažená cestná sieť, alebo tam, kde je to pre cestujúceho výhodnejšie. Je tiež na zváženie, či udržiavať vôbec trate, kde premáva do 10 párov os. vlakov a 1 náhodný pár náklad. vlaku. Za ušetrené peniaze by sa dalo dosiahnuť násobne viac v autobusovej doprave, prípadne zahustením dopravy na zmysluplnejších tratiach.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod bzzi » 21. Nov 2014 16:48

Preferencia železničnej dopravy je vo veľkej miere z iného dôvodu, než ekonomického. Je ekologickejšia, bezpečnejšia, môže byť rýchlejšia.

Trate s nízkou vyťaženosťou sa už v minulosti rušili. Ja netvrdím, že momentálny stav je ideálny, ale niečo sa v tomto smere urobilo.

Nehľadaj v železnici čisto ekonomické hľadisko "čo najväčší výnos s čo najnižšími nákladmi".
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 557
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Qwert » 22. Nov 2014 00:21

a.b napísal:
aquila napísal:ono je to nesystemove, ale zase na druhu stranu 13 mio nie je az taka hrozna suma a SADisti maju isty zisk vdaka VUCkam aj ked vozia vzduch a vozia autobusy na relaciach, kde je vlak.

problem je v systeme objednavania vykonov a obycajne aj prepletenie SADistov s lokalnymi politickymi klikami. vid aj protest kosickeho SK, kedze trebula ma prsty v lokalnych "SADistoch" ..

tieto subehy by sa mali riesit a SADisti by nemali mat narok na ziadnu dotaciu na relaciach, kde je subeh zeleznice.

kazdopadne vacsi problem vidim v tom, ze je to uplne zadarmo. malo by to byt napriklad za nejau sumu. kedze musia tlacit listyk s nulovou hodnotou. nech je to 50 c alebo 1 euro. ale nejaku hodnotu nech to ma.


Neviem o tom, že by SAD-ky mali istý zisk, VUC si tiež strážia výdavky a tlačia SAD-ky k úsporám - určite viac, ako štát železnice. Ak je problém prepletenie "SADistov" s reg. politikmi (nehovorím, že na niektorých VUC-kach nie je), čo potom hovoriť o vzťahoch štát - železnice - dodávatelia železníc?

súbehy treba riešiť, ale nie systémom, kde je železnica, tam žiadna dotácia pre autobus. To je chorý princíp. Na základe akého ekonomického hodnotenia?
Železnicu treba podporovať tam, kde je vyťažená cestná sieť, alebo tam, kde je to pre cestujúceho výhodnejšie. Je tiež na zváženie, či udržiavať vôbec trate, kde premáva do 10 párov os. vlakov a 1 náhodný pár náklad. vlaku. Za ušetrené peniaze by sa dalo dosiahnuť násobne viac v autobusovej doprave, prípadne zahustením dopravy na zmysluplnejších tratiach.


10 párov osobných vlakov a k tomu nejaký náklad je na slovenské pomery ešte dosť vyťažená trať. :)

Princíp kde je železnica, tam žiadna dotácia na autobus, je samozrejme nezmysel a preto ani nikto nič také nenavrhuje. Ide o to, že sa majú eliminovať paralelné linky (paralelné geograficky alebo časovo). Nosným módom dopravy musí byť železnica a to z viacerých dôvodov, ktoré tu teraz nejdem podrobne rozpisovať, načrtol ich aj bizzi nado mnou. To znamená, že normálny postup by mal byť taký, že sa vytvorí grafikon železničnej dopravy s dôrazom na jej nosnú funkciu a ako doplnok naň nadviaže grafikon autobusov. Samozrejme sa pri tom vylúčia súbehy, naopak zavedie sa prípojovosť medzi vlakmi a autobusmi. Dnešný stav je úplne opačný. Vlaky a autobusy sú až na pár výnimiek úplne oddelené, akoby o sebe navzájom ani nevedeli.

Pokiaľ ide o ekonomický aspekt, podľa mňa na Slovensku už nezostali trate na zrušenie osobnej dopravy. Áno, sú tu niektoré skomierajúce trate, ale tie sú v takom stave nie pre nedostatok dopytu po cestovaní, ale najmä pre nekvalitný (nepoužiteľný) grafikon a pre nasadzovanie starých nekomfortných súprav. K tomu sa ešte pridáva ako posledný klinec do rakvy súbeh s autobusmi. Ak by sa navrhol dostatočne veľkorysý a použiteľný grafikon a vytvorili by sa prípoje medzi vlakmi navzájom a medzi vlakmi a autobusmi, tak by tu dokonca bol aj priestor pre obnovenie prevádzky na niektorých tratiach. Samozrejme verejná doprava nikdy nebude zisková, o to tu ani nejde, má byť pre ľudí čo najkomfortnejšia pri zachovaní nevyhnutnej efektivity.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod a.b » 26. Nov 2014 15:21

quert,
normálne by to malo byť nie tak, že sa vytvorí GVD, ale plán dopravnej obslužnosti, ktorý by bol postavený na odborných požiadavkách a faktoch, nie na prvom mieste na politickom záujme. Železnica nosný systém vďaka štátnej dopravnej politike aj je (v diaľkovej doprave) - napr na trati BA-ZA KE prakticky nejazdia žiadne autobusy. Prípoje k vlakom sa v dnešnom stave nedajú zabezpečiť. Buď treba navýšiť počty autobusových spojov, alebo vlakových. Pri cca dvojhodinovom takte sa to nedá skĺbiť. Iné záujmy majú cestujúci dochádzajúci do práce do spádového mesta, ktorých je do 90 %, a iné tí, ktorí prestupujú na vlak.

Už roky si myslím, že takt rýchlikov na hlavných tratiach by mal byť hodinový (niekde možno aj menej) a pomedzi to Os vlaky. Skrátilo by to čakania pri prestupoch, lepšie by sa robili náväznosti z regionálnych tratí, zvýšila by sa atraktivita.

Naopak, stále si myslím, že v regionálnych tratiach sú rezervy a Os. vlaky majú význam iba v hustejšie osídlených oblastiach s dostatkom obyvateľov. Zaoberal som sa regiónom Oravy, tam železnica nemá proti autobusom na súbežnom úseku šancu z hľadiska rýchlosti premiestnenia z východiskového bodu do cieľa cesty, a to ani pri traťovej rýchlosti 70 km/h (dnes je tam 50 s mnohými obmedzeniami). A podobné, aj horšie, regionálky sa myslím nájdu.

Jančura asi vedel, prečo sa tlačí na Bratislava - Komárno. A že sa tam ešte opravovala trať a odstraňovali bodové závady - tak tá trať je podstatne rýchlejšia, než mnohé regionálky a konkuruje stojacim autám a autobusom na ceste.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Qwert » 29. Nov 2014 21:53

To, čo som hovoril, platí tam, kde sa rozhodneme, že vlaky jazdiť budú. Pokiaľ sa niekde ukáže, že vlaky tam zmysel nemajú, tak by tam jazdiť nemali.

Prípoje by sa dali zabezpečiť aj pri terajšom počte spojov, nie vždy a všade, ale určite by sa dali zabezpečiť vo väčšej miere ako teraz. Sám poznám x prípadov, kedy úplne nelogicky autobus odchádza pár minút pred príchodom vlaku, pričom následne nejde nič aj hodinu, nehovoriac už o tom, že často na seba nenadväzujú ani vlaky navzájom a autobusy navzájom. Pritom by sa vôbec nič nestalo, keby bol napr. ten autobus posunutý o 10 minút neskôr. Samozrejme ideálna situácia by nastala vtedy, kedy by frekvencia spojov bola taká, že by prípoje vznikali takpovediac "spontánne."
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Tomas PO » 30. Nov 2014 21:56

navrhujem premenovat temu - zssk, regiojet a leo expres :)
ta neznam ci ne hej
Obrázok používateľa
Tomas PO
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 975
Založený: 03. Okt 2006 23:43
Bydlisko: Presov

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Bager3 » 01. Dec 2014 08:06

Taka jednoducha otazka ked stat dokazal delegovat autobusovu dopravu na VUC preco by nemohol to iste spravit aj s vlakovou dopravou respektive preco by nemohly VUC prevadzkovat Regionalne vlaky (lokalky a osobaky) potom by si samy skordinovaly vlakove a autobusove spoje. alebo to by uz nebola potrebna ZSSK ?
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod bzzi » 01. Dec 2014 13:16

To by šlo - majú to tak v Čechách. Kraje vypíšu tender na dopravcu, ten dostáva od kraja dotáciu. Bohužial, keďže sa pred pár rokmi vynorili alternatívny dopravcovia, tak ČD pouzatváral tendre s krajmi na niekoľko rokov dopredu a vyšachoval Jančuru a Leom.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 557
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Bager3 » 01. Dec 2014 14:18

Myslim ze Regiojet na trati BA-Komarno jednoznacne ukazal ako sa ma robit dotovana lokalna zeleznicna doprava ( vydno to na raste poctu cestujucich) a ze by sa to dalo robit aj na inych tratiach je myslim jasne. Len ako vzdy u nas, musela by byt najskor vola a to nam stale chyba a tato vlada chce vsetko riadit centralne nic regionalne.
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod michaelse » 01. Dec 2014 14:45

Bager3 napísal:Taka jednoducha otazka ked stat dokazal delegovat autobusovu dopravu na VUC preco by nemohol to iste spravit aj s vlakovou dopravou respektive preco by nemohly VUC prevadzkovat Regionalne vlaky (lokalky a osobaky) potom by si samy skordinovaly vlakove a autobusove spoje. alebo to by uz nebola potrebna ZSSK ?

znamenalo by to zrusenie velkeho monozstva regionalnych trati,ziadne vuc by nechelo dotovat vlaky,
michaelse
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 349
Založený: 23. Dec 2010 19:16

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod bzzi » 01. Dec 2014 15:18

Je tu ešte jeden veľký problém so železnicami (českými i slovenskými) - odbory. Tie nepustia na železnicu nič progresívneho a nového, boja sa snižovania stavu zamestnancov. Na jednej strane ich chápem, ich hlavná činnosť je ochrana zamestnancov, ale na druhej strane tým trpia milióny cestujúcich.

VUC na to môže dostávať dotáciu zo štátneho rozpočtu.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 557
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Bager3 » 01. Dec 2014 15:35

Tiez som myslel ze VUC by bolo dotovane (v rovnakej miere ako teraz stat dotuje ZSSK na jednotlivych tratiach) a kludne by si mohli objendat dopravu aj u ZSSK. A odbory nekomentujem su to argumety ktorym som nikdy nechapal.
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod devil » 01. Dec 2014 16:17

presne tak, VUC dokazalo zmanazovat autobusovu dopravu ako ZSSK vlakovu dopravu. a bingo, centralizovana ZSSK by nebola potrebna, resp. nie v takejto forme.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 139
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod aquila » 02. Dec 2014 10:49

ako dokazalo zmanazovat VUC autobusovu dopravu dobre vieme, je to jedna katastrofa .. bezne financne prepletence zastupitelov zuby a SADistami, vysledok ? zeleznica ako nosna doprava by bola viac menej zrusena ..

nehovoriac o tom, ze lokalne trate miestami nekopiruju ani rozmery krajov.

ja by som isiel inym smerom, zrusil zbytocne VUC ..
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 578
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Bager3 » 02. Dec 2014 12:00

Z toho my vypliva ze zeleznicna doprava je nerentabilna oproti autobusovej?( stale sa bavime o lokalne doprave)

A k otazke zrusenia dopravi zeleznicou od VUC ak nebude VUC prevadzkovat lokalnu zeleznicu nebude mat dotacie od statu nie ?
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod milosD » 03. Dec 2014 13:55

aquila napísal:ja by som isiel inym smerom, zrusil zbytocne VUC ..


suhlas... :D
milosD
diskutujúci
 
Príspevky: 201
Obrázky: 11
Založený: 28. Jan 2009 13:15

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod michaelse » 03. Dec 2014 21:29

noo lenze ak by stat prepustil vlaky vuc tak s tym ze by sice dal aj dotacie ale zabudnite nato ze by boli take velke ako doteraz isli na regionalne vlaky,vzdy ked stat prenechal kompetencie a povinnosti niekomu tak to dopadlo tak ze akosi pozabudli aj financie prerozdelit, preto som pisal ze by to znamenalo rusenie trati,
vuc je takmer vo vsetkom zbytocna s tym suhlasim
a ak ma stat dotovat dopravu tak by ju mal sam aj manazovat,vlaky a autobusy naraz a nie vuc ktore ide naruku autobusovym dopravcom
michaelse
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 349
Založený: 23. Dec 2010 19:16

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Bager3 » 04. Dec 2014 06:57

Skoda ze sa bavime "len akoze". Mne osobne sa skor paci delegovana pravimoc na nisie zoskupenia ako su mesta okresy a kraje ako to riadit cele centralne. Moj nazor je taky cim sa riadi vacsi celok tym su vascie problemy. (korupcia nekometentnost, klientelizmus). A mantra ze ked je ZSSK centralne riadena dostane viac penazi je blbost. Je to najivna predstava ze co je statne a velke je dobre, mylim si ze je to presne naopak a malo by to fungovat ako s inymi statnimi podnikmi ako su ZSE,SSE a podobne statne firmy kde by mal stat vlastnit 49,9 % akcii a riadit by to mal sukromny investor. Stat skasiruje dane ktore firma produkuje zamestnavanim a dokonca este aj dan zo zisku aj polovicku zisku. Ale to uz je zjavne ina tema.
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 322
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 12:12

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod DrX » 04. Dec 2014 10:57

Tiez si myslim, ze cim menej centralizmu tym lepsie. U nas je ale problem, ze tych krajov je nakakane tolko a ich tvary su tak bizarne, ze ak to financuju same, tak potencialne budu tlacit peniaze do nezmyslov len pre to, ze je to v danom kraji. Podla mna by sa teda zeleznice mali dotovat z nizsej urovne nez centralnej, ale mali by byt len tri celky (ako socialisticke kraje) alebo nanajvys styri (zapad, sever, juh, vychod). Tam su potom jasne vazby a spadove oblasti.
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Qwert » 05. Dec 2014 21:56

Slovensko má 5,4 mil. obyvateľov. To je porovnateľné s niektorými mestami vo svete a my tu chceme mať (a máme) trojúrovňovú verejnú správu: obec, VÚC, štát? To nie je zbytočný luxus, to je neefektívny nezmysel. VÚC treba zrušiť a obce zlúčiť tak, aby ich bolo 300 až 500.

Rovnako pokiaľ ide o autobusy, tak ich treba vyňať z kompetencii VÚC a zveriť ministerstvu, resp. centrálnemu regulačnému orgánu. Samosprávam patrí iba poradný hlas. To ako VÚC spravujú regionálnu autobusovú dopravu je vo všetkých smeroch zlé.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 13:11

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod jarino » 05. Dec 2014 22:19

Presne. Obce treba zlúčiť, len treba spraviť nejaký mechanizmus, aby menšie obce na tom nestratili. Aj keď už máme obce, kde rozpočet je veľmi malý, nechce ani nikto tam byť starosta a kde žije 10 ľudí.

Zveriť vlaky VÚC-čkám, tak tomu sa troška desím. Asi fakt radšej centralizovať na ministerstve. Napríklad skúsenosti sú aj také, že karta(v niektorých krajoch cestujúci má aj nižšie cestovné a je to praktickejšie, ako mať stále drobné) vybavená u jednej SAD-ky nepôjde načítať na prístrojoch druhej SAD-ky(v prípade zľavy sa napr. nárok na študentský lístok uzná) v tom istom kraji. Obávam sa, že kraje by sa nevedeli dohodnúť na spojoch jazdiacimi medzi stanicami viacerých krajov.
Taktiež treba uznať, že osem krajov je luxus. Maximálne 5- BA+záhorie, západ-NR,sever-ZA, juh-ZV a východ-KE alebo PO, ale najlepšie by bolo asi zrušiť.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod Kanky » 05. Dec 2014 22:27

http://www.regiojet.sk/novinky/vyrazame-do-kosic.html

za 9 eurko BA-ZA-KE od 14.12. v pohodli :)
Cestou, necestou...
Obrázok používateľa
Kanky
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 739
Založený: 30. Nov 2011 12:29
Bydlisko: Vychodňar w Krakowie

Re: Osobna doprava - ZSSK, RegioJet etc

Odoslaťod a.b » 06. Dec 2014 10:15

http://ekonomika.idnes.cz/autobusy-mist ... oprava_suj

Novotný (Leo Expres) navrhuje nahradiť niektoré lokálne vlaky autobusmi. Len to podporuje môj názor, že niektoré lokálky sú udržiavané pri prevádzke skôr zo sociálnych a politických dôvodov, ako z racionálnych.
a.b
návštevník
 
Príspevky: 28
Založený: 02. Nov 2010 15:35

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 15 hostí.