Stránka 3 z 29

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 01. Nov 2017 10:29
od jarino
S tým súhlasím. Podľa mňa je otázka času, že sa začnú robiť opatrenia voči požiadavkám, ktoré so samotnou stavbou nemajú skoro dokopy nič alebo len veľmi málo. Však už to na MF SR identifikovali ako jeden z problémov pri dopravných stavbách a má sa to riešiť. Preto som písal, že samospráva si je vedomá, že ŽSR chcú investovať, tak dávajú navyše požiadavky, aby nemuseli investovať oni a zároveň im to eliminuje problémy s uzatvorením Kysuckej ulice.

Ďalší príklad. Teraz som pozeral Protokol o vykonaní štátnej expertízy pre úsek LM - PP z roku 2008. Celkové odhadované náklady 60 miliárd SK z toho stavebná časť necelých 40 miliárd a vyvolané investície sú druhá najvyššia položka - 6,5 miliardy SK. Je o tom málo info, ale pri preložke trate v LM sa má robiť preložka aj 1/18(Demänová - Okoličné) a kdesi na ŽSR som sa dočítal, že tá tvorí pätinu nákladov, t.j. pri 600 miliónov je to 120 miliónov eur. Neviem, prečo si také veci neriešia SSC alebo kraj, ale sa takto predražujú projekty ŽSR a tým sa všetko odďaľuje.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 02. Nov 2017 07:56
od magnus
Aquila,
podjazd v predĺžení ulice 1. mája sa mal presne takto pôvodne riešiť - tj. že železnice vybudujú len most v rámci rekonštrukcie koľajiska a cestu a prívodné rampy by riešilo mesto keď bude mať na to peniaze. Ale je tu jeden zásadný problém, a tým je most ponad Kysuckú ulicu (podjazd) - ten sa totiž nedá spraviť bez úplnej uzávierky (bude sa meniť niveleta mosta, niveleta ciest, bude sa robiť okružná križovatka a pod...). Nie je možné zachovať prejazd po Hviezdoslavovej na Kysuckú počas stavby. Preto sa pristúpilo k riešeniu s nadjazdom v predĺžení ulice 1. mája a sprejazdeniu Uhoľnej, aby vôbec doprava (hlavne MHD) mohla ďalej fungovať. Zatiaľ sa nevie, kde bude autobusová stanica, lebo je boj medzi Trabelchujom a Antošíkom o umiestnenie stanice. Na výsledok som zvedavý rovnako ako iní. Čo sa pôvodne navrhovaného podjazdu týka - tam je ešte jedna nášľapná mína - kontaminácia podložia a s tým súvisiace náklady na sanáciu kontaminovaného podložia, pričom pôvodcom znečistenia nie je ŽSR ale bývalé PCHZ. Je logické, že železniciam sa nechce míňať peniaze na niečo, čo nespôsobili. Ďalšia vec súvisí s hydraulikou podzemných vôd, vzhľadom na to, že podjazd by vytvoril bariéru a zmenil prúdenie podzemnej vody. Je to komplikovaná záležitosť, lebo okolo Váhu už je jedna tesniaca stena, vybudovaná v rámci VD Žilina, ktorá vzdúva vodu, a podjazd by výrazne zasahoval do jej toku. Vzdutie by sa mohlo prejaviť zatápaním pivníc a znečistením ešte väčšieho rozsahu zemín v podloží ako je teraz (ropné znečistenie "pláva" na hladine podzemnej vody). Takže všetko má svoje dôvody a všetko niečo stojí. Varianta s nadjazdom vychádza teda ekonomicky aj environmentálne najprijateľnejšia.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 08. Nov 2017 20:00
od jarino
VO má byť vyhlásené v lete 2018. V týchto dňoch sa uzatvára zmluva s agentúrou INEA o poskytnutí nenávratného finančného príspevku pre úsek Žilina,mimo - Varín.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Nov 2017 20:36
od eric987
Oznamenie o zmene navrhovanej cinnosti: http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detai ... j-infrastr .
Konkretne by malo ist o
K najvýznamnejším zmenám navrhovanej činnosti v porovnaní s pôvodným riešením patria: - nové cestné mimoúrovňové prepojenie ul. 1. mája s ul. Uhoľná a následne s cestou I/60 (nový cestný nadjazd v žkm 336,975 namiesto plánovaného podjazdu), - nová cestná infraštruktúra súvisiaca s novým mimoúrovňovým prepojením ul. 1 mája – Uhoľná – Ľavobrežná, - predĺženie existujúceho podchodu pre peších v žkm 337,261 z ul. Národná až za ul. Uhoľná (namiesto pôvodného predĺženia po ul. Uhoľná), - rekonštrukcia železničného mosta cez rieku Váh vrátane doplnenia novej lávky pre chodcov a cyklistov, - vybudovanie parkoviska pri žel. zastávke Nová Žilina (resp. Žilina odbočka), - rekonštrukcia priestorov WC jestvujúcej staničnej budovy a prístavba budovy riadenia dopravy, - rekonštrukcia jestvujúcej trakčnej napájacej stanice (namiesto vybudovania novej trakčnej napájacej stanice), - zmeny v návrhoch protihlukových stien.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 16. Nov 2017 11:00
od Lorenc
Ďaľšia hračka žilinského dopravného ihriska...

https://ekonomika.sme.sk/c/20696941/pre ... najat.html

Hádam to prenajmú Čínanci.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 00:54
od jarino
CEF preplatí modernizáciu:
UČS 54 v km 335,2 - 330,3 v úseku odbočka Váh - Varín v dĺžke 4,9 km
UČS 55 v km 330,3 - 326,7 v úseku Varín - Strečno v dĺžke 3,6 km
Implementáciu ERTMS na tomto úseku nepreplatí CEF ale Kohézny fond, t.j. bude súčasťou druhého projektu modernizácie uzla.
Práce podľa červenej knihy FIDIC.

Vo Varíne budú dve nástupištia s prístreškami oceľovej konštrukcie vybavené lavičkami, košmi, tabuľami atď.
Najdlhší most bude mať dĺžku 80 metrov, 8 PHS-iek do výšky 4,7 metra z hliníkových panelov.
Predbežné termíny(nemusia už platiť):
Stavebné povolenie: 4/2018
Zverejnené VO: 31.5.2018
Podpis s víťazom VO: 31.3.2019
Začiatok prípravných prác : 4/2019
Začiatok prác: 5/2019
Dokončenie UČS 54 Váh - Varín: 31.3.2021
Dokončenie UČS 55 Varín - Strečno: 31.12.2022

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 03:28
od daphne
pri Strecne bude prelozka trate, t.j. bude presunuta zastavka Strecno? pytam sa zamerne lebo tam je dost velka zakruta.. a na 160-200km/h zrejme bude potrebne stanicu Strecno presunut za zahradkarsku oblast.. teda trat by mohla ist poza zahradky cez tu luku a nevyuzite uzemie prakticky takmer priamo do tunela.. a co usek Zilina-Varin a samotny uzol Zilina s nastupistiami, tu platia ake terminy?(prepokladam ze by sa malo zacat robit este o cosi skor)

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 14:58
od eric987
Co som videl situacku v ramci reko zilinskeho uzla nebude v useku Zilina - Strecno ziadna prelozka, popri Vahu ma zostat obluk na 100 km/h.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 15:12
od milan_KM
Tam si vyslovene pýta obísť Nezbudskú tunelom. Inak prekvapivá správa, že bude reko aj úseku Varín - Strečno keď to prešlo nedávno reko zvršku a nástupíšť.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 16:15
od daphne
tak to teda urcite ta 100ka nebude-to by nemalo absolutne ziadny zmysel.., tam je nutna prelozka trate ako sol..a najma nie po tom ako sa rozhodlo ze sa pravdepodobne pojde az na 200km/h rychlost.. nedavno o tom priamo rozpraval riaditel zeleznic ZSSK aj zastupca ZSR ze to maju v plane..daval som sem aj video no vsetko zavisi od eurofondov, kde z akych zdrojov a kolko nam na to daju.. to je alfa a omega, EK treba presvedcit poriadnym projektom,aj ked tam bude viac tunelov a mostov, no proste bez toho sa nezaobideme, skor ci neskor ich staviat budeme musiet tak ci tak.. a o tomto treba EK presvedcit a na to treba schopnych menezerov a projektantov..

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 17:55
od jarino
Žiadna preložka nebude.
Na Enviroportali je situácia tohto projektu.
http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detai ... j-zeleznic
V dokumente "Text Zámeru ŽSR - situácia 1" z 15.1.2013 je začiatok jasný.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 14. Dec 2017 18:15
od Lorenc
Modernizácie tratí na rýchlosť 200km/h budú zrejme prebiehať, len úpravami na projekte LM-PP-SNV a taktiež na novo projektovaných ZA-LM. Ostatné už postavené sa mi nezdá, že by sa čosi menilo, jedine úpravy trakcie na priamych úsekoch. Logické je riešiť 200km/h len mimo miest a uzlov.

Tak isto v spomenutých trasách vlak spomalí napr v RK na 100km/h. Ak tam budú takmer všetky vlaky stáť je to jedno. V Za tak isto nevidím dôvod na riešenie stanice pre 200km/h. Podobne riešenie je to aj na Ba-DNV-Kúty s 200km/h.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 15. Dec 2017 10:36
od eric987
Paci sa mi, ze basnite o 200-vke ked na ZA-KE je EK schvalena ako zakladna rychlost 140 :D Budeme radi, ked vobec nejaky usek okrem Paludza - LH a Lucivna - PP-SNV pojde aspon na 160.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 15. Dec 2017 15:25
od daphne
jarino napísal:Žiadna preložka nebude.
Na Enviroportali je situácia tohto projektu.
http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detai ... j-zeleznic
V dokumente "Text Zámeru ŽSR - situácia 1" z 15.1.2013 je začiatok jasný.

lenze to je podla stareho projektu este z r.2013, pravdepodobne sa bude este prerabat, kedze tam chcu 200km/h tak bez prelozky to nepojde.. novy riaditel ZSSK hovoril o prehodnocovani aktualnych projektov a vramci uz postaveneho useku Puchov-BA sa spravia upravy zo 160 na 200km/h tak aby sa vyraznejsie skratila doba cestovania.. mozes kludne zavolat novemu riaditelovi ZSSK, potvrdi ti to.. :wink: a aj dalsie etapy usekov KE-ZA na ktore sa spravi projektova dokumentacia uz sa bude robit vsetko na 200km/h, s vynimkou kratkych ci komplikovanych usekov kde bude rychlost o cosi nizsia, do 160-180km/h ..proste vsetko sa bude robit po novom tak aby bol cas trasy KE-BA stlaceny pod 3 hodiny. To je primarny ciel.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 15. Dec 2017 18:37
od jarino
Ten projekt na Enviroportali je síce starý, ale žiadna preložka nehrozí. Muselo by to byť zverejnené na Enviroportali a nič nie je. Preložka by znamenala odloženie výstavby a hlavne vyššie náklady.
To čo hovorí riaditeľ ZSSK je fajn a aj ja to schvaľujem, ale mimo jeho kompetencii. Oni tak maximálne vytvárajú verejný tlak na ŽSR a MDV SR, ako by si to predstavovali.
Ak má byť trať ZA - KE na 200 km/h, tak v prvom rade ŽSR budú musieť si dať spraviť novú Štúdiu realizovateľnosti. Tá súčasná z roku 2015 určila priemernú rýchlosť medzi ZA - KE na 140 km/h.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 18. Dec 2017 08:36
od tr3mp
daphne napísal:vramci uz postaveneho useku Puchov-BA sa spravia upravy zo 160 na 200km/h tak aby sa vyraznejsie skratila doba cestovania..


Aké konkrétne?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 18. Dec 2017 18:27
od daphne
miernu upravu kolajnic ,oblukov do zakrut a hlavne vyhybiek tak aby sa mohlo ist na 200km/h bez problemov, tu problem nebude, skor vidim problem u starsich nevyhovujucich vagonov(co su len do 140/resp do max 160), bud sa budu musiet vymenit nanovo podvozky alebo nakupit nove bdmpeery/bmpeery/bdghmeery/bdgteery a pod. napr toto malo byt uz davno vyradene a zosrotovane https://www.cas.sk/clanok/350097/ste-pr ... a-vychode/ a ZSR/ZSSK to umelo "zivi" a dokonca este aj drzo posiela tento hnoj na vychode do vypravy! to iste pantaky 460 a pod..

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 18. Dec 2017 18:51
od IceFox
Keby len na východe... Nepoznám trať kde by nejazdili aspoň 3 páry takýchto pojazdných múzeí

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 19. Dec 2017 00:10
od daphne
zoberte si take norsko a trasu z Bergen do Al, len tam je tunelov pomaly kazdych 200-300m a zdaleka nie nejake kratke (ja viem ze je to kus extrem ale i tak..) a my sa tu este ideme stazovat a redukovat tunely na minimum a nedokazeme ani len jeden schopny a potrebny zeleznicny tunel na 160-200km/h za dlhu dobu postavit vid spor Oscadnica a usek Krasno-Cadca toto video by som pustil vsetkym tym co su za stav nasich trati a samotnej modernizacie zodpovedni.. https://www.youtube.com/watch?v=facDr2lTAUM

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 20. Jan 2018 06:59
od daphne
nove info o uzle Zilina, najpodstatnejsia sprava je ze kompletna rekonstrukcia budovy stanice v Ziline nebude sucastou rekonstrukcie uzla ZA, ale budova sa bude rekonstruovat samostatne, neskor http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/ ... ge_id=5864 http://www.zsr.sk/slovensky/media-room/ ... ge_id=5853

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 20. Jan 2018 10:37
od racto
No do...... Tak už vidim že sa nato vykašlú.

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 20. Jan 2018 10:44
od Peter_CA
Trochu ma pobavila otázka, že ako dospeli k potrebe druhého podchodu (resp. všeobecne druhého príchodu na nástupištia)...

Z polohy súčasného podchodu (asymetricky umiestnený takmer na konci nástupišťa) v kombinácii s dĺžkou našich rýchlikov vyplývajú dva problémy:
1. Cestujúci z takmer celého vlaku sa hromadia na jednej strane, čo zdržuje, pritom druhý vchod je takmer prázdny.
2. Predlžuje sa prestupná doba, pretože niektorí cestujúci musia ísť v podstate okolo celého vlaku a potom sa na inom nástupišti znova vracať, pretože pri východe z podchodu stojí rušeň (pozorovanie pri prestupe od Bratislavy na Čadcu, z 2. nástupišťa na 3.).

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 20. Jan 2018 22:54
od EmBe
Takže už je to oveľa reálnejšie, že okrem ZA (mimo)- Varín, bude vypísaný v budúcom roku aj tender na samotný uzol Žilina?
ŽSR to tvrdia, ale Mediaroom znesie všetko.
Podľa ÚVO:
PREDPOKLADANÝ DÁTUM ZVEREJNENIA OZNÁMENIA O VYHLÁSENÍ VEREJNÉHO OBSTARÁVANIA
30.06.2018

Zaujalo ma delenie stavby:
"UČS 54 Traťový úsek Váh - odb. a zast. Varín
UČS 55 Odb. a zast. Varín - Strečno"

Takže nakoniec bude z Varína zastávka (s odbočkou)?

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 20. Jan 2018 23:36
od EmBe
Ešte zoznam všetkých UČS (najnovšie z ÚVO):

UČS 53 Traťový úsek Žilina Strážov - Váh
UČS 54 Traťový úsek Váh - odb. a zast. Varín
UČS 55 Odb. a zast. Varín - Strečno
UČS 56 Dostavba zriaďovacej stanice Žilina Teplička
UČS 96 Úpravy infraštruktúry v úseku Žilina - Teplička súvisiace s výstavbou TNS Žilina
UČS 97 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Púchov Žilina
UČS 98 Zmena trakcie na STTS 25kV v úseku Žilina - Krásno nad Kysucou
UČS 99 Zmena trakcie na STTS 25kV v uzle Žilina
UČS 00 Systém ERTMS v uzle Žilina

Tu je jeden starší dokument (2014), kde sú UČS popísané:
http://www.reming.sk/files/2014-08-08-0 ... Zilina.pdf

Re: Modernizácia uzla Žilina

OdoslaťOdoslané: 21. Jan 2018 21:02
od IceFox
Takže to nebude komunistická kocka s rozpadajúcimi sa nástupišťami ale komunistická kocka s novými nástupišťami a podchodmi. Posun aspoň nejaký.