Privatizace železnic

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2010 13:39

A plus: nech si aj železničiari pekne platia jazdu vláčikmi.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 18. Jan 2010 00:10

Dialniciar: A ake profesie chces z prevadzky prepustat? Dneska skoro kazdu prepustenu osobu je nutne vyvazit velkymi investiciami. Rusnovodic je tam dneska uz len jeden sam (a aj to ho musi strazit technika s obstaravacou cenou 360 tis.€ a rocnymi prevadzkovymi nakladmi na urovni 10 tis. €), takze tam uz nic. Kazdeho jedenho vypravcu a signalistu musis nahradit technikou, ktorej len obstaravacia cena je v milionoch €. Posunovaci dnes uz skoro nie su, sprievodcov mozno este par (ale to usetrenie podla mna bohato vyvazia uniky trzieb), pokladnika musis nahradit automatom v cene 200 tis. € s rocnymi prevadzkovymi nakladmi bohvie kolko, ktory ale nespravi sam zavierku, nevystavi preukazy a este cestujuci budu nadavat ze im to neporadi a ze ich to obera o peniaze, o chudakoch dochodcoch ani nehovoriac. Dispecerov je asi tak tolko, ze v noci je u ZSSK jeden na cele Slovensko, u ZSR mozno piati sietovaci a ustredny a u Carga neviem (ale asi viac, lebo predsalen Cargo jazdi skorej nocnym skokom ako cez den). Tratovka dneska neni schopna zvladnut ani najmensi napor snehu ci odstranovanie zbahnenych miest po dazdoch, useky OTV su preriedene sotva na polovicu, SZT zostalo mozno 40 ludi na cele Slovesnko.

Zelezniciari si cestu vlakom budu mile radi platit, len by potom radi mali na ucte zodpovedajucu vyplatu. Inymi slovami, ked sa zrusia rezinky, bude mat zeleznica problem zohnat ludi, kopec ludi robi len kvoli tomu. Na SZDC a CD-Cargo, kde su rezinky zrusene maju strasne problemy so zamestnancami, uz sa dokonca aj s odborarmi promptne dohodli na KZ, len aby ludia neodchadzali.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod jano.z » 20. Jan 2010 14:46

A propos sukromnici. Pred rokom uzavrela SZDC zmluvu (na zaklade riadneho vyberoveho konania s troma uchadzacmi, vyhrala najnizsia cena, nikto nemal namietky ani sa neodvolaval) na zabezpecovanie zimnej udrzby zariadeni (v zasade na vymetanie sneh z vyhybiek a podobne) s pomerne velkou pracovnou agenturou s nadnarodnou posobnostou. Tato mala zabezpecit skupiny pracovnikov pre jednotlive stanice, ktore by v tom necase vysli na stanice a odpratavali by sneh - predpoklad bol taky, ze mimo tychto stavov ich firma vyuziva k pracam pre ine spolocnosti). Vysledok bol taky, ze tito pracovnici nemali dostatocne vybavenie, odevy, nemali patricne preskusania, neboli v potrebnych poctoch a nemali zabezpecene bezpecnostne hliadky a ostatne nalezitosti suvisiace s bezpecim ich prace. Vysledkom je, ze uz 3 pracovnici, pracujuci pre tuto spolocnosti zahynuli pri vykone prace pod kolesami prichadzajuceho vlaku aj s patricnym dosahom na prevadzku ... (a samozrejme na ich rodiny, blizkych, ...).

Firma dostala od DU mastnu pokuticku SZDC s nou zrejme po zime rozviaze zmluvu a bude sa robit vyberove konanie nove. Ak bude takato disciplina vzhladom ku statnym zakazkam fungovat aj nadalej, tak panboh pozdravuj a chran nas akejkolvek privatizacie. Lebo takto nie!
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 20. Jan 2010 17:29

Všade sa do práce cestuje. Ak si môže cestu zaplatiť zdravotná sestra, môže to urobiť aj železničiar. A keď nie, nikto ho nenúti robiť. Ty tu iné nerobíš, len strašíš, jak tu už nebude mať kto robiť ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod fred » 21. Jan 2010 19:05

Dialniciar: Jano.z Strasi? Popisuje realitu na Zeleznici daleko najpresnejsie z celeho fora. Este som nevidel, ze by napisal niaky blud. Mna strasia skor ludia, ktori vedia vsetko a pritom drizdaju dve na tri.
Obrázok používateľa
fred
diskutujúci
 
Príspevky: 58
Obrázky: 16
Založený: 19. Jún 2005 15:00

Odoslaťod jano.z » 21. Jan 2010 21:34

Dialniciar: Ano spravne. Zdravotna sestra si musi cestu do prace zaplatit. A vyplatu dostava mizernu. Ale co sa o zdravotnych sestrach najcastejsie dozvies, ked o nich pocujes v mediach? Ze ich je malo, su stare a mlade utekaju za lepsimi podmienkami do zahranicia! A vo vo vo vo tom to je!!!

Zeleznice aby tomuto zabranili, tak v ramci svojich moznosti kompenzuju tie "vyplaty" (on napr. taky vlakveduci ma snad tolko co ta sestra). Navyse on v pripade vlakoveho personalu (a ciastocne aj vypravcov) tie rezijne vyhody zamestnavatel aj plne vyuziva. Raz tak ma majsterko nastup v depe v Ziline, inokedy strieda na osi v Liptovskom Mikulasi, inokedy ho zo Ziliny zazenie turnus nastupovat az do Bratislavy. Samozrejme cesta Zilina - Liptovsky Mikulas/Bratislava sa mu nezapocitava do pracovnej doby ani do nicoho. Navyse, bavil som sa s chalanmi z Telematiky. Oni na rezinky narok nemaju. Ale po tom co sa zratali za prveho pol roka cestaky im nechal veduci kupit komercne In-Goldy a dal im ich ako zamestnanecky bonus (s tym, ze si uz nepisu cestaky, len vyjazdy sluzobnym autom). Firma vraj na tom kopu penazi usetri. Takze on to az taky stratovy biznis asi nebude ani s tymi rodinnymi prislusnikmi.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 21. Jan 2010 21:55

A na čo s ú nám železnice, ktoré stále potrebujú na prežitie úvery ? jano.z, súhrnný dlh na železniciach (ZSSK - Cargo, ŽSR, ZSSK - Slovensko) v rámci: úvery bankám, dlhy za naftu, elektrickú energiu a ostatným dodávateľom sa blížia k 1 mld. € ... tak takéto železnice sú na dve veci. Áno, dobre vidíš ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 21. Jan 2010 21:56

A to ešte ŽSR má najdrahšiu infraštruktúru v EÚ.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 22. Jan 2010 02:35

Tak ich zavrime a prestavajme na diaľnice. To nám bude hej. Že na zábore dvojkoľajnej železnice nejde postaviť ani len štvorprúdovku? Huups ... Ja, byť na Slovensku, pôjdem milerád robiť dopravného policajta či dispečera do kamiónovej logistickej firmy. Ono je skoro o tom istom a kopec ex-kolegov miesto vláčikov naháňa na monitore kamióny a ako sa majú dobre. Len čo z toho, keď to diaľničná infraštruktúra (vrátane tej za miliardy prebudovanej zo železníc) nebude dávať. Čo až začne taká vykurovacia sezóna? Budú uhoľné prázdniny ako kedysi? Koľko bude nehôd? Koľko mŕtvych? Prevážia tie škody súčasný či budúci dlh železnice? Ono je ľahké zrušiť, ale ťažké nahrádzať.

A keď sa aj zrušia režijky, aký vplyv na hospodárenie takého Carga budú mať tie tisícky cesťákov vyplatených za mesiac (myslím len služobné presuny, nie cesty do práce a z práce). Verím, že nižší management (ktorý za celý tento vecheť môže), čo doteraz chodil vlakom si vydupe služobné autá. Kto to bude živiť? Tadteto cesta nevedie. Príležitostí je dosť, treba povedať, prečo sa nevozí a tých ľudí čo za to môžu vyhodiť. Veľa ich nie je, tak do stovky, možno do dvoch.

Celý ten dlh je len daň za odfláknuté rozdelenie, kedy je také obrovské množstvo duplicitných postov, že to ani ináč končiť nemôže. Navyše dokiaľ železnica bude slúžiť aj ako peňazovod do straníckych kasičiek a upratávanie známych, nemožno predpokladať zlepšenie súčasného stavu. Navyše chýba koordinačný orgán? Prečo musia ŽSR na niektorých tratiach držať personál kvôli jedinému vlaku? Ak ministerstvo povie, že tam teda už osobná doprava nebude, ŽSR sa zariadia, prepustia, zrušia. Manipulák, ktorý sa nemá s čím zraziť je na D3 ideál. Že cargista nemôže dirigovať D3 lebo je to iná firma? Hups!
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Bager3 » 22. Jan 2010 08:39

Jano.z

Rozumiem tvojim argumentom a aj ich chapem. Moja otazka znie ako urobit zeleznice ziskovejsie? Podla vsetkeho co si napisal je chyba vedenie, s tym suhlasim.

Osobne som zastanca sukromneho vlastnictva z dovodu takeho ze ak niekto nieco vlastni sprava sa k tomu majetku inak, ako ked je ten majetok nikoho a vsetkych. To je jediny dovod na privatizaciu z mojho pohladu. (uznavam nieje to vseliek).

Myslite ze niektora vlada odpolituzuje zeleznice na tolko aby dokazali byt nestratove?
Delenie zeleznic na Cargo a ZSSR je zbytocnost ak jedna znich sa nezprivatizovala.
Bager3
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 278
Obrázky: 2
Založený: 16. Nov 2005 13:12

Odoslaťod jano.z » 23. Jan 2010 01:13

ZSSK nikto ziskovejšiu neurobí, osobná železničná doprava je dotovaná azda všade s výnimkou Anglicka (kde to ale funguje drobátko ináč). ŽSR môže žiť len z výkonov dopravcov a takisto zo štátnych dotácii (obdobne ako taká NDS, tá si tiež zo svojho rozpočtu nezarobí na stavbu nových diaľnic).

Jediná firma s ktorou sa dá niečo robiť je to slávne Cargo. Stačí sa len ísť pozrieť sem za rieku Moravu, koľko sa vozí ako sa vozí a za koľko sa vozí. ČD Cargo je jedným z najväčších nákladných dopravcov v EÚ a pritom operuje len na území desaťmiliónového pidištátiku a len v poslednej dobe sa snaží preraziť do Poľska.

Ale keď z obchodného a prevádzkového oddelenia Carga skoro srší nezáujem o to akokoľvek na zakázkach pracovať, vedia len zvyšovať ceny (napr. po cukrovare v Trenčianskej Teplej chceli za odvozenie repnej kampane toľko, že si cukrovar obstaral vlastné návesy i kamióny, ktoré celý rok stoja a odvozia len tú kampaň /kamióny sa tu a tam prenajímajú/ a oplatí sa im to. Alebo keď boli výluky na prechode Břeclav - Kúty na dotaz ČD Cargo o pretrasovanie vlakov odklonovými trasami (na ČD bolo všetko pripravené, bol prichystaný turnus pre personál, náležitosti na odvozenie toho odklonu v úseku Hodonín - Břeclav a všetko. Keď sa nakontaktovalo ZSSK Cargo, tak tam vyhlásili, že oni nič robiť nebudú a dohodnú sa so zákazníkmi na nevedení/odrieknutí vlakov v tieto dni. Čo to je preboha za robota?
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod stanog » 23. Jan 2010 11:17

Ryba smrdí od hlavy, a keď hlavu tvoria "uprataní" známi niekoho, rodinní príslušníci mecenášov strán a nastrčené osoby lobistov ťažko z nich niekto vydupe aby títo ľudia aspoň motivovali nižší manažment a cez tento výkonných pracovníkov. Preto je tu jasne výhodná privatizácia, lenže to niekomu nehrá do kariet lebo by zmizli možnosti výhodných zárobkov spriaznených firiem na predražených zákazkách či tunel na peniaze na politické účely.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 13:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Odoslaťod mino » 23. Jan 2010 13:49

jano.z napísal:ZSSK nikto ziskovejšiu neurobí, osobná železničná doprava je dotovaná azda všade s výnimkou Anglicka (kde to ale funguje drobátko ináč).


tak v Anglicku su vlaky drahe jak svina, samy sukromny dopravca, a funguje napr. aj deregulovane cestovne v rannej spicke a mimo...

jano.z napísal:ČD Cargo je jedným z najväčších nákladných dopravcov v EÚ a pritom operuje len na území desaťmiliónového pidištátiku a len v poslednej dobe sa snaží preraziť do Poľska.

viem ze narazas na neflexibilne slovenske Cargo, ale nema vela vykonov v Cechach na svedomi aj fakt, ze maju jednu z najhustsich zel.sieti v EU a tym je ich preprava aj operativnejsia ako napr. u nas?
mino
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 611
Obrázky: 44
Založený: 02. Nov 2007 12:50
Bydlisko: LM/BA

Odoslaťod jano.z » 24. Jan 2010 00:45

mino: Aj SK-CARGO má na to dostatočne hustú železničnú sieť, len ju musí chcieť aj využívať. Na ČD sa jednak žije z tranzitu (ešte pred koridorizáciou ČD pochopili, že vlak sa má odbaviť v Petrovicích u Karviné a potom má jeho ďalšia zastávka byť až Břeclav, kde sa odovzdá Rakúšanovi). Kdežto SK-CARGO si ho pekne na pár hodiniek odstaví v Žiline (preprah), potom ešte v Leopoldove (výmena rušňovodičov), potom ešte na Východnom (papiere čo sa kľudne mohli spraviť v Žiline), čo jednoznačne viedlo k tomu že v poslednej dobe sa ešte aj tranzit na PPS Štúrovo a Komárno miesto obvyklej trasy Petrovice - Český Těšín - Žilina - Leopoldov - Nové Zámky radšej trasuje cez Ostravu, Přerov a Břeclav na PPS Kúty a ďalej tak. Druhak ČD-CARGO žije zo stredných podnikov, ktoré SK-CARGO už dávno vyhnalo na cestnú dopravu ...

A na 40% tej najhustejšej siete železníc naložia možno na každej trati jeden kratučký manipulák za týždeň. Tam by som to nevidel.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod stanog » 24. Jan 2010 12:09

Najmä čo sa osobnej dopravy týka je tu nezastupiteľná jej sociálna funkcia (študenti, dôchodcovia...) ale aj to by sa dalo poriešiť. Už dávnejšie tvrdím že súčasný systém zliav na autobusoch či vlakoch je nesprávny, pretože dotácie idú dopravcom na základe jejakej zmluvy o výkonoch kde je stanovený určitý paušál. Nevýhodou tohto systému je že dopravca nie je nijako motivovaný zvyšovať kvalitu, peniaze dostane vždy, dokonca dopravcovia tvrdia že dostávajú menej než odjazdia. To je naozaj demotivujúce, potom sa stáva že autobus študentov odmietne zobrať a radšej vodič vyhlási že je plný.
Omnoho prospešnejšie by podľa mňa bolo keby si ľudia hradili plnú cenu a napríklad študentom by cestovné na úrovni určitého percenta ročného predplatného lístka dopravcu preplatila škola ktorej by zase dal peniaze štát. Zamestnanci by mali zase príspevok na dopravu v daňovom priznaní tiež na základe určeného percenta napr. ročného predplatného lístka alebo mesačných. Tým by jednak zavládol trh pretože cestujúci by si vybral jemu najvýhodnejší spôsob dopravy a dopravcovia by sa bili o zákazníka a štátna podpora by bola naozaj adresná.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 13:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Odoslaťod Dialniciar » 25. Jan 2010 16:49

jano.z: všimol si si, že aj ostatní nepíšu o zrušení železníc, ale o ich efektívnejšom využívaní ? Ja nepíšem o rušení železníc. Ale naozaj nie je normálne, aby železnice si brali ročné úvery 200 mil. € a ešte tvorili aj tak stratu.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 26. Jan 2010 02:26

Dialniciar: Tak si zožeň železnice nové a lepšie :) Veľa šťastia v hľadaní! Jakto, že tu ešte nemáme konkurenciu desiatok nákladných dopravcov? Prečo živorí nielen Cargo ale aj súkromníci?
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 26. Jan 2010 19:21

Stačí sprivatizovať, prepustiť 1/4, tvrdo zreformovať. :)
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 26. Jan 2010 19:21

Súkromníci, ktorí ? VW/U.S. Steel ? ... Oni krachujú ? Nevšimol som si ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Slavomir » 27. Jan 2010 01:37

Dialniciar napísal:Súkromníci, ktorí ? VW/U.S. Steel ? ... Oni krachujú ? Nevšimol som si ...


Vyborne priklady, sama doprava. Ked uz, tak nejaky priklad ziskovej zel. dopravy zo zahranicia. A este lepsie, sprivatizovanej a pocas tej ktrizy. A prevadzkovanej bez dotacii. Netreba zavadzat, radsej troska brzdit. Zvykne sa tak predchadzat aj havariam.
Slavomir
Slavomir
diskutujúci
 
Príspevky: 182
Založený: 18. Nov 2009 23:33
Bydlisko: Kosice

Odoslaťod jano.z » 27. Jan 2010 03:20

Dialniciar: Nie, železničných súkromníkov ako SŽDS, BRKS, LokoRail, RegioRail ... Keď sú tí súkromníci tak supiš, jakto že poslednou dobou skôr berie kšefty Cargo im ako oni Cargu? A že by im nejak Cargo hádzalo polená pod nohy to tiež ee. Ešte si dokonca pamätám riaditeľa SŽDS jak si pochvaľoval že Žilinské depo dalo dobré ceny na revízie rušňov.

Stačí sprivatizovať, prepustiť 1/4, tvrdo zreformovať. Nesúhlasím. Cieľom by nemalo byť prepúšťanie (najmä nie v prevádzke), ale naopak získavanie zákaziek a rozširovanie vozby. Tá efektivizácia ťa totiž dneska už nasmeruje na špirálu z ktorej niet návratu naspäť. Zefektivizuješ dopravu = klesne obslužnosť pod nejakú úroveň = prejde nejaká vozba na cestu = ty musíš zasa škrtať dopravu = prejde ďalšia vozba na cestu = ... = bankrot. Príležitostí je dosť, len sa ich treba chytiť a nie sedieť so založenými rukami.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Predchádzajúca

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.