Privatizace železnic

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Privatizace železnic

Odoslaťod Jarda » 27. Sep 2006 10:26

K článku: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=28092#28092 :
V britské veřejnosti velmi výrazně převládá názor, že privatizace železnic byla chybou. Je považována za jednu z hlavních příčin výrazného poklesu voličských preferencí pro konzervativní stranu, ke kterému došlo na přelomu tisíciletí.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Re: Privatizace železnic

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 14:41

Jarda napísal:K článku: http://www.dialnice.info/viewtopic.php?p=28092#28092 :
V britské veřejnosti velmi výrazně převládá názor, že privatizace železnic byla chybou. Je považována za jednu z hlavních příčin výrazného poklesu voličských preferencí pro konzervativní stranu, ke kterému došlo na přelomu tisíciletí.


Já jsem pro privatizaci železnic. Není nutné, aby stát byl aktivní v této oblasti.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Jarda » 27. Sep 2006 15:11

Takže bys privatizoval i koleje, nejen vlaky?
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod aquila » 27. Sep 2006 15:18

privatizacia infrastruktury je podla mna krokom vedla, co sa aj ukazalo.

privatizacia, alebo aspon ciastocna prevadzky je v poriadku.

ked to ide v autobusovej doprave t.j. ze ju vykonavaju sukromne podniky, tak preco nie aj zeleznicna. ano vstupne naklady du vyssie ako u autobusovej doprave, ale princip je rovnaky. cesty tiez vlastni stat.

ale zeleznicnu cestu urcite neprivatizovat, to nie.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 15:29

Jarda napísal:Takže bys privatizoval i koleje, nejen vlaky?


Ano, stát je špatný hospodář, což se ukazuje neustále. Většina železnic byla postavena jako soukromých nebo za soukromé peníze.

Privatizace infrastruktury není krok vedle, pokud stát sice ji prodá, ale svými zákony a dálšími právními kroky ji brání ve svobodném rozkvětu, pak to nefunguje.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod aquila » 27. Sep 2006 15:38

len problem je ze dokonca ani v anglicku to nezvladli, tak preco myslis, ze by to zvladly inde ?
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod mapman » 27. Sep 2006 15:41

A to sme sa ešte nebavili o Eurotuneli, tam to tej firme tiež nejako nevychádza ... :(
mapman
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 647
Obrázky: 75
Založený: 24. Feb 2005 14:40
Bydlisko: CZ 170 00

Odoslaťod Jarda » 27. Sep 2006 15:41

Problém je v tom, že u dopravní infrastruktury se bez státní regulace těžko obejdeš. Soukromé peníze formou PPP jsou podle mého správným řešením, ale privatizace dopravních cest nikoli. "Většina železnic byla postavena jako soukromých nebo za soukromé peníze. " V našich zemích to bylo spíše dnešní terminologií PPP, než čistě soukromé iniciativy investorů bez silné státní podpory.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 15:55

Bo regulace státu není tak efektivní ani nikde nebude efektivní jako ona pomyslná neviditelná ruka trhu. Stát nezná potřeby lídí firem a tudíž nemůže efektivně alokovat prostředky. Toto mouho pouze firmy a občané sami, pokud každý sleduje svůj vlastní zájem, vede to kupodivu ke prospěchu všech. Stát by se konečně měl státhnout z ekonomické oblasti, kde nemá co pohlédavát.

V našich zemích to bylo spíše dnešní terminologií PPP, než čistě soukromé iniciativy investorů bez silné státní podpory.


PPP výchází z podnětu státu, ale spousta tratí byla stavěna z podnětu místních průmyslníků a obchodníků. Stát sice uděloval koncese na výstavbu, ale prostředky si museli sehnat sami.

Problém je v tom, že u dopravní infrastruktury se bez státní regulace těžko obejdeš.


Jak chceš provádět takovou regulaci?
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Jarda » 27. Sep 2006 16:41

".... Stát by se konečně měl státhnout z ekonomické oblasti, kde nemá co pohlédavát." A postupně se můžeme vrátit k prvobytně pospolné společnosti a životu v jeskyních.
Jarda
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 24. Mar 2006 12:03
Bydlisko: ČR, Praha

Odoslaťod aquila » 27. Sep 2006 16:46

Lenny, v tom si (podla mna) dost mimo odskocil. to ze zeleznice a vo vseobecnosti infrastruktura mala byt financovana a do znacnej miery aj vlastnena statom nekritizuje temer nikto. dokonca aj adam smith vyslovene pise, ze infrastruktura je jednou z veci, ktore ma spravovat stat prave z dovodu, ze naklady su enormne a pritom je tato infrastruktura potrebna.
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 16:47

Jarda napísal:".... Stát by se konečně měl státhnout z ekonomické oblasti, kde nemá co pohlédavát." A postupně se můžeme vrátit k prvobytně pospolné společnosti a životu v jeskyních.


A k co přesně by podle Tebe měl stát v ekonomické oblasti provádět?

Já nemám zajém žít ve státě kde podíl státního rozpočtu na HDP je přes 45%. V Irsku a USA je to jenom okolo 1/3. Dle mě by to mohlo být pod 20-25%.

Řeči o tom, že 1 koruna, kterou investuje stát vytvoří další x Kč je nepravdivá, bo v USA ekonometři spočítali, že z jednoho dolaru vládních vydájů se vytvoří pouhých 76 centů. Situace u nás stejně jako v EU bude podobná.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 16:50

aquila napísal:Lenny, v tom si (podla mna) dost mimo odskocil. to ze zeleznice a vo vseobecnosti infrastruktura mala byt financovana a do znacnej miery aj vlastnena statom nekritizuje temer nikto. dokonca aj adam smith vyslovene pise, ze infrastruktura je jednou z veci, ktore ma spravovat stat prave z dovodu, ze naklady su enormne a pritom je tato infrastruktura potrebna.


Adam Smith viděl ekonomický rozvoj hlavně v mezinárodním obchodu, kde by měli být odbourány veškeré cla, kvoty, tarify a subvenci či jiná omezení.

Je pravda, že budování infrastruktury je veřejný statek, ale to nutně neznaméná, že nejlepším budovatel je stát.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod aquila » 27. Sep 2006 16:50

lenny, to bol skor richardo a jeho teoria komparativnych vyhod ;) smith sa zameriaval an uz legendardnu neviditelnu ruku trhu ;)
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 16:56

aquila napísal:lenny, to bol skor richardo a jeho teoria komparativnych vyhod ;) smith sa zameriaval an uz legendardnu neviditelnu ruku trhu ;)


ve své prosluvlé knize "Pojednání o podstatě a původu bohatství národů" ji zmiňuje pouze dvakrát. V té knize shrnoval tehdejší poznatky na ekonomii a byl silně zaměřený proti merkantilismu, bohužel na konci života skončil paradoxně jako celník.
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Lenny » 27. Sep 2006 17:31

K čemu vede socialismus
Autor: Jiří Schwarz jr.

Zajímavý článek o chování podnikatele kapitalisty a podnikatele socialisty. V tomto jednání by se nalezla spousta občanů EU.

Plánovaný chaos na kolejích (i mimo ně)
Autor: Hynek Řihák

Komentář o přesunu nádraží v Brně a taky o státní regulaci (pro Jardu)
Lenny - Búrka Thór bude zurit na zemi
Lenny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 85
Založený: 19. Júl 2005 23:09
Bydlisko: CZ - tam na druhém břehu Moravy

Odoslaťod Dialniciar » 27. Sep 2006 18:16

Privatizácia dopravnej a energetickej infraštruktúry je chybou v dnešných časoch energetických problémov a neustáleho zvyšovania významu dopravných tepien všetkých druhov.

Uvedomte si to tu láskavo.

Alebo potom nech je všetko súkromné, v poriadku, ale nech sú potom extra špeciálne dane (dobre vidíte) ako napríklad v USA (dobre vidíte) na ropné firmy, ktoré majú extrémne zisky a USA tak získali už sumu 10 mld. USD naviac ešte k daniam. :shock:

Alebo potom zoštátniť, čo sa nakoniec v prípade železníc v Británii aj stalo a v prípade energie sa to deje vo Venezuele, Bolívii, Rusku :o , ...
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 27. Sep 2006 18:19

Lenny napísal:K čemu vede socialismus
Autor: Jiří Schwarz jr.

Zajímavý článek o chování podnikatele kapitalisty a podnikatele socialisty. V tomto jednání by se nalezla spousta občanů EU.


Ja len snáď rozlišujme pojmy, napríklad ja socialista nie som, ale solidaritu uznávam ako základný princíp každej vyspelej demokratickej spoločnosti a to sa týka aj takých krajín, ktoré sa chcú takýmito stať. :idea:

V Latinskej Amerike socialisti "padli", štáty skrachovali, dnes sú dlhy splatené a úspešne to tam zvládajú socialisti a také inštitúcie ako MMF a WB sú tam odpísané. A to vlastnou vinou.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod Dialniciar » 02. Okt 2006 13:49

aquila napísal:privatizacia infrastruktury je podla mna krokom vedla, co sa aj ukazalo.

privatizacia, alebo aspon ciastocna prevadzky je v poriadku.

ked to ide v autobusovej doprave t.j. ze ju vykonavaju sukromne podniky, tak preco nie aj zeleznicna. ano vstupne naklady du vyssie ako u autobusovej doprave, ale princip je rovnaky. cesty tiez vlastni stat.

ale zeleznicnu cestu urcite neprivatizovat, to nie.


V mnohých krajinách ovládajú diaľnice súkromné spoločnosti a nie štát.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod kraken » 14. Jan 2010 20:44

Mě jde hlavně o to, aby se zlepšila kvalita cestování v českých vlacích a je mi tudíž jedno, jestli se to bude privatizovat nebo jestli to zůstane v rukou státu, hlavně že se to zlepší. V tuto chvíli se zdá, že je lepší privatizace.

Pokud by privatizace měla být, tak bych neprivatizoval všechno.
Obrázok používateľa
kraken
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 375
Založený: 25. Aug 2008 14:14
Bydlisko: Czechoslovakia (CS)

Odoslaťod jano.z » 15. Jan 2010 02:58

kraken: Otázka znie, či by ale privatizácia ukázala na nedostatky štátneho hospodárenia ČD alebo skôr na neudržateľnosť systému ako takého. V prípade, že by došlo na to druhé, bojím sa, že by veľa zlepšení nepriniesla, skôr naopak.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod stanog » 16. Jan 2010 16:46

Vo viacerých odvetviach sa už prišlo na nasledovné:
1. Ak je odvetvie ako také zisková činnosť a dokáže sa riadiť princípmi trhu, najlepší hospodár je súkromník
2. Ak je odvetvie v princípe ziskové ale musí vykonávať niektoré činnosti v tzv. verejnom záujme, tzn. že buď mu ceny reguluje štát, alebo je z časti dotované privatizácia nebýva vždy dobrým riešením nakoľko súkromníkovi ide v prvom rade o dosahovanie jeho zisku všetkými prostriedkami a teda mnohé činnosti robí len ako nutné zlo
3. Ak je odvetvie celé alebo z väčšej časti stratové a robí sa ako sociálna či iná služba obyvateľom je vedenie súkromníkom kontraproduktívne, nakoľko v takomto prípade dochádza k obrovským principiálnym treniciam medzi vlastníkom - súkromníkom a štátom či samosprávou ktorí poskytujú peniaze a priamo či nepriamo súkromníka ovládajú.

Veľakrát sa zabúda na jedno - súkromník nebude nič robiť pokiaľ mu to neprinesie zisk úmerný jeho vkladu, rizikám a námahe. Ak sa privatizuje stratový podnik, ak to má fungovať, v jeho činnosti musia byť alebo veľké rezervy ktorých využitie prinesie jednak elimináciu strát a navyše zisk pre súkromníka či ešte k tomu aj jeho financujúcej spoločnosti či banky. Ak takéto rezervy nie sú, je riešenie či je vlastník štátny alebo súkromný len jedno: zvýšenie dotácií alebo cien.
Preto každej privatizácií musí predchádzať ekonomický, procesný a personálny audit aby sa zistilo či privatizácia má za daných mantinelov vôbec zmysel. Inak by podnik po privatizácií buď skrachoval alebo by sa zvýšili neprimerane ceny či znížila obslužnosť.
stanog
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 46
Založený: 29. Jan 2008 13:05
Bydlisko: Do Senca to mám na skok ale do/z Bratislavy často aj hodiny...

Odoslaťod Dialniciar » 16. Jan 2010 18:28

Ešte by som doplnil (k stanog), že v prípade železníc akákoľvek privatizácia (napr. v Cargu) prinesie aj toľko nutný krok, ako je zefektívnenie stavu zamestnancov.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Odoslaťod jano.z » 17. Jan 2010 03:17

dialniciar: Zefektivnovat dneska treba uz max. tak manazment. Ale privatizacia Carga so sebou prinesie neoddiskutovatelne znizenie podielu nakladnej dopravy na zeleznici o mozno aj desiatky percent. Tak je otazka co bude napokon dobre. Pretoze Cargo v sucasnosti robi najma cinnosti, ktore sa vzdy pohybovali na hranici ekonomickej efektivity ci skor pod nou, tzn. voznove a kusove zasielky, rozradovane vlaky a manipulacnu obsluhu. Kym v CR sa to s pomocou roznych skrytych dotacii a inych podnikov podarilo dostat do stavu, ze si to cele na seba akotak zarobi (vid vyrazny pokles zisku nakladnej dopravy po odcleneni), na Slovensku sa to moc nepodarilo a tak to pripadny sukromnik bude musiet znacne osekat.
jano.z
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 12. Dec 2005 20:03
Bydlisko: ďaaaaaleko ...

Odoslaťod Dialniciar » 17. Jan 2010 13:38

Kľudne sa môže prepustiť 10% zamestnancov železníc ... nechutná prezamestnanosť je tam stále.
Dialniciar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 304
Založený: 23. Jún 2005 20:16

Ďalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.