Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

sekcia venovaná železniciam

Moderátor: Moderátori

Potrebuje Slovensko sirokorozchodnu trat?

Jasne ze potrebuje, uz vcera bolo neskoro.
8
12%
Potrebuje ale az neskor.
3
4%
Nepotrebuje, to moze vymysliet len blbec.
47
69%
Neviem na to odpovedat ..
10
15%
 
Celkový počet hlasov : 68

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Qwert » 28. Nov 2012 21:05

devil napísal:je jedno ci su pospajane nesuvisiace trate alebo nie. npr. casy rychlikov na ucelenej severnej trase su o iba 30 min. lepsie ako na juhu aj to najma kvoli vymene rusna vo ZV. na ZA-KE vs. ZV-KE je rozdiel len par minut. takze to ci je jedno alebo 2 kolajovka je uplne jedno. na to vyhybne a zab-zar.
.
nemozeme zacat tratou na NR, zacat treba tym kde nie je ina alternativa. cize najskor zmodernizovat koridor IV - a ak susedia to nebudu povazovat za prioritu tak staci BA-NZ. potom urobit reko pohronskej trate a uz sme niekde uplne inde. potom sa da bavit o tom ze ci mame na novu trat alebo len poriesit zakruty medzi suranmi a kalnou na asi 40 km.


Časový rozdiel medzi severnými a južnými rýchlikmi je od nového GVD 42 min. Preprah v ZV trvá 15 min, ak by sme si ho odmysleli a tie R by vo ZV stáli len 4 min (toľko stoja napr. v ZA), tak by to bolo 31 min. To nie je úplne zanedbateľné, ale vzhľadom na stav tej trate a o niečo málo vyšší počet zastávok južných R je to priam obdivuhodné.

Modernizácia IV koridoru by mala prebiehať bezohľadu na južný ťah a úsek BA - NZ by mal byť prvý, eventuálne by ho mohol predbehnúť krátky úsek BA - DNV. Vedenie trate medzi Šuranmi a LV je také, že riešenie tamojších zákrut by si vyžiadalo prakticky stavbu úplne novej trate a keď už stavať novú trať, tak by som to robil koncepčnejšie, teda síce asi o 25 km dlhšou a určite aj drahšou traťou cez NR, ktorá ale celý južný ťah skráti a napojí ho na najväčšie mesto v jeho trase.

DrX napísal:QWERT, s opisom stavu suhlasim, ale zavery co z toho vyvadzas su podla mna uplne bludne.

1. To, ze existujuca SRT ide nezavislo od trate KE-CnT neznamena vobec nic, kedze trat KE-CnT je na super urovni, takze ich netrebalo nijak kombinovat. Ale ak by sa teraz planovala SRT KE-BA-VIE sucasne s juznym osobnym spojenim KE-BA, tak sa obe mozu postavit paralelne (alebo kombinovane, pokial je to technicky mozne), a so vsetkymi synergickymi vyhodami toho, ze by sa stavali naraz. Co konkretne by im v tom branilo?

Severny tah v ziadnom pripade neexistoval v takom smerovani a s takym ucelom, ako sa pouziva teraz, od 19.stor. Existovala KBD, cize Kosice-Ostravsko, a nejaka vetva z Bud na ZA (ktora ale nesla z BA). Ale na spojenie KE-BA existoval uz davno pred severnym tahom jasny jediny uhorsky koridor KE-BUD-BA/VIE, ktoreho existencia znamenala, ze za cias RU nebol dovod spajat KE a BA juhom akokolvek inak. Toto uz ale skoro 100 rokov neplati (od vzniku CS), napriek tomu sa ale na juhu urobilo len to pozliepanie, zatialco na severe sa vybudovala a prebudovala trat hadam 3-krat (a prebudovava sa aj aktualne). Cize sa musime rozhodnut: bud stavat na juhu trat, ktora bude odrazat sucasne hranice a potreby slovenska, alebo to uzemie mozeme vratit k Madarsku. Ale nerobit nic, tak ako sa deje teraz, a len sa divak ako to upada, je to najhorsie co sa moze diat.

No a co sa tyka vylepsovania parametrov trate, tak podla mna by mozno bolo najlepsie praveze zacat prerobenim 160ky KE-ZV. Od ZV do BA uz je dialnica, takze tam zeleznica v najlepsom pripade len dorovna stratene. Ak by sa ale skratila trasa 160ky o takych 20-30km, presmerovala sa tak aby realne obsluhovala RS a RV, a zlepsili sa jej parametre, aby sa dalo ist suvislo aspon 120km, tak by ta trat bola okamzite pre spojenie KE-ZV(-BA) v porovnani s RC bezkonkurencne najlepsou. Ak by sa cokolvek malo riesit s Nitrou, tak to by sa najprv musel zastavit sucasny projekt jej napojenia na Leopoldov, lebo tym sa z pohladu planovacov Nitra poriesi.

No a ak by sa stavala SRT, tak si viem predstavit, ze s nou by sa postavila aj osobna zeleznica NZ-VK-Lucenec, s napojenim na koridor BA-BP. A to by mozno bol ten najlepsi model: mat severny koridor cez ZA, stredny koridor cez ZV/BB (lebo inak bude stale problem, ci ist zo ZV na BB alebo na KE), a juzny KE-LC-NZ-BA. A okamzity obrovsky benefit by bol v najkratsom a najrychlejosm spojeni troch najvacsich SK miest PO-KE-BA, pre ktore je dialokova zeleznicna doprava najperspektivnejsia.


Ty máš pocit, že spoločne so ŠRT plánuje stavať aj nová normálnorozchodná trať? Lebo to tak nie je. Celý ten projekt ŠRT spočíva v tom, že sa na určitom úseku vedľa súčasnej trate postaví nová, súbežná ŠRT, na inom úseku (asi Palárikovo - Parndorf) povedie už potom samostatne. Celkový dopad na osobnú dopravu bude 0. Tá trať nebude mať vybavenie pre osobnú dopravu, nebude mať ani nejakú vysokú rýchlosť (súčasná ŠRT má tuším limit 60 km/h a kopu lokálnych obmedzení pre zlý technický stav) a v neposlednom rade nepovedie priamo zo stanice Košice do Bratislava hl. st. Navyše tá trať nebude mať ani kapacitu pre osobnú dopravu, lebo sa nezaplatí ani keď po nej budú nonstop jazdiť len nákladné vlaky.

Mimochodom, tzv. extrémne južný variant, teda že by ŠRT viedla niekde cez Veľký Krtíš, bol už zavrhnutý, má viesť cez Zvolen.

Aby sme sa vrátili o reality, náklady na ŠRT sa pohybujú niekde okolo 6 mld. €, ak by sa nebodaj ešte stavala nejaká paralelná normálnorozchodná trať (dajme tomu že elektrifikovaná, ale neviem v akých parametroch, či 1- alebo 2-koľajná), tak tie náklady stúpnu ešte podstatne viac. Kľudne sa môžme v závislosti od parametrov baviť o cene aj niekde nad 10 mld. €. Jednoducho je to úplné sci-fi. V podstate to isté platí, ak keby sa nejako zásadne modernizovala terajšia normálna trať. S tvojich komentárov mám pocit, ako by sa tá normálna trať pri tej širokorozchodnej postavila asi zadarmo.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 14:11

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod michael89 » 28. Nov 2012 21:14

Joj, ľudia, nemohli by ste sa stretnúť v krčme na pive, alebo si zavolať cez skype?
Keď som toto fórum objavil, chodil som tu čítať fakty a teraz tu v každej druhej téme čítam drísty a márne hádky "severanov" proti "južanom" alebo naopak.
michael89
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 380
Založený: 08. Jan 2009 14:44

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod devil » 29. Nov 2012 09:21

Časový rozdiel medzi severnými a južnými rýchlikmi je od nového GVD 42 min. Preprah v ZV trvá 15 min, ak by sme si ho odmysleli a tie R by vo ZV stáli len 4 min (toľko stoja napr. v ZA), tak by to bolo 31 min. To nie je úplne zanedbateľné, ale vzhľadom na stav tej trate a o niečo málo vyšší počet zastávok južných R je to priam obdivuhodné.


tiez si myslim. to je vsak prave kvoli tym zastavkam co je vlastne strateny cas (nielen statie ale aj rozbeh a brzdenie) a rozdiely v casoch jazdy na trati sa znizuju. btw. podla noveho GVD trva ZV-KE 3:24 hoci v sucasnosti nejazdia R rovnako a npr. R932 ma cas 3:10. kym ZA-KE je 3:06. ale uz npr. IC BA-ZA a Ex BA-ZV je rozdiel vyse pol hodiny (porovnatelna dlzka aj pocet zastavok)

Vedenie trate medzi Šuranmi a LV je také, že riešenie tamojších zákrut by si vyžiadalo prakticky stavbu úplne novej trate a keď už stavať novú trať, tak by som to robil koncepčnejšie, teda síce asi o 25 km dlhšou a určite aj drahšou traťou cez NR, ktorá ale celý južný ťah skráti a napojí ho na najväčšie mesto v jeho trase.


to je sice pekne ale najskor na to treba zohnat peniaze. koncepcne je to ze zmodernizujem tu cast kde nie je ina alternativa vedenia, tj. najskor BA-NZ, potom kozarovce-hronska dubrava a pripadne az potom surany-levice co je asi aj najkratsia cast z menovanych.
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 100
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod aquila » 29. Nov 2012 10:59

co taky juzneho tahu, chyba bola, ze sa nepokracovalo aspon v napravani a zdvojkolajovani co sa zacalo v 80tych rokoch . nejakym zazrakom sa aspo nestopla elektrifikacia po zvolen, ale potom sa uz len robili chyby, pocnut ako sa aj stavala R1, ze sa nerobili aj priestory a rezervy pre zeleznicu, pripadne aj prelozky a uplne to zabila elektrifkacia do BB, kotra zatarasila zdvojkolajenie a bola skor kontraprudktivna a malo sa skor mysliet na to potianut to po filakovo
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 29. Nov 2012 11:03

Qwert napísal:Ty máš pocit, že spoločne so ŠRT plánuje stavať aj nová normálnorozchodná trať? Lebo to tak nie je. Celý ten projekt ŠRT spočíva v tom, že sa na určitom úseku vedľa súčasnej trate postaví nová, súbežná ŠRT, na inom úseku (asi Palárikovo - Parndorf) povedie už potom samostatne. Celkový dopad na osobnú dopravu bude 0. Tá trať nebude mať vybavenie pre osobnú dopravu, nebude mať ani nejakú vysokú rýchlosť (súčasná ŠRT má tuším limit 60 km/h a kopu lokálnych obmedzení pre zlý technický stav) a v neposlednom rade nepovedie priamo zo stanice Košice do Bratislava hl. st. Navyše tá trať nebude mať ani kapacitu pre osobnú dopravu, lebo sa nezaplatí ani keď po nej budú nonstop jazdiť len nákladné vlaky.

Mimochodom, tzv. extrémne južný variant, teda že by ŠRT viedla niekde cez Veľký Krtíš, bol už zavrhnutý, má viesť cez Zvolen.

Aby sme sa vrátili o reality, náklady na ŠRT sa pohybujú niekde okolo 6 mld. €, ak by sa nebodaj ešte stavala nejaká paralelná normálnorozchodná trať (dajme tomu že elektrifikovaná, ale neviem v akých parametroch, či 1- alebo 2-koľajná), tak tie náklady stúpnu ešte podstatne viac. Kľudne sa môžme v závislosti od parametrov baviť o cene aj niekde nad 10 mld. €. Jednoducho je to úplné sci-fi. V podstate to isté platí, ak keby sa nejako zásadne modernizovala terajšia normálna trať. S tvojich komentárov mám pocit, ako by sa tá normálna trať pri tej širokorozchodnej postavila asi zadarmo.


Ja mam pocit, ze by sa malo nieco s normalnym rozchodom/osobnou dopravou na juhu robit. A to asi dost zasadnejsie, kedze dnesne smerovanie je povacsinou zle (prepojene trate povodne smerujuce na BP). No a ak sa ma stavat SRT, tj nova trat, tak by asi davalo vyznam, aby sa tie dve veci robili naraz, kedze u oboch by davalo na mnohych usekoch vyznam, ak by vobec nesledovali sucasne trate. Viem si predstavit, ze teraz sa SRT planuje samostatne. Nie je to prekvapive, kedze pre osobnu dopravu slovenski planovaci nedovidia nikam inam, len po ZA. A tym padom, tak ako pri R2, ak by sa nahodou aj nasli peniaze na akekolvek upravy juznej zeleznice, zrazu zistime, ze vobec nic nie je pripravene. Cize minimalne by sa v kontexte rozmyslania o SRT malo rozmyslat o tom, co treba urobit s juznou zeleznicou. Pokial dobre sledujem, teraz je v OPD niekolko pod-50-mil-EUR projektov, ktore su na financovanie pripravy roznych usekov naokolo-blizsie. Ak by bol aspon nejaky zaujem o to riesit juh, jeden taky projekt by mal urcite riesit aj to. No potom, ak by boli definovane nejake priority pre prestavby na juznej trase, da sa uvazovat, co z toho ma vyznam skombinovat s planovanim SRT. To vsetko by ale platilo, len ak by sa chcelo....

PS: michael89, neviem, ci ty sa stazujes. Okrem ineho si sa na tomto fore (ci na SSC) dozvedel "novinku", ze z Kosic do Hamburgu nemusis jazdit naokolo blizsie s prespanim v BA alebo PRG, tak ako ti vymyvali hlavicku (cesko)slovenski planovaci, ale ze cez Krakow mas KE-Hamburg len o hodinku dalej ako je BA-Hamburg. Tak citaj a rozmyslaj. Alebo necitaj, nikto ta nenuti.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod michael89 » 29. Nov 2012 16:37

Jo, ale to o tom Hamburgu to boli tie fakty. A toto všetko zvyšné sú len bláboly.
Za ten Hamburg aj za kopu iných faktov som ľuďom na tomto fóre nesmierne vďačný.
michael89
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 380
Založený: 08. Jan 2009 14:44

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Qwert » 29. Nov 2012 19:02

devil napísal:to je sice pekne ale najskor na to treba zohnat peniaze. koncepcne je to ze zmodernizujem tu cast kde nie je ina alternativa vedenia, tj. najskor BA-NZ, potom kozarovce-hronska dubrava a pripadne az potom surany-levice co je asi aj najkratsia cast z menovanych.


To je vec pohľadu. BA - NZ sa modernizovať musí keď už nie kvôli južnému ťahu, tak kvôli IV koridoru. Modernizácia trate Kozárovce - ZV by priniesla zvýšenie rýchlosti a kapacity a skôr či neskôr sa tiež urobiť musí, no nová trať Trnovec - Hronský Beňadik by priniesla ešte väčšie zvýšenie rýchlosti, povedzme že porovnateľné zvýšenie kapacity a k tomu ešte skrátenie trasy a v neposlednom rade napojenie NR na koridor. Nejdem sa tu ale biť za to, čo je najsprávnejšie, nech si každý urobí názor sám.

DrX napísal:Ja mam pocit, ze by sa malo nieco s normalnym rozchodom/osobnou dopravou na juhu robit. A to asi dost zasadnejsie, kedze dnesne smerovanie je povacsinou zle (prepojene trate povodne smerujuce na BP). No a ak sa ma stavat SRT, tj nova trat, tak by asi davalo vyznam, aby sa tie dve veci robili naraz, kedze u oboch by davalo na mnohych usekoch vyznam, ak by vobec nesledovali sucasne trate. Viem si predstavit, ze teraz sa SRT planuje samostatne. Nie je to prekvapive, kedze pre osobnu dopravu slovenski planovaci nedovidia nikam inam, len po ZA. A tym padom, tak ako pri R2, ak by sa nahodou aj nasli peniaze na akekolvek upravy juznej zeleznice, zrazu zistime, ze vobec nic nie je pripravene. Cize minimalne by sa v kontexte rozmyslania o SRT malo rozmyslat o tom, co treba urobit s juznou zeleznicou. Pokial dobre sledujem, teraz je v OPD niekolko pod-50-mil-EUR projektov, ktore su na financovanie pripravy roznych usekov naokolo-blizsie. Ak by bol aspon nejaky zaujem o to riesit juh, jeden taky projekt by mal urcite riesit aj to. No potom, ak by boli definovane nejake priority pre prestavby na juznej trase, da sa uvazovat, co z toho ma vyznam skombinovat s planovanim SRT. To vsetko by ale platilo, len ak by sa chcelo....


Ten pocit mám aj ja, akurát si myslím, že ŠRT s tým nijako nesúvisí. :) Problém je v tom, že Slovensku chýba nejaká poriadna dopravná koncepcia. Jej súčasťou by mimochodom rozhodne nemala byť žiadna ŠRT. :) Nejaké prebudovanie južného ťahu (ale nie len jeho) je úloha na veľa rokov, na gangstri, čo nám vládnu, nie sú motivovaní sa do toho pustiť
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 14:11

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 01. Dec 2012 13:22

Podla rozhovoru s Vaznym http://ekonomika.sme.sk/c/6622659/vazny ... marat.html Brusel nechce SRT financovat lebo „Investujeme do železničných prepojení na Slovensku, ktoré bežia paralelne s plánovanou ruskou širokorozchodnou traťou. Únia preto nezamýšľa podporiť tento projekt“. Tak teraz neviem, to maju na mysli naokolo blizsie, alebo sa chystaju aj realne financovat nieco na juznom tahu?

Kazdopadne uvidime, ake velke investicie Vazny vymysli. A ci mu dojde (a ci dokaze vysvetlit EU), ze SRT a juzny tah (ktory je nie-core koridorom TEN-T) by sa mohli robit spolocne. Lebo ak to bude stary Vazny, tak jedine co sa realizuje bude R1 BB-RK s par peknymi tunelmi :-)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Qwert » 01. Dec 2012 19:34

Myslím, že EÚ sa vyjadrila dostatočne jasne. Investujú do železničného spojenie Bratislavy a Čiernej nad Tisou (čím samozrejme myslia trať cez ZA), takisto ako budú investovať do spojenia Bratislavy a Viedne, preto nie je dôvod, aby investovali do paralelnej trate, ktorá sa od tej súčasnej odlišuje v podstate iba rozchodom.

Inak ten Vážny trepe strašné sprostosti. Ak bude niekedy náš hlavný koridor vyťažený na 85 %, tak si môžme gratulovať. Aj keby sa jeho vyťaženosť blížila 100 %, stále tu predsa máme južný koridor. Je tu možnosť napríklad elektrifikovať a pokračovať v zdvojkoľajňovaní južného koridoru, čo bude stáť zlomok oproti ŠRT a dá sa to robiť pekne postupne z eurofondov. No a keby sa nebodaj naplnil aj tento koridor, tak tu stále máme nikdy prakticky nevyužitú stredoslovenskú transverzálu, ale to už trepem aj ja. :D
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 14:11

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 03. Dec 2012 10:33

Podla mna sa EU vyjadrila dostatocne jasne, ked zakazala pouzit EU peniaze na Visnove, kvoli prilisnej koncentracii EU fondov do jedneho regionu (Zilinskeho). Napriek tomu sa *** podarilo nasmerovat drvivu vacsinu fondov do BA+povazia (a kus do PO).

EU nema ziaden dovod preferovat trat cez ZA voci juznej trase. Skor naopak, smerom na polsko EU financuje realny koridor VIE-Brno-Katowice o 50km dalej, takze ten nas BA-ZA-PL je pre nich paralelny a nepodstatny. Na druhej strane mardarsky koridor sa smeruje z Budapesti na Debrecin, takze nase juzne spojenie BA-(VK/ZV)-KE-CnT by mohlo byt vyrazne kratsie (a ak by to bolo pre EU lacnesjie, kedze cast penazi/planovania by slo vramci SRT, tak by boli iba radi). Sak pre spojenie vychod zapad moze len *** s patologickym stavom nazyvanym "pokrivene videnie" vyjst ako logicke, ist z BA do CnT cez ZA.

No a ked sa na tym tak zamyslim, tak Vazny je tam aktualne presne na to, co hovorime, ze tu chyba: dlhodobejsia vizia rozvoja, na zaklade ktorej je mozne planovat taketo velke investicie. A pokial bude dalsie tri volebne obdobia Smer dostavat po 50% hlasov, tak ma Vazny sancu nejake tie vizie aj realizovat.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Andrej » 03. Dec 2012 10:45

Aha, cize preto bol pre nove prog.obdobie vytvoreny dalsi fond CEF pre financovanie TEN-T koridorov... A pre trasy TEN-T tiez bude pravdepodobne mozne financovat projekt delenim KF a ERDF...
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 03. Dec 2012 10:52

Neviem sice na co konkretne reagujes. Ale tvoj argument je zarucene prazdny, lebo vsakano, EU bolo vzdy fuk, ci slovenske TEN-T pojde cez ZA alebo juhom. Meciar so Slotom si vyplakali sever, a to je akurat tak vsetko. Vsak pochop, ze z europskeho hladiska sme taka mala cierna diera, od ktorej najlepsie drzat sa dalej. Teraz z ich hladiska mozu len tlacit na to, aby sa stavalo to, co je naplanovane. A pokial zo SK nevyjde podnet, ze sa ma za EU peniaze riesit aj juh, oni to mozu zatrhnut len takym stylom, ako sa stalo pri Visnovom: ze teda jednoducho povedia, ze je v jednom kraji privelka koncentracia a ze proste viac eu penazi uz nie.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Andrej » 03. Dec 2012 11:00

reakcia bola na "logiku" tvojho predosleho prispevku :-) - ukaz mi jediny projekt v ZA kraji, ktory EU odmietla financovat

A kludne si dalej snivaj o sirokorozchodnej :-)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 03. Dec 2012 11:39

kto sa pyta, ten sa dozvie: http://www.voy.com/195032/2/64.html
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Andrej » 03. Dec 2012 12:16

To by platilo v pripade, ze by sme chceli z KF financovat cele vtedajsie PPP3 aj PPP1. Ziaden konkretny projekt EU neodmietla financovat - naopak este podporuje dostavbu D1 a D3, ale musime si posvietit na kartely pri vystavbe.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 03. Dec 2012 12:31

"MDPT SR informovalo, že tieto stavby EK pre regionálne závislosti (vysoká koncentrácia stavieb v jednom regióne) vylúčila". Ako inak to musi byt napisane, aby si prestal zavádzať?
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Andrej » 03. Dec 2012 12:37

Este raz si precitaj, co som napisal. Preco myslis, ze ich teraz EK podporuje?
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 03. Dec 2012 12:43

Napisal si "To by platilo..." Ak by si napisal "To platilo...", tak by to bolo v poriadku. Realita totiz bola presne taka, ze to vsetko (D1/D3/zeleznicu v ZA) sme chceli financovat cez EU. A tak EU povedala, ze Visnove nie. Cize ak chces " ukaz mi jediny projekt v ZA kraji, ktory EU odmietla financovat", tak Visnove v roku 2008 je presne takym projektom. A to si nijak neprotireci s tym, ze teraz uz tie iste vyhrady nemusia mat. Vtedy ich mali.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Qwert » 03. Dec 2012 12:47

DrX napísal:Podla mna sa EU vyjadrila dostatocne jasne, ked zakazala pouzit EU peniaze na Visnove, kvoli prilisnej koncentracii EU fondov do jedneho regionu (Zilinskeho). Napriek tomu sa *** podarilo nasmerovat drvivu vacsinu fondov do BA+povazia (a kus do PO).

EU nema ziaden dovod preferovat trat cez ZA voci juznej trase. Skor naopak, smerom na polsko EU financuje realny koridor VIE-Brno-Katowice o 50km dalej, takze ten nas BA-ZA-PL je pre nich paralelny a nepodstatny. Na druhej strane mardarsky koridor sa smeruje z Budapesti na Debrecin, takze nase juzne spojenie BA-(VK/ZV)-KE-CnT by mohlo byt vyrazne kratsie (a ak by to bolo pre EU lacnesjie, kedze cast penazi/planovania by slo vramci SRT, tak by boli iba radi). Sak pre spojenie vychod zapad moze len *** s patologickym stavom nazyvanym "pokrivene videnie" vyjst ako logicke, ist z BA do CnT cez ZA.

No a ked sa na tym tak zamyslim, tak Vazny je tam aktualne presne na to, co hovorime, ze tu chyba: dlhodobejsia vizia rozvoja, na zaklade ktorej je mozne planovat taketo velke investicie. A pokial bude dalsie tri volebne obdobia Smer dostavat po 50% hlasov, tak ma Vazny sancu nejake tie vizie aj realizovat.


Musím povedať, že je tak trochu fascinujúce sledovať, ako dokážeš v jednej vete pomiešať koridory v 5 krajinách a vyjde ti z toho, že treba stavať ŠRT. EÚ sa vyjadrila jasne, že na ŠRT nedá ani cent, trochu menej jasne (diplomaticky) sa vyjadrila, že ŠRT je nezmysel, lebo paralelne s ňou vedie koridor Va, ktorý má stále veľké kapacitné rezervy.

Preprava nákladu z Ázie do EÚ nestojí a nepadá na tom, či sa ten tovar bude prekladať v Maťovciach, Košiciach alebo v Parndorfe, on sa tak či tak preložiť musí, lebo priamo do Parndorfu môžu smerovať akurát tak 2 kontajnery z čínskymi handrami, zvyšok toho tovaru by musel pokračovať po normálnej železnici alebo po ceste inam a keď už sa to má prekladať, tak sa to môže preložiť tam, kde tie prekladiská už sú a nepredražovať to celé stavbou 500 km ŠRT za 6 mld. €.

EÚ by samozrejme nemala problém investovať aj do južného ťahu, len to by Slovensko najskôr muselo o tie peniaze na ten ťah požiadať.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 14:11


Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 12. Feb 2013 02:49

Vážny povedal, že v súčasnosti hodnotia súťažné podklady pre vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti, ktorá bude podrobnejšie posudzovať možnosti realizácie projektu širokorozchodnej železnice cez Slovensko od Košíc do Bratislavy a Viedne. Vypracovanie štúdie od uzavretia zmluvy s budúcim zhotoviteľom by malo trvať predbežne dva až dva a pol roka. Vicepremiér povedal, že asi bude potrebné stretnutie zástupcov zainteresovaných krajín, teda Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska, na najvyššej úrovni, aby sa veci pohli a štúdia sa mohla začať realizovať.

„Stále hovorím, že túto tému treba odpolitizovať a dať ju do technicko-ekonomickej kategórie. Potom štúdiu predložíme aj bankám, či je tento projekt podľa nich financovateľný a či sa vedia na ňom aj finančne angažovať, ak teda bude financovateľný,“ povedal Vážny. Ako už po svojom vymenovaní do funkcie povedal, štúdiu by chcel dať posúdiť napríklad Európskej banke pre obnovu rozvoj aj Európskej investičnej banke.
http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... urofondov/
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Qwert » 12. Feb 2013 10:02

Už vidím tú nezávislú a apolitickú štúdiu. :D Vážny má bohaté skúsenosti so štúdiami na PPP. Myslím ale, že potenciálne finacujúce banky sa nedajú oklamať nejakými bulharskými konštantami v tom materiáli. V každom prípade niekto si aspoň za jej vypracovanie nechá slušne zaplatiť.
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 14:11

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod aquila » 12. Feb 2013 11:45

studia uz bola vypracovana za prvej ficoej vlady, robila ju firma roland bergerger, z nej vyplynulo, ze break even sa nedosiahne ani po 44 rokov a pri multimiliardovej nenavratnej dotacii bud z EU, alebo od slovenska

tu su nejake linky

http://dialnice.info/viewtopic.php?p=133783

vladny matarial

http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/ ... rial=19390
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 464
Založený: 03. Feb 2005 19:08
Bydlisko: doma :)

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod Qwert » 12. Feb 2013 18:58

Budú vypracovávať štúdie dovtedy, kým nájdu nejakú, podľa ktorej to nebude donebavolajúci nezmysel, ale len nezmysel. :D

Páči sa mi tá formulácia, projekt sa dostane do plusových čísel, ak naň EÚ dá 500 mil. a zúčastnené krajiny 2,9 mld. € nenávratných dotácií (z toho asi väčšinu Slovensko, veď tu má byť 90 % tej trate). S takýmito dotáciami bude ziskové všetko. :D
Qwert
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 445
Obrázky: 39
Založený: 12. Dec 2010 14:11

Re: Sirokorozchodna trat od Ukrajiny po Rakusko

Odoslaťod DrX » 12. Feb 2013 20:12

A co tak alternativa, ze sa SRT postavi spolu s poriadnym juznym spojenim BA-KE pre osobnu dopravu? O tomto tie stare studije neuvazovali. A myslim, ze vsetci suhlasia, ze na juznom trahu treba nieco robit. Takze nech Vazny pekne zacne planovat, aby bol aspon nejaky koncept, nie len desiatky miliard investovane do naokolo blizsie.
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 08. Feb 2005 20:45
Bydlisko: KE

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na Železničná infraštruktúra

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.

cron