Stránka 1 z 2

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2005 14:08
od aquila
bodrik napísal:http://dialnice.info/viewtopic.php?t=1573

Prechod z terajších asfaltových povrchov na tie betónové by bolo zrejme dobré rozhodnutie. Ak sú tie náklady na výstavbu porovnateľné, tak potom nie je nad čím rozmýšľať... :)


betonove dialnice su velmi dobry napad, kedze udrzba bude lepsia, zivotnost tiez a ceny su uz plus minus vyrovnane

Názor stavbára ...

OdoslaťOdoslané: 01. Okt 2005 16:50
od Caesar
Betónový povrch ciest, CB kryt - cementobetónový kryt, t.j. cesta s betónovou úpravou povrchu vozovky:

Dnes už existujú technológie, ktoré dokážu postaviť kvalitný povrch, t.j. nie sú problémy s hlučnosťou a nie je ani problém s vyššou spotrebou pohonných látok kvôli inému spôsobu jazdy s pneumatikami.

Nie je teda problémom takéto cesty stavať, ak by štát chcel.

Výhody sú jasné. Asfalt je odpadom z ropy, avšak zdokoňaľuje sa výroba v rafinériách a a sfaltu je menej a teda je drahší. Okrem toho, CB kryt vydrží dlhšie, min. 20 rokov bez zásadných opráv oproti AB krytu (asfaltobetónový kryt) a aj následné opravy sú v menšom rozsahu, teda aj oprava je lacnejšia. Okrem toho sa dá CB kryt opraviť o 100% rýchlejšie než AB kryt. A materiál na CB kryt je čo sa vývoja cien týka, stabilný a je ho dostatok, aj na Slovensku. AB kryt sa musí čiastočne dovážať.

Nevýhoda je vo vstupných nákladoch. Použitie CB krytu je drahšou variantou než AB krytu. Používa sa nákladnejšia technológia a iné postupy prác. Vstupné náklady je možné, že sú aj o 80-120% vyššie než pri AB kryte. Ak sa však stavia aspoň 50 km súvislý úsek, tak sa náklady znížia na +160%, t.j. nárast oproti AB krytu je o 60% a to pri tých výhodách je jasná úspora peňazí. Ja len spomeniem, že dnes cena 1 km cesty s AB krytom je v priemere 50 mil. SKK.

Na Slovensku je postavených len niekoľko úsekov a všetky úseky sa stavali s požičanou technológiou zo zahraničia. Nie je to problém si túto technológiu požičať na krátke obdobie. Problémom je, že sa nedá požičať na dlhšie obdobie - už dnes sa musí tento stroj/stroje vopred objednať atď., z jednoduchého dôvodu, táto technológia stojí cca. 0,5 mld. SKK a ak sa nepostaví aspoň 50 km CB krytu ročne s týmto strojom, tak je to stratová investícia, t.j. záleží na NDS a SSC, ako sa rozhodne. Momentálne je totiž problém aj požičať si túto technológiu, pretože na celú Európu sa 2-3 voľné stroje.

Takže všetko záleží len na štáte, ako sa rozhodne. Stavebné firmy sa prispôsobia. Avšak štát nemá dostatok peňazí na výstavbu, teda štát nezaujíma fakt, že za 20 rokov môže ušetriť 100% nákladov, štát zaujíma, že by teraz musel dať viac peňazí.

Otázka

OdoslaťOdoslané: 02. Okt 2005 01:48
od bodrik
http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=2402615

Sú na slovensku ešte aj nejaké iné úseky (okrem spomenutých), kde sa nachádza betónová vozovka? To sa pýtam tých čo veľa jazdia a majú prehľad...
Ináč, myslím že by to nebolo od veci. Aspoň by sa niečo ušetrilo. Len neviem, aké má betón jazdné vlastnosti...

Re: Otázka

OdoslaťOdoslané: 02. Okt 2005 09:56
od bystrik
bodrik napísal:http://www.sme.sk/clanok.asp?cl=2402615

Sú na slovensku ešte aj nejaké iné úseky (okrem spomenutých), kde sa nachádza betónová vozovka? To sa pýtam tých čo veľa jazdia a majú prehľad...
Ináč, myslím že by to nebolo od veci. Aspoň by sa niečo ušetrilo. Len neviem, aké má betón jazdné vlastnosti...


CB povrch je napr. aj v tuneli Horelica.

OdoslaťOdoslané: 02. Okt 2005 15:01
od Antimander
Pokiaľ viem tak aj v okolí Martina sú cesty na štýl CB krytu postavené.

Z vojenských dôvodov - skúška techniky na týchto cestách. :wink:

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 15:52
od Lenny
V tunelu jsou cementobetonové vozovky z důvodu jejich nehořlavosti při požárech.

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 16:32
od Branco
CB povrch je pri výstavbe našich diaľníc jednoznačne zanedbávaný. Napriek snahe "šetriť" sa náklady na cestnú infraštruktúru mnohokrát zvyšujú, oproti plánovaným, čo bolo na fóre už niekoľkokrát rozoberané.

Takýto povrch má budúcnosť a mal by sa u nás pokladať na úsekoch s vyššou plánovanou intenzitou dopravy.

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 16:37
od Antimander
Branco napísal:Napriek snahe "šetriť" sa náklady na cestnú infraštruktúru mnohokrát zvyšujú, oproti plánovaným, čo bolo na fóre už niekoľkokrát rozoberané.


Brančo,

a čo by sa zmenilo, ak by sa používal CB kryt?

Aj tak by sa zdražovalo, predražovalo. :wink:

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 16:42
od Antimander
Lenny napísal:V tunelu jsou cementobetonové vozovky z důvodu jejich nehořlavosti při požárech.


To je tiež pravda.

A okrem toho, je premávka v tuneloch vždy na vysokej úrovni. A zároveň je náročné potom opravovať každú chvíľu nejaké menšie úseky. :wink:

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 16:45
od Branco
Antimander napísal:
Branco napísal:Napriek snahe "šetriť" sa náklady na cestnú infraštruktúru mnohokrát zvyšujú, oproti plánovaným, čo bolo na fóre už niekoľkokrát rozoberané.


Brančo,

a čo by sa zmenilo, ak by sa používal CB kryt?

Aj tak by sa zdražovalo, predražovalo. :wink:


Antim,

zrejme by sa predražovalo aj tak...
Ale náklady na položenie CB krytu, teda ich navýšenie oproti klasickému asfaltovému povrchu by boli len zlomkom toho, čo sa stratí napr. zlým projektom, alebo byrokratickým oneskorením stavby, atď...

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 16:52
od Antimander
Branco napísal:Antim,

zrejme by sa predražovalo aj tak...
Ale náklady na položenie CB krytu, teda ich navýšenie oproti klasickému asfaltovému povrchu by boli len zlomkom toho, čo sa stratí napr. zlým projektom, alebo byrokratickým oneskorením stavby, atď...


No tak to teda nie.

Veď najväčšie stavebné firmy jasne avizovali, že stavať CB kryt sú ochotné, ale až keď tu bude ochota od štátu takto ročne stavať 50 km CB krytu a to je nereálne už len pri tom, koľko km sa tu ročne reálne stavia.

A inak sa bude stavať, ale s veľmi výraznou prirážkou - podotýkam, že konkurencia sem nepríde stavať CB kryty, lebo nemajú iné firmy takisto voľnú technológiu.

Takže reálne by sa tu Brančo, postavilo menej km ciest, pretože balík peńazí sa nezmení, ale zvýši sa cena o 20-30%, na začiatok. Inak ak by sa stavalo menej než 50 km ročne, tak by cena išla nahore až o 60-70% oproti AB krytu a to už je dosť veľa.

CB kryt je potrebný na preťažených úsekoch, ale treba na neho viac peňazí a tie SR nemá.

CB krytom sa nedajú riešiť problémy s tým, že NDS nedodržiava zákony, že štát neplatí, že sú staré projekty, ... CB kryt je dobrá vec, ale drahá. :wink: ... Inak už by tu dávno bola.

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 16:57
od Branco
Antimander napísal:Takže reálne by sa tu Brančo, postavilo menej km ciest, pretože balík peńazí sa nezmení, ale zvýši sa cena o 20-30%, na začiatok. Inak ak by sa stavalo menej než 50 km ročne, tak by cena išla nahore až o 60-70% oproti AB krytu a to už je dosť veľa.

CB kryt je potrebný na preťažených úsekoch, ale treba na neho viac peňazí a tie SR nemá.

CB krytom sa nedajú riešiť problémy s tým, že NDS nedodržiava zákony, že štát neplatí, že sú staré projekty, ... CB kryt je dobrá vec, ale drahá. :wink: ... Inak už by tu dávno bola.


Moment, takže cena CB krytu predraží celkové náklady na stavbu o 20-30 %, alebo iba náklady na položenie povrchu vozovky?
S druhým odstavcom Tvojho príspevku absolútne súhlasím.
A na tretí Ti odpoviem zajtra :wink:

OdoslaťOdoslané: 03. Okt 2005 17:07
od Antimander
Branco napísal:Moment, takže cena CB krytu predraží celkové náklady na stavbu o 20-30 %, alebo iba náklady na položenie povrchu vozovky?
S druhým odstavcom Tvojho príspevku absolútne súhlasím.
A na tretí Ti odpoviem zajtra :wink:


Brančo,

ja nie som stavbár, ... takže sa vyjadrím takto:

Použitie CB krytu na slovenských cestách zvýši stavebné náklady (20-60%) oproti použitu AB krytu. ... Tieto počiatočné náklady spôsobené drahšou technológiou a inými postupmi prác budú však kompenzované tým, že CB kryt má oveľa väčšiu odolnosť z hľadiska teplôt, vzniku vyjazdených koľají a min. 20 rokov sa na takomto povrchu ciest robia len min. opravy a aj tie sa dajú opraviť za polovičný čas - menej času na tvrdnutie atď.

Takže nie celkové náklady, ... záleží však na tom % náraste. Napr. úsek ZA-RK, ak bude stavať PPP, tak mám nejaké info, že NDS by chcela, aby sa tam použil CB kryt. :wink:

OdoslaťOdoslané: 05. Okt 2005 22:48
od Adaios
Tu je dost zasadny problem.

CB kryt by NDS chcela, ale nema na neho. A kym na neho nema, tak stavebne firmy si nebudu kupovat taku drahu technologiu, to je len normalne. Na tahu je stat.

PPP moze byt riesenim, ale zase - niekto si prenajme technologiu ak nebude zaruka buducich zakaziek.

Inak menej vyuzivane useky sa nemusia stavat z CB krytu, je to nevyhodne.

Teraz je tu lobby - cementova. :lol:

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 20:35
od Honda
Je použitý CB kryt v cestnom tunely Stratená: http://www.highways.sk/tunnels/img/Stratena.jpg :?:

OdoslaťOdoslané: 14. Feb 2007 20:41
od konstrukt
Honda napísal:Je použitý CB kryt v cestnom tunely Stratená: http://www.highways.sk/tunnels/img/Stratena.jpg :?:
Nie je, tento tunel bol postavený v časoch, kedy sa cementobetónový povrch v tuneloch nevyžadoval a navheje veľmi krátky a myslým, že aj v dnešnej dobe by pri takomto krátkom tunely bolo použitie CB krytu skôr luxus. Tento tunel realizovala firma Inžinierske stavby, np. Košice.

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 16:44
od Honda
Aj keď nie CB kryt, ale betónové cesty sa v SR nachádzajú, ja viem o MT-TR, o SC-Sládkovičovo a o MY-Stará Turá a teda všetky tri, ktoré poznám by potrebovali poriadnu opravu.

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 16:45
od Honda
Branco napísal:Moment, takže cena CB krytu predraží celkové náklady na stavbu o 20-30 %, alebo iba náklady na položenie povrchu vozovky?


Jednak je CB kryt drahší (aj ked sa asfalt na SVK už dováža), ale podstata predraženia je predovšetkým v technologickom postupe. :wink:

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 16:49
od konstrukt
Honda napísal:
Branco napísal:Moment, takže cena CB krytu predraží celkové náklady na stavbu o 20-30 %, alebo iba náklady na položenie povrchu vozovky?


Jednak je CB kryt drahší (aj ked sa asfalt na SVK už dováža), ale podstata predraženia je predovšetkým v technologickom postupe. :wink:
Sám o sebe by betón nebol až taký drahý, drahá je skôr technologia, ktorou sa to realizuje a armované výstuže po celej trase.

OdoslaťOdoslané: 15. Feb 2007 16:50
od Honda
doprastavak napísal:
Jednak je CB kryt drahší (aj ked sa asfalt na SVK už dováža), ale podstata predraženia je predovšetkým v technologickom postupe. :wink:
Sám o sebe by betón nebol až taký drahý, drahá je skôr technologia, ktorou sa to realizuje a armované výstuže po celej trase.


Tak v takom prípade aj oceľ. :wink:

OdoslaťOdoslané: 20. Feb 2007 21:47
od Dialniciar
Branco napísal:Moment, takže cena CB krytu predraží celkové náklady na stavbu o 20-30 %, alebo iba náklady na položenie povrchu vozovky?


Celkové náklady pri použití CB krytu sú oproti AB krytu o 15-25% vyššie. Je to už menej pre fakt, že asfalt sa musí dovážať. Najväčší podiel na tejto vhej cene má použitá technológia, ktorá je drahá a na to, aby sa rentovala jej kúpa (nedá sa totiž dlhodobo prenajať), by sa muselo v SR stavať ročne min. 30 km diaľnic s CB krytom alebo opravovať aj cesty na CB kryt, čo je už ale horšie. V SR sa 30 km ani 8 rokov z 10 neotvorí ... a ešte ani nie je záujem o CB kryt.

No a okrem použitej technológie je aj samotný CB kryt stále drahší od výroby až po transport a samotné použitie.

Je to však len porovnanie CB krytov a celkový vplyv na cenu diaľnice to má cca. 10% naviac pre CB kryt.

OdoslaťOdoslané: 04. Apr 2007 06:42
od Dialniciar
Na cestách dominuje asfalt, v tuneloch betón. Pri kalkulácii nákladovosti v SR dominuje otázka začiatočných výdavkov. :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=6749

... podrobný článok (etrend) ...

OdoslaťOdoslané: 03. Dec 2007 19:26
od Dialniciar
Diaľničná matematika :arrow:

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=8701

Betónové povrchy ciest musia počkať na oficiálne kritérium zaťaženosti

OdoslaťOdoslané: 22. Apr 2009 19:09
od Dialniciar
Veľmi kvalitný článok a už je odblokovaný poskytol server ASB.

Kritériá pri rozhodovaní o výstavbe vozoviek s betónovým krytom v Rakúsku

OdoslaťOdoslané: 22. Apr 2009 19:16
od Dialniciar